Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Video Browser för VMC

130 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 augusti 2008 - 08:11

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Vill bara tipsa om en fantastiskt bra videobrowser för VMC.

Den är inte helt purfärsk och många har säkert sett den redan, men jag langar upp tipset ändå.

Har kört i drygt en vecka och den är helt perfekt för mina behov både vid filmer (alla format) och tv-serier, stödjer virtuella mappar och navigerar blixtsnabbt.

http://code.google.com/p/videobrowser/

filmer
Postad bild

tv-serier
Postad bild
märk väl att senaste version använder Vistas bakgrundsfärg och inte svart som på bilderna.

För filmer kan man med lätthet använda Salami's Movie Organizer, som anpassats för att funka med Video Browser.
http://www.fladivisi...movie-organizer

Man använder med fördel även Ruby TV Show Xml Scraper för tv-serier. Utvecklat av densamme som gjort videobrowser.
http://www.samsaffron.com/downloads/2

Ut o testa!

#2

Postad 14 augusti 2008 - 10:39

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Det ser trevligt ut! jag ska testa det ikväll! Om det funkar som det ska så kan man ju säga ajöss till videos och dvd gallery.

Hade varit trevligt om det hade stöd för flera språk, men det kanske det har.

/Henrik

#3

Postad 14 augusti 2008 - 14:22

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0

Det ser trevligt ut! jag ska testa det ikväll! Om det funkar som det ska så kan man ju säga ajöss till videos och dvd gallery.

Hade varit trevligt om det hade stöd för flera språk, men det kanske det har.

/Henrik


Ja, det spöar inbyggda funktionerna väldigt väl kan jag säga.. DVD Gallery tar ofta lång tid att få upp coverbilderna. Videos är segare än segast att göra.. ja nånting i...

Konceptet är alltså:
1. Lägg genvägar i /user/videos till dina mediamappar (stöder virtuell mapp som lägger alla i en och samma)
2. Lägg till egna folder.jpg i mediamapparna om du vill (typ i format ca. 700x500px, genrebilder osv.)
3. Lägg till xml/coverart med Salami's movie organizer (dvd/avi/mkv) (hämtar snygga posters+imdb info)
4. Lägg till xml/avsnittsbilder på serier med hans Ruby script tv-scraper (behöver Ruby engine installerat)
5. Kicka igång och välj visningssätt per folder och njut!

Ska se om jag får upp någon bild från min installation ikväll eller så, tog bilderna från officiella sidan nu (inte mina)

#4

Postad 14 augusti 2008 - 16:30

joniS
  • joniS
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Det där gick ju inte så bra.. Några tips?
Eng Vista Ultimate:
Bifogad fil  videob.jpg   137,96K   0 Antal nerladdningar

#5

Postad 14 augusti 2008 - 18:10

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0

Det där gick ju inte så bra.. Några tips?
Eng Vista Ultimate:


Hmm, kör själv x86 Home Premium på HTPCn

Kanske behöver Microsoft NET 3.5 ? Det har jag installerat för ngn annan sån där browser som jag senare slängde..

Att köra installationen som administrator och med UAC avstängt låter grovt långsökt, så det skriver jag inte ens :(

annars vettetusan.. har inte läst ngt liknande på forumet heller, gå in och kolla själv på http://videobrowser.ch/

#6

Postad 16 augusti 2008 - 08:08

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Tack för tipset, verkar funka utmärkt!

Ska testa myTV också, men det känns som om detta kommer att bli kvar på min HTPC.

#7

Postad 16 augusti 2008 - 13:07

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Tack för tipset, verkar funka utmärkt!

Ska testa myTV också, men det känns som om detta kommer att bli kvar på min HTPC.

Har provat myTV men Video Browser passade mig otroligt mycket bättre. Det känns betydligt mer genomtänkt (myTV använder t.ex. en SQL-databas för att hantera relativt lite data - helt i onödan) och stabilt.

#8

Postad 16 augusti 2008 - 13:48

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Hur gjorde ni får att få bort det där lögnaktiga meddelandefönstret? Jag har en dator med Vista Ultimate SP1 och .NET Framework 3.5...


MVH
Henrik

Redigerat av MrNorth27, 16 augusti 2008 - 14:04.


#9

Postad 16 augusti 2008 - 16:29

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Hur gjorde ni får att få bort det där lögnaktiga meddelandefönstret? Jag har en dator med Vista Ultimate SP1 och .NET Framework 3.5...

Jag fick aldrig upp det, så tyvärr kan jag inte hjälpa dig.

Men kolla med forumet, de verkar hjälpsamma där.

När du väl får igång det kan du nästan skippa ruby-scriptet för att hämta TV-info. Jag började med det, men hittade sedan TVScout som gjorde det lite enklare.

#10

Postad 16 augusti 2008 - 17:13

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

Jag fick aldrig upp det, så tyvärr kan jag inte hjälpa dig.

