Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stockholms Hifi-mässa 2007 - Diskutera och se bilder på allt!

82 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 05 februari 2007 - 19:18

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0
Jag var där både lördag och söndag och det var betydligt lättare att se något på söndagen. På lördagen skulle man ju ha tur för att komma in i vissa rum.

Jag lyssnade mest på anläggningar i överkomlig prisklass då det känns mest intressant. Lyssnade dock lite på en del extremt dyra anläggningar men anser oftast att priset inte är realistiskt i förhållande till ljudet. Mycket billigare anläggningar kan i mina öron ofta låta betydligt trevligare. Men jag förstår iofs inte heller hur LP-skivor kan vara så populärt fortfarande. I något rum lyssnade man på någon skiva med rätt mycket pauser och låga ljudnivåer där knastret nästan lät mer än musiken. Ska det vara Hi-Fi? Lät det verkligen så i studion när man spelade in ;)

Måste annars säga att det då var Midgård Audio och XTZ som imponerade mest med riktigt bra ljud till rimliga priser, framförallt XTZ som är oförskämt billiga med tanke på ljudet som deras nya DSP-Subba och högtalare med Seas-element presterade. Midgård Audios monoblock Oberon och deras kommande högtalare lät sjukt bra men är ju också mer än dubbelt så dyra.

Designmässigt måste jag ge full pott till YBA och deras billigare Y-serie som är svart med ljusblå display och med en silverlist nertill, äckligt läckert!

Sedan var jag nästan lite besviken på SVS som demade med deras största och nästa största subba igång samtidigt. Visst lät det ok men jag hade förväntat mig betydligt mer med tanke på storleken, 2 st spelandes samtidigt och omdömen man läst om dessa. Ingen trilla av stolen känsla direkt tyvärr.

Som helhet är jag nöjd med mässan och till nästa år om det blir någon så lär jag nog bara gå på söndagen då man kan andas och lyssna samtidigt ;)

#52

Postad 05 februari 2007 - 19:37

TCM
  • TCM
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Det jag hann med i helgen så var Focal + adio analogue  i mina öron bland det bättre faktiskt.
Jag o polarna blev positivt överaskade av ljudet. Bra dynamik o rytm.....det lät kul helt enkelt. Kanske spelade högtalarna lite för mycket på lyssnaren i min smak men annars mycket bra.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag trodde att jag var i alla rummen (vissa kortare tid än andra - typ 3 sekunder ;) ), men jag verkar ha missat detta rum. Vad för audio analogue utrustning var det? Flera verkar ha gillat rummet.

#53

Postad 05 februari 2007 - 20:27

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Ja denna mässan var nog den bästa jag varit på får jag nog påstå, fanns några rum som imponerade stort på mig.

Bland annat hos Hifi Consult, där det lät riktigt bra bitvis.

Xtz tycker jag var en stor flopp.

Finale sound var ett intressant märke men tyvärr så satt ju ljudbilden nere vid golvet så de förstörde allt.

Hifi Klubbens demo av lyngdorf rumskorrigering var riktigt trevlig, med bra driv och roligt att lyssna på.

En anläggningn jag håller hårt om hjärtat är Phonar Veritas P5 ihop med elektronik från Agile.

Postad bild

Högtalarna har jag ju själv, men det var intressant att få höra dem med annat än rör elektronik, och agile imponerade stort på mig med sin renhet i ljudet.

Andra rum som var riktigt trevliga var båda rummen hos Audio Concept där det lirades dels på verito audio som är en av mina favorit högtalare samt något nytt för mig som var MBL, riktigt läckra högtalare.

Postad bild

Postad bild

Ska försöka knåpa ihop en top 5 lista senare.

Ha de gott så länge.

Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 05 februari 2007 - 21:02.


#54

Postad 05 februari 2007 - 23:39

Mr Thomson
  • Mr Thomson
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Ljudtema alltså.. kan man gissa att racket var någon modell ur Empires sortiment?

<{POST_SNAPBACK}>



Tack Det kan nog stämma..synd att man inte kommer in på Empires sida just nu!
Thompa

#55

Postad 06 februari 2007 - 00:33

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Otroligt lågt intresse alltså?! Är folk bara intresserade av Siba-paket :)

#56

Postad 06 februari 2007 - 01:04

No I'm Corben Dallas
  • No I'm Corben Dallas
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Mina upplevelser av mässan:

Mest positiva intrycken:

* Hegel, som klarade klassisk musik galant på riktigt hög volym.

* Peter Lyngdorf, som på ett bra sätt förklarade skillnaden mellan musik och hifi. Även lyngdorfs rumskorrigering och innovativa bas-setup förtjänar en eloge.

* Moon+opera. Sagolikt ljud ur denna kombination. Synd att moonbukarna var så gräsligt fula. Plus dock för stora och tydliga displayer.

* Elacs lilla "baby-jet" lät fullvuxet och mycket välbalanserat. Det blev faktiskt sämre när subben kopplades in.

* Entusiasmen och kunnandet hos företrädarna för Harmony design och Transient design.

Mest negativa intrycken:

* XTZ, som på ett snobbigt och arrogant sätt nobbade oss att gå in och lyssna. Och det var inte ens halvfullt i rummet. Representanter för märken som kostar 20ggr mer var betydligt mer tillmötesgående.

* 55kr för en macka och kaffe är oförskämt.

