Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fråga angående HT Bypass, Inkoppling av källor.

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 december 2020 - 11:03

Unregisteredd4e7574b
  • Unregisteredd4e7574b
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Hej!

 

Jag har en Denon AVR-x4500h, som jag i dagsläget använder till både film och musik. Jag har nu beställt en Musical Fidelity M5si integrerad förstärkare som jag skall koppla in som HT Bypass.

 

Vad jag är nyfiken på är om det blir någon skillnad på om jag kopplar in vinylspelare och DAC i M5si eller om jag låter dom vara inkopplade i AVR'n??

 

Eftersom frontarna kommer kopplas som bypass över till M5si, så är det ju den som kommer driva dom. Så i mitt huvud borde det bli samma resultat som om jag kopplade källor direkt in i M5si......eller?

 

Anledningen till att jag hade velat ha kvar allt i AVR'n är att jag vill ha möjlighet att köra både med och utan subwoofer. Vill även ha möjlighet att köra music i surround om jag skulle känna för det. Höja och sänka bas o.s.v

 

Kopplar jag direkt in i M5si, så har jag inga möjligheter alls att ändra eller lägga till någonting.

 

Finns det några nackdelar med att ha allt inkopplat i AVR'n?



#2

Postad 26 december 2020 - 12:07

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0

Du använder AVRns försteg isåfall.



#3

Postad 26 december 2020 - 12:27

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Försteg, DAC och Phono är garanterat bättre i M5an än i Deono receivern och kopplar du allt via din Denon kommer du endast använda slutstegen i M5an vilket är "slöseri" med bra komponenter i övrigt. För 2-kanalsslyssning kommer det garanterat låta bättre med bara M5an än de andra alternativet men som du säger tappar du lite funktioner som du vill ha. Jag själv föredrar musik i endast 2-kanaler och inget annat så jag hade absolut valt att köra bara M5an men det är en smaksak.



#4

Postad 26 december 2020 - 12:30

Unregisteredd4e7574b
  • Unregisteredd4e7574b
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Du använder AVRns försteg isåfall.

 

Aha, även för frontarna alltså? Jag trodde då man körde HT bypass, att den integrerade förstärkaren tog hand om frontarna, och inte bara som ett slutsteg.

 

Ja....men då är det nog bäst att koppla in vinylspelare och DAC direkt i M5si, om så är fallet..



#5

Postad 26 december 2020 - 13:32

Unregisteredd4e7574b
  • Unregisteredd4e7574b
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Försteg, DAC och Phono är garanterat bättre i M5an än i Deono receivern och kopplar du allt via din Denon kommer du endast använda slutstegen i M5an vilket är "slöseri" med bra komponenter i övrigt. För 2-kanalsslyssning kommer det garanterat låta bättre med bara M5an än de andra alternativet men som du säger tappar du lite funktioner som du vill ha. Jag själv föredrar musik i endast 2-kanaler och inget annat så jag hade absolut valt att köra bara M5an men det är en smaksak.

 

Jag vet ju inte än hur det kommer låta med "bara" M5an. Jag vet bara att nu när jag lyssnar på musik så ändrar jag mycket hela tiden.....framförallt basen. Vissa låtar man spelar har för mycket bas, och då sänker jag lite......sedan är det för lite bas på en annan låt, och då höjer jag lite.

 

Framförallt då jag lyssnar på vinyl, där vissa skivor är väldigt "bastunga"

 

Jag tycker det är ytters märkligt att en förstärkare inte har möjligheten att höja och sänka bas, diskant o.s.v



#6

Postad 26 december 2020 - 13:35

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Förstår inte varför du köpte en integrerad förstärkare när du egentligen verkar behöva ett slutsteg?

Känns som du behöver läsa på och förstå vad ett försteg och ht bypass innebär och gör :)

Däremot tycker jag det är konstigt att det inte finns någon förstärkare med ht-bypass också för baskanalen. Hade ju varit ett bra sätt att kunna ha sub även för musik.

Redigerat av Supernaut77, 26 december 2020 - 13:38.


#7

Postad 26 december 2020 - 14:26

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Det finns åtminstone försteg med bypass för sub. Parasound Halo P5 och P6 klarar t.o.m. två subbar.

 

https://www.parasound.com/p5.php

https://www.parasound.com/p6.php

https://www.stereoph...da-preamplifier



#8

Postad 26 december 2020 - 15:30

Unregisteredd4e7574b
  • Unregisteredd4e7574b
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Förstår inte varför du köpte en integrerad förstärkare när du egentligen verkar behöva ett slutsteg?

Känns som du behöver läsa på och förstå vad ett försteg och ht bypass innebär och gör :)

Däremot tycker jag det är konstigt att det inte finns någon förstärkare med ht-bypass också för baskanalen. Hade ju varit ett bra sätt att kunna ha sub även för musik.

För att få ut det bästa ljudet ur mina Focal-Högtalare så bör jag nog inte använda försteget i min Denon. Men ja, jag har ingen aning om vad jag sysslar med! Jag har dock sökt och kollat rätt mycket på nätet, och det är väldigt många som rekommenderar denna förstärkaren.....speciellt ihop med dessa högtalare. Och då jag hittade den för 9000:- mindre så slog jag till.

Jag hade bara hoppats på att jag kunde kopplat in min DAC och skivspelare i min Denon, och att HT bypass hade varit 100% passthrough, och att både försteg och slutsteget i M5an hade använts.

