Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ADB 5720SX HD PVR for Canal Digital parabol

3397 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canal Digital HD PVR 5720SX (Digitalboxar) 1 8,83 (11) Inga priser
1 relaterade trådar

#1851

Postad 17 maj 2012 - 18:19

gamefreak
  • gamefreak
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Inget av det du frågar går att göra.


Det var lite tråkigt, tack för svar iallafall.

Men vad är det för mening med en usb-anslutning om inget av det går att göra? Är det så att man kan ansluta en extern hdd för att kolla på de filmerna/serierna genom boxen? Eller har jag fattat helt fel med att det ens är en usb-anslutning på boxen?

#1852

Postad 17 maj 2012 - 19:46

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Det var lite tråkigt, tack för svar iallafall.

Men vad är det för mening med en usb-anslutning om inget av det går att göra? är det så att man kan ansluta en extern hdd för att kolla på de filmerna/serierna genom boxen? Eller har jag fattat helt fel med att det ens är en usb-anslutning på boxen?

Det är inte Canal Digital som tillverkar boxen det gör ADB, ADB aktiverar de funktioner som beställaren efterfrågar och betalar licens för. CD är väl oroliga för spridning av sitt material även om det säkert skulle kunna gå att lösa...
En användning för USB-porten i nuläget kan ju vara att strömförsörja en trådlös nätverksadapter, t ex Netgears nätverksbrygga kan ta sin ström därifrån och man slipper en extra transformator?

#1853

Postad 17 maj 2012 - 21:45

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0
Blir gråhårig av denna box...

raderade allt jag hade på Hårddisken, testade boxen lite och där kom upp något felmedelande om kortet, tog ut det och rengjorde kontaktytan lite...

igår kväll spelade den in Grey´s anatomi utan problem och hela kvällen nu fungerade den perfekt...

#1854

Postad 18 maj 2012 - 08:04

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Blir gråhårig av denna box...

raderade allt jag hade på Hårddisken, testade boxen lite och där kom upp något felmedelande om kortet, tog ut det och rengjorde kontaktytan lite...

igår kväll spelade den in Grey´s anatomi utan problem och hela kvällen nu fungerade den perfekt...

Har du pratat med CD kundtjänst? Du skulle ju reklamera din box vilket jag tycker låter som en bra idé

#1855

Postad 18 maj 2012 - 08:17

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Det är inte Canal Digital som tillverkar boxen det gör ADB, ADB aktiverar de funktioner som beställaren efterfrågar och betalar licens för. CD är väl oroliga för spridning av sitt material även om det säkert skulle kunna gå att lösa...
En användning för USB-porten i nuläget kan ju vara att strömförsörja en trådlös nätverksadapter, t ex Netgears nätverksbrygga kan ta sin ström därifrån och man slipper en extra transformator?

För att kommentera mitt eget inlägg, USB-porten används ju även till DVB-T dongeln som gör det möjligt att ta in marksända nätets kanaler vid behov...

#1856

Postad 18 maj 2012 - 18:40

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0

Har du pratat med CD kundtjänst? Du skulle ju reklamera din box vilket jag tycker låter som en bra idé


fungerar den nu stabilt så kanske det var någon inspelning som var "kass" tänkte testa den i helgen och ringer i så fall på måndag om den dummar sig i helgen...

#1857

Postad 20 maj 2012 - 18:34

gamefreak
  • gamefreak
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

För att kommentera mitt eget inlägg, USB-porten används ju även till DVB-T dongeln som gör det möjligt att ta in marksända nätets kanaler vid behov...


Ok, då förstår jag. Tack för svaren.

Man skulle ju gärna vilja spara mer än 500 GB annars tvingas man ju radera massa gamla TV-avsnitt (en del är ju så dåliga så man vill ta bort dom men många vill man ju spara), fast jag förstår ju att TV-bolagen är rädda för piratkopieringsmöjligheter.

