Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Xbox One X

2266 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Xbox One X 2017 1TB (Spelkonsoler) 9 8,56 (74) 3 499:-
Microsoft Xbox One X 1TB - Project Scorpio Edition 2017 (Spelkonsoler) 4 9,25 (7) Inga priser
1 relaterade trådar

#2101

Postad 08 september 2018 - 21:34

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Jag fick det att fungera efter ett tips jag hittade på nätet. Jag vidarebefordrar tipset här nedan om någon mer har problem:

 

 

"I finally got Dolby Atmos to work!!! Under  "Settings, Display & Sound, Volume, Setup TV & AV Control, Audio" I had to change the default "Stereo" setting to "Surround Sound." The Xbox One X had to reboot to accept/change the setting. Once it rebooted Dolby Atmos was working. It is interesting that the main control will be under the volume settings instead of audio output. You would think the system will be smart enough to activate surround sound when you are choosing Dolby Atmos to bitstream.

 

Hopefully this "difficult to find" change of setting will work for others who are having Dolby Atmos issues."

 

 

Nu ska jag titta på Avengers: Infinity War. På UHD förstås.  :)

 

Jag förstår ändå liksom inte riktigt. Ställt in Bitstream och Atmos på Xbox. Precis vad jag än kör Står det Atmos som motagen signal i min Marantz 8802A??

Om jag väljer Dolby Digital, True HD i filmens meny ska det ju inte stå Atoms?? Även You tube via x box blir atmos fast stereo läget är på Marantz??

 

Kodar Xbox om allt till Atmos?? 



#2102

Postad 08 september 2018 - 22:26

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Äger ingen atmos men sen senaste stabila updaten så är ju även meny ljuden 5.1 så xboxen kanske öven kör allt i surround även om den endast skickar 2 kanaler, så är resten av högtalarna tysta?

#2103

Postad 09 september 2018 - 11:28

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Jag har problem att spela up UHD filmer i min Xbox One X. När filmer är kodade i Dolby Atmos så kommer det fram en ruta som säger att förstärkaren inte kan koda av ljudet. Vidare så står det att jag ska avaktivera att förstärkaren skall koda av ljudet. Förstärkaren kan köra Dolby Atmos även fast jag kör en 5.1 uppsättning högtalare och således bara kör ut ljudet i TrueHD 5.1.

 

Det konstiga är att om jag testar och starta om skivan x antal gånger så brukar det oftast till slut gå bra att starta skivan och då få ljudet i TrueHD 5.1. Jag skriver oftast, då jag nu senast skulle titta på nya Tomb Raider så lyckades jag aldrig få igång filmen med Dolby TrueHD fast jag startade om filmen åtskilliga gånger. Någon som vet vad som är problemet?

 

X box X verkar vara kass...blir så trött på hur den hanterar ljudet osv. Har även störningar i ljudet kommer flera gånger på en film.

 

Har redan bytt en konsoll….men kan ju vara ett dåligt parti. Kompisen har samma Uppsättning men inga problem?? 

Mina problem började när jag köpte Xbox X. 

Ljud problemen är över HDMI via skiva å via nätverk. Så problemet ligger i ljudöverföringen mellan Xbox X och min Marantz 8802A


Redigerat av Audio One, 09 september 2018 - 11:29.


#2104

Postad 11 september 2018 - 05:06

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 787 inlägg
  • 0

Xbox TV?

 

Numera när folk byter TV oftare än förr så vore det intressant med en TV med inbyggd konsol. Finns många nackdelar men också fördelar. Man slipper massa sladdar.



#2105

Postad 11 september 2018 - 08:50

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Det har redan gjorts ett par gånger. Philips  21 TCDI 130 är ett exempel på det. Sharp gjorde också åtminstone en TV med integrerad Super Famicom.

 

Kan dock inte riktigt se poängen, och av liknande skäl skulle jag inte betala ett korvöre för en iMac för dess inbyggda skärm.



#2106

Postad 11 september 2018 - 14:42

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 762 inlägg
  • 0

Xbox TV?

Numera när folk byter TV oftare än förr så vore det intressant med en TV med inbyggd konsol. Finns många nackdelar men också fördelar. Man slipper massa sladdar.


Lär ju vara absolut noll efterfrågan på en sån sak.

#2107

Postad 11 september 2018 - 15:18

paccc
  • paccc
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Xbox TV?

 

Samsungs smart-tv har väl steam link som app och kan användas med kontrollerna till den.

