Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

2-kanalare, mest kraft för pengarna (ca 5-6k)

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 oktober 2015 - 13:42

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Hej!
 

Jag söker en 2-kanalsförstärkare som har riktigt bra med krut för pengarna som orkar hålla kontrollen även vid högre volymer på lite småsegdrivna högtalare.
 

Allra helst ska den även ha hembio-knapp så det enkelt går att koppla in en hembioreceiver och slippa ratta flera volymkontroller.. 

Ljudideal för mig: Klart öppet ljud och fylligt ljud med väldigt bra tyngd i basen. Basen är viktig. Neutralt ljud är inte jätteviktigt utan det får hellre i så fall dra åt det lite bastyngre hållet. Det får dock inte låta instängt.

Några förslag? Pris mellan 5-6k +- nån tusing möjligen.


Redigerat av widde, 28 oktober 2015 - 13:46.


#2

Postad 28 oktober 2015 - 15:16

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Köp en begagnad Bladelius Tyr eller en SAT Amplifix Borde gå att hitta för ungefär de pengar du nämner.
Båda har så kallad HT-bypass om jag inte missminner mig om SAT:en. TYR har det i vilket fall.



#3

Postad 28 oktober 2015 - 16:50

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Köp en begagnad Bladelius Tyr eller en SAT Amplifix Borde gå att hitta för ungefär de pengar du nämner.
Båda har så kallad HT-bypass om jag inte missminner mig om SAT:en. TYR har det i vilket fall.

 

Ok, tack för tips. Tyvärr hittar jag inte mycket annonser av någon av dom..
Om man ska handla nytt, vad rekommenderas då med ovanstående kriterier? 

Har ju en Yamaha A-S501 idag som 2-kanalare, men den saknar hembioknapp (har inte heller main-in) och skulle eventuellt vilja
hänga på en förstärkare som driver mina frontar i min hembioanläggning.

Hembioreceivern är en Yamaha RX-A830 med uppgiven spec. enligt nedan;

 

100W per Channel (8 ohms, 20 Hz-20 kHz, 0.09 % THD, 2 ch driven)


Vill gärna ha en anläggning som då har mer effekt än hembioreceivern, annars kanske
det inte är så stor mening med att hänga på en förstärkare. :)


Redigerat av widde, 28 oktober 2015 - 16:50.


#4

Postad 28 oktober 2015 - 17:06

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Om musiken är det viktigaste bör du inte stirra dig blind på angiven effekt hos förstärkaren. Bästa är om du kan gå till ngn seriös handlare som har möjlighet att dema, så att du kan höra själv vilken som kan tänkas passa bäst till dig. Har själv stirrat blind på effektsangivelser när jag började... Detta resulterade då i en Harman Kardon bioreceiver. Kommer inte ihåg vilken modell detta var, men den hade snygg effektkub och hög strömkapacitet... Därefter skaffades förstärkeri från Classé. Effektmässigt ungefär samma, men ljudmässigt var Classé mkt bättre... men det enda HK:n kunde hänga med på var basförmågan. Rotel och NAD är två andra märken som har förstärkare som kan ge mer ström. Men om du vill ha mer finlir bör du rikta in dig på ngt begagnat i den prisklassen. Bladelius, Classé och Primare är ett par jag kommer på för tillfället.



#5

Postad 28 oktober 2015 - 17:16

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Om musiken är det viktigaste bör du inte stirra dig blind på angiven effekt hos förstärkaren. Bästa är om du kan gå till ngn seriös handlare som har möjlighet att dema, så att du kan höra själv vilken som kan tänkas passa bäst till dig. Har själv stirrat blind på effektsangivelser när jag började... Detta resulterade då i en Harman Kardon bioreceiver. Kommer inte ihåg vilken modell detta var, men den hade snygg effektkub och hög strömkapacitet... Därefter skaffades förstärkeri från Classé. Effektmässigt ungefär samma, men ljudmässigt var Classé mkt bättre... men det enda HK:n kunde hänga med på var basförmågan. Rotel och NAD är två andra märken som har förstärkare som kan ge mer ström. Men om du vill ha mer finlir bör du rikta in dig på ngt begagnat i den prisklassen. Bladelius, Classé och Primare är ett par jag kommer på för tillfället.

