Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Företagstråd: Tele 2 (fd Com Hem AB) - Tv-relaterade frågor

5753 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 16 september 2010 - 14:37

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

  • 523 inlägg
  • 0

De två favoriter buggarna:
1. Om man har automatisk uppdatering på så "glömmer" boxen att man hade favoriter och inte alla kanaler aktuellt. Alltså stänger man av automatisk uppdatering och slipper detta, men får då å andra sidan kolla efter uppdateringar då och då.
2. När man tittar i ett program som fortfarande spelas in och så småning om tittat klart , då är man tillbaka vid alla kanaler och inte i favoriterna.


Hej,

1. Vi har för ambition att lösa detta i kommande mjukvara.

2. Problemen med avaktivering av favoritlistan kommer tyvärr att kvarstå även efter den kommande uppdateringen av mjukvaran. Vi jobbar vidare på att lösa det i en framtida mjukvara.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

#202

Postad 16 september 2010 - 15:40

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

  • 523 inlägg
  • 0

Först måste jag bara säga att detta var ett mycket bra och trevligt iniativ av Comhem!

Några saker som jag noterat med HDPVR 1000C (inspelningsbara HD-boxen)

1. EPG gäller bara max två dagar och ganska ofta tar det lång tid att uppdatera den så man får sitta där i några minuter innan det kommer mer data än närmasta två program... Ibland ser man när man går in att den raderar befintliga informationen som fanns och lägger upp bara närmsta två program, det är rätt iriterande och man får vänta igen...
Tittar ni på att uttöka dessa två dagar?

2. Inspelningar med boxen i standby börjar dra sig efter ett tag så man riskera att missa slutet av program, händer inte alltid.

3. Måste det ta så lång tid att radera inspelningar? Inte lika illa nu när jag lärt mig att radera flera inspelningar på en gång men ändå?

4. Ibland lyckas man få till den den kör två inspelningar samtidigt på samma kanal... Oftast när man har en återkommande inspelning på en serie som slutat... Då fortsätter en av inspelningarna i oändlighet (tills boxen blir full eller man stoppar inspelningen manuellt)

Ska väl också ge denna box det bästa betyg av alla boxar jag testat generellt sett, särskilt att kunna spela upp till 4st kanaler samtidigt är oslagbart! (då har jag kollat på några av Boxers inspelningsbara varianter också)



Alltid trevligt med positiv respons!

1. Enligt våra tester finns det gånger då EPGn inte visar fullständig information för de tre närmaste dagarna på en gång, och att det då tar ca 30 sekunder innan det laddas korrekt.

2. Förstår inte riktigt beskrivningen med att inspelningen börjar dra sig. Det man kan tänka på är att om inspelningen verkar starta innan programmet börjar så kan det i sådant fall bero på att den elektroniska programinformationen (EPGn) inte överensstämmer med den faktiska utsändningen, ett exempel kan vara att programmet börjar senare än utsatt tid och i sådant fall kommer inte hela programmet att finnas på inspelningen. Är problematiken av annan art skulle det i sådant fall vara bra om du kunde kontakta vår tekniska support för felsökning då vi inte känner igen detta som något generellt problem.

3. Vi utförde ett test på en av våra boxar. I testet var det 13 % ledigt diskutrymme och vi hade en inspelning på 228 minuter som vi skulle radera, vilket tog ca en sekund. Därefter raderade vi ett klipp på ca 45 minuter och därefter ytterligare ett klipp på 36 minuter. Eftersom att våra tester inte visade på något problem så är det svårt att ta ställning till varför du upplever det som segt att radera filer i boxen. Vårt förslag är, om du har möjlighet, att återställa boxen och därefter se om responsen vid radering är bättre.

4. Beträffande dubbla inspelningar på samma kanal är det ingen generell problematik vi känner igen men kan tänka mig att boxen i din beskrivning spelar in den schemalagda programmeringen och i sådant fall ser den andra inspelningen som en pågående manuell inspelning.

Roligt att du är nöjd med boxen, vill bara tillägga att är det något som fortfarande är oklart beträffande dina synpunkter – tveka inte att kontakta vår tekniska support för att göra en felsökning och kontrollera att allt fungerar som det ska.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

#203

Postad 16 september 2010 - 18:01

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0

3. Vi utförde ett test på en av våra boxar. I testet var det 13 % ledigt diskutrymme och vi hade en inspelning på 228 minuter som vi skulle radera, vilket tog ca en sekund. Därefter raderade vi ett klipp på ca 45 minuter och därefter ytterligare ett klipp på 36 minuter. Eftersom att våra tester inte visade på något problem så är det svårt att ta ställning till varför du upplever det som segt att radera filer i boxen. Vårt förslag är, om du har möjlighet, att återställa boxen och därefter se om responsen vid radering är bättre.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice


Jag provade att radera en inspelning som var 180 minuter och det tog ca 10-12 sekunder. Det tog ungefär 7 sekunder innan soptunnesymbolen dyker upp och under denna tid så kan man så kan man inte gå vidare och börja radera ett annat program för då blir det som boxen nästan låser sig.
Programmet försvinner direkt från listan men det går inte att börja radera någonting annat innan soptunnesymbolen är borta och det är det som gör det så segt speciellt om man vill radera flera program i rad.

