Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tillverka egna högtalarkablar

349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#251

Postad 01 januari 2009 - 12:57

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
Nu har det gått ett år sedan jag klippte en bit fin kabel och ekk dom har liggit i en skål nu under året
så dom har blivit utsatta för både ljus och luft ni får dömma själva det ni ser

#252

Postad 01 januari 2009 - 22:26

pinscher
  • pinscher
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Skinneffekten är inte det enda, man försöker även motverka induktans i själva kabeln.


Jo jag vet.. jag skrev det i första inlägget. Men induktansen blir ju inte mindre i en EKK än en vanlig högtalarkabel. Det enda är väl om man får till någon fläta som kan minska eller släcka ut induktansen. Det rör sig ju dock om mycket liten påverkan.

http://www.st-andrew...fect/page5.html kan du se att det är mindre än 0,1 dB minskning i strömstyrka.. om vi nu ens skulle kunna höra det så lär ju högtalaren påverka mer iaf.

#253

Postad 02 januari 2009 - 00:34

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Jo jag vet.. jag skrev det i första inlägget. Men induktansen blir ju inte mindre i en EKK än en vanlig högtalarkabel. Det enda är väl om man får till någon fläta som kan minska eller släcka ut induktansen. Det rör sig ju dock om mycket liten påverkan.

http://www.st-andrew...fect/page5.html kan du se att det är mindre än 0,1 dB minskning i strömstyrka.. om vi nu ens skulle kunna höra det så lär ju högtalaren påverka mer iaf.


Ptja... Vad är det för skillnad mellan en S4, E63 och en M5? Alla är ju effektstinna självmordsmaskiner med lite annan uppbyggnad jhu :rolleyes:

#254

Postad 02 januari 2009 - 11:04

pinscher
  • pinscher
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Ptja... Vad är det för skillnad mellan en S4, E63 och en M5? Alla är ju effektstinna självmordsmaskiner med lite annan uppbyggnad jhu :)


Vet inte riktigt om jag köper den analogin ...

En sak som jag dock blir lite fundersam över är att en del pratar om att man måste även se till hur kabeln överför frekvenser i MHz-området för att resistansen ökar då. Men varför skulle anläggningen skicka ut sådana frekvenser. Den borde väl bara skicka ut de frekvenser som är någorlunda hörbara och som högtalarna kan skicka ut. Det skulle vara annars som att ha en mobiltelefon som skickar ut på frekvenser där det inte finns någon mottagning.

Tittade på Yamahas sida, där de har fina specar, och valde en receiver och kunde se att den leverarar från 10 Hz till 100 kHz vilken därmed får resonemanget ovan att kännas något som ytterligare kan förpassas till det stora ¤%&%¤-snackträsket

Redigerat av pinscher, 02 januari 2009 - 11:21.


#255

Postad 02 januari 2009 - 11:54

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0

Nu har det gått ett år sedan jag klippte en bit fin kabel och ekk dom har liggit i en skål nu under året
så dom har blivit utsatta för både ljus och luft ni får dömma själva det ni ser

Antar att EKK är den nedre, får man fråga vilken den "fina" kablen var för något?

#256

Postad 02 januari 2009 - 12:18

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

En sak som jag dock blir lite fundersam över är att en del pratar om att man måste även se till hur kabeln överför frekvenser i MHz-området för att resistansen ökar då. Men varför skulle anläggningen skicka ut sådana frekvenser. Den borde väl bara skicka ut de frekvenser som är någorlunda hörbara och som högtalarna kan skicka ut. Det skulle vara annars som att ha en mobiltelefon som skickar ut på frekvenser där det inte finns någon mottagning.

Tittade på Yamahas sida, där de har fina specar, och valde en receiver och kunde se att den leverarar från 10 Hz till 100 kHz vilken därmed får resonemanget ovan att kännas något som ytterligare kan förpassas till det stora ¤%&%¤-snackträsket


Det är för att "skräp" som kommer från micar, steg, mixerbord osv som kan ligag så högt i frekvens kan hända sugerström någpt fruktansvärt från förstärkaren trots att vi inte vet det och det vill vi ju inte då det inte gagnar oss.