 

Jo jag vet att effekt är långt ifrån allt. Enligt många här inne spelar dock enbart effekten roll, förstärkaren ska inte ha någon som helst inverkan på ljudet förutom när respektive förstärkare börjar nå sin gräns för vad den klarar. Jag håller dock inte med, precis som du säger också, men samtidigt går det inte bortse från att en strömstark förstärkare är att föredra om man ska ha bra kontroll på högtalarna.

 

Tycker personligen min Yamaha A-S501 som är en 2-kanalare, specad till 85x2 watt, låter bättre än min Yamaha RX-A830 som är specad till 2x100 watt (alltså båda kanalerna drivna samtidigt).
Men de lärde tvistar om huruvida det är någon skillnad.

Nåväl, givetvis kommer jag gå och lyssna på respektive förstärkare jag får förslag om, men jag vet inte riktigt var jag ska börja ännu.
Vilka modeller / märken ska jag rikta in mig på? 

Jag vet att jag vill ha en förstärkare som verkligen kan trycka till i basen när det behövs, ingen klen bas, det är ett högt ställt kriterie.
Tycker att jag ser var och varannan recension om både högtalare och förstärkare där det alltid anges "att det finns alternativ som är
kraftfullare i basen" eller liknande, men alternativen anges aldrig. 

Detta gäller både recensenter och privatpersoner. Alla upplever av och till att basen inte riktigt kommer fram eller är lit tam, men undrar
då vad de jämför med då jag gärna istället köper de som de tycker är det basstarkare alternativet.. :P

 

 

EDIT:
Tittade på en recension av Rotel RA-11 för att ge ett exempel:

"Rotel har bra tyngd i basen, basgitarren på Morphines smått legendariska rockalbum ”Yes” har ett fint fundament och är dessutom stram. Det finns konkurrenter som har fetare bas, men knappast med samma upplösning."

 

Åter igen där, vilka är alternativen?! Det står ju nästan som precis varje förstärkare!


Redigerat av widde, 28 oktober 2015 - 17:24.


#6

Postad 28 oktober 2015 - 20:50

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Själv lånade jag hem innan köp för att testa om det blev bättre. Detta gjorde att jag slapp spekulera... Tester är ju mest till för upplysa om vilka alternativ som finns där ute - och det är säkert bra att vara kritisk då man läser testresultaten...

 

Tyvärr är jag inte alls insatt i de senaste hifiprylarna eftersom mitt hifiintresse varit nere de senare åren pga tinnitus.

 

Krell borde vara en given kandidat om du är basnarkoman. Fast jag tror begagnatpriserna är högre än din budget. :)



#7

Postad 28 oktober 2015 - 21:24

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ok, tack för tips. Tyvärr hittar jag inte mycket annonser av någon av dom..
Om man ska handla nytt, vad rekommenderas då med ovanstående kriterier? 

Har ju en Yamaha A-S501 idag som 2-kanalare, men den saknar hembioknapp (har inte heller main-in) och skulle eventuellt vilja
hänga på en förstärkare som driver mina frontar i min hembioanläggning.

Hembioreceivern är en Yamaha RX-A830 med uppgiven spec. enligt nedan;

 

100W per Channel (8 ohms, 20 Hz-20 kHz, 0.09 % THD, 2 ch driven)


Vill gärna ha en anläggning som då har mer effekt än hembioreceivern, annars kanske
det inte är så stor mening med att hänga på en förstärkare. :)

Såg en annons på hifimagsinet för några timmar sedan på SAT amplifix.

Ligger några gamla sedan tidigare också. Bara skriva Bladelius i sökfönstret

Kan ju tillägga att din receiver inte är i närheten av några av de jag föreslog när det kommer till genuin kraft.
Stirra dig inte blind på siffror, nätdelen och kondensatorbanken i din receiver är lättviktiga i jämförelse. 


Redigerat av Blåtand, 29 oktober 2015 - 15:40.


#8

Postad 29 oktober 2015 - 08:46

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Suck. Då var vi här igen. "Bastunga förstärkare", "får inte låta instängt", "neutralt ljud". Återigen, ni visar bara att ni inte vet hur en förstärkare fungerar.