#1858

Postad 21 maj 2012 - 08:10

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Gjorde en fabriksåterställning i morse, aktiverade nätverk och satte fjärrinspelning: ja, döm om min förvåning men anslutningsstatus under inspelningsalternativ flipprar mellan läge "ansluter" och "ansluten" kanske två gånger i sekunden i takt med dioden på min switch. Kan mån kolla sin anslutningsstatus för att se om det är fel på serversidan?
Kan fortfarande inte logga in...

Gjorde en fabriksåterställning, slog på fjärrinspelning och boxen anslöt som den skulle.
Försökte sedan logga in på fjärrinspelningssidan för att kolla mina inspelningar (och testa med att programmera en ny) och det gick att logga in. Men när jag sedan valde "Mina Inspelningar" och då gick det åt h-lvete.
Boxen togglar återigen mellan ansluter/ansluten.

Hej, philipsguy!

Om det fortfarande är så som du beskrev att den växlar mellan ansluter/ansluten kan du gå in under Inspelningar och kolla så att det inte ligger någon gammal serieinspelning utan datumangivelse i listan. Hittar du någon eller flera dylika kan du prova radera dem och kolla under Anslutningsstatus igen för att se om den står stabilt på "Ansluten".

Med vänliga hälsningar,

Adam.

Så ni menar att om jag försöker starta en fjärrinspelning så kan det misslyckas om det finns en serieinspelning som ej har uppdaterats med ny tid?
Något som sker nästan dagligen då ni inte har sju dagars EPG.

Detta gör fjärrinspelningsfunktionen totalt oanvändbar eller är det därför ni plockat bort säsongsinformationen ur epg-datat? :blink:
Angående säsongsinformation i epg och inspelning: När jag gått in i inspelningslistan och "avbrutit" inspelningen för ett (eller flera) specifikt avsnitt så förväntar jag mig att alla sådana "avbrutna" ska fortsätta vara avbrutna och inte återkomma så fort ett avsnitt i serien sänts... :angry:

#1859

Postad 21 maj 2012 - 09:00

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Angående säsongsinformation i epg och inspelning: När jag gått in i inspelningslistan och "avbrutit" inspelningen för ett (eller flera) specifikt avsnitt så förväntar jag mig att alla sådana "avbrutna" ska fortsätta vara avbrutna och inte återkomma så fort ett avsnitt i serien sänts... :angry:

Det finns ett val på alla serieinspelningar;
"Avbryt alla avsnitt".
Det valet dödar alla framtida inspelningar av vald serie. Att bara stoppa ett avsnitt påverkar inte framtida inspelningar. Precis som det ska vara.

Fjärrinspelning. Testar. Jag kan sätta inspelningar idag. Dock inte på Kanal5 HD. Testar Kanl5 sthlm, SVT 1 SD/HD. De fungerar men inte kanal5 HD (första valet i listan).
mmh, fungerar men inte helt.

#1860

Postad 21 maj 2012 - 09:18

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Det finns ett val på alla serieinspelningar;
"Avbryt alla avsnitt".
Det valet dödar alla framtida inspelningar av vald serie. Att bara stoppa ett avsnitt påverkar inte framtida inspelningar. Precis som det ska vara.

Allt det känner jag till. Du missförstår vad det är jag försöker göra.

Anta att "serie 1" går på t ex femman. Nya avsnitt sänds t ex onsdagar kl 22 och gamla avsnitt sänds varje vardag kl 16.
Om jag tittar i epg:n på söndagen så ser jag att alla dessa avsnitt då är markerade för inspelning.
Jag trycker på stoppknappen för avsnittet som sänds måndag kl 16 och väljer avbryt ett avsnitt. Gör sedan samma sak för tisdag, onsdag, torsdag och fredag men behåller det avsnittet som sänds onsdag kl 22.
Kontrollerar i inspelningslistan och ser där att nästa avsnitt som ska spelas in är onsdag kl 22. allt är frid & fröjd.
När jag sedan kollar inspelade program på måndag kväll så har boxen inte (eller i alla fall oftast inte) spelat in avsnittet måndag kl 16. När jag däremot kollar vilket som är nästa avsnitt som ska spelas in så är det (oftast, inte alltid) avsnittet som sänds tisdag kl 16. Då måste jag göra om borttagningen av enskilda avsnitt för tisdag-fredag kl 16.
Det är inte precis som det ska vara...

