Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Grilltråden

4196 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 06 april 2011 - 15:27

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Så hur gör vi nu det ska grillas då?
Jag är ju störtförtjust i kolgrill och har alltid kört det.

Men med nybyggd altan vet jag inte om jag har lust att köra med kol i grillen.
Så då är det gasol, kört endast några ggr när man varit borta med gasol.
Men hur gör ni andra, funkar det bra med tex träflisor och annat för att få mer rökt smak?

*orolig inför sommaren*


ställ ut grillen på gräsmattan annars.
kolgrill ger överlägset godast smak tycker jag.

#152

Postad 06 april 2011 - 15:52

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Varför kan man inte grilla med kolgrill om man har altan? De allra flesta som grillar har väl någon slags altan eller?

#153

Postad 06 april 2011 - 16:15

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Så hur gör vi nu det ska grillas då?
Jag är ju störtförtjust i kolgrill och har alltid kört det.

Men med nybyggd altan vet jag inte om jag har lust att köra med kol i grillen.
Så då är det gasol, kört endast några ggr när man varit borta med gasol.
Men hur gör ni andra, funkar det bra med tex träflisor och annat för att få mer rökt smak?

*orolig inför sommaren*



ÄÄ kör hårt kolgrill funkar överallt!

Hittade en liten bild på hur vi har det, och funkar utmärkt. Kan bli lite rök längs taket, speciellt om man kör rökspån.

Bifogad fil(er)



#154

Postad 06 april 2011 - 16:27

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 634 inlägg
  • 0

Lallersteds bea ger jag inte mycket för, men smaken är som baken. Lohmanders däremot, som Masse tipsar om, är min favorit. Köpte deras chili-bea förra helgen och den var riktigt fin.

Var tvungen att dra till affären och testa! Köpte peppar, chili, vitlök och original. Original var faktiskt godare hos lohmander. Vitlök var fenomenal! Dock så tycker jag att Lallersteds chili var bättre. Peppar kommer jag inte ihåg hur Lallersteds smakade så den kan jag inte uttala mig om. Men visst, smaken är ju som baken som du säger

#155

Postad 06 april 2011 - 18:15

alka
  • alka
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Kul att den här tråden vaknar till liv igen, alltid roligt med lite inspiration. Har själv ett par köttbitar som ligger och drar på grillen just nu som ska bli matlådor för resten av veckan. Kan bara hålla med om att Lohmanders bea är något i hästväg, diggar den skarpt!
Det känns ju också skönt att våren är här så att folk slutar tycka man är knäpp som grillar på vintern. Det var en del som kollade konstigt på mig när jag grillade för fullt i 25 minusgrader, drygt en meter snö på gården och pannlampa på skallen. Men gott var det!

#156

Postad 06 april 2011 - 18:30

turbi
  • turbi
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Kul att den här tråden vaknar till liv igen, alltid roligt med lite inspiration. Har själv ett par köttbitar som ligger och drar på grillen just nu som ska bli matlådor för resten av veckan. Kan bara hålla med om att Lohmanders bea är något i hästväg, diggar den skarpt!
Det känns ju också skönt att våren är här så att folk slutar tycka man är knäpp som grillar på vintern. Det var en del som kollade konstigt på mig när jag grillade för fullt i 25 minusgrader, drygt en meter snö på gården och pannlampa på skallen. Men gott var det!

Damn vad lyxigt med grillbitar mitt i veckan :)

#157

Postad 06 april 2011 - 18:48

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

  • 789 inlägg
  • 0
Blev sjukt sugen efter att varit inne i denna tråden idag. Var tvungen att grilla bara för det, tog vad som fanns hemma. Blev fläskkotlett med jamacian-rub, lite grillade grönsaker. Lohmanders chili-bea och bbq-pommes/skruvar. J-vligt gott.

#158

Postad 06 april 2011 - 18:54

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Som landet ligger just nu så barkar det åt en grill-premiär till helgen :)

*mys*

Om ingen redan uppmärksammat detta så kan jag varmt rekommendera dessa korvar som är hangjorda inför säsongen:

http://www.taylors.se/

De har en hel del ÅF i stockholmsområdet.

De har inte bara korvar kan dock understrykas utan även kött i stort.

