Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Akvarium

256 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 november 2004 - 03:17

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Tänkte vi kunde starta upp en liten tråd för alla med akvarieintresse.
Har sett att det är rätt många som delar denna hobby med mig.

Har inget akvarium själv just nu men skall köpa ett så fort jag flyttat
in i nya huset.

Då kommer det bli diskusar, fjärilsciklider, pansarmalar, malar samt ev någon
sorts tetror i en sydamerikansk biotop.

Har förut haft 5 st akvarium samt erövrat odlingsdiplom i brons, silver och guld
(nördigt är väl bara förnamnet men det är en väldigt kul hobby <_< )

Dela gärna med er av foton på gobitarna.

#2

Postad 21 november 2004 - 09:19

gainward_81
  • gainward_81
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Vad kul med en akvarie tråd
själv är jag helt inne på malawi

förnärvarande har jag 3 st igång 600l,310 och ett 75
har bild i galleriet på min favorit fisk
Metriaclima sp. Zebra 'Maisoni Reef' Vilt Fångad

#3

Postad 21 november 2004 - 09:44

Unregisteredcadb2904
  • Unregisteredcadb2904
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Jag har saltvatten som akv.hobby. har ett på 130 liter och ett som skalll startas nu när lönen kommer som är på 810 liter.

#4

Postad 21 november 2004 - 09:56

Unregisteredd974c2c9
  • Unregisteredd974c2c9
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Kul!

Jag har växtakvarier på 540, 85l och 25l samt ett akvarium med kakakduor på 105l. Jag har varit sjuk ett tag så växterna är lite eftersatta men jag kan fixa bilder så fort jag får igång det hela igen.

Fiskar förutom kakakduor är skalare, nyckelhålciklider, pictus, pansarmalar, pleco, siamensis, ottosar, räkor, svärdbärare och guppy.

#5

Postad 21 november 2004 - 11:10

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Kul visste väl att några stycken skulle "nappa" på denna tråden :P

Höll på som bara den förut och odlade fiskar hejvilt. Diverse pansarmalar (metall, fläckiga, albino osv osv), scalarer, fjärisciklider (svåra)

Malawi är för mig ett outforskat område men det kanske vore något att
prova på. Har ju här i Örebro en av de största importörerna av Malawi.
Kanske till och med är den största.

aengus: Saltvatten vore ju drömmen alltså. Men jag har aldrig satt mig in i det
riktigt vad som behövs. Kanske du kan dra en snabbis vad det är man ska tänka
på? <_<

Redigerat av Martin.M, 21 november 2004 - 11:11.


#6

Postad 21 november 2004 - 11:18

Unregisteredd974c2c9
  • Unregisteredd974c2c9
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Jag kanske ska starta upp ett kar med malawi eller centralamerikanska mindre ciklider hos syrran när hon flyttat.

Kul att du lyckats odla skalare. Själv har jag odlat pansarmalar och kakaduaciklider. Jag har ett skalar-par men de har inte lyckats låta bli o äta upp äggen ännu.

#7

Postad 21 november 2004 - 11:24

{OLD}Reaper
  • {OLD}Reaper
  • Veteran

  • 1 740 inlägg
  • 0

fjärisciklider (svåra)

Har lite av ett nybörjarakvarium, med enkla fiskar men börjar bli sugen på ciklider i någon form, bl. a. fjärilscilkider. Varför är de svåra? Har någon ett tips på ciklider som inte är svåra?

Bra initiativ förresten <_<

EDIT: Jag ska alltså inte odla ciklider, du kanske menade att de var svåra att odla?

Redigerat av {OLD}Reaper, 21 november 2004 - 11:27.


#8

Postad 21 november 2004 - 12:29

Unregistered6c6c2b97
  • Unregistered6c6c2b97
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
prinsessan av burundi tanganyika ciklid de kan du få o leka i en spann vatten

men de är väldigt fina fiskar lätta o trevliga. men ska du ha fler änn en ciklid i så bör du köpa en av lika revirkåta fiskar som prinssesan för annars tar de över hela akvariet

#9

Postad 21 november 2004 - 13:40

snovvebovve
  • snovvebovve
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
själv så har jag akvarium på dvd, väldigt lättskött men rofyllt att titta på.... :)

#10

Postad 21 november 2004 - 13:41

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

fjärisciklider (svåra)

Har lite av ett nybörjarakvarium, med enkla fiskar men börjar bli sugen på ciklider i någon form, bl. a. fjärilscilkider. Varför är de svåra? Har någon ett tips på ciklider som inte är svåra?