#257

Postad 02 januari 2009 - 12:30

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Nu har det gått ett år sedan jag klippte en bit fin kabel och ekk dom har liggit i en skål nu under året
så dom har blivit utsatta för både ljus och luft ni får dömma själva det ni ser


vad är den andra för någon kabel, med platta tunna ledare ? :)

#258

Postad 06 januari 2009 - 10:55

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

vad är den andra för någon kabel, med platta tunna ledare ? ;)

det är en tara labs

#259

Postad 11 januari 2009 - 00:26

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0

Nu har det gått ett år sedan jag klippte en bit fin kabel och ekk dom har liggit i en skål nu under året
så dom har blivit utsatta för både ljus och luft ni får dömma själva det ni ser

Kan det inte ava så att EKK redan var liet oxiderad då isoleringen kom på den? Och det visar på att Tara labs har koll på hur deras kabel tillverkas mao inte oxideras under tillverkningen?!? men jag han vara ute och cykla

Redigerat av Schill, 11 januari 2009 - 00:26.


#260

Postad 11 januari 2009 - 00:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
hur menar du nu...
då skulle ju EKKn vara mer oxiderad..... den e ju knappt alls (om något) oxiderad som det e nu :)

#261

Postad 11 januari 2009 - 09:02

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

  • 1 095 inlägg
  • 0
Tycker jag också. Taran ser ju mycket värre ut.

#262

Postad 11 januari 2009 - 09:53

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
Om EKK var oxiderad från "fabrik" så är har den ju redan en skyddande yta "oxidskiktet" och kanske det inte var så högluftfuktighet eller tempratur hos tillverkaren som i X-12 garage i rengniga svedala.

Och en fråga till man kan ju undra om så nu inte är fallet. Varför EKKn inte oxiderat? Det är ju inte säkert att det är bra att den inte oxiderat, jag skulle tro att den har något slags vaxlager över sig om den inte redan är oxiderad från fabrik eller väldigt "oren" i kopparn.
Men jag spekulerar bara........

#263

Postad 11 januari 2009 - 13:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Hmmm, ligger något i det ;)

Men någon "vaxning" handlar det inte om kan jag garantera :lol:
Det skulle säkert kunna vara så att något tillsatta medger lägra risk för oxidation, men då denna koppar rent förbannat är 99,99% så spelar det ju ingen roll om den sissta 00.01% av ledningen förhindrar oxidation för det e ju bara positivt som jag ser det.
Men du har nog helt rätt i att något är ju annorlunda mellan kopparen på dessa två kablar, och något kan som sagt vara tillsatt i "EKK" kabelns koppar.

#264

Postad 15 januari 2009 - 19:53

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Kan det inte ava så att EKK redan var liet oxiderad då isoleringen kom på den? Och det visar på att Tara labs har koll på hur deras kabel tillverkas mao inte oxideras under tillverkningen?!? men jag han vara ute och cykla

du får nog köpa ett styre biltema skall ha billiga

#265

Postad 15 januari 2009 - 19:58

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Om EKK var oxiderad från "fabrik" så är har den ju redan en skyddande yta "oxidskiktet" och kanske det inte var så högluftfuktighet eller tempratur hos tillverkaren som i X-12 garage i rengniga svedala.

Och en fråga till man kan ju undra om så nu inte är fallet. Varför EKKn inte oxiderat? Det är ju inte säkert att det är bra att den inte oxiderat, jag skulle tro att den har något slags vaxlager över sig om den inte redan är oxiderad från fabrik eller väldigt "oren" i kopparn.
Men jag spekulerar bara........

ekk har inget vax lager som ligger över ledaren sen när det gäller koppar kvaliter så är all koppar kabel ofc fri till 99.99%.
sen har stumparna liggit i en skål i mitt vardags rum

#266

Postad 16 januari 2009 - 19:52

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
Vem vet du kanske bor i en grotta :)

Men ok. dom har legat i en skål i ditt vardagsrum och Tara labs kabeln har oxiderat som ren koppar ska göra. VARFÖR har då inte EKK oxiderat. Det tycker jag är en viktigare fråga. För att bara visa den bilden säger inte ett smack om kvaliten.