Redigerat av masse70, 06 april 2011 - 18:56.


#159

Postad 06 april 2011 - 19:32

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 634 inlägg
  • 0
Jag grillar året runt. Funkar hur bra som helst. Grillade i vintras när det var -15 som kallast.

#160

Postad 06 april 2011 - 19:34

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

  • 1 866 inlägg
  • 0

ÄÄ kör hårt kolgrill funkar överallt!

Hittade en liten bild på hur vi har det, och funkar utmärkt. Kan bli lite rök längs taket, speciellt om man kör rökspån.

Har du ett kök ute på altanen?

#161

Postad 06 april 2011 - 22:17

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0
Ååååååh nu blev jag riktigt grillsugen! Jag ska kämpa för att bli klar med verandan så fort jag kan.. sen blir det en tunna också, utöver pelargrillen, för de lite större tillställningarna :)


En grillbild från förra sommaren!

Den ni.. direkt ner i glödbädden... muuuuums!
Bifogad fil  DSC02947.JPG   3,18MB   0 Antal nerladdningar


/G

#162

Postad 06 april 2011 - 22:20

Hampuz
  • Hampuz
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Moget Christian, blev ju inte alls sugen nu!....


:)

#163

Postad 07 april 2011 - 06:00

h_z
  • h_z
  • Beroende

  • 1 112 inlägg
  • 0

Varför kan man inte grilla med kolgrill om man har altan? De allra flesta som grillar har väl någon slags altan eller?

Jo det är så klart att man kan göra det. Men trots att det sitter ett askfat under webern så har det en tendens att hamna glöd och aska uanför det. Och det vill jag inte ha ner på planken.
Skulle inte våra så läckert med brännmärken tycker jag.
Nu efter alla år så börjar det iofs bli dags att byta ut den till en nyare. Och de kanske har bättre uppsamlingsmöjligheter! :)

#164

Postad 07 april 2011 - 07:16

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Jo det är så klart att man kan göra det. Men trots att det sitter ett askfat under webern så har det en tendens att hamna glöd och aska uanför det. Och det vill jag inte ha ner på planken.
Skulle inte våra så läckert med brännmärken tycker jag.
Nu efter alla år så börjar det iofs bli dags att byta ut den till en nyare. Och de kanske har bättre uppsamlingsmöjligheter! :)


Japp, Weber One-Touch Premium har en mycket bra askuppsamlare. Ska inte hamna någon aska utanför.
Blir det ändå aska på altanen beror det på handhavandefel. :)



#165

Postad 07 april 2011 - 07:28

h_z
  • h_z
  • Beroende

  • 1 112 inlägg
  • 0

ÄÄ kör hårt kolgrill funkar överallt!

Hittade en liten bild på hur vi har det, och funkar utmärkt. Kan bli lite rök längs taket, speciellt om man kör rökspån.

Läckert!
Faktum är att jag har en liknande plan då vi kommer att riva köket till våren.
Vore inte så tokigt med en diskbänk och lite skåp på altan!
:)

Japp, Weber One-Touch Premium har en mycket bra askuppsamlare. Ska inte hamna någon aska utanför.
Blir det ändå aska på altanen beror det på handhavandefel. :)

Ah, det ser lovande ut, min gamla Weber, säkert 6 år gammal, är ju av en tidigare version så den har endast ett enkelt fat under.
Så blåser det eller askar för mkt så blir det smutsigt.

#166

Postad 07 april 2011 - 08:00

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

  • 789 inlägg
  • 0
Bild (tagen med iPhone) från gårdagen grillning :)

Bifogad fil  grill.JPG   1,08MB   0 Antal nerladdningar

Redigerat av DennisA, 07 april 2011 - 08:01.


#167

Postad 07 april 2011 - 08:03

h_z
  • h_z
  • Beroende

  • 1 112 inlägg
  • 0

Bild (tagen med iPhone) från gårdagen grillning :)

Bifogad fil  grill.JPG   1,08MB   0 Antal nerladdningar

Lyxigt! Har ju inte ens hunnit få i mig frukosten än så det där gjorde inte saken bättre...!
:)

#168

Postad 07 april 2011 - 08:04

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Bild (tagen med iPhone) från gårdagen grillning :)


Fy fan va gottx2! D vs både maten och ölen!

