Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Humax BXR-HD

2479 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax BXR-HD (Digitalboxar) 3 6,85 (12) Inga priser
Humax BXR-HD+ 500GB (Digitalboxar) 2 7 (37) Inga priser
Humax BXR-HD2 (Digitalboxar) 2 2,83 (11) Inga priser
Humax BXR-HD+2 500GB (Digitalboxar) 1 6,7 (9) Inga priser
4 relaterade trådar

#251

Postad 04 april 2011 - 20:33

vyrs
  • vyrs
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Men den är utgråad nu:

>> User's Manual

Går inte att klicka ...

Finns det någon som vet varför det kommer upp en ruta med texten, (Vissa kanaler är inte längre tillgängliga vill du radera dessa) ?.Detta har hänt 6 gånger sedan jag köpte boxen för en vecka sedan, och detta händer vid uppstart,blr lite irriterad på detta då det inte skall raderas något överhuvudtaget.

#252

Postad 04 april 2011 - 21:38

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Efter några timmar med BXR-HD+ kan jag konstatera följande.

Att det inte går att numrera om kanaler är irriterande. Men går kanske att leva med.

EPG, Menyer, GUI, är rappt och responsivt. Ett av de bättre jag använt ur den aspekten och det är en del...

Inspelningsprogrammering via EPG funkar fint.

Inspelning av två på varandra följande program på samma kanal funkar inte bra, det andra blev inte inspelat. Kan bero på att de hade samma namn? (2½ men på 6:an ikväll) Har sånt funkat för er andra?

Jag har satt "energispar i standby" till nej men den går fortfarande ner i någon sorts djup standby efter ett tag verkar det som, det tar tid att starta i alla fall. Hur funkar det för övriga?

EPG-datat sparas inte när den sätts i standby. Väldigt irriterande.

"kapitelknapparna" hoppar långt framåt men kort bakåt i en inspelning eller i timeshift. Lite irriterande.

Det går inte att ställa in vilket ljudspår den ska välja som standard. Det går att ställa om ljudet ska skickas ut som multikanal eller stereo. Men ställer man stereo så får man på SVT inte stereo-spåret utan man får DD-spåret nermixat till stereo. Ett till val här skulle inte skada.

Minussakerna kan jag leva med förutom att den inte spelar in det som är programmerat. Det är ett måste för "sambogodkännandet"... :D

Redigerat av matbl, 04 april 2011 - 21:38.


#253

Postad 04 april 2011 - 22:05

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Men den är utgråad nu:

>> User's Manual

Går inte att klicka ...

Jag skulle kunna vara dryg och säga åt dig att googla. Men jag är snäll istället. Så här finns den:
http://www.humaxdigi...xr-hd__pvr.html

#254

Postad 04 april 2011 - 22:12

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Tips för er som kör Harmony-fjärr med BXR-HD+:
Säg till harmony-programmet att ni har en PVR av märket Humax som heter "HDR-FOX T2". Samma box och samma fjärr så nästan allt blev rätt direkt. Lite ommappningar så var det klart... :D

#255

Postad 04 april 2011 - 22:17

vyrs
  • vyrs
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Efter några timmar med BXR-HD+ kan jag konstatera följande.

Att det inte går att numrera om kanaler är irriterande. Men går kanske att leva med.

EPG, Menyer, GUI, är rappt och responsivt. Ett av de bättre jag använt ur den aspekten och det är en del...

Inspelningsprogrammering via EPG funkar fint.

Inspelning av två på varandra följande program på samma kanal funkar inte bra, det andra blev inte inspelat. Kan bero på att de hade samma namn? (2½ men på 6:an ikväll) Har sånt funkat för er andra?

Jag har satt "energispar i standby" till nej men den går fortfarande ner i någon sorts djup standby efter ett tag verkar det som, det tar tid att starta i alla fall. Hur funkar det för övriga?

EPG-datat sparas inte när den sätts i standby. Väldigt irriterande.

"kapitelknapparna" hoppar långt framåt men kort bakåt i en inspelning eller i timeshift. Lite irriterande.

Det går inte att ställa in vilket ljudspår den ska välja som standard. Det går att ställa om ljudet ska skickas ut som multikanal eller stereo. Men ställer man stereo så får man på SVT inte stereo-spåret utan man får DD-spåret nermixat till stereo. Ett till val här skulle inte skada.