Bra initiativ förresten :)

EDIT: Jag ska alltså inte odla ciklider, du kanske menade att de var svåra att odla?

Ja dom är svåra att få att leka, klassade som "guld" vilket är den näst svåraste nivån på odling. Finns även en "diamant" nivå, men där är det fiskar som
ingen eller kanske 1-2 personer i världen lyckats få att föröka sig i fångenskap.

Jag skulle inte vilja klassa dom som lätta att hålla heller.
Rent beteendemässigt så passar dom bra med andra firrar då dom är
mycket lugna och trevliga.
Det som är värt att veta. Täta vattenbyten, vattentemperatur på 28-29 grader
ungefär. Sen får vattnet inte vara för hårt heller då dom är rätt känsliga.

Läs lite mer här Mikrogeophagus ramirezi

Lägger in en liten bild också.

Fjärilsciklid (Mikrogeophagus ramirezi)
Postad bild

Som en bra nybörjarciklid kan jag rekommendera dig Palettciklid.
Lite info om den här. Palettciklid (Pelvicachromis pulcher)

Postad bild

Bas-Bjorn: Jo såna har man prövat på, men jäklar vad dom förökar sig alltså :rolleyes:

snovvebovve: Jo det är riktigt rofyllt. Ett snyggt akvarium med intressanta fiskar är som meditation tycker jag.

Redigerat av Martin.M, 21 november 2004 - 13:49.


#11

Postad 21 november 2004 - 13:56

Unregisteredcadb2904
  • Unregisteredcadb2904
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
jag återkommer under eftermiddagen med lite tips om saltkar och vad som behövs.

#12

Postad 21 november 2004 - 14:24

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

  • 1 021 inlägg
  • 0
Trevligt! Jag har ett 240 l biotopakvarium med Tanganikya (glömt stavningen) ciklider. Än så länge bara utav samma sort. De är kolsvarta med en gul rand på mitten. Riktigt vackra. De börjar växa till sig nu, de flesta är runt 6-7 cm långa.

Ska sätta in en bild på mitt akvairum i galleriet senare. Så kan jag kolla upp vad fiskarna hette, jag har det latiska namnet på tungen, och det är lönlöst att försöka stava till. :)

-- Patrik

Redigerat av Unregistered93d1242d, 21 november 2004 - 14:24.


#13

Postad 21 november 2004 - 14:49

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Måste slänga in en bild på en av mina favoritfiskar som jag haft.
Han i affären kallade den för Pilnäbb, men jag har sett andra namn så som
tex Zig Zag mm mm.

Efter ett par år var han en bit över 20 cm lång, grymt snabb och aktiv 24/7
Matade den med ett par daggmaskar varje dag som jag odlade i en kompost ute
i trädgården hehe...
Men han åt allt man släppte ner, sniglar, gråsuggor, mindre fiskar, rått kött mm.

För att fånga den var man tvungen att tappa ur allt vatten ur akvariet och
vänta tills firren i princip var död. Han ville inte bli fångad. Stark som ett as också.

Grävde ner sig i sanden på botten och åkte runt, dock utan att rycka upp växter
eller så. Kanske är det den slimmade kroppsformen som möjliggjorde det.

Har ni sett hotet från underjorden :) .. så såg det ut ungefär, sen helt plötsligt
sögs nån oförsiktig ner under marken.

Bifogad fil(er)



#14

Postad 21 november 2004 - 15:01

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

  • 1 021 inlägg
  • 0
Nu ligger en bild på mitt akvarium upp i galleriet. Dessvärre syns inte fiskarna så bra, men det finns en bild och beskrivning på min sort på Zoopets hemsida.

-- Patrik

Postad bild

slängde in en bild // Martin

Redigerat av Unregistered93d1242d, 21 november 2004 - 16:33.


#15

Postad 21 november 2004 - 16:24

Matnil
  • Matnil
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0
så tervligt fler som delar samma intresse.Jag har för tillfället dragit ner lite och har bara ett kar, 660l centralamerika med P.Dovii och A.Labitum samt några V.Maculicada som jag inte blir av med. Håller just nu på med vattenbyte :)

#16

Postad 21 november 2004 - 16:31

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Vore kul om ni kunde lägga upp bilder på firrarna ni pratar om.
Min latin är lite ringrostig :)

#17

Postad 21 november 2004 - 16:40

Matnil
  • Matnil
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0
här är en bild på min Dovii-hane, han växer ganska långsamt, men är väl nu uppe i 25-27cm, jag hoppas få upp han i 35+, men då får nog Dovii-paret ha karet för sig själv.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Martin.M, 21 november 2004 - 16:52.