Löken fick mig att tänka på hur fantastiskt gott det är med grillad sparris!

#169

Postad 07 april 2011 - 08:04

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0
Fan, måste sluta läsa den här tråden, blir så otroligt sugen på grill och öl....

Rengjorde grillen igår, lämnade den ute i höstas med förhoppningen att den skulle rosta bort så jag kunde köpa en ny men näedå., nu ska här inte rostas något alls :)

#170

Postad 07 april 2011 - 08:21

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Sjukt obra tråd när man är hungrig :)
Själv brukar jag köra engångsgrillar på balkongen i lägenheten , men det vore kul med en riktig grill.

Någon som har smakat grillcobra? Riktigt gott , köper det färdigmarinerat i affären

#171

Postad 07 april 2011 - 09:02

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Fan, måste sluta läsa den här tråden, blir så otroligt sugen på grill och öl....

Rengjorde grillen igår, lämnade den ute i höstas med förhoppningen att den skulle rosta bort så jag kunde köpa en ny men näedå., nu ska här inte rostas något alls :)


Själv är jag inne på tredje säsongen med min 199:- klotgrill. Rostar inte heller alls så mycket som man skulle vilja så man får köpa ny och bättre... :)

#172

Postad 07 april 2011 - 09:17

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Själv är jag inne på tredje säsongen med min 199:- klotgrill. Rostar inte heller alls så mycket som man skulle vilja så man får köpa ny och bättre... :)


Ni kan ju alltid "råka" dra lite sandpapper på den.

#173

Postad 07 april 2011 - 09:56

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0

Blev sjukt sugen efter att varit inne i denna tråden idag. Var tvungen att grilla bara för det, tog vad som fanns hemma. Blev fläskkotlett med jamacian-rub, lite grillade grönsaker. Lohmanders chili-bea och bbq-pommes/skruvar. J-vligt gott.


En annan god färdig bea är Tryffel Bearnaise på påse, tror det är rydbergs.

Annars är juh "fetaostkräm" en riktigt höjdare till grillat.

Idag blir det helgrillad fläskfilé med grillad potatis och grillad knipplök med smarrig sås samt någon kall bira till.

#174

Postad 07 april 2011 - 10:23

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

  • 789 inlägg
  • 0
Någon som testat att röka med flisor av fruktträd? Köpte en stor kasse med hickory-flisor förra året och körde med. Har inte testat några andra flisor. Hickory kan ge en ganska tung smak och i år skall jag testa med lita endra flisor. Många föredrar äppel-flisor till fläsk. Någon som provat båda och kan skriva ner lite i skillnad på smak?
Funderar även på att testa att "röka" i min gasolgrill, funderar på att testa en sådan "rök-behållare" som man bara ställer nere vid brännarna, typ den här
Någon som testat?

#175

Postad 07 april 2011 - 11:07

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
Dennis:


Det går utmärkt att röka med dem flesta gasolgrillar.
Antingen köper du en behållare anpassad till den griller eller snidar en själv av alu folie för mat eller en sån där alu form för mat (engångs)
Beroende på hur länge du ska grilla biten kan du reglera när fliset börjar ryka.
Grillar du länge, låter du spånet ligga i blöt och suga i sig vatten och då tar det längre tid innan det börjar ryka.
Alternativt lägger du i röklådan senare.

Grillar du en snabbis kan du köra med torra spån i behållaren men tänk då på att placerar du den direkt över eld så lär det ta fyr :)

Jag brukar lägga spånet i en alu folie och rulla ihop det och sticka hål i folien, sen lägger jag den nånstans där den inte ligger direkt på brännarna, möjligen på gallret om det inte finns annat ställe.

Såg länken nu och dom har jag inte testat ännu men det bör ju funka som folien.

Har ännu inte rökt på min lilla Weber Q120 men enl rykten ska det gå, så vi får väl se.

Redigerat av Unregistered592cec63, 07 april 2011 - 11:10.


#176

Postad 07 april 2011 - 11:22

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

  • 789 inlägg
  • 0
Lite dumt formulerat i mitt tidigare inlägg. Har en ny gasolgrill, därav skrev jag "testa att röka". Har rökt lite i min förra grill med just foliepaket.