Minussakerna kan jag leva med förutom att den inte spelar in det som är programmerat. Det är ett måste för "sambogodkännandet"... :D

Inspelning med två programm efter varann har funkat fint när jag testat, men då hade inte programmen samma namn om det nu har nån betydelse.Uppstarten är väldigt seg för mig också.Kapitelknapparna som du säger är väl inte helt 100, du kan använda högerknappen vid ok-knappen för att hoppa en minut i taget om du inte provat detta, det tycker jag är smidigt.Vad menar du med att epg-data inte sparas när boxen sätts i standby ?

#256

Postad 04 april 2011 - 22:47

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Inspelning med två programm efter varann har funkat fint när jag testat, men då hade inte programmen samma namn om det nu har nån betydelse.Uppstarten är väldigt seg för mig också.Kapitelknapparna som du säger är väl inte helt 100, du kan använda högerknappen vid ok-knappen för att hoppa en minut i taget om du inte provat detta, det tycker jag är smidigt.Vad menar du med att epg-data inte sparas när boxen sätts i standby ?

Jag testade med två andra program och det verkar ok. Får se hur det blir nästa måndag...

Jo om man har den på ett bra tag så har man ju sen EPG för en vecka framåt. Om man sen stänger ner den till standby utan strömspar påslaget, väntar ett tag (typ en timme kanske) och sen slår på den igen så är mycket av EPG-data borta igen.

#257

Postad 05 april 2011 - 06:11

vyrs
  • vyrs
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Jag testade med två andra program och det verkar ok. Får se hur det blir nästa måndag...

Jo om man har den på ett bra tag så har man ju sen EPG för en vecka framåt. Om man sen stänger ner den till standby utan strömspar påslaget, väntar ett tag (typ en timme kanske) och sen slår på den igen så är mycket av EPG-data borta igen.

Har inte testat eller märkt detta själv.Efter att jag nu kört denna ca. 1 vecka, så upprepar sig historien med bugg-boxar tyvärr.Min har låst sig tre gånger med efterföljande sladdurdragning (senast nu på morgonen), spolningen fram och tillbaka är opålitlig och ofta vid uppstart, så kommer ett meddelande att det finns kanaler som inte finns och boxen frågar om jag vill radera dessa.Det är synd att det skall vara så här, för jag gillar boxen med dess funktioner och bilden den presterar.Ska ringa supporten idag och framföra dessa problem.Telefonnummret till supporten finns i garantiboken (tel. 0550 85527) och jag uppmanar alla som har problem att ringa dit, så att de inte tror att allt är frid och fröjd.

#258

Postad 05 april 2011 - 06:32

Safeboot
  • Safeboot
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Finns det någon som vet varför det kommer upp en ruta med texten, (Vissa kanaler är inte längre tillgängliga vill du radera dessa) ?.Detta har hänt 6 gånger sedan jag köpte boxen för en vecka sedan, och detta händer vid uppstart,blr lite irriterad på detta då det inte skall raderas något överhuvudtaget.

Gör en ny kanalsökning !
Boxer ha gjort om bl.a TV4+ till regionala kanaler (TV4+ Stockholm osv).
Dessutom har Canal+ 3D tillkommit, till stor glädje för oss som har en 3D TV :D
Vilken upplevelse det var i går kväll att se AIK mot Djurgården spela i 3D, riktigt häftigt !

#259

Postad 05 april 2011 - 06:33

vyrs
  • vyrs
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Har inte testat eller märkt detta själv.Efter att jag nu kört denna ca. 1 vecka, så upprepar sig historien med bugg-boxar tyvärr.Min har låst sig tre gånger med efterföljande sladdurdragning (senast nu på morgonen), spolningen fram och tillbaka är opålitlig och ofta vid uppstart, så kommer ett meddelande att det finns kanaler som inte finns och boxen frågar om jag vill radera dessa.Det är synd att det skall vara så här, för jag gillar boxen med dess funktioner och bilden den presterar.Ska ringa supporten idag och framföra dessa problem.Telefonnummret till supporten finns i garantiboken (tel. 0550 85527) och jag uppmanar alla som har problem att ringa dit, så att de inte tror att allt är frid och fröjd.

Nästa fel upptäckte jag nu, hade markerat för inspelning i natt, tar upp inspelningslistan och man tror inte det är sant, boxen säger inspelningen misslyckades på grund av okänt fel.Idag så har alltså följande hänt, boxen låst och inspelning misslyckad .

