Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vettigaste smart-TV systemet 2018?

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 januari 2018 - 13:30

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

Som jag fattat finns olika Smart-TV lösningar t.ex. android-tv eller tillverkaspecifika system. Nu när vi har ett nytt år - vilka märken är bäst på SmartTV 2018? Kan man koppla bort sin AppleTV?

 

Som utgångsläge tänker jag att en TV idag, "out of the box" borde ha stöd för

- De svenska Playkanalerna

- De stora streamingtjänsterna (Netflix mm)

- Streaming från egen server av hemfilmer (eget material) och av kopior på egna köpta DVD/BluRay med brett formatstöd (ISO/MKV) inkl undertexter och filminformation. Typ Plex, eller Kodi.

- Stöd för t.ex. AirPlay för att skärmdubblera iPads mm.

 

Och förstås utbyggbarhet / uppgraderingsmöjlighet av ovanstående så att man kan installera nya funktioner eller ta bort sånt som inte används.

 

Vad har ni för spaningar? Är det några funktioner ytterligare som man ska sätta på förväntningslistan som jag missat?


Redigerat av bjogul, 06 januari 2018 - 13:31.


#2

Postad 06 januari 2018 - 16:35

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

  • 904 inlägg
  • 2

Som jag fattat finns olika Smart-TV lösningar t.ex. android-tv eller tillverkaspecifika system. Nu när vi har ett nytt år - vilka märken är bäst på SmartTV 2018? Kan man koppla bort sin AppleTV?

 

Som utgångsläge tänker jag att en TV idag, "out of the box" borde ha stöd för

- De svenska Playkanalerna

- De stora streamingtjänsterna (Netflix mm)

- Streaming från egen server av hemfilmer (eget material) och av kopior på egna köpta DVD/BluRay med brett formatstöd (ISO/MKV) inkl undertexter och filminformation. Typ Plex, eller Kodi.

- Stöd för t.ex. AirPlay för att skärmdubblera iPads mm.

 

Och förstås utbyggbarhet / uppgraderingsmöjlighet av ovanstående så att man kan installera nya funktioner eller ta bort sånt som inte används.

 

Vad har ni för spaningar? Är det några funktioner ytterligare som man ska sätta på förväntningslistan som jag missat?

 

Upplever att alla system är helt hopplöst dåliga, och knappt användarvänliga. Det känns som betor allihopa. Apple TV eller en CC är fortfarande långt bättre än det bedrövliga som tillverkarna kallar för "smart".



#3

Postad 06 januari 2018 - 17:11

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Här en artikel på cc vs android tv

https://9to5google.c...-vs-android-tv/

Sen har ju sonys tv tex inbyggd cc ultra

#4

Postad 07 januari 2018 - 00:48

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

Oj, det ser lite sorgligt ut. Och SmartTV-konceptet verkar inte ha mognat särskilt mycket sedan jag köpte min TV 2011, och som nu börjar fundera på att tacka för sig. 

 

Finns det inga sucess-stories där ute? 

 

Upplever att alla system är helt hopplöst dåliga, och knappt användarvänliga. Det känns som betor allihopa. Apple TV eller en CC är fortfarande långt bättre än det bedrövliga som tillverkarna kallar för "smart".

 

OK, trist. Det känns ju som man borde kunna klämma in bra funktioner i det utrymme som trots allt måste finnas i en större platt-tv.

 

Jag skulle vara ganska nöjd redan med direktåtkomst till de appar som är förinstallerade på en AppletTV Gen3. Dvs. SVTPlay och Netflix. Gärna med en direktknapp på TV-fjärren. Och att det går fort att starta.

Jag har kikat lite hos kompisar, och det är ofta rätt bökiga gränssnitt tycker jag, där man ska stega sig fram mm. 

 

Jag har ingen som helst förståelse för varför alla ska envisas med att bygga in stöd för Facebook mfl sociala medier. Detta är ju per definition funktioner som ligger utanför TV-tittandet.

 

Här en artikel på cc vs android tv

https://9to5google.c...-vs-android-tv/

Sen har ju sonys tv tex inbyggd cc ultra

 

Intressant artikel. Knappt så jag förstår avgränsning och slutsats dock. Tydligen har AndroidTV sådana begränsningar att den som har detta i sin tv ändå får ta till ett hemligt vapen, nämligen att Casta det man vill se - till sin Chromecast?! Dvs man måste ha båda plattformarna från samma leverantör, i alla fall i vissa situationer. Kan det verkligen stämma? Det verkar ju sinnessjukt.