Fan va sugen jag blev på att röka lite ribs nu! Får ta mig ner till butiken och se om dom har några kamben inne, blir nog lite ribs till helgen då om vädret tillåter.

Ingen som har tips på bra egengjord "rubbing" till fläsk. Försökt göra egen men inte riktigt fått till det ännu.

#177

Postad 07 april 2011 - 18:50

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
Dennis:
Hehe, nåja nån annan kanske gagnas att tipsen :)

Vad har du köpt för gasolgrill nu då ?

Jag brukar köra en basic rubbing på: Chilipulvet, Allround krydda och Cayenne peppar..
Sen kan kan tweaka med annat, så som kanel, finmalen anis, Saffran funkar säkert.

Eller, dock ingen rubbing och inte speciellt

Olivolja citron.
Texas Smoke sauce (funkar säkert med annan smoke sås)
Balsamico verrini munari (men nån annan god balsamico funkar nog bra) Eller så skiter man i den ;)
Southern Comfort (eller nån whiskey/rökig whiskey)
Tomatpure.
Cayenne peppar.
Chilipulver.
2 klyftor vitlök.

Mått då ?? Bra fråga brukar inte skriva upp sånt utan går efter smak..Men om jag nu ska gissa..
0.5-1dl olivolja.
3-4 matskedar smoke sauce
1-2 teskedar balsamico.
Nån skvätt Southern eller efter behag.
1-2 matskedar pure.
Rätt mycket chilipulver (med röd etikett)
Caynne efter behag, kan va starkt.
Vitlök efter behag.

Tips till att få bra rubbing.
Ta kryddor du gillar och mixa dom med varann, testa i små skålar hemma och dom du gillar grillar du en bit kött med.

Btw, googlade om Balsamico Verrini Munari och den tycks vara lagrad i 6 år ( fick den i julklapp)
Kolla in sidan www.olioli.se
Finns en del intressant om god mat där, som dom importerar och kan hittas lite här o där.

Ok att jag visste att processen är metodisk, men det här liknar ypperlig whiskeyframtällning :)

http://www.olioli.se...verrini-munari/

Redigerat av Unregistered592cec63, 07 april 2011 - 19:18.


#178

Postad 07 april 2011 - 18:52

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Köpte mig ett gäng ribs idag. På lördag väntar en 4 timmars smokingsession. Jisses vad gött det ska bli.

#179

Postad 07 april 2011 - 19:03

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
Squeeze:

Vart var det du bodde nu igen ??

:)

Btw, min nya flickvän kan visst göra såna där ribs som formligen lossnar från benet bara man blåser på dem.
och detta hemma i ugnen då hon inte har grill. Först så kokar hon dem o sedan 2-3 timmar i ugnen.
Det e fan upp till bevis, för jag e djävligt emot att koka kött...

Nån som kokar innan grillning ?
Har hört så mycket för och nackdelar men aldrig testat själv.

#180

Postad 07 april 2011 - 19:13

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Squeeze:

Vart var det du bodde nu igen ??

:)

Btw, min nya flickvän kan visst göra såna där ribs som formligen lossnar från benet bara man blåser på dem.
och detta hemma i ugnen då hon inte har grill. Först så kokar hon dem o sedan 2-3 timmar i ugnen.
Det e fan upp till bevis, för jag e djävligt emot att koka kött...

Nån som kokar innan grillning ?
Har hört så mycket för och nackdelar men aldrig testat själv.

Så vitt jag vet så finns det inga nackdelar med att koka innan. Förutom att det tar lite längre tid då.
Men det blir grymt mört!

#181

Postad 07 april 2011 - 19:19

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Såvitt jag hört av dom som är "ribs-experter" så SKA man koka dom innan man grillar/glazar av dom mot slutet för bästa resultat och mest möra köttet.

Naturligtvis går det att att göra på många olika sätt men att koka innan är inget konstigt alls i sammanhanget. Men att tillaga något på låg temp under längre tid ger ju alltid mörare kött oavsett vad det gäller så...

Redigerat av masse70, 07 april 2011 - 19:21.


#182

Postad 07 april 2011 - 20:10

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Av misstag så råkade jag få tag på kamben som var förkokta och bara skulle "värmas" på grillen. De var goda, men det blev inte samma sak som de kambenen jag själv grillade i 4½ timme i min "lokomotiv-grill" från jula.