#18

Postad 21 november 2004 - 16:43

Matnil
  • Matnil
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0
försöker med en till, en Maculicada, Labiatum-hanen och Dovii-paret bråkar lite...

Tog mig friheten att redigera storlekarna // Martin

Bifogad fil(er)


Redigerat av Martin.M, 21 november 2004 - 16:53.


#19

Postad 21 november 2004 - 16:47

skum
  • skum
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
Ni som har akvarium hemma, in med bilder! Har inte något själv men tycker det är snyggt med riktigt stora och välskötta sådana.

#20

Postad 21 november 2004 - 16:54

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Imponerande fiskar Matnil!

#21

Postad 21 november 2004 - 18:54

johneriksson
  • johneriksson
  • Forumräv

  • 617 inlägg
  • 0
jag har fått upp detta intresse och är väldigt sugen på att skaffa ett akvarium på ca 100 liter.
Men det jag undrar är om det är stor skillnad o ha ett vanligt jämfört med saltvattenakvarium? är det dyrare med saltvatten? svårare?

#22

Postad 21 november 2004 - 19:04

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Att det är både dyrare och svårare är väl ingen större tvekan om.
Men när man väl fått snitsen på det så tror jag inte det är speciellt svårt.
Jag är sugen på att försöka själv också.
Vi får höra vad aengus säger sen.

#23

Postad 21 november 2004 - 19:28

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Jag fuskar lite och har en sköldpadda i mitt akvarium just nu:

Här bor han

Skall dock bygga terrarium åt honom och ha mitt 200-liters som enbart akvarium där han kan doppa sig ifall han är torr + ha fiskar i. :)

#24

Postad 21 november 2004 - 23:13

Unregisteredeb6832ad
  • Unregisteredeb6832ad
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Tjena

Har själv tre akvarium, 540, 130 samt 75 liter. Tyvärr så har jag bara dammråttor i nu :)

Flyttade i februari och bor nu nära en järnväg :o så när dom tunga godstågen kommer så kan det skaka lite grann. Det är inte ofta man märker det, oftast nattetid. Nu vågar jag inte sätta upp nått ifall att det skulle bli någon spricka eller så. :rolleyes:

Har mestadels kört biotop från Amazonas. Men även när jag var yngre kallvattens akvarium med svensk insjöfisk. min största hobby är nämligen fiske, och då ligger akvarieinntrresset nära.

Det mest brutala är när man har en gädda i akvariumet, inrett med vass och näckrosor. Så släpper man in en eller två små mörtar. Riktigt coolt alltså när man får se hur gäddan står blixtstill till bytet kommer tillräckligt nära. Alt et stim med abborrar 6-8 st så släpper man ner lite mer mörtar. Det blir krig om mörtarna. efter några sekunder så ser man bara mörtfjäll som dalar i vattnet mot botten ;)
Fast det var ett jäkla jobb, nästan mer engangemang än ett vanligt akvarium då man måste jaga småfisk med håv för att hitta föda.

Henrik

#25

Postad 22 november 2004 - 00:20

Unregisteredcadb2904
  • Unregisteredcadb2904
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Ok Lite om saltvattensakvarie, då som utlovat.

till att börja med, ha ett så stort akvarie som möjligt och råd med. ju större desto lättare att ha och göra med. utrustning skall du ha proteinskummare, cirkulationspumpar vattnet ska cirkuleras 10X akvariets volym, ha du ett på 300 liter då ska det cirkuleras minst 3000liter i timmen.
belysning, hehe, ja det är ju det dyraste, helst ska man ha metallhalogen lampor, för bästa effekt och för att en del koraller främst stenkoraller ska trivas och överleva, men du kan också köra på vanliga lysrör tillämpade för akvarium. och nu finns det även ett komplement till metallhalogen som också är ett lysrör som kallas för T5, som ger ett skarpare sken än ett vanligt lysrör.

och inga filterpatroner används, och knappt någon använder ytterfilter. utan man låter levande sten filtrera vattnet tillsammans med en rad olika djur. man kan också satsa på ett DSB en sandbädd som är 15-20cm tjockt och i detta så bildas det en bakteriekultur som också håller vattnet i schack.

