Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är jag trög eller? Cerwin vega.

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 december 2018 - 20:11

Unregistered937d97b8
  • Unregistered937d97b8
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

tjoho, alltså snabb fråga. Har ett par logitech z5500 och ett par cerwin vega d5e. Cerwin vega golvhögtalaren skall enl papper gå lägre i hz än logitecharna. Men upplever att logitecharna spelar massor lägre frekvenser, spelar man låtar så verkar inte cerwin vega basen hänga med alls varken i djup eller fart. Kan det vara något problem med dem då? 

 

När man spelar upp låten hz 40 så kommer det bas, menar hur många låtar går lägre än detta i frekvens? Fattar bara inte?

 



#2

Postad 27 december 2018 - 20:50

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Jag har lite svårt att förstå vad du menar. Men kort och gott så ska ju ett par fullt fungerande och korrekt kopplade Cerwin Vega d5e låta bättre än ett "Lo-Fi-system" från Logitech.

Visst jag kan tänka mig att du vid lite lägre volym skulle kunna få ut mer bas ur Logitech-systemet om du har hörnplacering på subwoofern och boostar basen med EQ. Men med reservation för att något skulle kunna vara trasigt, felkopplat/inte använder ändamålsenlig förstärkeri, så vore det märkligt om du får bättre/mer korrekt ljudåtergivning med Logitech-systemet.

 

Vad menar du med "låten hz 40"?? Att du spelar en test-ton på 40 Hz?

Det är väl ungefär så lågt en högtalare behöver gå någorlunda linjärt, utan att rulla av allt för mycket, för att den oftast ska upplevas "räcka till" enligt min egen subjektiva mening.

 

Vad driver du dina Cerwin Vega med? Hur har du kopplat?


Redigerat av hampestampe, 27 december 2018 - 20:51.


#3

Postad 27 december 2018 - 22:58

Unregistered937d97b8
  • Unregistered937d97b8
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Lirar cerwin vegorna på en yamaha 775 surroundreciever. Är inte ens i närheten av lika bra bas som i logitech basen, Känns som att dom spelar väldigt tunt vegorna. Inte ens en hiphop låt får gardinerna att ställa sig rakt ut. Perfekta högtalare till gammal 80 tals rock absolut, högt går de också spela. Men de går det med logitecharna med. 

 

Logitech - Massor mer bas, mer tryck, luftförflyttning,

cv- tunt ljud, men snärtigt, spelar högt. 

 

Känns så jäkla skumt då de är 2st 12" mot en 10 tums bas. och de får så mycket spö. 



#4

Postad 28 december 2018 - 07:48

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Har du kopplat + (röd) och - (svart eller vit) korrekt mellan förstärkare och högtalare? Om det blir fel kan basen "försvinna". Högtalarna placering i förhållande till bakvägg påverkar också basen.

Det kan ju vara så att Logitech med sub är mer "basig" medan CV spelar en mer torr och distinkt bas. Jag har aldrig hört CV och vet inget om dess ljudkaraktär.

Känner inte heller till den CV-modell du har. Hur djupt ska de gå enligt specen?Stativare går inte alltid så djupt och kräver en sub om man gillar bas. Det finns också en del golvare som inte klarar av att gå så djupt. Jag gillar bas. När jag för ett tag sedan var runt och lyssnade på golvare var det flera som gick bort på grund av att jag hade svårt att höra en tillräckligt djupgående och distinkt bas.

Redigerat av Mange36, 28 december 2018 - 08:02.


#5

Postad 28 december 2018 - 08:41

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Lirar cerwin vegorna på en yamaha 775 surroundreciever.

Det är inte så enkelt att du har ett högpassfilter i förstärkaren, dvs delar mot en subbas som inte finns inkopplad?