#260

Postad 05 april 2011 - 06:38

Gymir
  • Gymir
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Vilken kanal och program försökte du spela in ?

Min inspelning misslyckades när jag skulle spela in Harry Potter på Canal + HD, en annan här på forumet misslyckades med inspelning på Kanal 5, boxen "hängde" sig vid dessa tillfälle.

#261

Postad 05 april 2011 - 06:41

Safeboot
  • Safeboot
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Har inte testat eller märkt detta själv.Efter att jag nu kört denna ca. 1 vecka, så upprepar sig historien med bugg-boxar tyvärr.Min har låst sig tre gånger med efterföljande sladdurdragning (senast nu på morgonen), spolningen fram och tillbaka är opålitlig och ofta vid uppstart, så kommer ett meddelande att det finns kanaler som inte finns och boxen frågar om jag vill radera dessa.Det är synd att det skall vara så här, för jag gillar boxen med dess funktioner och bilden den presterar.Ska ringa supporten idag och framföra dessa problem.Telefonnummret till supporten finns i garantiboken (tel. 0550 85527) och jag uppmanar alla som har problem att ringa dit, så att de inte tror att allt är frid och fröjd.

Jag har testat vår BXR-HD+ i snart 2 veckor och har inga av ovanstående problem.
Att du får meddelandet gällande kanaler som inte finns löser du med en ny kanalsökning då Boxer lagt till/gjort om utbudet för under veckan.
Du kanske bör byta ut boxen, låter som du har fått ett strul exemplar...

#262

Postad 05 april 2011 - 07:35

vyrs
  • vyrs
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Vilken kanal och program försökte du spela in ?

Min inspelning misslyckades när jag skulle spela in Harry Potter på Canal + HD, en annan här på forumet misslyckades med inspelning på Kanal 5, boxen "hängde" sig vid dessa tillfälle.

Samma kanal här, canal+ hd, tror inte det hänför sig till någon speciell kanal.Med all säkerhet så kommer nog detta att upprepas.Med en stabil box ska detta inte hända överhuvudtaget.Att boxen säger okänt fel köper jag inte,felet ligger garanterat i boxens mjukvara och man kan ju hoppas att det kommer lösningar till detta.

#263

Postad 05 april 2011 - 07:41

vyrs
  • vyrs
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Jag har testat vår BXR-HD+ i snart 2 veckor och har inga av ovanstående problem.
Att du får meddelandet gällande kanaler som inte finns löser du med en ny kanalsökning då Boxer lagt till/gjort om utbudet för under veckan.
Du kanske bör byta ut boxen, låter som du har fått ett strul exemplar...

Jag tror faktiskt inte att jag fått ett strulexemplar, då andra haft liknande problem.Har tidigare gjort tre nya kanalsökningar men sedan igår kväll så har jag nytt kort till boxen som klarar hd-kanalerna, får se om det problemet upphör nu.

#264

Postad 05 april 2011 - 07:54

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Finns det någon som vet varför det kommer upp en ruta med texten, (Vissa kanaler är inte längre tillgängliga vill du radera dessa) ?.Detta har hänt 6 gånger sedan jag köpte boxen för en vecka sedan, och detta händer vid uppstart,blr lite irriterad på detta då det inte skall raderas något överhuvudtaget.

Eftersom boxer ibland möblerar om bland kanalerna så är det nog klokt att svara ja på den frågan så slipper du den tills nästa ommöblering. Kanalerna som försvunnit kan du ju knappast se på i alla fall. Och det kan också vara det som gör att dina inspelningar strular.
Exempelvis så har TV4+ fått ett regionalt namn på sig så den heter TV4+ stockholm, TV4+ norrköping, osv. Då kan det nog vara bra att ta bort TV4+ annars kan nog konstiga saker hända vid inspelning från den kanalen.
Det här var bara ett exempel, samma sak kan hända med andra kanaler.

#265

Postad 05 april 2011 - 07:57

Unregisterede8729a39
  • Unregisterede8729a39
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Jag tror faktiskt inte att jag fått ett strulexemplar, då andra haft liknande problem.Har tidigare gjort tre nya kanalsökningar men sedan igår kväll så har jag nytt kort till boxen som klarar hd-kanalerna, får se om det problemet upphör nu.