Men kolla med forumet, de verkar hjälpsamma där.

När du väl får igång det kan du nästan skippa ruby-scriptet för att hämta TV-info. Jag började med det, men hittade sedan TVScout som gjorde det lite enklare.


Okej har frågat där... kanske får svar nån dag ;)

Har du nån aning om hur man administerar detta om man har sin htpc i vardagsrummet och salamis program på sin kontorspc. Jag vill inte behöva bära in mus och tgb varje gång jag lägger till en film...

/henrik

#11

Postad 16 augusti 2008 - 17:50

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Okej har frågat där... kanske får svar nån dag ;)

Har du nån aning om hur man administerar detta om man har sin htpc i vardagsrummet och salamis program på sin kontorspc. Jag vill inte behöva bära in mus och tgb varje gång jag lägger till en film...

/henrik

Ingen aning. Jag har installerat TightVNC på min HTPC och kör sedan en VNC klient från min laptop just för att slippa det problemet du pratar om. Kanske kan vara något, även om det inte var det du frågade om?

Om du har vista på båda burkarna kan du köra remote desktop istället som nog är ännu bättre (min laptop är en mac).

#12

Postad 16 augusti 2008 - 18:06

Unregistered65a0fb25
  • Unregistered65a0fb25
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0

Om du har vista på båda burkarna kan du köra remote desktop istället som nog är ännu bättre (min laptop är en mac).


OT: Remote Desktop fungerar alldeles utmärkt på Mac...

#13

Postad 16 augusti 2008 - 18:18

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Måste salami-programmet vara installerat på min htpc? Generar det inte bara en massa metadata som i teorin borde kunna lagras på htpcn via en nätverks share?

Att video browser måste installeras på htpcn är ju solklart.


Visst, remote desktop funkar oxå men jag förösker undvika att installera en massa på min htpc. Vill ha den så ren som möjligt.
/Henrik

#14

Postad 16 augusti 2008 - 18:28

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0

Okej har frågat där... kanske får svar nån dag ;)

Har du nån aning om hur man administerar detta om man har sin htpc i vardagsrummet och salamis program på sin kontorspc. Jag vill inte behöva bära in mus och tgb varje gång jag lägger till en film...

/henrik


Tjabba!

Först: Kul att ni tycker om den här VideoBrowern, är själv också grymt nöjd med min installation. Poster-view:n är ju grymt snygg och bra. Tror att om fler hittade detta så skulle det bli hur populärt som helst.

Sen: För att administrera Salami på annan burk så se till att ha mapparna utdelade med fulla rättigheter från htpc:n, sen sätter du dig bara och anger nätverksgenvägen i Salami så rockar man på bara... Funkar precis likadant som om man satt vid samma dator.

#15

Postad 16 augusti 2008 - 18:32

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0

Jag fick aldrig upp det, så tyvärr kan jag inte hjälpa dig.

Men kolla med forumet, de verkar hjälpsamma där.

När du väl får igång det kan du nästan skippa ruby-scriptet för att hämta TV-info. Jag började med det, men hittade sedan TVScout som gjorde det lite enklare.


Har inte testat TVScout, men det verkar smutt..

Ruby-scriptet är så pass kraftfullt och enkelt att ett enda kommando fyller ett helt träd med metadata - typ hur många tv-serier som helst på nolltid utan att man behöver interagera på något sätt. Skitbra!

Riktigt fint att det kan döpa om alla filerna åt en automatiskt också om man vill, så det ser lite snyggare ut i VideoBrowser sedan.

Enda pillet är ju som sagt att installera Ruby programspråket på sin data, tog några hundra megabyte av hårddisken..

#16

Postad 16 augusti 2008 - 20:25

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Har inte testat TVScout, men det verkar smutt..

...

Enda pillet är ju som sagt att installera Ruby programspråket på sin data, tog några hundra megabyte av hårddisken..

Med TVScout slipper du installera ruby och den klarar dessutom av att fylla i posters för serier och säsonger. Ruby-scriptet fyller "bara" i episodinfo.

#17

Postad 16 augusti 2008 - 23:46

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Det ser lovande ut, har dock bara läst och inte installerat ännu. Några frågor:

Hur funkar det med svenska filmer och serier? Det verkar ju endast gå att hämta data från internationella leverantörer typ IMDB mfl.
När ni säger "alla" format, inkluderar det även ISO?
Hur funkar detta t.ex. jämfört med MyMovies?

#18

Postad 17 augusti 2008 - 09:50

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

Det ser lovande ut, har dock bara läst och inte installerat ännu. Några frågor:

Hur funkar det med svenska filmer och serier? Det verkar ju endast gå att hämta data från internationella leverantörer typ IMDB mfl.
När ni säger "alla" format, inkluderar det även ISO?
Hur funkar detta t.ex. jämfört med MyMovies?


Det ser ju betydligt trevligare ut än MyMovies.