 

Det som är spännande här är att ingen av alla "experter" har frågat vad widde har för högtalare. Det kan ju faktiskt potentiellt påverka kravet på förstärkare. Är det jobbiga högtalare med svår impedanskurva som behöver ett steg som klarar att spela distfritt vid väldigt låg impedans eller är det högtalare som håller en jämn och fin kurva?

 

Om de har det kommer hans Yamaha på 2x100W ge precis samma ljud som de med fina fronter och utfräst logga.



#9

Postad 29 oktober 2015 - 11:07

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Suck. Då var vi här igen. "Bastunga förstärkare", "får inte låta instängt", "neutralt ljud". Återigen, ni visar bara att ni inte vet hur en förstärkare fungerar.

 

Det som är spännande här är att ingen av alla "experter" har frågat vad widde har för högtalare. Det kan ju faktiskt potentiellt påverka kravet på förstärkare. Är det jobbiga högtalare med svår impedanskurva som behöver ett steg som klarar att spela distfritt vid väldigt låg impedans eller är det högtalare som håller en jämn och fin kurva?

 

Om de har det kommer hans Yamaha på 2x100W ge precis samma ljud som de med fina fronter och utfräst logga.

 

Klipsch RP-260F har jag som fronthögtalare. Hög känslighet, 8 ohm ska alltså vara relativt lättdrivna, men kräver ändå sin förstärkare.


Redigerat av widde, 29 oktober 2015 - 11:07.


#10

Postad 29 oktober 2015 - 11:13

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Inte funderat på ett slutsteg istället?

#11

Postad 29 oktober 2015 - 11:26

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Klipsch RP-260F har jag som fronthögtalare. Hög känslighet, 8 ohm ska alltså vara relativt lättdrivna, men kräver ändå sin förstärkare.

 

Impedanskurvan har inget med känsligheten att göra. Den innebär bara att impedansen inte är samma vid alla frekvenser.

 

Återigen anar jag flumsnack. Hög känslighet, 8 ohm, och du verkar inte känna till dess impedanskurva. Trots det hävdar du att de "kräver sin förstärkare". Varför gör de det?



#12

Postad 29 oktober 2015 - 12:23

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

http://www.blocket.s...ca=4&w=2&last=1

 

Primare o21, förmodligen någon här på forumet som säljer :)



#13

Postad 29 oktober 2015 - 12:27

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Har inte hört den själv men verkar uppfylla dina krav. Går säkert att hitta begad.

 



#14

Postad 29 oktober 2015 - 12:29

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Om impendanskurvan dimper ner lågt kan det ställa till besvär om förstärkaren inte klara av att ge tillräcklig output då.

 

På pappret verkar Klipsch RP-260F vara hyftat lättdriven: 8 ohm och 98 dB känslighet. Eftersom det rör sig om hybridhornhögtalare kanske det är bättre att satsa på kvalité framför kvantitét. Spekulerar i att högtalarna kan ge färgat ljud med viss förstärkeri.



#15

Postad 29 oktober 2015 - 13:20

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Impedanskurvan har inget med känsligheten att göra. Den innebär bara att impedansen inte är samma vid alla frekvenser.

 

Återigen anar jag flumsnack. Hög känslighet, 8 ohm, och du verkar inte känna till dess impedanskurva. Trots det hävdar du att de "kräver sin förstärkare". Varför gör de det?

 

Har jag sagt att känsligheten har något med impedanskurvan att göra?

Jag nämnde lite specar som högtalaren har. Nej, jag känner inte till exakt
hur impedanskurvan går. Känsligheten är förövrigt uppgiven till 98dB på högtalarna.

Enligt de tester jag läst på högtalarna så behöver de, trots hög känslighet
och en relativt vettig impedans (som tillverkaren anger), en vettig förstärkare.

Jag har nämnt vilka högtalare jag har, för de som vet mer om dessa så går det kanske
rekommendera en förstärkare?
 

Det finns ganska många här inne som inte känner till exakt hur deras högtalares impedanskurva går.

 

Håll god ton, upplever inte dina svar som särskilt trevliga.


Redigerat av widde, 29 oktober 2015 - 14:08.


