Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PlayStation 3 'hacked' by hardware crackers

1392 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 23 augusti 2010 - 14:34

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

Spännande! Har du beställt ett jailbreak-original eller en klon?


Ett original hoppas jag.

#102

Postad 23 augusti 2010 - 15:56

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

  • 1 892 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte hur långt det här kommer att gå men jag tror inte att Sony gör något så dumt som att blockera USB porten. Det finns flera funktioner och tillbehör som är helt beroende av USB funktionaliteten.

Allt eftersom det här är ändå en mjukvaru mod/crack så litar jag på att man kan även blockera den med en program uppdatering. Går det från ena hållet borde det väl ändå gå från andra också.. lr?

Kanske kräver väldigt mycket av Sony, stor förändring av källkoderna lr liknande... men tror utan tvekan att det skulle vara fullt möjligt och att det redan är på g.

#103

Postad 23 augusti 2010 - 16:03

swebarb
  • swebarb
  • Forumräv

  • 585 inlägg
  • 0
Hoppas verkligen inte detta är sant, ps3an ska inte vara crackad, kolla bara på xbox och wii hur sjukt stor piratkopieringen är där inte långt ifrån pc..

#104

Postad 23 augusti 2010 - 16:15

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Hoppas verkligen inte detta är sant, ps3an ska inte vara crackad, kolla bara på xbox och wii hur sjukt stor piratkopieringen är där inte långt ifrån pc..


det är sant du kan ju köpa det nu på svenska webshops

#105

Postad 23 augusti 2010 - 16:16

Zebra
  • Zebra
  • Lärjunge

  • 434 inlägg
  • 0
Hmm, undras ifall de hinner få in något "motmedel" på PS-move skivorna?

#106

Postad 23 augusti 2010 - 16:21

altair4
  • altair4
  • Veteran

  • 1 621 inlägg
  • 0
Riktigt skoj detta. Nu fattas bara att de fixar XBMC för Playstation 3 och det är ett givet köp. :)

#107

Postad 23 augusti 2010 - 16:29

Unregistered33c38b9d
  • Unregistered33c38b9d
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0
Härligt, nu kommer många PS3's säljas...

#108

Postad 23 augusti 2010 - 17:20

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Hmm, undras ifall de hinner få in något "motmedel" på PS-move skivorna?


Troligtvis inte. Är byggt för 3.41 och det har nog inte kommit ute ett så färskt SDK från Sony med en ny patch som sen används till spel så nära release.

#109

Postad 23 augusti 2010 - 19:45

Fahla
  • Fahla
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
eller så släpper Sony en uppdate som gör att man kan välja att installera sitt spel på hårddisken...tänk så många fler diskar som skulle säljas...
Var det inte påtal om att det snart skulle komma en PS3 med 500gigs hårdisk?..man kanske är något på spåret här? :)

#110

Postad 23 augusti 2010 - 21:55

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte hur långt det här kommer att gå men jag tror inte att Sony gör något så dumt som att blockera USB porten. Det finns flera funktioner och tillbehör som är helt beroende av USB funktionaliteten.

Allt eftersom det här är ändå en mjukvaru mod/crack så litar jag på att man kan även blockera den med en program uppdatering. Går det från ena hållet borde det väl ändå gå från andra också.. lr?

Kanske kräver väldigt mycket av Sony, stor förändring av källkoderna lr liknande... men tror utan tvekan att det skulle vara fullt möjligt och att det redan är på g.

Tekniskt sett skulle dom kunna slå av portarna så att dom bara fungerar med godkända tillbehör.
Men jag tror inte heller på det där.

Redigerat av Leatherface, 23 augusti 2010 - 21:55.


#111

Postad 23 augusti 2010 - 23:31

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Tekniskt sett skulle dom kunna slå av portarna så att dom bara fungerar med godkända tillbehör.
Men jag tror inte heller på det där.


jag tror inte heller på det för om de skulle göra så, så funkar ju inte tex vissa usb minnen för alla usb minnen kan de inte kodkänna vilket skulle göra en hel del människor arga om de vill uppdatera sin ps3 utan internet med usb minnet

#112

Postad 23 augusti 2010 - 23:41

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

+1

Jag är inte fattig, så jag betalar för mina spel.

Det har väl inte så mycket med saken att göra?

Om det här i förlängningen ger samma utveckling som det gjorde för Xbox som blev en ganska fantastisk maskin med XBMC installerat så är det ju goda nyheter. Om det som för XBOX 360 i princip bara leder till att det går spela brända spel är det lite tråkigt...