#6

Postad 28 december 2018 - 09:35

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Inte så sällan kommer frågor upp om detta Logitecsystem kontra "riktig hifi". Vad man nästan uteslutande förutsätter är att Datorsystemet ju måste vara jättedåligt. Det är det inte. Det är imponerande bra för sin i sammanhanget rimliga penning. Har man vant sig vid, och uppskattar, det fylliga ljudet är det svårt att vänja sig vid en neutralare upplevelse, som ju presenteras av en god hifihögtalare.
Många av oss med en lite kostsammare hifirigg har förmodligen även vi hissat basen en smula, medvetet eller omedvetet, genom placering eller subinställning.
Köpte nämnda Logitecsystem till vår lille grabb en gång. Ganska omedelbart saknade jag vissa för mig nödvändiga egenskaper, främst i de lite högre registren. Vi köpte därför ett par System Audio Saxo 1. Dessa är magiska högtalare men saknar allt vad djupbas heter. Bytte till Saxo 10 och sedan dess har dessa juveler funkat utmärkt just som närfältsmonitorer/datorhögtalsre. Men i större rum, eller om man är gad för "ungdomligare" musik som kräver djupbas, så står sig Logitecsystemet säkert bra för många.
Betänk vad ett fullödigt hifisystem med en bra sub kostar.
Hmm. Nu såg det ju ut som att jag valde bort Logitec alldeles oavsett vad min stackars grabb tyckte, men så var det alltså inte. Vi var, och är fortfarande, alldeles överens. :)

Redigerat av laddie15, 28 december 2018 - 09:47.


#7

Postad 28 december 2018 - 10:54

Unregistered937d97b8
  • Unregistered937d97b8
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Haha, jaa laddie 15 känner att du har en poäng. De kanske är så att dessa cerwin inte levererar samma ljudtryck helt enkelt? Tanken är festhögtalare. och de leverarar samma db max i princip. Men 1300 gånger bättre bas i logitecharna. 

 

Då jag ändå är på spåren, VILKA cerwin vega modeller spelar hårdare och djupare än logitecharna? 

 

Är inne på:

Cerwin vega

DC -15

At 100

At - 80

Al - 1000

Skulle dessa spela bort logitecharna i ljudtryck, djup, rubbet?



#8

Postad 28 december 2018 - 11:04

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@Niklaspe: Har du kollat de tips du fick  av Supernaut77?

 

Låter som en väldigt trolig anledning till ditt problem, kanske värt att kolla upp annars innan du börjar fundera över andra högtalare.
Har väldigt svårt att tro du skulle uppleva dina CV som basfattiga om de inte är trasiga eller att du ställt in receivern fel.



#9

Postad 28 december 2018 - 11:50

Unregistered937d97b8
  • Unregistered937d97b8
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Kikat, allting är ok prövade vegorna mot en stereoförstärkare (äldre modell), gav lite mer tryck men sämre ljudkvalité. 

Prövat lira olika Hz toner på spotify ned till 35 Hz och den ger bas då. Men missa jävligt mycket bas frekvenser från en vanlig rixfm låt.

 

Känns så sjukt att ett logitech system spelar bort ett par cv  :rolleyes:  

 Nu vill jag ha tryck i bröstet från några högtalare.



#10

Postad 28 december 2018 - 12:02

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Cerwin Vega har då aldrig lirat någon djupbas utan det är som du säger 35-40Hz som gäller. CV:arna har säkert andra egenskaper så som bättre ljudbild, bättre mellanregister och diskant osv. Kanske renare bas? Men djupbas har jag aldrig hört från CV.



#11

Postad 28 december 2018 - 12:05

Unregistered937d97b8
  • Unregistered937d97b8
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Okej, så fastän jag väljer  tex cv - dc15, så kommer alltid logitech basen ge mer bastryck + gå djupare?



#12

Postad 28 december 2018 - 12:20

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Behåll dom högtalare som du tycker låter bäst

#13

Postad 28 december 2018 - 13:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 1

Har lyssnat på de Logitech som nämns i tråden, och subben är verkligen extremt dålig. Det sämsta är delningsfiltret, som släpper igenom högre frekvenser, vilket gör att t om röster får ett bumligt ljud även på låg volym. 

