Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Emotiva Audio

3343 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Emotiva XPA-3 (Slutsteg) 1 8,5 (3) Inga priser
Emotiva XPA-5 (Slutsteg) 1 9,09 (10) Inga priser
Emotiva UPA-7 (Slutsteg) 1 8,8 (4) Inga priser
Emotiva XPA-2 (Slutsteg) 2 8,94 (17) Inga priser
Emotiva USP-1 (Stereoförsteg) 0 8 (2) Inga priser
Emotiva ERC-1 (CD-spelare) 0 8,2 (4) Inga priser
Emotiva UPA-5 (Slutsteg) 1 7 (3) Inga priser
Emotiva UPA-1 (Slutsteg) 1 8,6 (4) Inga priser
Emotiva UMC-1 (Surroundförsteg) 3 8,33 (5) Inga priser
Emotiva XPA-1 Gen1 (Slutsteg) 1 7,67 (5) Inga priser
Emotiva ERD-1 (Surroundhögtalare) 3 (0) Inga priser
Emotiva XDA-1 (DAC & hörlursförstärkare) 6 8,57 (6) Inga priser
Emotiva UPA-2 (Slutsteg) 0 7,33 (2) Inga priser
Emotiva XPA-1L (Slutsteg) 0 (0) Inga priser
Emotiva XPR-1 (Slutsteg) 0 (0) Inga priser
Emotiva XPR-2 (Slutsteg) 0 7,33 (2) Inga priser
Emotiva XPR-5 (Slutsteg) 0 7 (1) Inga priser
Emotiva Stealth 6 (Aktiva PA-högtalare) 0 (0) Inga priser
Emotiva Stealth 8 (Aktiva PA-högtalare) 0 (0) Inga priser
Emotiva UMC-200 (Surroundförsteg) 0 (0) Inga priser
Emotiva XMC-1 (Surroundförsteg) 1 (0) Inga priser
Emotiva BasX A-300 (Slutsteg) 1 7,25 (3) Inga priser
Emotiva BasX A-150 (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Emotiva BasX A-100 (Stereoförstärkare) 1 (0) Inga priser
Emotiva BasX MC-700 (Surroundförsteg) 4 7 (3) Inga priser
Emotiva BasX TA-100 (Stereoförstärkare) 1 (0) Inga priser
19 relaterade trådar
CD spelare modell mellan eller bättre (10 inlägg) 6 år sedan
LG 49UB820v ingen passthru för DD+ ? (0 inlägg) 7 år sedan
Marantz AV8801 + MM8077 underkill för Monitor Audio Gold? (7 inlägg) 9 år sedan
Hemmabio förstärkare till B&W CM10! (max 30,000kr) (52 inlägg) 9 år sedan
Canton Vento Reference 5 DC + Emotiva UPA-2 (0 inlägg) 9 år sedan
Ny Emotiva Umc-200 Vs Begagnad Marantz AV7005.. Försteg Hemmabio (4 inlägg) 9 år sedan
Försteg surround vad skiljer dessa åt ? (4 inlägg) 9 år sedan
Onkyo 3008/5008 Vs 3009/5009 (109 inlägg) 10 år sedan
Slutsteg, försteg. Marantz (8 inlägg) 10 år sedan
Emotiva XDA-1 - High Performance External DAC (113 inlägg) 10 år sedan
Primare A30.3, Marantz MM8077 och Emotiva XPA-3 (10 inlägg) 10 år sedan
Emotiva UMC-1 (48 inlägg) 11 år sedan
Slutsteg till Monitor Audio RX8 (18 inlägg) 11 år sedan
För-förstärkaren bränd (2 inlägg) 12 år sedan
Begagnade slutsteg (42 inlägg) 13 år sedan
Rotel RB-985MK II Vs. Emotiva XPA-2 (4 inlägg) 13 år sedan
Förstärkare/slutsteg till B&W 804S + HTM3s (10 inlägg) 13 år sedan
Vilket slutsteg mellan Onkyo 805 och Yamaha Soavo1 frontar? (3 inlägg) 13 år sedan
Mindre slutsteg till B&W 683 (2 inlägg) 13 år sedan

#201

Postad 03 februari 2010 - 18:31

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0

Hur det låter är subjektivt och även om man kan dela varandras erfarenheter, så är det för få som har dessa
på forumet och i alla fall som skriver här.

