Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uppgradera högtalare

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 januari 2019 - 17:12

chrillew
  • chrillew
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hej
Funderar på att byta ut mina golvhögtalare till något nyare.
Har idag dessa http://www.hifi-wiki...p/Sharp_CP-7700
Tycker inte dom spelar särskilt dåligt men känns som det saknas något.

Funderat på klipsch rp280f men blir nog för mycket i en lägenhet. Vardagsrummet är väl 16-20kvm uppskattningsvis.

Så tittade lite och hittade rp51m samt rp160m. Ser väl inte lika skojj ut som golvare men.

Systemet idag, ska drivas av en Yamaha Yamaha rn803d. Har också en svs sb12-nsd

#2

Postad 03 januari 2019 - 17:36

philippg
  • philippg
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Är det bas som saknas?

#3

Postad 03 januari 2019 - 18:11

chrillew
  • chrillew
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Ja det var en av anledningarna innan, så köpte en svs sb12-nsd så nu har jag så de räcker och blir över med härlig bas. Men känns som det saknas något ur mellan och hög registret nu, kan inte riktigt sätta ordet på det. Känns lite tråkigt eller vad man ska säga, ingen wow känsla.

#4

Postad 03 januari 2019 - 21:59

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Ja det var en av anledningarna innan, så köpte en svs sb12-nsd så nu har jag så de räcker och blir över med härlig bas. Men känns som det saknas något ur mellan och hög registret nu, kan inte riktigt sätta ordet på det. Känns lite tråkigt eller vad man ska säga, ingen wow känsla.

Utgångsläget är gott. Vad jag förstår är nog dessa Sharp knappast bland det bättre världen skådat, vilket å andra sidan inte kan sägas om din sub, som ju är förträfflig. Ut och lyssna på högtalare, mycket roligare sysselsättning är svårt att hitta. :)

#5

Postad 04 januari 2019 - 09:10

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Ja det var en av anledningarna innan, så köpte en svs sb12-nsd så nu har jag så de räcker och blir över med härlig bas. Men känns som det saknas något ur mellan och hög registret nu, kan inte riktigt sätta ordet på det. Känns lite tråkigt eller vad man ska säga, ingen wow känsla.

Känns som det är spelglädje du saknar. Mitt förslag åk och lyssna på system audio.



#6

Postad 04 januari 2019 - 09:46

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Kan varmt rekomendera Acoustic Energy Reference 1, är förmodligen bland dom bättre stativhögtalare som finns för vettig peng, bor själv i liten lägenhet och dom här högtalarna spelar som en full stor golvhögtalare, första gången jag lyssnade på dom började jag kolla vart subben var nån stans, men de var så klart ingen sub nån stans inkopplad, är otroligt bra ljud, massor med djupbas, är den bästa högtalare jag haft, dock extremt lång inspelningstid, minst 300 timmar innan högtalarna kommer till liv och börjar låta bra, i början är ljudet hårt och de är lite bas, ljudet blir mjukare och tjockare med tiden och massor med djupbas, har en kompis som äger en Hegel H360 som var på väg att köpa dom här men gick på ett par dyrare högtalare runt 50k men ljudmässigt tyckte han att skillnaden inte var jättestor.
Jag har bara Hegel H80 men de räcker endå för att få ett otroligt bra ljud.

Redigerat av Unregistered94c28536, 04 januari 2019 - 09:51.


#7

Postad 04 januari 2019 - 09:51

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Känns som det är spelglädje du saknar. Mitt förslag åk och lyssna på system audio.

Kan bara instämma. :) Vet dock inte så mycket om dagens utbud.

