Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SFS-V2 Aka Festivalstereobygge #2

69 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 21 juni 2010 - 19:24

Unregisteredf93cd07d
  • Unregisteredf93cd07d
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Satt precis och funderade på dom mätarna jag också, dom på biltema visar ju dessutom +-60A, så det är ju lite fel område...

#52

Postad 22 juni 2010 - 07:53

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Åh, tack för tipset! Jag hade faktistk helt missat att kjell hade mätare så det får nog bli en liten beställning därifrån till då.

Jag ska ta och mäta lite på mitt egna steg senare...kanske ikväll så får vi se vad mina egna utslag hamnar på. de 350mA är som sagt åter från Saturnus och mätt över ett antal timmar.
Zahn: Har du originalkomponenter rakt igenom på din AMP6-B? Jag har ju bytt mina input kondingar så jag har skurit av basen väldigt högt och det borde ju ge lite annorlunda resultat hos mej faktiskt.

Vad får ni upp era batterier i för volt vid fullladdning föresten? Är det rimligt att kunna få upp det i 14.5V som det står tryckt på batteriet eller är detta laddspänningen dom avser?

#53

Postad 22 juni 2010 - 09:32

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
13,5V brukar väl vara normalt för ett fulladdat. 14,5V är väl max laddspänning som du säger.

#54

Postad 23 juni 2010 - 13:47

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Deadline om två dagar....glöm det, NU är den färdig!!!
Alltid lika skönt att få hålla tiden och jag får säga att det har varit en del slit med detta bygge och alla speciallösningar för att få ihop allt. Hela gårkvällen hölls jag med att måtta och kapa lister samt limma fast dessa och kulhörn för att dölja skarvarna. Nu är det faktiskt snygg och som grädde på moset har den också fått lite dekaltrimmning;)

Ska se om jag kan få upp någon bild på den snart...Tack för er support!

#55

Postad 23 juni 2010 - 17:26

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Härligt! Ser fram emot bilder!

Kom på att det kanske kunde vara trevligt med en ampere-meter även till solcellerna så man ser hur mycket dom laddar för tillfället.

#56

Postad 23 juni 2010 - 22:19

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Amperemätare på solcellerna skulle vara najs faktiskt, men i mitt fall så är alla mätare för stora för att få plats någonstans. Skulle vara någon elektrisk variant isåfall för som det är nu så är det fullspäckat av batterier och kablar i elfacket=)...


Jag passade på att väga aset nu ikväll om totalt landar den på 32 stadiga kilos.:)

#57

Postad 24 juni 2010 - 11:13

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Och här kommer en finalbild på bygget:
Bifogad fil  sfs_v2.JPG   76,18K   41 Antal nerladdningar
32kg galenskap=)

#58

Postad 24 juni 2010 - 20:05

turbi
  • turbi
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Och här kommer en finalbild på bygget:
Bifogad fil  sfs_v2.JPG   76,18K   41 Antal nerladdningar
32kg galenskap=)

Ser riktigt trevligt ut :) Vad har det kostat och hur många timmar har du lagt ner?

#59

Postad 27 juni 2010 - 17:32

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Svårt att säga något exakt pris då jag har köpt delar hejvillt för detta bygget men jag skulle gissa på 4000:-
Bygget började 26maj och slutade 23juni på kvällstid och jag har hållt på lite då och då och vissa kvällar har jag hållt på riktigt sent in på nätterna plus att många helger har gått åt till fest och socialt umgänge.