Jag tar det säkra före det osäkra och väljer ett XPA-2 då jag vill ha ETT slutsteg för 2 kanal och då
jag tycker att 2 kanal är viktigast. Det finns alltid bättre grejor, men man måste sätta gränsen någonstans.

Att det sedan kan vara lite "tufft" med 2 monoblock kan jag hålla med om, men tänk då på att det blir
3 block när man sedan sätter till flerkanasteget ( om man nu skall ha det )
Det blir en hel del ström som går åt och det mesta värmer bara huset :blink:

Maveric

Jag har både xpa-2 och xpa-5, anledningen till att jag inte skriver hur det låter är för att jag inte har något likvärdigt att jämföra med och min erfarenhet med separata slutsteg är NOLL.
Så jag är hellre tyst än predikar om hur bra steget är, för har man mer erfarenhet än mig när det gäller slutsteg så kanske man inte alls håller med mig och min okunskap.
Men jag är nöjd, så mycket kan jag säga!

Jag tror det är svårslaget i denna prisklass efter det jag har läst mig till, ska man börja jämföra med andra slutsteg som kostar 2-3-4 ggr så mycket så är det väl kanske inte så konstigt om man hittar något som låter bättre, men är det värt pengarna? Inte för många av oss som inte vill/kan lägga stora summor på slutsteg iaf.
Hur som helst så tror jag att xpa-2 kommer ge betydligt dyrare steg en match!

Så resonerade jag också när jag beställde mitt xpa-2, det säkra före det osäkra, då även jag tycker musik/2-kanal är viktigast.

På tal om ström och värme, så ska jag säga något negativt om Emotiva är väl att jag tycker stegen drar för mycket ström när dom står på (utan spela musik), men det kanske är vanligt bland såna här steg?
Angående värmen så blir Onkyo 5507 försteget betydligt varmare än mina Emotiva slutsteg. Det tycker jag är lite underligt!
Du som ägt 5507 vet nog hur varmt det blir.

Edit:
En annan sak som kan vara negativt (som någon redan påpekat i tråden) är att stegen brummar lite, om det är tyst i rummet kan det höras upp till 1.5m.
Om det är störande eller inte beror nog på hur känslig man är.
Själv gillar jag inte brum men detta är inget jag störs av eftersom jag i normala fall aldrig hör det.

Redigerat av THomaX, 03 februari 2010 - 18:41.


#202

Postad 03 februari 2010 - 18:33

Unregistered1f5de008
  • Unregistered1f5de008
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Jag noterar en annan attityd och tonläge på MaVeRiCs inlägg, mycket trevligt att se.

#203

Postad 03 februari 2010 - 18:51

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Tack ThomasX
Även om du inte kan dra jämförelser med andra steg, så var det bra info som du ger oss.
Att så här stora slutsteg drar mycket ström, får man räkna med, men att det inte blir
varmare än 5507 som trots allt bara är en processor är ju otroligt positivt.

Vad gäller brum, så är det mer ovanligt att inte själva steget brummar lite grann.
Sålänge det inte brummar i högtalarna, är allt som det skall.

Maveric

Jag noterar en annan attityd och tonläge på MaVeRiCs inlägg, mycket trevligt att se.

Tycker jag har haft ett gott tonläge i denna tråden hela tiden, eller ?
Jag har tex inte skrivit att någon annans inlägg inte hade en siffra rätt, vilket jag själv råkat ut för :blink:

Redigerat av Unregistered1103, 03 februari 2010 - 18:52.


#204

Postad 03 februari 2010 - 19:17

GhostX
  • GhostX
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Ps. dock efterlyser jag lite mer info från dom som redan har stegen hemma
Varför skriver ni inte lite och berättar ?


Vad vill du veta Mav? Svara så gott jag kan.

Gällande XPA vs UPA serierna så kan jag bara gå på vad Dan och Lonnie sagt, eftersom jag aldrig använt UPA serien själv. XPA serien är bättre i så gott som allt, något som Lonnie lyft fram nu vid release av UPA-1 är hur tyst steget är. Har för mig att han tar upp det på ett av webcasten. Tror att i senaste webcasten så pratar dom just om att UPA-1 inte är någon ersättare till XPA serien vid två kanals lyssning.