När jag har valt att ta bort ett specifikt avsnitt av en serie ur inspelningslistan förväntar jag mig att det ska vara bortplockat och man bara behöver göra den här operationen en gång i veckan istället för varje dag.

Redigerat av Unregisteredbcdf29f3, 21 maj 2012 - 09:23.


#1861

Postad 21 maj 2012 - 11:33

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

När jag har valt att ta bort ett specifikt avsnitt av en serie ur inspelningslistan förväntar jag mig att det ska vara bortplockat och man bara behöver göra den här operationen en gång i veckan istället för varje dag.

Ah, nu är jag med, jag instämmer.

#1862

Postad 22 maj 2012 - 20:45

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Hej philipsguy

Jag ska skicka detta vidare till våra tekniker så får de ta en titt på det.

Med vänliga hälsningar
Pauline


Snälla CD ni måste försöka lösa problemet med fjärrinspelning nu är det samma problem igen att boxen misslyckas med att ansluta till servern!

#1863

Postad 22 maj 2012 - 21:06

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0
sitter nu här med rejäla blåmärken och frugan har ont i knogarna... skämt å sido, boxen är anmäld till CD och dom ska skicka ut en ny, helt sjukt att boxen tok-hängde sig 8ggr under desperate houswifes...

#1864

Postad 22 maj 2012 - 21:42

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0
Är det bara jag som har problem med fjärrinspelning på TV4 HD? Får alltid inspelningen misslyckades. TV4 ej HD klar andra kanaler inga problem.
En sak till: Den här boxen är enligt min uppfattning mycket bättre än den gamla och i stort helt ok.

#1865

Postad 23 maj 2012 - 22:57

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0
fick en ny box ifrån CD idag, denna har en Western Digital hårddisk i sig och verkar funka perfekt...

#1866

Postad 24 maj 2012 - 07:14

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
jokim, vad för disk är det i din gamla box? Har du skrivit det redan kanske?

#1867

Postad 24 maj 2012 - 13:34

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0
Ursäkta sent svar på dessa inlägg där flertalet är äldre inlägg.

Miriam,
Om det är fjärrkontrollsappen man syftar på så skall man fatta ett beslut imorgon om den nya versionen skall lanseras. Förbättrat stöd för iPhone 4S


När kommer en ny firmware uppdatering till själva boxen då som löser problemen som folk rapporterat i det här forumet? Alternativt att ni kan gå tillbaka till den gamla firmware som dom flesta verkar överrens om fungerade bättre? Lägga upp den gamla igen torde vara rätt enkelt fixat.

En ny mjukvara till denna box är planerad till efter sommaren.

Det finns tyvärr Macrovision på SCART signalen, dvs kopierinsgsskydd.

Macrovision finns på boxen men det skall ändå fungera att spela in på en DVD-recorder.
Vi kollar närmare på det om det fungerar hos oss.


HSE, ja, det är helt klart att det är något som är galet i senaste mjukvaran.

Jag har då och då sett att det är något i mitt hemnätverk som kommunicerar utåt och inte tänkt så mycket på det.
På senare tid har dock denna kommunikation ökat och igår felsökte jag lite:
Stängde av NAS:en, kopplade ur receivern och Bluray-spelaren. Datorn avstängd och inga trådlösa enheter igång.
Kommunikationen fortsatte och testade då att rycka nätverkssladden ur digitalboxen och det blir tvärtyst i linan (allt annat inkopplat igen i detta läge)...
Vad och med vem har min digitalbox så mycket att dryfta?
Så länge jag inte använder VOD eller surfar in via fjärrinspelning så ska boxen vara TYST på nätverket.
Är det någon som vet vad det är för kommunikation som pågår mellan boxen och (?)CD?
Är den verkligen nödvändig?
Kommunikationen utåt pågår även när boxen står i standby.
Jag vill inte att min internetuppkoppling ska primärt användas till blaha-kommunikation mellan min digitalbox och gudvetvad...