vattentester är ett måste för ett lyckat akvarium. en rad olika tester ska du ha: PH, KH, nitrit,nitrat,ammoniak,calcium och fosfat det är de viktigaste testerna som behövs. man ska ha regelbundna tester gärna 1-2ggr i veckan iallafall i början av akvariets start. håller man koll på vattenkvaliten så lyckas man bättre med att hålla fiskar o koraller vid liv.

låt oss säga tt man har ett 200liters och vill starta det till saltvatten då kan det kosta lite olika, dyrt är det det har ni förstått( men hembio är också dyrt;) ).


grundutrustning:
cirkulationspumpar gärna mer än en i detta fall minst två styck á 1000lit/h
salt ca 8 kg
saltmätare 1st
vattentester
lysrör: så många du får plats med
proteinskummare

där har ni grundutrustningen. en ungefärlig kostnad av allt mellan 2500:- och uppåt ska man ha en metallhalogen till detta akvariet så kan man lägga till 3000:-. och så kan man leta efter bra begagnade saker, även den hobbyn kan man lägga precis hur mycket pengar som helst på. men det är det värt. det är en sån skillnad mot sötvatten. det är en fruktansvärd aktivitet i karet dygnet runt med alla räkor kräftor sjögurkor eremitkräftor nattlevande fiskar, fiskar som lever på andras skit.
en helt underbar hobby att hålla på med. jag kan varmt rekommendera det till alla som har eller har haft sötvatten: testa det, man blir biten. och det är inte så jobbigt som många tror. även i den hobbyn så tekniken och uppfinningarna framåt i en rasande fart, allt blir enklare med tiden.

det finns också en mycket bra hemsida med forum precis som denna som enbart handlar om saltvatten den heter: saltvattensguiden.se
den är värd ett besök, där kan man läsa mer om hur man startar ett saltvattenskar och det finns ett mycket bra forum och många bra personer som kan svara på alla sorters frågor om hobbyn. bildgalleri så ni blir mer sugna ja allt om hobbyn.har ni mer frågor så skriv dem så svarar jag på dem.
BTW mycket bra tråd;)

//jörgen

#26

Postad 22 november 2004 - 00:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Tack för det utförliga inlägg Jörgen, grymt.
Man blir svårt sugen alltså. Du får fixa ett par bilder på dina krabater bara så blir vi alla nöjda :)

#27

Postad 22 november 2004 - 09:51

Unregisteredcadb2904
  • Unregisteredcadb2904
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Ok här kommer ett par bilder. hoppas att ni blir mer sugna. för det är en grymt rolig hobby.

Bifogad fil(er)



#28

Postad 22 november 2004 - 09:52

Unregisteredcadb2904
  • Unregisteredcadb2904
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
mer

Bifogad fil(er)



#29

Postad 22 november 2004 - 09:53

Unregisteredcadb2904
  • Unregisteredcadb2904
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
och så ett par clowner i sin anemon.

Bifogad fil(er)



#30

Postad 22 november 2004 - 09:58

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Ja blev genast mer sugen på saltvatten :)
Som tur är så finns det flera stycken som säljer saltvatten här i Örebro.
Hittade till och med en affär jag aldrig sett förut, ligger ett par hundra
meter från där jag bor bara :rolleyes:

#31

Postad 22 november 2004 - 10:02

Unregisteredcadb2904
  • Unregisteredcadb2904
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
då är det ju bara till o gå dit o inhandla :) är det reef zone? de ska ju va duktiga har jag hört.

#32

Postad 22 november 2004 - 10:11

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Härligt med en akvarietråd, själv har jag ett "sällskapsakvarie" på 200L. Hade lite ciklider ett tag men jag tyckte det blev för mycket stök så jag gick över till lite snällare fiskar. Jag har 10-15 palettungar om nån vill ha, ca 2 cm stora just nu. Mina inneboende just nu är:

* Neontetror
* Korallplaty
* palettungar (skänkes)
* Sunset neon platy
* Blå hummer
* Amanoräkor
* Trebandspansarmal
* Ancistrus