Och på IMDB finns ju även svenska filmer...

Testa gärna att installera det ASAP. Trots att jag har Vista Ultimate så klagar installationsprogrammet på att jag inte har det.... Och supportforumet verkar stendött... har även skickat PM till Sam som är utvecklaren av detta. Semester kanske? Jag tycker iaf det är oerhört allvarligt att det finns fel i installationsfilen...

/Henrik

#19

Postad 17 augusti 2008 - 12:19

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0

Det ser ju betydligt trevligare ut än MyMovies.

Och på IMDB finns ju även svenska filmer...

Testa gärna att installera det ASAP. Trots att jag har Vista Ultimate så klagar installationsprogrammet på att jag inte har det.... Och supportforumet verkar stendött... har även skickat PM till Sam som är utvecklaren av detta. Semester kanske? Jag tycker iaf det är oerhört allvarligt att det finns fel i installationsfilen...

/Henrik


Kan det vara att du har X64 och att det bara stöder X86 kanske.. vet ej då jag ej kan dra till minnes att jag läst något om det, men det skulle ju kunna vara på det viset.

#20

Postad 17 augusti 2008 - 12:46

cptStefan
  • cptStefan
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Det där gick ju inte så bra.. Några tips?
Eng Vista Ultimate

Har märkt att Vista Tv-Pack 2008 verkar orsaka sådana fel.
... i så fall: I registernyckeln
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Media Center
ändra strängen: Ident från "5.1" till "5.0"

Redigerat av cptStefan, 17 augusti 2008 - 13:05.


#21

Postad 17 augusti 2008 - 15:14

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Nu har jag också installerat. Det ser jättebra ut, och inhämtningen av data tycker jag känns smidigare än MyMovies. Bra gränssnitt också när man bläddrar bland filmerna.
Men jag har fått problem.

Jag har alla filmer på en server (som kör Windows home server). När jag har markerat en film och sökt metadata/covers och ska spara så får jag meddelandet:

Unhandled exeption has occurred in your application. If you click Continue, the application will ignore this error and attempt to continue. If you click Quit, the application will close immediately.

Access to the path "\\server\videos\långfilm\running scared\mymovies.xml" is denied.


Det verkar alltså vara något fel med åtkomsten till mappen där filerna ligger. Dvs. att jag inte har skrivbehörighet. Jag är dock inloggad på med ett konto där jag har fulla rättigheter till mapparna på servern. Klientdatorn kör på Vista Ultimate, 32-bitars. Har även testat att köra från en annan dator (även den med Vista) men utan framgång.

Nån annan som fått detta att funka tillsammans med Windows home server?

#22

Postad 17 augusti 2008 - 19:46

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Svarar mig själv. Av någon anledning var en hel del mappar och filer skrivskyddade eller dolda, eller både ock. Och det gillade inte Salami något vidare. Verkar som MyMovies genererar dolda xml-filer. Felet är i alla fall åtgärdat genom att göra filer och mappar skrivbara, och att ta bort att de ska vara dolda.

#23

Postad 17 augusti 2008 - 22:05

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

Har märkt att Vista Tv-Pack 2008 verkar orsaka sådana fel.
... i så fall: I registernyckeln
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Media Center
ändra strängen: Ident från "5.1" till "5.0"


Jo nu fick jag det att fungera. Kan ju inte begripa varför han kollar den registernyckeln. Finns ju andra mkt bättre för att avgöra typ av operativsystem.

Tack för tipset


/Henrik

#24

Postad 17 augusti 2008 - 22:26

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Okej, mina första tankar och funderingar...


1) Är det en bugg hos mej eller dyker preview-fönstret upp i nedre högerhörnet? Enligt MSDN skall layouten för en MCML-app vara enligt följande (för att undvika lustigheter): http://msdn.microsof...y/bb189131.aspx

2) Skrivs filnamnet ut i huvudrubriken istället för filmens namn? Ser ju heltokigt. Här borde ju filmens namn (från metadatat) visas då filnamn har en tendens att se konstiga ut...

3) Är det nån mer än jag som tycker att den sidan som visas när man klickar på en film känns "huller om buller"? Varför inte helt enkelt "kopiera" det användargränssnitt som visas när MC automatiskt laddar ner info om en DVD film man stoppar in. Det är enkelt och kraffullt och det funkar bra. Jag är själv programmerare och inte speciellt bra på det visuella.

Ska fortsätta testa men än så länge ser det lovande ut, bortsett från ovanstående tokigheter...

/Henrik

#25

Postad 18 augusti 2008 - 01:12

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Håller med om i vart fall 2) Dvs. underligt att fil (eller är det mappnamnet) följer med in i Video-browsern när man lagt en stund på att tagga med korrekt data.