När man får problem med Fjärrinspelningen att Anslutningsstatus skiftar mellan Ansluter/Ansluten så försöker boxen hela tiden komma åt Fjärrinspelningsservern.
Troligtvis har man en gammal inspelning utan datum som ligger och stör under Mina Inspelningar. Tar man bort denna så bör problemet försvinna

Så ni menar att om jag försöker starta en fjärrinspelning så kan det misslyckas om det finns en serieinspelning som ej har uppdaterats med ny tid?
Något som sker nästan dagligen då ni inte har sju dagars EPG.

Det sker när det inte finns något nytt avsnitt att spela in i serien. Problemet skall inte uppstå när den inte har lagt upp nästa veckas avsnitt pga att det endast finns 6 dagars EPG

Är det bara jag som har problem med fjärrinspelning på TV4 HD? Får alltid inspelningen misslyckades. TV4 ej HD klar andra kanaler inga problem.
En sak till: Den här boxen är enligt min uppfattning mycket bättre än den gamla och i stort helt ok.


Här har vi inget bra svar. Fungerar utan problem hos oss.

Med Vänlig Hälsning
Mikael

#1868

Postad 24 maj 2012 - 15:06

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0

jokim, vad för disk är det i din gamla box? Har du skrivit det redan kanske?


Det var en Seagate...

#1869

Postad 24 maj 2012 - 15:56

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Här har vi inget bra svar. Fungerar utan problem hos oss.

Med Vänlig Hälsning
Mikael

Testar fjärrinspelning.
TV4 HD och Kanal5 HD kan jag inte, vid ett test alldeles nyss, sätta några inspelningar på. Däremot på alla andra kanaler jag testa, TV4, Kanal5, SVT2 HD och C+ First HD.
Något är det som är galet.

#1870

Postad 27 maj 2012 - 22:04

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Nu har jag mer än ofta pixeleringar och meddeladeruta "instabil signal"

100% kvalitet o styrka.

Dags att fixa detta nu!

#1871

Postad 28 maj 2012 - 13:48

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0
testade den nye boxen jag fick, rätt mycket i helgen nu...

fortfarande får jag upp ANT2 felen när jag zappar rundor, det händer mycket sällan numera dock...

annars fungerar boxen perfekt...

#1872

Postad 29 maj 2012 - 13:37

DennisTv
  • DennisTv
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

testade den nye boxen jag fick, rätt mycket i helgen nu...

fortfarande får jag upp ANT2 felen när jag zappar rundor, det händer mycket sällan numera dock...

annars fungerar boxen perfekt...

Du burde gjøre skru kontakten på nytt hvis du ikke har gjort det, høres ut som om du har dårlig kontakt i annt 2.

#1873

Postad 29 maj 2012 - 14:58

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0

Du burde gjøre skru kontakten på nytt hvis du ikke har gjort det, høres ut som om du har dårlig kontakt i annt 2.


det är skruvkontakter, har även provat byta plats på dom, logiskt sett skulle det då komma upp "ANT1" men det gör det inte...

#1874

Postad 29 maj 2012 - 15:02

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

det är skruvkontakter, har även provat byta plats på dom, logiskt sett skulle det då komma upp "ANT1" men det gör det inte...

Är rätt säker på att det är mjukvarurelaterat (läs bug)...

#1875

Postad 29 maj 2012 - 16:26

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0

Är rätt säker på att det är mjukvarurelaterat (läs bug)...

Det verkar som CD anser att det inte är mjukvarurelaterat så det lär nog inte dyka upp någon lösning. Jag fick en installatör hemsänd och han bytte en skarvkoppling och justerade parabolen sen dess har det försvunnit helt och jag hade rödruta ofta innan dess. Har inte spelat in så mycket,men det lilla jag spelat in har varit perfekt. Hade lite pixlingar idag på tv4 fakta men bara där.

#1876

Postad 29 maj 2012 - 18:59

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0

Det verkar som CD anser att det inte är mjukvarurelaterat så det lär nog inte dyka upp någon lösning. Jag fick en installatör hemsänd och han bytte en skarvkoppling och justerade parabolen sen dess har det försvunnit helt och jag hade rödruta ofta innan dess. Har inte spelat in så mycket,men det lilla jag spelat in har varit perfekt. Hade lite pixlingar idag på tv4 fakta men bara där.


det lustiga är att problemet inte fanns för innan CD uppdaterade mjukvaran till den som aktiverade inspelning på två kanaler samtidigt...

