Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga tunn men hög subwoofer

126 svar till detta ämne sub subwoofer subbas tunn diy 15 baffelvägg
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Behringer Europower EP4000 (Slutsteg) 3 6,75 (3) Inga priser
Behringer iNUKE NU6000 (Slutsteg) 4 8 (2) Inga priser
miniDSP Balanced 2x4 (Rackutrustning) 0 8,57 (6) 2 990:-
Dayton Audio UM15-22 (Baslåda) 1 8,75 (3) 4 298:-
Lab.gruppen Lab 2002 (Slutsteg) 0 (0) Inga priser
2 relaterade trådar

#101

Postad 11 augusti 2017 - 12:18

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Ok, man kan alltså lägga en house curve i REW? Det hade jag missat. Ska testa när jag kommer hem från stranden :). Skulle dock behöva skaffa en längre USB-kabel till mini-DSP:n först; blir lite omständligt att koppla in och ut den hela tiden.

#102

Postad 11 augusti 2017 - 13:53

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

postar lite pics i kväll



#103

Postad 11 augusti 2017 - 15:39

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Ok, provat lite till. Men förstår fortfarande inte hur man gör en house curve i REW. Så här ser mätningen ut helt utan filter:

 

Bifogad fil  Mätn helt utan EQ.jpg   37,18K   1 Antal nerladdningar

 

Ganska bra ändå, tycker jag. Eller? Sträcker sig ganska långt ner i infrabasområdet.

 

Och så här ser det ut efter att jag själv lagt till EQ, och en house curve (i 2Way Sub advanced):

 

Bifogad fil  Med manuell eq + HC.jpg   44,18K   1 Antal nerladdningar

 

Vet inte om jag egentligen tycker det ser så mycket bättre ut? Kanske lite jämnare frekvensgång. 


Redigerat av Joppe Apa, 11 augusti 2017 - 15:46.


#104

Postad 11 augusti 2017 - 21:27

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Nu glömde jag den andra datorn på jobb, anyway.

En house curve görs via ett textdokument o ska läggas in under prereferencer, men du kan göra en enklare i taben target curve under Eq.

Även om man inte gör något över subens register så vill man ju att det ska ligga rätt i nivå etc etc

 

Ex på hur du ska skriva en house curve

30 8
35 8
40 8
60 5
80 4.0
90 3.0
100 2.5
120 2.0
368 0.1

400 -1

 

Första siffran är frekvens, andra hur många db upp/ner

I mitt galleri hittar du Harmans house curve o det är en sådan jag försöker efterlikna.

Dock kan man bara se den under eq mig veterligen.


Redigerat av johan b-lund, 11 augusti 2017 - 21:29.


#105

Postad 11 augusti 2017 - 21:34

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

När det gäller korrigering, 

Jag hade tagit utgångskurvan o antingen sänkt runt 100hz med peq  o sedan ökat under

Eller som jag personligen gör hemma, vridit upp volymen så det lägsta på grafen hamnar i db där jag vill att den ska vara o sedan sänkt resten.

Det kanske inte går för dig för subsen måste tåla en hel del o slutsteget måste klara att ge en massa.

Mina öron har alltid ogillat att korrigera upp så jag vrider upp volymen istället :)



#106

Postad 11 augusti 2017 - 22:08

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

I mitt galleri hittar du Harmans house curve o det är en sådan jag försöker efterlikna.

Tittat i ditt imponerande galleri många gånger, men hittar inget om någon house curve..?

Nu glömde jag den andra datorn på jobb, anyway.
En house curve görs via ett textdokument o ska läggas in under prereferencer, men du kan göra en enklare i taben target curve under Eq.

Hittar fortfarande ingen tabb om target curve i REW. Ser fram emot dina bilder när du har tid ;)

När det gäller korrigering,
Jag hade tagit utgångskurvan o antingen sänkt runt 100hz med peq o sedan ökat under

Jo, jag övervägde att ge mig på puckeln vid knappa 100 Hz, men den ligger ju över subbens område (delar vid normala 80 Hz), så jag kan inte se vad det skulle göra för skillnad att offra en av fem EQ-kanaler på den??