Det hade inte varit dumt om även microsoft öppnade upp för att köra xbox streaming till tv'n över nätverket.

 

En inbyggd konsol kan du först se fram emot när den blir helt passivt kyld - och det första exemplet på det kommer att bli

streamingtjänster som playstation live, det google jobbar på och sannolikt även ms gör. Vilket blir väldigt likt appen ovan.



#2108

Postad 11 september 2018 - 22:03

Jyyhan
  • Jyyhan
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hejsan! Har ett knepigt problem, när jag spelar upp filmer via Plex så får jag ej ut 7.1 öjud, utan endast 5.1. Flyttar jag i filmen så kommer plex ljud från bakre högtalarna.
Testat olika inställningar och de funkar ej, UHD filmer och spel funkar som det ska utan problem..

Vill ha 7.1 i plex med :(

#2109

Postad 12 september 2018 - 11:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Numera när folk byter TV oftare än förr så vore det intressant med en TV med inbyggd konsol.


Att folk byter tv oftare är iofs snarare ett skäl till varför det INTE är intressant...

#2110

Postad 15 september 2018 - 11:44

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 670 inlägg
  • 0

Håller min Xbox One X på att gå sönder?

 

Det började med att min handkontroll (Elite modellen) började stänga av sig lite då och då när jag spelade The Division. Jag hade då fräscha batterier i också och jag funderade till en början om det var kontrollen som började packa ihop. Men sen har det hänt fler konstiga grejer.

 

Jag har ett tag spelat mest på PS4 men har då och då startat Xbox One X för att kolla lite grejer. Jag har då försökt starta med kontrollen men själva maskinen har ej startat då. Kontrollen har stått och blinkat en stund bara. Jag har då varit tvungen att starta på själva basenheten, men varje gång har det då tagit väldigt lång stund att starta maskinen, fast jag har snabbstart (eller vad det nu heter) aktivt. Om jag ser till att starta den oftare så verkar det fungerar att starta den utan detta problem.

 

Dock har ännu ett problem nu uppenbarat sig! När jag startade den nyligen så var jag inte uppkopplad mot internet (jag kör med kabel) och jag lyckas inte koppla upp mig. Allt annat som är kopplat till routern fungerar utan problem. Dessutom var min bakgrundsbild i själva menyn borta, bakgrundsbilden kom dock tillbaka efter att jag startade maskinen typ tre gånger. Dock fungerar internet inte fortfarande så jag har inte tillgång till cloudlagring, shopen och xbox live eller något annat som innebär uppkoppling så klart. Vad är det som händer och vad ska jag göra? Tror ni att den är på väg att ge upp?

 

EDIT: Nu blir det ännu konstigare! Jag testade att skifta nätverkskabel med min PS3 och startade min Xbox One X och nu fungerade internet på den. Såklart tänkte jag då att det var kabeln. Jag startade min PS3:a och internet fungerade utan problem på den också. Jag vet inte vad jag ska dra för slutsats av detta. 


Redigerat av Agaton, 15 september 2018 - 13:58.


#2111

Postad 01 oktober 2018 - 07:29

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
Tänkte köpa en Xbox One X i dagarna men vill bara kolla så att den är lika välbyggd som One var. Dvs, det är inga kända hårdvarufel osv jag behöver oroa mig för?

#2112

Postad 01 oktober 2018 - 07:45

Unregistered153fb7ca
  • Unregistered153fb7ca
  • Lärjunge

  • 491 inlägg
  • 0

Håller min Xbox One X på att gå sönder?

 

Det började med att min handkontroll (Elite modellen) började stänga av sig lite då och då när jag spelade The Division. Jag hade då fräscha batterier i också och jag funderade till en början om det var kontrollen som började packa ihop. Men sen har det hänt fler konstiga grejer.

 

Jag har ett tag spelat mest på PS4 men har då och då startat Xbox One X för att kolla lite grejer. Jag har då försökt starta med kontrollen men själva maskinen har ej startat då. Kontrollen har stått och blinkat en stund bara. Jag har då varit tvungen att starta på själva basenheten, men varje gång har det då tagit väldigt lång stund att starta maskinen, fast jag har snabbstart (eller vad det nu heter) aktivt. Om jag ser till att starta den oftare så verkar det fungerar att starta den utan detta problem.