Redigerat av Schill, 16 januari 2009 - 19:54.


#267

Postad 16 januari 2009 - 20:29

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Vem vet du kanske bor i en grotta :)

Men ok. dom har legat i en skål i ditt vardagsrum och Tara labs kabeln har oxiderat som ren koppar ska göra. VARFÖR har då inte EKK oxiderat. Det tycker jag är en viktigare fråga. För att bara visa den bilden säger inte ett smack om kvaliten.

varför finns det inte en oxidation i den lilla biten där skaltången har varit nere i kopparn.
varför gör du inte själv ett liknande test du som förespåråkar dyr kabel är dyr kabeln så mycket bättre när det kommer till koppar kvaliten.

#268

Postad 16 januari 2009 - 22:52

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
X-12: det var inte jag som la ut bilderna med undertonen att EKK var så mycket bättre än "dyr-kabeln" så JAG behöver inte göra nåt! Men förklara för mig varför EKK'n inte oxiderat? Koppar oxiderar under normala betingelser. Ren koppar oxiderar särskilt i närvaro av luftföroreningar och bildar ett brunt oxidskikt som omvandlas till en grön patina. Så det ända din bild säger är att Tara Labs kabeln har en mycket ren koppar. Det får jag tacka dig för att du bevisar med denna bild.

Redigerat av Schill, 16 januari 2009 - 22:54.


#269

Postad 17 januari 2009 - 13:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Exakt, denn bild anser även jag bara visar på att EKK'n inte har lika ren koppar som den andra kabeln, men detat betyder ju inte att den är sämre för det heller :rolleyes:
Det är ju en klar fördel att den inte oxiderar på samma sätt helt klart, och om det är 99;99% ren koppar så kan jag inte förespråka att man igentligen bör höra någon skillnad mellan 99,99% och 99,9999%... så jag ser detta som bara en fördel med EKK och inte tvärt om ;)
Man undrar ved det är som gör att inte EKKn i detat fallet har oxiderat, då även 80% koppar brukar kunna oxidera ganska friskt... dett borde betyda att EKK'n har något mer i sig på något sätt.

#270

Postad 17 januari 2009 - 15:53

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
Jag har inte sagt att Tara Labs kabeln är bättre än EKK'n, Kan jag omöjligt veta då jag inte provat just den Tara Labs kabeln. Dessutom tycker jag generellt inte om Tara labs kablar.

Men jag vill bara få lite nyanser på denna tråd också, då man inte bara kan posta en bild och säga att den ena är bättre än den andra pga, då x-12 inte verkade ha en aning om vad han ville ha ut av testet, eller vilka resultat han möjligen kunde förvänta sig.

#271

Postad 17 januari 2009 - 19:44

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Exakt, denn bild anser även jag bara visar på att EKK'n inte har lika ren koppar som den andra kabeln, men detat betyder ju inte att den är sämre för det heller :rolleyes:
Det är ju en klar fördel att den inte oxiderar på samma sätt helt klart, och om det är 99;99% ren koppar så kan jag inte förespråka att man igentligen bör höra någon skillnad mellan 99,99% och 99,9999%... så jag ser detta som bara en fördel med EKK och inte tvärt om ;)
Man undrar ved det är som gör att inte EKKn i detat fallet har oxiderat, då även 80% koppar brukar kunna oxidera ganska friskt... dett borde betyda att EKK'n har något mer i sig på något sätt.

ta en bit från ett koppar tak rengör och lägg undan den i ett år sen kan jag med störrsta sanolighet garantera att den är grön av ergel och det på grund av att plåten innehåller större mängd bly än vad en kabel gör.