Redigerat av Joppe Apa, 11 augusti 2017 - 22:08.


#107

Postad 11 augusti 2017 - 22:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Far jag med osanning!?

Kan ju vara så, här är iaf Harmans target curve, används bla för Synthesis systemen

uczJ54q.jpg?1



#108

Postad 11 augusti 2017 - 22:29

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Ang pucklen, det är därför du ska köra fullrange!!

Utan det vet du inte vad som händer vid brytpunkten.

 

 

Och så var det target curve, förenklad house curve

pTCNZiy.png



#109

Postad 11 augusti 2017 - 22:32

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

En bättre bild på fullrange o med ex på höjd bas o lägre top

fWl0ZE1.png



#110

Postad 12 augusti 2017 - 15:30

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Ok, nu börjar jag fatta hur det fungerar! Det är alltså i "Target settings" man lägger sin House curve. Förstås. Men vad jag fortfarande inte förstår är varför "Match response to target" resulterar i en kurva som är jättelångt ifrån vad jag vill ha.

 

Nu ser det i alla fall ut så här:

Bifogad fil  Egna 2.jpg   42,02K   2 Antal nerladdningar

 

Godkänt?



#111

Postad 12 augusti 2017 - 15:40

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Allt beror på hur du vill att target ska se ut.

Du är 5-6db ifrån en rak linje o om du har siktat på det så är det helt Ok.

Dock så trivs våra öron bäst med en target som harman ovan, men du får lyssna o bedömma.

Och så kör fullrange!!!



#112

Postad 12 augusti 2017 - 15:50

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Att du får att matched respons ligger för långt bort beror på vilken db target kurvan är satt till.

Sänk den så den hamnar lite närmare vad du har mätt upp.



#113

Postad 14 augusti 2017 - 18:05

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

När jag tittade på denna mätning blev jag rätt nöjd:

 

Bifogad fil  REW10-200.jpg   37,64K   0 Antal nerladdningar

 

Men sedan tittade jag på hela frekvensspektrat, och insåg varför du påtalat att man ska... titta på hela spektrat:

 

Bifogad fil  REW2-20k.jpg   38,16K   0 Antal nerladdningar

 

Liiite hög nivå på basen kanske?



#114

Postad 14 augusti 2017 - 19:23

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Sista bilden är fel i hur den syns, näst sista siffran till vänster är 2000hz sen tvärt ner till 20hz ;)



#115

Postad 06 november 2017 - 16:24

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Nu har jag suttit ganska många timmar med REW och 2 way advanced, och blir inte riktigt klok på det. Hur mycket ändringar jag än gör, blir det ingen skillnad på mina mätningar. Det låter inte illa, men jag vill ha lite stramare och tydligare bas. Hoppas någon klok person kan vägleda mig.

 

För att vara tydlig har jag gjort så här:

1. Sub pre out från min receiver (två uttag, sannolikt parallellkopplade) går till IN 1 resp IN 2 på min miniDSP 2x4. OUT 1 och OUT 3 drar jag till mitt slutsteg, som arbetar i stereo, som förstås skickar signalen vidare till hö och vä sub. 

2. Först nollställer jag allt i miniDSP:ns programvara, 2 way advanced.

3. Sedan gör jag autokalibrering på hela systemet i min receiver (Yamahas YPAO), ställer fronthögtalarna som large. Sub-kanalen hämnar här på ca +5 dB.