#113

Postad 24 augusti 2010 - 08:55

random111
  • random111
  • Forumräv

  • 922 inlägg
  • 0

Hoppas verkligen inte detta är sant, ps3an ska inte vara crackad, kolla bara på xbox och wii hur sjukt stor piratkopieringen är där inte långt ifrån pc..

Tycker inte att det finns anleding att tro att PS3 generellt sett skulle vara crackad. Det jag har läst hittills tyder på att man "bara" utnyttjar kod i den nuvarande versionerna av SDK:n och PS3:an firmware. Det torde finns många sätt att täppa till detta och att införa funktioner som detekterar otillåten användning av PSN.

Så de som använder denna metod bör inte använda PSN (framför allt inte med senare versioner än 3.41) med sitt vanliga användarnamn eller sin vanliga PS3:a, som annars riskerar att bli bannade. Och med tanke på att framtida spel lär kräva en senare version än 3.41, så är jag i dagsläget inte speciellt orolig över att detta kommer att användas av speciellt många.

#114

Postad 24 augusti 2010 - 10:31

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Tycker inte att det finns anleding att tro att PS3 generellt sett skulle vara crackad. Det jag har läst hittills tyder på att man "bara" utnyttjar kod i den nuvarande versionerna av SDK:n och PS3:an firmware. Det torde finns många sätt att täppa till detta och att införa funktioner som detekterar otillåten användning av PSN.

Så de som använder denna metod bör inte använda PSN (framför allt inte med senare versioner än 3.41) med sitt vanliga användarnamn eller sin vanliga PS3:a, som annars riskerar att bli bannade. Och med tanke på att framtida spel lär kräva en senare version än 3.41, så är jag i dagsläget inte speciellt orolig över att detta kommer att användas av speciellt många.


att spela online e inte så viktigt men att ny FW skulle stoppa detta tvivlar jag på dessutom stoppar ju USB sticka FW uppdateringar från Sony...

Psjailbreaks hemsida: http://psjailbreak.com/


nu finns den att köpa på fler ställen
på faceplate kan man köpa den för 1190kr

Redigerat av Duckface21, 24 augusti 2010 - 10:44.


#115

Postad 24 augusti 2010 - 11:21

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Tycker inte att det finns anleding att tro att PS3 generellt sett skulle vara crackad. Det jag har läst hittills tyder på att man "bara" utnyttjar kod i den nuvarande versionerna av SDK:n och PS3:an firmware. Det torde finns många sätt att täppa till detta och att införa funktioner som detekterar otillåten användning av PSN.

Så de som använder denna metod bör inte använda PSN (framför allt inte med senare versioner än 3.41) med sitt vanliga användarnamn eller sin vanliga PS3:a, som annars riskerar att bli bannade. Och med tanke på att framtida spel lär kräva en senare version än 3.41, så är jag i dagsläget inte speciellt orolig över att detta kommer att användas av speciellt många.


Du får den att läsa och installera kod som Sony ej har godkänt = crackad.

Visst kan Sony säkert patcha bort detta men skadan är där och beroende på hur djupt i systemet cracket går på så kam vi förvänta oss en katt och råtta lek.

Se hur bra Sony har luckats patcha bort säkerhetshål på PSP.

#116

Postad 24 augusti 2010 - 11:34

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Du får den att läsa och installera kod som Sony ej har godkänt = crackad.

Visst kan Sony säkert patcha bort detta men skadan är där och beroende på hur djupt i systemet cracket går på så kam vi förvänta oss en katt och råtta lek.

Se hur bra Sony har luckats patcha bort säkerhetshål på PSP.


Dom kanske inte har försökt så hårt heller?
Man kan ju också välja att banna folk som använder sig av det istället för att patcha bort det.
Tror det har en bättre effekt att banna folk ( online då ) för precis som du säger så, om dom väljer att patcha, blir det då bara katt- och råttalek.

#117

Postad 24 augusti 2010 - 12:08

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Dom kanske inte har försökt så hårt heller?
Man kan ju också välja att banna folk som använder sig av det istället för att patcha bort det.
Tror det har en bättre effekt att banna folk ( online då ) för precis som du säger så, om dom väljer att patcha, blir det då bara katt- och råttalek.


Mjo men de som vill ha chip e inte direkt ute efter online de vill spela singel player eller LAN många vill bara ha spelen på HDD just för sina barn kanske!

#118

Postad 24 augusti 2010 - 12:17

random111
  • random111
  • Forumräv

  • 922 inlägg
  • 0

att spela online e inte så viktigt men att ny FW skulle stoppa detta tvivlar jag på dessutom stoppar ju USB sticka FW uppdateringar från Sony...