Vill/kan inte utveckla vidare då jag som sagt inte lyssnat till något av UPA stegen själv.

Jag rekommenderar verkligen er att gå in på loungen för bra information och ett trevligt ställe att utbyta erfarenheter på.

#205

Postad 03 februari 2010 - 19:53

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0

Tack ThomasX
Även om du inte kan dra jämförelser med andra steg, så var det bra info som du ger oss.
Att så här stora slutsteg drar mycket ström, får man räkna med, men att det inte blir
varmare än 5507 som trots allt bara är en processor är ju otroligt positivt.

Vad gäller brum, så är det mer ovanligt att inte själva steget brummar lite grann.
Sålänge det inte brummar i högtalarna, är allt som det skall.

Maveric

Blir väldigt intressant att höra vad du tycker om xpa-2 när du får hem din, du har ju betydligt mer erfarenhet av den här sortens slutsteg än mig.

Antagligen är det väl så, har inte köpt stegen för att spara ström direkt!
Xpa-2 dra 4w i standby och 100-110w påslaget utan musik.
När det gäller värmen så bör jag kanske tillägga att jag inte spelar tokhögt i normala fall eftersom jag bor i lägenhet, normalt för mig är ca 80-85dB och jag har lättdrivna högtalare. Så skruvar man upp mer (vilket jag gör ibland så gott jag kan utan att få på skallen av grannarna) och har mer tungdrivna högtalare så blir det säkert lite varmare. Det jag har läst är att dom inte ska bli speciellt varma och det kan jag hålla med om.

Jag har inget brum i högtalarna, lite brus har jag som hörs på ca 0,7 m om det är tyst i rummet, vet inte om det beror på steget eller att mina kablar ligger som ett ormbo över varandra för jag har inte ställt i ordning grejerna än.

#206

Postad 03 februari 2010 - 20:11

Unregistered1f5de008
  • Unregistered1f5de008
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Tycker jag har haft ett gott tonläge i denna tråden hela tiden, eller ?
Jag har tex inte skrivit att någon annans inlägg inte hade en siffra rätt, vilket jag själv råkat ut för :)

Jag tänker inte fortsätta på din bana med att dra upp exempel. Vi nöjer oss med att vi har en bra ton i tråden utan felaktig information eller förutfattade meningar om andra medlemmar mm och går vidare. Dessutom är det så krångligt att skriva via iPhone.. :P

Jag skall nog ta och slå till på lite grejor jag med så blir man alltid på bättre humör ! Det blir ett XPA-3 till fronten att börja med.

#207

Postad 03 februari 2010 - 20:38

lifeiseasy
  • lifeiseasy
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Mina steg kom idag :) (xpa-5, upa-5) kopplar för fullt återkommer med bilder och tycke så snart det går...

#208

Postad 03 februari 2010 - 20:41

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

  • 845 inlägg
  • 0

Mina steg kom idag :) (xpa-5, upa-5) kopplar för fullt återkommer med bilder och tycke så snart det går...


Lite bilder kan du väl bjuda på innan läggdags :P

#209

Postad 03 februari 2010 - 22:44

Some__One
  • Some__One
  • Lärjunge

  • 316 inlägg
  • 0
ja bilder mååååste vi ha idag :)

#210

Postad 04 februari 2010 - 12:47

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Mina steg kom idag :) (xpa-5, upa-5) kopplar för fullt återkommer med bilder och tycke så snart det går...


Det skall verkligen bli intressant :P

Dels för att du har både UPA och XPA samt för att båda är 5 kanal
Hade varit kul om du kunde byta plats på dom också efter en tid, så att du provar båda
för "samma högtalare"

Väntar med spänning ( hoppas att "min" onkyo gör dig riktigt nöjd ;) )

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 04 februari 2010 - 19:04.


#211

Postad 04 februari 2010 - 14:00

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Varför köper du två olika femkanalssteg?

#212

Postad 04 februari 2010 - 18:35

lifeiseasy
  • lifeiseasy
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Varför köper du två olika femkanalssteg?


För jag kör 9.1 kanals system.. Upa-5 driver front high samt back high. Såg ingen anledning att köpa två Xpa-5 till dessa högtalare (blev lite billigare också) är antagligen ändå overkill av det jag hört hittils :)

Finns en del bilder i albumet hos mig kommer mera när jag har tid....