* Totalmiss av de som demade Nuforce att göra setup:en på det sätt de gjorde. Alltså, här har vi en förstärkare som är banbrytande och samma företag har precis lanserat en nytt försteg i absolut referensklass och vad gör generalagenten? Jo han väljer att fokusera på ett par sunkiga elektrostater som måste understödjas av en trött blöt bas. Man tar alltså signalen från försteget i världsklass och leder det till en sumpig bas som delar vid 55Hz och skickar den signalen, nu kraftigt försämrad och in i slutstegen som sen driver elektrostaterna. En jättemiss tycker jag. Men förmodligen var dom där för att promota elektrostaterna och sket i Nuforce produkter. Sen tycker jag att om man ska dema highend prylar så bör man ha en bra cd spelare. En transporter känns lite som en "dinky toy" i sammanhanget.

#57

Postad 06 februari 2007 - 01:42

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Mina upplevelser av mässan:

Mest positiva intrycken:

* Hegel, som klarade klassisk musik galant på riktigt hög volym.

* Peter Lyngdorf, som på ett bra sätt förklarade skillnaden mellan musik och hifi. Även lyngdorfs rumskorrigering och innovativa bas-setup förtjänar en eloge.

* Moon+opera. Sagolikt ljud ur denna kombination. Synd att moonbukarna var så gräsligt fula. Plus dock för stora och tydliga displayer.

* Elacs lilla "baby-jet" lät fullvuxet och mycket välbalanserat. Det blev faktiskt sämre när subben kopplades in.

* Entusiasmen och kunnandet hos företrädarna för Harmony design och Transient design.

Mest negativa intrycken:

* XTZ, som på ett snobbigt och arrogant sätt nobbade oss att gå in och lyssna. Och det var inte ens halvfullt i rummet. Representanter för märken som kostar 20ggr mer var betydligt mer tillmötesgående.

* 55kr för en macka och kaffe är oförskämt.

* Totalmiss av de som demade Nuforce att göra setup:en på det sätt de gjorde. Alltså, här har vi en förstärkare som är banbrytande och samma företag har precis lanserat en nytt försteg i absolut referensklass och vad gör generalagenten? Jo han väljer att fokusera på ett par sunkiga elektrostater som måste understödjas av en trött blöt bas. Man tar alltså signalen från försteget i världsklass och leder det till en sumpig bas som delar vid 55Hz och skickar den signalen, nu kraftigt försämrad och in i slutstegen som sen driver elektrostaterna. En jättemiss tycker jag. Men förmodligen var dom där för att promota elektrostaterna och sket i Nuforce produkter. Sen tycker jag att om man ska dema highend prylar så bör man ha en bra cd spelare. En transporter känns lite som en "dinky toy" i sammanhanget.

<{POST_SNAPBACK}>

Kul med dina intryck! Stämmer rätt bra med överens med mina egna faktiskt.. ska skriva en liten lista senare i natt om jag orkar.

Det jag hade störst förväntningar på som lät sämst var helt klar nuforce + final sound.

Ljudbilden var diffus och när det var någon sång lät det som om sångaren låg ner på golvet och sjöng, riktigt dåligt var det tyvärr...

#58

Postad 06 februari 2007 - 10:37

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0

Sen tycker jag att om man ska dema highend prylar så bör man ha en bra cd spelare. En transporter känns lite som en "dinky toy" i sammanhanget.

<{POST_SNAPBACK}>


Nu blir det lite OT utanför mässnacket

Att kalla den för en Dinky Toy tror jag är fel. Den lär ha minst lika fina komponenter och DAC som en cd-spelare i samma prisklass.

En hårddisk läser ju även informationen betydligt mer noggrant än en CD-spelares laser som har en massa inbyggda felkorrigeringar att ta hänsyn till. Gillar man inte ljudet så kan det bero på att man kanske hör för mycket information också, mer ärligt helt enkelt. Bara att titta på tråden där man kunde jämföra wav mot mp3 där typ hälften föredrog mp3 ljudet. Kanske beroende på att det komprimerade ljudet lät mer förlåtande.

Tror att detta kan bli lite som LP vs CD där vissa fortfarande tycker att LP låter bättre. Så få (helst inga) rörliga delar som kan påverka ljudet torde vara det optimala om sedan resten av komponenterna håller likvärdig kvalitet

Slut OT

#59

Postad 06 februari 2007 - 15:40

Unregistered4eb830f5
  • Unregistered4eb830f5
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Underbara bilder på mässans godbitar jag vill tacka så mycket MARTIN(King of the Kings) för dessa och samtidigt ställa en fråga om detta underbara rack som finns på bild. Är det någon som kan säga var det finns att få tag på? Jag har säkert inte råd men är intresserad av detta som sjutton.
:)

<{POST_SNAPBACK}>


Racket på bilden är NAIM:s egna "FRAIM"

#60

Postad 06 februari 2007 - 17:01

q-biq
  • q-biq
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Söker en artist som spelades flitigt i väldigt många rum. En tjej som sjunger en väldigt lugn och bra låt. Nån som har nått förslag på vem det kan vara?

La upp några utav mina bilder jag tog på mässan på http://q-biq.bloggag...ifi-massa-2007/

Redigerat av q-biq, 06 februari 2007 - 17:02.


#61

Postad 06 februari 2007 - 20:27

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0
Härlig läsning! :unsure:

Det fina med forum som denna (samt HiFiforum.nu), är ju om man inte har möjlighet att besöka en mässa eller annat evenemang så kan man ge sig den på att folk kommer rapportera med bilder text och upplevelser.