#33

Postad 22 november 2004 - 12:01

Matnil
  • Matnil
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0
jag har oxå haft saltvatten tidigare, det är helt klart mycket intressant och man lär sig massvis, man är tvungen att läsa på mycket! Att jag sålde berodde på flera anledningar, men nån gång blir det salt igen, det är helt enkelt häftigare än sötvatten ur de flesta perspektiv!
Det man bör ha i åtanke är att det är mycket dyrare, ofta väsnas karen lite mer, det dunstar en hel del vatten (i mitt kar på 670l dunstade det c:a 6l/dygn, en lägenhet med lite halvdålig ventilation kan förvandlas till rena tropikerna.....), karen drar dessutom ofta en hel del ström eftersom koraller kräver mycket belysning (jag hade närmare 700w belysning) samt att pumpar och skummare m.m drar ström. Dessutom springer det ofta iväg till mer avancerade projekt än det började som (på både ont och gott!)
Men det är som sagt väldigt kul med salt, man bör dock tänka igenom beslutet innan man kör igång.

#34

Postad 22 november 2004 - 12:50

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
aengus: Reef Zone, stämmer bra det. Sen finns det många "vanliga" affärer som har salt i Örebro också.

puttekula: Inga kort?! :) Blå hummer och Amanoräkor spännande.
Har kollat på dessa själv, funkar alltså bra med mindre firrar?
Trodde det skulle bli fiskpinnar på direkten.

#35

Postad 22 november 2004 - 14:04

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

  • 773 inlägg
  • 0
Jag blir lite sugen på att skaffa akvarium nu när man läser tråden. Vi hade ett hemma när jag var barn...

Finns det någon överskådlig sötvattensguide ni kan länka till så att jag får mer på fötterna?

Kan ni komma med en gissning på vad jag borde räkna med att lägga ut? Jag har inte plats för ett riktigt stort akvarium (eller säger man akvarie?) men vill kunna ha plats för många intressanta fiskar.

Redigerat av Unregistered94f939c2, 22 november 2004 - 14:41.


#36

Postad 22 november 2004 - 14:11

Matnil
  • Matnil
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0
på www.zoopet.com finns ganska mycket, gäller det ciklider så www.ciklid.se på dessa sidor finns också bra forum

#37

Postad 22 november 2004 - 14:22

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

aengus: Reef Zone, stämmer bra det. Sen finns det många "vanliga" affärer som har salt i Örebro också.

puttekula: Inga kort?! :) Blå hummer och Amanoräkor spännande.
Har kollat på dessa själv, funkar alltså bra med mindre firrar?
Trodde det skulle bli fiskpinnar på direkten.

Jajjamensan, hummern är för långsam så det funkar fint. Ska se om jag kan fixa lite kort i kväll och lägga i mitt galleri. :)

#38

Postad 22 november 2004 - 14:34

Unregistered3db4ee7e
  • Unregistered3db4ee7e
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0
Akvarie är helty klart enm hobby som fängslar...
Fick ett av mina svärförsäldrar och ställlde det i köket. mest för ungarnas skull. Det roliga är att de älskat att hjälpa till och rengöra det samt hålla koll ppå det.

I början hade vio problem med at få balanms på det men efter nytt pumpköp och införskafandet av algätare samt rensat i veegitationen sköter det sig själv.. verkar också som att vi skulel kunna få ägg i det rätt snart ;-) Vore helt klart kul om det blev så.... :-) gillar denna trpden helskarpt ;-)

#39

Postad 22 november 2004 - 15:04

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Det är problemet dom flesta gör skulle jag tro, man förväntar sig ett kanonfint akvarium på några dagar. Tar lång tid innan bakterieflora, vattenvärden och annat hinner stabilisera sig.
När jag själv startar upp en burk brukar jag köpa växter, slänga in några ancistrus (malar) .. så får dom åka runt nån månad och fisa lite i vattnet så allt kommer igång :) Finns även massvis med hjälpmedel i form av vattenberedande vätskor etc. Fråga din akvariehandlare blir rådet.

Om ni är sugna på att skaffa ett beggat akvarium Blocket

Tänk på att akvarium får inte stå för länge utan vatten, silikonet kan torka lite.
Var så förr i alla fall, vet inte hur det är i dagsläget. Var ett antal år sen jag
hade några burkar tyvär :)
Så om ni köper något som ser ut att ha stått på någons vind en längre tid..
Silikona om det, skulle jag göra i alla fall.

Sen som nämts tidigare finns massor med kanonforum och guider på nätet.
http://www.ciklid.se/
http://www.zoopet.co...arium/index.asp
+ många flera.

Redigerat av Martin.M, 22 november 2004 - 15:05.


