Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Utöka mitt wifi

66 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus RT-AC3200 (Routrar) 5 7,95 (20) Inga priser
Strong Range Extender (Accesspunkter, bryggor & repeatrar) 1 8,5 (9) Inga priser
5 relaterade trådar

#1

Postad 04 maj 2017 - 19:25

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Har en router i källaren som är relativt kraftig (asus ac3200) men en murstock är ett hinder för wifit ut till altanen. Har inga möjligheter att flytta routern utan en massa extrajobb.

Därför skulle jag vilja utöka med en extender. Visst kan man skaffa en ny ap med kabel, men jag önskar få en sömlös övergång mellan min routers wi-fi och en extender. Kollade in dessa https://www.kjell.co...0-1-pack-p61331

Men kommer det gå att få sömlöst? Vill bara ha ett ssid helst. Tex om jag är uppkopplad mot routerns wi-fi och när signalen blir svag så kopplas Strongen in istället automatiskt.

#2

Postad 05 maj 2017 - 08:44

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Men kommer det gå att få sömlöst? Vill bara ha ett ssid helst. Tex om jag är uppkopplad mot routerns wi-fi och när signalen blir svag så kopplas Strongen in istället automatiskt.

 

Att få wifi-enheter att flytta mellan olika APs är inte helt trivialt, i så fall skulle jag dödat WiFi:et på din Asus (eller bara bytt SID), och bara kört Strong (eller annan likvärdig produkt), då dom är designade för just detta.


Redigerat av frollic, 05 maj 2017 - 08:45.


#3

Postad 05 maj 2017 - 09:41

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Hej magnus76
Strong 1600 är grymt bra och smidig att använda, men du MÅSTE stänga av wifi i din router och koppla in en Strong med kabel till din router som fungerar som router/DHCP server.

Med två Strong eller fler får du ett nätverk som fungerar precis som i offentliga miljöer där du automatiskt flyttas till den enhet som ger dig bäst signal där du är.
Om du rör dig lite längre bort så kopplas du automatisk om till 2,4Ghz som har längre räckvidd men lite lägre hastighet.

Strong 1600 har skapat digital harmoni i mitt hem med fyra användare och 50+ nätverksanslutna enheter varar 28 är via wifi.


http://pcforalla.idg...strong-extender

#4

Postad 05 maj 2017 - 10:08

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0

En extender kommer inte att lösa dina problem med roaming.

Eftersom en extender använder samma wifi för att både ta emot och skicka data så halveras farten.

 

Det enklaste sättet att få till en roaming är att man sätter vid vilken nivå en router/ap skall koppla bort en klient.

Klienten kommer då förhoppningsvis att koppla upp sig mot en bättre AP.

 

Huruvida Strong klarar av roaming kan jag inte avgöra.

Hittar inga seriösa tester på det och i deras egna papper står det inget om roaming.

På kjells hemsida står det "Wifi-roaming ja".

Hittar inget om hur deras mesh fungerar heller så det är inte lätt att se om det är något att ha.

 

Ett mesh system funkar i sämsta fall som system med en massa extenders och ger därmed dålig prestanda.

Netgear Orbi använder ett separat 5Ghz nät för att kommunicera mellan enheterna så här blir det lite bättre fart.

 

De standards som behandlar roaming är främst 802.11r och 802.11k 

 



#5

Postad 05 maj 2017 - 10:57

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Tack för svaren.

Kanske ska investera i två strong och stänga av wifit i routern.

#6

Postad 05 maj 2017 - 14:08

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Strong jobbar med MESH och har ³roaming², automatisk QOS, automatisk klient dirigering, multicast, MIMO, Beamforming.
Enheterna " tänker " om jag ex läser Aftonbladet så blir jag ofta tilldelad 2,4Ghz om jag sedan ex börjar streama en film så flyttas jag till 5GHz även om jag sitter på samma plats, gäller förstås inte om jag befinner mig utanför 5GHz bandets räckvid.
Dessutom som extra bonus har varje enhet en 3,5mm Audio ut eftersom det finns inbyggd AirPlay client i varje enhet, clienten kan döpas om till det namn man vill ha.

Jag har samma hastighet via wifi på 5GHz som via kabel och har fått lägre svarstid jämfört med de Netgear grejor jag hade tidigare typisk svarstid är 4-5ms

Bifogad fil(er)


Redigerat av OMD28, 05 maj 2017 - 14:15.


#7

Postad 05 maj 2017 - 15:31

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Men då har du två strong OMD?

Alltså en kopplad med kabel till routern. Den andra tar emot wi-fi från strongen som är kablad till routern? Eller har du kabel från routern till båda strongen?

Vilka krav ställs på enheterna för att göra övergången sömlös?

#8

Postad 05 maj 2017 - 15:45

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
För att MESH ska funka måste man ha minst två och den första måste anslutas med kabel och den/de andra ska INTE anslutas med kabel för då fungerar inte MESH och roaming.