Grillade och grillade förresten...
...Eldade björkved i förkammaren och lät kambenen ligga ovanför ett vattenbad i "rökdelen". Det var första gången för mej, men resultatet var inget annat än enastående och fick mej att fastna för BBQ för gott...

Det går alldeles utmärkt att få riktigt mört kött utan att förkoka (även om kokningen spar tid), kambenen jag grillade gick inte att lyfta i "benen", för köttet låg kvar på gallret när benen följde med. Så mörheten var det inget fel på...
...inte röksmaken heller för den delen...

Eftersom jag ofta inte lyckas planera mina grillningar ett par dagar i förväg så kan jag tipsa om fördelen med att krydda köttet direkt innan man fryser in det (grillkött alltså). På så sätt så är köttet redan preparerat och klart när man vill grilla. Man sparar lätt en dag på det viset....

Redigerat av GuessWho, 07 april 2011 - 20:13.


#183

Postad 07 april 2011 - 20:39

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

  • 789 inlägg
  • 0
Koka ribsen innan grillning är inget jag rekommederar. Ånga dom hellre i ugn om ni vill spara tid, innan ni lägger på grillen. Häll vatten (med tillbehör i om man vill) i en långpanna. Ställ sedan en annan skål/panna i långpannan med ribs i. Täck över med folie. Kokar man dom försvinner mycket smaker och fett ut i vattnet, dessutom försvinner mycket av rubbingen marinaden.

#184

Postad 07 april 2011 - 20:43

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Som sagt, verkar finnas lika många skolor som det finns kockar :)

Alltid kul dock att ta del av alla tips!

Själv brukar jag ta in ett antal tips för ett visst "recept" och ta nån medelväg själv, och ev ta nån egen väg för att experimentera lite.

#185

Postad 07 april 2011 - 20:50

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

  • 789 inlägg
  • 0
Halva nöjet med att grilla är att exprimentera lite :)

#186

Postad 07 april 2011 - 20:52

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Halva nöjet med att grilla är att exprimentera lite :)

Dagens sanning! :)

#187

Postad 07 april 2011 - 21:22

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Halva nöjet med att grilla är att exprimentera lite :)


Den andra halvan av nöjet är att man får dricka pilsner till. :)

Edit: SKA dricka pilsner till.

Redigerat av BrittBastard, 07 april 2011 - 21:23.


#188

Postad 07 april 2011 - 22:58

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Yes! Och köttet är lagom rosa när pilsnern är slut :)

#189

Postad 08 april 2011 - 08:04

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Koka ribbs är inget fel alls, kanske inte så bra om man rubbat dom men man kan ju koka i goda saker :)

Vatten (såklart)
Honung
Soja
En öl (glöm inte att smaka ;) )
Lite goda kryddor, kanske något blad
Chili frukt
Habanero

Allt efter smak men glöm inte habaneron, behöver inte vara mycket men det ger en härlig smak.

Sen avslutar man på grillen (eller grillläget på ugnen), pensa på någon god glase och du har en underbar måltid :)

#190

Postad 08 april 2011 - 08:13

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Apropå tips: jag brukar själv slänga ihop följande sås:

1 st liten creme fraiche (2 dl) (lätt eller vanligt, välj själva).
I denna burk häller ni salt + peppar + krossad vitlök efter smak samt 1 dl sweet-chilisås - rör ihop och servera med köttet. Mums!

Fan, nu dör jag snart av hunger...

Och angående ribs, de blir gudomligt goda att koka och sen på med glaze i grillen / ugnen! Ju längre de kokas desto mörare.

#191

Postad 08 april 2011 - 08:58

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

  • 789 inlägg
  • 0
If you boil ribs the terrorists win

Myth #1: Boil ribs to make them tender

A lot of folks boil their ribs. Don't do it! You wouldn't boil a steak would you? When you boil meat and bones, you make flavorful soup. That's because water is a powerful solvent that pulls much of the flavor out of the meat and bones and makes the meat mushy. Boiling also removes vitamins and minerals. That's why the water is cloudy when you're done. Taste tests have shown that ribs are most flavorful when roasted. If you are in a hurry, you are better off steaming or microwaving ribs and then finishing them on the grill or under the broiler. Just don't boil 'em if you want max flavor!