Nu har vi kommit hem från Midsommarfirande i Grebbestad och en utvärdering därifrån skulle kunna sammanfattas med ett ord: SUCCÉ! den gjorde sitt jobb, batteriet startade på 12,97V och slutade på 12,65V nu idag. Då har vi kört maxvolym nästan hela tiden från 15.00-23.00 två dagar i sträck = 16h. Jag har inte den blekaste aning om när batteriet anses vara urladdat men med tanke på att den minskat 0,32V på dessa timmar så bör den kunna lira på ett bra tag till=)

Överallt fick jag komplimanger för mitt bygge och folk drogs till oss och satt med och festade vilket var otroligt kul. Ang. maxvolymen så anser jag at den är tillräcklig för ett litet camp men jag skulle vilja kunna dra på mer faktiskt. Det kanske får bli till att löda ihop en AMP9-B med...jag har ju ändå en liggandes i molekyler hehe. Ljudkvalitén är det inget att klaga på. Det låter hur jäkla bra som helst med denna kombinationen och jag är ändå kräsen när det gäller ljud.

#60

Postad 04 juli 2010 - 18:04

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Riktigt snygg! Hoppas få se den på nån festival någon gång framöver!

#61

Postad 05 juli 2010 - 15:37

Unregisteredfe8c8ef7
  • Unregisteredfe8c8ef7
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
janowicz hej!

Jag har lite frågor ang mitt egna bygge då du verkar kunna din sak :)
Vissa frågor kan verka simpla men då jag är novis och inte vill sabba nått så kommer dom ändå.

Fick just min Tamp med ett TA2020 kort.

T-Amp IC Tripath TA2020-20
Output Power 2 x 20W @ 4ohm, 2 x 12W @ 8ohm
Signal-to-Noise Ratio (SNR) 98dB
Dynamic Range 98dB
IHF-IM Distortion 0.1% @ 1W, 4ohm
THD Distortion
0.03% @ 9W, 4ohm
0.1% @ 10W 4ohm
0.1% @ 6W 8ohm
10% @ 23W 4ohm
10% @ 13W 8ohm


Kopplade in mina 6*9

Typ av högtalare: 5-vägs - passiv
Högtalardiameter: 6" x 9"
Max uteffekt: 200 Watt
Svarsbandbredd: 50 - 20000 Hz
Inimpendans: 4 ohm
Känslighet: 91 dB
Anslutningsteknik: Kabelansluten

* Och de lät inte så bra på högre volym, som att den inte orkade driva basen. Kopplade då in min 12" och den kunde den driva utan problem med rätt bra tryck i. Hur kommer det sig, är det att den kanske har en högre känslighet? Mina golvhögtalare driver den även utan problem: Inpedance: 6 powerhandling 20-100w, freq 55hz-22000hz, 88db+2db...

* Prioriteringarna runt bygget är att det ska vara ekonomiskt, låg vikt och bra ljud. Så skulle ett par 6.5 med, låt säga, 95db känslighet bli bra mycket bättre?

* Även nyfiken på vilket batteri jag ska ha, Tampen ska ha DC12V/2A. Går det då bra och köpa ett 12V/7.5A t.ex ? För är det juh högre "A" man har i batteriet juh längre går de o spela? Och med ett 12v batteri är det bara och koppla det direkt till Tampen eller måste jag köra via nått ?

* Biltema har MC batterier i GEL, men skulle de lika väl gå med tex, clasohlsons eller kjell.com Blyackumulatorer??

* Är det lättare att driva 2vägs än 5vägs?

Men om jag är helt ute och cyklar, vad skulle du föreslå att jag köper om jag vill forts med den Tamp jag just har inhandlat?

Tacksam för svar. //Gunnar

#62

Postad 06 augusti 2010 - 10:08

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Hej gunnar,lite sent nu kanske men här kommer svar på dina frågor:

*Att det låter dåligt kan ju vara att de har låg känslighet och att för att få dom att låta högt så krävs det att man maxar T-ampen. Min låter distat som fasen om man vrider på max och det beror ju inte på högtalarna i sig utan att man pressar slutsteget lite för mycket. Ett par 6.5 eller 6x9 med högre känslighet skulle ge dig en högre volym helt klart innan det börjar dista....för dista kommer det göra oavsett vid en viss vollym då vi bara har 2x25W att röra oss med.