Det ställs inga krav på dina enheter, om man har två Strong så får man fyra noder men alla har samma SSID och dina enheter " ser " bara ett nätverk och flyttas automatisk dit där det funkar bäst. Som på ex flygplatser, hotell mm.
Normalt med en router och vanlig extender brukar det bli så här
Wifi 2,4
Wifi 5.0
Wifi 2.4_EXT
Wifi 5.0_EXT

Samma antal noder med Strong blir så här.
Wifi

Om du förstår hur jag menar.

Redigerat av OMD28, 05 maj 2017 - 21:18.


#9

Postad 05 maj 2017 - 15:47

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0

Kan bara hålla med om Strong. Den funkar klockrent och bara tuggar på. Man kör kabel ifrån routern till ena strongen och sen snackar dem tillsammans trådlöst. Mesh biten funkar hur bra som helst. 



#10

Postad 05 maj 2017 - 15:47

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Jag ser att Hinken74 läser här, hur funkar dina Strong hinken?
Redigerat, du skrev samtidigt som mig😀😀

Redigerat av OMD28, 05 maj 2017 - 15:48.


#11

Postad 05 maj 2017 - 15:55

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Finns två olika 2-pack

https://www.kjell.co...700-mb-s-p61310

https://www.kjell.co...0-2-pack-p61351

Antar att det är paket nr 2 som är aktuellt för det jag eftersträvar?

Lite synd att det blir en del pengar att lägga ut. Har ju en relativt dyr router redan. Har som sagt en kraftig murstock som är i vägen hur jag än placerar routern. Alternativt kan man ju köpa en ny separat AP, men då fungerar ju inte sömlösheten jag önskar.

#12

Postad 05 maj 2017 - 16:03

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Det är 1600 du ska köpa, 1700 har bara 5GHz och är mer tänk till ex IP-TV från en punkt till en annan.
Det är synd att många köper en dyr router och ändå inte blir nöjd, det är ju lite som att köpa kraftigare högtalare i vardagsrummet om man vill ha bättre ljud i sovrummet, med MESH och roaming blir det lite mer som zon2 i sovrummet lite dålig jämförelse men det jag menar är att murstocken är där oavsett.
Enda egentliga kravet på en router är gigabit portar

#13

Postad 05 maj 2017 - 16:40

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Jo det är synd att man köper dyr router när det ändå inte bli 100%. Dock så är min router snabb och skyfflar data snabbt. Sen är den kompatibel med apples format när man vill köra time capsule tex.

Men om jag skaffar två strong. Stänga av wifit i routern såklart. Men påverkas annat som är kopplat till routern, tänker på nätverkshårddisk som jag har kopplat med USB till routern?

#14

Postad 05 maj 2017 - 16:44

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Nej resten av nätverket påverkas inte, även Strong enheterna har USB port om man vill köra dem som NAS

Redigerat av OMD28, 05 maj 2017 - 16:44.


#15

Postad 05 maj 2017 - 16:47

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Tack för all info. Ska ta mig en funderare.

Som sagt så kostar en ny AP runt 400kr, men det blir ju inte sömlöst. Frågan är om det är värt nästan 2000kr för att slippa ett extra ssid?

#16

Postad 05 maj 2017 - 17:00

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Det finns ju inget svar på det, men för mig med barn som " kräver " fungerande streaming överallt så är det perfekt.
Vi hade tidigare en extra Nergear på övervåningen och täckningen blev kanon bra, problemet var bara att det inte funkade ett dugg bättre eftersom enheterna som " fastnat " i wifi på routern satt fast där även när man gick upp till övervåningen.

Ingen kan säga om det ena eller andra är värt pengarna, men jag har många vänner som är glada över att de skaffat Strong och helt blivit av med alla wifi relaterade problem. De av mina vänner som tvekat har jag frågat vad de betalar per månad för sitt bredband och ganska typiskt är ca 400:-/månaden år ut och år in och då motsvarar ett par tusen mindre än ett halvår för att få det att funka som man vill och borde förvänta sig.

Dessutom om man är som jag är det frågan om mentalt välbefinnande att känna att man äger något som verkligen funkar

Redigerat av OMD28, 05 maj 2017 - 17:02.


#17

Postad 05 maj 2017 - 20:09

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Din sista mening är väldigt mycket jag också. Man vill att det bara ska fungera utan strul, oavsett kostnad egentligen. Du satte huvudet på spiken :)

#18

Postad 06 maj 2017 - 06:37

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Gör denna samma sak som Strong? https://www.prisjakt...t.php?p=3393875

Dra en nätverkskabel från routern till AP:n och ha samma ssid på router och AP. Men att de ligger på olika kanaler? Alltså så det blir sömlöst?

#19

Postad 06 maj 2017 - 07:03

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Hej,

Jag vet inte om den har MESH och roaming, det jag vet är att varje AP måste ha en kabel framdragen till skillnad från Strong som kör trådlöst mellan enheterna.

Jag utgår från att det är samma sak för den som med Strong att de MÅSTE ligga på samma kanal för att MESH ska fungera med roaming. Det " gamla " tänket med att de stör varandra om de ligger på samma kanal gäller inte utan de snarare hjälper varandra.