Så jag kan bara hålla med att det är väldigt segt att radera filer. Jämfört med min Pioneer PVR som är blixtsnabb att radera.

Thomas

#204

Postad 16 september 2010 - 19:19

oscy
  • oscy
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Börjar bli en lång avstämning nu... Mer än en vecka senare och man har inte fått någon respons alls. I den specifika tråden för boxen är det nu flera stycken som har samma problem. Att man inte kan styra ljudet på DD kanalerna...

Väntar fortf på ett ordentligt svar.

MVH

Känns som ni hoppat över mitt inlägg. Skulle uppskatta förslag då det är extremt jobbigt. Flera som har likande problem? Någon lösning?



Hej,

Ibland behöver vi göra en avstämning innan vi kan besvara en fråga varför svar kan dröja, detta för att du ska få ett korrekt svar. Vi har inte glömt bort din fråga.

Med vänlig hälsning
Kundservice
Siméla Lidén



#205

Postad 16 september 2010 - 23:28

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0

Jag provade att radera en inspelning som var 180 minuter och det tog ca 10-12 sekunder. Det tog ungefär 7 sekunder innan soptunnesymbolen dyker upp och under denna tid så kan man så kan man inte gå vidare och börja radera ett annat program för då blir det som boxen nästan låser sig.
Programmet försvinner direkt från listan men det går inte att börja radera någonting annat innan soptunnesymbolen är borta och det är det som gör det så segt speciellt om man vill radera flera program i rad.

Så jag kan bara hålla med att det är väldigt segt att radera filer. Jämfört med min Pioneer PVR som är blixtsnabb att radera.

Thomas

Kan bekräfta att det är precis samma responstider på min box. Enda sättet att orka radera filer är att markera ett gäng åt gången och plocka bort...

#206

Postad 17 september 2010 - 00:03

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Börjar bli en lång avstämning nu... Mer än en vecka senare och man har inte fått någon respons alls. I den specifika tråden för boxen är det nu flera stycken som har samma problem. Att man inte kan styra ljudet på DD kanalerna...

Gick in nu på TV4HD och testade, inga problem här att höja/sänka ljudet. Oberoende av inställning på DD prioritering.

edit: kan bara hålla med om att radering av filer är långsamt. Som tur var är det inte så ofta man raderar mer än ett program i taget.

Redigerat av distortion2, 17 september 2010 - 00:04.


#207

Postad 17 september 2010 - 11:46

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0
Inga kommentarer till detta??

3. det var ju förut problem med ljudet på SVT regionala nyhetssändningar när boxen var inställd på dolby digital prioritering.
Det verkade ha fixats med att det inte skickades ut ett tomt dolby digital ljudspår under de regionala nyhetssändingarna och då skiftar boxen mycket riktigt till det analoga spåret och man får ljud.
Däremot skiftar den inte tillbaka till Dolby Digital när nästa program börjar som då sänder både analogt och dolby digital ljud utan ligger kvar på PCM spåret.
Så den verkar inte prioritera dolby digital i det sammanhanget fast "Dolby Digital prioritering" är påslagen.

Ytterligare förklaring. Boxen inställd på "Dolby Digital prioritering" påslagen. Inga inställningar eller kanaler ändras under förloppet A->B->C:
A. SVT1 sänder program med två ljudspår: 1. Analogt 2. Dolby Digital -> boxen skickar Dolby Digital.
B. SVT1 sänder nytt program med ett ljudspår: 1. Analogt -> boxen skickar analogt.
C. SVT1 sänder nytt program med två ljudspår: 1. Analogt 2. Dolby Digital -> boxen skickar fortfarande analogt!

Edit: namnet verkar ha ändrats. i den nedladdningsbara manualen så står det:
4. Dolby Digital-utgång
Du kan ställa in Dolby Digital automatiskt. Om du väljer På, sker Dolby Digital-utgång via S/PDIF.

Redigerat av rickardl, 17 september 2010 - 12:20.


#208

Postad 17 september 2010 - 13:13

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

  • 523 inlägg
  • 0

Inga kommentarer till detta??

Ytterligare förklaring. Boxen inställd på "Dolby Digital prioritering" påslagen. Inga inställningar eller kanaler ändras under förloppet A->B->C:
A. SVT1 sänder program med två ljudspår: 1. Analogt 2. Dolby Digital -> boxen skickar Dolby Digital.
B. SVT1 sänder nytt program med ett ljudspår: 1. Analogt -> boxen skickar analogt.
C. SVT1 sänder nytt program med två ljudspår: 1. Analogt 2. Dolby Digital -> boxen skickar fortfarande analogt!

Edit: namnet verkar ha ändrats. i den nedladdningsbara manualen så står det:
4. Dolby Digital-utgång
Du kan ställa in Dolby Digital automatiskt. Om du väljer På, sker Dolby Digital-utgång via S/PDIF.


Hej,

Vi är medvetna om detta problem och arbetar med en lösning på det, kan dock inte ge er närmare besked i frågan för närvarande.

Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice

#209

Postad 17 september 2010 - 13:37

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0

Hej,

Vi är medvetna om detta problem och arbetar med en lösning på det, kan dock inte ge er närmare besked i frågan för närvarande.

Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice

Ok, tack, då vet jag att det är noterat i alla fall!
Folk orkar i allmänhet inte läsa igenom hela trådar för att se vad som skrivits tidigare så
det vore praktiskt att ha en sida eller lista någonstans där redan kända fel eller synpunkter fanns listade med ev kommentar så slipper folk skriva om samma saker stup i kvarten. Och ni slipper upprepa samma svar flera ggr.
Det skulle kunna vara på http://www.comhem.se...60/-/index.html
eller kanske enklast ett inlägg i denna eller HDPVR-tråden som ni hela tiden håller uppdaterad
och kan länkas till via er signatur eller nåt.

#210

Postad 17 september 2010 - 13:53

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Inga kommentarer till detta??

Ytterligare förklaring. Boxen inställd på "Dolby Digital prioritering" påslagen. Inga inställningar eller kanaler ändras under förloppet A->B->C:
A. SVT1 sänder program med två ljudspår: 1. Analogt 2. Dolby Digital -> boxen skickar Dolby Digital.
B. SVT1 sänder nytt program med ett ljudspår: 1. Analogt -> boxen skickar analogt.
C. SVT1 sänder nytt program med två ljudspår: 1. Analogt 2. Dolby Digital -> boxen skickar fortfarande analogt!

Edit: namnet verkar ha ändrats. i den nedladdningsbara manualen så står det:
4. Dolby Digital-utgång
Du kan ställa in Dolby Digital automatiskt. Om du väljer På, sker Dolby Digital-utgång via S/PDIF.


Analogt det är inte analogt ljud det är digitalt pcm ville bara rätta *lungt*

#211

Postad 17 september 2010 - 15:35

haihep
  • haihep
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0

Analogt det är inte analogt ljud det är digitalt pcm ville bara rätta *lungt*


2.0 el 5.1 beroende på utsändning.

#212

Postad 17 september 2010 - 15:57

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

  • 523 inlägg
  • 0

Börjar bli en lång avstämning nu... Mer än en vecka senare och man har inte fått någon respons alls. I den specifika tråden för boxen är det nu flera stycken som har samma problem. Att man inte kan styra ljudet på DD kanalerna...

Väntar fortf på ett ordentligt svar.

MVH


Hej,

Ber uppriktigt om ursäkt för att svaret på din fråga dröjt. För att åtgärda denna problematik får du justera ljudvolymen med hjälp av TV:n eller förstärkaren.

Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice

#213

Postad 17 september 2010 - 16:31

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Hej,

Ber uppriktigt om ursäkt för att svaret på din fråga dröjt. För att åtgärda denna problematik får du justera ljudvolymen med hjälp av TV:n eller förstärkaren.

Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice


och det va ett svar? tror nog många andra sagt exakt samma till han :P varför fixar ni inte preblemen i ställetr boxen har funnits ett bra tag och många fel finns kvar säger bara Bahhh

#214

Postad 17 september 2010 - 18:07

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

  • 523 inlägg
  • 0

Du missförstod frågan. Han pratar inte om analoga RGB signaler via Scart.

Ett HDMI gränssnitt kan skicka digitala RGB eller digitala komponent (YCbCr) signaler.

Idag skickar HD-boxarna endast YCbCr signaler. Då vissa tv-apparater ger sämre bild då de matas med YCbCr så är det önskvärt om det finns option för att skicka RGB istället.

Men det här har ni redan fått som testsynpunkt...några gånger. :P

edit: Tummen upp för bra initiativ med denna tråd föresten! Sk*tbra rent ut sagt.


MPEG2/4 levereras i YCbCr-format. Detta gör boxarna sedan om till RGB för att kunna lägga till grafik i bilden (t.ex. zappare, textning menysystem osv.). Om man vill ha en YCbCr-output så behöver det ske ytterligare en konvertering, dvs. YCbCr->RGB->YCbCr.

För att förtydliga så är det RGB som går från box till TV.

Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice

#215

Postad 17 september 2010 - 19:25

Unregistered1894
  • Unregistered1894
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Jag vägrar skaffa en extern box för att kolla på hd-sändningar. Går det idag att se på HD kanaler med en s.k CA-modul? Och har jag en + certifierad tv? LG PK760N

Tack på förhand.

#216

Postad 17 september 2010 - 20:47

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Jag vägrar skaffa en extern box för att kolla på hd-sändningar. Går det idag att se på HD kanaler med en s.k CA-modul? Och har jag en + certifierad tv? LG PK760N


Det här har ComHem redan svarat på här, inlägg nr tre i tråden:

Hej,

Vi genomför tekniska tester för att undersöka möjligheten att leverera en modul under hösten. Vår ambition är att distribuera HDTV direkt till Tv-apparater med inbyggd box. Först måste vi dock säkra de kvalitets- och säkerhetskrav som gäller HDTV.

