Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ni som har dubbla eller flera subwoofers gör det nån verklig skillnad?

89 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 oktober 2013 - 19:42

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Har man en sub som spelar 25 Hz på t.ex 100 dB så kan man inte positionsbetämma den.
Är det då verkligen nödvändigt att ha multi-subar? Jag ser antalet fler än en sub som onödigt.

Vad tycker ni?

#2

Postad 11 oktober 2013 - 22:14

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 1
Läs det här dokumentet så ändrar du kanske åsikt. Själv har jag dubbla subbar just för att motverka negativa rumseffekter. Mer än två subbar verkar dock inte ge jättestora förbättringar om man inte kan placera dom optimalt.

#3

Postad 11 oktober 2013 - 22:31

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
jag har upplevt jämnare bas, men då har jag bytt ut min gamla sub mot fyra nya, så det är väl inte direkt konstigt. men redan mellan en och två säger många duktiga individer här att det gör stor skillnad, och jag ser ingen anledning att misstro dom audioella genierna som finns här på forumet =)

herr öhman rekommenderar ju ex 4 stycken på linje framför i ett av sina dokument som är väl värda att läsa =)

#4

Postad 13 oktober 2013 - 08:23

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 1
Kopplar jag ur min ena sub så påverkar det rätt mkt faktiskt, blir jämnare-snyggare bas med dubbla, givetvis är det inga astronomiska skillnader men för mig mer än tillräckligt för att jag skall ha 2st hund kojor här hemma, funderar t.o.m på att skaffa 2 till.

#5

Postad 13 oktober 2013 - 08:46

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Ja, det gör stor skillnad. Bara en bas skulle jag inte vilja leva med.

Redigerat av MKarlsson74, 13 oktober 2013 - 08:48.


#6

Postad 13 oktober 2013 - 08:55

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Jag provade med en bas igen men nu har jag hämtat in en bas till, det blir mer kropp i filmer och fyller rummet bättre. Basen blir mindre ansträngd när de är 2som hjälper till. Dock tycker jag man får jobba lite med inställningarn innan det blir bra.

#7

Postad 13 oktober 2013 - 09:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Klart dunska ha två till robert. We await you :)

#8

Postad 13 oktober 2013 - 12:29

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Klart dunska ha två till robert. We await you :)


:D

#9

Postad 13 oktober 2013 - 12:44

falkn
  • falkn
  • Beroende

  • 1 032 inlägg
  • 0
Den stora fördelen med att ha två subbar är ju att motverka rumsresonanser som släcker ut vissa frekvenser inte att volymen ska bli högre eller att man kan positionera subben när man har endast en.

#10

Postad 14 oktober 2013 - 21:31

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Har man en sub som spelar 25 Hz på t.ex 100 dB så kan man inte positionsbetämma den.
Är det då verkligen nödvändigt att ha multi-subar? Jag ser antalet fler än en sub som onödigt.

Vad tycker ni?


Problemet är väl att rummet påverkar så pass mycket att du kanske får 100dB vid 25Hz men 94dB vid 30Hz och 97dB vid 34Hz och 106dB vid 50Hz. Och dessutom om du flyttar dig några decimeter åt något håll så får du helt andra siffror. Med fyra subbor blir basen väldigt jämn och fin. Dessutom har jag än att höra en ensam sub som aldrig låter ansträngd och distar. Man måste ha flera för att få ner disten och ojämnheten. Det är enorm skillnad på en sub och fyra.

#11

Postad 14 oktober 2013 - 21:39

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

jag har upplevt jämnare bas, men då har jag bytt ut min gamla sub mot fyra nya, så det är väl inte direkt konstigt. men redan mellan en och två säger många duktiga individer här att det gör stor skillnad, och jag ser ingen anledning att misstro dom audioella genierna som finns här på forumet =)

herr öhman rekommenderar ju ex 4 stycken på linje framför i ett av sina dokument som är väl värda att läsa =)


Jag har läst ett blindtest som säger att dem inte hörde någon skillnad på 1 vs 2 vs 4 subwoofers.

#12

Postad 14 oktober 2013 - 21:39

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Dels motverkar det rumsresonanser som en del redan nämnt.
Man får dessutom mer tyngd i ljudet, på ett lite svårförklarligt sätt blir det mer kropp och tyngd vid samma db styrka.