#272

Postad 17 januari 2009 - 20:50

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0

ta en bit från ett koppar tak rengör och lägg undan den i ett år sen kan jag med störrsta sanolighet garantera att den är grön av ergel och det på grund av att plåten innehåller större mängd bly än vad en kabel gör.

Patinan eller ärget är basiska salter från kopparkarbonat, kopparsulfat och kopparklorid, och bly innehåller väldigt lite av dessa som namnet antyder. Så snacka inte x-12

Redigerat av Schill, 17 januari 2009 - 20:51.


#273

Postad 17 januari 2009 - 21:13

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Patinan eller ärget är basiska salter från kopparkarbonat, kopparsulfat och kopparklorid, och bly innehåller väldigt lite av dessa som namnet antyder. Så snacka inte x-12

då har du skitit i det blå skpået lika mycket som jag i ditt snack om kopparns renhet .


Koppar finns i jordskorpan, bundet i malmerna. Vanligaste mineralen är kopparkis. Malmerna anrikas och smälts med syreberikad luft därefter så att svavel oxiderar. Man får då råkoppar, som innehåller 98 - 99 % koppar. Den raffineras på elektrolytisk väg till rena kopparkatoder. Resultatet är koppar som är nästan 100 % ren. Samtidigt utvinns biprodukterna som t.ex. guld och silver.

#274

Postad 17 januari 2009 - 21:53

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0

då har du skitit i det blå skpået lika mycket som jag i ditt snack om kopparns renhet .


Koppar finns i jordskorpan, bundet i malmerna. Vanligaste mineralen är kopparkis. Malmerna anrikas och smälts med syreberikad luft därefter så att svavel oxiderar. Man får då råkoppar, som innehåller 98 - 99 % koppar. Den raffineras på elektrolytisk väg till rena kopparkatoder. Resultatet är koppar som är nästan 100 % ren. Samtidigt utvinns biprodukterna som t.ex. guld och silver.


Hmm...lite irreterad x-12?
Kopparkarbonat, kopparsulfat och kopparklorid är ämnen som bildas när koppar regerar med syre och luftföroreningar och bildar dessa föreningar.

Vad har ovanstående text att göra (förutom Wikipedia) med mitt föregående inlägg? Och vanlig Elektrolytisk( ETP) koppar är "bara 99.99%" inte så stor skillnad från 99.99999% men det är skillnad. Och du har fortfarande inte förklarat vad du vill komma med din bild på EKK vs Tara Labs.

Redigerat av Schill, 17 januari 2009 - 21:56.


#275

Postad 18 januari 2009 - 13:38

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Hmm...lite irreterad x-12?
Kopparkarbonat, kopparsulfat och kopparklorid är ämnen som bildas när koppar regerar med syre och luftföroreningar och bildar dessa föreningar.

Vad har ovanstående text att göra (förutom Wikipedia) med mitt föregående inlägg? Och vanlig Elektrolytisk( ETP) koppar är "bara 99.99%" inte så stor skillnad från 99.99999% men det är skillnad. Och du har fortfarande inte förklarat vad du vill komma med din bild på EKK vs Tara Labs.

inlägg 268

#276

Postad 18 januari 2009 - 17:02

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0

inlägg 268

Ok?
Inget eget att säga x-12?
Jag är inte här för att klanka ned på EKK. Men även dom som svär vid EKK bör ha lite självkritik och inse att den inte är perfekt.
EKK är säkert ingen dålig kabel, Tycker den duger i många sammanhang. Men skulle hellre köpa biltemas eller Classes kabel då de är mycket smidigare än EKK.

