Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur tar man bäst mingelbilder?

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 februari 2009 - 16:39

Unregistereda4d76d4e
  • Unregistereda4d76d4e
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har en 40D med ett billigt Tamron 18-200 objektiv + ett fast Canon EF 50/1,8 II.
Blixt 430 EX2

Håller på att försöka lära mig att ta bra bilder i olika situationer.
Igår fotade jag på en stor fest där det var halvmörkt och tänkte ta lite mingelbilder att öva på i photoshop.

Tyvärr hade jag stora problem att få bra bilder, blev taskig fokus allt som oftast, körde i autoläge och testade lite i M där jag försökte styra fokus själv. Bytte mellan objektiven för att se vad jag lyckades bäst med.

Min fråga är om det bara handlar om att öva och vilket läge hade ni kört på kameran?
Är det viktigt med ett bättre mer ljuskänsligt objektiv för att lyckas?

Mvh John

#2

Postad 08 februari 2009 - 17:03

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Så mycket mer ljusstarka objektiv än f/1,8 finns knappast.

Vad körde du med för ljuskänslighet?

Du hade alltså bara problem med oskarpa bilder, i övrigt så var de bra? Jag tänker på färger, ljus m.m.

Använde du blixten till alla bilder, eller fanns det tillräckligt med ljus att köra utan - hur blev de bilderna?

Vilket blixtautomatikläge använde du för blixtbilderna? Testa att variera mellan olika lägen, t.ex. blixt med (relativt) lång slutartid. (Det har iofs inget med skärpan i bilderna att göra...)

Använde du något läge för fokusassistans eller var den bortkopplad?

Kan du visa ett par bildexempel?

Redigerat av FEA, 08 februari 2009 - 17:04.


#3

Postad 08 februari 2009 - 19:25

Unregistered97a8a24e
  • Unregistered97a8a24e
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Högre ISO och/eller så slår du blixten i taket med manuell inställning, låt säga f/7.1 1/250s (exempel) ifall folk rör på sig mycket.

Testa du båda dessa saker så ordnar detta sig nog. Det är bara att testa hemma i lite skum belysning så vet du lite hur du ska göra vid nästa mingeltillfälle.

Lycka till!

Redigerat av Unregistered97a8a24e, 08 februari 2009 - 19:27.


#4

Postad 08 februari 2009 - 20:47

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Jag skulle nog föredra USM-optik eller liknande med ultraljudsmotoriserad autofokus.
Ställ sedan in autofokus på "Al Servo" så att den hela tiden jobbar medans folk rör på sig.
Ljusmätning förslagsvis ursnitts eller centrumvägd mätning.
Annars som sagt höga ISO'n och låga bländartal. Blixt har jag sämre kunskaper om.
Hade nog eventuellt kört på "Tv" läget där jag själv kan bestämma slutartiden och siktat på 1/125 - 1/250 sekund lite beroende på vilken brännvidd som används. Beror ju också på hur man vill att bilderna skall se ut, en del kanske gillar lite mer "utsmetade" snap shots?
De vá jag det. ;)

Redigerat av Velodynamic, 08 februari 2009 - 21:11.


#5

Postad 08 februari 2009 - 23:10

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
Höga ISO och ett ljusstarkt objektiv är skolan här. Har du ett F1.8-1,4 och kör på iso 3200-6400 så får du fantastiska bilder med massa sköna färger och känsla.

#6

Postad 08 februari 2009 - 23:20

Unregistereda4d76d4e
  • Unregistereda4d76d4e
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Tack för bra svar även om jag tyvärr är totalt okunnig ännu så förstår inte alla termer.

Jag är jättenöjd med färger och hur blixten når fram, problemet var bara att av 200 bilder så var det 80 stycken med fokus på rätt ställe. Skönt att höra att mitt lilla objektiv skall fungera bra till ändamålet.

Jag tror att jag gör det lite svårt för mig också när jag i ett mörkt rum försöker ta bilder på objekt som är ganska långt bort med personer eller möbler som helt eller delvis skummer det jag vill fotografera. De bilder där jag hade tid att tänka igenom bilden och där människor står relativt nära mig, dessa blev bra.

Hade ni i ett sådant läge med mörker korta avstånd kört med autofokus eller ställt den själva på objektivet?

Jag har lärt mig massor om bildbehanling på moderskeppet men vet ni vart jag kan läsa mig till grunderna i hur man hanterar kameran?

Skall svara på några av frågorna, de jag förstår...