Sedan så delar inte jag uppfattningen om att man inte kan riktnings bestämma en sub

#13

Postad 15 oktober 2013 - 06:27

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Den stora fördelen med att ha två subbar är ju att motverka rumsresonanser som släcker ut vissa frekvenser inte att volymen ska bli högre eller att man kan positionera subben när man har endast en.


Fast man kan ha dubbla subwoofrar också för att höja volymen. Det kallas för "stacking". Då ställer man de ovanpå varandra för en volymökning.

#14

Postad 15 oktober 2013 - 06:39

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
För en given budget, rekommenderar ni då två billigare subbar eller en dyr? (eller 4 st ännu billigare..)

Vid vilken total bugdet ska man satsa på 2 resp. 4 stycken?

#15

Postad 15 oktober 2013 - 07:02

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Jag har läst ett blindtest som säger att dem inte hörde någon skillnad på 1 vs 2 vs 4 subwoofers.

Länk?
Annars så tycker jag att du ska reservera dig med drygheten och läsa på lite om vad ex ingvar öhman har skrivit om subbar. Han är en rätt framstående akustiker.

Edit: jag skulle nog hellre gå på två lite dyrare än fyra riktigt billiga, givet att man arbetar inom ett lite humant prisspann. Har man ex runt 10.000 så skulle jag tippa att två xtz ice eller bk 400 (tror jag dom heter) spelar betydligt bättre (och djupare) än fyra subbar för 2500. För den sista summan får man nämligen knappt något öht.

Redigerat av Zartok, 15 oktober 2013 - 07:06.


#16

Postad 15 oktober 2013 - 07:23

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 1

Länk?
Annars så tycker jag att du ska reservera dig med drygheten och läsa på lite om vad ex ingvar öhman har skrivit om subbar. Han är en rätt framstående akustiker.


det behöver jag inte göra. jag skämtade med dig bara.

#17

Postad 15 oktober 2013 - 07:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Använd smileys! :D fan, ni har väl morgonhumör söderöver också *asg*

#18

Postad 15 oktober 2013 - 08:06

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Använd smileys! :D fan, ni har väl morgonhumör söderöver också *asg*


fast jag fick ju ut det jag ville. du hade ju itne reagerat sådär om jag använt smiley och du fattade att jag skämtade. (har lärt mig allt detta från OWC ;) )

#19

Postad 15 oktober 2013 - 09:30

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

För en given budget, rekommenderar ni då två billigare subbar eller en dyr? (eller 4 st ännu billigare..)

Vid vilken total bugdet ska man satsa på 2 resp. 4 stycken?


Svårt att säga.
Skulle nog heller välja 2 st XTZ W12.18ICE för en sub för 13000 k.

Men heller 1 st XTZ jämfört med 4 st Proson Rumble

#20

Postad 15 oktober 2013 - 09:34

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0
Som sagt så verkar det ju bero mycket på vad som ska spelas :) Vincent hade ju ett bra exempel med Rumble

#21

Postad 15 oktober 2013 - 09:57

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0
Jag har testat lite och kom fram till följande:
2 är mycket bättre än 1
4 är mycket bättre än 2

Det är dock inte självklart att man tycker att det låter bättre med 4 i början när man går över. Men man hör det direkt när man går tillbaka till 2.
i mitt fall så hade jag 8 toppar och dalar i basen med 2 basar som var rätt höga el djupa.
med 4 blev det till 2 st en topp en dal sam var grunda och inte störande. ljudet blev dessutom tightare och mer fysiskt
(upplevelsemässigt när jag lyssnade till ett tonsvep, och sen Dark knight)

Man måste dock ta lite tid på sig att utvärdera olika placeringar på basarna.
Det som lät bäst hos mig var att ha basarna på en linje utmed hela lyssningsväggen, med jämna avstånd mellanvarandra och reflexerna.
Att sätta basarna på varandra i varsit hörn gav vissa fördelar men basen var inte lika tight.

Det viktigaste är att våga sprida ut basarna i hela rummet längs med lyssningsväggen, även om en bas kommer att stå 4m ifrån närmsta fronthögtalare.
Kanske verkar fel men det är det inte :)

hellre 2 bra basar än 4 dåliga.
Hellre 4 bra 8" basar än 2 10", fast hellre 4 10" el 4 12" :)
tycker jag

#22

Postad 15 oktober 2013 - 09:57

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Svårt att säga.
Skulle nog heller välja 2 st XTZ W12.18ICE för en sub för 13000 k.