Optimist, antar jag? Har själv inga problem att tänka ut flera olika sätt som Sony skulle kunna använda sig av för ställa till det för PS Jailbreak och dess användare (t.ex. att framtida spel inte fungerar, banning).

Du får den att läsa och installera kod som Sony ej har godkänt = crackad.

Visst kan Sony säkert patcha bort detta men skadan är där och beroende på hur djupt i systemet cracket går på så kam vi förvänta oss en katt och råtta lek.

Se hur bra Sony har luckats patcha bort säkerhetshål på PSP.

Frågan är vad de egentligen kan göra. Om det "bara" är fråga om att installera applikationer (vilket borde vara en rimlig funktion för ett SDK, som de har baset PS Jailbreak på), och inte installera systemfiler, så kan det bli väldigt svårt att stödja framtida firmwares.

Edit: Kan de ens installera applikationer? Eller är det bara frågan om att köra applikationer på USB?

Redigerat av random111, 24 augusti 2010 - 12:25.


#119

Postad 24 augusti 2010 - 13:08

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Optimist, antar jag? Har själv inga problem att tänka ut flera olika sätt som Sony skulle kunna använda sig av för ställa till det för PS Jailbreak och dess användare (t.ex. att framtida spel inte fungerar, banning).


Frågan är vad de egentligen kan göra. Om det "bara" är fråga om att installera applikationer (vilket borde vara en rimlig funktion för ett SDK, som de har baset PS Jailbreak på), och inte installera systemfiler, så kan det bli väldigt svårt att stödja framtida firmwares.

Edit: Kan de ens installera applikationer? Eller är det bara frågan om att köra applikationer på USB?


Att spärra spelen kan de inte då denna identifierar sig som senaste Ofw oavsett om Sony med nyare FW och banning gäller ju bara PSN, apparaten funkar förde. Psjailbreak går ju att uppdatera sen kör man ju inte in Ofw om man vill köra såna här saker.

Kolla på PSP många spel kräver senaste OFW 6.22 och senaste Cfw är ju bara 5.50 det har inte stoppat nått de har bara patchat spelen samma kan göras på ps3an då ps3an och PSP är lika i grunden bara CPUerna och GPUerna som e olika. Sony spärrade till o med PSN för Cfw på PSP men det fixades lätt med nått som heter PSNlover så jag tvivlar på att Sony kan spärra detta har de kommit så har det. De kan bara göra tillfälliga hinder men de löses fort..

det är inte så låst som många tror

#120

Postad 24 augusti 2010 - 13:41

random111
  • random111
  • Forumräv

  • 922 inlägg
  • 0

Att spärra spelen kan de inte då denna identifierar sig som senaste Ofw oavsett om Sony med nyare FW och banning gäller ju bara PSN, apparaten funkar förde. Psjailbreak går ju att uppdatera sen kör man ju inte in Ofw om man vill köra såna här saker.

Har inte sett att den skulle spoofa firmware version, bara att den låter bli att "automatiskt" ladda ner uppdateringar (Vet inte riktigt vad det innebär. Min PS3 ladder inte ner något automatiskt... Är det Plus-tjänsten de stänger av???). Sen kan man ju göra så att nya spel verkligen kräver en nyare firmware, inte bara att systemet rapporterar ett visst nummer.

Om det är så att den spoofar firmware version så skulle Sony kunna byta metod för hur PSN frågar efter firmware-version, och på så sätt identifera de som använder PSN. Och då är vi tillbaka till att man nog inte ska använda PSN tillsammans med PS Jailbreaker, såvida man inte är beredd på att bli bannad...

#121

Postad 24 augusti 2010 - 13:51

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Har inte sett att den skulle spoofa firmware version, bara att den låter bli att "automatiskt" ladda ner uppdateringar (Vet inte riktigt vad det innebär. Min PS3 ladder inte ner något automatiskt... Är det Plus-tjänsten de stänger av???). Sen kan man ju göra så att nya spel verkligen kräver en nyare firmware, inte bara att systemet rapporterar ett visst nummer.

Om det är så att den spoofar firmware version så skulle Sony kunna byta metod för hur PSN frågar efter firmware-version, och på så sätt identifera de som använder PSN. Och då är vi tillbaka till att man nog inte ska använda PSN tillsammans med PS Jailbreaker, såvida man inte är beredd på att bli bannad...