Kan varmt rekomendera Acoustic Energy Reference 1, är förmodligen bland dom bättre stativhögtalare som finns för vettig peng, bor själv i liten lägenhet och dom här högtalarna spelar som en full stor golvhögtalare, första gången jag lyssnade på dom började jag kolla vart subben var nån stans, men de var så klart ingen sub nån stans inkopplad, är otroligt bra ljud, massor med djupbas, är den bästa högtalare jag haft, dock extremt lång inspelningstid, minst 300 timmar innan högtalarna kommer till liv och börjar låta bra, i början är ljudet hårt och de är lite bas, ljudet blir mjukare och tjockare med tiden och massor med djupbas, har en kompis som äger en Hegel H360 som var på väg att köpa dom här men gick på ett par dyrare högtalare runt 50k men ljudmässigt tyckte han att skillnaden var inte jättestor.
Jag har bara Hegel H80 men de räcker endå för att få ett otroligt bra ljud.

Otrolig högtalare, och kanske vackrast av alla, men ack så dyr.

Tänkte på Reference Ae1 MKIII. Förmodar att dina är mer än häften så bra. :)

Redigerat av laddie15, 04 januari 2019 - 10:03.


#8

Postad 04 januari 2019 - 10:07

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Har matt vita, var dock billigare då jag köpte dom, betalade 19.900:- för mina.

#9

Postad 04 januari 2019 - 12:42

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

När du ändå är ute och provlyssnar, förmodar att hembiobutiken kan vara en butik du haft att göra med tidigare, så borde du enligt mig ta och lyssna på ett par SVS Ultra Bookshelf, låter väldigt bra måste jag säga.

 

Skulle det vara intressant, så har dom ett par demo som säljs lite billigare (kanske inte riktigt så nedsatta att det motiverar just dom gentemot ett par nya dock. Prutläge?)

 

https://www.hembiobu...bookshelf-demo/  



#10

Postad 04 januari 2019 - 16:48

chrillew
  • chrillew
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Tackar för alla svar. Har tyvärr dåliga möjligheter att provlyssna då jag bor i en liten stad i norrland. Så blir långt att åka.
Stämmer hembiobutiken har jag handlat det mesta ifrån så har skickat ett mail om svsarna, verkar ha ljudet jag är ute efter.

Acoustic Energy Reference 1 dom var otroligt snygga måste jag säga, blir ett svårt val..

#11

Postad 04 januari 2019 - 16:50

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Håller med o att AE 1 referens är grymma och här finns en variant till vettigt pris och grymt snygga.

 

https://www.blocket....4.htm?ca=15&w=3



#12

Postad 04 januari 2019 - 20:56

chrillew
  • chrillew
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Blev riktigt sugen på ae1 nu. En butik i Skellefteå sålde dom såg jag, ska se om jag hinner åka dit och provlyssna!

Tack för tipset får hoppas dom finns kvar :)

#13

Postad 04 januari 2019 - 20:58

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Du kommer inte bli besviken.

#14

Postad 07 januari 2019 - 18:54

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Hej

Funderar på nytt jag med fast hittar inget som är utav intresse kör för närvarande med ett par KEF R100 ihop med lite Primare elektronik och en gammal Marantz reciver. Letar helst små stativare för runt 10k eller ett par slanka golvhögtalare och de enda jag vet som gör slanka och bra golvhögtalare är System Audio. Spelar sällan högt mest beroende på att inte störa andra. Däremot kan man dra upp volymen ibland när man är ensam. Skall helst vara bra ljud. Tror som sagt det är mer kvalitet än kvantitet jag är ute efter även fast det är en stram budget. Känner bara som sådan att det är inte värt att lägga mer pengar än nödvändigt.   



#15

Postad 08 januari 2019 - 17:59

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Hej

Funderar på nytt jag med fast hittar inget som är utav intresse kör för närvarande med ett par KEF R100 ihop med lite Primare elektronik och en gammal Marantz reciver. Letar helst små stativare för runt 10k eller ett par slanka golvhögtalare och de enda jag vet som gör slanka och bra golvhögtalare är System Audio. Spelar sällan högt mest beroende på att inte störa andra. Däremot kan man dra upp volymen ibland när man är ensam. Skall helst vara bra ljud. Tror som sagt det är mer kvalitet än kvantitet jag är ute efter även fast det är en stram budget. Känner bara som sådan att det är inte värt att lägga mer pengar än nödvändigt.   