#277

Postad 18 januari 2009 - 19:32

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Ok?
Inget eget att säga x-12?
Jag är inte här för att klanka ned på EKK. Men även dom som svär vid EKK bör ha lite självkritik och inse att den inte är perfekt.
EKK är säkert ingen dålig kabel, Tycker den duger i många sammanhang. Men skulle hellre köpa biltemas eller Classes kabel då de är mycket smidigare än EKK.

tja dom har även ekk

#278

Postad 18 januari 2009 - 21:02

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0

tja dom har även ekk


x-12: Du går från klarhet till klarhet du.

#279

Postad 24 januari 2009 - 17:25

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

x-12: Du går från klarhet till klarhet du.

det gör du med som testar det mesta så du vet vad du skall svara så du inte svarar vad du inte vet?

#280

Postad 24 januari 2009 - 18:29

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

det gör du med som testar det mesta så du vet vad du skall svara så du inte svarar vad du inte vet?


:) Jag tror Schill just blev ägd.

#281

Postad 24 januari 2009 - 20:55

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
ops! ;)

#282

Postad 24 januari 2009 - 22:49

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
har testat biltemas 3x2.5 ekk och den låter tamefan bättre än vad 5x1.5 gör som är tvinnad .
basen blir ett strå stramare men diskant och mellan hade den ingen inverkan på.

#283

Postad 25 januari 2009 - 00:30

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0

har testat biltemas 3x2.5 ekk och den låter tamefan bättre än vad 5x1.5 gör som är tvinnad .
basen blir ett strå stramare men diskant och mellan hade den ingen inverkan på.


Jag tror jag ska ta och köpa en sån och testa på min DIY sub.

#284

Postad 25 januari 2009 - 10:37

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Är det någon här på forumet som har gjort någon riktig blindtest på högtalarkabel v. EKK?
Jag gjorde själv en test i liten skala med väl inlyssnad utrustning(Denon(2kanal givetvis)-Dynaudio)!
Kablarna var Supra 2,5,Biltema 2,5 och EKK 1,5*2.
Jag lyssnade själv iom att jag känner anläggningen utan och innan(har haft samma setup i många år)och en kompis skiftade kablar.
Jag trodde vid ett tillfälle att jag hörde skillnad men det visade sig att kompisen inte hade bytt kabel på fyra svep(Vi körde samma tre låtar per svep)så det var alltså samma kabel(EKKn)!!
Så efter åtta timmars lyssnande på tre dagar är slutsatsen-Biltemas 2,5 vinner på pris/användarvänlighet/utseende(EKKn är varken snygg eller smidig)!

Redigerat av Lisa91, 25 januari 2009 - 10:38.


#285

Postad 25 januari 2009 - 10:42

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Är det någon här på forumet som har gjort någon riktig blindtest på högtalarkabel v. EKK?
Jag gjorde själv en test i liten skala med väl inlyssnad utrustning(Denon(2kanal givetvis)-Dynaudio)!
Kablarna var Supra 2,5,Biltema 2,5 och EKK 1,5*2.
Jag lyssnade själv iom att jag känner anläggningen utan och innan(har haft samma setup i många år)och en kompis skiftade kablar.
Jag trodde vid ett tillfälle att jag hörde skillnad men det visade sig att kompisen inte hade bytt kabel på fyra svep(Vi körde samma tre låtar per svep)så det var alltså samma kabel(EKKn)!!
Så efter åtta timmars lyssnande på tre dagar är slutsatsen-Biltemas 2,5 vinner på pris/användarvänlighet/utseende(EKKn är varken snygg eller smidig)!

gjorde en sån test i veckan men med signalkablar och det var ingen skillnad på dom kablar som testades och personen i fråga har guld öron men sen är det frågan körde ni med ekk i en kanalen och vanlig kabel ui den andra om inte gör om testet.

#286

Postad 25 januari 2009 - 10:52

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

gjorde en sån test i veckan men med signalkablar och det var ingen skillnad på dom kablar som testades och personen i fråga har guld öron men sen är det frågan körde ni med ekk i en kanalen och vanlig kabel ui den andra om inte gör om testet.