Nu har även min box hängt sig för första gången. Spelade in på Canal+ HD inatt och när jag vaknade idag var enda alternativet att bryta strömmen. Inspelningen var 0 minuter och gick inte att spela upp. Trist, hade hoppats på en bra hd-box, men nu åker nog denna tillbaka, orkar inte med mer strul.

#266

Postad 05 april 2011 - 08:13

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Nu har även min box hängt sig för första gången. Spelade in på Canal+ HD inatt och när jag vaknade idag var enda alternativet att bryta strömmen. Inspelningen var 0 minuter och gick inte att spela upp. Trist, hade hoppats på en bra hd-box, men nu åker nog denna tillbaka, orkar inte med mer strul.

Hmm... Börjar misstänka att vissa program på C+HD är flaggade som "copy never" vilket i praktiken innebär att de inte får spelas in.
Det här kan alltså programbolagen styra i sina sändningar.
Sen ska såklart inte boxen hänga sig för det.

Vad var det för program?
Någon annan som spelade in samma och som det gick bra för?

#267

Postad 05 april 2011 - 08:14

vyrs
  • vyrs
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Nu har även min box hängt sig för första gången. Spelade in på Canal+ HD inatt och när jag vaknade idag var enda alternativet att bryta strömmen. Inspelningen var 0 minuter och gick inte att spela upp. Trist, hade hoppats på en bra hd-box, men nu åker nog denna tillbaka, orkar inte med mer strul.

Istället för att lämna tillbaka boxen tycker jag att du ringer supporten och sätter lite press på dom.Det ska i alla fall jag göra omgående.Det är förjävligt att vi som kund inte får en färdig produkt, men så är det tyvärr med det mesta idag,man betalar massa pengar i tron att den här gången ska det nog bli bra, och så sitter man där och blir besviken.

#268

Postad 05 april 2011 - 10:54

tolvman
  • tolvman
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
förra humax boxen för marknätet i sverige, va-fox eller vad den hette, har den på landet nu så vet inte exakt, fick aldrig en enda s/w uppgradering, men den hade en hysteriskt blå lysdiod på fronten, blev tvungen att fixa med eltejp. har de på humax bara ledsyn eller, lovade mig då att ALDRIG köpa humax igen.

blev nästan omvänd efter alla goda tester av freesat/freeview humax boxar i england, senast var det Five/gadget show som testade humax mot sagem och icecrypt(topfield?) med hjälp av Mrs Bentley 65+, snyggt grepp för att testa användbarheten, humaxen vann.

Sagem är dåliga i i england också men humax kan tydligen få till det där, Men varför får vi inga bra grejer till Sverige, litet land? dålig distributör? sopig operatör? betalningsovilliga kunder?

vad f.. är fel?

#269

Postad 05 april 2011 - 11:46

Safeboot
  • Safeboot
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Nu har även min box hängt sig för första gången. Spelade in på Canal+ HD inatt och när jag vaknade idag var enda alternativet att bryta strömmen. Inspelningen var 0 minuter och gick inte att spela upp. Trist, hade hoppats på en bra hd-box, men nu åker nog denna tillbaka, orkar inte med mer strul.

Vilken box har du/ni ?
Jag har + boxen dvs med dubbla tuners och hdd.
Det enda jag upplever är vid inspelning av Canal+ så synkar inte texten med talet, men annars helt felfritt beteende !
Med tanke på alla syftningar på felaktig mjukvara borde ju jag ha samma problem, vilket jag inte har...

#270

Postad 05 april 2011 - 12:14

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0
Kan vara så som matbl misstänker.
Content security skall enligt boxers spec vara implementerat.

"copy-never" får inte spelas in.
Allt omärkt material skall behandlas som "copy-once".

Populära filmer som sänds i HD är nog det som de som har störst chans att märkas copy-never.

Finns det nåt sätt at få reda på om filmer är märkta och vad de i så fall är mäkta med?

Redigerat av prelatur, 05 april 2011 - 12:15.


#271

Postad 05 april 2011 - 13:19

tolvman
  • tolvman
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
på technisat s1+ säger den till om man trycker rec när programmet pågår

#272

Postad 05 april 2011 - 14:24

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Man kan själv ställa in hur mycket den skall hoppa.

Ett problem jag har som jag undrar om jag missat någon lösning på. Det gäller volymen. Jag har normalt ljud på de flesta HD kanalerna men bland annat på Canal+ HD är det fruktansvärd hög volym.

Hur ställer man det?
Hittar inte den inställningen vare sig i boxen eller i manualen.