:)

Självklart kan man koka ribsen innan för att spara tid, inte alltid man har lust/tid att stå och vakta en grill i 4-5timmar. Ribs är ribs och det blir alltid bra. Av egen erfarenhet tycker jag dock att det blir godare om man ångar dom i ugnen istället för att koka. Men det är min högst personliga åsikt. Sedan gör marinad/rubbing/tillbehör väldigt mycket. Vad man har i vattnet när man kokar kanske kan göra mycket, kanske skall testa jimels blandning.

Jag brukar göra följande om jag inte kör 4-5h indirekt grillning:

Rubbing dagen innan och in i kylen.
Långpanna med vatten, mörk öl, lök, svartpepparkorn, liiiite liquid smoke. I med en mindre panna där ribsen ligger torrt. På med folie över hela och in i ungnen i 2h på 125-150grader. Sedan förbereder jag grillen för indirekt grillning och kör där i 1h med rökspån/flisor.
Efter en halvtimme penslar jag på lite vätska bestående av vinäger (vitvin eller äppelcider) öl och kryddor. Ta av och pensla med bbq-sås. Servera! Har aldrig bbq-sås eller något med socker i under tiden jag har dom på grillen, risk att man får en bränd/svart yta.

Hoppas jag får tag på kamben idag....

#192

Postad 08 april 2011 - 09:01

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Ska man koka dom så ska man ju självklart koka dom "råa", d v s utan rubbing och så vidare.

Men ska nog testa att göra som dig någon gång Dennis, kul att testa nya saker!

#193

Postad 08 april 2011 - 10:34

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

  • 789 inlägg
  • 0

Dennis:
Hehe, nåja nån annan kanske gagnas att tipsen :)

Vad har du köpt för gasolgrill nu då ?


Blev en sådan här

#194

Postad 08 april 2011 - 11:10

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Postad bild
Hehehe, starkare än pepparspray. Över 7 miljoner Scoville!

750:- för 30g.

Redigerat av BrittBastard, 08 april 2011 - 11:11.


#195

Postad 08 april 2011 - 12:01

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

  • 789 inlägg
  • 0
Starka grejer... Finns ju Blair's 16 Million Reserve också på just 16 miljoner Scoville!!!!

#196

Postad 08 april 2011 - 12:11

Hampuz
  • Hampuz
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Idag blir det grillning för andra gången detta året :). Först lite Halloumi med tomater och lök. Sen hemmagjorda hamburgare med hemmagjort bröd och klyftpotatis :)

750:- för 30g.

750kr? Då tar jag två!

#197

Postad 08 april 2011 - 16:36

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0
Fan, här i Uppland blåser det för mycket för att grilla, får erkänna mig besegrad och (snyfft) dra i gång ugnen....

#198

Postad 08 april 2011 - 19:41

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Läckert!
Faktum är att jag har en liknande plan då vi kommer att riva köket till våren.
Vore inte så tokigt med en diskbänk och lite skåp på altan!
:)


Nä helt sjukt användbart! Nu klara man sig knappt utan :lol:


Köpte mig ett gäng ribs idag. På lördag väntar en 4 timmars smokingsession. Jisses vad gött det ska bli.


Oooohhhh..mmmm! Låter gött!



Kan någon tipsa om en smoker som inte kostar en förmögenhet?

#199

Postad 08 april 2011 - 19:47

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Kan någon tipsa om en smoker som inte kostar en förmögenhet?

Jag kör en vanlig weber 57cm, går alldeles utmärkt :)

Men det finns ju lite skoj man skulle vilja testa, i rimlig prisklass:









Vore skoj och höra från någon som testat Barbecook Smoker! Så billig att man kan köpa ett helt gäng :lol:

#200

Postad 08 april 2011 - 20:14

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
SKulle vilja ha en som går in vid våran gamla:
Bifogad fil  IMG_1626.jpg   244,65K   1 Antal nerladdningar

Hittade den (nästan) perfekta på Jula!
Postad bild
Skorsten, smoker och grill med tempmätare! Nackdelen är att den är 5-10cm för bred.... Måste nog fram med sågen!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.