Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalar/Receiverkablar Hjälp snälla!

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 januari 2007 - 00:58

Spect
  • Spect
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hej. Löningen börjar närma sig för de flesta, kanske inte här på forumet, men för de andra. Och jag har då beslutat mig för att lägga en viss summa på ett nytt högtalarsystem. Och efter mycket snokande och tittande på nätet och butiker så har jag beslutat mig för att köpa ett Hemmabio system. Men inte till enbart datorn, utan även till Tv, dvd, och kanske även spelkonsol senare. Så de alternativ jag valt är att köpa ett bra och starkt, men även prisvärt system. Och att köra detta genom en Receiver, för att kunna koppla saker igenom detta. Jag lade budgeten på ca 5000kr, för att inte spendera för mycket pengar på saker jag inte visste så mycket om. Och även köpa bra, billiga saker, som lätt kan bytas ut i framtiden.

Systemet jag kom har tanken på att köpa är följande :

Postad bild

http://www.netonnet....x.asp?iid=85690

Jag tänkte mig först på en Recevier med 6-kanals system. Men tänkte över sedan att jag nog inte kommer ha lust att köpa en ny dyr recevier senare, utan mer kommer fokusera på högtalare och Tv mm.

Det enda jag saknar med systemet är att det inte har någon Subwoofer. Men även pratat runt med polare och bekanta som kan endel, och de säger att ljudet kommer vara bra nog utan bas. Och om jag inte är nöjd, så köper jag till en 2-300Watts bas senare.

Men nu till min fråga. Ni som kan, svara extremt gärna. Och vad jag fått intrycket av är att NetOnNet inte säljer paket med kablar. Alltså måste jag köpa kablar till detta system. Och eftersom jag inte är någon Cable-guy, så frågar jag med er.
Jag vill ha kvalitetskablar. Men inte det dyraste, utan prisvärda.

Frågor:
Vad behöver jag för kablar?
Vilka märken på kablar är bra respektive prisvärda?
Hur mycket kommer alla dessa kablar gå på?
Och slutligen, kan du rekomendera något annat system som kanske skulle intressera mig?

#2

Postad 23 januari 2007 - 02:35

khaan
  • khaan
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
Hej!
Välkommen till forumet! ;)
Du kan själv kolla på de olika paket som finns inlagda här under prisjakt, med div olika sök-kriterier så att du kan välja ut vad du själv tycker är viktigt:

https://www.prisjakt...kt_pris_inkmoms
https://www.prisjakt...kt_pris_inkmoms

Vad gäller kablar, så kan du t.ex. kolla på Supras:

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=117240
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=103150
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=103160

Det är överlag bra att byta ut de kablar som följer med om det gör det i det paket du väljer att köpa, eftersom dessa kablar alltsom-oftast är undermåliga.

#3

Postad 23 januari 2007 - 02:47

Spect
  • Spect
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Får tacka för ditt svar khaan. Men det är även så att jag har tittat på prisjakt, och saken är den att jag inte vill ha en dvd att koppla igenom, utan en receiver. De flesta på prisjakt är kopplade med en dvd, vilket jag vill undvika, eftersom jag ser på det mesta igenom datorn, och tänker då koppla in datorn i systemet. Och känner då att jag helst vill ha en Receiver att koppla in diverse saker, t ex datorn eller en Blue-ray lite senare.

Kablarna verkar vettiga. Men det jag undrar mycket över nu, det är kontakter. Dessa måste ju även de köpas. Och vad är det då jag måste tänka på? Vad är det för märken och fabrikat jag ska leta efter till ett dugligt system som det jag tänker köpa.

//MVH Spect

#4

Postad 23 januari 2007 - 12:30

khaan
  • khaan
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
Menar du signalkablar? Alltså kablage mellan förstärkare och dator och så vidare?

#5

Postad 23 januari 2007 - 12:50

Spect
  • Spect
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Mjo ungefär. Förstår att det är en sån enkel kabel som man ska koppla från högtalarna och in till Receivern, men det måste ju även vara en speciell "kontakt" eller ja, själva "saken" man ska koppla in i receivern. Kan inte bara vara kabeln, eller? Och även kontakter som ska vara på signalkablarna mellan typ Datorn och receivern, eller Tvn och receivern.