Vill därför bock och buga för denna fina service som visas upp från mångas håll! Otroligt trevligt! :P


mvh
multimedia

#62

Postad 06 februari 2007 - 20:31

No I'm Corben Dallas
  • No I'm Corben Dallas
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Nu blir det lite OT utanför mässnacket

Att kalla den för en Dinky Toy tror jag är fel. Den lär ha minst lika fina komponenter och DAC som en cd-spelare i samma prisklass.

En hårddisk läser ju även informationen betydligt mer noggrant än en CD-spelares laser som har en massa inbyggda felkorrigeringar att ta hänsyn till. Gillar man inte ljudet så kan det bero på att man kanske hör för mycket information också, mer ärligt helt enkelt. Bara att titta på tråden där man kunde jämföra wav mot mp3 där typ hälften föredrog mp3 ljudet. Kanske beroende på att det komprimerade ljudet lät mer förlåtande.

Tror att detta kan bli lite som LP vs CD där vissa fortfarande tycker att LP låter bättre. Så få (helst inga) rörliga delar som kan påverka ljudet torde vara det optimala om sedan resten av komponenterna håller likvärdig kvalitet

Slut OT

<{POST_SNAPBACK}>

Transportern är en bra pryl för de pengarna, 18-20kkr tror jag den kostar. Men med tanke på vad Nuforce produkter presterar så är det en leksak i sammanhanget, ledsen men så är det.

Nuforce försteg (P-9) och slutstegen (ref. 9SE) ska matchas med källor för +50kkr för att verkligen visa vad de går för. Missförstå mig rätt, det låter bra ändå, tom med en transporter (om nu bara generalagenten inte hade sabbat setup:en), men vill man verkligen visa vad grejjerna kan prestera så ska man också ha en riktigt bra källa. Och varför inte ett par riktigt bra högtalare, tex Nuforce egna, som jag hade hoppats på istället för dom där utspända plastlakanen.

Vad gäller själva transportern så ska man inte stirra sig blind på vilka dac:ar och övriga komponenter som sitter i en burk. Rätt implementerade enklare komponenter kommer att låta bättre än flashiga dac:ar med grymma specar som är lite halvdant implementerade. Du skulle nog bli förvånad över hur många av de riktiga highend märkena som delvis har rätt "normala" komponenter, som kanske är en eller ett par generationer från det senaste. Det dyra och svåra är inte att att ha de senaste komponeterna utan att impementera dessa på ett sätt som minimerar jitter och elektriska och magnetiska störningar i burken. Ta tex linn sondek cd 12. Den är fortfarande idag en av världens absolut bästa cd spelare trots 10 år på nacken. Och den använder sig av bb1704, dvs en bra men gammal 20 bitars dac som på papperet inte har nåt att sätta emot det som sitter i ens en squeezebox. Det som gör den så bra är en innovativ arkitektur och en designad "renhet" ifrån störningar.

Dit är det ännu en bra bit för strömmande mediespelare som tex transportern. Men i framtiden kommer dessa apparater att bli det som de flesta använder och då kommer de också att klassa in i det som är riktig highend.

Ang. jämförelsen mellan mp3 och wav så håller jag inte alls med. Enda skälet till att ha någon komponent i en stereokedja eller ljudformat som är förlåtande är om materialet är skit från början. En bra inspelning av ett musikstycke blir aldrig bättre eller lättare att lyssna på med ett sämre format. Sedan är det nog också en vanefråga. De flesta tycker om hifi men vet inte hur bra reproducerad musik låter, det är en ganska stor skillnad. Det illustrerades på ett utmärkt sätt av Peter Lyngdorf när han demade sina produkter. De som har hållit på med livemusik kände genast igen sig när han "avhififierade" musiken i förstärkaren.

Ang. LP vs CD så är det också en fråga om vad man är van vid. Och det är ju inte bara STORA rörliga delar som påverkar ljudet. I en digital källa så finns det en mängd komponenter som bidrar till resonans och därmed sämre ljud genom den spänning som går genom dem. Det kan orsaka ännu större störningar än större mekaniska delar.

Redigerat av No I'm Corben Dallas, 06 februari 2007 - 20:43.


#63

Postad 07 februari 2007 - 18:19

HighVoltage
  • HighVoltage
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Mycket folk på plats, men väntade man kvar i rummen en stund så fick man tilfälle att lyssna på grejjerna ordentligt, vilket var bra.

Sket i prislapparna och lyssnade bara efter vad jag trivdes med, och av mina två favoriter som jag tog mig lite extra tid till var den ena Heco-högtalarna, som fångade mitt intresse. Dom andra la jag inte på minnet då prislappen var runt 60000 kr vilket är för mycket för min smak, men heco gick på runt 15000 vilket är ganska överkommligt!

#64

Postad 09 februari 2007 - 13:46

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Ingen som har några roliga anekdoter .. vad var bäst? Vad var sämst, vad var roligast!

Mitt roligaste ögonblick på mässan var inne hos Rauna, det var den mest obskyra blipp blopp jazz jag någonsin hört, ett litet klink och klonk här och där.. måste varit en 30-40 bpm på låten, volymen var jättelåg också så man knappt hörde något... och så satt det en rund farbror med stort skägg i sweetspoten och rådiggade/headbangade "ååååhhh så här ska det låta".