#16

Postad 29 oktober 2015 - 13:34

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Inte funderat på ett slutsteg istället?

 

Nja, vill nog ha en integrarad förstärkare, mest för flexibiliteten.. Vill kunna köra förstärkaren standalone också.. 
Har varit inne på slutsteg men det landar sen alltid på integrerad förstärkare ändå. :)



#17

Postad 29 oktober 2015 - 18:18

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Slår ännu ett slag för Primare. P30 med bypass + A30.2 för 8k. Nypris 43k. Primare (A32) har gett mig överlägset bästa (djup)basen av de steg/stärkare jag testat med mina högtalare Elac FS 249/FS 507 MKII, så A30.2 borde ha något av den varan också. 

 

http://www.blocket.s...9.htm?ca=11&w=1



#18

Postad 29 oktober 2015 - 18:47

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Slår ännu ett slag för Primare. P30 med bypass + A30.2 för 8k. Nypris 43k. Primare (A32) har gett mig överlägset bästa (djup)basen av de steg/stärkare jag testat med mina högtalare Elac FS 249/FS 507 MKII, så A30.2 borde ha något av den varan också. 
 
http://www.blocket.s...9.htm?ca=11&w=1


Såg lite intresssnt ut, ska kolla lite närmare. Tack!

#19

Postad 18 november 2015 - 19:59

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Slår ännu ett slag för Primare. P30 med bypass + A30.2 för 8k. Nypris 43k. Primare (A32) har gett mig överlägset bästa (djup)basen av de steg/stärkare jag testat med mina högtalare Elac FS 249/FS 507 MKII, så A30.2 borde ha något av den varan också. 

 

http://www.blocket.s...9.htm?ca=11&w=1

Den hann försvinna innan jag hann reagera.. 
Är fortfarande på jakt, men måste nog ge mig ut och lyssna lite. 
Har varit inne lite på NAD men många skriver att de inte är särskilt Hifi o.s.v.
Alla recensioner jag läst så saknas lite kraft eller kontroll i djupbasen eller så är
dom "något slanka" i ljudet. Har nog aldrig stött på någon recension där de beskriver
basen som rejäl och med rejäl pondus. Verkar inte som några har det :P

 

EDIT:
Min Yamaha A-S501 har betydligt mer pondus i ljudet jämfört med min hembiostärkare. Nu ska ju dock min a-s501 stå i allrummet på övervåningen så behöver ett komplement till till min hembiostärkare i vardagsrummet..


Redigerat av widde, 18 november 2015 - 20:14.


#20

Postad 18 november 2015 - 21:55

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
H/K 990. Går att fynda begagnad.

#21

Postad 18 november 2015 - 22:44

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Den hann försvinna innan jag hann reagera.. 
Är fortfarande på jakt, men måste nog ge mig ut och lyssna lite. 
Har varit inne lite på NAD men många skriver att de inte är särskilt Hifi o.s.v.
Alla recensioner jag läst så saknas lite kraft eller kontroll i djupbasen eller så är
dom "något slanka" i ljudet. Har nog aldrig stött på någon recension där de beskriver
basen som rejäl och med rejäl pondus. Verkar inte som några har det :P

 

EDIT:
Min Yamaha A-S501 har betydligt mer pondus i ljudet jämfört med min hembiostärkare. Nu ska ju dock min a-s501 stå i allrummet på övervåningen så behöver ett komplement till till min hembiostärkare i vardagsrummet..

 

Ja, det kan gå så när man lägger ut länkar på forumet. Dessa enheter hade legat osålda en längre tid men nu rök de direkt när jag la ut länken. Kolla även efter Yamaha A-S1000 och A-S2000 som har HT/processor-in. (något finare komponenter på A-S2000, förutom de balanserade ingångarna)

 

http://www.hifimagas...annonsID=150753

http://www.blocket.s...0.htm?ca=14&w=1

http://www.rehifi.se...a-a-s2000-39859



#22

Postad 19 november 2015 - 19:53

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Ja, det kan gå så när man lägger ut länkar på forumet. Dessa enheter hade legat osålda en längre tid men nu rök de direkt när jag la ut länken. Kolla även efter Yamaha A-S1000 och A-S2000 som har HT/processor-in. (något finare komponenter på A-S2000, förutom de balanserade ingångarna)

 

http://www.hifimagas...annonsID=150753

http://www.blocket.s...0.htm?ca=14&w=1

http://www.rehifi.se...a-a-s2000-39859

Har sett dom där och A-S1000 är ju väldigt intressant då jag gillar min A-S501.. 