#6

Postad 23 januari 2007 - 14:38

khaan
  • khaan
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Mjo ungefär. Förstår att det är en sån enkel kabel som man ska koppla från högtalarna och in till Receivern, men det måste ju även vara en speciell "kontakt" eller ja, själva "saken" man ska koppla in i receivern. Kan inte bara vara kabeln, eller? Och även kontakter som ska vara på signalkablarna mellan typ Datorn och receivern, eller Tvn och receivern.

<{POST_SNAPBACK}>


En högtalarkabel kan du skruva in direkt i förstärkare och högtalare som den är om du vill.
Du kan också använda "spadar" eller banankontakter (vilket rekommenderas för bättre kontakt), det beror dock på hur din förstärkare/högtalare ser ut. Det brukar gå att hitta i specifikationerna vilka anslutningstyper det är på högtalarna.
Vad har du för TV?

Redigerat av khaan, 23 januari 2007 - 14:39.


#7

Postad 23 januari 2007 - 16:54

Spect
  • Spect
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Okey. Jag har dock inte hittat någon info om högtalarna som jag är påväg att köpa, men eftersom det inte medföljer kablar alls, så får man troligtvis fixa detta själv. Och då låter ju "spadar" som det bästa valet för mig.

Men dessa spadar, går de att koppla in i Receivern, jag såg en bild på baksidan av receivern, och där såg du ut att vara vanliga Enpins kontakter. Måste jag köpa till sådanna kontakter, och sätta i högtalarkablarna för att få kontakt?

Jag har en mycket gammal Tv, har inte haft tid/pengar att fixa en ny. Men köper inom kort en 42" plasma, troligtvis en LG. Har tänkt med Hdmi kontakt, så jag kan köpa en Dvdspelare att koppla igenom.

#8

Postad 23 januari 2007 - 22:52

khaan
  • khaan
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
Som jag skrev, om du vill kan du bara skruva fast högtalarkablarna i båda ändarna. Det räcker för att få kontakt. Men en del föredrar att köra med spadar/bananer för att få en större kontaktyta.
Själv kör jag faktiskt bara med fastskruvade kablar och har aldrig upplevt det som ett problem, annat än att det är lite jobbigt att koppla om i systemet eftersom det blir en väldans massa skruvande...

#9

Postad 29 januari 2007 - 22:41

SamsonJR
  • SamsonJR
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
En liten fråga på detta bara, vad för typ av banankontakter kan ni rekommendera? Är lite på jakt av det just nu för mitt nya hemmabiosystem är snart på ingång :ph34r:

#10

Postad 30 januari 2007 - 16:15

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Har man inget "värsting" system så tycker jag inte man behöver lägga för mycket pengar på banankontakter. Själv anväder jag mig utav Hifiklubbens egna Argon banankontakter de kostar 30:- paret, har supra kabel mellan min förstärkare och frontar och det funkar fint.

#11

Postad 31 januari 2007 - 22:47

RobertS-91
  • RobertS-91
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Mjo ungefär. Förstår att det är en sån enkel kabel som man ska koppla från högtalarna och in till Receivern, men det måste ju även vara en speciell "kontakt" eller ja, själva "saken" man ska koppla in i receivern. Kan inte bara vara kabeln, eller?

<{POST_SNAPBACK}>


Hej,

Det är ju som Khaan säger, att du bara behöver skruva i kablarna i recievern.
Dock kör jag med banankontakter från biltema, 25 kr/2st alltså 50 spänn/högtalare,
måste faktiskt inte bli dyrare än så.

Kör på ett par vettiga kablar och är du lika lat som jag ;)
så rekomenderar jag att köpa banankontakt, det blir så mycket
smidigare när man ska koppla om och hålla på.