Jag har bara erfarenhet av Strong enheterna och precis som Hinken74 skrev så tuggar de bara på och fungerar ( nästan tråkigt bra man behöver aldrig ge dem lite kärlek och starta om eller så )
Mina har funkat helt utan en enda störning i typ 1,5 år nu.

#20

Postad 06 maj 2017 - 07:25

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Tänkte mest på att om jag kör på Strong behöver jag två. Med UniFi kanske det räcker med en som jag drar en kabel till. Blir runt halva priset. Funderar på att köpa en på öppet köp och testa. Vore ju kanon om det blev sömlöst mellan routerns wi-fi och AP:n för ca 1000kr.

#21

Postad 06 maj 2017 - 07:36

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Den sömlösheten får du inte oavsett vilken AP du köper, för routern är för " trög " för det.
Med Apple enheter kan det fungera okay då de själva söker efter en starkare signal med samma SSID när signalen går under -72dB.

Nu är ju jag insnöad på Strong så jag tänker varför inte köpa en Strong som nog har minst lika bra wifi som Unifi och testa med den centralt placerad i bostaden, funkar det inte köper du bara en till och lever lyckligt i alla dagar.......

#22

Postad 06 maj 2017 - 07:53

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Jag utgår från att det är samma sak för den som med Strong att de MÅSTE ligga på samma kanal för att MESH ska fungera med roaming. Det " gamla " tänket med att de stör varandra om de ligger på samma kanal gäller inte utan de snarare hjälper varandra.

Det gamla tänket är att bara en enhet per kanal kan skicka samtidigt. Det gäller fortfarande. Det är en enhet i tagit som kan skicka. Teoretiskt är det möjligt om du som du säger kör beamforming och under väldigt specifika förhållanden, som att klienterna är väldigt långt från varandra, men det är oavsett ingen fördel mot att ha aps på olika kanal där du slipper störningar mellan varandra och att de väntar på sin tur att skicka.

#23

Postad 06 maj 2017 - 08:11

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Tänkte mest på att om jag kör på Strong behöver jag två. Med UniFi kanske det räcker med en som jag drar en kabel till.
Blir runt halva priset. Funderar på att köpa en på öppet köp och testa. Vore ju kanon om det blev sömlöst mellan
routerns wi-fi och AP:n för ca 1000kr.

Problemet med fler enheter, är inte bara att de ska samspela, vilket de troligen inte kommer
att göra, om du har din ASUS och köper en UniFi.
Därutöver måste klienterna vara antingen villiga att byta WIFI-sändare (vilket de generellt
inte vill), eller att dina sändare ser till att de gör det, vilket kräver ett samspel.
Det är det sista alternativet Strong, Google mfl jobbar med.
UniFi kan göra det också, men då ska du ha deras grejjer (dvs minst två), och deras programvara
i bakgrunden, i nätverket.

Går naturligtvis att göra gratis, mha två enheter som kör DD/OpenWRT, men då är det bra mycket
trial and error - https://www.reddit.c...oaming_working/

Redigerat av frollic, 06 maj 2017 - 08:17.


#24

Postad 06 maj 2017 - 08:57

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Nej resten av nätverket påverkas inte, även Strong enheterna har USB port om man vill köra dem som NAS


Intressant detta med NAS, totalt missat detta. Går det ställa in vilka klienter som ska få åtkomst till filerna?

#25

Postad 06 maj 2017 - 09:11

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Nu är det mycket info här känner jag. Är inte så haj på nätverk...

Det verkar som att ni inte tror att det kommer fungera med min router och en unify för att få sömlöst. Kommer alltså inte hålla på med en massa mjukvarumoddar för att få det att fungera. Det ska vara plug n play ungefär.

Tolkar jag er som att jag måste ha antingen två strong eller två unify för att få sömlösheten utan krångel? Köra bara med en strong/unify verkar inte fungera som jag önskat?

Förvisso har jag bara apple när det kommer till telefoner/paddor och de kanske hanterar roaming bra?

Att jag funderade på att skaffa en unify var att jag hittade ett omdöme någonstans som skrev att det fungerade med router och en unify, alltså sömlöst...

Redigerat av magnus76, 06 maj 2017 - 10:40.


#26

Postad 06 maj 2017 - 09:26

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Jag har en router från Linksys med inbyggd AP på övervåningen och en AP från Ubiquiti på våningen under (ansluten med kabel till routern) och tycker det funkar bra. Klienterna växlar tillräckligt "sömlöst" för att jag inte ska uppfatta det som en olägenhet. Det är dock äpplen på samtliga bärbara enheter jag använder, vilket enligt OMD28 ovan kan ha viss inverkan.

 

 

 

Jag funderar på att byta router till en från Ubiquiti samt en till av deras AP då. Det jag har funkar dock såpass bra att jag inte riktigt känt behovet än. När jag får fiber till huset så kanske jag tar tag i det....