*Satsa på element med högst känslighet. Kan vara knivigt på "vanliga/bilhögtalare" men kollar du på PA grejjer så är det inga konstigheter.

*Ang batteri så är du på rätt spår. Dom lämnar 12v likström (DC) och 7.5Ah innebär att batteriet lämnar 12v och 1ampere under 7.5 timmar och sen är det tvärslut. Att T-ampen vill ha 2A innebär att det är vad de kommer dra som mest vid ett basslag. Musik är dynamiskt och gör av med olika mycket ström hela tiden sålänge du inte kör en tongenerator och spelar en 40Hz ton på maxvolym vilket säkert drar 2a kontinuerligt...hänger du med? Så räkna på som jag sagt att den kommer dra 0.35A sett över någrat timmars spelande.
Du kan koppla batteriet direkt till T-ampen ja. Inga konstigheter. Vill du kunna stänga av så sätt en switch (vanlig on/off brytare) på plusledaren.

*Mitt egna batteri är från Kjell och jag kör på två 12V/7,2Ah, jag parallellkopplade dom vilket ger mig 12V/14,4Ah, seriekoppling hade gett mig 24V/7,2Ah. Jag laddar dom ihopsatta också. Sålänge du väljer ett batteri som är förslutet och underhållsfritt så är det lugnt!

*2 eller 5vägs. Ju mer element det sitter i högtalaren ju mer kräm behöver den för att få alla elementen att röra sig.


Andra förslag är:
-PA element för bas och piezodiskant.
-Var noga med impedansen på högtalarna så att dom inte blir en för stor last för slutsteget.
-En intressant typ av batteri heter "LifeP04". Dom ladda snabbare, är små och väldigt kraftfulla. Sen finns det ingen risk för läckage för sådana. Dom vore HELT ULTIMATA för portabla stereobyggen
-Vill du kunna kräma på högra uten distortion så är det en AMP-9 basic som gäller. den ger 4x50W men vill ha 24V vilket ställer lite högre krav på batterifrågan.

#63

Postad 01 september 2010 - 07:51

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Då har man utvärderat setereon och råkat ut för första misstaget då.
Ljudet är asbra men saknar lite bas.
Volymen känns lite klen och man vill hela tiden ha lite mer.

Misstaget var att säkringen gick under senaste eventet så vi fick bara 2 h musik under de 40 timmar vi skulle haft. Som tur var så var det bara en billig säkring vilket tog mig ett dygn att komma på under alkohol och lyckorus=)

Vad jag ska göra nu är att byta ingångskondensatorer för att få lite mer bas samt testa att sätta dit mina metallfilmsmotstånd istället för de trådlindade.
Kan återkomma med resultat sen. Som det är nu så rör sig knappt konerna på basarna så de ska allt få prestera lite mer i framtiden, hehehe=)

#64

Postad 22 september 2010 - 12:34

Closure
  • Closure
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tjena!

Har läst Bärbar Strandstereotråden, Boominatortråden på DIYAudio samt din trevliga bygglogg. Jag håller själv på med ett bygge baserat på P-Audio HP12W, så lite större med andra ord. I övrigt, samma layout som din och Saturnus låda.

Vad jag undrar är, hur resonerade du omkring delningsfrekvensen till basarna? använder du ett passivt filter, eller är det ingångskondensatorn som redan i förstärkaren plockar bort de icke önskvärda frekvenserna?

Några frågor till: är strömmen alltid på? hur manövrerar du sleep och mute? hur har du byggt upp basreflexportarna?