Redigerat av lifeiseasy, 04 februari 2010 - 19:14.


#213

Postad 04 februari 2010 - 19:06

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Tror nog att UPA passar för bak och surr kanaler ..
Det är nog det som det är gjort för i första hand

Men jag väntar på helhetsintrycket nu ... :)

Maveric

#214

Postad 05 februari 2010 - 08:26

Unregistered69a7a1ce
  • Unregistered69a7a1ce
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Ps. dock efterlyser jag lite mer info från dom som redan har stegen hemma
Varför skriver ni inte lite och berättar ?


Jag har haft mitt XPA-2 , USP-1 och ERC-1 i 6 veckor nu och är väldigt nöjd med mitt köp så här långt.

Slutsteget är neutralt med mycket kraft , redan vid låga volymer känns basen betydligt bättre än tidigare. Men det är vid höga volymer som det presterar allra bäst , mina högtalare (Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand) mår riktigt bra nu :)

Försteget är helt analogt med HT bypass , om man nu skulle vilja använda det nån gång. Hade gärna sett ett XSP-1 i min setup så småningom men det lär dröja innan den kommer. Mycket nöjd med försteget , enda negativa är att den inte går att dimma ner som cd-spelaren . Jag lider inte så mycket av det blåa ljuset då stereon står en bra bit i från tv'n

CD-spelaren har jag ännu inte jämfört med min andra spelare Opera Audio CD 2.2 som är riktigt bra , kommer bli en intressant match.

Kablarna som är i systemet är oxå från Emotiva , välbyggda och bra priser

Allt är mycket prisvärt enligt mig, kommer nog att fylla på med mer elektronik från Emotiva så småningom. En dac senare i år hade inte varit helt fel

Redigerat av Unregistered69a7a1ce, 05 februari 2010 - 08:32.


#215

Postad 07 februari 2010 - 21:12

lifeiseasy
  • lifeiseasy
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Har haft lite tid och satt mig ner och lyssnat på Emotiva Xpa-5 samt min Onkyo 5507. Enbart kör Pure audio när det gäller musik. Håller med Diesel att slutsteget låter neutralt och levererar det mesta med en mycket bra "tighthet". Ljudbilden är inte enorm men mycket väl sammanhållen. Eftersom jag till 95 % har sålt min själ till mestadels hembio efter att ha varit en "inbiten tvåkanalare" i många herrans år kan jag säga att visst det finns bättre prylar om man är inne på tvåkanal. I och med det här säger jag inte att det på några sätt låter dåligt snarare tvärtom, personligen kan jag inte vara nöjdare.

Antar att Emotivas Xpa-2 kommer att glänsa ännu mer vad det gäller musik, så är du inne på musiklyssning skulle jag nog köra på det steget. Mina B&W 805 Nautilus högtalare greppar Xpa-5 med järnhand röster och instrumentplaceringar är med lätthet urskiljbara i ljudbilden. Vad det gäller basen är 805 inte avgrundsdjupa men Emotiva stegen trycker nog ut vad som går ur dem :wub:

Jag har inte suttit och lyssnat på musik på det här viset säkerligen på flera år. Det var många plattor som åkte på och bara det är ett mycket bra betyg. Det är kul att lyssna på Emotiva....

#216

Postad 07 februari 2010 - 21:49

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

  • 845 inlägg
  • 0
Är det någon mer som står på deras bokningslista på UMC-1?

Undrar när den kan tänkas levereras?

#217

Postad 07 februari 2010 - 22:38

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

efter att ha varit en "inbiten tvåkanalare" i många herrans år kan jag säga att visst det finns bättre prylar om man är inne på tvåkanal.

Det finns det säkert men utan att ha lyssnat till emotiva, men till vad du skriver .. så förstår jag att
man får betala betydligt mer om det skall låta bättre vad gäller slutsteg. En annan CD spelare eller Separat DAC
skulle säkert göra att helheten upplevdes ännu bättre.

Antar att Emotivas Xpa-2 kommer att glänsa ännu mer vad det gäller musik

Det är ju det som den är skapt för, så det skall bli spännande att få testa

Jag har inte suttit och lyssnat på musik på det här viset säkerligen på flera år. Det var många plattor som åkte på och bara det är ett mycket bra betyg. Det är kul att lyssna på Emotiva....