Tror att den första och andra länken är samma som säljer, då båda finns i Norrköping..
Men är det inte lite dyrt med 6500:- för den pjäsen begagnad? Kostar strax under 10 ny.. 
Den är ju 3 år gammal.. 

Hittar inga andra vettiga kandidater så jag börjar mer och mer fundera på om jag ska köpa
ett renodlat slutsteg på 2 kanaler istället.. Jag har ju egentligen ingen nytta av en integrerad förstärkare
då jag inte kommer sluta med hembioförstärkare.. Vill ju bara ha extra kraft till mina frontar och avlasta
hembiostärkaren en aning.. 

Ska testa och jämföra min a-s501 med min rx-a830 och köra en cd-spelare analogt mot förstärkarna
och se vad det blir för skillnader i ljudet då.. Då kör man ju inte med stärkarnas inbyggda dacar som
jag gör nu.. Kan ju kanske göra skillnad? 



#23

Postad 20 november 2015 - 20:38

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0
6 200:- tycker jag inte är så farligt för den pjäsen. Blir ljudet sen som man vill ha det är det ett lågt pris.
 
Fördelen med integrerad kan ju vara om försteget i receivern inte riktigt håller måttet. Själv har jag en top-of-the-line receiver från Yamaha och när jag kompletterade med renodlad DAC/försteg för 35k var det mest separationen som fick sig ett lyft. Sen trollar den en del med lågbitsmaterial som låter bättre än det borde de gånger man råkat prova med det. Slutsteget var dock det som hade betydelse för pondusen som du eftersöker. Vill du nu prova med separat slutsteg för att få till basen blir mitt förslag:
 
 
Detta är den sista och bästa versionen (A30.2 och A31.2 var de tidigare inkarnationerna) som gjordes av detta steg med ett nypris på 20k. Det jag gillar med storasyskonet Primare A32 är att diskanten är snarlik den med min Yamahareceiver som jag uppfattar som neutral. Mellanregistret är dock varmare, mer maskulint. Tror det var ljud&bild som också anmärkte på detta hos Primare, att det lät mer som i verkligheten jämfört med annat som testades... Basen får beröm när man testade tillsammans med Klipsch RF-83 men tycker de kunde tryckt ännu mer på hur bra djupbas detta steg levererar!
 

 

Med misstanken att det finns ännu mer att hämta ur Primares effektförstärkare, byts högtalarna ut mot Klipsch RF-83 – högtalare som verkligen tål en omgång. De är mycket billigare, kostar bara 26 000 kronor, och har inte på långa vägar samma ackuratess som Neepers, men de är perfekta för att ta reda på hur mycket kraft det egentligen finns i Primare A32.

 
Herregud. Förstärkaren går loss som en stenkross utan att visa minsta tecken på att tröttna. Och hela tiden håller den kontroll på allt som händer i ljudbilden. Jill Scott låter aldrig vass, inte ens när volymen är kolossalt hög. När vi äntligen lyckas tömma förstärkaren på kraft är det så högt att vi måste lämna rummet för att inte få hörselskador. Brist på slagkraftighet är med andra ord inget man behöver vara rädd för.
 
Kan upplevas som tunn
Eftersom elektroniken levererar signalen så rappt och osminkat kan man luras att tro att basregistret är lite tunt. Det är det inte. Varje baston återges helt vägen ner i avgrunden, med alla tillhörande övertoner intakta. Det finns bara inte någon tillagd fyllighet, så basregistret låter ovanligt luftigt. Detta kan kräva lite tillvändning för somliga.

 

Edit: hade läst för fort med trötta ögon vad du skrev om priset, så jag fick fel uppfattning.


Redigerat av Unregistered77a7e886, 20 november 2015 - 22:36.


#24

Postad 21 november 2015 - 00:33

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

................


Redigerat av robert293, 21 november 2015 - 00:35.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.