Men heller 1 st XTZ jämfört med 4 st Proson Rumble


Aktiva subbar eller passiva? Jag tittade nyss på 2 st XTZ W12.18 P + 1 st XTZ SubAmp1 DSP, vad är för/nackdel jämfört med inbyggd förstärkare? (den passiva modellen finns i valnöt, vilket matchar mina övriga högtalare, blir även drygt 2000 kr billigare (12.8k istället för 15k))

Bara sådär när jag tittar på det känns det som en bra lösning med två passiva subbar kopplade till en förstäkrare som driver båda och har koll på rumskompensering och sådant istället för att man ska kalibrera två subbar separat som då inte är "medvetna" om varandra.

Redigerat av jn82, 15 oktober 2013 - 11:55.


#23

Postad 15 oktober 2013 - 11:20

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
Tanken med att ha två passiva subbar till en Sub Amp 1 kommer för övrigt från deras egen produkt information:
http://www.xtz.se/se...9w12-18p-walnut

Vi vill gärna rekommendera våra externa subwooferförstärkare XTZ Sub Amp 1 och XTZ Sub Amp 1 DSP som med sina 300 Watt RMS i 4 Ohm, väl tilltagna ringkärnetransformatorer och fördelaktiga inställningsmöjligheter matchar denna subwoofer väldigt bra. Dessutom kan fler passiva basar kopplas till 1 st förstärkare vilket ger ekonomiska fördelar.


Att dela på 300W när mobellen med inbyggd förstäkare har 500W till varje känns dock lite konstigt, men kanske fungerar utmärkt?

#24

Postad 15 oktober 2013 - 11:39

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Man måste dock ta lite tid på sig att utvärdera olika placeringar på basarna.
Det som lät bäst hos mig var att ha basarna på en linje utmed hela lyssningsväggen, med jämna avstånd mellanvarandra och reflexerna.

Det var väl ungefär det dom kom fram till i dokumentet jag länkade till tidigare i tråden. Två jämfört med en sub gav störst skillnad, fyra jämfört med två gav en förbättring om man kan placera dom på väldigt bra positioner, annars var det ingen förbättring. I ett vanligt vardagsrum är det svårt att få till placeringen av fyra subbar (jag skulle få svårt med det hemma), men i ett biorum går det säkert ofta.

#25

Postad 15 oktober 2013 - 11:45

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
hur krångligt är det att ställa in rätt "fas" när man har fler än en bas?

#26

Postad 15 oktober 2013 - 11:57

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
jag menar, bas i all ära men så länge fasen är fel förstör basen mer än den gör nytta i mitt tycke. Har folk koll på hur tex en baskagge låter när fasen är korrekt kontra fel?

#27

Postad 15 oktober 2013 - 12:02

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0
Jag har provkört några veckor med två stycken SVS PB1000 (ca 4.500 kr/st) och jämförde även hur det var att bara ha den ena subben igång. Fördelen med dubbla är som alla säger ett jämnare och fylligare ljud. Det låter mer naturligt i rummet och inte att ljudet kommer från just en subwoofer så att säga.

För min del slutade det dock med att jag skickade tillbaka dem. De var bra men jag lade prestandanivån lite för lågt känner jag och kommer istället satsa på en enda betydligt dyrare sub som jag kalibrerar mot "min" sittplats i hemmabion. Övriga familjen är inte lika kräsen som jag, bättre att rikta baspengarna främst mot mig istället för hela biorummet. Kommer nog komplettera med ytterligare en till sen i present eller nåt. :)

Visst, det blir ofta prat om att 4 st subbar är det bästa men, om jag får låta grinig för en stund... :ph34r: Likväl kan man ju konstatera utifrån biorumsbilder och setup-beskrivningar från hela världen att det är extremt ovanligt att folk faktiskt kör 4 st köpesubbar. (Om man bortser från den relativt lilla andelen halvgalna DIY-projekt där hela väggarna är fulla av baselement.) Kan tycka att snacket om 4 subbar oftast helt enkelt är mer snack/teori än verkstad. Tvivlar inte på att det har sina fördelar både teoretiskt och praktiskt, ville bara nyansera diskussionen lite. ;)

Redigerat av Frux, 15 oktober 2013 - 12:05.