Det sämsta över lag var Onkyo och deras skärande diskanter, jisses alltså kände hur hörselnerverna dog på löpande band.
Demon hos XTZ var inte heller någon höjdare, fick lyssna på lite låtar, lät inte speciellt bra, sen tryckte demonstratören på någon knapp och något skulle hända, men ingen i rummet hörde någon skillnad :rolleyes: sen började det dista redan på rätt låg volym.
Många hade problemet att dom spelade högre en vad anläggningarna klarade av, mycket distande och missljud fick man höra på.
Vienna som spelade någon slags metal på för hög volym, vilket mardrömsljud :D

Vad var bäst... Några av favoritrummen var Lyngdorf Demo hos hifiklubben, dock lite mycket diskant där... QRS demon hos hificonsult på söndagen lät väldigt bra, fick platsen mitt i sweetspoten.
Master Audio högtalare tillsammans med Audiospace hos DWO var en trevlig upplevelse.
Små Elac lät också fint!
Kommer nog på mer sen säkert :rolleyes:

Det jag blev mest besviken (pga höga förväntningar) på var Final Sound och NuForce, detta har ju hypats till tusen.. men ljudbilden var diffus och vid låtar med sång lät det som om sångaren/sångerskan låg ner på golvet.
Var inne och lyssnade vid 3-4 olika tillfällen och det var lika varje gång, mycket trist.

#65

Postad 09 februari 2007 - 13:52

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0

Demon hos XTZ var inte heller någon höjdare, fick lyssna på lite låtar, lät inte speciellt bra, sen tryckte demonstratören på någon knapp och något skulle hända, men ingen i rummet hörde någon skillnad  :rolleyes: sen började det dista redan på rätt låg volym.


Skumt. Jag tyckte att det lät riktigt bra. Ingen skrikig diskant utan öppet och fint med en bra tight bas med deras nya subba. Jag satt perfekt i mitten längst fram

Men mest impad var jag av Midgårds prylar som lät kanonbra. Ska bli kul att höra och se högtalarna när dom är helt klara

Redigerat av Unregistered2d5b6d9a, 09 februari 2007 - 13:53.


#66

Postad 09 februari 2007 - 13:57

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Men mest impad var jag av Midgårds prylar som lät kanonbra. Ska bli kul att höra och se högtalarna när dom är helt klara

<{POST_SNAPBACK}>

Ja dom vill man höra sen igen, hörde dom lite snabbt på lördagen tror jag det var, då lirades rammstein på för hög nivå, det lät verkligen hästskit.
Sen stack jag in huvudet en snabbis på söndagen med, då spelades det på normal volym, då lät det helt okej :rolleyes:

#67

Postad 09 februari 2007 - 14:01

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0

Men mest impad var jag av Midgårds prylar som lät kanonbra. Ska bli kul att höra och se högtalarna när dom är helt klara

<{POST_SNAPBACK}>

Ja dom vill man höra sen igen, hörde dom lite snabbt på lördagen tror jag det var, då lirades rammstein på för hög nivå, det lät verkligen hästskit.
Sen stack jag in huvudet en snabbis på söndagen med, då spelades det på normal volym, då lät det helt okej :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>


Jag hörde dom med Infected Mushroom på lagom hög nivå :rolleyes:

Kanske inte är högtalaren att ställa upp i decibel-vm med, men upp till lagom höga nivåer så lät det kanon

#68

Postad 10 februari 2007 - 16:03

Flageborg
  • Flageborg
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Hei.

Takk til alle som besøkte oss på messens "rum 251" - vi har aldri sett så mange hyggelige og positive lydentusiaster - samlet i ett rom.

Det ble 2 hektiske dager med lyd- & bildeopplevelser - :o :D :lol:

Vi skulle gjerne hatt et større rom, slik at flere kunne oppleve å sitte i den "romkorrigerte sonen" som vi tilpasset med Denon 2807 og Audyssey MultEQ XT. Med kun 10 sitteplasser og ca. 10 ståplasser ble det til tider litt trangt om plassen.

Denon 2807 m/Audyssey MultEQ XT romkorreksjon kontrollerte en pakke med SVS SBS-01 fronthøytalere, center, og bak-kanaler samt subwooferene SVS PB12NSD og SVS PB12Plus/2. Alle produktene ble kalibrert i forhold til rommet.

SweetSpot er den beste plassen for alle lydopplevelser. Det er ytterst viktig å lytte til musikk og film inne i den "romkorrigerte" sonen, og vi måtte hele tiden oppfordre publikum til å sette seg i sonen når foregående pulje hadde fått sin del av demonstrasjonen. Selv var jeg plassert langs veggen - på siden, og der var lyden veldig ubalansert.

Vi demonstrerte musikk både i 2-kanal stereo og i 5.1-kanal DTS-lyd, med Burmester CD-spiller og Oppo DVD-spiller. Vi spilte mye Allan Taylor, Chris Jones, Infected Mushroom etc. i 2-kanal stereo. Det var egentlig utrolig mange basshungrige entusiaster som ville kjenne på BASS. Det har vi også mange måter å demonstrere på - og de fikk MER enn de hadde trodd var mulig. I flerkanal musikk presenterte vi AMBRA - Child of the Universe. Med tilhørende fantastiske bildeopplevelser presentert på en flatskjerm fra Samsung. Tilbakemeldingene fra publikum var utrolig positive.

Vi startet demonstrasjonen av film og DYPBASS-effektene med en HP 651B frekvensgenerator. Vi demonstrerte sinustoner fra 8Hz og opp til 40Hz. Når vi passerte 12Hz begynte publikum å glise bredt for "bølgene" som kjentes i kroppen. Ved 15Hz gikk gliset over til spontan latterglede for mange. Dypbass på dette nivået er følelser satt i system.