#1877

Postad 29 maj 2012 - 20:15

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

det lustiga är att problemet inte fanns för innan CD uppdaterade mjukvaran till den som aktiverade inspelning på två kanaler samtidigt...

nja, det fanns väl inte förrän uppdateringen som kom efter stödet för parallella inspelningar. Initialt såg jag inga problem, det var först efter den "tysta" uppdatering som bara fixade lite i bakgrunden, inte gav oss något direkt nytt.
Minns jag rätt? Det kom väl en uppdatering i februari som gjorde något och det var efter det som störningarna började komma?

#1878

Postad 29 maj 2012 - 22:03

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0

nja, det fanns väl inte förrän uppdateringen som kom efter stödet för parallella inspelningar. Initialt såg jag inga problem, det var först efter den "tysta" uppdatering som bara fixade lite i bakgrunden, inte gav oss något direkt nytt.
Minns jag rätt? Det kom väl en uppdatering i februari som gjorde något och det var efter det som störningarna började komma?


jo det är helt rätt, menade parallella inspelningsfunktionen, kom en rätt kort däreftor som ställde till de...

#1879

Postad 30 maj 2012 - 08:54

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Fick ett tips:
"Kolla in Vod-tjänsten på boxen"

#1880

Postad 30 maj 2012 - 12:08

ABSiNSANE
  • ABSiNSANE
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Ny version av fjärrkontrollsappen finns nu tillgänglig i AppStore - stödet för iPhone 4s ska vara förbättrat.

#1881

Postad 30 maj 2012 - 15:39

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0

Ny version av fjärrkontrollsappen finns nu tillgänglig i AppStore - stödet för iPhone 4s ska vara förbättrat.


väntar vi bara på Android-appen me...

#1882

Postad 30 maj 2012 - 19:05

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 1
Det tar visst ALDRIG slut....

Har nu fått en blå ruta med texten "Hårddisken har tagits bort eller skadats" flera dagar i rad. Ingen inspelning går att göra.

Om jag gör boxen strömlös så kommer den igång igen...

Edit: Den hänger sig helt när jag byter kanal

Edit: Standardsvar från supporten - formatera om. Suck hela vårens sparade godbitar åt ****

Redigerat av Unregistered0db38fb1, 30 maj 2012 - 21:46.


#1883

Postad 30 maj 2012 - 19:11

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
rhoddas den har jag inte hört talas om. Dock kan hårddiskar krascha och det kan ju vara det som skett eller något liknande.

Du får nog en ny box av CD på garanti.

#1884

Postad 30 maj 2012 - 19:20

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

rhoddas den har jag inte hört talas om. Dock kan hårddiskar krascha och det kan ju vara det som skett eller något liknande.

Du får nog en ny box av CD på garanti.

Enligt deras support kan det inte vara hårdvarufel. Det hjälper ALLTID att formatera om.

Redigerat av Unregistered0db38fb1, 30 maj 2012 - 21:47.


#1885

Postad 30 maj 2012 - 19:48

Mazak
  • Mazak
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Fick ett tips:
"Kolla in Vod-tjänsten på boxen"


Gott. Nu ska jag se på säsong två av Mad Men.

Redigerat av Mazak, 30 maj 2012 - 19:54.


#1886

Postad 30 maj 2012 - 23:44

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0

Enligt deras support kan det inte vara hårdvarufel. Det hjälper ALLTID att formatera om.


gå in i hårddiskinformation och kolla ifall hårddiskens namn börjar på WD... säkerligen en massa vattenskadade Thailändska hårddiskar som sitter i boxarna...

#1887

Postad 31 maj 2012 - 07:46

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Enligt deras support kan det inte vara hårdvarufel. Det hjälper ALLTID att formatera om.

Nämen så trevligt besked. Eller inte. En hel del inspelat som kan gå förlorat antar jag.