När jag får hem den så kan jag ju alltid testa både och, och se om jag märker någon skillnad...



#9

Postad 26 december 2020 - 15:34

Unregisteredd4e7574b
  • Unregisteredd4e7574b
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Jag läste i någon tråd att det var någon som hade använt Pre-Out på M5an och in i t.e.x CD på AVR. På så sett kunde han slå på sin AVR och sätta den på CD och ha med subwoofern också.

 

Om detta verkligen fungerar, eller är en bra/dålig ide, vet jag dock inte...



#10

Postad 26 december 2020 - 15:42

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

För att få ut det bästa ljudet ur mina Focal-Högtalare så bör jag nog inte använda försteget i min Denon. Men ja, jag har ingen aning om vad jag sysslar med! Jag har dock sökt och kollat rätt mycket på nätet, och det är väldigt många som rekommenderar denna förstärkaren.....speciellt ihop med dessa högtalare. Och då jag hittade den för 9000:- mindre så slog jag till.

Jag hade bara hoppats på att jag kunde kopplat in min DAC och skivspelare i min Denon, och att HT bypass hade varit 100% passthrough, och att både försteg och slutsteget i M5an hade använts.

När jag får hem den så kan jag ju alltid testa både och, och se om jag märker någon skillnad...

Problemet är att recivern är försteg och slutsteg i en maskin. Du kan inte direkt koppla som du har tänkt för recierns försteg kommer vara huvudkomponeten. Ifall du inte kan slå av försteget i recivern, vilket jag tror blir svårt.


Redigerat av Buddaz12, 26 december 2020 - 15:45.


#11

Postad 26 december 2020 - 15:47

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Förstår inte varför du köpte en integrerad förstärkare när du egentligen verkar behöva ett slutsteg?

Känns som du behöver läsa på och förstå vad ett försteg och ht bypass innebär och gör :)

Däremot tycker jag det är konstigt att det inte finns någon förstärkare med ht-bypass också för baskanalen. Hade ju varit ett bra sätt att kunna ha sub även för musik.

Finns, kostar pengar. Kommer ej på just nu vilka märken.



#12

Postad 26 december 2020 - 16:21

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Aha, även för frontarna alltså? Jag trodde då man körde HT bypass, att den integrerade förstärkaren tog hand om frontarna, och inte bara som ett slutsteg.

Ja....men då är det nog bäst att koppla in vinylspelare och DAC direkt i M5si, om så är fallet..


Ja, min erfarenhet stämmer med vad Hays skriver. Bör låta bättre om du undviker receivern när du kan. Stereoförstärkare har oftast bättre försteg än surroundreceivers och det låter bättre helt enkelt.

#13

Postad 26 december 2020 - 18:20

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0

Jag kör så som du vill. Jag har en sub med både låg och högnivå utgång. Använder frontarna som slutsteg till min Integra och när jag lyssnar på 2k slår jag av recievern och kör via min 2k förstärkare istället.



#14

Postad 27 december 2020 - 11:26

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Jag vet ju inte än hur det kommer låta med "bara" M5an. Jag vet bara att nu när jag lyssnar på musik så ändrar jag mycket hela tiden.....framförallt basen. Vissa låtar man spelar har för mycket bas, och då sänker jag lite......sedan är det för lite bas på en annan låt, och då höjer jag lite.

 

Framförallt då jag lyssnar på vinyl, där vissa skivor är väldigt "bastunga"

 

Jag tycker det är ytters märkligt att en förstärkare inte har möjligheten att höja och sänka bas, diskant o.s.v

Det finns en hel del förstärkare med HT-input och tonkontroller som tex Denon, Marantz Pioneer, Onkyo, Yamaha. Hos finmärken som M-F får men det inte, trots att de knappast gör någon skada urkopplade. (McIntosh undantaget). Håller med att det kan vara väldigt användbart på mindre lyckade inspelningar, eller bara tycke och smak.


Redigerat av Brinke, 27 december 2020 - 12:03.


#15

Postad 27 december 2020 - 17:06

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Definitivt skall du köra musik via din tvåkanalaren och möjligen då använda en extern dac om de inte är flerkanalsljud du skall lyssna på.

Som några sagt tidigare så är det att utnyttja det bättre försteg i din tvåkanalare som är hela grejen med att köpa en integrerad med HT-bypass.

Försteget präglar ljudet avgjort mer än slutstegsdelen.

Att hänga på ett slutsteg kan göra nytta det med, men starkt begränsad om man inte har för klena doningar innan.
Med din integrerade som agerar slutsteg till film får du alla eventuella fördelar du skulle få av ett slutsteg inklusive ett bättre försteg så helt rätt väg att gå enligt min lite musiknördiga syn på kombinationsanläggningar.

 

Finns ju många sätt att lösa detta med bas i en konstellation som din (påminner mycket om min). Det absolut enklaste är att köpa en REL eller BK-electronik sub som du kopplar in via högnivå på din integreradeförstärkares högtalarterminaler och via LFE på din receiver.
Inga omkopplingar eller knapptryckningar. Kör du inte ut signal på LFE då kommer den automatiskt att köra på högnivå. Så högnivå till musik och LFE för film. Receivern kalibrerar in basen via LFE och högnivån får man trimma in manuellt så du behöver inte ha samma inställningar vad gäller delning, volym för musik resp. film.
 


Redigerat av Blåtand, 27 december 2020 - 21:08.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.