 

Går man annars bara efter hur mycket bas man får, eller snarare hur mycket den hörs pga alla problemen, så är de ju "bra" iofs...


Redigerat av Ageve, 28 december 2018 - 13:15.


#14

Postad 28 december 2018 - 13:20

Unregistered937d97b8
  • Unregistered937d97b8
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Klart, men är grymt sugen på lite mer att åka med, tänkte om de är nån som har erfarenhet av andra cv högtalare? Tex At -100, al 1000, eller dc 15? Står gardinerna rätt ut då man drar på?  :lol:



#15

Postad 28 december 2018 - 13:25

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Klart, men är grymt sugen på lite mer att åka med, tänkte om de är nån som har erfarenhet av andra cv högtalare? Tex At -100, al 1000, eller dc 15? Står gardinerna rätt ut då man drar på?  :lol:

Har jävligt svårt att tro dina gardiner står rätt ut med Logitech. Kanske att de rör på sig något om du ställer basen direkt bakom gardinen.

Det låter oavsett som att du birde vända dig till Billebro... :D

#16

Postad 28 december 2018 - 13:32

Unregistered937d97b8
  • Unregistered937d97b8
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Haha, nädå de gör dom inte, men är mest ute efter trycket och kunna spela högt. Hur ska man säga, fattas lite effekt i dessa cv som jag har, känns lite ansträngt och basarna slår ut så hårt fastän man inte dragit på. ( rädd man ska skjuta basarna)



#17

Postad 28 december 2018 - 13:38

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Håller med Ageve till fullo.

Logitech systemet som nämns är inte direkt välljudande. En dov ljudkaraktär utan deltaljer i toppen. Tillbakadraget mellanregister med anledning av den brummiga, dova, bumliga och odefinierade basen som inte heller spelar djupt utan endast ligger som en dov matta över hela ljudbilden.

Är du van med den slags ljudbilden och tror att det skall låta så, så kommer det bli svårt att bli nöjd med en högtalare som kan återge musiken som den kan återges, dvs allt annat än vad Logitech systemet kan.

Med tanke på vad du är ute efter för ljudkaraktär, dvs endast högt och mycket bas så gissar jag att du inte vet hur musiken kan återges. Eller snarare så har du kanske ingen erfarenhet av bra högtalare.

Någon högtalare ifrån Klipsch kanske kan passa dig, mer välljudande och snyggare än CV.

#18

Postad 28 december 2018 - 13:45

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Skjuta basarna har du ju redan erfarenhet av. Har du lagat kantringen du sköt i sept.?

 

https://www.minhembi...howtopic=336662



#19

Postad 28 december 2018 - 14:13

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Okej, så fastän jag väljer  tex cv - dc15, så kommer alltid logitech basen ge mer bastryck + gå djupare?

 

Ingen aning men skulle inte tro det. Finns väl en chans att logitech har någon bas som lirar djupare men logitech gör inte "riktiga" högtalare. Vill du ha riktigt ljud får du köpa riktiga högtalare. Om du samtidigt vill ha tryck i ljudet så kostar det mer pengar. Billigaste sättet att komma runt det där är att bygga ett par egna basar. Det är verkligen inte jättesvårt. Annars kolla på typ SVS. Allt beror på vad du vill uppnå :)



#20

Postad 28 december 2018 - 14:19

Unregistered937d97b8
  • Unregistered937d97b8
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Bahama, renoverade kantringar så de är löst ;) 

 

Nämen okej får satsa på att hitta några av toppmodellerna inom CV, läst mycket positivt om dem, och är väl de mest "välljuda" som ändå har tryck. 

 

Missförstå mig inte, tycker logitecharna är riktigt dåliga högtalare motför dessa Cv, men som sagt fattas lite punch då jag lirar mycket hardstyle, techno.

 

/ Niklas





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.