#28

Postad 15 oktober 2013 - 13:39

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

fast jag fick ju ut det jag ville. du hade ju itne reagerat sådär om jag använt smiley och du fattade att jag skämtade. (har lärt mig allt detta från OWC ;) )

Ge fan i att manipulera mig sådär *asg*
Ojoj, fan vad man börjar sakna fulgänget nu

Ja, ang fas så är det inte så krångligt. Har du två subbar i varsitt hörn så ställer du dom bara på motsatt fas, ex 0 och 180. Det blir nog värre om man börjar fuldra ut subbar i rum och sånt säkert :)

#29

Postad 15 oktober 2013 - 14:17

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Ge fan i att manipulera mig sådär *asg*
Ojoj, fan vad man börjar sakna fulgänget nu

Ja, ang fas så är det inte så krångligt. Har du två subbar i varsitt hörn så ställer du dom bara på motsatt fas, ex 0 och 180. Det blir nog värre om man börjar fuldra ut subbar i rum och sånt säkert :)

jaha men då är det ju bara att köra, om man nu har två hörn att ha sina subbar i :) och att man hittat rätt fas till att börja med ;)

#30

Postad 15 oktober 2013 - 14:25

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0

Ja, ang fas så är det inte så krångligt. Har du två subbar i varsitt hörn så ställer du dom bara på motsatt fas, ex 0 och 180. Det blir nog värre om man börjar fuldra ut subbar i rum och sånt säkert :)

hur menar du nu?
varför vill du invertera fasen på den ena sidan?

#31

Postad 15 oktober 2013 - 14:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jepp, det är bara att köra :)

Jag har en vänd fas då jag kör två utgångar från minidsp'n där den ena är vänd.

#32

Postad 15 oktober 2013 - 14:37

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0

Jepp, det är bara att köra :)

Jag har en vänd fas då jag kör två utgångar från minidsp'n där den ena är vänd.

`
Jo, men varför vill du ha ena sidans bas fasvänd när du ställer dem i varsina hörn?

#33

Postad 15 oktober 2013 - 15:01

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Jag har testat lite och kom fram till följande:
2 är mycket bättre än 1
4 är mycket bättre än 2


Jag håller inte riktigt med.

Jag tycker att två är mongomycke bättre än en.
Jag tycker att fyra är bättre än två.
Mellan fyra och åtta händer inte speciellt mycket.

Det största klivet tar man absolut mellan en och två, och sen minskar fördelarna för varje fördubbling.
Tycker jag. :)

Men jag förstod vad du menade. ;)

#34

Postad 15 oktober 2013 - 15:09

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 1

Mellan fyra och åtta händer inte speciellt mycket.


hehehe ;)

#35

Postad 15 oktober 2013 - 15:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag tror också att effekten avtar. Mellan 8 och 16 när det la inte hända speciellt mycket heller. Ja, spridningsmässigt dvs :)

#36

Postad 15 oktober 2013 - 15:32

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0

Jag håller inte riktigt med.

Jag tycker att två är mongomycke bättre än en.
Jag tycker att fyra är bättre än två.
Mellan fyra och åtta händer inte speciellt mycket.

Det största klivet tar man absolut mellan en och två, och sen minskar fördelarna för varje fördubbling.
Tycker jag. :)

Men jag förstod vad du menade. ;)

Det beror ju på specifika fall, har en kompis var bas lät skit med 4 moduler och blev väldigt fint med 8.
då var de första fyra placerade mellan topparna. De 4 nästkommande placerades ut i de tre övriga lediga hörnen samt där den sista fick plats, sjukt stor skillnad till det bättre.
så det finns fall där 8 är väldigt mycket bättre än 4 med :D
(Har inte alls att göra med att de fyra första inte var bra placerade från början :rolleyes: )

#37

Postad 15 oktober 2013 - 17:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Nej, sluta förklara sånt. Vi köper bara det där med att åtta lät vansinnigt mycket bättre än fyra och sätter punkt efteråt :D

#38

Postad 15 oktober 2013 - 18:58

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0
Här håller folk på att diskutera köp av t.ex. dubbla XTZ W12.18 ICE, när det i själva verket tydligen är 8 st Proson Rumble som är the shit för samma budget. ;)

#39

Postad 15 oktober 2013 - 19:32

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Jag tror också att effekten avtar. Mellan 8 och 16 när det la inte hända speciellt mycket heller. Ja, spridningsmässigt dvs :)


Dock mellan 32 och 64 är det grymmt stor skillnad, och dom måste minst vara 15" styck. Har man inte 64st 15" kan du lika gärna köra utan sub.

Wink wink


Mer seriöst föredrar jag alltid dubbla subbar, känns som dom integreras med högtalarna mycket bättre och lättare.

Redigerat av Unregisteredb1334109, 15 oktober 2013 - 19:34.