4. Efter det mäter jag upp subbarna med REW, fullrange-svep. Det ser ut så här (10-200 Hz):

 

Bifogad fil  1.png   26,05K   0 Antal nerladdningar

 

5. Går till EQ-tabben, ställer in en huskurva som mål på lämplig nivå (runt 90 dB). Under "filter tasks" kör jag "match response to target". Då lägger REW bara ett filter, runt 150 Hz, importerar filtren till 2 way advanced (på alla fyra kanaler, eftersom jag är osäker på vilken som styr vilken utgång), synkroniserar med miniDSP:n, och resultat blir det här:

 

Bifogad fil  2.png   26,09K   0 Antal nerladdningar

 

6. Ganska identiskt. Då lägger jag till ganska aggressiva egna filter får att få upp basen under 35 Hz och svackan vid 47 Hz. Predicted-kurvan följer targetkurvan fint, och jag tänker att det här blir bra. Laddar in i 2 way advanced, synkar igen. Då ser det ut så här:

 

Bifogad fil  3.png   26,07K   0 Antal nerladdningar

 

Helt identiskt, ingen skillnad alls vad jag kan se. Höjer jag subnivån i YPAO blir den generellt högre vid mätningar, annars ingen skillnad vad jag än ändrar på. Kör 2 way advanced i mono, experimenterat med low shelf-filter, lågpassfilter, men det är som att inga ändringar gör någon skillnad.

 

Vad gör jag för fel?

 

 



#116

Postad 06 november 2017 - 17:15

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Ok gör så här.

 

1. Koppla bara från en pre-out från din receiver till miniDSP. Du behöver inte både. Redan här kan det bli fel beroende på vad som är inställt i receivern. Det finns ändå bara en LFE-kanal så i detta läget vill du göra det så enkelt som möjligt för dig.

 

2. Varför använder du sina subbar så högt upp som 200Hz? Borde väl max ligga runt 110Hz om du inte har något speciellt system. Kan du välja att inte använda YAPO på subbarna så blir det enklare också. Jag hade struntat helt i detta tills du får ordning på basen med miniDSP.

 

3. Sätt delningen på 80Hz i receivern, kör ett svep med REW från 20-150Hz, du borde se kurvan dala neråt efter ca 80Hz(stäng av slutseget helt till frontarna eller koppla ur dom). Detta är bara ett test för att se att allt är rätt inställt. Vi koncenterar oss först på att bara få till boosten i botten. 

 

4. Eftersom du redan har en ganska jämn kurva så behöver du egentligen inte göra någon avancerad EQ med REW utan du kan gå in direkt in i miniDSP applikationen till Parametric EQ boxen och skapa en low shelf filter som boostar från 65Hz till 20Hz(börja med det iaf). Testa typ frequency 50, gain 10, Q 0.7. Sedan går du vidare till Crossover boxen. Här kan du bypassa Low Pass Filter eller sätta den till typ 250Hz. Men High Pass vill du ha BW 48dB/oct 19-20Hz(typ). I parametric EQ output boxen skall du inte ha någonting, i Gain/Delay/RMS kolla att inte kanalerna är mutade eller att nivåerna är i botten. Tryck gröna Sync-knappen så att det sparas i miniDSPn. 

 

5. Allt detta är lite lättare att göra i 4 way advanced pluginen då det är färre saker som kan gå fel. 

 

6. Mät med REW igen och det borde vara mycket mer boostat i botten. Men var försiktig med volymen så inget går sönder. Precis nu pressa du inte subbar något när det faller vid 65Hz.

 

Får du ovan att funka man man göra lite mer avancerade grejer så att du spelar starkare desto djupare i frekvens subben spelar. Den klassiska skidbacken där toppen är vid 20Hz. Man kan även labba med att få delningen helt rätt osv. 

 

Edit: nolla all typ av boost eller EQ av subkanalen i receivern till att börja med. 


Redigerat av philipbtz, 06 november 2017 - 17:26.


#117

Postad 06 november 2017 - 18:29

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Tack Philip, det var en bra steg-för-stegguide. Och jag tror jag kan lita på ditt omdöme med tanke på vilken rigg du har ... Har sedan länge följt ditt galleri med stort intresse.

För att vara tydlig delar jag förstås inte subbarna vid 200 Hz, utan vid 90 Hz som YPAO föreslår. Men jag har mätt hela frekvenssvepet på förslag av Johan ovan.