Det verkar också ganska vingligt med installationen. Jag får inte ISO och IMG-filer att spela. Som jag förstår så ska det skapas en Config-fil som hör till själva Video-Browsern, och jag antar att den per default borde hamna i:
C:\Program Files\SamSoft\VideoBrowser

Där har jag endast tre filer:
Application.png
ApplicationInactive.png
Registration.xml

Har ställt in att dolda filer ska visas, men får ändå inte fram nån. Testat reparera installation och också ominstallera helt.
Hilfe Bitte! Hur fixar jag så att den spelar upp iso och img-filer? Bara AVI och Video_TS funkar...

#26

Postad 18 augusti 2008 - 06:23

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0

Hilfe Bitte! Hur fixar jag så att den spelar upp iso och img-filer? Bara AVI och Video_TS funkar...


Jag kör då alla möjliga format, både avi (musikvideos), video_ts (dvd) och mkv... alla funkar hur bra som helst.

Det som är det bästa med browsern är ju att man har full kontroll över varje "mapp" så att säga, som du får till det att se ut i windows, så ser det ut i browsern kan man säga. Bara att pilla med folder.jpg's lite här o var så blir det skitsnyggt =)

Alla era frågor har jag hittat på videobrowser.ch forumet, vissa är nog "as intended" medans andra saker skulle kunna vara "in progress"..

Dock verkar det som om killen som skrev den i första hand ville ha en grym browser till sin egen burk, och således i stort sett nöjde sig med de features han själv behövde =)
Som tur är så verkar jag ha, (och säkerligen merparten) exakt samma krav på funktioner som skaparen: Allt bara funkar & é snyggt.

#27

Postad 18 augusti 2008 - 08:50

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

Alla era frågor har jag hittat på videobrowser.ch forumet, vissa är nog "as intended" medans andra saker skulle kunna vara "in progress"..


Det är möjligt att min fråga finns besvarad där. Men nu frågade jag om ISO och IMG, inte MKV, AVI, Video_TS mm eftersom de funkar även för mig. Och jag hittar inget i det forumet annat än en diskussion om man borde ändra default-sökvägen till Daemon i config-filen. Det verkar alltså som video browser ska klara detta. Men som jag skrev i min fråga så har jag ingen config-fil. Hittar den inte i alla fall. Jag hittar inte heller någonstans i själva browser-programvaran där man kan ändra inställningar.
- Om du har sett i forumet ett svar på hur man fixar detta så tar jag gärna en länk. Jag har sökt på ISO och IMG dels i forumet, dels allmänt i google, och genom en riktad googlesökning till browser-forumet, och jag får upp är inte till nån hjälp.

Alltså vore jag tacksam om nån kunde ge ett tips om hur man får video-browsern att mounta image-filer... Eller i alla fall om nån kan bekräfta att mountning av imagefiler funkar för er (även om ni inte vet hur eller varför).

/bg

Redigerat av bjogul, 18 augusti 2008 - 08:53.


#28

Postad 18 augusti 2008 - 12:40

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

Håller med om i vart fall 2) Dvs. underligt att fil (eller är det mappnamnet) följer med in i Video-browsern när man lagt en stund på att tagga med korrekt data.

Det verkar också ganska vingligt med installationen. Jag får inte ISO och IMG-filer att spela. Som jag förstår så ska det skapas en Config-fil som hör till själva Video-Browsern, och jag antar att den per default borde hamna i:
C:\Program Files\SamSoft\VideoBrowser

Där har jag endast tre filer:
Application.png
ApplicationInactive.png
Registration.xml

Har ställt in att dolda filer ska visas, men får ändå inte fram nån. Testat reparera installation och också ominstallera helt.
Hilfe Bitte! Hur fixar jag så att den spelar upp iso och img-filer? Bara AVI och Video_TS funkar...



Nog måste du väl hålla med om 1) också? Det var den första riktigt fula sak som jag upptäckte. Usch, fy, väck, bort. :(

Att mappnamnet är det som visas och inte filmens titel kan jag ju leva med. Men lägg för jisse namn lite tid på layouten. Tänk så snyggt och prydligt det ser ut i dvd gallery om den hämtar hem metadata från sin tjänst... kopiera!

/Henrik

#29

Postad 18 augusti 2008 - 13:07

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
@MrNorth27 Jo, det är nog möjligt. Fast som du ser av mina inlägg så är jag fortfarande mest fokuserad på att få det att funka... Layout-bitarna blir väl nästa sak att titta på.

Det som fortfarande brister är iso/img-uppspelning. Funkar detta för dig? Hur ställer man in sökväg till Daemon (som jag gissar man måste göra nånstans om det inte funkar automatisk)?

#30

Postad 18 augusti 2008 - 14:08

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Då jag har kört DVD gallery innan har jag som regel att alltid översätta en iso till VIDEO_TS med DVD Decrypter. Det tar inte många minuter.

Dock, påstår man att det skall fungera även med iso så ska det ju göra det. prova att rapportera det som en bug?


/henrik

#31

Postad 18 augusti 2008 - 15:19

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

Tjabba!