Måste berömma dig för slutfinishen på lådan! Det blev jävligt bra med målningen :)

#65

Postad 27 september 2010 - 09:36

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Tjena Closure!
När det gäller delningfrekvens till basarna så utgick jag från Saturnus omdöme om att dessa basar låter rätt bra upp i de övre registren och min egna erfarenhet av att inga element tar skada av att få spela högre frekvenser än vad de är avsedde för. Därför har jag inget filter uppåt. Däremot neråt så har jag ett HP filter på så sätt att jag satte in lämpligt värde på "input-cap" (kondensatorerna) på AMP-6 basic kortet. Först satte jag in 0.22uF ¨med en uträkning som sade att kurvan skulle falla neråt från 131Hz och ha -3db vid 80 typ...men det gav på tok för lite bas och man kände alltid att det saknades lite umpf i ljudet både utomhus och inomhus. Nu har jag precis bytt ut dom mot 0.47uF (tror jag det vart) med en början till att dala av vid 80Hz har jag för mig. Det blev en jäkla skillnad och faktiskt lagom bas. Tanken att skära av basen är för att jag inte vill riskera att botta elementen då stereon till 95% kommer att brukas av alkoholpåverkade technovikingar samt för att jag vill spara lite ström på att inte låta elementen röra sig fullt ut.

Strömmen styr jag med en enkel on/off switch och det ger ett minimalt ploppljud vid påslag bara.
Min elektronik har ett center-nav i form av en solpanels-regulator och till denna är såklart solpanelen kopplad. På denna finns sen två utgångar där den ena går till batteri och den andra till strömtagare vilka i detta fallet är en sladd med en switch som går till AMP-6 och en ytterligare sladd med ett Cigguttag på.
Cigguttaget går att ladda valfri grej med men jag har stora problem med jordloopar om jag både lyssnar och laddar iphonen samtidigt. Jäkligt störande och jag har inte hittat någon orsak till det än.
Sleep och Mute styr jag inte alls, jag har bara en on/off switch.

Basreflexportarna består av totalt tre lager plyfa. Jag sågade helt enkelt ut några småbitar och gjorde likadant hål i dom som jag har utifrån sett på lådan. Sen limmade jag ihop dom och tryckte dom på plats.

Tack för berömmet! Jag är nöjd själv men det var ett jäkla slit med all målning och slipning. nu efter några gångers användning så behöver den bättras på några ställen då den fått lite stötar och så.

Kul att du bygger med större element! Du kommer bli toknöjd med denna best sen! Räkna ut ny lådvolym bara så att den passar väl till 12orna. Har du funderat något på vad du ska driva den med för batterier då? Nu när svenska festivaler förbjuder bilbatterier hit och dit så är det ju lite kinkigt med alla typer av blyackumulatorer. En del på DIY-Audio snackar ju om en ny typ av batterier kallade LiFePO4 som ska vara ett grymt alternativ. Problemet här är väl bara att hitta några lämpliga till lämpligt pris. Dom tål mer laddningar och är snabbladdade och i dagsläget är det väl mest Dewalt och deras skruvdragare som använder denna typen av strömkälla.

#66

Postad 07 oktober 2010 - 11:02

Closure
  • Closure
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej och tack för det utförliga svaret!

Jag tror att jag vet vart jag ska dela frekvensen till basarna, men ajg har inte köpt några kondensatorer att laborera med. Har lagt upp lite byggbilder i den här tråden http://www.diyaudio....machine-75.html.

Det kommer att bli en strömbrytare. Ditt råd låter vettigt, och efter att ha testat förstärkaren en del har jag kommit fram till att jag inte kommer att störa mig på små ploppljud.

I Boominatortråden kan du se hur jag byggde basreflexportarna :)

Drivningen består i ett gelbatteri på ca 17 Ah. Fan för att svenska festivaler har blivit så tykna. Löjligt med det som hände innan precis Arvika. Såg många missnöjesyttringar på deras forum. Tråkiga bestämmelser och dåliga argument är vad det är. Det är bättre om dom slutar hyckla och säger som det är, vilket är att dom vill att det ska vara tyst på campingen för att minska klagomål. Och peace&love tillåter inte partytält. Antingen blir man sjöblöt eller sönderbränd. Nej tack!