Filmkuttene startet med skytescenen fra Open Range,............og det var flere som hoppet i stolen. Videre viste vi åpningsslaget fra Master & Commander. Trykkbølgene fra kanonene satte publikum og rommet i bevegelse. Nå var publikumets smil forvandlet til et stort GLIS over hele ansiktet.

- "Vil dere ha mer? - i kroppen?"

- "JA !!!" var svaret - unisont - fra hele forsamlingen.

- "Vil dere være med på en nødlanding? Et flykræsj?"

Publiken var enstemmig - "KJØR PÅ - VI VIL HA MER!!!"

Flight of the Phoenix - griper fysisk tak i alle besøkende i rommet.................publikum er fysisk slitne etter den harde medfarten.
MEN - de vil ha mer.........mange kommer tilbake - flere ganger :P

Så var det tid til en bitteliten pause, mens de stående fikk sitteplasser - og ny runde med entusiaster presset seg inn demorommet til ståplassene.

Mange, både besøkende og utstillere, fikk servert en kopp rykende fersk espresso, laget av Ottolina Classica-bønner og servert fra Siemens Surpresso S40. Kaffeduften lå til tider langt ut i korridoren og etterspørselen etter deilig kaffe økte naturlig nok i takt med rekkevidden på duften.

Lørdag kjørte vi volum på -15dB på Denon 2807 Receiver - ca. max 115dB. Flere fra publikum ville ha "litt" høyere nivå, og det fikk de.
Selvsagt uten å forringe kvaliteten på lydgjengivelsen.

Søndag økte vi volum med 5dB - som ga ca. max 121dB.
Med receiver på -10dB var det INGEN som ba om "mer volum".

Det var utrolig mange utstillere som besøkte vår demo - og fikk seg en kjempeopplevelse med LYD. Slike spontane, positive reaksjoner er utrolig å oppleve for oss. Flere av de besøkende takket oss for opplevelsen med et fast håndtrykk!

Takk til dere alle - enda en gang - og på gjensyn til neste år !!!

www.kringlyd.no - Her følger et bilde fra SoundCheck før messen åpner.

Postad bild

...

#69

Postad 10 februari 2007 - 16:04

Flageborg
  • Flageborg
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Her følger link til Messeoversikt:

http://www.gignosaud...iktskarta07.pdf

...

#70

Postad 11 februari 2007 - 11:49

TCM
  • TCM
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Ingen som har några roliga anekdoter ..


Jag mötte Lassie, nej jag menar Janne Schaffer - han var kortare än jag trodde [ingen hifi-anekdot, men...]

#71

Postad 13 februari 2007 - 19:25

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Här har vi han som skötte det mesta av jobbet. :)

Postad bild

#72

Postad 14 februari 2007 - 20:46

Unregistered491ee9b8
  • Unregistered491ee9b8
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Jag är ingen HiFi-nörd direkt, jag vet vad jag tycker låter bra men kan inte säga att jag är speciellt duktig på att sätta målande adjektiv på upplevelsen. Jag vet dock hur bra en RIKTIGT bra stereo kan låta och utifrån detta är det rätt intressant att gå på en sån här mässa. Jag var även på HighEnd 05 och märkte samma tendens där:

Det som är RIKTIGT dyrt låter också oftast RIKTIGT bra. På HE05 var det HiFiklubbens demo av B&Ws värstingar för 185 pengar som verkligen imponerade. På HE07 var det framförallt Tonkraft med Plinius resp. McIntosh plus deras norska högtalare som var fantastiska. Frågade aldrig om priset men gissar att även det var fantastiskt. Även T+As grejer tyckte jag lät väldigt bra.

Det som är halvdyrt kan i stort sett låta hur som helst. På både HE05 och HE07 var det framförallt Arcams prylar som lät som skräp rent ut sagt. På HE07 gick jag in i deras rum men vände direkt, stod inte ut mer än några sekunder - platt, bumligt, diskantfattigt. RIKTIGT uselt med tanke på prisklassen.

Det som är billigt kan antingen låta sådär eller helt fantastiskt. På HE07 var det framförallt ELACs grejer som lät fint, men en riktig smygare var Audio Pro, deras bokhyllehögtalare för 3200:- som drevs av h/k-prylar för ungefär det dubbla lät i mina öron bättre än det mesta på mässan. Lustigt nog lät även Arcamprylarna i Lars Bengtssons demorum riktigt bra, men då ihop med Energy/Klipsch/Miragehögtalare för 5-8000:- paret.

Sen tycker jag att det är RIKTIGT uselt att Gignos Audio gör reklam för en mässa med HiFi och hemmabio, och sedan har utställare som till 90-95% enbart visar tvåkanalsljud. Kunde inte Tonkraft kört en maffig McIntosh-setup med en Sony VW-100HT eller Infocus 3-chip DLP? Kunde inte Hifiklubben kört en trevlig NAD/B&W-kombo med en Samsung BluRay på en riktigt fin plasma? Etc.

Avslutningsvis förstår jag inte heller hur en del utställare är funtade. Man släpar dit stereoprylar för, i vissa fall uppåt 300.000:-. Man hyr en svit på Sheraton. Man producerar marknadsföringsmaterial. Man bjuder in folk att lyssna på dessa fantastiska anläggningar. Och sen står man en meter därifrån och pratar, högt och ljudligt, om precis vad som helst. Va f-n?!

