Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hembio & HiFi

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 mars 2007 - 18:22

Torlin
  • Torlin
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jag undrar om någon kan ge mig synpunkter på hur jag ska kombinera följande: Å ena sidan cd - förstg - 2 monoblock - frontare, å andra sidan dvd - receiver - surrond/sub/center så att jag både får bra HiFi och samtidigt kan utnyttja mina frontare i hembioanläggningen.
Mycket tacksam för kopplingsidéer.

#2

Postad 18 mars 2007 - 19:02

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Vet inte riktigt vad du tänkt dig för svar... har du saker som du skall kombinera eller tänker du köpa? Om du skall köpa, vilken budget har du?

Om det är ett befintligt system med ovanstående spec. så finns det nästan bara ett alternativ och det är att koppla PRE-OUT från hemmabioförstärkaren till en av ingångarna på försteget.

- När du lyssnar på CD så spelar du som vanligt på Hi-Fi riggen.
- När du skall köra bio väljer du exempevis AUX och vrider upp volymen på försteget till kl. 9,10,11,12 (vad som nu passar bäst mot hemmabioförstärkaren).

Nackdelen med ovanstående koppling är att det kan bli ganska högt när man går från bio till CD ifall man glömmer att dra ned volymen först.

#3

Postad 18 mars 2007 - 22:18

Torlin
  • Torlin
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Tack för svar. Hade tänkt något liknande men ville gärna höra andras synpunkter. Jo, jag ska komplettera min nuvarande utrustning. Har idag en Yamaha 750 receiver som kopplats via pre out till ett advance acoustic (MAA 405) slutsteg varifrån mina frontare är kopplade. Övriga högtalare utgår från Yamahan. Detta fungerar väldigt bra. Cd´n en advanced acoustic (MCD 203) är jag mycket nöjd med. Nu är det dock så att ungarna ser på TV - hembio, medan min fru & jag lyssnar mest på musik. Jag planerar att byta mitt slutsteg mot två monoblock av samma märke och komplettera med ett försteg (MPP 505). Vill helst slippa Yamahan i min HiFi-kedja! Vad hindrar att jag kopplar in Yamahan via RCA direkt till slutstegen och låter försteget och slutegen ha kontakt via balanserade kablar? Funkar det?

#4

Postad 19 mars 2007 - 16:54

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

Vill helst slippa Yamahan i min HiFi-kedja! Vad hindrar att jag kopplar in Yamahan via RCA direkt till slutstegen och låter försteget och slutegen ha kontakt via balanserade kablar? Funkar det?

<{POST_SNAPBACK}>


Det vore en fungerande idé!
Frågan är ifall du kan välja ingång på slutstegen eller om man bara får se till att inte köra både försteg och hemmabioförstärkare samtidigt. Det löser problemet med volymkontrollen på försteget om man kan koppla direkt till monoblocken...

Vet inte riktigt om det kan skada något ifall man kör in signal på båda ingångarna samtidigt... det borde inte vara någon katastrof, men det kanske man skall kolla!

#5

Postad 19 mars 2007 - 21:53

Torlin
  • Torlin
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Japp, ska kolla så att inte signalen kan gå "bakvägen" och därmed störa när jag kör 2-kanal. Rent allmänt måste väl detta vara ett problem som många ställs inför regelbundet? Om någon testat eller vet besked - skicka gärna en rad eller två!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.