Sett att du kör med 2x4 balanced. Kör du alla fyra subbarna i mono, förresten? Tycker det är lite oklart hur miniDSP:n är konfigurerad med sina in- och utgångar, när man styr den med 2 way advanced-plug in:et. Om jag skickar in monosignal från receivern till ingång 1, skickar den då samma signal till utgång 1 och 2 eller 1 och 3?

#118

Postad 06 november 2017 - 19:49

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Tack Philip, det var en bra steg-för-stegguide. Och jag tror jag kan lita på ditt omdöme med tanke på vilken rigg du har ... Har sedan länge följt ditt galleri med stort intresse.

För att vara tydlig delar jag förstås inte subbarna vid 200 Hz, utan vid 90 Hz som YPAO föreslår. Men jag har mätt hela frekvenssvepet på förslag av Johan ovan.

Sett att du kör med 2x4 balanced. Kör du alla fyra subbarna i mono, förresten? Tycker det är lite oklart hur miniDSP:n är konfigurerad med sina in- och utgångar, när man styr den med 2 way advanced-plug in:et. Om jag skickar in monosignal från receivern till ingång 1, skickar den då samma signal till utgång 1 och 2 eller 1 och 3?

 

Vad kul :)

 

Angående delningen, förlåt jag kanske var lite snabb att svara - jag inte följt tråden på ett tag :)

 

Jag kör alla fyra subbarna i mono med 4 way-pluginet. En sladd från receivern, två ut från miniDSP - har tyvärr bara två förstärkarkanaler att driva dom med så kan inte göra så avancerad justering som jag helst velat. Jag kommer inte riktigt ihåg hur 2-way pluginet funkar men när jag körde det ett tag sedan har jag för mig att jag kopierade till alla tänkbara boxar i GUI:t bara för att vara säker :P Jag tror 2-way pluginet kör någon typ av stereo mode där input 1 går till output 1 & 3 ( för någon anledning) och input 2 till output 2 & 4. I 4-way har man bara en input men upp till fyra output så där är det inte lika lätt att koppla fel. 

 

Guiden kanske blev lite virrig men testa att göra så lite som möjligt åt gången som kommer du se vart det blivit fel. Jag har själv svurit några ggr när jag försökt kalibrera allt. 



#119

Postad 06 november 2017 - 20:09

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag såg nu att du körde med ganska krafig smoothing i dina bilder. Stäng av allt sådant för annars vet du inte vart problemen ligger. Men dessa eventuella problem kan du finjustera sedan när du lyckats boosta ordentligt. Att få en bra delning kanske också är lättare att ta tag i sedan när du fått till en bättre house curve. En sak i taget brukar bli lättast och boosten är roligast att få på plats först ;)

 

Om dina basar pallar att ge output vid 20Hz så är det fint. Det kommer du märka sedan om det börjar dista vid 20Hz om du spelar lite testtoner. Då kan du välja att antingen boosta mindre eller sätta ett brickwall-filter lite högre upp än 19-20Hz. Det finns säkert nackdelar med att göra så men jag har fått ganska bra resultat med att göra det - du kommer kunna spela starkare i frekvenserna över filtret.

 

Runt 20Hz är ganska djupt ner så jag hade rekommenderat att verkligen boosta bra där nere så att 20-30Hz spelas mycket starkare än högre upp i basregistret - det är ganska kul om inget annat. När man har kapacitet där nere märker man att det krävs ganska mycket SPL innan man märker något som är imponerande. Men för mycket boost så tar det över för mycket liksom. Det är något man får leka med. Om du hamnar på 10dB+ skillnad mellan 20Hz och 100Hz så boostar du antagligen för mycket. Man har även den totala nivån på hela basregistret att leka med om det känns för klent. Allt är personlig preferens dock. 


Redigerat av philipbtz, 06 november 2017 - 20:15.