Dock: sammantaget ett trevligt evenemang som jag definitivt gärna kommer tillbaka till. Synd bara att det är 51 veckor kvar till nästa gång. :)

Redigerat av Unregistered491ee9b8, 14 februari 2007 - 20:47.


#73

Postad 15 februari 2007 - 15:40

tobbecarnal
  • tobbecarnal
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Mina upplevelser av mässan:


Mest negativa intrycken:

* Totalmiss av de som demade Nuforce att göra setup:en på det sätt de gjorde. Alltså, här har vi en förstärkare som är banbrytande och samma företag har precis lanserat en nytt försteg i absolut referensklass och vad gör generalagenten? Jo han väljer att fokusera på ett par sunkiga elektrostater som måste understödjas av en trött blöt bas. Man tar alltså signalen från försteget i världsklass och leder det till en sumpig bas som delar vid 55Hz och skickar den signalen, nu kraftigt försämrad och in i slutstegen som sen driver elektrostaterna. En jättemiss tycker jag. Men förmodligen var dom där för att promota elektrostaterna och sket i Nuforce produkter. Sen tycker jag att om man ska dema highend prylar så bör man ha en bra cd spelare. En transporter känns lite som en "dinky toy" i sammanhanget.

<{POST_SNAPBACK}>


Det märks att du inte är förtjust i Elektrostater och det är helt ok. Elektrostaternas upplösning och detaljrikedom i toppen faller inte alla i smaken, så enkelt är det. Att vi skiter i NuForce produkterna är dock helt fel. Vi är väldigt stolta att arbeta med både Final Sound och NuForce som vi anser gör högkvalitativa och prisvärda produkter båda två.

Att signalen blir "försämrad" via delningsfiltret i subben är sant. Förbättringen ligger dock i att slutsteget endast behöver förstärka den del av signalen som panelerna ska ha och därmed prestera bättre. Beroende på kvaliteten av komponenterna i delningsfilter så brukar det dock alltid bli en försämring av signalen oavsett fabrikat, skillnaden här är att försämringen sker innan förstärkning där det är betydligt enklare att hantera signalen och med mindre förluster.

Vidare har vi gjort massor av tester med CD spelare av extremt hög kvalitet och erkänt bra externa DAC:ar. Transportern matchar många av de absolut finaste kombinationer av drivverk och DAC och slår alla kombinationer i samma prisklass och ett par klasser över också. Vi har dessutom gjort blindtester på mässor för allmänheten där majoriteten upplevde en klar förbättring vid användande av Transportern och HD lagring av materialet.


Nu blir det lite OT utanför mässnacket

Att kalla den för en Dinky Toy tror jag är fel. Den lär ha minst lika fina komponenter och DAC som en cd-spelare i samma prisklass.

En hårddisk läser ju även informationen betydligt mer noggrant än en CD-spelares laser som har en massa inbyggda felkorrigeringar att ta hänsyn till. Gillar man inte ljudet så kan det bero på att man kanske hör för mycket information också, mer ärligt helt enkelt. Bara att titta på tråden där man kunde jämföra wav mot mp3 där typ hälften föredrog mp3 ljudet. Kanske beroende på att det komprimerade ljudet lät mer förlåtande.

Tror att detta kan bli lite som LP vs CD där vissa fortfarande tycker att LP låter bättre. Så få (helst inga) rörliga delar som kan påverka ljudet torde vara det optimala om sedan resten av komponenterna håller likvärdig kvalitet

Slut OT

<{POST_SNAPBACK}>

Transportern är en bra pryl för de pengarna, 18-20kkr tror jag den kostar. Men med tanke på vad Nuforce produkter presterar så är det en leksak i sammanhanget, ledsen men så är det.

Nuforce försteg (P-9) och slutstegen (ref. 9SE) ska matchas med källor för +50kkr för att verkligen visa vad de går för. Missförstå mig rätt, det låter bra ändå, tom med en transporter (om nu bara generalagenten inte hade sabbat setup:en), men vill man verkligen visa vad grejjerna kan prestera så ska man också ha en riktigt bra källa. Och varför inte ett par riktigt bra högtalare, tex Nuforce egna, som jag hade hoppats på istället för dom där utspända plastlakanen.


<{POST_SNAPBACK}>


"utspända plastlakan.. " - med samma logik kan du säga, konformade papp trattar om konventionella högtalare. De "utspända plastlakanen" har en fysisk överlägsenhet vad gäller att reproducera separation och ljudbild i övre mellanregister och diskant mot konformade papptrattar, punkt slut. Denna fördelen ger av samma anledning en fysisk underlägsenhet i att flytta luft i de lägre frekvenserna. Så missförstå mig inte, elektrostater är ingalunda frälsningen för alla HiFi och hemmabiofantaster men det de gör bra tilltalar många runt i världen.


Ingen som har några roliga anekdoter .. vad var bäst? Vad var sämst, vad var roligast!

Det jag blev mest besviken (pga höga förväntningar) på var Final Sound och NuForce, detta har ju hypats till tusen.. men ljudbilden var diffus och vid låtar med sång lät det som om sångaren/sångerskan låg ner på golvet.
Var inne och lyssnade vid 3-4 olika tillfällen och det var lika varje gång, mycket trist.