Med vänlig hälsning
Kundservice



#217

Postad 17 september 2010 - 23:38

oscy
  • oscy
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Men skojar ni? Största skämtet till svar jag fått.
DD kanalerna sänds i typ tre ggr högre ljud än alla andra kanaler på boxen. Ska jag behöva kasta mig över förstärkarfjärren varje gång jag ska se en DD kanal?

Det är ju fel på boxen. Ta ert ansvar och se till att mjukvaran fixar problemet. Är ju oacceptabelt. Inte ens med digitalboxen på högsta volym, så är ljudet på vanliga kanaler inte det minsta i närheten av ljudnivån på DD kanalerna.


Hej,

Ber uppriktigt om ursäkt för att svaret på din fråga dröjt. För att åtgärda denna problematik får du justera ljudvolymen med hjälp av TV:n eller förstärkaren.

Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice



#218

Postad 18 september 2010 - 11:54

Unregisterede6d763a3
  • Unregisterede6d763a3
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Har en liten fråga om att uppgradera till HD-box(Comhem Small och Canal+ Max som abonnemang). Har idag en vanlig digitalbox från Samsung, men funderar på Humax-HD-box. Måste man byta kort och köpa den nya boxen via Comhem? Eller går det att köpa boxen i en vanlig affär och köra på?

Jag menar, ni på Comhem tar 2995 för boxen och den kostar runt 1500 spänn i flera affärer..

#219

Postad 18 september 2010 - 12:44

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

  • 523 inlägg
  • 0

Jag vägrar skaffa en extern box för att kolla på hd-sändningar. Går det idag att se på HD kanaler med en s.k CA-modul? Och har jag en + certifierad tv? LG PK760N

Tack på förhand.


Hej,

Ser att du redan hunnit få din fråga besvarad med citat från ett av våra tidigare inlägg:

Hej,

Vi genomför tekniska tester för att undersöka möjligheten att leverera en modul under hösten. Vår ambition är att distribuera HDTV direkt till Tv-apparater med inbyggd box. Först måste vi dock säkra de kvalitets- och säkerhetskrav som gäller HDTV.

Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice

#220

Postad 18 september 2010 - 12:49

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

  • 523 inlägg
  • 0

Har en liten fråga om att uppgradera till HD-box(Comhem Small och Canal+ Max som abonnemang). Har idag en vanlig digitalbox från Samsung, men funderar på Humax-HD-box. Måste man byta kort och köpa den nya boxen via Comhem? Eller går det att köpa boxen i en vanlig affär och köra på?

Jag menar, ni på Comhem tar 2995 för boxen och den kostar runt 1500 spänn i flera affärer..


Hej,

Du kan köpa en av våra godkända digitalboxar antingen genom att kontakta Com Hem alternativt vända dig till en butik, observera att pairing måste göras mellan ditt programkort och den HD-box du eventuellt köper, om programkortet är äldre kan det behöva bytas ut men du kan kontakta Kundservice för att kontrollera detta.

Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice

#221

Postad 18 september 2010 - 15:23

Mrxx
  • Mrxx
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Varför i hela ******** ska man betala en administrativ avgift på 150 kronor när man nedgraderar sitt bredband? Det är sånt här som Com Hem AB är ruttna på



Det är ju rätt självklart, COMHEM vill väl inte förlora pengar på att du skaffar ett billigare bredband så därför tar dom ut en avgift så att folk hellre låter bli.

#222

Postad 18 september 2010 - 16:53

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Har en liten fråga om att uppgradera till HD-box(Comhem Small och Canal+ Max som abonnemang). Har idag en vanlig digitalbox från Samsung, men funderar på Humax-HD-box. Måste man byta kort och köpa den nya boxen via Comhem? Eller går det att köpa boxen i en vanlig affär och köra på?

Jag menar, ni på Comhem tar 2995 för boxen och den kostar runt 1500 spänn i flera affärer..

Du kan köpa boxen var du vill, sedan ringer du kundtjänst så parar de ihop boxen med ditt kort.

edit: ja ######r, hur kan ComHem ta 2995:-för Humax CXHD-5000C när den kostar 1500:- nästan överallt annars?

Redigerat av distortion2, 18 september 2010 - 16:54.


#223

Postad 18 september 2010 - 17:12

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0

MPEG2/4 levereras i YCbCr-format. Detta gör boxarna sedan om till RGB för att kunna lägga till grafik i bilden (t.ex. zappare, textning menysystem osv.). Om man vill ha en YCbCr-output så behöver det ske ytterligare en konvertering, dvs. YCbCr->RGB->YCbCr.

För att förtydliga så är det RGB som går från box till TV.

Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice

Min Humax HDPVR box leverar YCbCr 8-bit... inte RGB. :)

Redigerat av rickardl, 18 september 2010 - 17:21.


#224

Postad 18 september 2010 - 18:10

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Min Humax HDPVR box leverar YCbCr 8-bit... inte RGB. :)


Exakt, jag förstår inte vad hon menar.