 

Dock har ännu ett problem nu uppenbarat sig! När jag startade den nyligen så var jag inte uppkopplad mot internet (jag kör med kabel) och jag lyckas inte koppla upp mig. Allt annat som är kopplat till routern fungerar utan problem. Dessutom var min bakgrundsbild i själva menyn borta, bakgrundsbilden kom dock tillbaka efter att jag startade maskinen typ tre gånger. Dock fungerar internet inte fortfarande så jag har inte tillgång till cloudlagring, shopen och xbox live eller något annat som innebär uppkoppling så klart. Vad är det som händer och vad ska jag göra? Tror ni att den är på väg att ge upp?

 

EDIT: Nu blir det ännu konstigare! Jag testade att skifta nätverkskabel med min PS3 och startade min Xbox One X och nu fungerade internet på den. Såklart tänkte jag då att det var kabeln. Jag startade min PS3:a och internet fungerade utan problem på den också. Jag vet inte vad jag ska dra för slutsats av detta. 

Jag har samma problem med min gamla vanliga xbox one.

Med handkontrollen så har det varit samma problem senaste tiden, men fick synka kontrollen till xboxen igen så funkar det för tillfället iallafall.

Det med internet är oxå precis samma, men pluggar jag ur nätverkskabeln och pluggar in den igen så brukar det hoppa igång.



#2113

Postad 01 oktober 2018 - 18:42

htiawe
  • htiawe
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 1

Inget svar på din fråga men om du inte har jättebråttom att skaffa en ny konsoll så kan det vara värt att vänta till Black Friday.

 

 

Tänkte köpa en Xbox One X i dagarna men vill bara kolla så att den är lika välbyggd som One var. Dvs, det är inga kända hårdvarufel osv jag behöver oroa mig för?



#2114

Postad 05 oktober 2018 - 17:56

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 787 inlägg
  • 0

Tänkte köpa en Xbox One X i dagarna men vill bara kolla så att den är lika välbyggd som One var. Dvs, det är inga kända hårdvarufel osv jag behöver oroa mig för?

 

Min tuffar på och är tyst. Men jag har aldrig provat att spela en BlueRay film. Bara kört in lite Xbox 360 spelskivor. Inte för att behovet finns men ska nog testa DVD och CD skivor ;)

 

Ska visst gå bra

 

https://youtu.be/ixUpD2HE-bI


Redigerat av ruva, 05 oktober 2018 - 17:58.


#2115

Postad 05 oktober 2018 - 18:40

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Scorpio edition drogs väl med lite fel, jag fick byta 2 ggr. Men inget som inte garantin löser, om än omständigt. Nu har jag inte hört något snart ett år in i x liv. Köp bara!

#2116

Postad 16 oktober 2018 - 12:56

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 1

Meh. Har typ inte spelat på min på ett par månader, och sonen säger att den inte fungerar pga att den inte hittar wifi sedan nån månad tillbaka.

Googlar mig fram till en del tips för att kringgå wifi-problemen på denna redditsida:

https://www.reddit.c..._x_wifi_issues/ 



#2117

Postad 16 oktober 2018 - 19:25

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 787 inlägg
  • 0

Meh. Har typ inte spelat på min på ett par månader, och sonen säger att den inte fungerar pga att den inte hittar wifi sedan nån månad tillbaka.

Googlar mig fram till en del tips för att kringgå wifi-problemen på denna redditsida:

https://www.reddit.c..._x_wifi_issues/

 

Spelar inte på min eftersom jag hellre gör det på PC. Använder min Xbox One enbart till Netflix HDR ATMOS. Var billigare än att köpa ny LG TV för ATMOS och från PC buggar det enormt till min Samsung HK-W 960.

 

Fast tänkt spela klart Read Dead Redemption någon gång i vinter.



#2118

Postad 20 oktober 2018 - 22:05

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 762 inlägg
  • 0
Har på senaste tiden haft problem vid uppstart av konsolen. Startar alltid normalt konsolen med handkontrollen. Har stand by-läge för snabb uppstart. Nu händer det med jämna mellanrum att konsolen inte startar när handkontrollen startar och man får manuellt trycka på knappen, då startar konsolen upp i energispar-läget, alltså den långa uppstarten varenda gång. Sen kan det fungera normalt ett par gånger och plötsligt så blir det samma igen. Börjar konsolen ge upp eller vad är grejen? Gjorde precis en hard reset så får se om det rättar till ngt.

Nån som varit med om samma?

#2119

Postad 20 oktober 2018 - 22:08

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Har varit med om att endast kontrollen startar men inte xboxen. Gäller og, s och x om jag minns rätt. Jag kör dock inte stand-by samt att jag kör trådad kontroll.
Men kan inte påstå det är vanligt förekommande men det har hänt flera gånger under årens lopp med One.