Ett litet mer givmilt företag hade skickat en ny box, tagit in denna. Kanske de bara formaterar den men samtidigt, om en omformatering löser problemet (temporärt) finns frågan kvar:
Vad orsakade problemet initialt?

Har de ett såpass skört filsystem att det kan bli korrupt spontant, är det mjukvaran som gör något, är det ett fel på hårddisken eller är det helt enkelt som så att boxen förlorat strömmen i helt fel ögonblick?
Något är det om det nu är ett fel på disken/filsystemet.

jokim jag tror nog dels inte WD är specifikt drabbade, inte enda företaget som tillverkar diskar där, samt att thailändarna har bra kvalitetssystem även de.
I min box sitter en disk från WD och snurrar tyst och snällt.

#1888

Postad 31 maj 2012 - 08:17

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Fick ett tips:
"Kolla in Vod-tjänsten på boxen"

Se där!
Jag som var lite purken över att jag missade säsongsstarten av "Game of Thrones" :)
Synd bara att det inte är HD och 5.1-ljud :(

#1889

Postad 31 maj 2012 - 08:23

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Se där!
Jag som var lite purken över att jag missade säsongsstarten av "Game of Thrones" :)
Synd bara att det inte är HD och 5.1-ljud :(

Ja det är det. När man ögnar igenom andra bolags trådar och inlägg om ondemand tycks avsaknaden av 5.1 ljud vara allmän. HD finns på sina håll men 5.1 verkar vara svårare.

men snabba dig på att se den, avsnittet ligger inte kvar för evigt. fast jag hittar ingenstans där de skriver hur länge avsnitten ligger uppe. För Person of Interest, som exempel, finns bara de tre senaste upp på go-tjänsten på webben (som är samma tjänst som i boxen).

#1890

Postad 31 maj 2012 - 13:51

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0

jokim jag tror nog dels inte WD är specifikt drabbade, inte enda företaget som tillverkar diskar där, samt att thailändarna har bra kvalitetssystem även de.
I min box sitter en disk från WD och snurrar tyst och snällt.


Var lite ironisk där ;-)

Men visst har WD en stor fabrik i Thailand som tillverkar hårddiskar...

http://wdc.com/en/co...hailandupdates/

#1891

Postad 31 maj 2012 - 14:07

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Var lite ironisk där ;-)

Men visst har WD en stor fabrik i Thailand som tillverkar hårddiskar...

http://wdc.com/en/co...hailandupdates/

Japp men det har även Hitachi, Samsung...

#1892

Postad 05 juni 2012 - 09:51

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Hade en massa störningar på inspelningen av "mästarnas mästare svt hd" nu igen - konstigt att inte dessa "signalfel" alls lika ofta dyker upp när man ser det live, undrar när jag tänker efter om jag ens sett så mycket hack någonsin när jag kollar live - tror inte det

#1893

Postad 05 juni 2012 - 10:06

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Ett test ni gärna får göra

1: Sätt boxen på SVT1 HD
2: Sätt en manuell inspelning på TV3 HD en eller ett par minuter i framtiden. Låt den spela in en kort stund, två minuter eller liknande.
3: Låt boxen vara kvar på SVT1 HD, iakta bilden.

För mig sker följande
a ) vid start av inspelning, ofta en störning i bilden. Denna störning finns även kvar om jag spolar tillbaka och granskar igen.
b ) vid slut av inspelning alltid en störning, ofta två. Störningarna, precis som ovan, kvar i timeshift.

Koll av signalen direkt efter gav inget att klaga på. 100/100 i kvalité/signal, 0 BER och cirka 15 dB C/N

Redigerat av Monshi, 05 juni 2012 - 12:50.


#1894

Postad 05 juni 2012 - 12:45

Unregistered76030ce5
  • Unregistered76030ce5
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Ett test ni gärna får göra

1: Sätt boxen på SVT1 HD
2: Sätt en manuell inspelning på TV3 HD en eller ett par minuter i framtiden. Låt den spela in en kort stund, två minuter eller liknande.
3: Låt boxen vara kvar på SVT1 HD, iakta bilden.