Börjar dom däremot tjivas om batterifrågor på Roskildefestivalen, ja då får jag väl anpassa mig. Vikten har nämligen inte varit prio ett i detta bygge, därför använde jag mig av blyack. Jag fick även batteriet till ett bra pris.

Någonting ännu häftigare vore bränsleceller! Bara ha med sig en dunk metanol eller tub med vätgas. :D

http://www.horizonfu.../store/h100.htm

/ Daniel

#67

Postad 08 november 2010 - 11:59

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Nu har jag kollat dina bilder på DIYaudio. Det ser rätt maffigt ut med 12"are=)! Hur långt har du kommit vid detta laget? Är den klar eller åtminstonde provspelad? Jag undrar hur lådan beter sig då du inte har någon mitt-vägg som stöttar upp, vibrerar den mycket?

Bränsleceller vore ju ascoolt=) Lätt att smuggla in i diverse flaskor på festival med. Aningen svårt om de börjar lukta på innehållet bara, hehe. Då får man svara "Jadu, detta är bränsle, riktigt grejjor" och se glad ut. Problem nummer två blir väl att förklara vad stereon drivs med.

när vi var på arvika senast så fick vi inte ha med gasoltub in ens...och inte megafon. Seriöst asså, man bor på stora campingen ENBART för att det är fest och högljutt på den dygnet runt. Vill man inte ha det så då bor man på lilla. Det är ju som att spela hockey utan puck *fula ord'! Nää nästa år blir det nog enbart tyska psytrancefestivaler där man gör som man vill och lägger sig tidigast 07.00 på morgonen. Sveriges festivaler bör fundera över sina campingvärderingar om de överhuvudtaget vill ge dom en chans att överleva. Om dom tänker på miljön och att folk skräpar ner med sina slutkörda bilbatterier kan jag förstå helt och hållet, där borde man istället ha bättre möjligheter med en insamlingspool för batterier. Problemet löst.

Hur kommer du göra med input-cap värdena? Ska du köra basarna i bott eller dela av nedåt i frekvenserna något med elektroniken?

#68

Postad 05 juli 2011 - 09:42

m0rt
  • m0rt
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Grymt bygge, har precis läst igenom hela din byggtråd och är imponerad över hur noggrann du varit samt din kunskap.
Har också snabbläst hela tråden på diyaudio vilket tog sin tid.
Ni har iaf inspirerat mig till att ge mig på ett eget Boominator bygge.

Har några fråga till dig dock.
Vad är det för piezos du använder? Hur jämför de sig med de som Saturnus förespråkar? Var har du köpt dem? Vad har du för motstånd till dem nu, och är du nöjd med dem?
Det verkar ju galet svårt att få tag på originalpiezososarna (lolstavning).

Hade också tänkt bygga in lite ledlampor som skall gå i takt till musiken, vet du har man löser detta. Alltså "saken" som ska pulsera ut ström baserat på musiken. Har sökt men inte hittat något.

#69

Postad 12 juli 2011 - 22:00

Unregisteredf1e4eac1
  • Unregisteredf1e4eac1
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Och här kommer en finalbild på bygget:
Bifogad fil  sfs_v2.JPG   76,18K   41 Antal nerladdningar
32kg galenskap=)


Vackert! Snart klar med min också! Tänkte bara höra vart du köpte de kromade listerna? Har lite svårt att hitta passande lister UTAN förborrade skruvhål.

Tack på förhand!

#70

Postad 17 juli 2011 - 22:04

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0
Grymt bygge!

Snor lite kunskap ur tråden - det här med 2,3,4-vägs högtalare är det jag klurar på. (Till en Lepai med 20W) Kommer det bli bättre med en trevägs på 95dB, eller en 2-vägs med 93dB i känslighet?

Dom jag tänker på är https://www.prisjakt...j=294441,294444



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.