#2120

Postad 21 oktober 2018 - 00:22

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 762 inlägg
  • 0
Ja nån gång har det hänt mig också tidigare men nu har det hänt typ var och varannan gång jag startat xboxen senaste tiden. Riktigt störigt. Får väl se om min reset gjorde nån skillnad.

#2121

Postad 22 oktober 2018 - 14:05

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0

Hur mycke låter X när man spelar från skiva egentligen?

Laddas spelen långsammare eller liknande?

Har aldrig gjort då jag kör digitalt men funderar på börja köpa på skiva så man har nåt andra hands värde på spelen oxå. 

 

Är det nåt man störs sig på eller läser den bara av att man äger spelet då allt laddas ju ner ändå i stort sätt.  



#2122

Postad 22 oktober 2018 - 18:02

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 762 inlägg
  • 0

Hur mycke låter X när man spelar från skiva egentligen?
Laddas spelen långsammare eller liknande?
Har aldrig gjort då jag kör digitalt men funderar på börja köpa på skiva så man har nåt andra hands värde på spelen oxå.

Är det nåt man störs sig på eller läser den bara av att man äger spelet då allt laddas ju ner ändå i stort sätt.


Surrar väl bara på vid installation, sen kommer den bara känna av att du har spelet i konsolen så troligtvis kommer den vara lika tyst som med digitala spel.

#2123

Postad 25 oktober 2018 - 20:23

nifo_gbg
  • nifo_gbg
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Vette tusan hur att göra. Har en Xbox One (vanliga, ej ens S) sedan några år. Har väl tuffat på rätt bra. Köpte en dag en X på öppet köp. Testar spelet jag spelar mest: Project Cars 2 i någon "enhanced-läge". Fattar att det inte går att köra i 4K 60fps. Detta är ju krävande, det förstår ju jag - även om Forza Motorsport 7 klarar det. Men Project Cars 2 simulerar ju allt i stort sett. FM7 är mer arkadaktigt. 

 

I vilket fall - det kändes inte som ett enormt hopp upp, och jag störde mig på samma saker som på vanliga Xbox: Uppstarten, Segt interface, och att faktiskt spelet forfarane ryckte och hade problem (kan ju bero på spelet), men jag funderar på om Xbox One X är för klen...om det är nästan generations konsoll vi egentglien väntar på. Det är ju Forfarande en Xbox One, bara med tillägget X. 

 

Ni som haft konsollen en period, och inte valt att lämna tillbaka den - hur tycker ni att den beter sig, och hur upplever ni upplösningar och fps i olika spel. Hur är det med laddtider, och tycker även ni att interfacet är segt och laggigt? Känns som att jag har missat något, eller att min konsoll var felaktig då den kändes så trög + att jag inte tyckte att spelet (just PC2 då) inte flöt på något märkvärdigt alls. Visst - 4K hade ju varit mäktigt, men faktum är att uppskalad 1080P på min LG66B7 gör sig rätt bra med. Visst, det blir lite...vad ska man kalla det för... flimmer, men det går att leva med. Däremot är ju PC2 snudd på ospelbart på vanliga XBox. KÄnns som man kör på tvål, pga att systemet inte kan bearbeta tillräckligt.

 

Borde jag satsa på en bra PC istället och hooka upp med min TV? Typ 1080-kort (eller dito) och nån okej prolle eller ska jag ge Xbox One X en chans till tycker ni? 

 

Är det ens någon som jag som inte blev imponerad? Vet inte om det hör till ovanligheten, kanske...



#2124

Postad 25 oktober 2018 - 20:43

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

Men Project Cars 2 simulerar ju allt i stort sett. FM7 är mer arkadaktigt. 

 

Skillnaden har mer att göra med att FM7 är gjort av de som skapade konsolen så de kan den bättre, och att det är gjort med Xbox One X i åtanke, alltså efter att X har släppts. Medan PC2 bara patchats i efterhand.

 

PC2 var dessutom inte så bra patchat, med tanke på att PS4 Pro presterar bättre. Så ser det inte direkt ut i dagens spel och ska heller inte se ut.

 

However, the more we played the game, the more it became clear that as improved as the Xbox One X version is, PlayStation 4 Pro has the edge in terms of top-end performance. Wet weather conditions plus a lot of cars on-screen can cause issues for the Microsoft console, dropping beneath 50fps in our stress tests, giving the Pro anything up to a 10fps advantage in like-for-like scenarios. Removing the wet weather factor but retaining the car-count on the same circuit sees the gap close significantly, but the new Microsoft console can still occasionally drop frames, accompanied by tearing.