Är det ett enskilt konstaterande eller finns där en fråga i inlägget?

Finns väl inget som är nödvändigt när det gäller uppgraderingar inom Hifi.
Det är en materialsport som vilken som helst. Har man talang så klarar man sig med träklubba ;)


Redigerat av Blåtand, 08 januari 2019 - 18:06.


#16

Postad 08 januari 2019 - 22:56

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Är det ett enskilt konstaterande eller finns där en fråga i inlägget?

Finns väl inget som är nödvändigt när det gäller uppgraderingar inom Hifi.
Det är en materialsport som vilken som helst. Har man talang så klarar man sig med träklubba ;)

Vill försöka hitta något nytt. Haft mina nuvarande i snart 5år. Väntade egentligen på att det skulle komma en "KEF R1". Nu när det inte dyker upp börjar man fundera på om något annat skulle låta bättre eller man skall köra vidare med samma. Tycker högtalarna man använder börjar bli lite omoderna. Det jag funderar på är om KEF Q150 är ett nerköp eller om ett par Audiovector QR1 kan kombineras med en center från ett annat märke. Hört QR1 med Naim som jag faktiskt tyckte lät bra. Eller det andra kanske passar bättre ihop med min KEF R200c. Annars blir det en ny reciver.



#17

Postad 09 januari 2019 - 13:08

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Är inte R3 ett alternativ? Visst ett kliv upp i pris men kanske värt det i långa loppet?



#18

Postad 09 januari 2019 - 14:04

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Är inte R3 ett alternativ? Visst ett kliv upp i pris men kanske värt det i långa loppet?

Tycker den är allt för dyr.

#19

Postad 09 januari 2019 - 14:21

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

https://www.youtube.com/watch?v=ksz9PDHBB8c&t=370s



#20

Postad 09 januari 2019 - 15:00

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Tycker den är allt för dyr.

Vill man ha bra ljud så kostar de men de är lätt värt pengarna, är otroligt roligt att lyssna på musik då man har en bra anläggning och högtalare är nog de viktigaste och de som gör störst skillnad i din anläggning.



#21

Postad 09 januari 2019 - 15:24

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Vill man ha bra ljud så kostar de men de är lätt värt pengarna, är otroligt roligt att lyssna på musik då man har en bra anläggning och högtalare är nog de viktigaste och de som gör störst skillnad i din anläggning.

Behåller de högtalare jag har till de inte orkar mer. Dålig anläggning är det inte direkt utan hade velat ha ett par nya. Det får bli något annat istället.

https://www.youtube....9PDHBB8c&t=370s

Skall försöka lyssna sedan när jag får tid. Ser mest ut som en förfining på elementen utav det jag har läst.

#22

Postad 09 januari 2019 - 18:57

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Behåller de högtalare jag har till de inte orkar mer. Dålig anläggning är det inte direkt utan hade velat ha ett par nya. Det får bli något annat istället.
Skall försöka lyssna sedan när jag får tid. Ser mest ut som en förfining på elementen utav det jag har läst.

 

Du har ju gått i tankar kring detta länge efter vad jag förstått på dina inlägg och skall du byta så är det väl något som låter bättre som är borde vara intressant. Den nya R3:an skall ju vara förbättrad på över 1000 punkter enligt reklamen och vara mer lik befintlig Referens 1 än tidigare R-modeller.

Du som verkar älskar KEF borde verkligen pallra dig iväg och lyssna på dessa. 

Alternativet är väl om man vill sadla om helt och tillföra något annat. Själv tittar jag på hornhögtalare just nu och hoppas hitta något skoj inom kort. Ger ju en helt annan typ av ljudupplevelse. Min tanke är iofs att behålla de jag har nu också för att inledningsvis kunna alternera och på lite längre sikt ha två riggar som fyller olika behov. Ofta stora och en del skulle säga fula, men fy fasiken vad de kan vara roliga att lyssna på.