Jag har bara kört i autoläget på kameran med objektivet på auto eller med läge M på kameran och ställt in manuell fokus på objektivet och försökt styra det där. Inga andra lägen och jag har inte fått klämm på vad jag reglerar med slutartiden och ISO... Detta behöverjag lära mig ;)

Läge för fotoassistans? Vad menas med detta?

Mvh John




Höga ISO och ett ljusstarkt objektiv är skolan här. Har du ett F1.8-1,4 och kör på iso 3200-6400 så får du fantastiska bilder med massa sköna färger och känsla.



OK tack, vilket läge har man på min canon om jag vill köra auto men påverka ISO?

Jag kan ju ta tag i och läsamanualen... har prioriterat bildbehandlingen ännu men nu ställer jag frågan ändå..

#7

Postad 09 februari 2009 - 02:38

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
När man ändrar till läge "m" - manuell på objektivet så stänger man av själva driften på fokuseringen så att man kan fokusera manuellt så mycket man vill. Detta fungerar på kamerans alla lägen (eller fotograferingsmetoder).
Det finns alltså inget direkt samband mellan kamerans och objektivets "M" lägen, även om båda betyder 'manuell'.
Kamerans manuella metod innebär att man väljer både bländare och slutartid manuellt, även om kameran över eller underexponerar, vilket visas med något typ utav indikering i sökare eller displayer.
ISO-värdet går att ställa på flera fotograferingsmetoder. Är dock inte helt säker om det funkar i automatiska metoder, men det står nog i manualen.
För att öka precisionen i autofokusen på små objekt med många hinder i vägen, kan man se till så att endast en utav de multibla fokuseringspunkterna är vald i kameran. Detta går kanske heller inte att göra i en automatisk fotograferingsmetod, utan man bör kanske använda P, Av eller Tv för att utföra detta. Står förmodligen också mera exakt hur man gör i manualen.
God lyckas. ;)

Redigerat av Velodynamic, 09 februari 2009 - 06:39.


#8

Postad 09 februari 2009 - 16:27

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Läge för fotoassistans? Vad menas med detta?

Fokusassistans, inte fotoassistans :)

I ditt fall så tror jag att blixten kan användas till fokusassistans, genom att den skickar iväg ett par förblixtar så att kameran enklare kan ställa in skärpan. Detta kan man stänga av om man vill, men ibland är det en bra hjälp.

#9

Postad 09 februari 2009 - 17:07

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Det stämmer, Canon (med många andra) använder blixten medans t.ex. Nikon använder en inbyggd lampa. Bör nämnas att det är extremt störande som personen i motivet att bli plåtad med blixt, särskilt när AF-assisten används (fungerar likadant som när man har röd ögon-läget aktiverat på en kompaktkamera). Jag tror inte att man blir populär på minglet då :)

#10

Postad 11 februari 2009 - 14:45

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

OK tack, vilket läge har man på min canon om jag vill köra auto men påverka ISO?

Jag kan ju ta tag i och läsamanualen... har prioriterat bildbehandlingen ännu men nu ställer jag frågan ändå..


Jag kör på läge A, tror det heter Av på Canon. Vrid ratten till A, ställ ner bländaren till så lågt värde som möjligt, i ditt fall 1,8, leta sedan upp reglaget för ISO och dra upp det till 3200 och se vad du får för slutartid. Jämnför slutartiden relativt det du ska fotografera, du lär dig efter ett tag vad som krävs för att få skarpa bilder.

Här är några exempel.
Den siste bilden är tagen med inbyggd blixt. Man får helt klart olika bilder och du får själv avgöra vad du tycker passar dig bäst, blixt eller höga ISO. Själv föredrar jag höga ISO då jag tycker det ger mycket bättre känsla och färgerna blir underbara tycker jag.

Bifogad fil(er)



#11

Postad 11 februari 2009 - 15:00

paccc
  • paccc
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Blixtbilder behöver ju inte bli så platta som den sista,
kör på Tv med lång tid och blixten med second curtain inställt i specialinställningarna.

Jag har inte testat själv men det verkar funka bäst om du håller kameran
allt annat än still eller zoomar när du tar fotot :)
http://www.flickr.co...@N06/2946681646

#12

Postad 11 februari 2009 - 15:26

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Blixtbilder behöver ju inte bli så platta som den sista,
kör på Tv med lång tid och blixten med second curtain inställt i specialinställningarna.

Jag har inte testat själv men det verkar funka bäst om du håller kameran
allt annat än still eller zoomar när du tar fotot :)
http://www.flickr.co...@N06/2946681646


Mitt problem med blixtbilder och mingelbilder(med blixt) som jag tittar på är att de återskapar ju inte det jag ser. I en mörk lokal så ser jag mingelbilder där människors ansikten är upplysta som om det vore mitt på dagen i sommaren. What gives?
Men kanske just mingelbilder inte är till för att återskapa atmosfären utan snarare skarpa bilder med lågt iso på enskilda människor.

