Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

två högtalare till en ingång?

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 oktober 2005 - 16:50

Unregistered34a50380
  • Unregistered34a50380
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
försöker igen här, fick inget svar senast. frågan är extremt basic, men jag vågar ju inte testa utan att veta :unsure:

har två högtalare som jag skulle vilja använda som "en" centerhögtralare. så, alltså kan man koppla in sladdar från två högtalare i en och samma ingång, eller blir det helt pannkaka?

det här tycker jag vemsomhelst som hänger här borde kunna svara på :D

/Linus

#2

Postad 16 oktober 2005 - 16:53

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Det är inte att rekommendera.

Om du kopplar in två högtalare på samma utgång i förstärkaren förändrar du impedansen. Dvs om de två högtalarna är på 8 ohm, blir de då 4 ohm. Två högtalare på 4 ohm blir 2 ohm...och det sistnämnda är ALDRIG att rekommendera om du nu inte har en otroligt stabil förstärkare (kostar mycket) eller anpassat slutsteg som typ vissa bilslutsteg som bryggas till låg-ohmiga basar.

Lägre impedans (ohm) innebär att förstärkaren måste jobba mkt hårdare/ställer högre krav på strömförsörjning/komponenter och i värsta fall kan du bränna stärkaren. Det är dock inte säkert, men vill du ta risken?

De billigare recivrarna dvs under 8-9 tkr brukar ha tufft med låg impedans, med ngt undantag dock, t ex H/K som även har detta som deras stora fördel marknadsmässigt.

Sen ljudmässigt måste det oxå bli lite konstigt då allt kommer att låta dubbelt/två ljudkroppar... :unsure: Dessutom är centerhögtalaren den viktigaste högtalaren i en surroundanläggning eftersom ca 60-70% av allt filmljud kommer via den så varför "förvränga" den?

EDIT: Självklart kan det finns något enstaka undantag ifrån något ovan...detta är mer generellt!

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 16 oktober 2005 - 17:22.


#3

Postad 16 oktober 2005 - 17:06

Unregistered34a50380
  • Unregistered34a50380
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
jasså det var ju inte så bra. det var mest att det skulle se snyggare ut, men är ju såklart inte värt den risken.
tackar för snabbt svar!

#4

Postad 16 oktober 2005 - 17:21

High hopes
  • High hopes
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Om du skall koppla 2 st centrar till en ingång så skall du göra så här.

Koppla från + på receiverns ingång till + på en av en av högtalarna, sen tar du en kabel från - på den högtalare och kopplar till + på den andra högtalaren, sen kopplar du från - på den högtalaren till receiverns -.
Då har du dubblat ohm-talet. t.e.x från 4 till 8 ohm.
Sen ökar du volymen på centern med 3 db då har du samma ljudtryck som innan.
Om du kopplar så kommer receivern inte belastas mer än om där är en högtalare inkopplad.

Ha en bra dag HiFI Lovers. :unsure:

#5

Postad 16 oktober 2005 - 17:36

Heron
  • Heron
  • Veteran

  • 1 800 inlägg
  • 0

Om du skall koppla 2 st centrar till en ingång så skall du göra så här.

Koppla från + på receiverns ingång till + på en av en av högtalarna, sen tar du en kabel från - på den högtalare och kopplar till + på den andra högtalaren, sen kopplar du från - på den högtalaren till receiverns -.
Då har du dubblat ohm-talet. t.e.x från 4 till 8 ohm.
Sen ökar du volymen på centern med 3 db då har du samma ljudtryck som innan.
Om du kopplar så kommer receivern inte belastas mer än om där är en högtalare inkopplad.

Ha en bra dag HiFI Lovers. :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Med andra ord kallas det för seriekoppling.
Fungerar utmärkt med 2 likadana högtalare.

/Heron

#6

Postad 16 oktober 2005 - 20:21

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Skulle även vilja tillägga att jag har kört två 4ohmare parallelkopplade och det fungerade bra. Dock har jag bytt till serie nu för att avlasta förstärkaren, tycker även att det låter lite klarare och mindre ansträngt. Så seriekoppla du dina två högtalare!