 

Artikelförfattaren pekar också på att det är enkelt att starta grejer på sin telefon och casta detta. - Fast jag tänker ju att det är sådant man vill kunna göra som komplement. TV:n borde intuitivt (för äldre, för icke-teknikintresserade) kunna starta de vanligaste streamingtjänsterna från den medföljande fjärren.

 

- Jag antar att AndroidTV (liksom Android på telefoner) är lite olika bra beroende på vilken version av OS:et man har? Eller att OS går att uppdatera när det kommer uppdateringar (och att hårdvaran i TVn klarar dessa. Sådant, och huruvida det kommer mycket firmwareuppdateringar eller OS-uppdateringar mm utelämnas i artikeln (och ofta annars också). 


Redigerat av bjogul, 07 januari 2018 - 00:52.


#5

Postad 07 januari 2018 - 01:09

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Oj, det ser lite sorgligt ut. Och SmartTV-konceptet verkar inte ha mognat särskilt mycket sedan jag köpte min TV 2011, och som nu börjar fundera på att tacka för sig. 
 
Finns det inga sucess-stories där ute? 
 

 
OK, trist. Det känns ju som man borde kunna klämma in bra funktioner i det utrymme som trots allt måste finnas i en större platt-tv.
 
Jag skulle vara ganska nöjd redan med direktåtkomst till de appar som är förinstallerade på en AppletTV Gen3. Dvs. SVTPlay och Netflix. Gärna med en direktknapp på TV-fjärren. Och att det går fort att starta.
Jag har kikat lite hos kompisar, och det är ofta rätt bökiga gränssnitt tycker jag, där man ska stega sig fram mm. 
 
Jag har ingen som helst förståelse för varför alla ska envisas med att bygga in stöd för Facebook mfl sociala medier. Detta är ju per definition funktioner som ligger utanför TV-tittandet.
 

 
Intressant artikel. Knappt så jag förstår avgränsning och slutsats dock. Tydligen har AndroidTV sådana begränsningar att den som har detta i sin tv ändå får ta till ett hemligt vapen, nämligen att Casta det man vill se - till sin Chromecast?! Dvs man måste ha båda plattformarna från samma leverantör, i alla fall i vissa situationer. Kan det verkligen stämma? Det verkar ju sinnessjukt.
 
Artikelförfattaren pekar också på att det är enkelt att starta grejer på sin telefon och casta detta. - Fast jag tänker ju att det är sådant man vill kunna göra som komplement. TV:n borde intuitivt (för äldre, för icke-teknikintresserade) kunna starta de vanligaste streamingtjänsterna från den medföljande fjärren.
 
- Jag antar att AndroidTV (liksom Android på telefoner) är lite olika bra beroende på vilken version av OS:et man har? Eller att OS går att uppdatera när det kommer uppdateringar (och att hårdvaran i TVn klarar dessa. Sådant, och huruvida det kommer mycket firmwareuppdateringar eller OS-uppdateringar mm utelämnas i artikeln (och ofta annars också).


Ja, jag har bara testat kod(stream från nas)i, youtube och netflix. Det har funkat felfritt.
Men jag har ju atv eftersom jag kör mycket airplay.
Så man har ju flera prylar iaf...

#6

Postad 07 januari 2018 - 10:54

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

Ja, jag har bara testat kod(stream från nas)i, youtube och netflix. Det har funkat felfritt.
Men jag har ju atv eftersom jag kör mycket airplay.
Så man har ju flera prylar iaf...

OK - fattar jag rätt att din tv alltså har inbyggt stöd för Kodi och för Netflix, utan att behöva gå ut till någon annan enhet / annan fjärr?

Vilket system kör den? Vilket märke?

 

Edit: Och vad är "CC Ultra" som Sony har? När jag googlar får jag bara upp t.ex. 

 

http://www.biotherm....e_Care_CC_ULTRA

 

Och även om produkten ska vara vara verksam mot redness, så antar jag att det inte är något du använder mot rödstick på tv:n...


Redigerat av bjogul, 07 januari 2018 - 11:07.


#7

Postad 07 januari 2018 - 11:30

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

OK - fattar jag rätt att din tv alltså har inbyggt stöd för Kodi och för Netflix, utan att behöva gå ut till någon annan enhet / annan fjärr?
Vilket system kör den? Vilket märke?
 
