Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Klipsch RP-260F för skrikiga?

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 februari 2019 - 16:07

CptPrice
  • CptPrice
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Är ganska ny inom "Hifi-världen" och har rätt så nyligen införskaffat mig ett par Klipsch RP-260F i kombination med Yamaha AS-501.
Mitt problem är att ljudet blir rätt så ljust nästan så att det skär i öronen vid  relativt högt musiklyssnande.
Garanterat att jag inte överspelar högtalarna, utan att ljudet helt enkelt känns för ljust.

Min fråga är nu ifall det är en dålig kombination utav amp/högtalare, dålig rumsakustik etc.
Mitt rum är ganska litet. Kan det vara för att jag har en vägg rätt bakom mig? Sitter jag för nära? Alla tips uppskattas!

Lyssningsposition distans; 1.50 m
Distans mellan högtalare; 1.65 m

(Detta är den absoluta maximal distansen jag kan uppnå just nu )


Redigerat av CptPrice, 03 februari 2019 - 16:08.


#2

Postad 03 februari 2019 - 16:47

MrGibson
  • MrGibson
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Har nu visserligen inte samma högtalare som du utan r-28f. Och det tog en bra tid innan dom var inspelade och lyfte basen. Har alltid tyckt mina låtit vasst och tunnt tills nyligen då jag började laborera med eq ska försöka bifoga bild. Kunde helt plötsligt spela väldigt högt utan att det lät illa. Snarare lät det riktigt bra. Tyvär tror jag att jag sprängde mina tweeters häromdagen för nu låter dom riktigt vasst och "illa" .( Nån som vet hur jag felsöker tweeters eller crossover?).

Iaf lek lite med eq. Testa att sänka runt 4000hz och 8000hz det gjorde susen för mina.

Är dock en rookie så finns nog andra som vet bättre. Kör mina med yamaha också. Med marantz i affären lät de mycket bättre

Redigerat av MrGibson, 03 februari 2019 - 16:49.


#3

Postad 03 februari 2019 - 17:20

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Är ganska ny inom "Hifi-världen" och har rätt så nyligen införskaffat mig ett par Klipsch RP-260F i kombination med Yamaha AS-501.
Mitt problem är att ljudet blir rätt så ljust nästan så att det skär i öronen vid relativt högt musiklyssnande.
Garanterat att jag inte överspelar högtalarna, utan att ljudet helt enkelt känns för ljust.

Min fråga är nu ifall det är en dålig kombination utav amp/högtalare, dålig rumsakustik etc.
Mitt rum är ganska litet. Kan det vara för att jag har en vägg rätt bakom mig? Sitter jag för nära? Alla tips uppskattas!

Lyssningsposition distans; 1.50 m
Distans mellan högtalare; 1.65 m

(Detta är den absoluta maximal distansen jag kan uppnå just nu )



Tror högtalarna behöver mer inspelningstid. Mina golvare var också skrikiga som nya mer på högre volymer. Efter cirka en månad så var de inte skrikiga längre. Basen hade med släppt till sig. Ge dom bara lite tid så löser det nog sig.

#4

Postad 03 februari 2019 - 19:17

MrGibson
  • MrGibson
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Hittade felet på mina nu körde från fel källa, kör jag spotify från android tv låter de skit, ännu värre med chromecast. Kör spotify connect nu blev mycket bättre. Kan tipsa om denna låten när du ska ställa in ton/eq
L'amour toujours - Radio Edit av Dzeko & Torres , den låter så sjukt nice med horn sänk frekvensen tills de slutar skära i öronen och ge dom lite tid att bli inspelade.

#5

Postad 03 februari 2019 - 20:23

CptPrice
  • CptPrice
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Tror högtalarna behöver mer inspelningstid. Mina golvare var också skrikiga som nya mer på högre volymer. Efter cirka en månad så var de inte skrikiga längre. Basen hade med släppt till sig. Ge dom bara lite tid så löser det nog sig.

Vad använder du för AMP/receiver? 


Hittade felet på mina nu körde från fel källa, kör jag spotify från android tv låter de skit, ännu värre med chromecast. Kör spotify connect nu blev mycket bättre. Kan tipsa om denna låten när du ska ställa in ton/eq
L'amour toujours - Radio Edit av Dzeko & Torres , den låter så sjukt nice med horn sänk frekvensen tills de slutar skära i öronen och ge dom lite tid att bli inspelade.

Har inte så många EQ inställningar på min förstärkare. Endast analoga kontroller.
image_15334.jpg



#6

Postad 03 februari 2019 - 22:30

MrGibson
  • MrGibson
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Vad använder du för AMP/receiver?