#273

Postad 05 april 2011 - 14:27

vyrs
  • vyrs
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Hur ställer man det?
Hittar inte den inställningen vare sig i boxen eller i manualen.

OBS !!! Ny uppdatering i luften nu !!!!!!

#274

Postad 05 april 2011 - 14:27

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Ehm.

Slog just på boxen och då säger den att ny mjukvara finns ute och undrar om jag vill uppdatera.
1.00.02 heter den nya. 1.00.00 heter den som jag hade tidigare.
Uppdatering pågår, återkommer om jag ser någon markant skillnad efter uppdateringen.

#275

Postad 05 april 2011 - 14:46

Unregisterede8729a39
  • Unregisterede8729a39
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Vilken box har du/ni ?
Jag har + boxen dvs med dubbla tuners och hdd.
Det enda jag upplever är vid inspelning av Canal+ så synkar inte texten med talet, men annars helt felfritt beteende !
Med tanke på alla syftningar på felaktig mjukvara borde ju jag ha samma problem, vilket jag inte har...


Jag har BXR-HD+. Problemet med textningen på Canal+ har jag också. Min box har bara hängt sig en gång hittills då jag spelade in på Canal+ HD.

Kan vara så som matbl misstänker.
Content security skall enligt boxers spec vara implementerat.

"copy-never" får inte spelas in.
Allt omärkt material skall behandlas som "copy-once".

Populära filmer som sänds i HD är nog det som de som har störst chans att märkas copy-never.

Finns det nåt sätt at få reda på om filmer är märkta och vad de i så fall är mäkta med?


Kan detta vara orsaken till att boxen hänger sig? Jag har lyckats spela in från Canal+ HD i helgen utan problem, så kan man se på nåt sätt om programmet är skyddat eller inte?

Trist funktion förresten, visste inte att den fanns när jag köpte boxen.

#276

Postad 05 april 2011 - 14:54

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Ehm.

Slog just på boxen och då säger den att ny mjukvara finns ute och undrar om jag vill uppdatera.
1.00.02 heter den nya. 1.00.00 heter den som jag hade tidigare.
Uppdatering pågår, återkommer om jag ser någon markant skillnad efter uppdateringen.

Uppdaterad och kör nya versionen.
Inga märkbara förändringar och inga nya menyalternativ vad jag kan se.


Finns för övrigt en gömd meny. Ungefär samma som på HDR-FOX T2.
Man går in på samma sätt. För hur, kolla här:
http://www.avforums....foxsat-hdr.html

#277

Postad 05 april 2011 - 15:30

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Kan detta vara orsaken till att boxen hänger sig? Jag har lyckats spela in från Canal+ HD i helgen utan problem, så kan man se på nåt sätt om programmet är skyddat eller inte?

Trist funktion förresten, visste inte att den fanns när jag köpte boxen.

Kan vara om den funktionaliteten är dåligt gjord.

Visst är den trist, men det är inte box-beroende. Alla godkända boxar lär göra på det sättet.
OM det används. Det är bara spekulation från min sida.
Det är programbolagen som styr vilka program det ska vara satt på. Och i sin tur kan de eventuellt få det styrt från content-ägaren. Ett filmbolag kan alltså säga till C+ att ska de sända en viss film i HD så ska detta vara satt annars så får de inte sända filmen.

#278

Postad 05 april 2011 - 19:15

Unregisteredadfb60ea
  • Unregisteredadfb60ea
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Är det någon som vet hur man gör en hard resett på en 500+. Skulle uppdatera men boxen hänger sig på 99% nerladdning. Har testat att stänga av på baksidan men sedan börjar den ladda ner igen och stannar på 99%

(löste sig stod 30 minuter på 99 sedan funkade den helt plötsligt)

//Mackan

Redigerat av Unregisteredadfb60ea, 05 april 2011 - 19:30.


#279

Postad 05 april 2011 - 19:21

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

OBS !!! Ny uppdatering i luften nu !!!!!!

Antar att det gäller HD+, då jag inte fått någon uppdatering till HD.

#280

Postad 05 april 2011 - 19:44

vyrs
  • vyrs
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Antar att det gäller HD+, då jag inte fått någon uppdatering till HD.

Ja,uppdateringen gäller boxen HD+ 500 gig om jag fattade supporten rätt.Ursäkta,skulle skrivit detta.

#281

Postad 05 april 2011 - 20:23

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Hmm...