// Robert

#12

Postad 01 februari 2007 - 17:01

Spect
  • Spect
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jag fick mitt system i måndags, och har jobbat mig sakta framåt dag för dag med att få igång detta. Det största felet är att de andra sakerna jag vill ha ikopplade, Dvd, Tv, Video mm är så utdaterade, så de inte går med det bästa och enklaste. Jag har satt upp sateliterna som jag vill ha dem, och även ställt ut fronthögtalarna även så med centern.

På sateliterna och centern är det någon slags "fastspänning" för kablarna, ren budjet känns det som, men det fungerar såklart. Medans på fronthögtalarna är det skruvkontakter, vilket fungerar lite bättre. Fick ett billigt skitsystem för några år sedan, och hade kvar budget-kablarna från detta, och kör med detta just nu. Fungerar bra. Men har planer att köpa kablar från Claes Olsson. Har räknat ut att jag behöver mellan 25-35 meter kabel. Helst lite längre så att jag kan dra den fint efter tak/golvlister. Finns det några ni kan rekomendera?
Jag vill ha bra, men billigt. Tänker inte köpa supra-kablar eller liknande, det känns bara onödigt när jag inte har TipTop-system.
Några tips?

Receivern är självklart knepig nu i början, har haft problem med att få i dvdljudet mm, men det har fixat sig nu med vanliga analoga kablar. Det duger ju, men är ju inte knivskarpt ljud än. Mycket för kablarna såklart. Har ju ingen subb än, så lite Dunk försvinner ju. Men det är BRA tryck i 200watts frontarna, det öser på riktigt bra. Känner dunket ifrån dem i kroppen vid högre volym, me like.

Ett par frågor.

Har hört att när man inte har någon subb, så ska man helst koppla brort den i receivern. För den reserverar ljud eller liknande till subben, vilket ger sämre ljud. Men man ska kunna stänga av detta, något tips om hur?

Har även detta fenomen. Hade som sagt problem med Dvdn ett tag. Och det vart att när jag kopplade med Coaxial kabel, och ställde in detta i receivern, visst fick jag lite bättre ljud. Men Centern/talet försvann i filmen. Alltså man hör allt, utom de som pratar. Kopplar man tillbaka till Analoga, så fungerar allt ljud direkt.
Någon som har några synpunkter på hur jag kan åtgärda detta? Tips?


Som sista sak måste jag rekomendera systemet. Jag kan inte mycket, men jag tycker det är riktigt bra ljud för pengarna. Och kan ju bli så mycket bättre med mer proffsiga saker till. Sen är det riktigt snygg om man tar bort de svarta "skydden" över högtalarna. Blir RIKTIGT snyggt då.

Tack för mig // Spect

#13

Postad 04 februari 2007 - 15:33

mutter
  • mutter
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej...snor tråden lite ;)

Jag undrar bara hur långa kablar man kan ha utan att förlora kvalite?
Jag är nog uppe i 16-17 meter aknske t.o.m 20 m.
Är det rimligt att ha så långa högtalarkablar? försämras kvaliten?

Och hur ligger det till med trådlösa system? är det samma kvalite som kablage?

mvh
Dennis

#14

Postad 06 mars 2007 - 23:56

Johnny_R
  • Johnny_R
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Mjo ungefär. Förstår att det är en sån enkel kabel som man ska koppla från högtalarna och in till Receivern, men det måste ju även vara en speciell "kontakt" eller ja, själva "saken" man ska koppla in i receivern. Kan inte bara vara kabeln, eller?

<{POST_SNAPBACK}>


Hej,

Det är ju som Khaan säger, att du bara behöver skruva i kablarna i recievern.
Dock kör jag med banankontakter från biltema, 25 kr/2st alltså 50 spänn/högtalare,
måste faktiskt inte bli dyrare än så.

Kör på ett par vettiga kablar och är du lika lat som jag :(
så rekomenderar jag att köpa banankontakt, det blir så mycket
smidigare när man ska koppla om och hålla på.

// Robert

<{POST_SNAPBACK}>



Ingen som har något svar på det där? Jag e intresserad av svaret....

#15

Postad 13 mars 2007 - 12:18

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Hej...snor tråden lite :P

Jag undrar bara hur långa kablar man kan ha utan att förlora kvalite?
Jag är nog uppe i 16-17 meter aknske t.o.m 20 m.
Är det rimligt att ha så långa högtalarkablar? försämras kvaliten?