#225

Postad 18 september 2010 - 19:43

Latman
  • Latman
  • Forumräv

  • 612 inlägg
  • 0
Förvirrad igen,
...fel burk.

alltså Humaxburk, ingen biraburk som man kan tro.

Redigerat av Latman, 18 september 2010 - 19:59.


#226

Postad 18 september 2010 - 19:51

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Min Humax HDPVR box leverar YCbCr 8-bit... inte RGB. :)


min levererar också YCbCr med. får till o med info om det på tv..

#227

Postad 18 september 2010 - 19:53

Noah06
  • Noah06
  • Veteran

  • 1 592 inlägg
  • 0
Säljs typ överallt...

https://www.prisjakt...kt.php?p=444634

#228

Postad 19 september 2010 - 10:57

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Men skojar ni? Största skämtet till svar jag fått.
DD kanalerna sänds i typ tre ggr högre ljud än alla andra kanaler på boxen. Ska jag behöva kasta mig över förstärkarfjärren varje gång jag ska se en DD kanal?

Det är ju fel på boxen. Ta ert ansvar och se till att mjukvaran fixar problemet. Är ju oacceptabelt. Inte ens med digitalboxen på högsta volym, så är ljudet på vanliga kanaler inte det minsta i närheten av ljudnivån på DD kanalerna.

+1 på detta, när jag knäpper över till tex TV4HD gäller det o va med fjärren till förstärkaren för då är det HÖGT.

Redigerat av Unregistered40562de1, 19 september 2010 - 10:59.


#229

Postad 19 september 2010 - 14:54

Unregistered1894
  • Unregistered1894
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Hej,

Ser att du redan hunnit få din fråga besvarad med citat från ett av våra tidigare inlägg:

Hej,

Vi genomför tekniska tester för att undersöka möjligheten att leverera en modul under hösten. Vår ambition är att distribuera HDTV direkt till Tv-apparater med inbyggd box. Först måste vi dock säkra de kvalitets- och säkerhetskrav som gäller HDTV.

Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice


Finns det något bättre svar än ambition + hösten, vilket kan betyda om 10 år? Var är ni nu i test-stadiet. Jag står precis och väger mellan ComHem och Boxer och jag kommer skaffa mitt abonnemang inom 1-2 veckor max. Så skulle vara kul och veta, då det är enda skälet jag ens överväger att välja ComHem.

#230

Postad 19 september 2010 - 15:37

xrs99
  • xrs99
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Kommer man att kunna se SVT1 HD och SVT2 HD på en TV med inbyggd HD-mottagare utan kort och CAM?

#231

Postad 19 september 2010 - 17:51

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Kommer man att kunna se SVT1 HD och SVT2 HD på en TV med inbyggd HD-mottagare utan kort och CAM?


det mailade jag SVT i går om att ComHem på vissa orter tar betalt för svtHD då det är en tv licenserad kanal det är nästan kriminellt av ComHem att ta betalt för den väntar nu svar troligen i morgon ang det från Svt .. kommer gå vidare så långt de går ang detta kan publicera det jag får till svar sen här!

#232

Postad 19 september 2010 - 19:23

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

det mailade jag SVT i går om att ComHem på vissa orter tar betalt för svtHD då det är en tv licenserad kanal det är nästan kriminellt av ComHem att ta betalt för den väntar nu svar troligen i morgon ang det från Svt .. kommer gå vidare så långt de går ang detta kan publicera det jag får till svar sen här!

Ja bor man i comhem hus där jag bor och vill se svt hd får man betala : tvagift+analog avgift+deras small abb för digitala kanaler... känns riktigt surt.

#233

Postad 20 september 2010 - 09:34

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

  • 523 inlägg
  • 0

Kommer man att kunna se SVT1 HD och SVT2 HD på en TV med inbyggd HD-mottagare utan kort och CAM?


Hej

Nej, man behöver en digital-tv-mottagare, ett programkort och ett digital-tv-abonnemang för att kunna se SVT1 HD. Har du en TV med inbyggd box behöver du också en TV-modul (CA-modul/CAM). Vad gäller SVT2 HD så för vi diskussioner med SVT om denna kanal och vår ambition är att ta in kanalen. I dagsläget är dock inget klart och mer information kommer framöver.

Med vänlig hälsning
Magnus Hansson
Kundservice

#234

Postad 20 september 2010 - 09:39

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

  • 523 inlägg
  • 0

Finns det något bättre svar än ambition + hösten, vilket kan betyda om 10 år? Var är ni nu i test-stadiet. Jag står precis och väger mellan ComHem och Boxer och jag kommer skaffa mitt abonnemang inom 1-2 veckor max. Så skulle vara kul och veta, då det är enda skälet jag ens överväger att välja ComHem.


Hej

Vi har ingen mer information att kommunicera i nuläget. Så snart vi har ytterligare information kommer vi meddela detta.

Med vänlig hälsning
Magnus Hansson
Kundervice

#235

Postad 20 september 2010 - 12:04

xrs99
  • xrs99
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Hej

Nej, man behöver en digital-tv-mottagare, ett programkort och ett digital-tv-abonnemang för att kunna se SVT1 HD. Har du en TV med inbyggd box behöver du också en TV-modul (CA-modul/CAM). Vad gäller SVT2 HD så för vi diskussioner med SVT om denna kanal och vår ambition är att ta in kanalen. I dagsläget är dock inget klart och mer information kommer framöver.