Först: Kul att ni tycker om den här VideoBrowern, är själv också grymt nöjd med min installation. Poster-view:n är ju grymt snygg och bra. Tror att om fler hittade detta så skulle det bli hur populärt som helst.

Sen: För att administrera Salami på annan burk så se till att ha mapparna utdelade med fulla rättigheter från htpc:n, sen sätter du dig bara och anger nätverksgenvägen i Salami så rockar man på bara... Funkar precis likadant som om man satt vid samma dator.


Hej!

Jag har en fundering

Jag har mina filmer på en extern usb hårddisk kopplad till min HTPC. Här har jag även installerat Video Browser. Denna externa enhet är även utdelad med fullständiga rättigheter.

På min kontorsPC har jag salami installerat och sökvägen är min uppmappade share till film-roten. e:\Movies vilket jag angivit som salamis arbetskatalog. (\\HTPC\e\Movies

Problemet jag har är att det inte nu finns något sätt (förutom registerhack) att ändra sökvägen till vart video browser skall leta efter filmer. Kör man båda två på samma dator är ju detta enkelt fixat med salami.

Manuellt registerhack?

MVH
Henrik

#32

Postad 18 augusti 2008 - 16:32

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0

På min kontorsPC har jag salami installerat och sökvägen är min uppmappade share till film-roten. e:\Movies vilket jag angivit som salamis arbetskatalog. (\\HTPC\e\Movies

Problemet jag har är att det inte nu finns något sätt (förutom registerhack) att ändra sökvägen till vart video browser skall leta efter filmer. Kör man båda två på samma dator är ju detta enkelt fixat med salami.


Är tyvärr inte riktigt med på hur du menar, du har väl skrivit in sökvägen i Salami's \\HTPC\e\Movies ? Då hittar den väl alla filmer (förutsatt att de inte ligger under fler undermappar) det gjorde den hemma hos mig iallfall. Å sen funkade det precis som vanligt.

Du ska ange sökvägen till katalogen med alla filmer i egna kataloger
så om det ser ut såhär så ska det funka, (exempel): \\HTPC\e\Movies\film1\film.mkv eller \film1\video_ts\
har du fler undermappar får du gå till närmsta undermapp, (exempel): \\HTPC\e\Movies\Action\film1\film.mkv

Redigerat av Unregistered548843e2, 18 augusti 2008 - 16:32.


#33

Postad 18 augusti 2008 - 20:22

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Hm. Fattar inte riktigt vad du menar med sökvägar, men visst menar du så här:
1) peka ut var du har din mapp för filmer i mina dokument, t.ex.
C:\Users\Mr_North\Videos
2) Öppna anteckningar och skriv in sökvägarna till de platser där du har filmerna. För mig ser det ut enligt följande:
folder: \\server\Videos\MyMovies\Film
folder: \\server\Videos\MCE-film\Film
Trots att jag har filmerna på två ställen (en för avi och en för ISO och Video_TS) så ser de ut att ligga i en och samma mapp.
3) "Spara som", och välj filformat "alla filer", ange vilket namn du vill ska dyka upp i VideoBrowser, och lägg till filändelsen .vf
4) Om du har flera kategorier filmer som du vill ska hållas isär så öppnar du en ny anteckningar enligt 2-3. Jag har t.ex. separerat filmer, barnfilm, musik och tv-serier. Dvs. jag har fyra olika .vf filer i min film-mapp, vilket gör att jag får fyra olika ingångar i browsern.

/b

#34

Postad 18 augusti 2008 - 21:21

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hum hum :D

Det jag menade var att kör man salami på en dator annan än sin HTPC så kan man inte göra "Extras-> set my movies folder" vilket är väldigt behändigt...

/Henrik

#35

Postad 18 augusti 2008 - 22:35

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
OK. Men kan du inte bara lägga in Salami på HTPC:n då för att ange foldern? Sen kan du ju låta bli att köra det på HTPC:n, och administrera allt via den andra datorn?
I och för sig sympatiserar jag med att hålla en HTPC så ren som möjligt från ovidkommande prog, men det handlar ju om ett litet program som inte lär innehålla några codecs. Dvs. som inte borde störa funktionerna i HTPC:n.

#36

Postad 19 augusti 2008 - 09:52

joniS
  • joniS
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0

Har märkt att Vista Tv-Pack 2008 verkar orsaka sådana fel.
... i så fall: I registernyckeln
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Media Center
ändra strängen: Ident från "5.1" till "5.0"

Tack.