 

Det här alternativet från Strong ser intressant ut. Vill du lägga lite mer pengar så är det nog bra. Annars tror jag nog att det kan bli tillräckligt bra med en AP från Ubiquiti hos dig med, men eftersom du har en annan router så är det inget jag kan säga säkert.

 

När det gäller roaming med AP från Ubiquiti så har jag läst lite delade meningar om fördelarna med detta. En kompis köpte ett komplett system från Ubiquiti och vi satte upp det utan roaming, han är väldigt nöjd med hur det funkar.



#27

Postad 06 maj 2017 - 10:21

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Intressant detta med NAS, totalt missat detta. Går det ställa in vilka klienter som ska få åtkomst till filerna?

Hej,

Jag har inte testat funktionen eftersom jag har två separata NAS enheter, de inställningar som finns är dessa.

Bifogad fil(er)



#28

Postad 06 maj 2017 - 10:30

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Det gamla tänket är att bara en enhet per kanal kan skicka samtidigt. Det gäller fortfarande. Det är en enhet i tagit som kan skicka. Teoretiskt är det möjligt om du som du säger kör beamforming och under väldigt specifika förhållanden, som att klienterna är väldigt långt från varandra, men det är oavsett ingen fördel mot att ha aps på olika kanal där du slipper störningar mellan varandra och att de väntar på sin tur att skicka.

Jag håller inte med dig i resonemanget, med MESH så jobbar de ihop och flera enheter kan bild en kedja där alla skickar samtidigt. Något som inte har med det att göra men som jag tycker är en viktig grej är att jag har en 250/100Mbit lina och kan utan vidare streama typ Netflix, Viaplay, Cmore etc till elva enheter trådlöst utan minsta lilla problem utan att det buffrar kanske går det till fler enheter men jag har inte fler enheter att testa med. Den enda enhet som strular ibland är en Chromecast första generationen men de strulade lika mycket tidigare med min Netgear prylar också.

Här är en bild på mer än en skickad ström.

Bifogad fil(er)



#29

Postad 06 maj 2017 - 10:43

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Jag har en router från Linksys med inbyggd AP på övervåningen och en AP från Ubiquiti på våningen under (ansluten med kabel till routern) och tycker det funkar bra. Klienterna växlar tillräckligt "sömlöst" för att jag inte ska uppfatta det som en olägenhet. Det är dock äpplen på samtliga bärbara enheter jag använder, vilket enligt OMD28 ovan kan ha viss inverkan.
 


 

 
Jag funderar på att byta router till en från Ubiquiti samt en till av deras AP då. Det jag har funkar dock såpass bra att jag inte riktigt känt behovet än. När jag får fiber till huset så kanske jag tar tag i det....
 
Det här alternativet från Strong ser intressant ut. Vill du lägga lite mer pengar så är det nog bra. Annars tror jag nog att det kan bli tillräckligt bra med en AP från Ubiquiti hos dig med, men eftersom du har en annan router så är det inget jag kan säga säkert.
 
När det gäller roaming med AP från Ubiquiti så har jag läst lite delade meningar om fördelarna med detta. En kompis köpte ett komplett system från Ubiquiti och vi satte upp det utan roaming, han är väldigt nöjd med hur det funkar.


Intressant. Din uppsättning är ju den jag har tänkt. Förutom att jag kör asus.

Men har du samma ssid på både din routers wi-fi och unify's wi-fi? Samma kanaler?

#30

Postad 06 maj 2017 - 10:51

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Själv kan jag varmt rekommendera denna lösning, den är dock lite dyr men har aldrig haft bättre fart och täckning på mitt wifi tidigare.

Då har jag även alltid haft rätt så dyra, renommerade och påkostade routers innan.

 

 

3748775.jpg

 

Den är både snygg för att vara router samt hur lätthanterad som helst och allt kan skötas via app.

Mesh-enheterna är bara att plugga in i lämpligt vägguttag och hittar de andra enheterna automattiskt.

 

Har nu 100% täckning i hela lägenheten med totalt sömlös roaming och tom täckning långt ut på tomten som jag aldrig tidigare haft, trots väldigt tjocka yttervägggar.

 

Det skönaste av allt är att den "bara funkar" och tog minuter att komma igång med bokstavligen.


Redigerat av masse70, 06 maj 2017 - 10:55.


#31

Postad 06 maj 2017 - 10:59

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Själv kan jag varmt rekommendera denna lösning, den är dock lite dyr men har aldrig haft bättre fart och täckning på mitt wifi tidigare.
Då har jag även alltid haft rätt så dyra, renommerade och påkostade routers innan.
 


 
3748775.jpg
 
Den är både snygg för att vara router samt hur lätthanterad som helst och allt kan skötas via app.
Mesh-enheterna är bara att plugga in i lämpligt vägguttag och hittar de andra enheterna automattiskt.
 
Har nu 100% täckning i hela lägenheten med totalt sömlös roaming och tom täckning långt ut på tomten som jag aldrig tidigare haft, trots väldigt tjocka yttervägggar.
 