We'll emphasis that these are edge-cases in areas where we've really pushed weather and vehicle count to the most demanding extremes, but what impressed us at launch was just how well the Pro handled the worst that we could throw at it - while not quite perfect, it demonstrated overhead for a range of conditions - in effect, more 60fps for more of the time. Xbox One X obviously improves over base systems, but doesn't quite perform as well as the Pro, which is surprising.

 

I vissa spel är inte hoppet stort, i andra är det större (mot bas-Xbox One är hoppet iofs nästan alltid stort). Jag är glad att jag har X och inte vanliga One när jag ska spela RDR2 nu.

 

Det är den starkaste konsolen, men vill du ha 4K60fps i dina spel så är det ju PC som gäller.

 

 

Fick du inte Xbox Game Pass när du köpte? Testa t.ex. senaste Forza Horizon, det ser bra ut.


Redigerat av Zoiler, 25 oktober 2018 - 20:45.


#2125

Postad 25 oktober 2018 - 20:49

nifo_gbg
  • nifo_gbg
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Skillnaden har mer att göra med att FM7 är gjort av de som skapade konsolen så de kan den bättre, och att det är gjort med Xbox One X i åtanke, alltså efter att X har släppts. Medan PC2 bara patchats i efterhand.

 

PC2 var dessutom inte så bra patchat, med tanke på att PS4 Pro presterar bättre. Så ser det inte direkt ut i dagens spel och ska heller inte se ut.

 

However, the more we played the game, the more it became clear that as improved as the Xbox One X version is, PlayStation 4 Pro has the edge in terms of top-end performance. Wet weather conditions plus a lot of cars on-screen can cause issues for the Microsoft console, dropping beneath 50fps in our stress tests, giving the Pro anything up to a 10fps advantage in like-for-like scenarios. Removing the wet weather factor but retaining the car-count on the same circuit sees the gap close significantly, but the new Microsoft console can still occasionally drop frames, accompanied by tearing.

We'll emphasis that these are edge-cases in areas where we've really pushed weather and vehicle count to the most demanding extremes, but what impressed us at launch was just how well the Pro handled the worst that we could throw at it - while not quite perfect, it demonstrated overhead for a range of conditions - in effect, more 60fps for more of the time. Xbox One X obviously improves over base systems, but doesn't quite perform as well as the Pro, which is surprising.

 

I vissa spel är inte hoppet stort, i andra är det större (mot bas-Xbox One är hoppet iofs nästan alltid stort). Jag är glad att jag har X och inte vanliga One när jag ska spela RDR2 nu.

 

Det är den starkaste konsolen, men vill du ha 4K60fps i dina spel så är det ju PC som gäller.

 

 

Fick du inte Xbox Game Pass när du köpte? Testa t.ex. senaste Forza Horizon, det ser bra ut.

 

Oj, det var intressant. Tråkigt att höra att läget är sådant just för detta spel. 

 

Vad skulle man behöva i PC väg för att kunna lira 4K 60 i spel över lag? Eller i vart fall komma upp i samma nivå som XB1X ?

 

Har du förresten länk till texten du klistrat in, blev väldigt nyfiken på detta.

 

=)



#2126

Postad 25 oktober 2018 - 20:53

appel_
  • appel_
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 2

Oavsett hur kraftfull konsolen är så går det ju att göra spel som inte flyter. Med tanke på att utvecklarna vet exakt vilken hårdvara spelet kommer köras på så tycker jag faktiskt det är rätt kass när de inte får till det. Har mer överseende om det blir problem på en gammal trött PC. Sen blir det ju alltid avvägande mellan grafik och upplösning/fps vilket jag tycker är ok. Tex om ett lite långsammare äventyrsspel går ju 30 fps så är det helt ok för mig. 

 

Själv är jag riktigt nöjd med min One X. Hade givetvis sluppit lite stutter i Store appen och på ett par andra ställen men så sällan jag är där och tittar runt så det stör mig inte så mycket. Logga in, öppna mina pinnade spel och starta igång vad jag nu känner för flyter på för mig både på min gamla day one och one x. 

 

Men har du pengar och inte bryr dig om bekvämligheten med en konsol så går det ju få både bättre prestanda och grafik med en PC. :)



#2127

Postad 25 oktober 2018 - 21:05

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Senste Forza Horizon körs 1080p i 60fps läget.