Jag anser att man måste köra i stereo för att höra om det blir bättre eller sämre(ljudbild,separation,dynamik osv försvinner i mono),så att det inte bara blir en skillnad!
Parametrarna blir även oändliga,låter steget exakt lika på bägge kanaler,är balanspotten exakt,låter cdn lika osv!
Nej jag anser att man inte ska röra något på inställningarna(volym,balans),bara skifta kablar!

#287

Postad 25 januari 2009 - 11:29

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Jag anser att man måste köra i stereo för att höra om det blir bättre eller sämre(ljudbild,separation,dynamik osv försvinner i mono),så att det inte bara blir en skillnad!
Parametrarna blir även oändliga,låter steget exakt lika på bägge kanaler,är balanspotten exakt,låter cdn lika osv!
Nej jag anser att man inte ska röra något på inställningarna(volym,balans),bara skifta kablar!

provade du att köra med en ekk och en vanlig samtidigt då hör man skillnad .

Redigerat av Unregistered1022, 25 januari 2009 - 11:29.


#288

Postad 25 januari 2009 - 14:43

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Jag tycker att om det inte hörs någon skillnad i stereo så räcker det för mej,det är ju väldigt sällan som jag sitter och lyssnar på en högtalare!?
Men jag gjorde faktiskt en liten ovetenskaplig test nu på förmiddagen med EKK på ena kanalen och Biltema 2,5 på andra kanalen.
Ingen som helst skillnad enligt mej!!
Jag kan tänka mej att om man kör med någon strömsvag förstärkare som är känslig för last så kan det nog kanske bli skillnad beroende på vilken kabel man använder!?
Men då är det nog inte kablarna som jag skulle byta först!
Det finns isf många andra saker som kommer före i uppgraderingslistan.

#289

Postad 25 januari 2009 - 15:09

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Jag tycker att om det inte hörs någon skillnad i stereo så räcker det för mej,det är ju väldigt sällan som jag sitter och lyssnar på en högtalare!?
Men jag gjorde faktiskt en liten ovetenskaplig test nu på förmiddagen med EKK på ena kanalen och Biltema 2,5 på andra kanalen.
Ingen som helst skillnad enligt mej!!
Jag kan tänka mej att om man kör med någon strömsvag förstärkare som är känslig för last så kan det nog kanske bli skillnad beroende på vilken kabel man använder!?
Men då är det nog inte kablarna som jag skulle byta först!
Det finns isf många andra saker som kommer före i uppgraderingslistan.

har gjort samma test i veckan men med signalkablar och det är ingen skillnad emellan dom.

#290

Postad 25 januari 2009 - 22:30

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0

det gör du med som testar det mesta så du vet vad du skall svara så du inte svarar vad du inte vet?


Jupp, Bara dumt att svara på sånt som jag inte vet.

Men du har fortfarande inte svart på vad du ville komma med bilderna på EKK vs TaraLabs.........

#291

Postad 26 januari 2009 - 17:06

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Jupp, Bara dumt att svara på sånt som jag inte vet.

Men du har fortfarande inte svart på vad du ville komma med bilderna på EKK vs TaraLabs.........

läs igenom dina postningar hur du försöker att skylla på olika ting när det gäller tara vs ekk läs igen
för om du läser vad jag skrev när jag postade bilden.
men även en höna är blind.

#292

Postad 26 januari 2009 - 17:37

Unregistered32415
  • Unregistered32415
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

-


Redigerat av Unregistered32415, 19 augusti 2018 - 14:33.