Sant jag håller med dig det finns alltid sätt Sony kan göra på men sen hur fort det knäcks är en annan sak. Som jag sa spel kan patchas jag jämför bara mot PSP och de har inte lyckats bra där med sina FW släpp vist 6.22 är inte knäckt och den har funnits ett tag nu men det har inte stoppat kopieringen alla spel funkar just för att de kan patchas med filer som finns i FW 6.** samma kan ske på PS3.. jag säger bara allt kan knäckas o det är bra mycket lättare hädan efter nu när detta e släppt ..

#122

Postad 24 augusti 2010 - 14:16

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Hoppas verkligen inte detta är sant, ps3an ska inte vara crackad, kolla bara på xbox och wii hur sjukt stor piratkopieringen är där inte långt ifrån pc..

Länk på det tack.

#123

Postad 24 augusti 2010 - 14:47

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

  • 1 126 inlägg
  • 0

Länk på det tack.


Bara att kolla piratbukten.

Redigerat av CallMeNobody, 24 augusti 2010 - 14:47.


#124

Postad 24 augusti 2010 - 15:37

random111
  • random111
  • Forumräv

  • 922 inlägg
  • 0

.. jag säger bara allt kan knäckas o det är bra mycket lättare hädan efter nu när detta e släppt ..

Ja, allt kan knäckas... Det är dock inte uppenbart för mig att detta skulle göra det bra mycket lättare att knäcka PS3 spelen (som inte är knäckta, eller hur?). Om den är baserad på en SDK för spelutvecklare så borde metoden inte ge tillräckligt långtgående rättigheter för att vara till så mycket hjälp. Vi får väl se...

Men det kommer att bli lekstuga för homebrew...

#125

Postad 24 augusti 2010 - 15:57

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Ja, allt kan knäckas... Det är dock inte uppenbart för mig att detta skulle göra det bra mycket lättare att knäcka PS3 spelen (som inte är knäckta, eller hur?).



Jag gjorde nyss en sökning och fick upp 5st spel som är rippade med detta vad det ser ut som iaf.

Fick även upp detta, men det kan ju knappast stämma

1. Put the .TIF on a USB (download below)
2. Put a game in the PS3.
3. Insert the card with the .TIF exploit and go to "Photo icon" ... let it load.
3. Try to start the game and it should just lock up.
4. Take the USB out and the game should continue loading.

Lite för enkelt för att det skall gå ihop, det var väl annat än bara ett usbminne i den där dongeln??

#126

Postad 24 augusti 2010 - 16:13

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Ja, allt kan knäckas... Det är dock inte uppenbart för mig att detta skulle göra det bra mycket lättare att knäcka PS3 spelen (som inte är knäckta, eller hur?). Om den är baserad på en SDK för spelutvecklare så borde metoden inte ge tillräckligt långtgående rättigheter för att vara till så mycket hjälp. Vi får väl se...

Men det kommer att bli lekstuga för homebrew...


Spelen är knäckta har vart sen PS3 kom ut man kan ändra filer hur man vill. De va liknade skydd som blu-ray filmer har..
Dock så har det inte vart nån nytta av att spelen va knäckta då du ändå inte haft möjlighet att köra det i en ps3 just för den inte va knäckt!!!!

största säkerheten sitter i maskinen inte i spelen

#127

Postad 24 augusti 2010 - 17:39

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Dom kanske inte har försökt så hårt heller?
Man kan ju också välja att banna folk som använder sig av det istället för att patcha bort det.
Tror det har en bättre effekt att banna folk ( online då ) för precis som du säger så, om dom väljer att patcha, blir det då bara katt- och råttalek.


Inte försökt så hårt? FW versionerna till PSP duggade så tätt att man trodde det var ett skämt, alla hade ett nytt försök att täppa hål. De tom byggde om hela säkerhetssystemet från grunden med nya moderkort för att kunna blocka Pandora genvägen.

De försökte.

#128

Postad 24 augusti 2010 - 17:46

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Frågan är vad de egentligen kan göra. Om det "bara" är fråga om att installera applikationer (vilket borde vara en rimlig funktion för ett SDK, som de har baset PS Jailbreak på), och inte installera systemfiler, så kan det bli väldigt svårt att stödja framtida firmwares.

Edit: Kan de ens installera applikationer? Eller är det bara frågan om att köra applikationer på USB?



Backup Manager är ett eget kompilerat program som du installerar.

Sen har det nog aldrig varit en poäng att en Retail PS3a ska kunna få injekterat kod som bara varit till för Debug.