#23

Postad 09 januari 2019 - 19:04

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Du har ju gått i tankar kring detta länge efter vad jag förstått på dina inlägg och skall du byta så är det väl något som låter bättre som är borde vara intressant. Den nya R3:an skall ju vara förbättrad på över 1000 punkter enligt reklamen och vara mer lik befintlig Referens 1 än tidigare R-modeller.
Du som verkar älskar KEF borde verkligen pallra dig iväg och lyssna på dessa.

Alternativet är väl om man vill sadla om helt och tillföra något annat. Själv tittar jag på hornhögtalare just nu och hoppas hitta något skoj inom kort. Ger ju en helt annan typ av ljudupplevelse. Min tanke är iofs att behålla de jag har nu också för att inledningsvis kunna alternera och på lite längre sikt ha två riggar som fyller olika behov. Ofta stora och en del skulle säga fula, men fy fasiken vad de kan vara roliga att lyssna på.

Gillade Advance Acoustic fast jag kommer aldrig ha råd till något sådant. Medan Klipsch var inte min smak. Skulle kunna tänka mig horn också bara det låter rätt i mina öron. Skulle varit iväg och lyssnat när min närmaste återförsäljare hade demo. Var så mycket annat i vägen. Om jag åker nu så känns det surt att inte köpa eftersom butiken har lite exklusiv prägel utåt. Känns lite kluvet när det inte finns något utav intresse runt tänkbar budget.

#24

Postad 18 januari 2019 - 18:08

chrillew
  • chrillew
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen det blev Advance Acoustic Reference 1 piano ebony med matchande stativ!

 

Har fått högtalarna och dom står för tillfället på dom gamla golvhögtalarna, var ett par demo högtalare med ca 50h.  

Stativen borde vara här på måndag om postnord leverar dom som utlovat, samt lite längre kablar så jag kan ställa dom lite bredare och längre ut från väggen så tror jag jag är hemma.

 

Betydligt mindre högtalare än vad jag trodde, men ack så dom spelar fint trots sin storlek blev faktiskt förvånad. har ställt ner subben då dom har en fantastisk bas än fast dom är långt ifrån inspelade. kommer nog bli mer än nöjd när jag spelat några hundra timmar till :)

 

Så klart och detaljerat ljud! provade att experimentera lite med att ställa dom längre från väggen och bredare men har för korta kablar men det blev stor skillnad det lilla jag kunnat justerat hittills. tror också att om jag får dom på stativen blir det bättre står rätt så högt upp för tillfället.



#25

Postad 24 januari 2019 - 15:57

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen det blev Advance Acoustic Reference 1 piano ebony med matchande stativ!
 
Har fått högtalarna och dom står för tillfället på dom gamla golvhögtalarna, var ett par demo högtalare med ca 50h.  
Stativen borde vara här på måndag om postnord leverar dom som utlovat, samt lite längre kablar så jag kan ställa dom lite bredare och längre ut från väggen så tror jag jag är hemma.
 
Betydligt mindre högtalare än vad jag trodde, men ack så dom spelar fint trots sin storlek blev faktiskt förvånad. har ställt ner subben då dom har en fantastisk bas än fast dom är långt ifrån inspelade. kommer nog bli mer än nöjd när jag spelat några hundra timmar till :)
 
Så klart och detaljerat ljud! provade att experimentera lite med att ställa dom längre från väggen och bredare men har för korta kablar men det blev stor skillnad det lilla jag kunnat justerat hittills. tror också att om jag får dom på stativen blir det bättre står rätt så högt upp för tillfället.

Menar du Acoustic Energy Reference 1 eller har jag missat nått.

#26

Postad 26 januari 2019 - 13:09

chrillew
  • chrillew
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Jo precis.... skrev nog lite snabbt 



#27

Postad 28 januari 2019 - 09:21

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Jo precis.... skrev nog lite snabbt

Kul, haft mina i ett par år, räkna med minst 300 timmar innan dom börjar låta bra, du kommer märka när de sker för de blir ganska stor skillnad framförallt djupare bas och ett mjukare ljud. Kommer aldrig sälja mina, kommer nog byta de mesta i min anläggning men mina högtalare blir kvar för alltid.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.