Edit: Och vad är "CC Ultra" som Sony har? När jag googlar får jag bara upp t.ex. 
 
http://www.biotherm....e_Care_CC_ULTRA
 
Och även om produkten ska vara vara verksam mot redness, så antar jag att det inte är något du använder mot rödstick på tv:n...

Haha...Cc ultra = chrome cast ultra
Tvn är en Sony xe9305. Så här ser det ut

Bifogad fil(er)



#8

Postad 07 januari 2018 - 11:32

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Haha...Cc ultra = chrome cast ultra
Tvn är en Sony xe9305. Så här ser det ut

 

Kan man justera HZ med den inbyggda CC U? Finns C.more och Telia play som app?


Redigerat av mcmike, 07 januari 2018 - 11:34.


#9

Postad 07 januari 2018 - 13:25

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

Kan man justera HZ med den inbyggda CC U? Finns C.more och Telia play som app?

Tyvärr är det låst till 60hz i Android, och det märks.

#10

Postad 07 januari 2018 - 13:47

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Ja tror den e låst till 60hz vilket inte e nå vidare.
Kollat på marco polo på netflix bl.a och det flyter ju ändå helt ok.
Sett mycket värre...men håller med ingen av dom sk smart tv e ju direkt kompletta.

Tror inte cmore finns. Telia play har jag ingen aning. Vem vill betala till Telia :)
Det e väl kodi, netflix, youtube, svt play, viaplay, tv4 play m.fl som finns

#11

Postad 07 januari 2018 - 13:50

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Tyvärr är det låst till 60hz i Android, och det märks.

 

 

Det låter inte direkt nå kul! Inte att jämföra med den lösa Ultran då, vilket man kan tolka lite för allt ofta :rolleyes:

 

 

 Telia play har jag ingen aning. Vem vill betala till Telia :)

 

 

De som är Telia kunder :)



#12

Postad 07 januari 2018 - 14:09

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
Inte heller sf-anytime finns till Android, de vill givetvis att man hyr från Google play.
Däremot startar apparna snabbt, man är snabbt igång med ex. netflix som ju också har snabbknapp.

#13

Postad 07 januari 2018 - 14:13

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Det låter inte direkt nå kul! Inte att jämföra med den lösa Ultran då, vilket man kan tolka lite för allt ofta :rolleyes:



De som är Telia kunder :)


Jo självklart :)

#14

Postad 07 januari 2018 - 14:43

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

steamlink fungerar bra. Inte testat nVidia shield men de har lite bättre specs antar jag.

 

Annars verkar de som inbyggd chromecast har störst potential att inte bli tokkass när nästa års tv apparater släpps för tillfället.



#15

Postad 08 januari 2018 - 15:28

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 685 inlägg
  • 0

Jag förstår inte ens hur denna frågan är relevant. Man köper väl tv efter bildkvalitet? Om den sen har en massa appar inbyggda är ju detta ett plus såklart, men det har iaf aldrig varit någonting avgörande för mig.

 

Jag har en LG OLED B6, och jag är väldigt nöjd med smart-funktionerna på den. Den har Netflix, SVTPlay, Viaplay, Amazon, SF Anytime, Google Play och några till. Använder nästan bara Netflix, men det funkar jättebra. Den har även Plex, som jag aldrig testat, för de har med någon annan app där man kan browsa datorns videofiler och spela därifrån. Fungerar finfint för det jag använder den till.



#16

Postad 08 januari 2018 - 16:09

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0
+1 på ovanstående.

Räkna dessutom med att apparna klarar de första 2-3 åren av TVns livslängd, sen har tv-tillverkaren droppat supporten, och Netflix/Viaplay/etc ändrat något som slår ut appen.

#17

Postad 08 januari 2018 - 16:32

tobasama
  • tobasama
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Hoppar in här och passar på att fråga:
Har beställt en Sony 9005 och ser fram emot att hårdtesta Kodi på den.
Orkar tv:n med att strömma en 4K-mkv från en nas?

Eller måste jag köra en extern spelare, som tex nvidia shield.



#18

Postad 08 januari 2018 - 18:10

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

Jag förstår inte ens hur denna frågan är relevant. Man köper väl tv efter bildkvalitet? Om den sen har en massa appar inbyggda är ju detta ett plus såklart, men det har iaf aldrig varit någonting avgörande för mig.

 

Fast nu är det ju inte du som har ställt frågan. Jag för min del är inte övertygad om behovet av utökad upplösning på bildytor under 130 tum. Men förstår att andra människor kan resonera annorlunda.