#120

Postad 16 november 2017 - 15:36

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Äntligen har jag lyckats felsöka. Det tog några timmar. Fick ingen output alls när jag kopplade ur LCR-högtalarna. Trodde det var fel på kablar, eller att Lab-steget var inställt fel på något vis. Fick konstigt nog ljud i subbarna när jag spelade film eller musik, bara alldeles för lågt. Bytte också DSP-plugin till 4-way advanced, som ju mycket riktigt är lättare att förstå sig på. Då kom jag på att det kanske vore smart att testa sätta LCR-högtalarna som "Small", och vips! Nu fick jag mätbara nivåer, och allt såg ut som jag hoppats. Det var väl ändå lite konstigt?

 

Har nu följt din guide, Philip. Eftersom mina basar verkar spela rätt djupt, satte jag highpass-filtret till 15 dB. Vad gäller lowshelf-filtret, fastnade jag för +13 dB gain, med Q 0,7, vid 50 Hz. Då ser kurvan ut så här (utan smoothing):

 

Bifogad fil  4way 1.png   26,52K   0 Antal nerladdningar

 

Inte så illa, tänker jag. -3 dB hamnar runt 14 Hz, och det är ju bara för att jag lagt ett highpassflter. Hur hittar man lättast dist? Vilka toner använder man i tongeneratorn? Provat både sinus- och fyrkantvåg på olika frekvenser, men får inte fram någon hörbar dist. Det borde väl också synas som en orolig kurva runt vissa frekvenser?



#121

Postad 17 november 2017 - 00:18

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Ok! Det där ser väldigt mycket bättre ut. Men hur låter det? Det är det som spelar roll :) Dist ser du enkelt i REW i Distorsion-fliken. Kör ett svep 10-100Hz och så går du till den fliken och skrollar längs med kurvan så ser du siffrorna vid vald frekvens där nere. Om du kör ett svep på ganska stark volym och kollar vid 15Hz så kommer du se att det börjar dista där mycket snabbare än säg 30Hz. Börjar du närma dig 10% THD så ligger du på gränsen för vad basarna pallar med. Har du orimligt höga siffror även vid svag mätning så har du antagligen för högt brusgolv i ditt rum för att dra slutsatser. Testa då att öka volymen så kommer du se siffrorna dala :)

 

En sak jag vill varna för är att mata signalen från en laptops 3.5mm uttag eller liknande. Den skickar ut precis hur mycket skit som helst vilket leder till helt felaktiga mätningar. Kör HDMI med ASIO bitkorrekt plugin i REW det är mycket bättre. Jag har lurat mig själv flera ggr tills jag kom på vad felet var.



#122

Postad 17 november 2017 - 00:28

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Ett annat tips är att alltid ha 50dB omfång på y-axeln annars ser kurvan lite finare ut än den kanske är vilket leder till att du lurar dig själv över hur bra det egentligen mäter. Att ha ett för stort omfång är för övrigt ett knep jag sett vissa tillverkare använda sig utav för att de vill visa en rak kurva. Den där till synes lilla dippen du har där runt 65-70Hz är i själva verket typ 10dB vilket man kanske inte tänker på vid första anblick. 



#123

Postad 17 november 2017 - 10:10

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Tack Philip, äntligen börjar jag förstå hur detta fungerar! Lyxigt att ha sin egen personliga REW-coach. Känns lite fånigt att diskutera detta i en tråd, men förhoppningsvis är vi tillsammans tillräckligt pedagogiska för att kunna hjälpa andra människor också. Förstår nu också varför man behöver ett highpass-filter. 

 

Jag kör med ljud ut via HDMI. Försökte ladda ner ASIO, men eftersom datorn är en laptop verkar det inte som att den accepterar ASIO. Måste man ha externt ljudkort för det?

 

När jag tittar på distorsionfliken - och har bockat i THD-rutan! - börjar jag förstå hur jag ska jobba. Brusgolvet verkar inte vara något problem. Med +13 dB lowshelf och highpassfilter på 15 Hz blev det förstås en del dist: runt 11% THD vid 17 Hz på hög volym (-10 dB på Yamahan). Och det kan ju inte vara särskilt rent. Har nu sänkt lowshelf till 10 dB, höjt highpassfiltret till 21 Hz, och landar nu på en betydligt trevligare THD om 2,6% med topp vid 21 Hz. 