Visst är det härligt med nya grejor :wub:

Är det någon mer som står på deras bokningslista på UMC-1?
Undrar när den kan tänkas levereras?

Om du inte stått från början, vilket väl var för 2 år sedan, kan du räkna med leverans i April. Jag fick det svaret, när jag frågade hur det ligger till med leveranser för de som ställer sig på listan nu.

We are currently filling the preorder list. I would estimate that it will be available in April.


Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 07 februari 2010 - 22:41.


#218

Postad 08 februari 2010 - 17:25

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Fyllde på min order idag med ett par ERD-1 surr högtalare

Måste testa hur bra de är ...

Maveric

#219

Postad 08 februari 2010 - 17:54

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Fyllde på min order idag med ett par ERD-1 surr högtalare

Måste testa hur bra de är ...

Maveric

Har du koll vad det är för ohm på dom?
Funderar eventuellt att testa jag också.

#220

Postad 08 februari 2010 - 17:55

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
4 enligt hemsidan
http://emotiva.com/erd1.shtm

Du kan lägga på $120 för frakt och då är det billigt

Jag kollade ett alternativt fraktbolag när jag beställde XPA-2 och de skulle ha dubbla priset
mot vad man betalar till emotiva för frakt.

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 08 februari 2010 - 17:58.


#221

Postad 08 februari 2010 - 18:54

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
En liten fråga vad tror ni att de blir för tull och moms avgift på enbart surround högtalarna?

#222

Postad 08 februari 2010 - 18:59

warp56
  • warp56
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Runt en tusing eller nåt! 4% tull & 25% moms. Osäker på tull för högtalare dock.

Redigerat av warp56, 08 februari 2010 - 19:01.


#223

Postad 08 februari 2010 - 19:02

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
någon hundring i Tull och 125 kr i expavg.
Momsen är väl 25% och den betalar du på både produkt och fraktpris

En som tog hem varor för ca 13000kr inkl frakt betalade ca 3000 kr i moms
+ 242 kr i tull + 125 i exp avgift

Det kan väl ge en fingervisning om kostnaderna

Maveric

#224

Postad 08 februari 2010 - 19:08

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Dollarpriset x 10 är ju en rätt bra tumregel.

#225

Postad 08 februari 2010 - 19:20

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Just nu får man dessutom mycket för pengarna

Jag tror dock inte att vi skulle kunna få Emotiva i Europa för dessa pengar
om det suttit en distributör som mellanhand. Att man säljer dirkekt till alla kunder
även i USA gör ju att priset hålls nere ganska mycket

Dessutom verkar det vara god kvalite och bra ordning i burkarna

Bifogad fil  xpa3.JPG   121,68K   0 Antal nerladdningar

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 08 februari 2010 - 19:27.


#226

Postad 10 februari 2010 - 00:00

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Attan sattan ..
Min XPA -2 är försenad. De hoppas att få den till USA i denna veckan kanske nästa

Jag som var så sugen på att testa ;)

#227

Postad 10 februari 2010 - 11:16

Han Solo
  • Han Solo
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Hej,
jag ska utöka till 9.2 nu när jag bygger biorum i källaren och bestämt mig för slutsteg från Emotiva, men fråga är vilka? Undrar om ni kan hjälpa mig lite med den frågan, kanske lite offtopic men jag provar... :)

Jag har följande som ska drivas:






Jag har redan ett
som ev. kan användas eller så säljer jag det och kör helt Emotiva. Är det overkill med XPA-2 till frontarna? Vad är bästa setupen för mig med XPA/UPA fördelning?

#228

Postad 10 februari 2010 - 12:07

lifeiseasy
  • lifeiseasy
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Hej,
jag ska utöka till 9.2 nu när jag bygger biorum i källaren och bestämt mig för slutsteg från Emotiva, men fråga är vilka? Undrar om ni kan hjälpa mig lite med den frågan, kanske lite offtopic men jag provar... :)

Jag har redan ett

som ev. kan användas eller så säljer jag det och kör helt Emotiva. Är det overkill med XPA-2 till frontarna? Vad är bästa setupen för mig med XPA/UPA fördelning?