Den är crackad. Att de sen bygger programmen via SDK som Sony har spelar ingen roll, det är bara mjukvara för att bygga mjukvara och inget med säkerheten att göra. All Homebrew till Xbox 1 byggdes också på illegalt användande av MS SDK till Xbox 1.

Du får maskinen att köra kod som aldrig var köras på den = crackad, oavsett hur de kom över det.

Jag gjorde nyss en sökning och fick upp 5st spel som är rippade med detta vad det ser ut som iaf.

Fick även upp detta, men det kan ju knappast stämma

1. Put the .TIF on a USB (download below)
2. Put a game in the PS3.
3. Insert the card with the .TIF exploit and go to "Photo icon" ... let it load.
3. Try to start the game and it should just lock up.
4. Take the USB out and the game should continue loading.

Lite för enkelt för att det skall gå ihop, det var väl annat än bara ett usbminne i den där dongeln??


Låter som ett April skämt från gamla dagar :). .TIF tricket är något som man använt för att knäcka PSP, så det är nog taget från det :).

#129

Postad 24 augusti 2010 - 17:57

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Ja, allt kan knäckas... Det är dock inte uppenbart för mig att detta skulle göra det bra mycket lättare att knäcka PS3 spelen (som inte är knäckta, eller hur?). Om den är baserad på en SDK för spelutvecklare så borde metoden inte ge tillräckligt långtgående rättigheter för att vara till så mycket hjälp. Vi får väl se...

Men det kommer att bli lekstuga för homebrew...


Spelen har man kopierat sen dag 1. Inte mycket svårare än all annan passivt skydd som brukar finnas på skivor. Problemet är aldrig att lyckas göras kopior på skivorna utan att få kopiorna att bli accepterade av maskinen.

Du måste nog förstå hur allvarligt detta kan vara. Nu vet jag inte exakt hur detta har gått tillväga men baserat på hur det har gått på andra plattformar så kan man antaga följande:

- Som i många andra fall så är detta antagligen så att man har hittat ett hål på en väldigt grundläggande nivå i PS3ans säkerhetskedja. Antagligen har insider information hjälpt men det är iaf ett hål.

- När väl ett hål är hittat så blir det oftast svårt att täppa åt i efterhand via uppdatering av mjukvaran. Eftersom detta säkerhetshål verkar ligga utanför själva Firmwaret så blir det antagligen svårt att helt stoppa hacket. I bästa fall tror jag det blir en katt och råtta lek likt PSP. Om vi drar en linje med Xbox 360 så har t ex inte MS kunnat göra ett dugg åt DVD hacket via mjukvara utan har varit tvungna att ändra i hårdvaran.

- Tittar vi på PSP, Nintendos produkter, Apples iPhone, MS 360 osv så har alla haft extremt svårt att få bort problemen med mjukvara. Mest framsteg har gjorts i alla fallen när man ändrat i säkerhetskedjan via ändringar i hårdvaran.

#130

Postad 24 augusti 2010 - 17:59

random111
  • random111
  • Forumräv

  • 922 inlägg
  • 0

jag säger bara allt kan knäckas o det är bra mycket lättare hädan efter nu när detta e släppt ..

Ska nog ändra min åsikt om detta och håller nu med om att det blir mycket lättare... :)

Backup Manager är ett eget kompilerat program som du installerar.

Sen har det nog aldrig varit en poäng att en Retail PS3a ska kunna få injekterat kod som bara varit till för Debug.

Den är crackad. Att de sen bygger programmen via SDK som Sony har spelar ingen roll, det är bara mjukvara för att bygga mjukvara och inget med säkerheten att göra. All Homebrew till Xbox 1 byggdes också på illegalt användande av MS SDK till Xbox 1.

Du får maskinen att köra kod som aldrig var köras på den = crackad, oavsett hur de kom över det.

Det finns väl olika nivåer av cracked. Att kunna köra program i samma miljö som vanlig spel körs i innebär ju inte full kontroll av systemprogramvaran eller ens möjlighet att modifiera firmware överhuvudtaget. Därav min kommentar om SDK.

#131

Postad 24 augusti 2010 - 18:05

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0
Enligt denna video så e det inte möjligt att avinstallera jailbreaken efter man installerat den värt att veta
http://www.youtube.c...10&feature=fvwk

#132

Postad 24 augusti 2010 - 18:06

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Det finns väl olika nivåer av cracked. Att kunna köra program i samma miljö som vanlig spel körs i innebär ju inte full kontroll av systemprogramvaran eller ens möjlighet att modifiera firmware överhuvudtaget. Därav min kommentar om SDK.