<{POST_SNAPBACK}>


Tråkigt att du blev besviken Martin. Det jag tor att du råkat ut för är de mindre panelerna (300i) som inte var inspelade under mässan samt att du fick lyssna ståendes. En av de mindre panelernas akilleshälar är att ljudbilden stannar lågt vilket gör att man bör sitta ned för att få en bra ljudbild. Spridningen i höjdled är mindre bra ju mindre panelen är. Detta problem är mycket mindre på 400i och finns inte på 600i och 1000i. Man bör också betänka priset på dessa mindre paneler när man gör jämförelser. 300i kostar alltså 17.000kr paret. Tar man med subwoofern i beräkningen så har vi ett högtalarsystem för 22.000kr som ska jämföras med många av de andra systemen som ibland hade en hel siffra extra i beloppet.

#74

Postad 15 februari 2007 - 15:47

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Tråkigt att du blev besviken Martin. Det jag tor att du råkat ut för är de mindre panelerna (300i) som inte var inspelade under mässan samt att du fick lyssna ståendes. En av de mindre panelernas akilleshälar är att ljudbilden stannar lågt vilket gör att man bör sitta ned för att få en bra ljudbild. Spridningen i höjdled är mindre bra ju mindre panelen är. Detta problem är mycket mindre på 400i och finns inte på 600i och 1000i. Man bör också betänka priset på dessa mindre paneler när man gör jämförelser. 300i kostar alltså 17.000kr paret. Tar man med subwoofern i beräkningen så har vi ett högtalarsystem för 22.000kr som ska jämföras med många av de andra systemen som ibland hade en hel siffra extra i beloppet.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det var väldigt trist eftersom det är ett märke som jag varit väldigt intresserad av, dock har jag lyssnat så pass mycket att jag vet att man inte ska hänga upp sig på hur det låter på en mässa.

Ska självklart lyssna på dom igen när tillfälle ges :P

Jag lyssnade dock på 2 storlekar av panelerna, sittandes 3 av 4 gånger.

Sen ang Transporter, den är ju hur bra som helst så där satt det i alla fall ingen flaskhals!

#75

Postad 16 februari 2007 - 00:05

No I'm Corben Dallas
  • No I'm Corben Dallas
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag kortar ner lite:

Att signalen blir "försämrad" via delningsfiltret i subben är sant. Förbättringen ligger dock i att slutsteget endast behöver förstärka den del av signalen som panelerna ska ha och därmed prestera bättre. Beroende på kvaliteten av komponenterna i delningsfilter så brukar det dock alltid bli en försämring av signalen oavsett fabrikat, skillnaden här är att försämringen sker innan förstärkning där det är betydligt enklare att hantera signalen och med mindre förluster.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror att ni ville lyfta fram flera produkter samtidigt. Inget fel i det men ni har matchat dem fel. NuForce egna högtalare finns ju med aktiva filter. Hade ni använt dessa så hade ni inte behövt ta vägen över subbens delningsfilter, ni hade inte behövt subben alls skulle jag gissa. Det hade visserligen gått åt två ref 9SE till (S-9 är väl en 2 eller 2,5 vägs högtalare) men det hade väl inte varit svårt att ordna? Sedan så var inte basen bra, det kan du inte med handen på hjärtat påstå. Den var blöt och bumlig och rörde till elektrostaternas "fina" upplösning så att summan i alla fall blev diffus och slapp.

Vidare har vi gjort massor av tester med CD spelare av extremt hög kvalitet och erkänt bra externa DAC:ar. Transportern matchar många av de absolut finaste kombinationer av drivverk och DAC och slår alla kombinationer i samma prisklass och ett par klasser över också. Vi har dessutom gjort blindtester på mässor för allmänheten där majoriteten upplevde en klar förbättring vid användande av Transportern och HD lagring av materialet.

<{POST_SNAPBACK}>

Problemet med transortern är inte D/A omvandlingen i sig. Det är strömförsörjning, klocka, op-ampar och utgångssteg. Det finns firmor som livnär sig på att modda transportern för mer än de kostar nya. Skulle alla som moddar sin transporter vara fullkomliga idioter med för mycket pengar? I valet mellan dem och de som tillfälligt hör transporter på en stökig mässa sätter jag hellre mina pengar på att "idioterna" har rätt.
Att sätta en transporter framför en P-9 är som att köra en Porsche turbo på 95 oktanigt bränsle, visst det går, inga problem, men du får ut mer på 98 oktanigt bränsle.
Att jag "gnäller" om detta är inte för att jag vill göra ner transportern, det är för att jag vill påpeka vilken superb produkt P-9 är. Den kan utan vidare jämföras med betydligt dyrare försteg och då förtjänar den också en källa i sin egen klass.

"utspända plastlakan.. " - med samma logik kan du säga, konformade papp trattar om konventionella högtalare. De "utspända plastlakanen" har en fysisk överlägsenhet vad gäller att reproducera separation och ljudbild i övre mellanregister och diskant mot konformade papptrattar, punkt slut. Denna fördelen ger av samma anledning en fysisk underlägsenhet i att flytta luft i de lägre frekvenserna. Så missförstå mig inte, elektrostater är ingalunda frälsningen för alla HiFi och hemmabiofantaster men det de gör bra tilltalar många runt i världen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är inte intresserad av separation och ljudbild, det är flumtermer, utan av musikalitet. Det är just DET som alla hifitidningar berömt NuForce för, och det är en setup som tar fram just DET som ni borde ha demat.

#76

Postad 24 februari 2007 - 11:14

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0
Ingen som hittat igen bilder från M A Carlssons rum? Mao bilder & Info på Advance Acoustic prylarna de har agenturen för?

Är sjukt nyfiken på deras kommande DVD-spelare, MVD-903... ;)

#77

Postad 11 mars 2007 - 00:54

Unregistereda0288622
  • Unregistereda0288622
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0
Har några frågor om tillverkare/modeller om det går bra...