#7

Postad 16 oktober 2005 - 20:25

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0
Hur är det med passiva basar? Man kan ju använda många subwoofers som passiva basar. Påverkar det också impedancen?

Alltså om man använder HI-Level in och HI-Level out.

#8

Postad 17 oktober 2005 - 18:09

Unregistered34a50380
  • Unregistered34a50380
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
jamen ser man på, det fungerar ju finfint.
tacar så mycket alla som svarat :)

#9

Postad 17 oktober 2005 - 18:53

Unregisterede8e7c0b9
  • Unregisterede8e7c0b9
  • Användare

  • 219 inlägg
  • 0
Varför koppla ihop högtalare, vad uppnår man ljudmässigt om man gör det?

#10

Postad 17 oktober 2005 - 20:39

Timvim
  • Timvim
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Varför koppla ihop högtalare, vad uppnår man ljudmässigt om man gör det?

<{POST_SNAPBACK}>



jasså det var ju inte så bra. det var mest att det skulle se snyggare ut, men är ju såklart inte värt den risken.
tackar för snabbt svar!

<{POST_SNAPBACK}>



#11

Postad 17 oktober 2005 - 21:28

packe
  • packe
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0
Testade för två år sedan dum som jag var, misslyckades och nu får jag köpa ny reciever.

Parallellkoppling är INTE att rekommendera!

#12

Postad 17 oktober 2005 - 22:02

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Testade för två år sedan dum som jag var, misslyckades och nu får jag köpa ny reciever.

Parallellkoppling är INTE att rekommendera!

<{POST_SNAPBACK}>



Beror som sagt på vad man har för förstärkare, körde parallelkopplat till min Harman Kardon och det fungerade fint.

#13

Postad 17 oktober 2005 - 22:10

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Seriekoppla på du...men kom ihåg att jag inte rådde dig att göra det. :) Om du är haj på det så kommer det säkert att gå bra.

Förstår dock inte varför du ska "bryta sönder" ljudbilden med två centerhögtalare? Visst kommer det att bli "snyggare"...och "mer" ljud....men?

Kanske jag är lite konservativ oxå...hmm? :)

Angående Harman Kardon...skrev tidigare att de var ett av få märken i budgetläget som klarar ner emot 2 ohm rätt OK...men självklart tar man även då en viss risk.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 17 oktober 2005 - 22:22.


#14

Postad 17 oktober 2005 - 22:37

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Känner mej lite manad att dela med mej av lite mer grundläggande information i ämnet :blink: ...

OM man serie-kopplar två identiska högtalare, så dubblas det motstånd som förstärkaren "känner" och strömmen som "rinner igenom" de båda högtalarna halveras (jämförelse med att bara ha EN högtalare inkopplad). Ljudtrycket från vilken som helst av de två seriekopplade högtalarna blir exakt 3dB lägre jämfört med ljudtrycket ifrån en högtalare när man bara har en högtalare inkopplad, men eftersom man har 2 högtalare så måste man räkna på summan av ljudtrycket från de båda när man jämför med att bara ha en högtalare inkopplad. Med samma pådrag på volymkontrollen så får man alltså med 2 serie-kopplade högtalare dubbelt upp av halva ljudtrycket jämfört med att bara ha en högtalare inkopplad.

Hängde ni med så långt?

Dubbelt upp av halva ljudtrycket blir EXAKT samma ljudtryck!

Man behöver alltså inte alls höja nivån på centern om man dubblar antalet center-högtalare genom att serie-koppla.

Parallell-kopplar man istället så blir det en "annan femma"!