För mig sker följande
a) vid start av inspelning, ofta en störning i bilden. Denna störning finns även kvar om jag spolar tillbaka och granskar igen.
B) vid slut av inspelning alltid en störning, ofta två. Störningarna, precis som ovan, kvar i timeshift.

Koll av signalen direkt efter gav inget att klaga på. 100/100 i kvalité/signal, 0 BER och cirka 15 dB C/N


Får oxå en liten störning i bilden när programmerade inspelningar startas o stoppas.. Och signalen ligger på 100/100

#1895

Postad 05 juni 2012 - 15:12

Peter33
  • Peter33
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Är på jakt efter ny digitalbox för canal digital och viasat. Är ADB 5720 SX HD PVR ett bra alternativ för canal digital? Den låter ju inte så stabil och pålitlig när man ögnar igenom tråden.

Vill ha en HD-box med hårddiskinspelning och dubbla tuners som kan spela in två olika kanaler samtidigt (eller spela in en kanal och se på en annan). Boxen bör ha HDMI ut samt även scart (RGB) ut för att kunna spela in program man vill spara på en dvd brännare (även om kvaliteten blir lite sämre med scart).
Fjärrstyrning hade varit smidigt men är inget krav.

Självklart ska det vara bra bild och ljud.

Viktigast är att boxen är stabil och pålitlig, att den inte hänger sig och att om man ställt in på inspelning så kan man vara säker på att det fungerar.

Är det ADB 5720 SX HD PVR jag ska köpa eller rekommenderar ni något annat alternativ?

#1896

Postad 05 juni 2012 - 15:24

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Peter33
Boxen är stabil, den spelar in det man vill. Den har en fungerande On-demand tjänst som börjar få en del Play-tjänster som ingår i abb, inte bara betal.
Fjärrstyrning av enskilda inspelningar har den, inte sätta serieinspelningar dock.
Kan spela in på två kanaler, titta på tredje inom samma mux som inspelning pågår eller på markkanal.

problemen som finns, i mer eller mindre utsträckning är
Pixelering av bild. Inget jätteproblem vad jag ser men det förekommer korta störningar i inspelade material ibland. Inte hela tiden men det sker. Ivartfall min erfarenhet.
Den sätter inspelningar via en Event Information Table. Denna sköts inte om, inspelningar kan starta någon minut sent på vissa kanaler. Ska ändras till att följa EPG-info i framtida version av mjukvaran. När denna kommer? Ingen aning.
SCART-ut, macrovisionskydd samt om man nu ska få ut grafik via SCART måste utsignalen (för HDMI) vara 576i.

Uppfyller den dina krav? Bara du som kan avgöra. Finns andra boxar på marknaden som du kan köpa men då utan den "rabatt" CD ger de som tecknar sig för abb.

#1897

Postad 05 juni 2012 - 15:48

Peter33
  • Peter33
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Peter33
Boxen är stabil, den spelar in det man vill. Den har en fungerande On-demand tjänst som börjar få en del Play-tjänster som ingår i abb, inte bara betal.
Fjärrstyrning av enskilda inspelningar har den, inte sätta serieinspelningar dock.
Kan spela in på två kanaler, titta på tredje inom samma mux som inspelning pågår eller på markkanal.

problemen som finns, i mer eller mindre utsträckning är
Pixelering av bild. Inget jätteproblem vad jag ser men det förekommer korta störningar i inspelade material ibland. Inte hela tiden men det sker. Ivartfall min erfarenhet.
Den sätter inspelningar via en Event Information Table. Denna sköts inte om, inspelningar kan starta någon minut sent på vissa kanaler. Ska ändras till att följa EPG-info i framtida version av mjukvaran. När denna kommer? Ingen aning.
SCART-ut, macrovisionskydd samt om man nu ska få ut grafik via SCART måste utsignalen (för HDMI) vara 576i.

Uppfyller den dina krav? Bara du som kan avgöra. Finns andra boxar på marknaden som du kan köpa men då utan den "rabatt" CD ger de som tecknar sig för abb.


Tack för snabbt svar Monshi.