#13

Postad 11 februari 2009 - 15:37

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Sedan är blixtar inget man vill se då man minglar.......... Såvida man inte är wannabekändis så blixtar betyder uppmärksamhet... :)


;)


Edit.

En kort ot fråga. men som ändå rör sig inom detta område fota inomhus med ljuskänslig optik eller inte...

Om jag tar en bild med iso 2000 och bländrare f8.. vad ""motsvarar"" det om man använt 2,8 optik med bländare F2,8 tex?

Kan man fråga så tro..? Asså vad det motsvarar ifråga om iso..? Blir det ändå iso 2000 "bara".. Eller förändrar bländaren så man kan säga det motsvarar iso 6400 eller?? ja.. Tekniska saker i benämning är inte min starka sidan som sagt..

Redigerat av mayro, 11 februari 2009 - 15:48.


#14

Postad 11 februari 2009 - 17:02

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

  • 1 793 inlägg
  • 0
Fast i mörka miljöer är väl bruset som värst vid höga ISO? Tycker det är lite dumt då det oftast är när det är mörkt man behöver dra upp ison. Jag får jätte risiga bilder vid max iso (3200) med min D40. Tycker knappt det är användbart.

#15

Postad 11 februari 2009 - 17:52

halmstaden
  • halmstaden
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0
mayro: givetvis måste du ha längre slutartid vid f/8, varför tror du det finns ljusstark optik egentligen?
mellan 2.8 och 8 är det 3 steg, dvs 1/2/2/2= 1/8 av slutartiden vid f/2.8 istället för f/8. Varje steg i iso-skalan är ju en fördubbling, så då är det bara räkna.

#16

Postad 11 februari 2009 - 18:12

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Givet hajar jag. men det var just vad det motsvarade som eftersöktes...fast jag har svårt för rätt sätt att fråga samt förklara .. men du hajade ju i alla fall...

Och då är det inte så underligt att en bild tagen med iso 2000 och f8 i konstigt ljus inte blir direkt perfekt ... :)

#17

Postad 11 februari 2009 - 18:33

halmstaden
  • halmstaden
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0
ISO 2000 och f/2.8 är detsamma som f/8 och ISO 16000 :)
ISO 200 och f/2.8 är detsamma som f/8 och ISO 1600.

#18

Postad 11 februari 2009 - 22:56

Unregistereda4d76d4e
  • Unregistereda4d76d4e
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Sitter och testar mig fram lite... Kommer fler frågor :)

Second curtain inställt i specialinställningarna, skriver Pacc, vad avser detta och vart gör jag detta?

Fattar jag det rätt i mina tankar så långt?:
En kort slutartid borde ge bättre förutsättningar för att undvika rörelseoskärpa? Men släpper in mindre ljus vilket kan ge mörkare bilder

Hög iso = ljuskänsligare men grynigare bilder....

Bländaren skall man ha på ett lågt läge om man inte vill ha med bakgrunden, bara fokus på fokuspunkten och en högre bländare om jag vill att man skall få mer djup i bilden? Men ett högt värde på bländaren medför längre slutartid =större risk för rörelseoskärpa.


Säg att jag vill styra bländaren till ett lågt värde, ISO till ett högt värde (som läge AV), finns det då ett sätt för mig att styra slutartiden eller sköts den då alltid automatiskt och hur får jag den att förstå att det sitter en stor blixt på kameran som kan göra att vi kan ha en kortare slutartid?


Många dumma frågor men det går framåt... Har bokat en genomgång med en fotograf i nästa vecka för att lära mig mer, hittadei nga kurser på min ort.

Redigerat av Unregistereda4d76d4e, 11 februari 2009 - 22:57.


#19

Postad 11 februari 2009 - 23:20

halmstaden
  • halmstaden
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0
För det första är det inga dumma funderingar, inomhusfotografering är svårt!!
Andra ridån (second curtain) borde du kunna få fram genom att hålla inne blixtknappen till vänster där, och vrida på någon ratt. Detta innebär att slutartiden är ex.vis 2s, men att blixten kommer precis i slutet, och fryser bilden och gör ansiktet/vad det nu är skarpt. Brukar bli häftiga bilder.
Ju kortare slutartid desto mindre risk för oskärpa, helt riktigt.
Kör du i Av-läget och ställer in bländaren på största öppning (lägsta talet), och ställer ISO på 800 tex. så anpassas slutartiden efter det, så bilden blir rätt exponerad.
Sätter du på en blixt i fästet känner kameran av den och anpassar slutartiden därefter, vanligtvis 1/60s men det kan du ju ställa som du vill.