Ett sätt att minska laddtider är att köra en extern ssd (dyrt, Ja) jag kör en 256GB disk och i många spel gör det skillnad. OS körs ju dock fortfarande på den interna disken.

#2128

Postad 25 oktober 2018 - 23:19

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 1

Senste Forza Horizon körs 1080p i 60fps läget.

 

I know. Men det ser bra ut i 4K30fps och hackar inte så tänkte han kunde bli impad av det.

 

@nifo: Länk till texten: https://www.eurogame...s4-pro-analysis



#2129

Postad 26 oktober 2018 - 10:11

nifo_gbg
  • nifo_gbg
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Tyvärr så är jag en av dem som är lite fps-känslig om jag får kalla det så. Ser direkt skillnad, och när jag lirat FM7 i 60fps och sen lirat låt säga Horizon 3 i 30fps - ja, den biten är faktiskt viktigare än upplösningen. Å andra sidan, tycker väl i vart fall att man bör komma över Full HD i 60fps på en så pass modern konsoll, men det är inte alltid fallet eller? 

 

Jo, bekvämligheten med en konsoll är en stor fördel. Spela ihop-känslan blir ju trevligare på något vis.

 

Att nämna hur "dåligt" PC2 funkar på Xbox One X kanske är orättvist om det nu är dåligt anpassat för konsollen. Vet ju många andra titlar som verkar flyta på så mycket bättre, men som sagt - mindre beräkningar görs. Lite av en chansning att släppa PC2 till gamla konsollerna; när de snudd på blir ospelbart! Vet att jag tog upp detta med Microsofts kundservice, kände mig lite småblåst faktiskt (kommer då från lyxen att FM7 funkade så bra och blev förvånad). Nu finns ju inga "unika" "X-spel", men annars så kanske skulle man gett någon info vid köpet om att de starkt rekommenderar en X eller en PC istället. För på PC (även något lägre speccade sådana), så verkar saker och ting funka bättre.

 

Vad finns det fler för spel som är dåligt anpassade till X och om man frångår dessa, hur "bra" är egentligen en X jämfört med orginal och S-versionen. Är det ett så långt ifrån som vi hoppades. Just detta att jag insåg att vi fortfarande pratar om Xbox One (såvida det inte är nya varumärket för alla kommande Xbox...ar) gjorde att jag fick lite mer förståelse: Det ÄR kanske inte nästa genereation, utan mer en upp-beefning av de gamla? Eller? =P

 

Kommer nog köpa en Xbox idag igen och ge det ytterligare en chans! Vill testa RDR2 med!

 

Tack för att ni engagerar er i min fråga.

 

=)



#2130

Postad 26 oktober 2018 - 10:17

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Att spel rdr2 på den Vanliga/s är tyvärr den sämsta upplevelsen av alla 4 konsolerna.

Satsa om du har möjlighet på en X även om du bara har en 1080p panel (det har jag till min x) eller köp en ps4 om du vill komma ner i pris. Stabilare fps och 1080p vs 862(8?)p på Xbox S

Redigerat av SKIBBE, 26 oktober 2018 - 10:18.


#2131

Postad 26 oktober 2018 - 10:23

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 0

Flytet är de viktigaste av allt. FH 4 ser grymt bra ut i 4K 60 fps men de flyter på än bättre i 2560x1080 i 120 fps. Finns inget som dödar immersonen och ger mer orealistisk grafik än att ögat spottar att de hackar. Då vet man direkt att det inte är irl då det är ett fenomen som inte existerar i det fria.



#2132

Postad 26 oktober 2018 - 11:50

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 2

Såg att Netonet har Xbox One X + Forza 7 + Forza Horizon 4 + RDR 2 för 4590 kr. Precis de spelen jag vill ha, så det fick bli ett köp och ska hämta upp den senare i kväll.



#2133

Postad 26 oktober 2018 - 13:49

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

Hur "bra" är egentligen en X jämfört med orginal och S-versionen. Är det ett så långt ifrån som vi hoppades. Just detta att jag insåg att vi fortfarande pratar om Xbox One (såvida det inte är nya varumärket för alla kommande Xbox...ar) gjorde att jag fick lite mer förståelse: Det ÄR kanske inte nästa genereation, utan mer en upp-beefning av de gamla? Eller? =P

 

X är 5-6 gånger starkare än Xbox One i teorin, så det är mycket. Det är inte nästa generation dock, den kommer nästa år eller 2020. X är bara en upphottning.

 

Dock har X ungefär samma CPU som Xbox One så det är en flaskhals. Däremot kommer du aldrig få 60fps i alla spel, det är en designfråga. Då måste du köra PC och uppgradera med jämna mellanrum.