Satt lite i samma sits. Jag valde att köra Xpa-5 balanserat till de "vanliga 5 högtalarna" sedan ett UPA-5 till de "övriga" 4 högtalarna i ett 9 kanalsystem. I ett 9 kanalsytem läggs inte för mycket ljud ut i Front high-wide, sourround back high-wide vilket du nu väljer, så ett upa steg för att driva dem är mer än nog skulle nog drifta mig att säga att det är overkill. Fördelen med det är kanske mer att klangmatchning blir bättre med samma typ av steg.

Ett annat alternativ är att köra ett xpa-2 på frontarna samt ett upa-7 på resten, eftersom centerkanalen i bio är den viktigaste länken så var den här setupen inget för mig. Hellre då xpa-3, upa-7.

Har man inget vettigare att lägga pengar och plats så det räcker kör man givetvis en xpa-2 och en xpa-3 samt en upa-5 :blink:

Nu sitter du redan med ett bra 5 kanalsteg så var jag dig skulle jag nog bra köpa ett Xpa-5 till och börja med och ta det därifrån.

#229

Postad 10 februari 2010 - 12:26

Han Solo
  • Han Solo
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Jo, ett XPA-5 till är nog det vettigaste som du säger. Då kan jag köra alla kanaler nu och sedan använda det till att bi-ampa frontarna + en kanal till centern om jag vill ha mer kraft senare. Det jag känner nu är att mclaren-steget är lite för klent men ett XPA-5 är ju ändå en hel del mer kräm så det borde väl räcka för min setup?

#230

Postad 10 februari 2010 - 12:43

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

  • 1 085 inlägg
  • 0
Ska man ha mkt kräm så skulle man haft 1 XPA-2 till frontarna för att få bra ljud i stereo och 1 XPR-7 för surround burkarna.....då behöver man inte fundera att ha kraft så att de räcker och blir över.

#231

Postad 10 februari 2010 - 12:52

Unregistered46986fd8
  • Unregistered46986fd8
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Eller så resonerar du som amerikanarna, en XPA-1 till varje högtalare! Nä men skämt o sido, XPA-2 + XPA-7 så har du all mos du behöver x)

#232

Postad 10 februari 2010 - 12:56

GhostX
  • GhostX
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Varför i hela friden skulle man vilja köra ett XPA-2 till frontarna om man tänkt köpa XPR-7 som är ännu kraftigare även för 2-kanals bruk?

#233

Postad 10 februari 2010 - 13:03

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Om man köper för framtiden och då priserna är låga på stegen just nu ..
Så XPA-2 till frontarna XPA-3 till Center och surrar
Detta då surrarna har mer ljud att förmedla än bak och och front high och kommer
också att vara med i mycket när det gäller musik från blu ray
Centern skall ha det lika bra som frontarna .. :)
Sedan en UPA-5 till resten

Men bara om 2 kanal prioriteras och man kommer att lyssna till musik

Annars XPA-3 och UPA-7

Det är vad jag tror efter att ha läst på deras forum sida upp och sida ner

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 10 februari 2010 - 13:04.


#234

Postad 10 februari 2010 - 13:04

lifeiseasy
  • lifeiseasy
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Vi 9 kanals freak kan också mailbomba Emotiva så de tar fram en XPR-9..asap :)

#235

Postad 10 februari 2010 - 13:05

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Varför i hela friden skulle man vilja köra ett XPA-2 till frontarna om man tänkt köpa XPR-7 som är ännu kraftigare även för 2-kanals bruk?


Jag tror att han skrev fel :)

Men det är rätt att dela på 2 kanal och "biosteget"

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 10 februari 2010 - 13:06.


#236

Postad 10 februari 2010 - 13:06

Han Solo
  • Han Solo
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Någon som ens vet när XPR-7 kommer? Jag ska uppdatera inom de närmsta veckorna och vill inte vänta någon längre tid, dessutom är det helt overkill för mitt system.

Jag kör väl kanske 60-40 (film - musik) nu för tiden, käner inte att 2-kanal är så prioriterat eftersom jag ändå kör en hel del DVD-audio i flera kanaler. Det enda jag känner att jag kan behöva mer kraft till är frontarna och center, front high och back klarar sig bra ändå tror jag.

Skulle ni hellre välja XPA-2 eller XPA-3 mot XPA-5 och biampa frontarna? Ser inte riktigt vitsen med XPA-3 när det inte är så mycket dyrare med ett XPA-5 och få 2 kanaler till.