Det skönaste av allt är att den "bara funkar" och tog minuter att komma igång med bokstavligen.


Den uppsättningen verkar ju perfekt. Kanske lite dyr. Men allt har sitt pris.

#32

Postad 06 maj 2017 - 11:17

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Jag kan bara säga att angående hastighet så funkar nog de flesta MESH lösningar tillräckligt bra jag har " bara " 250 Mbit så jag får inte ut mer än strax över det. En kompis med 1000 Mbit lina testade min Strong innan han köpte dem och han fick inte ut 100% men landade på strax över 800 Mbit trådlös och tyckte att det gått och väl räckte han hade 300 Mbit i uthuset och dit nådde inte signalen alla med det Netgear Nighthawk han hade innan

#33

Postad 06 maj 2017 - 13:18

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Jag håller inte med dig i resonemanget, med MESH så jobbar de ihop och flera enheter kan bild en kedja där alla skickar samtidigt. Något som inte har med det att göra men som jag tycker är en viktig grej är att jag har en 250/100Mbit lina och kan utan vidare streama typ Netflix, Viaplay, Cmore etc till elva enheter trådlöst utan minsta lilla problem utan att det buffrar kanske går det till fler enheter men jag har inte fler enheter att testa med. Den enda enhet som strular ibland är en Chromecast första generationen men de strulade lika mycket tidigare med min Netgear prylar också.

Här är en bild på mer än en skickad ström.

Det handlar inte om vad jag tycker. En klient som hör en annan på samma kanal KAN inte skicka samtidigt som den. Jo, om vi använder alternativfakta så kan den kanske det. Nu med .ac-standard wave två ska en accesspunkt teoretiskt kunna prata med flera enheter samtidigt via olika spatial streams, men det är mest teoretiskt och det kräver att enheterna är i helt olika riktningar. (Och det gäller mest plattor eller telefoner som inte klara flera spatial streams i och med att exempelvis laptops annars redan använder de två eller tre som accesspunkten stödjer).

 

Det som känns så märkligt med de som pratar om Strong på det här forumet är att de enheterna verkar klara saker som ingen standard stödjer och de får även klienter att kunna stödja det, även om de inte ska göra det enligt specifikation. 

 

Därför blir jag så avogt inställd till Strong. Inte för att produkterna inte är bra, utan för att de som förespråkar dem verkar som om de är med i någon sekt på något sätt.

 

Själv har jag tre stycken Aerohive, men det är en annan division och ingenting jag rekommenderar privatpersoner för de blir för dyra. De är givetvis MYCKET sämre än det magiska märket Strong, men de är riktigt bra i enterprise-klassen.


Redigerat av Unregistered706504e9, 06 maj 2017 - 13:19.


#34

Postad 06 maj 2017 - 15:15

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
Jag gick på tipset med strong och kör med 3 stycken hemma. I källaren så har jag fått placera en till pojkens rum. Men får ut ca 65-73Mbit/s av 100/100 via Wifi.

Det som förbryllar mig är att i vardagsrummet så sitter min Chromecast 2a generation och den indikerar problem med 5ghz nätet, får för svag signal. Då står första strong enheten i rummet breve.

När jag körde enbart på routerns Wifi hade jag Inga bekymmer på Chromecasten.
Men jag har fått lära mig leva med detta.

Överlag fungerar det fint ☺

Redigerat av Mushunt, 06 maj 2017 - 15:17.


#35

Postad 06 maj 2017 - 15:57

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Jag gick på tipset med strong och kör med 3 stycken hemma. I källaren så har jag fått placera en till pojkens rum. Men får ut ca 65-73Mbit/s av 100/100 via Wifi.
Det som förbryllar mig är att i vardagsrummet så sitter min Chromecast 2a generation och den indikerar problem med 5ghz nätet, får för svag signal. Då står första strong enheten i rummet breve.
När jag körde enbart på routerns Wifi hade jag Inga bekymmer på Chromecasten.
Men jag har fått lära mig leva med detta.
Överlag fungerar det fint ☺


Som jag skrev i mitt inlägg tidigare så funkar mitt kanon bra på alla enheter utom min Chromecast, iofs generation ett.

#36

Postad 06 maj 2017 - 16:20

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Det handlar inte om vad jag tycker. En klient som hör en annan på samma kanal KAN inte skicka samtidigt som den. Jo, om vi använder alternativfakta så kan den kanske det. Nu med .ac-standard wave två ska en accesspunkt teoretiskt kunna prata med flera enheter samtidigt via olika spatial streams, men det är mest teoretiskt och det kräver att enheterna är i helt olika riktningar. (Och det gäller mest plattor eller telefoner som inte klara flera spatial streams i och med att exempelvis laptops annars redan använder de två eller tre som accesspunkten stödjer).

Det som känns så märkligt med de som pratar om Strong på det här forumet är att de enheterna verkar klara saker som ingen standard stödjer och de får även klienter att kunna stödja det, även om de inte ska göra det enligt specifikation.