#40

Postad 15 oktober 2013 - 19:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
64 subbar... börjar räkna lite... ehm...
ja. fyller jag BÅDA väggarna med 3.5 meter subwoofer så har jag ju plats med det. och allt kan drivas av min rotel 1092. kostnad... drygt 150.000 kr. som hittat! =D

#41

Postad 17 oktober 2013 - 21:48

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0
För att gå tillbaka till en lite mer seriös ton i tråden så hittade jag en intressant genomgång. :) Det är en som testat just detta, antal vs kvalitet.

För ungefär samma budget inom respektive subwoofer-grupp byggde han DIY:
4 st 8"
2 st 12"
1 st 15"

Sen lät han tre erfarna testpersoner blindtesta de olika setuperna. Dels på den optimala lyssningspositionen, och dels på en dålig lyssningsposition. Resultatet blev sammanfattat:

With so many variables in subwoofer performance and listener taste, there’s no way to state definitively that any one option will work for you. But after a post-test talk with the panelists and some listening on my own, we did come to some broad conclusions.

1) If you go to the trouble of installing four subwoofers in the corners of your room, at least put in four 10- or 12-inchers. Four 8-inch subs are unlikely to muster the low-end power most enthusiasts want.

2) For a single listener, or a listener who is willing to hog the sweet spot and doesn’t care what fellow listeners hear, a single 14- or 15-inch (or maybe even 18-inch) subwoofer, positioned perfectly and preferably tweaked with an equalizer, is the safest and most affordable choice choice to deliver a thrilling experience and a satisfying bottom end.

3) Two 12-inch subs (or 14s or 15s, if you can afford them) in the front corners of the room is a damn good compromise for lots of situations.


Det är mer nyanseringar i artikeln så läs gärna hela på http://www.soundandv...fers-4-2-or-1-0

Redigerat av Frux, 17 oktober 2013 - 21:50.


#42

Postad 17 oktober 2013 - 22:42

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Det räcker väl bra med att det känns bättre att veta att man har 2 istället för bara en...
Själv har jag för stunden 3st, vilket i sig verkar räcka och bli över basmässigt MEN det finns plats under duken för
2st till svs pb 13 ultror.. Nu när man vet det så är köpsuget väldigt stort! Man ser inte äns mina basar, men känslan och vetskapen att man kör 11.5 istället för 11.3 skulle vara otroligt skön.
Sen borde det ju inte bli sämre heller..

#43

Postad 18 oktober 2013 - 06:16

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Om man placerar subwoofern fel kan det bli sämre. Det är ingen naturlag att det blir bättre bara för att man har fler basar. Man måste lägga ner mycket tid att få det att låta bra.

#44

Postad 18 oktober 2013 - 08:48

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

För att gå tillbaka till en lite mer seriös ton i tråden så hittade jag en intressant genomgång. :) Det är en som testat just detta, antal vs kvalitet.

För ungefär samma budget inom respektive subwoofer-grupp byggde han DIY:
4 st 8"
2 st 12"
1 st 15"

Sen lät han tre erfarna testpersoner blindtesta de olika setuperna. Dels på den optimala lyssningspositionen, och dels på en dålig lyssningsposition. Resultatet blev sammanfattat:



Det är mer nyanseringar i artikeln så läs gärna hela på http://www.soundandv...fers-4-2-or-1-0


Mycket inressant, själv hade jag planerat att placera de två subarna bredvid mina fronthögtalare.. men i den konfigurationen finns då i princip ingen fördel jämfört med bara en sub, ska man köra två så är det enda vettiga i princip att ha en rakt fram och rakt bakom lyssningspositionen. Intressant, men vet inte om det är en sätt jag är villig att möblera på.. får kanske bli en sub bara då.

#45

Postad 18 oktober 2013 - 09:13

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
Ni som kör flera subbar, hur har ni kalibrerat dem, är det en anti-mode 2.0 som gäller, eller finns det bättre/billigare alternativ?

Eller kalibrera dem individuellt i t.ex XTZ W12.18 ICE fallet, och sen använda en receiver som kalibrerar ovanpå det och tar hänsyn till att där är två st? (har alla X.2 förstärkare nu separat kalibrerade utgångar, eller finns det fortfarande förstärkare som bara har en intern y-koppling?)

Redigerat av jn82, 18 oktober 2013 - 09:41.


#46

Postad 18 oktober 2013 - 10:22

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Ni som kör flera subbar, hur har ni kalibrerat dem, är det en anti-mode 2.0 som gäller, eller finns det bättre/billigare alternativ?