Pixeliseringar låter inte bra men om det bara sker ibland med långa mellanrum är det kanske något man kan leva med
.
Att man kan missa några minuter i början på en inspelning låter inte så bra. Vet inte vad Event Information Table är. Kan man inte ställa in inspelingstiden manuellt och då ange en tid något före/efter programstart för att kompensera problemet?

Förstod inte dina kommentarer ang scart. Utveckla gärna.

På Canal Digitals hemsida fanns ej så många alternativa boxar och den här verkade nyast/bäst. Vad finns det för andra bra alternativ och var hittar man dem? Är det boxar som ej är CD-godkända? har det någon betydelse?

#1898

Postad 05 juni 2012 - 15:48

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

problemen som finns, i mer eller mindre utsträckning är
Pixelering av bild. Inget jätteproblem vad jag ser men det förekommer korta störningar i inspelade material ibland. Inte hela tiden men det sker. Ivartfall min erfarenhet.

Den så kallade "pixeleringen" upplevar jag är starkt kopplad till när något händer "på den andra tunern" som jobbar mot hårddisken. Dvs när man byter kanal eller en annan programmerad inspelning startar. Det kan även finnas en koppling om man håller på med timeshift mycket på den kanalen man tittar på, dvs pausa, spola etc. Men där upplever jag det inte som lika vanligt.
Det förstnämnda dock (byta kanal) upplever jag skapar "pixelering" i princip varje gång. Det förklarar även varför man får detta när en annan inspelning startar då boxen med största sannolikhet måste byta kanal (eller till och med byta tuner) innan inspelningen startar.

Edit:
Peter33: Fördelarna med denna box jämfört med problemen är så stora så det är inte ens något att tänka på IMO.
Alla som haft sagem-boxen vet jag menar...

Redigerat av Unregisteredbcdf29f3, 05 juni 2012 - 15:51.


#1899

Postad 05 juni 2012 - 18:45

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

...

Pixelering som sagt inte vanligt och det är något som jag tror försvinner vid nästa uppdatering. Inte för att CD än medger att det är boxen...
Men inget stort problem. De är korta och inte så vanliga.

EIT ska vara en tabell som kanalerna sänder ut som säger exakt när program börjar. Säg att en sportsändning drar över tiden. EIT ska då fixa så att inspelningen ändå spelar in ditt program. I teorin.
Alla kanaler tycks inte drabbade av problem och, som sagt, en uppdatering ska komma.
Inspelningstider går givetvis att sätta manuellt men det är inget man gör generellt sett.
(mesta jag spelar in är serier...)

SCART
1: Macrovision, kopieringsskydd. Om din inspelare bryr sig om detta går det inte att spela av det boxen spelar upp. Går iofs att tvätta bort macrovision och alla spelare bryr sig inte om den signalen.
2: Boxen buggar med grafik. Nu vet jag inte säkert, bara vad jag läst, möjligt att textning inte visas eller också är det bara EPG och liknande som inte visas. Osäker.

Andra boxar än de som finns på CDs hemsida är exempelvis Vu+Duo, Dreambox. Finns egna trådar om dessa här på forumet där användare som vet mer om dem huserar. Kort kan man väl säga att det är linux-boxar som fungerar mot CD men där det är lite mer pill för att få att fungera exakt som man vill. Å andra sidan kan man just få dem att fungera exakt som man vill, de är mer flexibla.
Som sagt, det finns andra som vet mer om dem.

Problemen är små med denna box.
Den är tyst, den startar snabbt, den spelar in allt, ger bra bild och ljud, den är ganska snygg/smäcker i TV-bänken, den har en tillräckligt stor hårddisk (imho)

Fler får gärna göra detta test (se inlägg ovan).
Lite statistik att skicka till CD vore inte fel, hur många som kan återskapa det. Alla eller bara en del.

Ett test ni gärna får göra



#1900

Postad 05 juni 2012 - 20:06

Mazak
  • Mazak
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Gjorde en test nu, märkte inget när inspelningen började, men inspelningen avslutades så var det en liten störning i bilden.

Jag gjorde bara en test och kollade inte om den låg kvar i timeshift. Frugan ville visst inte bli störd mer ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.