Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Windows 7

62 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 14 mars 2009 - 13:30

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Har fått igång dvb-t dubbeltuner i senaste 7057 betan.
Jag kör med Terratec 2400i med 284 drivarna..

Någon som vet hur man får igång DVD library i W7?
Spela upp DVD funkar men inte att spela upp rippad från HDD'en.

Klagar på codec.. Fast det funkar ju från en DVDskiva..

#52

Postad 07 maj 2009 - 14:13

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Efter att nu ha testat windows 7 rc mce ett par dagar så tänkte jag sammanfatta lite av mina tankar.

Har uppnått nästan samma stabilitet i W7 som i vista, nästan allt jag vill använda fungerar.

Plugin jag testat är svt play, funkar utmärkt
Arcsoft TMT funkar utmärkt
Media browser funkar lika bra som i vista

Musik browser går dock inte att installera

En stor nackdel enligt mig är dock att man inte får installerade plugin direkt i mce startmeny utan får gå på Task Libreroy för att komma åt dem undantaget Arcsoft TMT som lägger sig som egen rad precis som tidigare.
Andra + är att text-tv fungerar direkt på dvb-t, ljudet fungerade via hdmi direkt efter installation av drivrutiner.

Det jag saknar är möjlighet till skalning av livetv, inbyggt stöd för blu-ray, bättre stöd för uppspelning av dvd som ligger på hårddisken, funkar via media browser och jag fick även igång det utan media browser men laddtiden var helt förkastlig, ca 1 min.
Alla andra format har jag fått igång på samma sätt som tidigare undantaget subtiles i *.mkv men det är en inställnings-sak antar jag.

Det är för tidigt att säga att systemet är stabilt då det bör gå minst en vecka innan omstart för att vara godkänt av mig :)

#53

Postad 08 maj 2009 - 10:13

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Har du testat movie library i Win7? Jag skickade in en laddning buggrapporter om detta i betaversionen och nu verkar det som om de har fått ordnng på det. Kanske inte lika snyggt som mediabrowser men det funkar bra för alla filtyper, samt att du kan göra pause/resume för exmpelvis mkv-filer.

Har inga problem att få subtitles för mkv-filer, installerar ffdshow, väljer "subtitles" instalelrar haali media splitter, sen är det bara att köra.

Något som jag däremot inte får att fungera som för mgi är en show stopper är att det "hack" man behövde göra för att få riktiga "black levels" för ATI-kort inte verkar fungera i win7. Allting ser blaskigt grått och jävligt ut. Jag har hört att även nvidia-användare har problem med detta. Suck, att det inte bara kan fungera. Ett val i catalyst control center kanske hade varit på sin plats... istället för att dölja dessa mycket viktiga funktioner djupt i registret.

MVH
Henrik

#54

Postad 08 maj 2009 - 10:38

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Har inget problem med svärtan på mitt atikort, men kan kanske bero på att min tv är en plasma och jag har ställt in atis grafikdriver att skicka rgb då min tv tycker bäst om det. Projektorn vågar jag inte säga nått om svärtan på då jag inte börjat justera in den än, den är bara provisoriskt uppsatt så det känns lite meningslöst att leka med den innan allt är klart.

Generellt sett så har jag bättre bild i windows 7 än vad jag hade i vista, men det har ju sina nackdelar, låg bitrate i tvsändningar avslöjar sig ännu mer än vad de gjorde i vista. Men på det hela taget är jag ganska nöjd med win 7.
Trodde aldrig jag skulle säga det om ett nytt MS-program ;) men har ju inte testat precis allt än då jag bara kör det i htpc, kan ju vara skillnad när man ska lägga in det i arbets/spel-datorn :)

Tycker dock att det är konstigt att det inte utvecklas fler teman till MCE, borde ju ligga lite i MS intresse att man kan ladda hem ett tema som man trivs med, och göra mce lite personligt, inte direkt kritik mot Win 7 iom att det är nytt, men finns ju inte till vista eller XP mce heller.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 08 maj 2009 - 10:57.


#55

Postad 08 maj 2009 - 23:00

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Har inga problem att få subtitles för mkv-filer, installerar ffdshow, väljer "subtitles" instalelrar haali media splitter, sen är det bara att köra.


Har gjort precis så och får fortfarande inga subtiles i mkv:( vilken version av ffdshow har du, jag har ffdshow tryout beta 6, får subtiles i alla andra format.

#56

Postad 09 maj 2009 - 16:40

ChrilleBerg
  • ChrilleBerg
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Har gjort precis så och får fortfarande inga subtiles i mkv:( vilken version av ffdshow har du, jag har ffdshow tryout beta 6, får subtiles i alla andra format.

Jag har precis fixat detta på min HTPC med Win 7 x64. Följde instruktionerna på denna blogg.
Installerade MatroskaFilter samt ffdshow_rev2936_20090503_clsid_x64. I bloggen länkar han till lite reg filer som hjälper till med all config. Dock fick jag manuellt sätta rättigheter på "Preffered" nyckeln i registert för att få ffdshow som default codec.

/Chrille

#57

Postad 10 maj 2009 - 11:49

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Trist problem har jag fått, inte så farligt egentligen bara irriterande.