Därför blir jag så avogt inställd till Strong. Inte för att produkterna inte är bra, utan för att de som förespråkar dem verkar som om de är med i någon sekt på något sätt.

Själv har jag tre stycken Aerohive, men det är en annan division och ingenting jag rekommenderar privatpersoner för de blir för dyra. De är givetvis MYCKET sämre än det magiska märket Strong, men de är riktigt bra i enterprise-klassen.

Jag har ingen aning vilket protokoll som Strong enheterna använder för intern kommunikation mellan enheterna när de kör i MESH konfiguration, jag vet dock att det p.g.a protokollet inte ens går att kombinera Strong 1600 med Strong 1700. däremot sker kommunikationen till övriga enheter i 802.11ac eller äldre beroende på enheten.

Man får inte någon halvering av bandbredden som med vanliga extender/repeater eller vad man vill kalla dem.

Jag tycker att det är konstigt att bli avogt inställd till något man inte ens testat bara för att många tycker produkten är bra??
Klart som f#n att förespråkar något som iaf i mitt fall fungerar så otroligt mycket bättre än allt annat jag testat eller som någon av mina bekanta som har haft problem ägt. Jag har lånat ut mina till säkert tio kompisar och på fem minuter är ett problem som funnits i hemmet i flera år spårlöst försvunnet. Det är inge sekt att gilla en bra produkt och vad jag vet så har det tidigare bara funnits produkter som kräver kabel till varje AP och som behövs konfigureras inte bara trycka på WPS och vänta ett par minuter.

Som sagt så vet jag inget om protokollet i MESH men det som förvånar mig lite är att Strong släppte dessa drygt två år innan någon annan i segmentet som riktar sig till konsumenter, nu börjar alla komma med MESH.
Det har aldrig kommit någon ny mjukvara till Strong sedan den släpptes på marknaden.

Ingen har sagt att det eller det är sämre, bara att Strong är förbaskat bra och driftsäkert.

Jag tycker inte att man ska såga en produkt för att andra gillar den och man själv inte tror på att den är så bra som andra tycker.

Redigerat av OMD28, 06 maj 2017 - 17:09.


#37

Postad 06 maj 2017 - 18:01

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Jag har ingen aning vilket protokoll som Strong enheterna använder för intern kommunikation mellan enheterna när de kör i MESH konfiguration, jag vet dock att det p.g.a protokollet inte ens går att kombinera Strong 1600 med Strong 1700. däremot sker kommunikationen till övriga enheter i 802.11ac eller äldre beroende på enheten.

Man får inte någon halvering av bandbredden som med vanliga extender/repeater eller vad man vill kalla dem.

Jag tycker att det är konstigt att bli avogt inställd till något man inte ens testat bara för att många tycker produkten är bra??
Klart som f#n att förespråkar något som iaf i mitt fall fungerar så otroligt mycket bättre än allt annat jag testat eller som någon av mina bekanta som har haft problem ägt. Jag har lånat ut mina till säkert tio kompisar och på fem minuter är ett problem som funnits i hemmet i flera år spårlöst försvunnet. Det är inge sekt att gilla en bra produkt och vad jag vet så har det tidigare bara funnits produkter som kräver kabel till varje AP och som behövs konfigureras inte bara trycka på WPS och vänta ett par minuter.

Som sagt så vet jag inget om protokollet i MESH men det som förvånar mig lite är att Strong släppte dessa drygt två år innan någon annan i segmentet som riktar sig till konsumenter, nu börjar alla komma med MESH.
Det har aldrig kommit någon ny mjukvara till Strong sedan den släpptes på marknaden.

Ingen har sagt att det eller det är sämre, bara att Strong är förbaskat bra och driftsäkert.

Jag tycker inte att man ska såga en produkt för att andra gillar den och man själv inte tror på att den är så bra som andra tycker.

Det jag har någonting emot är när folk hävdar saker som är alternativfakta. Två klientenheter kan inte sända samtidigt på samma kanal. Det är rent bullshit.

Jag förstår hur mesh fungerar, förutsatt att de meshar på en annan kanal är de sänder ut för klienterna, men det opponerar jag inte emot. Så kan jag självklart göra med mina aerohive också. Däremot kan inte två klienter som hör varandra skicka på samma kanal som det hävdats. Det händer inte.

#38

Postad 06 maj 2017 - 18:30

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Det jag har någonting emot är när folk hävdar saker som är alternativfakta. Två klientenheter kan inte sända samtidigt på samma kanal. Det är rent bullshit.
Jag förstår hur mesh fungerar, förutsatt att de meshar på en annan kanal är de sänder ut för klienterna, men det opponerar jag inte emot. Så kan jag självklart göra med mina aerohive också. Däremot kan inte två klienter som hör varandra skicka på samma kanal som det hävdats. Det händer inte.