#37

Postad 19 augusti 2008 - 10:05

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

OK. Men kan du inte bara lägga in Salami på HTPC:n då för att ange foldern? Sen kan du ju låta bli att köra det på HTPC:n, och administrera allt via den andra datorn?
I och för sig sympatiserar jag med att hålla en HTPC så ren som möjligt från ovidkommande prog, men det handlar ju om ett litet program som inte lär innehålla några codecs. Dvs. som inte borde störa funktionerna i HTPC:n.


kan jag ju göra. Men min filosofi är att allting som har med HTPC att göra skall vara så enkelt som möjligt att sätt aupp och använda. Tiden för registerhack och annat är förbi :)

jag har skrivit en feature request till Sam om att han gör video browser lika konfigurerbart som video library i media centret. Dvs man via GUI pekar ut vilka kataloger man har media i. Jag ser ingen anledning till varför det inte skulle fungera. Då slipper man den funktionen i salamiprogrammet och man slipper registerhacka sin htpc.


/Henrik

#38

Postad 19 augusti 2008 - 10:14

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0

kan jag ju göra. Men min filosofi är att allting som har med HTPC att göra skall vara så enkelt som möjligt att sätt aupp och använda. Tiden för registerhack och annat är förbi :)

jag har skrivit en feature request till Sam om att han gör video browser lika konfigurerbart som video library i media centret. Dvs man via GUI pekar ut vilka kataloger man har media i. Jag ser ingen anledning till varför det inte skulle fungera. Då slipper man den funktionen i salamiprogrammet och man slipper registerhacka sin htpc.


/Henrik


Jag kan för mitt liv inte förstå vad du är ute efter. Det känns som du blandar ihop saker och ting.
Det är totalt onödigt att via ett GUI peka ut vilka kataloger din media ligger i för Video Browser.. Den tar ju alla genvägar du lagt i /USER/VIDEO automatiskt på HTPC'n.. Och den har stöd för att du lägger en virtuell mapp där också genom att öppna notepad och skriva lite olika genvägar.. Hur bra som helst!

Salami har ingenting med Video Browser att göra egentligen, två helt olika program.

Det enda du behöver installera på din HTPC är Video Browser, sedan kan du sköta allt annat från din kontors-PC.

MVH
Henrik

#39

Postad 19 augusti 2008 - 11:17

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Instämmer helt med Smilfink. Det känns inte som en feature som borde prioriteras i utvecklingsarbetet. Det är ju inte något registerhack.
Däremot undrar jag fortfarande varför jag inte fått någon config-fil, och om ngn vänlig själ kunde ta sig tid att berätta hur man får ISO och IMG-filer att mountas via VideoBrowser och Daemon-tools så skulle jag bli jätteglad.

#40

Postad 19 augusti 2008 - 14:16

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

Jag kan för mitt liv inte förstå vad du är ute efter. Det känns som du blandar ihop saker och ting.
Det är totalt onödigt att via ett GUI peka ut vilka kataloger din media ligger i för Video Browser.. Den tar ju alla genvägar du lagt i /USER/VIDEO automatiskt på HTPC'n.. Och den har stöd för att du lägger en virtuell mapp där också genom att öppna notepad och skriva lite olika genvägar.. Hur bra som helst!

Salami har ingenting med Video Browser att göra egentligen, två helt olika program.

Det enda du behöver installera på din HTPC är Video Browser, sedan kan du sköta allt annat från din kontors-PC.

MVH
Henrik


Hej!

Det jag är ute efter är att ta bort den funktionen i salami som pekar ut vilken katalog Video Browser letar efter data. Som jag ahr förstått det så utgår videobrowser ifrån user-katalogens säkväg (finns definierad i registret). Om man vill ha en annan sökväg än denne så finns det ju som jag skriver i ovanstående post en funktion i salami som ändrar detta. Om det går att göra mkt enklare som ni beskriver det med en virtuell mapp, då kan man ju undra varför han bemödade sig om att skriva den funktionen. Det är verkligen en paradox...

Men kan hålla med om att denna funktionalitet inte har högsta prio, det finns allvarligare saker att ta itu med. Kanske börjar Sam att ta lite betalt för denna progrmvara, jag hade gärna betalat några hundralappar om det hade fått fart på utvecklingsarbetet och gett ett tillsnyggat GUI.

MVH
henrik

Redigerat av MrNorth27, 19 augusti 2008 - 14:24.


#41

Postad 19 augusti 2008 - 14:45

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0

Hej!

Det jag är ute efter är att ta bort den funktionen i salami som pekar ut vilken katalog Video Browser letar efter data. Som jag ahr förstått det så utgår videobrowser ifrån user-katalogens säkväg (finns definierad i registret). Om man vill ha en annan sökväg än denne så finns det ju som jag skriver i ovanstående post en funktion i salami som ändrar detta. Om det går att göra mkt enklare som ni beskriver det med en virtuell mapp, då kan man ju undra varför han bemödade sig om att skriva den funktionen. Det är verkligen en paradox...

Men kan hålla med om att denna funktionalitet inte har högsta prio, det finns allvarligare saker att ta itu med. Kanske börjar Sam att ta lite betalt för denna progrmvara, jag hade gärna betalat några hundralappar om det hade fått fart på utvecklingsarbetet och gett ett tillsnyggat GUI.