Jag har en panasonic 42px70 med en native på 1024*768 och på skrivbordet så kör jag 1280*720 ser bra ut och är lättläst osv. Inne i mediacenter så får jag bäst bild med 1024*768 så ställt in det inne i mce, får då ställa om tvn till aspectratio 4:3 full funkar och ser bra ut som tusan, aspect på tv och i filmer är perfekt. Nu till problemet, varje gång jag varit ute och fixat nått i windows och startar mce igen så får jag bara en liten 4:3 ruta av mce, får då ta tvns fjärr och ställa om till tex 16:9 sen ställa in 4:3full igen. Nån som vet nån lösning på det problemet, verkar inte kunna ställa 1024*768 på skrivbordet.

#58

Postad 12 maj 2009 - 20:53

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Hittat ett stort problem med W7 mce som kanske nån här kan hjälpa mig med. Microsoft har numera bytt filformat på inspelad tv från dvr-ms till wtv, hittar inget program som klarar att konvertera de filerna om de innehåller DD-ljud :D Nån som vet nån lösning? Funkade inte att bara byta filändelse till ts eller dvr-ms


Edit/ Hittade lösningen själv, om man högerklickar på filen så kan man välja konvert to dvr-ms, sen funkar allt som vanligt :)

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 12 maj 2009 - 21:16.


#59

Postad 28 maj 2009 - 12:32

mrmonk
  • mrmonk
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Har kört Windows 7 RC1 i ett par veckor nu och måste säga att jag är nöjd med hur Media Center fungerar.

Mitt stora problem har alltid varit att jag haft dålig signalstyra via comhem. Jag kunde t.ex. inte uppgradera med TVPACK 2008 eftersom den då gav en blå bakgrund i 2-3 sek mellan varje kanalbyte med texten "Tjänsten är krypterad".

I Windows 7 tar visserligen kanalbytena lång tid (3-4sek) men jag slipper åtminstone problemet med den blåa bakgrunden med felmeddelandet vilket var mest irriterande.

Min HTPC's grafikkort använder Intels G35-chipset och i den drivrutin som följer med Windows 7 finns ingen möjlighet att justera overscan. Måste dock säga att jag blev imponerad över att det inte var några problem att installera Intels G35-drivrutin för Vista, vilken verkade helt bakåtkompatibel med Windows 7.

En lite störig grej som jag hittade en lösning på är att min förstärkare (via HDMI från HTPC) behöver någon sekund för att avgöra om en kanal sänds i Dolby Digital eller Stereo, och varje gång jag byter till en kanal klickar det i högtalarna när förstärkaren ställer in ljudegenskaperna. Det jag gjorde var att under inställningarna för ljud i Media Center ställa in att den automatiskt ska justera ljudvolymen vid kanalbyten (vilket inaktiverar Dolby digital). Detta innebär visserligen att jag missar dolby digital-ljud på tvkanalerna, men att jag slipper klicken i högtalarna som var outhärdligt :)

Redigerat av mrmonk, 28 maj 2009 - 12:40.


#60

Postad 28 maj 2009 - 22:18

Unregisteredd24e70d6
  • Unregisteredd24e70d6
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Jag får inte igång undertexter i Windows 7. Någon som har tips? Använder .srt. Installerat Shark codec pack. Väldigt skumt och irriterande.

#61

Postad 28 maj 2009 - 23:03

Unregistered5bfb11cb
  • Unregistered5bfb11cb
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Bytte från Vista MC till Windows 7 dito för en tid sedan. I Vista körde jag PowerDVD 7 för HD-DVD och Blu-Ray, något som inte fungerar i 7:an. Fick köra hoppet till TMT 3 vilket är till 99% en postitiv upplevelse, enda smolket i glädjebägaren är att jag råkat ut för Audiodg-problemet. Problemet kringås "enkelt" genom att välja 5.1/7.1-ljud i Windows 7 samt i TMT 3 och låta programvaran sköta avkodningen av DD/DTS istället för förstärkaren. Det får fungera tills Arcsoft löser problemet eller Nvidia släpper en ny HDMI-drivrutin där det försvinner.

Förutom TMT 3 kör jag med..
* FFDShow
* Haali
* Media Browser (för filmer och serier)
* Media Control (för att välja subtitles och ljudspår)

Alla fyra fungerar U.A. i 7:an, bara att tuta och köra. Media Browser-strip går förövrigt att fixa väldigt enkelt med ett par reg-filer från hack7mc.com.

Är på det stora väldigt, väldigt nöjd med mitt system just nu. Det gör precis som jag vill och tjejen klarar av att använda alla funktioner utan problem vilket är viktigt.
:)

#62

Postad 01 juni 2009 - 11:18

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

  • 440 inlägg
  • 0
Hur är installationen/uppgradering från ett usbminne? Kör idag RC 7100 tänkte uppgradera till 7137.

#63

Postad 01 juni 2009 - 17:14

Lindfors
  • Lindfors
  • Lärjunge

  • 376 inlägg
  • 0

Hur är installationen/uppgradering från ett usbminne? Kör idag RC 7100 tänkte uppgradera till 7137.


Det är bara att kopiera filerna till minnet och boota. sedan välja uppgradera.

Tycker dock du ska vänta på RC2 7200 som lär släppas närmaste dagarna.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.