Klart det gör. Idag kräver en PS3 krypterad och signerad programkod för att acceptera att exekvera koden, vilket bara kan bli signerad i Sonys lab.

Att då kunna få maskinen att acceptera kod som inte är singerad av Sony är ett rätt omfattande crack, att du sen bygger mjukvaran på samma programmeringskod som signerade spel hör inte till saken. Du kan dessutom inte få ett system att känna igen kod som den aldrig var byggd på.

Som sagt, kan du köra homebrew så är den knäckt. Om det nu inte skull vara så så är varken Wii, 360, iPhone, PSP, Xbox 1, PS2 eller någon annan mer känd plattform knäckt/crackad.

Poängen är trots att du tar kontrollen av vad som får köras från plattforms ägaren , i detta fallet Sony, och ger det till användare.

#133

Postad 24 augusti 2010 - 19:02

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Nu är jag helt novis men har en fundering.

Skulle inte Sony kunna lägga till en funktion som gör att spelet måste via nätet verifieras att det är ett lagligt ex?
Att spelet helt enkelt inte kan startas utan internet ?

Edit
Skulle ju såklart bli ramaskri men jag tänkte snarast om det är möjligt ?
Tex när PS4 kommer

Redigerat av moparman, 24 augusti 2010 - 19:03.


#134

Postad 24 augusti 2010 - 19:41

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Nu är jag helt novis men har en fundering.

Skulle inte Sony kunna lägga till en funktion som gör att spelet måste via nätet verifieras att det är ett lagligt ex?
Att spelet helt enkelt inte kan startas utan internet ?

Edit
Skulle ju såklart bli ramaskri men jag tänkte snarast om det är möjligt ?
Tex när PS4 kommer


Absolut, blir en form av aktivt skydd. Inte helt otänkbart i framtiden men samtidigt kräver det att alla kunder har möjligheten till internetuppkoppling.

En möjlighet hade varit att köra en typ som Spotify där du syncar spelen i 14 dagars tid så att du under 14 dagar kan spela dem offline.

Sen kommer frågan, hur ska de gå när internet krånglar?

#135

Postad 24 augusti 2010 - 19:59

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Eller att man verifierar en gång att man verkligen har ett orginal och sen är det ok för det spelet ?

Nu kräver det ju dock iaf att man har internet.
Kanske fortfarande är för lite personer som har internet om man ser till andra länder ?
Känns ju som att alla idag har internet men det kanske inte riktigt gäller för alla användare :)

Skulle inte förvåna mig om det kommer nått liknande i framtiden.

#136

Postad 24 augusti 2010 - 20:15

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 0

Sen kommer frågan, hur ska de gå när internet krånglar?


Vi får helt enkelt skippa ComHem (var bara tvungen) :)

Men är det inte möjligt att göra något liknande Windows Genuine?

#137

Postad 24 augusti 2010 - 20:23

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Vi får helt enkelt skippa ComHem (var bara tvungen) :)

Men är det inte möjligt att göra något liknande Windows Genuine?



Sure men har detta stoppat piratkopiering?

Tror aldrig att metoder som försvårar för de som köper spel är en lösning. PC spel har ju haft offentliga avrättningar när de kommit med nya påhittiga online lösningar :)

Tycker det fungerar rätt bar idag faktiskt. Bättre att fortsätta utveckla hårdvarans möjligheter och låta sakerna fungera smidigt utan att användaren får ta priset.

Se vi som sagt till Xbox 360 så har man knappast kunnat hitta några trender på att den har skadats av diverse hack. Högre attachrate än PS3 och spel som släpps till båda sälj generellt bättre på 360.

Det är inget akut läge och därför tycker jag inte man behöver ta till drastiska åtgärder som bara drabbar de som sköter sig.

Tycker MS har jobbat rätt bra genom att låta Luve bli extra kryddan till de som sköter sig, har fungerat rätt bra. Sony har samma möjligheter och tror det kommer ge samma resultat

#138

Postad 24 augusti 2010 - 20:31

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Sen kommer frågan, hur ska de gå när internet krånglar?


Hahaha, när internet krånglar får vi nog annat att tänka på ska du se.

#139

Postad 24 augusti 2010 - 20:34

Deshsko
  • Deshsko
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Citerat...

Det lilla jag lärde mig i skolan var att det kan var lagligt om det är en 1:1 kopia av ett medium som du äger. Alltså det måste vara gjort av ett medium du äger och vara identiskt med det mediet.