Postad bild
Längst ner till vänster i hyllan där, med ringarna, någon som vet vad det är?

Postad bild
Sjukt snyggt, men vad?

#78

Postad 11 mars 2007 - 01:34

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
På övre bilden vet jag inte... maila Audio Concept och fråga!

Och under bilden är Ancient Audio http://www.ancient.com.pl/

Ancient Audio var för övrigt med och slogs om mässans sämste ljud kontra krona :angry:

Redigerat av Martin, 11 mars 2007 - 01:34.


#79

Postad 11 mars 2007 - 15:43

Unregisteredd9379aaf
  • Unregisteredd9379aaf
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0
Gissar på någon form av strömrenare, kan bara inte komma ihåg var jag sett den förr.
För att vara på den säkra sidan så följ Martins råd.

#80

Postad 14 mars 2007 - 21:24

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

  • 668 inlägg
  • 0
Det är ett nätfilter/strömrenare, Audience Adept Response heter ojektetet i fråga och kostar 32000:- på Audio Concept!

#81

Postad 26 april 2007 - 13:46

tobbecarnal
  • tobbecarnal
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Jag tror att ni ville lyfta fram flera produkter samtidigt. Inget fel i det men ni har matchat dem fel. NuForce egna högtalare finns ju med aktiva filter. Hade ni använt dessa så hade ni inte behövt ta vägen över subbens delningsfilter, ni hade inte behövt subben alls skulle jag gissa. Det hade visserligen gått åt två ref 9SE till (S-9 är väl en 2 eller 2,5 vägs högtalare) men det hade väl inte varit svårt att ordna? Sedan så var inte basen bra, det kan du inte med handen på hjärtat påstå. Den var blöt och bumlig och rörde till elektrostaternas "fina" upplösning så att summan i alla fall blev diffus och slapp.

NuForce S9 är en tvåvägshögtalare och finns inte med aktiva filter (jag har dom hemma själv) men det är inte poängen. Vi ville visa upp Finals Högtalarsortiment och NuForce elektronik. Att mata en Elektrostatpanel med fullregistersignal blir betydligt sämre än att skära den. Det enda sättet vi kan göra det på idag är att köra via subwooferns delningsfilter. Jag håller med dig att det kanske inte är optimalt men det är det bästa sättet att göra det på idag, och visa mig ett system som är 100% optimerat - det finns garanterat inte. Basen var inte bra, det har du rätt i. Det beror dock inte på subwoofern eller utrustningen i sig utan att vi inte fick till det i rummet. Det finns Finalsystem ute i handeln där basen låter mycket bra. Vi fick inte ihop integrationen och det svåra rummet helt enkelt, jag beklagar.

Problemet med transortern är inte D/A omvandlingen i sig. Det är strömförsörjning, klocka, op-ampar och utgångssteg. Det finns firmor som livnär sig på att modda transportern för mer än de kostar nya. Skulle alla som moddar sin transporter vara fullkomliga idioter med för mycket pengar? I valet mellan dem och de som tillfälligt hör transporter på en stökig mässa sätter jag hellre mina pengar på att "idioterna" har rätt.
Att sätta en transporter framför en P-9 är som att köra en Porsche turbo på 95 oktanigt bränsle, visst det går, inga problem, men du får ut mer på 98 oktanigt bränsle.
Att jag "gnäller" om detta är inte för att jag vill göra ner transportern, det är för att jag vill påpeka vilken superb produkt P-9 är. Den kan utan vidare jämföras med betydligt dyrare försteg och då förtjänar den också en källa i sin egen klass.

De som moddar Slimdevices produkterna är absolut inte idioter. Det har väl ingen sagt. Tänk istället varför de bemödar sig med att modda dessa apparaterna. Det är för att de har andra överlägsna egenskaper som bland annat vi bevisat om och om igen. Jag håller med dig om att P9:an är superb, därför använde vi den för att göra hela systemet bättre. Vi valde ju att använda dennes volymkontroll istället för Tansporterns. Vi har skilda åsikter om Transporterns kvaliteter dock.

Jag är inte intresserad av separation och ljudbild, det är flumtermer, utan av musikalitet. Det är just DET som alla hifitidningar berömt NuForce för, och det är en setup som tar fram just DET som ni borde ha demat.

Tja, dessa termer används ju flitigt för att man ska komunicera musikupplevelser oss emellan precis som du själv beskriver bas som "blöt" tex. I grund och botten så är det musikaliteten som upplevs och beskrivs och i mitt fall var det en positiv beskrivning.

Vi kommer i framtiden att dema NuForce slutsteg och försteg med en mer "normal" setup där signalen kommer att gå en mer traditionell väg. Hoppas du kommer och lyssnar då så att vi kan ge dig en bättre musikupplevelse. <_<

#82

Postad 18 september 2007 - 15:03

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Nu är det inte många månader kvar till nästa High-End! Dock är det ju en trevlig mässa innan också.

Passa på att besök Malmö Hembio & HiFi Mässa 2007, (27 - 28 Oktober)

Jag har inte råd att ta mig ner själv tyvärr så det vore fint om lite medlemmar med kamera kan fotografera en del ;)

#83

Postad 30 januari 2008 - 00:26

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Påminner alla om High-End 2008 :)

Tyvärr körde det ihop sig för mig i år, men jag antar att någon annan sköter fotograferandet!

http://www.gignosaudio.se/



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.