MVH
henrik


1. Utvecklaren av Salami är inte densamma som gjort Video Browser. Att ta bort/lägga till funktioner i det utmärkta programmet bör du nog ta med mr. Salami himself. (är nån tysk tror jag)
2. Kolla upp hur du gör virtuell folder istället här i tråden och släpp det där med att ändra sökväg, det är ju ändå bara en plats där du ska lägga genvägar till alla mediemappar på HTPCn. Det behöver man ju knappast gå in och ändra i speciellt ofta, räcker att göra en gång i stort sett.
3. Sam Saffron som har gjort Video Browsern och programmerat Ruby-scriptet för tv-serier verkar ha lagt skorna på hyllan efter Beta 2:an som är den som finns nu (utv. i Juli). Det verkar vara en driftig privatperson med ambition att fixa till ett sjysst och enkelt plugin - främst för egen del - som bräcker de inbyggda funktionerna i VMC, och detta tycker jag att han lyckats utmärkt med.

#42

Postad 19 augusti 2008 - 17:18

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

1. Utvecklaren av Salami är inte densamma som gjort Video Browser. Att ta bort/lägga till funktioner i det utmärkta programmet bör du nog ta med mr. Salami himself. (är nån tysk tror jag)
2. Kolla upp hur du gör virtuell folder istället här i tråden och släpp det där med att ändra sökväg, det är ju ändå bara en plats där du ska lägga genvägar till alla mediemappar på HTPCn. Det behöver man ju knappast gå in och ändra i speciellt ofta, räcker att göra en gång i stort sett.
3. Sam Saffron som har gjort Video Browsern och programmerat Ruby-scriptet för tv-serier verkar ha lagt skorna på hyllan efter Beta 2:an som är den som finns nu (utv. i Juli). Det verkar vara en driftig privatperson med ambition att fixa till ett sjysst och enkelt plugin - främst för egen del - som bräcker de inbyggda funktionerna i VMC, och detta tycker jag att han lyckats utmärkt med.


1) Absolut, men han har ju varit väldigt aktiv på forumet, så jag tolkade det som om de hade någon form av samarbete...

2) Jupp... finns ju många sätt att göra en sak

3) Vad tråkigt att han inte vill utveckla mera... Kanske har han lust att släppa källkoden lös? Jag har pysslat med .NET i stort sett sen det släpptes och har jobbat som utvecklare/arkitekt i snart 8 år nu. Hade gärna satt mig in i det. Jag har skickat ett antal mail till honom men har inte fått något tebaks... kanske har han semester för om han har gett upp så borde han väl skrivit något om det på bloggen. Hoppas verkligen inte det för detta är det bästa som någonsin har hänt vista media center. Ett enkelt och bra plugin för något som är VMC största brist... filmer och videos..

Satt idag på lunchrasten och läste igenom Microsofts SDK för Vista Media Center... Den är inte direkt gjord för att vara användarvänlig. Väldigt rörigt. Fast här rör det sig om relativt enkla grejor.

Vi får se vad som händer, jag är iaf jätteentusiastisk och hoppas på fler releaser från sam

/Henrik

#43

Postad 19 augusti 2008 - 19:46

lando
  • lando
  • Lärjunge

  • 381 inlägg
  • 0
Är det någon som hittar config.cs i vista för jag gör banne mig inte det.

#44

Postad 19 augusti 2008 - 20:42

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

Är det någon som hittar config.cs i vista för jag gör banne mig inte det.


Nä, och den frågan har jag hojtat några gånger i den här tråden. Och aldrig fått ett rakt svar på. Jag skulle gärna ha en sån, eftersom man verkar behöva editera den för att browsern ska kunna mounta via Daemon. Så förstår jag i alla fall den här tråden på VideoBrowser-forumet.

Så snälla ni andra som har installerat VideoBrowser:
- Har ni en config.cs fil?
- Var ligger den i så fall?
- Och kan någon vänligen lägga en iso eller img-fil i videobiblioteket och kolla om den går att köra från Video-browser?

/b

#45

Postad 19 augusti 2008 - 21:02

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Tror mig nu ha hittat config.cs...
Kolla här http://code.google.c.../Config.cs?r=51

Det verkar ju som man får fixa sin config-fil själv. Dvs. surfa ut och kopiera över texten till anteckningar, och "spara som" config.cs?!

För övrigt verkar det vara här som man ska ändra default-sökvägen som Mr North är ute efter?! Dvs. i så fall både positiva och negativa nyheter för honom. Positivt; en lösning på problemet, Negativt; att behöva sitta och hacka :)

Jag kan dock inte hitta något om daemon-tools som det diskuterades i tråden jag länkade ovan, dvs. hur man ändrar default-värdet för var det finns. Inte heller någon info om var man ska spara filen. Jag antar dock att det är i programmappen för video browser. Så är ju i alla fall upplägget för SMO (Salami Movie Organizer), som hos mig ligger i c:/program/SMO

Är det nån som fattar hur och vad man ska redigera så vore det trevligt med en återkoppling, eller om jag är helt fel ute här :)

#46

Postad 20 augusti 2008 - 19:32

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

2) Jupp... finns ju många sätt att göra en sak

Det skulle inte förvåna mig om Salami's movie-browser bara uppdaterar en virtuell-folder fil. Men jag har inte tittat på detaljerna. I vilket fall är det hyfsat enkelt att jobba med virtuella foldrar, jag rekommenderar att du provar det.