Jag ska inte säga emot dig för du kan det säkert bättre än jag kan det.
Det enda jag vet är att jag inte lyckats provocera fram lagg eller behov av att buffra med elva streamingar samtidigt trådlöst och jag har även provat att samtidigt flytta filer till och från min NAS under tiden och det funkar bra och att Strong enheterna då står på samma kanal på 5GHz bandet och varierat på 2,4Ghz bandet men enligt appen så går all streaming på 5GHz däremot så går det stötvis till 3-5 enheter i taget men så funkar streaming. Det skickas en ström som buffrar upp för ett antal sekunder och sedan ingen ström då får de andra enheterna sitt dataflöde.

Men skit samma, jag är asnöjd och det funkar så bra att jag inte ens tänker på att det är trådlöst.

#39

Postad 07 maj 2017 - 09:47

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Intressant. Din uppsättning är ju den jag har tänkt. Förutom att jag kör asus.

Men har du samma ssid på både din routers wi-fi och unify's wi-fi? Samma kanaler?

 

 

Samma SSID, olika kanaler. Har ställt in så kanaler väljs automatiskt (med hänsyn till intilliggande nät). Kollade nu och såg att AP:n ligger på kanal 1, routern på kanal 11.



#40

Postad 07 maj 2017 - 10:03

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Samma SSID, olika kanaler. Har ställt in så kanaler väljs automatiskt (med hänsyn till intilliggande nät). Kollade nu och såg att AP:n ligger på kanal 1, routern på kanal 11.


Det verkar ju förträffligt bra. Speciellt om du inte upplever att det "hackar" när AP:n byts. Var den unify'n krånglig att ställa in i programmet? Vilket läge har du ställt den i? AP läge, eller heter det något annat?

#41

Postad 07 maj 2017 - 10:12

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Samma SSID, olika kanaler. Har ställt in så kanaler väljs automatiskt (med hänsyn till intilliggande nät). Kollade nu och såg att AP:n ligger på kanal 1, routern på kanal 11.


Det är ju bara kanaler på 2,4Ghz

#42

Postad 07 maj 2017 - 10:36

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Jag ska inte säga emot dig för du kan det säkert bättre än jag kan det.
Det enda jag vet är att jag inte lyckats provocera fram lagg eller behov av att buffra med elva streamingar samtidigt trådlöst och jag har även provat att samtidigt flytta filer till och från min NAS under tiden och det funkar bra och att Strong enheterna då står på samma kanal på 5GHz bandet och varierat på 2,4Ghz bandet men enligt appen så går all streaming på 5GHz däremot så går det stötvis till 3-5 enheter i taget men så funkar streaming. Det skickas en ström som buffrar upp för ett antal sekunder och sedan ingen ström då får de andra enheterna sitt dataflöde.

Men skit samma, jag är asnöjd och det funkar så bra att jag inte ens tänker på att det är trådlöst.

Det är en som pratar i taget, men vissa accesspunkter har en fairness-algoritm som fördelar hur mycket airtime respektive enhet får. Exempelvis att de med bra Wifi får mer tid så de dåliga (äldre) helt enkelt inte kan bromsa hela nätet.

#43

Postad 07 maj 2017 - 10:49

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Det verkar ju förträffligt bra. Speciellt om du inte upplever att det "hackar" när AP:n byts. Var den unify'n krånglig att ställa in i programmet? Vilket läge har du ställt den i? AP läge, eller heter det något annat?

 

Nu var det ett tag sen jag gjorde det, men jag har för mig att det inte var några konstigheter. 

 

Det är ju bara kanaler på 2,4Ghz

 

Ja, eftersom jag bara använder 2,4 GHz. :)

 

AP:n jag länkade till ovan att jag har stödjer 2,4 GHz b/g/n, routern även 5 GHz ac. Jag föredrar dock räckvidden med 2,4 GHz framför farten med 5 GHz. När jag köpte min AP fanns inte denna modell med tillägget AC, men nu finns en sådan; om man vill ha det. 5 Ghz-nätet i routern är dock igång och ligger på kanal 36.

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2017-05-07 kl. 11.27.58.png   86,53K   1 Antal nerladdningar

 

Jag har bara sex trådlösa klienter, en Squeezebox Radio som jag sällan använder, en värmepump i källaren, en Logitech fjärr, en Iphone, en Ipad och en Macbook. Av de tre sista klarar jag sällan att hantera mer än en åt gången.

Med en internetuppkoppling på c:a 15 Mbps så tycker jag att de 144 Mbps som mitt nät tillåter räcker rätt bra, och även kommer att räcka när jag får fiber. Alla andra klienter, datorer, mediaspelare, satellitmottagare etc. är anslutna med tråd 1 Gbps.


Redigerat av Erik_N, 07 maj 2017 - 10:50.


#44

Postad 07 maj 2017 - 10:52

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Det är en som pratar i taget, men vissa accesspunkter har en fairness-algoritm som fördelar hur mycket airtime respektive enhet får. Exempelvis att de med bra Wifi får mer tid så de dåliga (äldre) helt enkelt inte kan bromsa hela nätet.


En fråga på grund av okunskap, jag har 4 st AP och alla ligger på samma frekvens på 5 Ghz bandet kan inte var och en av dem sända till varsin klient samtidigt som en annan sänder till en annan klient gör det?