Eller kalibrera dem individuellt i t.ex XTZ W12.18 ICE fallet, och sen använda en receiver som kalibrerar ovanpå det och tar hänsyn till att där är två st? (har alla X.2 förstärkare nu separat kalibrerade utgångar, eller finns det fortfarande förstärkare som bara har en intern y-koppling?)

Onkyo TX-NR818 har dubbla subutgångar men det är i princip bara en Y-split internt, dvs den kalibrerar båda som en sub. Jag har placerat subbarna på samma avstånd från lyssningspositionen, satt fasen på noll och trimmat in volymen på varje sub så då behövs ingen enskild kalibrering av resp sub i förstärkaren. Det finns receivers med Audyssey MultEQ XT32 som har SubEQ och då kalibreras avstånd, fas och volym separat för två subbar, men för övrigt kalibreras dom som en sub.

#47

Postad 18 oktober 2013 - 10:47

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Onkyo TX-NR818 har dubbla subutgångar men det är i princip bara en Y-split internt, dvs den kalibrerar båda som en sub. Jag har placerat subbarna på samma avstånd från lyssningspositionen, satt fasen på noll och trimmat in volymen på varje sub så då behövs ingen enskild kalibrering av resp sub i förstärkaren. Det finns receivers med Audyssey MultEQ XT32 som har SubEQ och då kalibreras avstånd, fas och volym separat för två subbar, men för övrigt kalibreras dom som en sub.


Ok, jag tänker på att om man följer resultatet av pdf som Frux länkade ovan så var bästa prestanda för två subbar att man placerade dem centrerat framför/bakom lyssningspositionen, och då kommer de i de flesta fall antagligen hamna på olika avstånd, men det parametrarna du nämde ovan bör väl räcka för att kompensera det. Speciellt om man då redan gjort en rumskorrigering av de enskilda subbarna.

#48

Postad 18 oktober 2013 - 11:24

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Ok, jag tänker på att om man följer resultatet av pdf som Frux länkade ovan så var bästa prestanda för två subbar att man placerade dem centrerat framför/bakom lyssningspositionen, och då kommer de i de flesta fall antagligen hamna på olika avstånd, men det parametrarna du nämde ovan bör väl räcka för att kompensera det.

Japp, är subbarna på olika avstånd från lyssningspositionen bör man använda en digital tidsfördröjning på ena signalen. Att justera fasen på subben är ett mycket sämre alternativ efter man då i princip endast kompensera fasskillnaden för en enda frekvens.

#49

Postad 18 oktober 2013 - 18:17

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Japp, är subbarna på olika avstånd från lyssningspositionen bör man använda en digital tidsfördröjning på ena signalen. Att justera fasen på subben är ett mycket sämre alternativ efter man då i princip endast kompensera fasskillnaden för en enda frekvens.

Intressant. Då var helgen räddad för min del.

#50

Postad 21 oktober 2013 - 11:07

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 2
Svar på topic: visst funkar det med en sub, men det blir aldrig lika bra som med två subbar. Är man inte medveten om "problemen" så kan man tro att allt fungerar perfekt, men man kanske undrar varför vissa scener har grymt tryck i basen med andra är betydligt mer försiktiga. Det kan bero på att man liksom jag har en nod (svag bas) vid viss frekvens, jag hade en nod vid 48 Hz och en anti-nod (stark bas) vid 52 Hz. Så om en scen pumpade ut 48 Hz på subkanalen så hände inte mycket, men vid 52 Hz så vibrerade dörren till biorumet.

Man kan kan lätt höra hur jämn basgång man har genom att köra ut ett frequency sweep för subwoofern från lämplig test-dvd; ljudstyrkan ska då variera så lite som möjligt. Jag köpte en DSPeaker för att få ordning på basen, men som tur var så fick jag samtidigt tag på en till subwoofer, så jag kör nu med två subbar. "Problemen" i mitt rum hade inte gått att lösa med enbart DSPeaker, utan jag behövde verkligen en andra subwoofer. Det har att göra med fysik; om man har en nod i en lyssningsposition så släcker ljudvågorna ut varandra så det hjälper inte att dra på volymen vid just den frekvensen.

Man kan iofs flytta subben och anpassa rummets akustik så att man får en relativt jämn kurva mitt i soffan, men om man då flyttar en halvmeter åt sidan så kan problemet vara där istället. Detta problem minskas med en andra subwoofer, gärna i kombination med en DSPeaker.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.