Med vänlig hälsning
Magnus Hansson
Kundservice


Hej!
Jag får inte riktigt ihop detta med must-carry reglerna (vidaresändningsplikten), den säger:

"Den som ansvarar för ett kabel-tv-nät (operatören) är skyldig att se till att de som är anslutna kan ta emot public service-kanalerna utan särskild betalning.

SVT1, SVT2, SVT24 och Barnkanalen/Kunskapskanalen omfattas av vidaresändningsplikten."

Er tolkning är alltså att dessa kanaler i HD kvalitet inte omfattas av detta utan är nåt helt annat?

#236

Postad 20 september 2010 - 13:33

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

  • 523 inlägg
  • 0

Men skojar ni? Största skämtet till svar jag fått.
DD kanalerna sänds i typ tre ggr högre ljud än alla andra kanaler på boxen. Ska jag behöva kasta mig över förstärkarfjärren varje gång jag ska se en DD kanal?

Det är ju fel på boxen. Ta ert ansvar och se till att mjukvaran fixar problemet. Är ju oacceptabelt. Inte ens med digitalboxen på högsta volym, så är ljudet på vanliga kanaler inte det minsta i närheten av ljudnivån på DD kanalerna.


Hej

Detta är ingen bugg i mjukvaran utan det är så boxen fungerar. Det ljud vi får in från digitala kanaler skickar vi vidare och detta är inget vi kan justera centralt. Således är bästa alternativet att låta volymen på boxen stå på max och sedan justera volym med fjärrkontrollen till förstärkaren.

Med vänlig hälsning
Magnus Hansson
Kundservice

#237

Postad 20 september 2010 - 15:36

oscy
  • oscy
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Och varför ska inte denna volymen kunna justeras på boxen?

Om så är fallet så får ni ju se till att höja ljudet på era stereoljudkanaler centralt, så man åtminstone kan hitta en nivå som åtminstone är samma för DD och stereoljud kanalerna.

Helt värdelöst om maxljudet på boxen är en tredjedel av DD-ljudet...


Hej

Detta är ingen bugg i mjukvaran utan det är så boxen fungerar. Det ljud vi får in från digitala kanaler skickar vi vidare och detta är inget vi kan justera centralt. Således är bästa alternativet att låta volymen på boxen stå på max och sedan justera volym med fjärrkontrollen till förstärkaren.

Med vänlig hälsning
Magnus Hansson
Kundservice



#238

Postad 20 september 2010 - 17:02

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

Hej

Detta är ingen bugg i mjukvaran utan det är så boxen fungerar. Det ljud vi får in från digitala kanaler skickar vi vidare och detta är inget vi kan justera centralt. Således är bästa alternativet att låta volymen på boxen stå på max och sedan justera volym med fjärrkontrollen till förstärkaren.

Med vänlig hälsning
Magnus Hansson
Kundservice


Men herregud. Bästa alternativet??? Det är inte lite arrogant att svara så när det pga er inkompetens är det enda alternativet. Vad är det näst bästa alternativet? Att trä en strumpa över högtalarna varje gång man tänker byta kanal? Har man en tillräckligt tjock strumpa är det onekligen ett alternativ som faktiskt är sämre..

Ni verkar tycka att detta inte ens är ett riktigt problem för massor av tittare. Zappar själv mellan t.ex. Viasat Sport HD och Premier League HD kanske 20 gånger under vissa kvällar. Om man inte VARJE gång först skruvar ner ljudet 25 dB på Sport HD så väcker man grannarna. Sen får man skruva upp det igen om man går tillbaka till PL HD. Detta är ett jätteproblem. Vi pratar inte marginella ljudskillnader. 25 dB är enormt mycket.

Det kan omöjligt vara ett problem för er att tvinga bolagen att använda sig av samma utnivå på sina signaler. Speciellt när det är samma bolag som använder olika nivåer. Alternativt att ni ser till att införskaffa vad som behövs för att ni själva kunna justera digitala ljudnivåer. Det lär inte knäcka er ekonomi och är inte ett dugg tekniskt avancerat.

#239

Postad 20 september 2010 - 17:21

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

Hej,

Det analoga grundutbud som finns idag är en produkt som fastighetsägarna efterfrågar.

Com Hems instegspaket till digital-tv heter Small. Den består av de fria digitala kanalerna samt SVT HD. Kostnaderna för denna är 39:-/månad. Om samtliga kanaler som ingår i det analoga grundutbudet skulle ingå skulle priset vara ett annat och förhindra många att kunna ha råd att komplettera sitt utbud med de kanaler de önskar via vårt à la carte utbud eller via On Demand.

Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice


Ni drar alltid upp att digital small bara kostar 39 kr/månad när denna fråga kommer upp. Jag väljer att tro att ni inte är så inkompetenta att ni inte fattar att det är den mycket högre kostnaden för de påtvingade analoga paketet alla är upprörda över så ska vi vara överens om att ni slutar med det argumentet som svar på frågan?