En annan fråga, jag ska stoppa undan det mesta av elektroniken i ett rack vid sidan. Antingen kan jag sätta steget till fronta + center i racket och skaffa längre högtalarkablar eller placera det steget under centern och istället ha längre XLR-kablar från försteget. Vilket skulle ni föredra? Damn, nu är jag riktigt offtopic känner jag, sorry... :blink:

Btw samma försteg som dig lifeiseasy... :)

Redigerat av Han Solo, 10 februari 2010 - 13:21.


#237

Postad 10 februari 2010 - 13:23

GhostX
  • GhostX
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
XPR-7 skulle egentligen finnas runt jan/feb så jag vet inte hur den ligger till just nu. 2499$ ska introduktionspriset vara sist jag hörde från Dan

Jag skulle välja XPA-5 över XPA-3 alla dagar i veckan.

#238

Postad 10 februari 2010 - 13:37

Han Solo
  • Han Solo
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Finns det något sätt att brygga signalen på XPA-5 om man vill biampa och kör med XLR kontakter, eller måste man använda splittade RCA kontakter då?

#239

Postad 10 februari 2010 - 13:43

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Men varför biampa

Tror ni verklgen inte att kraften räcker från en kanal
eller är det ett kärnkraftverk ni skall driva :)

Maveric

#240

Postad 10 februari 2010 - 13:51

Han Solo
  • Han Solo
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Du har rätt, kraften kommer säkert räcka och bli över. Jag ville bara reda ut vad det finns för möjligheter i framtiden innan man lägger x tusen på kablar som kanske inte kan användas senare. Det samma gäller min fråga ovan ang. placeringen av slutsteget.

Tack för er hjälp.

#241

Postad 10 februari 2010 - 17:35

lifeiseasy
  • lifeiseasy
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Någon som ens vet när XPR-7 kommer? Jag ska uppdatera inom de närmsta veckorna och vill inte vänta någon längre tid, dessutom är det helt overkill för mitt system.

Jag kör väl kanske 60-40 (film - musik) nu för tiden, käner inte att 2-kanal är så prioriterat eftersom jag ändå kör en hel del DVD-audio i flera kanaler. Det enda jag känner att jag kan behöva mer kraft till är frontarna och center, front high och back klarar sig bra ändå tror jag.

Skulle ni hellre välja XPA-2 eller XPA-3 mot XPA-5 och biampa frontarna? Ser inte riktigt vitsen med XPA-3 när det inte är så mycket dyrare med ett XPA-5 och få 2 kanaler till.

En annan fråga, jag ska stoppa undan det mesta av elektroniken i ett rack vid sidan. Antingen kan jag sätta steget till fronta + center i racket och skaffa längre högtalarkablar eller placera det steget under centern och istället ha längre XLR-kablar från försteget. Vilket skulle ni föredra? Damn, nu är jag riktigt offtopic känner jag, sorry... :(

Btw samma försteg som dig lifeiseasy... :)


Ser ingen anledning att bi-ampa alls,skulle köra på ett Xpa-5. Bi-ampade med min Yamaha Z9 (som inte heller var kattskit direkt) frontarna, jämfört med Xpa-5:an så spelar Xpa-5:an bättre än bi-ampat innan. Du har ju även en möjlighet att bi-ampa med Onkyo 5507 dvs använda sourround back som bi-amps kanaler till frontarna men det är klart då får du ju bara ett 7.1 eller 7.2 system.

Jag skulle skaffa längre XLR-kablar dels för att det blir en billigare lösning jämfört med längre och ofta ganska dyra högtalarkablar. Signalpåverkan och förluster är väl vad jag förstår försumbar med längre XLR-kablar till skillnad mot RCA. Dessutom verkar Emotivas XLR-kablar ge ett gediget kvalitetsintryck samt vara mycket prisvärda. Jag vet inte om det mera sitter i huvudet eller inte, men jag tycker att balanserat ger en "lugnare ljudbild" kan man säga så? :blink:

Oavsett vad du funderar eller tänker på kommer du får mer "pulver i stegen/et" än du förväntar dig.

#242

Postad 10 februari 2010 - 19:38

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Fick precis ett härligt mail

Min XPA-2 har satts på "båten" ...