Vår lärare körde som exempel, du äger cd skivan men har laddat ner en kopia via en hemsida. Detta är olagligt då kopian inte har sitt ursprung från din CD skiva. Du har din CD skiva som du sen konverterar till en mp3 fil, lagen kan tolkas så att du förändrat mediet under kopieringen mot ursprunget.

-------------------------------------------------------------------

Om jag lägger in musik till tex itunes så konverterar väll det om filerna för att funka på deras spelare/telefoner?
Eller har jag fel?

Redigerat av Deshsko, 24 augusti 2010 - 20:35.


#140

Postad 24 augusti 2010 - 20:35

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 0

Tycker MS har jobbat rätt bra genom att låta Luve bli extra kryddan till de som sköter sig, har fungerat rätt bra. Sony har samma möjligheter och tror det kommer ge samma resultat



Det är nog så det kommer sluta tack vare piratkopieringen. Det vill säga att PSN inte är kostnadsfritt längre utan övergår till att bli som Live.

#141

Postad 24 augusti 2010 - 20:44

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Om jag lägger in musik till tex itunes så konverterar väll det om filerna för att funka på deras spelare/telefoner?
Eller har jag fel?


OT men detta kan vara olagligt, om nu någon skulle vilja stämma dig för detta, då den som skapat skivan har rätt att välja vilket medium som hans/hennes verk ska presenteras på. Om han har för avsikt att bara presentera det på skivan som du köpt så måste du fråga honom om lov att förändra detta medium till en mp3 låt eftersom detta är ett annat medium.

Men som sagt, risken att någon skulle gå och stämma dig är inte så stor.

#142

Postad 24 augusti 2010 - 20:50

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Nu är jag helt novis men har en fundering.

Skulle inte Sony kunna lägga till en funktion som gör att spelet måste via nätet verifieras att det är ett lagligt ex?
Att spelet helt enkelt inte kan startas utan internet ?

Edit
Skulle ju såklart bli ramaskri men jag tänkte snarast om det är möjligt ?
Tex när PS4 kommer


detta skulle inte funka i praktiken då över hälften av de ps3or som sålts på marknaden är inte uppkopplade på internet tex hos barn sen skulle de sälja mindre ps3or så med andra ord inte aktuellt på många år framöver..

Där i mot skulle det va en välkommet inslag om Sony gjorde det möjligt att installera spelen på HDD så man kan lägga undan skivan men för att ens få det att bli möjligt att köra in spelet på HDD, så måste man via internet verifiera spelet.

Bara skiva = spelet funkar bara offline
Installerat på HDD = spelet måste verifieras på PSN för att ens få installeras på HDD och skivan kan läggas i skåpet

Redigerat av Duckface21, 24 augusti 2010 - 20:57.


#143

Postad 24 augusti 2010 - 21:40

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Mm...Är väl bara jag som tror att alla i världen har trådlöst nät hemma :rolleyes:

Går alltid att diskutera om piratkopiering verkligen gör så att företag förlorar pengar eller inte men det här är väl kanske inte rätt tråd eller forum för det.

Men 360 har väl betydligt fler användare så det är väl svårt att veta säkert.

#144

Postad 24 augusti 2010 - 22:37

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Mm...Är väl bara jag som tror att alla i världen har trådlöst nät hemma :rolleyes:

Går alltid att diskutera om piratkopiering verkligen gör så att företag förlorar pengar eller inte men det här är väl kanske inte rätt tråd eller forum för det.

Men 360 har väl betydligt fler användare så det är väl svårt att veta säkert.


Jag säger så här oavsett hur många som kommer köra olagligt med denna eller köra lagligt det väsentliga som jag ser är bara fördelarna med det i lagligt syfte alltså kopiera sina egna köpta spel till HDD och homebrews..

Tänk så här om Sony och MS öppnade mer av sina maskiner tex gjorde det möjligt att skapa egna homebrews. MS gjorde det genom en tjänst de tog betalt för men vet inte om de finns kvar. Allt de skulle behöva för att få det säkert är att Sony kollar de homebrews som laddas upp inte knäcker säkerheten på Ps3an.

Det är de som e så dåligt med alltihopa att de lyssnar inte på kunderna .

#145

Postad 24 augusti 2010 - 22:52

UTBMF
  • UTBMF
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0
Men ärligt talat de få köpare av den hör donglen som inte kommer ladda ner spel som de inte tänker betala för utan enbart använda den till homebrews och backuper är försumbara de behöver inte räknas de behöver inte diskuteras de är så få.