Hade varit intressant att höra några av dom argument fastighetsägarna använder när dom efterfrågar analogt utbud. En annan intressant möjlighet att få reda på vad era slutkunder vill ha hade ju varit att göra en enkät på er hemsida om hur många som vill ha kvar det analoga utbudet.

För övrigt har ni inte svarat på frågan om var era årsredovisningar och kvartalsbokslut som tidigare fanns på er hemsida tagit vägen. Eftersom många nog är oroliga att ni ska gå i konkurs när ni inte har råd att fixa småproblem så vore det ju bra att bevisa att ni överlever ett tag till.

#240

Postad 20 september 2010 - 21:00

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0
Fick nyss svar från SVT vad jag tolkar det som så när SVT2 HD börjar i november så kommer de ingå in must carry där med blir ComHem tvingade att sända dem gratis från november..

Hej Mattias!

När det gäller vidaresändningar av TV-kanaler i kabelnät så är detta reglerat i Radio- och TV-lagen enligt "must carry". Detta innebär att en kabelägare är skyldig att distribuera de kanaler som har "must carry" status utan kostnad för hushållen som är anslutna till kabelnätet.

I Sverige har följande kanaler "must carry" status (digital distribution)
SVT1
SVT2
SVT Barnkanalen / SVT24
Kunskapskanalen.

En förutsättning för att en kanal skall ha "must carry" status är att den sänds fritt i det digitala marknätet.

Dock har SVT HD inte "must carry" status vilket innebär att kabelnäten, typ ComHem, inte är tvingade att distribuera denna kanal. SVT kan därför inte kräva av Comhem att kanalen SVT HD skall vara gratis för hushållen.

SVT har länge kämpat för att vi skall få sända vårt utbud i HD-kvalité i marknätet också. Och den 17 juni 2010 fick vi äntligen tillstånd av regeringen att starta inte bara en utan två HD-kanaler i marknätet. Under november månad kommer vi därför att starta kanalerna SVT1 HD och SVT2 HD i marknätet. Dessa kanaler kommer att sändas fria och okrypterade och kommer inom ett år att ha en täckning på 98% av Sveriges befolkning.

Mvh
Per Björkman
Distributionschef
Sveriges Television AB
_____________________________

Redigerat av Duckface21, 20 september 2010 - 21:08.


#241

Postad 20 september 2010 - 21:22

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Duckface, så tolkar jag det inte. Det är en förutsättning för must carry att en kanal är fri i marknätet men att den är fri där ger inte att det är en must carry. Ett exempel i marknätet är TV6 som är fri men inte must carry.

Tyvärr för alla med Com Hem.
Upp till regering/riksdag att besluta om SVTs HD kanaler är att likställa med SVTs SD kanaler i form av must carry. Man ska minnas då att det finns många små kabelnät i landet som inte har utrustning idag att sända HDTV i sina digitala nät.

#242

Postad 20 september 2010 - 21:25

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Duckface, så tolkar jag det inte. Det är en förutsättning för must carry att en kanal är fri i marknätet men att den är fri där ger inte att det är en must carry. Ett exempel i marknätet är TV6 som är fri men inte must carry.

Tyvärr för alla med Com Hem.
Upp till regering/riksdag att besluta om SVTs HD kanaler är att likställa med SVTs SD kanaler i form av must carry. Man ska minnas då att det finns många små kabelnät i landet som inte har utrustning idag att sända HDTV i sina digitala nät.


sorry jag tolkade de fel du har självklart rätt sorry...

tv6 är fri i comhem med dra ur kortet!!!

Redigerat av Duckface21, 20 september 2010 - 21:27.


#243

Postad 20 september 2010 - 21:28

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Man kan glömma good will från comhems sida. :\

#244

Postad 20 september 2010 - 21:32

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0
jag tror inte att SVT inte har makt i fallet tex tv6 har ju Viasat sagt att den ska va fri inte ComHem... ComHem skriver ju bara ett avtal med tex SVT i fallet om SVT vill att kanalen ska va gratis så kan dem skriva det tex i avtal med ComHem för att de ens ska va sända kanalen

#245

Postad 20 september 2010 - 22:14

xrs99
  • xrs99
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Duckface, så tolkar jag det inte. Det är en förutsättning för must carry att en kanal är fri i marknätet men att den är fri där ger inte att det är en must carry. Ett exempel i marknätet är TV6 som är fri men inte must carry.

Tyvärr för alla med Com Hem.
Upp till regering/riksdag att besluta om SVTs HD kanaler är att likställa med SVTs SD kanaler i form av must carry. Man ska minnas då att det finns många små kabelnät i landet som inte har utrustning idag att sända HDTV i sina digitala nät.



När väl SVT:s HD-kanaler finns fria och okrypterade i marknätet har jag svårt att se att Comhem kan göra annat än att också släppa dem fria.

#246

Postad 20 september 2010 - 23:03

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Fast nu är det ingen avgift för själva SVT HD som Comhem tar utan det är en kortavgift egentligen.
Och mustcarry förbjuder inte såna avgifter.
I övriga paket har dom däremot valt att ha den separat.