Maveric

#243

Postad 11 februari 2010 - 08:31

Han Solo
  • Han Solo
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Lutar åt att det blir ett XPA-5 för frontar + center, när man bara driver 3 kanaler med det så ska det enl. spec ge c:a 250W per kanal och jag har 2 extra kanaler i "reserv" för framtida bruk, och längre XLR kablar till det. Till de övriga högtalarna tar jag ett UPA-7. TAG McLaren steget säljer jag eller använder till nåt annat kul. :D

Redigerat av Han Solo, 11 februari 2010 - 09:31.


#244

Postad 11 februari 2010 - 09:14

Han Solo
  • Han Solo
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Hur ofta brukar Emotiva ha utförsäljningar liknande den de hade innan jul? Om det är något som återkommer med jämna mellanrum så kanske man ska avvakta med att beställa tills nästa tillfälle dyker upp?

#245

Postad 11 februari 2010 - 15:26

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Lutar åt att det blir ett XPA-5 för frontar + center, när man bara driver 3 kanaler med det så ska det enl. spec ge c:a 250W per kanal och jag har 2 extra kanaler i "reserv" för framtida bruk, och längre XLR kablar till det. Till de övriga högtalarna tar jag ett UPA-7. TAG McLaren steget säljer jag eller använder till nåt annat kul. :rolleyes:


Låter som en bra lösning om du behöver 2 kanaler till tex en andra zon eller kommer över en processor
som kan köra både front high och Wide samtidigt ( det finns ingen som kan det idag )
Annars är ju XPA-3 som gjutet om du även köper en UPA-7

Maveric

Ps. Ett litet tips till er som bäställt eller kommer att beställa
När ni får ert tracking nummer via mail från FedEx så ring upp dom på 0200 252 252
och kolla vilket mobilnummer de har till er. MItt var inte en siffra rätt och de måste ha
det för att kunna meddela er via sms att varororna kommit och för att få betalt för ev tull och moms.

Redigerat av Unregistered1103, 11 februari 2010 - 15:41.


#246

Postad 11 februari 2010 - 15:48

Han Solo
  • Han Solo
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Japp, kanalerna som "blir över" tänkte jag använda till andra zoner.

Vacklar fortfarande lite mellan XPA-3 eller XPA-5, får se vad det blir i slutändan, men någon av dom + UPA-7 + lite kablar kommer det bli... :rolleyes:

Redigerat av Han Solo, 11 februari 2010 - 15:53.


#247

Postad 12 februari 2010 - 07:28

warp56
  • warp56
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Då har även jag gjort min första beställning! Efter lite funderande så blev det 2 st UPA-1 monoblock som förmodligen kommer öppna upp mina frontar ännu mer.

#248

Postad 12 februari 2010 - 11:20

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Öppna upp mer än vad ?

Förstärkaren du redan har, eller än ett annat alternativ ur emotivas sortiment..

Maveric

#249

Postad 12 februari 2010 - 11:30

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

  • 1 349 inlägg
  • 0

Hur ofta brukar Emotiva ha utförsäljningar liknande den de hade innan jul? Om det är något som återkommer med jämna mellanrum så kanske man ska avvakta med att beställa tills nästa tillfälle dyker upp?


Jag vill minnas att dom hade jul/nyårs erbjudande förra året också.
Dom har också haft halloween erbjudande tidigare.

Men det är ju inga garantier för framtida prissänkningar.

#250

Postad 12 februari 2010 - 12:15

warp56
  • warp56
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Öppna upp mer än vad ?

Förstärkaren du redan har, eller än ett annat alternativ ur emotivas sortiment..

Maveric


He,he! Har egentligen inte så stora förväntningar då jag testat ett gäng olika lösningar som inte vart värt köp i mina öron i jämförelse mot min gamla goa Yamaha Rxv 800. Det jag kan sakna mot det jag testat är lite mer tryck och punch i basen och förhoppningsvis kan UPA-1 leverera det? Valde mellan XPA-2 och UPA-1 men då jag i princip aldrig spelar särskilt högt chansar jag på att UPA-1 blir bra då 2-kanals biten prioriteras.

I väntan på Emotivas XMC-1 som jag ev. tänkte byta till får min Yamaha agera som försteg till mina B&W 683 frontar. Blir man nöjd med vad UPA-1 stegen presterar blir det kanske en UPA-1 till centern samt kanske UPa-5/7 till resten.

Redigerat av warp56, 12 februari 2010 - 12:15.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.