Har inte så många EQ inställningar på min förstärkare. Endast analoga kontroller.
image_15334.jpg


Tror yamaha har lite vassare övre register eller låter lite ljusare överlag, kör jag pure direct kan vissa låtar verkligen vara hemska. Jag har tonat ner all frekvens till hornet. Sen vet jag inte va du haft för högtalare innan men tar en tid att vänja sig vid hornen med, och högtalarna har sån dynamik vissa låtar kan ge en jäkla bas medans en annan kan låta platt eller ljus. Tycker jag tonjusterar mer med klipsch än mina gamla. Kommer testa marantz nu snart. Vrid ner trebble lite och öka bas något lite tills dom spelat in sig.

#7

Postad 04 februari 2019 - 06:08

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Vad använder du för AMP/receiver?

Har inte så många EQ inställningar på min förstärkare. Endast analoga kontroller.
image_15334.jpg


Jag använder mig av nad c375bee som också är en analog stereo förstärkare. Inga digitala ingångar

#8

Postad 04 februari 2019 - 13:35

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Har haft en sådan och tyckte att Pure Direct lät bäst.



#9

Postad 04 februari 2019 - 15:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Att sitta så nära en horndiskant är långt ifrån optimal, tror mycket av dina bekymmer mynnar ut där.



#10

Postad 04 februari 2019 - 16:41

MrGibson
  • MrGibson
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Att sitta så nära en horndiskant är långt ifrån optimal, tror mycket av dina bekymmer mynnar ut där.


Har ca 3 meter till sweetspot men sambon so. Oftast knycker sen andra soffan sitter betydligt närmre mina r-28f som sägs ha vassare horn. Det går tona ner dem och efter lite råd jag fick angående toe osv så störs vi inte alls av mina längre, snarare blir man impad av detaljerna dom återger. Läser man lite på amerikanska forum så verkar yamaha ha en tendens att få dom högre frekvenserna att skära sig på vissa klipsch, har bråkat länge ovh hade gett upp innan jag faktiskt fick mina att låta bra med yamman (lagom till att jag ska byta stärk hehe)

Redigerat av MrGibson, 04 februari 2019 - 16:43.


#11

Postad 05 februari 2019 - 22:19

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Har ca 3 meter till sweetspot men sambon so. Oftast knycker sen andra soffan sitter betydligt närmre mina r-28f som sägs ha vassare horn. Det går tona ner dem och efter lite råd jag fick angående toe osv så störs vi inte alls av mina längre, snarare blir man impad av detaljerna dom återger. Läser man lite på amerikanska forum så verkar yamaha ha en tendens att få dom högre frekvenserna att skära sig på vissa klipsch, har bråkat länge ovh hade gett upp innan jag faktiskt fick mina att låta bra med yamman (lagom till att jag ska byta stärk hehe)


Roligt att du tycker dom är detaljrika... men det har inget med deras vasshet eller obehaglighet att göra. Skulle vilja påstå att dom faktiskt har ganska dålig upplösning och saknar mycket detaljer. Men dom klarar ju att spela högt i alla fall

#12

Postad 06 februari 2019 - 00:19

MrGibson
  • MrGibson
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Roligt att du tycker dom är detaljrika... men det har inget med deras vasshet eller obehaglighet att göra. Skulle vilja påstå att dom faktiskt har ganska dålig upplösning och saknar mycket detaljer. Men dom klarar ju att spela högt i alla fall

Det skrev jag inte heller. Mina är inte vassa längre, däremot detaljrika. Men visst jag upplevde dem mindre detaljrika och mer vassa innan jag ställde in eq, blev typ grötigt i det höga registret.

Håller med om att dom kan spela högt, tyvär e min yamaha för klen så får ställa högtalarna som "small" vid musiklyssning men de funkar rätt bra de me :)

Redigerat av MrGibson, 06 februari 2019 - 00:33.


#13

Postad 06 februari 2019 - 05:21

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0
När jag köpte mina Klipschhögtalare fick jag tipset att inte driva dessa högtalare med bland annat Yamahaförstärkare då det inte var helt optimalt ljudmässigt. Själv låter jag en Marantzreceiver driva mina högtalare och det låter riktigt bra.

Redigerat av Unregistereded94f3cc, 06 februari 2019 - 05:26.


#14

Postad 06 februari 2019 - 14:58

MrGibson
  • MrGibson
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

När jag köpte mina Klipschhögtalare fick jag tipset att inte driva dessa högtalare med bland annat Yamahaförstärkare då det inte var helt optimalt ljudmässigt. Själv låter jag en Marantzreceiver driva mina högtalare och det låter riktigt bra.


När jag köpte mina klipsch provlyssnade jag dem med Marantz det lät helt underbart. Jag trodde inte det skulle låta så annorlunda men med min yamaha blev det helt annat ljud. Pure direct är bara att glömma med min stärkare

#15

Postad 10 februari 2019 - 14:01

Unregisteredcba2d15d
  • Unregisteredcba2d15d
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

När jag köpte mina Klipschhögtalare fick jag tipset att int

 

När jag köpte mina klipsch provlyssnade jag dem med Marantz det lät helt underbart. Jag trodde inte det skulle låta så annorlunda men med min yamaha blev det helt annat ljud. Pure direct är bara att glömma med min stärkare

 

e driva dessa högtalare med bland annat Yamahaförstärkare då det inte var helt optimalt ljudmässigt. Själv låter jag en Marantzreceiver driva mina högtalare och det låter riktigt bra.