 

Har också noterat att jag har en rejäl dipp om 12 dB vid 68 Hz. Ska se om jag inte kan boosta den lite. 



#124

Postad 17 november 2017 - 10:52

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag har lärt mig mycket via diverse forum genom åren så det känns kul att kunna ge tillbaka lite. Som man märker ganska snabbt när man börjar undersöka dessa saker är hur mycket det är som krävs för att få något vettigt under 20Hz. Det krävs rejäla grejer. HP-filter är riktigt användbart. 

 

Typiskt så vill man helst inte boosta dippar utan det är bättre att försöka få bort dom genom att testa andra placeringar av basarna, tidsjustera basarna sinns emellan eller bygga fler basar. Ett annat knep är att istället sänka resten lite. 

 

ASIO är inte superviktigt direkt men det utesluter variabler. ASIO4All v2 borde funka utan problem, att det är en laptop har ingen betydelse. 

 

Hur låter det? Hör du någon skillnad? 



#125

Postad 17 november 2017 - 12:35

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte var du delar är det I närheten av 68hz så jämför hur det mäter enbart med subs och fullrange.

Finns inte dippen med på submätning så kan det mycket väl vara en tidsgrej, det I sin tur syns oftast  på fas och group delay.

 

Tidsjustera systemet med REW om du inte är hundra på att allt stämmer.

Bli INTE förvånad om subavståndet verkar vara helt åt skogen utan mät och se om frekvensgång och fas blev bättre.

Fanns en bra guid på minidsp sidan annars kan du googla om ämnet så bör du hitta det ganska snabbt :)

 

 

*edit*

https://www.minidsp....ring-time-delay

 

Glöm vad jag skrev, du måste kunna routa om kanalerna för att det ska fungera.


Redigerat av johan b-lund, 17 november 2017 - 12:42.


#126

Postad 17 november 2017 - 14:02

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Typiskt så vill man helst inte boosta dippar utan det är bättre att försöka få bort dom genom att testa andra placeringar av basarna, tidsjustera basarna sinns emellan eller bygga fler basar. Ett annat knep är att istället sänka resten lite. 


Om du tittar lite i mitt galleri ser du snart att annan placering är ganska utesluten ... Det här med tidsjustering är ju intressant, dock. Men jag vet inte riktigt hur man gör. Har försökt följa guider på minidsp, och b-lund har försökt hjälpa mig också. Men jag förstod inte helt hur det skulle gå till.

Tycker att det låter klart bättre, ett annat fundament utan tvivel. Har inte hunnit lyssn så noggrannt ännu, mätningarna tar ju grymt lång tid. Nivån är nog rätt bra till film. Men jag har inte helt fått till den där torra smockan rätt i magen ännu.

#127

Postad 17 november 2017 - 14:10

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

För att kunna göra som guiden jag länkade till så måste du koppla om mellan högtalarna :(

(om du inte har en minidsp dvs)

Och du måste ha Pre out på frontarna med.

 

Det du kan göra I så fall är att koppla in sub på vänster pre out och sen ha höger som tidsreferens.

Sen kopplar du in center på vänster och sist vänster på vänster.

Då kan du se på LCR +sub vad du ligger tidsmässigt och sedan får du korrigera var kanal efter siffrorna du får så glom inte papper o penna :)

 

*edit*

Rättelse mellan V och H

 

*edit igen*

Testa givetvis att mäta 30cm längre fram än nuvarande placering, det lilla kan göra att allt trillar på plats.

Sen får du förhandla om att flytta fram soffan en bit.


Redigerat av johan b-lund, 17 november 2017 - 14:25.





Även taggad med sub, subwoofer, subbas, tunn, diy, 15, baffelvägg

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.