Bor så till att jag får in flera sändarmaster. Men vill såklart nyttja den närmsta för att slippa störningar. Men det vill inte boxen.
Jag kan såklart göra en manuell sökning och då hittar den det mesta som den ska. Men hur får jag den att byta ut kanalerna som var ett resultat av autosökningen vid installation? Någon som lyckats med det?

#282

Postad 06 april 2011 - 10:47

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Hmm...

Bor så till att jag får in flera sändarmaster. Men vill såklart nyttja den närmsta för att slippa störningar. Men det vill inte boxen.
Jag kan såklart göra en manuell sökning och då hittar den det mesta som den ska. Men hur får jag den att byta ut kanalerna som var ett resultat av autosökningen vid installation? Någon som lyckats med det?

Jag kom fram till att det inte går.
En fabriksåterställning, sen avbryta den automatiska sökningen vid installation och söka in alla muxar för hand var det som fick det rätt för mig.

#283

Postad 06 april 2011 - 10:52

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Tänkte jag skulle kommentera bildkvaliteten. HD-sändningarna har rejält mycket skarpare bild än SD-sändningarna om materialet är i HD från början.
Kollade just skillnaden på SVT1 och SVT1HD. Programmet tror jag var gokväll i repris från igår. SD såg lite halvsuddigt ut i jämförelse med HD som var klart mycket klarare och skarpare. Detaljer som inte fanns i SD fanns där i HD.
Detta oavsett om boxen deinterlacade och skalade upp SD-sändningen eller om min externa videoprocessor (DVDO Edge) gjorde deinterlace och skalning.

#284

Postad 06 april 2011 - 10:58

Safeboot
  • Safeboot
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Upptäckte första buggen igår...
När vi spelade in ett program och skiftade fram och tillbaka mellan olika kanaler och inspelningen så försvann ljudet plötsligt :)
Var tvungen att starta om hela systemet inkl recievern för att ljudet skulle komma tillbaka.
Jag som varit helnöjd med boxen, men kanske det endast var en tillfällig bugg ?

#285

Postad 06 april 2011 - 11:26

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Upptäckte första buggen igår...
När vi spelade in ett program och skiftade fram och tillbaka mellan olika kanaler och inspelningen så försvann ljudet plötsligt :)
Var tvungen att starta om hela systemet inkl recievern för att ljudet skulle komma tillbaka.
Jag som varit helnöjd med boxen, men kanske det endast var en tillfällig bugg ?

Du provade knappen på fjärren med den lilla högtalaren med ett frågetecken på? Men det hjälpte inte?

#286

Postad 06 april 2011 - 12:01

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Ja,uppdateringen gäller boxen HD+ 500 gig om jag fattade supporten rätt.Ursäkta,skulle skrivit detta.

Sa de vad den skulle fixa?

#287

Postad 06 april 2011 - 12:52

Unregisterede8729a39
  • Unregisterede8729a39
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Sa de vad den skulle fixa?


Ja, det skulle vara intressant att veta vad som fixats. Hoppas de löst problemet med att boxen kan hänga sig vid inspelning vilket är det allvarligaste problemet. Har bara hänt en gång för mig, men om det inte fixats lär det ju tyvärr hända igen.

#288

Postad 06 april 2011 - 13:29

vyrs
  • vyrs
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Sa de vad den skulle fixa?

Supporten här i sverige hade ingen info om uppdateringen konstigt nog, men sedan jag uppdaterade igår så har jag hårdtestat med massor med inspelningar och än har den fungerat felfritt.Det gjorde den inte innan.man får väl hålla tummarna att låsningar mm. har försvunnit.

#289

Postad 06 april 2011 - 14:24

Unregisteredadfb60ea
  • Unregisteredadfb60ea
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Har kopplat in en extern HDD på HD 500+, men det verkar inte fungera att kopiera inspelat material till den. Det kommer upp en ruta att filmen är kodad.

//Mackan

#290

Postad 06 april 2011 - 14:31

Fredrik01
  • Fredrik01
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Tänkte jag skulle kommentera bildkvaliteten. HD-sändningarna har rejält mycket skarpare bild än SD-sändningarna om materialet är i HD från början.
Kollade just skillnaden på SVT1 och SVT1HD. Programmet tror jag var gokväll i repris från igår. SD såg lite halvsuddigt ut i jämförelse med HD som var klart mycket klarare och skarpare. Detaljer som inte fanns i SD fanns där i HD.
Detta oavsett om boxen deinterlacade och skalade upp SD-sändningen eller om min externa videoprocessor (DVDO Edge) gjorde deinterlace och skalning.