 

Ett tips om du är FPS-känslig är att själv börja samla information så du kan göra ett informerat köp. Dvs impulsköp inte spel om du är osäker utan kolla upp dem på Eurogamer/Digital Foundry, de brukar ha bra tekniska genomgångar.



#2134

Postad 26 oktober 2018 - 22:25

Unregisteredf324e84a
  • Unregisteredf324e84a
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Jo stor skillnad emellan Xbox one och X.  1.75Ghz x 8 vs 2.3ghz x 8. 8gb DDR3 vs 12gb GDDR5 1.3 teraflop vs 6 telaflop.

 

Tror One x också är typ 20-30% snabbare än Ps4 Pro.

 

Svagheten är nog Processorn hos alla konsoler nu. 

 

Skulle tro att processorn begränsar 60 fps i 4k. Även om det säkert går på något sätt att kringgå och optimera för det på bekostnad för annat. Annars finns det ju många spel som kör 60fps men i 1080 då. Personligen är jag inte känslig alls för 60 eller 30 fps. Det viktiga är att det flyter på och verkligen håller sig stabilt utan spikar upp eller ner. Halvliggandes i soffan så är man inte i attackläge som vid datorn, det ska bara rulla på.



#2135

Postad 26 oktober 2018 - 23:36

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

Tror One x också är typ 20-30% snabbare än Ps4 Pro.

 

Runt 50 % till och med. Pro är 4.2, sen sämre CPU etc.



#2136

Postad 27 oktober 2018 - 06:37

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Är också fps känslig och tycker att 30fps är ganska värdelöst. Iaf när man som jag kör med oled 65”. Det är väldigt stor skillnad 30/60fps.

Tex så tycker jag farcry 5 är ”blurrigt” när man rör sig, men cod ww2 (60fps) flyter på suveränt bra.

Skulle absolut hellre köra farcry 5 med 1080p/60fps än 4K/30fps, men tyvärr går det inte att göra det valet. Kanske ser 30fps bättre ut på en mindre tv?

#2137

Postad 27 oktober 2018 - 14:58

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

Kanske ser 30fps bättre ut på en mindre tv?

 

Nä, folk är bara olika känsliga.



#2138

Postad 27 oktober 2018 - 18:06

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 007 inlägg
  • 0

Nä, folk är bara olika känsliga.

 

Tror mer det handlar om att många inte har spelat i högre framerate än 30, och därför inte har vant sig vid hur mycket bättre det är.



#2139

Postad 27 oktober 2018 - 18:49

nifo_gbg
  • nifo_gbg
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Lade en order i vilket fall, får se om den känns bättre denna gång. Vad har gjorts i de senaste uppdateringarna btw? 



#2140

Postad 27 oktober 2018 - 19:21

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

Tror mer det handlar om att många inte har spelat i högre framerate än 30, och därför inte har vant sig vid hur mycket bättre det är.

 

Du menar att förklaringen till att Magnus lider mer vid 30 än mig t.ex. är att Magnus inte har spelat i högre framerate än 30?



#2141

Postad 27 oktober 2018 - 20:01

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Jag har spelat spel med högre fps än så. På min ”gamerdator” brukar jag pendla runt 60-80fps. Men jag tror jag har svårare för 30fps när upplösningen är 4k. Minns inte att jag stördes av 30fps när jag lirade på min gamla 1080p tv.

#2142

Postad 27 oktober 2018 - 22:53

nifo_gbg
  • nifo_gbg
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Har skaparna lagt på lite motion blur så blir väl oftast upplevelsen bättre, även om det är i 4K / 30 (har för mig att Forza Horizon 4 har lite sådant). 



#2143

Postad 28 oktober 2018 - 09:00

appel_
  • appel_
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 0

Tror mer det handlar om att många inte har spelat i högre framerate än 30, och därför inte har vant sig vid hur mycket bättre det är.


Hänger nog mer på hur känslig man är, vilken tv/skärm man har, vilket spel det är osv. Ostabil framerate tycker jag är mycket värre än 30 i snabba spel. Men jag tycker att skillnaden blir tydligare på PC med datorskärm jämfört med på Xbox med tv både på min 1080p och 4k tv, ej oled.