#293

Postad 26 januari 2009 - 17:56

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

50-öringar är gjorda av (vad jag förstått) enbart koppar och de ärgar mycket. Vad TaraLabas-kablar är gjorda av vet jag inte, men eftersom de också ärgar relativt mycket borde det vara en stor del koppar. EKK ärgar inte vilket rimligen bör betyda att det (bland anant) är något annat än koppar i. Vad isåfall?
-----------
x-12, vad ville du få ut av ditt experiment?
-----------
(jag har ingen aning om vilken kabel som låter bäst, och därför kan jag inte diskutera ljudet.)

renheten i kabeln

#294

Postad 26 januari 2009 - 18:00

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

Nu har det gått ett år sedan jag klippte en bit fin kabel och ekk dom har liggit i en skål nu under året
så dom har blivit utsatta för både ljus och luft ni får dömma själva det ni ser

Om man tittar på EKKns snittyta så ser man att den har ärgat lika mkt som den andra kabeln!
Alltså är det någon hinna på EKKn,från tillverkning eller dylikt!

#295

Postad 26 januari 2009 - 18:36

Unregistered32415
  • Unregistered32415
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

renheten i kabeln

Ja, men vad tänkte du när du klippte av bitarna? TaraLabs är ju uppenbarligen renast, var det vad du väntade dig?

Om man tittar på EKKns snittyta så ser man att den har ärgat lika mkt som den andra kabeln!
Alltså är det någon hinna på EKKn,från tillverkning eller dylikt!

Nja, lika mycket är väl att ta i, och som x-12 sa förut är det ju inte något ärg i hacket där kabeln är skalad!

#296

Postad 26 januari 2009 - 18:59

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

Nja, lika mycket är väl att ta i, och som x-12 sa förut är det ju inte något ärg i hacket där kabeln är skalad!

Nej,om man tittar på enbart snittytan kontra hela Tara så har EKKn ärgat mer....

#297

Postad 26 januari 2009 - 19:00

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Ja, men vad tänkte du när du klippte av bitarna? TaraLabs är ju uppenbarligen renast, var det vad du väntade dig?


Nja, lika mycket är väl att ta i, och som x-12 sa förut är det ju inte något ärg i hacket där kabeln är skalad!

har lagt bitarna i citronsyra för rengöring sen får vi se hur det ser ut om 1 år.

#298

Postad 26 januari 2009 - 20:20

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0

Nu har det gått ett år sedan jag klippte en bit fin kabel och ekk dom har liggit i en skål nu under året
så dom har blivit utsatta för både ljus och luft ni får dömma själva det ni ser

Fattar för mitt liv inte varför du blir så nedlåtande x-12? Jag har inte någonstans sagt eller skrivit att Tara labs är bättre än EKK! Skulle kunna leva med EKK vilken dag i veckan som helst, Men dom är för bökiga och det finns bättre (Dock ofta dyrare ;) )

Och visst "döma själva" med en fin underton av att EKK är väldigt ren och fin.
Och återigen Varför gör du detta test x-12? Om EKK eller tara labs har Ärgat, missfärgats eller teleporteras bort ;) är väl helt irrelevant, eller?!?

#299

Postad 26 januari 2009 - 20:52

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Fattar för mitt liv inte varför du blir så nedlåtande x-12? Jag har inte någonstans sagt eller skrivit att Tara labs är bättre än EKK! Skulle kunna leva med EKK vilken dag i veckan som helst, Men dom är för bökiga och det finns bättre (Dock ofta dyrare ;) )

Och visst "döma själva" med en fin underton av att EKK är väldigt ren och fin.
Och återigen Varför gör du detta test x-12? Om EKK eller tara labs har Ärgat, missfärgats eller teleporteras bort ;) är väl helt irrelevant, eller?!?

dyrkabel vs snikkabel så enkelt är och är dyrkabelns koppar bättre än snikkabels

#300

Postad 29 januari 2009 - 15:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Jag har helt övergivit EKK för tillfället, jag kör med Aupra Rondo nu, mycket smidigare och jag tycker som vanligt inte att ljudskillnaden mellan olika kablar är stor nog att spela någon större roll.
Rondon "Duger" och är bara så sjukt mycket smidigare och mer användarvänlig än vad EKKn är... :)
Jag ska införskaffa supra Quatro 4x1,5mm i stälelt för det e den som enligt mig är bäst av dessa kablar :)

EKK = mycket bra för priset men jävlig att hålla på med...



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.