Det roliga är ju folk här och på andra forum som säger "nänä jag ska inte använda den till nedladdade spel jag inte tänker betala för utan enbart för mediacenterdelen som nu exempelvis kan få stöd för .mkv"
Precis ni ska inte ladda ner spel men film, serier och musik ska ni ladda ner utan att betala för. Give me a break!

Oavsett hur det slutar tror jag inte skadan blir alltför stor för SONY. Men finns risk för att folk till vinter köper PS3+PSJailbreak bundle istället för PS3+GT5 bundle.

#146

Postad 24 augusti 2010 - 23:07

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Men ärligt talat de få köpare av den hör donglen som inte kommer ladda ner spel som de inte tänker betala för utan enbart använda den till homebrews och backuper är försumbara de behöver inte räknas de behöver inte diskuteras de är så få.

Det roliga är ju folk här och på andra forum som säger "nänä jag ska inte använda den till nedladdade spel jag inte tänker betala för utan enbart för mediacenterdelen som nu exempelvis kan få stöd för .mkv"
Precis ni ska inte ladda ner spel men film, serier och musik ska ni ladda ner utan att betala för. Give me a break!

Oavsett hur det slutar tror jag inte skadan blir alltför stor för SONY. Men finns risk för att folk till vinter köper PS3+PSJailbreak bundle istället för PS3+GT5 bundle.


Jag har både Ps3, 360 = jtag) och wii = chip och softmodded) och PSP = Cfw 5.50) jag ska va helt ärlig har inte ett enda tankat spel jag kör enbart homebrews och köpta spel som jag fört över på HDD/minneskort både på PSP,360 och Wiin förstår inte sånna som du som kommer och tror alla köper såna här chip bara för att köra nedladdat i mitt fall vill jag ha spelen på HDD just för jag har barn som släpar med sig spel skivorna överallt och spel är inte precis billiga. Repar dem en skiva så e det bara slänga den för dyrt i min mening att ha skivor med sig nä HDD ska de va ..

Redigerat av Duckface21, 24 augusti 2010 - 23:13.


#147

Postad 25 augusti 2010 - 00:08

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Håller med att det vore guld att kunna lägga över spel på hårddisk.
En gåta att inte Sony fixat den möjligheten.

Men ja tror ändå att den stora massan som köper en dongle eller chip eller vad de nu må vara laddar ner.
Nu är det ju bara vad jag tror .


Gick in på första bästa tracker och på de 3 första sidorna är de 3000 personer som delar med sig av piratkopia just nu till 360.

En snabb googling på Mafia 2 på ett annat ställe så hittar jag ca 3000 pers som har den och drygt 20k som tankar hem den.

Och det är bara just nu..Tänk hur många det blir på bara ett dygn

Så nog verkar det va en hel del som inte bara sparar sina spel på disk

Redigerat av moparman, 25 augusti 2010 - 00:10.


#148

Postad 25 augusti 2010 - 01:53

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0
Om inte annat vore det lite bekvämt att kunna spara ned de spel man sällan spelar, och så..

problemet som jag förstår det är ju att man dels inte får vara uppe mot psn när man kör "breakingen",
och sedan lär väl sony hitta på nåt hyss som täpper till det hålet också.. as usual?

för inte går det väl att låna spel från tex uthyrningsfirma, och sedan spara ned hela spelet?

#149

Postad 25 augusti 2010 - 07:03

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Om inte annat vore det lite bekvämt att kunna spara ned de spel man sällan spelar, och så..

problemet som jag förstår det är ju att man dels inte får vara uppe mot psn när man kör "breakingen",
och sedan lär väl sony hitta på nåt hyss som täpper till det hålet också.. as usual?

för inte går det väl att låna spel från tex uthyrningsfirma, och sedan spara ned hela spelet?


Du kan va uppkopplad mot PSN med en breakad maskin det är ett möjligt framtidsproblem att bli bannad, Sony har inte börjat enu.

du kan hyra spel och kopiera hela till HDD det är ju de som e problemet :/

#150

Postad 25 augusti 2010 - 07:03

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Om inte annat vore det lite bekvämt att kunna spara ned de spel man sällan spelar, och så..

problemet som jag förstår det är ju att man dels inte får vara uppe mot psn när man kör "breakingen",
och sedan lär väl sony hitta på nåt hyss som täpper till det hålet också.. as usual?

för inte går det väl att låna spel från tex uthyrningsfirma, och sedan spara ned hela spelet?


Låna ett spel från uthyrningsfirma? Nej, men hyra. :rolleyes:

Klart det går, men det är verkligen inte lagligt och det vet du.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.