Aha, intressant att du har en extern videoprocessor. Om du jämför uppskalningen via den externa kontra boxens uppskalning, vad är din slutsats då? Är det någon större skillnad? Jag förmodar att vitsen med att ha en extern är väl att den borde vara state of the art på den punkten?

#291

Postad 06 april 2011 - 15:01

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Aha, intressant att du har en extern videoprocessor. Om du jämför uppskalningen via den externa kontra boxens uppskalning, vad är din slutsats då? Är det någon större skillnad? Jag förmodar att vitsen med att ha en extern är väl att den borde vara state of the art på den punkten?

Poängerna med en videoprocessor är större än bara deinterlace och skalning. Framförallt kan jag få till mycket bättre bild på analoga signalkällor. Sen har den mycket bättre justeringsmöjligheter än både tv och boxar av olika slag. Men fördelarna blir färre och färre med tiden allteftersom annan utrustning blir bättre.
Nej jag kan inte se någon större skillnad mellan dess upskalning och boxens uppskalning. Så jag skulle vilja säga att boxen deinterlacar och skalar alldeles utmärkt.

Men min poäng var att ta död på diskussionen om HD-sändningarna verkligen ger så mycket bättre bildkvalitet.
För det gör de om källmaterialet är bra. Det var som natt och dag. Eller man kanske ska säga som med och utan glasögon om man är lite närsynt... :)

#292

Postad 06 april 2011 - 15:05

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Har kopplat in en extern HDD på HD 500+, men det verkar inte fungera att kopiera inspelat material till den. Det kommer upp en ruta att filmen är kodad.

//Mackan

Vilket alla inspelningar lär vara. Men jag trodde det skulle gå att kopiera ut dem för att på så vis kunna spara dem på annat ställe. Varför man skulle vilja det vet jag däremot inte...

Det som däremot funkar fint är att kopiera åt andra hållet. Vilket är smidigt om man vill lägga dit några filmer för enkel åtkomst... För barnfilmer som ses om och om igen t.ex. :)

#293

Postad 06 april 2011 - 22:08

Unregistered93573766
  • Unregistered93573766
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Upptäckte precis att boxen har en inbyggd skärmsläckare. Min blev stående på en kodad kanal jag inte har access till, efter en stund dök det upp en rätt snygg klocka. En sån med "flippsiffror" modell flighttavla på flygplatser förr i tiden.

#294

Postad 07 april 2011 - 05:51

vyrs
  • vyrs
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Upptäckte precis att boxen har en inbyggd skärmsläckare. Min blev stående på en kodad kanal jag inte har access till, efter en stund dök det upp en rätt snygg klocka. En sån med "flippsiffror" modell flighttavla på flygplatser förr i tiden.

Om du inte visste,så är det även klocka på boxen om du stänger av energisparfunktionen (i standbyläge alltså).min box kom med aktiverat energisparläge som staNDARD.

#295

Postad 07 april 2011 - 15:13

MKKAB
  • MKKAB
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Inte lyckats hitta info i denna tråd trots 10 sidor :)
Har sedan flera år tillbaka en Topfield 5700 men ska nu köpa ny box.
Klarar denna som topfield att:

Spela in 2 olika kanaler, kodade kanaler OCH samtidigt titta på en tredje (inte vilken som helst, men några stycken iaf) bara de ligger rätt på muxarna?

Spela in två olika program och samtidigt spela upp ett redan inspelat program?

Man blir ju bortskämd och vill inte nöja sig med mindre

#296

Postad 07 april 2011 - 15:47

Unregisteredadfb60ea
  • Unregisteredadfb60ea
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Upptäkte att man kan flytta inspelat från hdd till en extern hdd, då går det inte att spela upp. Men om man sedan flyttar tillbaka det till originaldisken, så går det att spela upp igen. Detta gör ju i alla fall att det går att lagra väldigt mycket HD material.

//Mackan

#297

Postad 07 april 2011 - 16:07

Unregisterede8729a39
  • Unregisterede8729a39
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Inte lyckats hitta info i denna tråd trots 10 sidor :)
Har sedan flera år tillbaka en Topfield 5700 men ska nu köpa ny box.
Klarar denna som topfield att:

Spela in 2 olika kanaler, kodade kanaler OCH samtidigt titta på en tredje (inte vilken som helst, men några stycken iaf) bara de ligger rätt på muxarna?