MVH

#20

Postad 11 februari 2009 - 23:35

Steffe666
  • Steffe666
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Man kan också köra med blixten på första ridån om man vill slippa rörelse effekten, ljusspår.
Ställ då slutar tiden på rätt så lång tid tex 1/8 sekund eller längre. Då fryser man ansikterna med blixten i början och så fortsätter kameran att få in ljusinformation från bakgrunden tills tiden tar slut.

Experimentera att fotografera med både första och andra ridån så märker du vilken som passar dig bäst

Redigerat av Steffe666, 12 februari 2009 - 02:47.


#21

Postad 12 februari 2009 - 16:27

Unregistereda4d76d4e
  • Unregistereda4d76d4e
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Tackar!

Första och andra ridån förstår jag nog inte riktigt men jag antar att ni menar att denna inställningen görs på kameran och inte på blixten?

Är det blixtknappen på kameran och ratten på baksidan på kameran som avses? Får prova ikväll!

Mvh John

#22

Postad 12 februari 2009 - 18:21

halmstaden
  • halmstaden
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0
Olika blixtlägen borde du kunna ställa in lätt, men jag har ingen Canon så jag vet inte exakt. Detta görs i varje fall i kameran, inte på blixten. (på 580EX II verkar man kunna göra detta på blixten dock) I min D40 står det SLOW och en blixt för förstaridån, och REAR + blixt för andraridån.

Förklaring av ridåerna: du sätter kameran på läge M, största bländaren och slutartid 1/2s. Har du nu blixten på förstaridån och du tar ett kort, tas blixten precis i början, ca 1/60s, men sen fortsätter slutaren vara öppen så mer ljus kommer in. Detta skapar streck i bilden, men med en tydlig markering där blixten exponerat. Har du på andraridån tas blixten precis i slutet, strecken går åt andra hållet så att säga. Hittade en bild:
Bifogad fil  secondcurtain_709863.jpg   24,24K   0 Antal nerladdningar
Ifrån den här sidan!


MVH

#23

Postad 13 februari 2009 - 21:59

Unregistered5ed9ef49
  • Unregistered5ed9ef49
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0

Man kan också köra med blixten på första ridån om man vill slippa rörelse effekten, ljusspår.
Ställ då slutar tiden på rätt så lång tid tex 1/8 sekund eller längre. Då fryser man ansikterna med blixten i början och så fortsätter kameran att få in ljusinformation från bakgrunden tills tiden tar slut.

Experimentera att fotografera med både första och andra ridån så märker du vilken som passar dig bäst


Vart hittar man 1/8 ? På min står det inget 1/8 alls när jag ställer slutartiden... 1", 1.3, 1.6 osv osv

#24

Postad 13 februari 2009 - 22:57

Steffe666
  • Steffe666
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Vart hittar man 1/8 ? På min står det inget 1/8 alls när jag ställer slutartiden... 1", 1.3, 1.6 osv osv


1/8 sekund så står det endast "8" på kameran. Dvs en åttondels sekund.

#25

Postad 13 februari 2009 - 23:34

Unregistered5ed9ef49
  • Unregistered5ed9ef49
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0

1/8 sekund så står det endast "8" på kameran. Dvs en åttondels sekund.


TACK! Då är 5 alltså 1/5 del osv osv?

#26

Postad 14 februari 2009 - 11:56

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Precis, medans 1" menas en hel sekund

#27

Postad 18 februari 2009 - 21:56

paccc
  • paccc
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Hej igen,
Brukar inte testa så mycket men det kan vara bra att kunna.
Tv -läget på canon är tidsprioritet, du ställer t.ex 1/8 med ratten och det är fast även om du öppnar blixten.
Second/first-curtain hittar du i andra verktygsmenyn under customizations val nummer 9
(nu vet du varför du valde canon)
Traktorn är en viking toy.

Bifogad fil  second_curtain.JPG   38,96K   0 Antal nerladdningar
Poängen med second curtain är att man får fartränder efter bilen inte före, det ser naturligare ut.
Att färgerna blev dassiga beror på en ljus bakgrund, långa exponeringar ser nog bättre ut med mörk bakgrund
med enstaka ljusa lampor.
First curtain funkar också bra, tex om man zoomar ut eller rör kameran som på nedre bilden och sakerna står still,
tänk dig lite lampor i bakgrunden, de blir då streck riktade utåt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.