Jag har klipsch rp 280 o onkyo sr 608 o jag tycker inte om ljudet ..skrikigt och inte bra bas..provade med en monster förstärkare Onkyo NR 906 ..jaja mera tryck men skrikigt o dåligt låg bas. Köpte Klipscharna för att dom va lovordade på många tester. Vilken AVR skall man ha till dessa RP 280 och 5.1 system för att de ska låta bra...rummet e 4m brett o 6m djupt o lyssning på ca 5 m.



#16

Postad 10 februari 2019 - 16:00

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jag har klipsch rp 280 o onkyo sr 608 o jag tycker inte om ljudet ..skrikigt och inte bra bas..provade med en monster förstärkare Onkyo NR 906 ..jaja mera tryck men skrikigt o dåligt låg bas. Köpte Klipscharna för att dom va lovordade på många tester. Vilken AVR skall man ha till dessa RP 280 och 5.1 system för att de ska låta bra...rummet e 4m brett o 6m djupt o lyssning på ca 5 m.

Tråkigt att du sitter missnöjd, risken finns ju att deras ljud inte passar dig så innan du köper något annat tycker jag att du skall lyssna ordentligt i butik med annat fabrikat eller ännu hellre låna hem andra receivers. Beroende på budget skulle jag personligen börjat att tittat på Marantz, NAD och Arcam.
Uppenbarligen gör inte Onkyo och Yamahas receivers rätt jobb ihop med dessa om man lyssnat i tråden. Pioneer tror jag inte passar bättre än dessa.
Denon och Anthem har jag dålig koll på så där har jag ingen aning om hur det skulle kunna matcha Klipsch, de kanske också är värda att kolla in.

 

Men först av allt om du inte redan labbat klart med det så tycker jag du skall testa lite olika placeringar och kanske lite mer tå ut kan minska skrikigheten. Dålig bas kan definitivt ha med placering från bakvägg att göra.
 


Redigerat av Blåtand, 10 februari 2019 - 16:06.


#17

Postad 10 februari 2019 - 16:48

Unregistered04bbd7b5
  • Unregistered04bbd7b5
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Jag har en yamaha som försteg till mina RP280 och ett Arcam slutsteg. Detta låter fantastik bra till film! Är det primära musik/ 2-kanal så tycker jag klipsch är en högst medioker högtalare, de gör inte bort sig men det finns många högtalare som låter bättre.



#18

Postad 10 februari 2019 - 17:22

MrGibson
  • MrGibson
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Jag har en yamaha som försteg till mina RP280 och ett Arcam slutsteg. Detta låter fantastik bra till film! Är det primära musik/ 2-kanal så tycker jag klipsch är en högst medioker högtalare, de gör inte bort sig men det finns många högtalare som låter bättre.


Vad kan du rekomendera till musik ? Kommer köra en zon 2 i rummet brevid biorummet med marantz 7013. 15kvm men öppet in till köket ca 12 kvm. Plats finns för golvare

#19

Postad 10 februari 2019 - 17:32

Unregistered04bbd7b5
  • Unregistered04bbd7b5
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Vad kan du rekomendera till musik ? Kommer köra en zon 2 i rummet brevid biorummet med marantz 7013. 15kvm men öppet in till köket ca 12 kvm. Plats finns för golvare

Det är svårt att göra för det finns väldigt mycket. På begagnatmarknaden kan man göra riktiga superklipp. Åk runt och lyssna.

En personlig favorit för mig är Canton RC-L, men mycket handlar om tycke och smak.



#20

Postad 10 februari 2019 - 20:48

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0
System Audio 😘

Som ovan skrev, kommer ut beggad SA för (typ saxo 30) för runt 3-3500kr ibland... bara att köpa :-) hehe

Redigerat av Unregistered3891e39c, 10 februari 2019 - 20:51.


#21

Postad 10 februari 2019 - 22:06

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0

Jag har klipsch rp 280 o onkyo sr 608 o jag tycker inte om ljudet ..skrikigt och inte bra bas..provade med en monster förstärkare Onkyo NR 906 ..jaja mera tryck men skrikigt o dåligt låg bas. Köpte Klipscharna för att dom va lovordade på många tester. Vilken AVR skall man ha till dessa RP 280 och 5.1 system för att de ska låta bra...rummet e 4m brett o 6m djupt o lyssning på ca 5 m.


Som sagt, Marantz fungerar bra till Klipsch. Varför skriver du ett citat, hänvisar till Onkyo och klagar på ljudet?

#22

Postad 10 februari 2019 - 22:16

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0

Som sagt, Marantz fungerar bra till Klipsch. Så jag förstår inte riktigt varför du citerar vissa av oss, hänvisar till Onkyo och klagar på ljudet?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.