#2144

Postad 28 oktober 2018 - 10:08

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 762 inlägg
  • 0
Tycker själv inte 30fps är ett större problem så länge det är låsta 30. Är väl som sagt inte så känslig. Märkte dock av att betan på Destiny kändes som sirap efter man hade spelat mycket Titanfall.
Spelar t.ex Forza Horizon 4 i 4K/30 och har inga problem med det...skall tilläggas att jag inte testat byta mellan lägena.

#2145

Postad 28 oktober 2018 - 20:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 007 inlägg
  • 0

Ostabil framerate tycker jag är mycket värre än 30 i snabba spel.

 

Ja, det är mycket värre.

 

Säger inte att 30 fps är värdelöst, men tror bara inte att någon som har möjligheten att växla mellan 30 och 60 tycker att 30 är bra efter det.



#2146

Postad 28 oktober 2018 - 21:26

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

Ja, det är mycket värre.

 

Säger inte att 30 fps är värdelöst, men tror bara inte att någon som har möjligheten att växla mellan 30 och 60 tycker att 30 är bra efter det.

 

Jag valde 30 i Forza  ;) . Tar hellre bättre grafik då 30 fps inte stör mig. Framedrops är värre.



#2147

Postad 29 oktober 2018 - 00:58

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 670 inlägg
  • 0

Säger inte att 30 fps är värdelöst, men tror bara inte att någon som har möjligheten att växla mellan 30 och 60 tycker att 30 är bra efter det.

 

Man kan väl ha samma resonemang på upplösning också. Ta t ex Shadow of the Tomb Raider som jag körde genom i 4K läget i 30fps (inte äkta 4K men betydligt högre än 1080p). Jag provade att köra lite i high framerate läget och grafiken var ju miserabel i detta läget. Det flimmrade som attans överallt i bilden p g a den förhållandevis låga upplösningen på min 4K TV. I just fallet med Shadow of the Tomb Raider var det i princip ospelbart i 1080p/60fps, i alla fall totalt onjutbart. I alla fall enligt mig. Bilden i 4K läget var - trots 30fps - helt överlägsen i mina ögon. Jag tyckte verkligen inte 1080p/60fps var bra efter att ha njutit av spelet i betydligt högre upplösning. En del kan acceptera betydligt lägre upplösning om bilduppdateringen är högre, en föredrar betydligt högre upplösning till kostnad av bilduppdatering. Alla är vi olika.



#2148

Postad 29 oktober 2018 - 10:21

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Sedan borde man inte glömma bort vilka standarder som finns för det grafiska. Om Rockstar hade fått RDR2 att flyta på i 60b/s på Xbox One X hade det eventuellt inte blivit särskilt mycket snyggare än vad det är på ordinarie Xbox sett till helheten. Blir ju väldigt B med tanke på vad andra studios har lyckas åstadkomma.

 

Allt är en kompromiss. Än idag är jag mäkta imponerad av Konamis jobb med MGSV:TPP på Xbox One och Ps4. Inte lika snyggt som på PC förstås men fortfarande löjligt mycket bättre än Ps3 och 360 samt mycket bra flyt nästan undantagslöst. Alla spel kan förstås inte bli lika lyckade men det är väl också undantagen som bekräftar reglerna.



#2149

Postad 29 oktober 2018 - 12:02

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 007 inlägg
  • 0

Man kan väl ha samma resonemang på upplösning också. Ta t ex Shadow of the Tomb Raider som jag körde genom i 4K läget i 30fps (inte äkta 4K men betydligt högre än 1080p). Jag provade att köra lite i high framerate läget och grafiken var ju miserabel i detta läget.

 

De har sänkt inställningarna i 1080p-läget, med t ex dålig eller ingen AA, vilket gör bilden "taggig" och flimrig. Det har dock inget med upplösningen i sig att göra, utan bara att de försöker nå 60fps (och misslyckas).

 

En ojämn framerate på 40-50 ser oftast (utan g-sync/freesync då) värre ut än låst 30 med korrekt frame pacing, så i SOTTR är 1080p-läget ganska meningslöst.

 

Det är en kompromiss som sagt, och 4K-läget är nog att föredra för det mesta på XB1X eftersom den har snabbare GPU än CPU. Nästa generations konsoller kommer att ha snabbare CPU, vilket gör att fler spel blir 60 fps.



#2150

Postad 29 oktober 2018 - 22:48

nifo_gbg
  • nifo_gbg
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

(valfri svordom)

 

Står fortfarande och väger om jag borde investerat dessa pengar i en bra PC istället, och dra kabel till TV'n. Har jag tänkt helt fel? 

Känns lite som Xb1X är något mellanting mellan det gamla och det nya. Lite mellanmjölk...





1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.