Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga speakon kabel

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 december 2015 - 19:52

dawelito
  • dawelito
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Hej. Tänkte ev göra egna speakon kablar.

kollade denna videon
https://www.youtube....h?v=QuKPIl62qDo

Han använder först alla 4 ledarna, varför? Är det om det är till en mic eller liknande?

För till högtalarna behövs ju (väl?) bara 2st?  Röd och svart.

Han visar i slutet hur 2 polig koppling ser ut, stämmer det som visas?

Jag kommer köpa 3x4mm2 gummikabel, skall jag bara klippa jorden eller är någon av anslutningarna på en 4polig speakon jord?

MVH


 


Redigerat av dawelito, 15 december 2015 - 20:02.


#2

Postad 15 december 2015 - 19:59

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

På mina slutsteg finns en 4-pol o 2st 2-pols Speakon så jag kan välja att koppla in 2st högtalare via en 4-pols Speakon eller att göra som vanligt att ha en 2-pols Speakon till varje högtalare.

 

Jag kör med 2-poliga Neutrik NL2 FX . . . .bara att koppla högtalarkabelns plus till + i Speakonkontakten och - till -

 

Min ser ut såhär

Bifogad fil  NL2FX%20Pole%20connections%20150.jpg   11,91K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  8100271_800.jpg   35,48K   0 Antal nerladdningar

 

 

 

Ser ut som en 4-pols även i slutet men han använder bara två stift...


Redigerat av Jolt, 15 december 2015 - 20:04.


#3

Postad 15 december 2015 - 21:55

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

De fyrpoliga kontakterna är för att man ska kunna köra två kanaler i en kabel med fyra ledare. För höger respektive vänster kanal kanske det blir lite opraktiskt, men man kan tänka sig en tillämpning där t.ex. en kanal driver basen och den andra mellanregister och diskant; då skulle detta kunna vara praktiskt.

 

Det slutsteg jag använder till min sub (QSC) har två Speakon-kontakter. Den ena är fyrpolig och där kan man ta ut båda kanalerna, den andra tvåpolig och där kan man bara ta ut den ena kanalen. Ska man ta ut en kanal per kontakt går det lika bra med två- som fyrpoliga kontakter i båda anslutningarna, man använder då 1+ och 1- in båda kontakterna.

 

Ska man köra slutsteget bryggkopplet måste man använda en fyrpolig kontakt där man ansluter plus till 1+ och minus till 2+, de övriga anslutningarna använder man inte. Det är alltså samma förfarande som det brukar vara på slutsteg med vanliga skruvterminaler, vid bryggkoppling använder man båda plus.

 

Det som visas i slutet av filmen är således helt korrekt för att ansluta en kanal i ett uttag.

 

Jag använder kontakter av typen NL4 FX. Dels för att de fanns i lager i butiken jag skulle handla, men även för att de gav fler möjligheter till hur jag kan koppla. Vet man att man bara ska koppla på ett sätt kan man säkert spara några kronor med NL2 FX.



#4

Postad 15 december 2015 - 23:06

dawelito
  • dawelito
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Tack för svaren, förstår precis nu! Imorgon blir det till att bygga lite kabel då  :)

 

Istället för att starta en ny tråd så hoppas jag att du tittat in igen nu när jag svarat, jag har nämligen en fråga till. 

Bak på mina subar har jag input och output speakon, enligt bild:

http://thumbs5.stati...3272267_800.jpg

Suben är ju en 4ohm och toppen är en 8ohm. Om jag kopplar basen rakt på steget och toppen på "Output" på min sub, då ligger väl spolarna parallellt med varandra vilket borde bli runt 2.6ohm och passiv delning vid 150hz? (ser ut som att det står 150 på bilden)

Skall köra 2 separata steg med aktivt delningsfilter och dela runt 80hz  men fram tills dess kan man ju provspela lite med ett steg, isåfall.


Redigerat av dawelito, 15 december 2015 - 23:11.


#5

Postad 16 december 2015 - 09:03

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Suben är ju en 4ohm och toppen är en 8ohm. Om jag kopplar basen rakt på steget och toppen på "Output" på min sub, då ligger väl spolarna parallellt med varandra vilket borde bli runt 2.6ohm och passiv delning vid 150hz? (ser ut som att det står 150 på bilden)

 

Jag vill påstå att du hamnar på 4ohm som lägst vid frekvenser under 150Hz och 8ohm över det. Är det dessutom bara temporärt så kan du väl bara låta blir att spela vid absolut maxvolym så lär du inte förstöra något.



#6

Postad 16 december 2015 - 19:47

dawelito
  • dawelito
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Jag vill påstå att du hamnar på 4ohm som lägst vid frekvenser under 150Hz och 8ohm över det. Är det dessutom bara temporärt så kan du väl bara låta blir att spela vid absolut maxvolym så lär du inte förstöra något.

Jasså det där hade jag ingen som helst aning om, trodde det var som vilken parallellkoppling som helst med 2st spolar. Grymt, men varför?

Köpte speakon kontakter idag och byggde två kablar av EKK 4x2.5mm, en bra lösning vad jag förstått men lite dum att ha med att göra, blir till att försöka hitta en gummikabel i samma kaliber istället :) 

Nu står iallafall topparna och sjunger lite på mitt denon hifi steg, kan inte vänta tills mitt t.amp proline 3000 kommer hem och subbarna får börja andas :)

 


Redigerat av dawelito, 16 december 2015 - 19:50.


#7

Postad 16 december 2015 - 20:05

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Eftersom vidarekopplingen är märkt 150Hz så gissar jag att det sitter ett delningsfilter i subwoofern som filtrerar bort skickar vidare allt över den frekvensen. Precis som i en vanlig tvåvägshögtalare så blir det inte en paralellkoppling av det.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.