Kanske har han lust att släppa källkoden lös?

Källkoden _är_ öppen och släppt under GPL. http://code.google.com/p/videobrowser/ Det är bara att sätta igång!

Hans ruby-script för att hämta metadata är i public domain.

Edit: Just det, Sam har inte lagt av - han är bara på semester. Men det finns andra aktiva utvecklare som kan lägga till fler i projektet. Känns som om det har fått ganska bra fart.

Redigerat av morberg, 20 augusti 2008 - 19:34.


#47

Postad 21 augusti 2008 - 07:48

lando
  • lando
  • Lärjunge

  • 381 inlägg
  • 0

Tror mig nu ha hittat config.cs...
Kolla här http://code.google.c.../Config.cs?r=51

Det verkar ju som man får fixa sin config-fil själv. Dvs. surfa ut och kopiera över texten till anteckningar, och "spara som" config.cs?!

För övrigt verkar det vara här som man ska ändra default-sökvägen som Mr North är ute efter?! Dvs. i så fall både positiva och negativa nyheter för honom. Positivt; en lösning på problemet, Negativt; att behöva sitta och hacka :)

Jag kan dock inte hitta något om daemon-tools som det diskuterades i tråden jag länkade ovan, dvs. hur man ändrar default-värdet för var det finns. Inte heller någon info om var man ska spara filen. Jag antar dock att det är i programmappen för video browser. Så är ju i alla fall upplägget för SMO (Salami Movie Organizer), som hos mig ligger i c:/program/SMO

Är det nån som fattar hur och vad man ska redigera så vore det trevligt med en återkoppling, eller om jag är helt fel ute här :(


Är det någon som fått igång daemon-tools under Videobrowser? Jag snabbkollade igenom koden men hittade inget som antydde till en pekning mot daemon-tools, nu ska det tilläggas att jag satt & kollade på teletubbies samtidigt med grabben så jag kan mycket väl ha missat det :P

#48

Postad 21 augusti 2008 - 08:42

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0

Nä, och den frågan har jag hojtat några gånger i den här tråden. Och aldrig fått ett rakt svar på. Jag skulle gärna ha en sån, eftersom man verkar behöva editera den för att browsern ska kunna mounta via Daemon. Så förstår jag i alla fall den här tråden på VideoBrowser-forumet.

Så snälla ni andra som har installerat VideoBrowser:
- Har ni en config.cs fil?
- Var ligger den i så fall?
- Och kan någon vänligen lägga en iso eller img-fil i videobiblioteket och kolla om den går att köra från Video-browser?

/b

Hej,

Jag installerade Video Browser i går och hade samma problem som du. Men efter lite letande i forumet visade det sig att den ligger i

c:\ProgramData\VideoBrowser

Lycka till.

I övrigt måste jag säga att jag är grymt imponerad av VideoBrowser. Han har med små medel gjort det som MS borde kunnat göra från början. Dessutom ger han ut källkoden, startar ett supportforum och lyssnar på en massa gnälliga användare som bara kräver mer. Herr Saffron måste vara en otroligt sympatisk människa. :)

Visst finns det några små buggar kvar att fila på, men programmet har ju precis klivit ut ur alpha-testning, och är ändå det bästa och mest kraftfulla film- och TV-hanteringsprogrammet till Vista MCE! Vill man ha något mer är det ju bara att kavla upp ärmarna och lära sig MCML. :P

mvh,
Daniel.

#49

Postad 21 augusti 2008 - 09:02

lando
  • lando
  • Lärjunge

  • 381 inlägg
  • 0
Det verkar som alla är väldigt tysta om det verkligen fungerar att mounta iso/img filer i VB, jag har ännu inte fått något rakty svar på att någon har en fungerande lösning så jag misstänker att det inte fungerar ännu.

Om det är någon där ute som sitter på en lösning så skulle jag väldigt gärna vilja veta hur ni gjort.

#50

Postad 21 augusti 2008 - 09:04

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0

Det verkar som alla är väldigt tysta om det verkligen fungerar att mounta iso/img filer i VB, jag har ännu inte fått något rakty svar på att någon har en fungerande lösning så jag misstänker att det inte fungerar ännu.

Om det är någon där ute som sitter på en lösning så skulle jag väldigt gärna vilja veta hur ni gjort.


Sålänge kan du ju bara extrahera alla .iso så är alla problem ur världen.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.