Redigerat av Leatherface, 20 september 2010 - 23:06.


#247

Postad 20 september 2010 - 23:20

Latman
  • Latman
  • Forumräv

  • 612 inlägg
  • 0
[quote name='Duckface21' date='Sep 20 2010, 22:00 ' post='3021894']
Fick nyss svar från SVT vad jag tolkar det som så när SVT2 HD börjar i november så kommer de ingå in must carry där med blir ComHem tvingade att sända dem gratis från november..


Jag tog emot SVT-HD via marknätet fram till juni tror jag..inte var det gratis via Comhem inte då så nått avgiftfritt kan ni nog glömma och gladjas över att ni slipper betala dubbla avgifter för analoga nätet.

Har ju ett "must carry-kort" från Canal digita instoppad i sat-mottagaren...undrar om jag orkar göra en ny kanalsökning..kanske nya HD-kanaler hittas? får in svt 1 och svt2 bla förnärvarande.

Canal Digitals "Must carry-kort" fås för en engångskostnad på 795kr. JÄTTEFINT PLASTKORT FAKTIST, VÄRT VARENDA KRONA.

Redigerat av Latman, 20 september 2010 - 23:35.


#248

Postad 21 september 2010 - 10:06

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Fick nyss svar från SVT vad jag tolkar det som så när SVT2 HD börjar i november så kommer de ingå in must carry där med blir ComHem tvingade att sända dem gratis från november..[/i]

Jag tog emot SVT-HD via marknätet fram till juni tror jag..inte var det gratis via Comhem inte då så nått avgiftfritt kan ni nog glömma och gladjas över att ni slipper betala dubbla avgifter för analoga nätet.

Har ju ett "must carry-kort" från Canal digita instoppad i sat-mottagaren...undrar om jag orkar göra en ny kanalsökning..kanske nya HD-kanaler hittas? får in svt 1 och svt2 bla förnärvarande.

Canal Digitals "Must carry-kort" fås för en engångskostnad på 795kr. JÄTTEFINT PLASTKORT FAKTIST, VÄRT VARENDA KRONA.


vi i lule ser svtHD gratis från ComHem om man bor i Lulebo men det är upp till fastighetsägaren i dessa fall men jag tycker det ska va gratis i hela landet

#249

Postad 21 september 2010 - 13:54

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Fråga till ComHem:

Jag är ju tydligen idag tvungen att acceptera att ni enbart sänder must-carry-utbudet analogt utan kostnad (förutom den kostnad på 85:- jag redan obligatoriskt betalar för kabel-TV på hyran) till mig i det ComHemhus jag bor i. För att kunna spela in vissa program/filmer och se dem i hög kvalitet har jag köpt en HDPVR-1000C av ComHem och programpaken Canal+ och Small. I och med detta har jag tillgång till Canal+ HD och SVT HD (som ingår i Small). Betalar 330:-/mån för detta.

När nu SVT1 HD och SVT2 HD ska sändas - kommer jag då att få tillgång till dem inom paket Small? Med andra ord - kommer "vardagliga" SVT HD-kanaler att ingå i Small? Om inte får man ju försöka ta in dem gratis via markbundna Boxernätet i stället. Telias ADSL-TV-nät har jag provat, men det var inget väl fungerande alternativ för mig. Marknätet kan dock bli fullt tänkbart framöver, när man nu vidarutvecklar tekniken och ska sända med högre kvalitet senare i höst.

Mer än 330:- + 85:- i månaden är jag inte beredd att betala för den lilla TV-tittning jag gör.

Mvh / Ulf

#250

Postad 21 september 2010 - 14:38

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Fråga till ComHem:

Jag är ju tydligen idag tvungen att acceptera att ni enbart sänder must-carry-utbudet analogt utan kostnad (förutom den kostnad på 85:- jag redan obligatoriskt betalar för kabel-TV på hyran) till mig i det ComHemhus jag bor i. För att kunna spela in vissa program/filmer och se dem i hög kvalitet har jag köpt en HDPVR-1000C av ComHem och programpaken Canal+ och Small. I och med detta har jag tillgång till Canal+ HD och SVT HD (som ingår i Small). Betalar 330:-/mån för detta.

När nu SVT1 HD och SVT2 HD ska sändas - kommer jag då att få tillgång till dem inom paket Small? Med andra ord - kommer "vardagliga" SVT HD-kanaler att ingå i Small? Om inte får man ju försöka ta in dem gratis via markbundna Boxernätet i stället. Telias ADSL-TV-nät har jag provat, men det var inget väl fungerande alternativ för mig. Marknätet kan dock bli fullt tänkbart framöver, när man nu vidarutvecklar tekniken och ska sända med högre kvalitet senare i höst.

Mer än 330:- + 85:- i månaden är jag inte beredd att betala för den lilla TV-tittning jag gör.

Mvh / Ulf


Om dom inte kommer ingå i small lär det bli värsta upproret haha
Ärligt talat tror du kan vara lugn inte ens comhem gör nåt så idotiskt :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.