#40

Postad 22 november 2004 - 22:32

Unregisteredcadb2904
  • Unregisteredcadb2904
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
[/QUOTE]Tänk på att akvarium får inte stå för länge utan vatten, silikonet kan torka lite.
Var så förr i alla fall, vet inte hur det är i dagsläget. Var ett antal år sen jag
hade några burkar tyvär
[QUOTE]


förr var det nog så. idag är det lite bättre silikon, men man ska alltid fråga hur gammalt det är, absolut. och som ni säger, man ska ldrig ha bråttom, det är då det dåliga händer och man tappar sugen.

#41

Postad 23 november 2004 - 00:30

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

  • 773 inlägg
  • 0
Tack för tipsen! Vi får se vad som händer efter jul. Jag vågar inte planera min ekonomi då jag alltid spenderar för mycket mpengar kring jul...

#42

Postad 23 november 2004 - 10:40

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Så, nu finns en bild med i mitt galleri på hummern. Försökte ta ett på räkorna också men min kamera är så kass.

#43

Postad 23 november 2004 - 11:40

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

  • 1 021 inlägg
  • 0
Storstädade karet igår kväll. Det sista jag tänkte innan jag gick och lade mig var "bra, nu är allt grus fiskarna spottat ut på lavastenarna borta". I morse när jag tände belysningen var det nästan lika mycket uppspottat grus där igen. :D

De är bra roliga de där fiskarna. Bäst är när de "bombar" varandra med grus de hämtat från botten. :lol:

-- Patrik

#44

Postad 23 november 2004 - 12:24

Unregisteredcadb2904
  • Unregisteredcadb2904
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
döhäftig hummer, den va cool.

#45

Postad 26 november 2004 - 21:57

{OLD}Reaper
  • {OLD}Reaper
  • Veteran

  • 1 740 inlägg
  • 0
Sådärja...nu har vi skaffat två palettciklider för att testa lite...

Tack för tipset Martin M!

#46

Postad 27 november 2004 - 04:33

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Sådärja...nu har vi skaffat två palettciklider för att testa lite...

Tack för tipset Martin M!

Kul, det går nog inte att misslyckas så länge man håller någorlunda fint.
Eller... kan vara rätt så skabbigt. Men det är ju taskigt mot firrarna.

#47

Postad 27 november 2004 - 12:03

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Ingen som vill ha 10-15 palettyngel (2 cm)? Jag vill få bort dem innan dem blir för stora. I värsta fall får jag ge dem till katterna.

#48

Postad 27 november 2004 - 12:18

sn3jk
  • sn3jk
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
Kul tråd! :(
Har med som puttekula, ett 200l helglas. Har även kört med ciklider förr och endel andra knapiga firrar, men har även jag gått över till lite mer sällskap/växt akvarium pga för mycke stök :( Men det med växter är inte lätt asso, kan sitta läsa åtskilliga timmar ang det och man blir inte såå mycke klokare allafall-s- Väntar just nu på att inköpa en 6kg tub med co2 bara oxå.. Lite drygt köra med "mäsk"
Senast köpta firrarna här är 3st malar.. En ancistrus guld, en ancistus "long fin" och en bulldog-mal, annars är det mestadels neontetror och 2st silverhajar men vilka jag funderar på att skippa iväg...

#49

Postad 27 november 2004 - 13:03

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Mäsk körde man ju med förut när jag bodde hemma, tills morsan
hittade den stora dunken och slängde allt haha..
Tog ett tag att förklara att jag inte skulle dricka skiten sen,
var tvungen att visa måånga artiklar om detta innan hon trodde mig :(

#50

Postad 27 november 2004 - 22:38

Unregistered67623aec
  • Unregistered67623aec
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0
Hur gamla blir fiskar som lever i akvarium ungefär? Har väl tappat intresse för mitt akvarium mer eller mindre men kan inte med att göra mig av med mina små älsklingar :( Tror att jag haft de två sista nu i 9 respetive 11 år. Hur länge till tror ni de kommer leva? :( Men usch kanske borde göra mig av med akvariet och fiskarna medan de fortfarande lever så att jag slipper uppleva deras död.

Är ganska van vid att skalaren tigger mat så fort jag kommer in i rummet, kan oftast inte låta bli att ge den lite extra när den ber så snällt <_< Men jag hoppas verkligen att den inte kommer ligga död en dag när jag kommer hem ;) ...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.