 

Jag förstår Frollics resonemang och det är förstås en risk att funktionalitet och support blir kortlivad. Netflix och SVT play på min gamla AppleTV 3Gen fungerar dock fortfarande som ett motbevisande exempel att så inte behöver vara fallet. Dessutom skrev jag följande i startposten som önskvärt i systemet:

  • Och förstås utbyggbarhet / uppgraderingsmöjlighet av ovanstående så att man kan installera nya funktioner eller ta bort sånt som inte används.

Dvs. det är knappast 2018 år vettigaste smart-system, om "Smartfunktionerna" vore statiska. 

 

Jag tycker TV-producenterna den senaste 15-årsperioden har utvecklat massa olika funktioner för att man ska välja att byta tv. och att välja just deras. Den maniska tävlingen i upplösning är ett exempel, välvda TV-apparater var inne ett tag, 3D under period osv. 

 

För min del tänker jag att förflyttningen från utsänd tablå-TV (DVB-T, DVB-S) till internetbaserad On Demand-streamning är här för att stanna. Och det vore logiskt för både tillverkare och konsument att ha bra funktioner till stöd för detta inbyggt i TV:n. Och att Samsung, LG, Sony, Philips, Panasonic och allt vad de heter inte har råd med att överge sina kunder om de vill ha märkestrogenhet.

 

Därav mitt intresse. 


Redigerat av bjogul, 08 januari 2018 - 18:11.


#19

Postad 08 januari 2018 - 18:38

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 685 inlägg
  • 0

Jag skrev bildkvalitet. Inte upplösning.



#20

Postad 08 januari 2018 - 19:47

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

Jag skrev bildkvalitet. Inte upplösning.

OK, du skippar 4K i ditt resonemang. Min point är ändå detsamma, att det är ganska muppigt att ifrågasätta andras prioriteringar och önskemål om funktioner. Har du inte samma intressen, så är tråden inte relevant för dig.


Hoppar in här och passar på att fråga:
Har beställt en Sony 9005 och ser fram emot att hårdtesta Kodi på den.
Orkar tv:n med att strömma en 4K-mkv från en nas?

Eller måste jag köra en extern spelare, som tex nvidia shield.

+1 på den. Också intresserad av vilken version av Kodi det handlar om, huruvida det är en märkesspecifik release eller om det går att uppgradera till kommande Kodiversioner. Går det att installera insticksprogram till kodi på den?



#21

Postad 08 januari 2018 - 22:46

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

OK, du skippar 4K i ditt resonemang. Min point är ändå detsamma, att det är ganska muppigt att ifrågasätta andras prioriteringar och önskemål om funktioner. Har du inte samma intressen, så är tråden inte relevant för dig.

 
Inte särskilt ödmjuk attityd där, missade du resten hans inlägg där han skev om smartfunktionerna på hans B6'a som han var väldigt nöjd med?


#22

Postad 09 januari 2018 - 07:11

Matte Hedström
  • Matte Hedström
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

OK, du skippar 4K i ditt resonemang. Min point är ändå detsamma, att det är ganska muppigt att ifrågasätta andras prioriteringar och önskemål om funktioner. Har du inte samma intressen, så är tråden inte relevant för dig.

+1 på den. Också intresserad av vilken version av Kodi det handlar om, huruvida det är en märkesspecifik release eller om det går att uppgradera till kommande Kodiversioner. Går det att installera insticksprogram till kodi på den?


Jag testade bara lite snabbt, men då gick det bra att spela upp en UHD-mkv. Dock klarar ju inte TV:n av DTS så ni vet.

Eftersom det är AndroidTV så kör den ju samma version som alla andra enheter som kör AndroidTV. Vet inte om det går med insticksprogram, men funkar det i vanliga android bör det funka i AndroidTV.

#23

Postad 20 januari 2018 - 18:08

Vtunabo
  • Vtunabo
  • Forumräv

  • 583 inlägg
  • 0

Bara för att det är Android TV så betyder det inte att det är lika på all hårdvara, det är upp till leveratören att implementera det och Sony har missat en hel del

En artikel om Sonys variant kan vara värd att läsa https://docs.google....KKwE_zxbFUk/pub



#24

Postad 25 januari 2018 - 13:56

Unregisterede2794e9a
  • Unregisterede2794e9a
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Fyfan hoppas ingen hjälper ts, jäkla attityd och till råga på det inkompetent också när han försöker framstå påläst.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.