Jag täcker mitt hem gott och väl med två enheter, men vill ha en nod till nod förbindelse till bl.a min son PS4 som har enligt mig katastrof dålig wifi med enbart 2,4 Ghz och så har jag en nod till nod till mitt arbetsrum mest bara för att sedan av någon anledning så blir totala täckningen/räckvid/hastighet i trädgården mycket bättre med fler noder.

#45

Postad 07 maj 2017 - 12:10

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0

Bara en enhet kan sända på en kanal åtgången om man inte har MU-MIMO (se nedan).

Det är därför det fungerar så dåligt på 2.4GHz bandet när man har många nätverk inom räckhåll.

 

Nästa problem att förstå är vad en kanal är.

När man började med WiFi använde en förbindelse 20MHz.

Men kanalerna (1-13) är inte 20MHz utan bara 5Mhz så varje förbindelse tar flera kanaler.

I praktiken har detta betytt att bara 3 kanaler går att använda på 2.4GHz 1,6 och 11. (Man kan tänka sig att använda 1,5,9 och 13 också)

 

På 5GHz bandet så är varje kanal 10Mhz så här är det lite bättre.

Men eftersom man vill ha mer fart en vad en kanal ger så använder man flera kanaler: 40MHZ, 80MHZ och 160MHZ (finns få saker som klarar att köra på 160).

 

Kanalerna 36-48 går att använda fritt. Sedan blir det svårare eftersom de högre kanalerna ligger på frekvenser som utnyttjas av radar anläggningar. så för att använda dessa måste man använda något som kallas DFS.

I korthet går det ut på att man är tvungen att lyssna efter om någon radar är igång innan man kan använda dessa kanaler.

Inte alla 5GHZ Wifi prylar har DFS.

 

Med 802.11n kom MIMO, detta är möjligheten att köra flera parallella strömmar på samma frekvens (Streams).

Detta utökades ytterligare i 802.11 med MU-MIMO och den första MIMO blev SU-MIMO.

 

SU-MIMO är flera strömmar mellan en enhet och en AP.

MU-MIMO är flera strömmar mellan flera enheter och en AP (enbart nedströms).

 

För att använda MU-MIMO måste både routern och klienten klara av det.

Finns inte så många klienter med det men fler och fler kommer.

 

i 802.11ac är maxfarten/Stream:

20MHz  86,7 Mbit/s

40MHz  200 Mbit/s

80MHz 433,3 Mbit/s

 

Så om en AP och en klient bägge har 3 antenner så blir farten max 433,3 x 3 = 1300Mbit/s

 

När en tillverkare skall skryta med hur snabb hans router är så slår man ihop max farten på 2.4GHz och 5GHZ.

Så t.ex. en AC3200 har 600Mbit/s på 2,4GHZ och 1300+1300 på 5GHZ 


Redigerat av prelatur, 07 maj 2017 - 12:18.


#46

Postad 18 maj 2017 - 10:01

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0
PC för alla testar Wifi-paket som de Strong erbjuder -

http://pcforalla.idg...ning-hela-huset

För TLDRarna - TP-Link Deco M5 blev bäst i test.
Strong fick OK betyg, men kvalade inte in på topp 3.

Redigerat av frollic, 18 maj 2017 - 10:02.


#47

Postad 20 maj 2017 - 13:25

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Funderar på ett Linksys Velop system med 2 (eller ev. 3) noder, den första noden kopplar jag ju mot inkommande fiber från fiberkonvertern och då får jag endast 1 Ethernetport kvar. Har en hel massa prylar som jag behöver ansluta via kabel men detta kan jag väl göra via en switch som ansluter till den första Velopen?

#48

Postad 20 maj 2017 - 14:44

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Har en hel massa prylar som jag behöver ansluta via kabel men detta kan jag väl göra via en switch som ansluter
till den första Velopen?

självklart.

#49

Postad 24 juni 2017 - 20:55

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Har haft fullt upp med annat så jag har inte testat något av det vi diskuterat i tråden.

 

Tänker nog iaf köpa en ubiquity och sätta den centralt mitt i huset i taket. Förmodligen kommer det räcka med en då jag har relativt öppna ytor. Satsar nog på long range varianten eller pro. Är rätt säker på att om min router fick samma placering hade en AP inte behövts. Men det går inte att placera en router som ser ut som jaktrofé mitt i husets centrum.

 

Någon med en ubiquity som jämfört signalstyrka med liknande router jag har (asus ac3200)?


Redigerat av magnus76, 24 juni 2017 - 20:55.


#50

Postad 25 juni 2017 - 09:14

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Om man redan har ett trådat gigabitnätverk draget i väggarna, finns det någon produkt för utökad wi-fi som drar nytta av detta? Känns lite "onödigt" att enheterna ska prata med varandra över mesh/wi-fi när 1000 mbit/s finns via Ethernet.

Redigerat av Saturnus, 25 juni 2017 - 09:15.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.