Och hur ligger det till med trådlösa system? är det samma kvalite som kablage?

mvh
Dennis

<{POST_SNAPBACK}>

Det är inga problem med kablar i dom längderna. Allt är ju en balans gentemot högtalarnas och receiverns kvalitet, men om du håller dig till OFC (syrefri koppar) högtalarkablar med tjockleken 2,5 mm2 eller tjockare, kommer du aldrig att märka någon försämring. Undvik trådlösa system om du kan, det finns alltid risk för att det blir problem med störningar, dessutom är högtalarurvalet ganska skralt… Glöm inte heller att du ändå måste ha strömkablar till högtalarna.

T

Redigerat av Thomas S., 13 mars 2007 - 12:19.


#16

Postad 13 mars 2007 - 12:44

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Fick ett billigt skitsystem för några år sedan, och hade kvar budget-kablarna från detta, och kör med detta just nu. Fungerar bra. Men har planer att köpa kablar från Claes Olsson. Har räknat ut att jag behöver mellan 25-35 meter kabel. Helst lite längre så att jag kan dra den fint efter tak/golvlister. Finns det några ni kan rekomendera?
Jag vill ha bra, men billigt. Tänker inte köpa supra-kablar eller liknande, det känns bara onödigt när jag inte har TipTop-system.
Några tips?

<{POST_SNAPBACK}>

Claes Ohlssons kablar funkar säkert fint för ditt behov. Kjell & Co har ju också billiga kablar i anständig kvalitet. Jag har själv ett högtalarpaket för totalt 20k och använder 2,5 mm2 kabel från Kjelle. Har kopplat med banankontakter från Biltema och satt på krympslang för att göra det lite snyggare + att undvika risken att kablarna börjar lossna från banankontakterna. Biltemas är nämligen av den sorten som man skruvar fast kabeln i. (Dessutom tycker jag det är smidigt att inte behöva skruva så mycket när jag vill koppla i och ur högtalarna.) Jag är hur nöjd som helst. :P

Tror inte riktigt på att högtalarkablarna påverkar så mycket att man kan höra skillnad - så länge man inte väljer de allra billigaste skräpet… Ska dock vid tillfälle göra en blindtest för att se om mina misstankar är rätt eller jag kanske måste tänka om. Men rent generellt förstår jag inte hur man kan lägga flera tusenlappar på en kabel. Jag hade hundra gånger av hundra valt att lägga pengarna på bättre högtalare eller något annat i anläggningen.

T

#17

Postad 13 mars 2007 - 12:58

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Mjo ungefär. Förstår att det är en sån enkel kabel som man ska koppla från högtalarna och in till Receivern, men det måste ju även vara en speciell "kontakt" eller ja, själva "saken" man ska koppla in i receivern. Kan inte bara vara kabeln, eller?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej,

Det är ju som Khaan säger, att du bara behöver skruva i kablarna i recievern.
Dock kör jag med banankontakter från biltema, 25 kr/2st alltså 50 spänn/högtalare,
måste faktiskt inte bli dyrare än så.

Kör på ett par vettiga kablar och är du lika lat som jag :P
så rekomenderar jag att köpa banankontakt, det blir så mycket
smidigare när man ska koppla om och hålla på.

// Robert

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen som har något svar på det där? Jag e intresserad av svaret....

<{POST_SNAPBACK}>

Jag förstår inte riktigt vad du menar. I mina ögon så svarar ju Robert på Spects fråga… :P

Alltså att man kan skruva fast kablarna i rceiverns högtalarutgångar. Det brukar alltid stå i receiverns manual hur man kopplar. Banankontakter är inget som egentligen behövs, dessutom är man oftast tvungen att ta bort en liten plugg eftersom högtalarutgångarna på en ny förstärkare/receiver i Europa måste vara pluggade för att man inte ska kunna använda just banankontakter. Det finns nämligen en risk att ett barn (någon) skulle kunna trycka in banankontakterna i ett vägguttag.

T



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.