Spela in två olika program och samtidigt spela upp ett redan inspelat program?

Man blir ju bortskämd och vill inte nöja sig med mindre


Har också Topfield och denna box klarar även detta. Dock har min box vissa stabilitetsproblem, den hängde sig för andra gången igår kväll (med nya mjukvaran) när jag spelade in 2 program och tittade på ett redan inspelat. Enda alternativet var att bryta strömmen.

Jag kommer skicka tillbaka min box, hade bestämt för att jag skulle göra det redan innan jag köpte den om det blev för mycket strul med den och att boxen misslyckas med inspelningar är helt oacceptabelt då detta var viktigaste funktionen för mig.

#298

Postad 07 april 2011 - 17:15

Unregisteredadfb60ea
  • Unregisteredadfb60ea
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0

Inte lyckats hitta info i denna tråd trots 10 sidor :)
Har sedan flera år tillbaka en Topfield 5700 men ska nu köpa ny box.
Klarar denna som topfield att:

Spela in 2 olika kanaler, kodade kanaler OCH samtidigt titta på en tredje (inte vilken som helst, men några stycken iaf) bara de ligger rätt på muxarna?

Spela in två olika program och samtidigt spela upp ett redan inspelat program?

Man blir ju bortskämd och vill inte nöja sig med mindre

Jag har testat lite och det funkar så här. Spelar du in två från samma Mux kan du titta på ett tredje från vilken mux som helst. Spelar du in två från två olika Muxar kan du se på ett tredje från någon av dom två Muxarna. Det är inga problem att spela in två och titta på ett från Hddn. Tycker man om HD ligger Muxarna väldigt bra. SVT1HD, TV3HD, TV4HD, Kanal 5HD, MTVHD på en mux och Canal+HD, SVT2HD, National geographicHD på den andra.

//Mackan

#299

Postad 07 april 2011 - 18:47

MKKAB
  • MKKAB
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Har också Topfield och denna box klarar även detta. Dock har min box vissa stabilitetsproblem, den hängde sig för andra gången igår kväll (med nya mjukvaran) när jag spelade in 2 program och tittade på ett redan inspelat. Enda alternativet var att bryta strömmen.

Jag kommer skicka tillbaka min box, hade bestämt för att jag skulle göra det redan innan jag köpte den om det blev för mycket strul med den och att boxen misslyckas med inspelningar är helt oacceptabelt då detta var viktigaste funktionen för mig.


Supertack för svaret. Tråkigt att din box strular. håller helt med Inspelningarna måste funka 99,999%, klar dealbreaker. Stört mig på flera småsaker på topfielden men inspelningarna har den alltid grejat (fram tillnu, därför jag vill byta)

Jag har testat lite och det funkar så här. Spelar du in två från samma Mux kan du titta på ett tredje från vilken mux som helst. Spelar du in två från två olika Muxar kan du se på ett tredje från någon av dom två Muxarna. Det är inga problem att spela in två och titta på ett från Hddn. Tycker man om HD ligger Muxarna väldigt bra. SVT1HD, TV3HD, TV4HD, Kanal 5HD, MTVHD på en mux och Canal+HD, SVT2HD, National geographicHD på den andra.

//Mackan


Aha... är det så det funkar med muxarna. Har aldrig brytt mig om att ta reda på hur det hänger ihop bara att det funkar om det råkar vara rätt. Alla våra program/serier har hitills sammanfallit så man i "värsta" fall kan titta på ett o spela in två andra. Märkligt att inte fler tillverkare har denna funktion eller vad man kan kalla det. blir ju plötsligt en användbar produkt.

Men mackan, du har inte haft problem med hängningar eller misslyckade inspelningar? verkar vara lite ojämn kvalitet på de boxar som levererats till nu.

#300

Postad 07 april 2011 - 18:53

MKKAB
  • MKKAB
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Accepterar alla leverantörerna retur på boxar utan krångel?
en del verkar ha lite undantag med tex. boxar som innehåller HDD.
Själv går jag o väntar på att min lokala Elgiganten ska få hem den, denna vecka har de sagt. De sa uttryckligen -Köp en o ta hem o prova, e du inte nöjd lämnar du bara tillbaka den. Full returrätt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.