Det man gör när man parallellkopplar är att man matar ut exakt samma uteffekt över vilken som helst av de parallell-kopplade högtalarna (om man jämför med att bara använda en ensam högtalare), men eftersom man använder 2 högtalare (t.ex.) så blir summan av uteffekten den dubbla. Vid parallellkoppling så kommer alltså vilken som helst av de två högtalarna att ensam ge lika högt ljudtryck som en högtalare ger (när man använder en ensam högtalare istället).

Dubbla ljudtrycket motsvarar en höjning av ljudtrycket med 3dB. Drar man ner volymen (nivån på centern i detta fallet) till hälften (-3dB) så får man samma ljudtryck från de 2 parallellkopplade högtalarna som man hade fått med en ensam högtalare inkopplad.

Av detta så inser man också att behovet av "kraft" i förstärkaren är exakt detsamma som när man använder en ensam högtalare.

Enda haken med parallell-koppling (och serie-koppling också för den delen) är något som kallas för "effekt-balansering".

I vanliga förstärkare så förlorar man alltid effekt i själva slutsteget såväl som i högtalarna.
När man konstruerar förstärkare (vanliga då alltså) så strävar man efter en "balans" på dessa förluster. I ett "ideal-fall" då lasten som förstärkaren driver är perfekt matchad till förstärkaren så utvecklas det exakt lika mycket effekt i "lasten" (läs högtalaren) som i förstärkarens slutsteg (det är därför alla vanliga slutsteg har någon form av kylning).

Vanliga förstärkare är oftast anpassade för 8 ohms högtalare, vilket innebär att om man hänger på en belastning på exakt 8 ohm så får man perfekt "effekt-balansering" och utnyttjar på det viset förstärkaren optimalt.

Beroende lite på hur slutsteget är konstruerat så kan faktiskt både serie-kopplingar och parallell-kopplingar rubba denna balans och leda till att man påfrestar slutsteget onödigt mycket.
Detta betyder på ren svenska att det kan vara precis lika illa att seriekoppla två 8 ohms högtalare till en vanlig "hemma-förstärkare" som att parallell-koppla två 4 ohms högtalare till samma förstärkare...

Enda sättet för att vara helt på den "säkra" sidan är att studera förstärkar-teknologi och sen ta reda på exakt hur den egna förstärkaren är konstruerad!

Men det finns en annan metod som också funkar bra...

Koppla som ni vill, men spela inte för högt om ni inte är säkra på att era högtalare är perfekt balanserade till förstärkaren. Håll ljudnivån åtminstone 3dB under den punkten då ljudet börjar låta ansträngt, hårt och påfrestande...

Då är ni på den säkra sidan helt utan att behöva kunna något om förstärkar-teknologier...

Oavsett om ni parallellkopplar eller serie-kopplar 2 högtalare till en högtalar-utgång...

Hemligheten är alltså att hålla koll på HUR det låter. Dra inte upp volymen mer om diskant-ljud börjar låta vasst, basen börjar låta "bumligt" och frugan börjar göra grimaser (strunta i tonåringens glada miner, de vet inte bättre :huh: )...

#15

Postad 18 oktober 2005 - 13:05

packe
  • packe
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0

Testade för två år sedan dum som jag var, misslyckades och nu får jag köpa ny reciever.

Parallellkoppling är INTE att rekommendera!

<{POST_SNAPBACK}>



Beror som sagt på vad man har för förstärkare, körde parallelkopplat till min Harman Kardon och det fungerade fint.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag hade en Technics från tidigt 80-tal. :blink:

Fungerade fint ett tag också men sen så dök den.

#16

Postad 18 oktober 2005 - 13:21

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Testade för två år sedan dum som jag var, misslyckades och nu får jag köpa ny reciever.

Parallellkoppling är INTE att rekommendera!

<{POST_SNAPBACK}>



Beror som sagt på vad man har för förstärkare, körde parallelkopplat till min Harman Kardon och det fungerade fint.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag hade en Technics från tidigt 80-tal. :blink:

Fungerade fint ett tag också men sen så dök den.

<{POST_SNAPBACK}>



Iofs körde jag inte parallelkopplat specielt länge så vem vet, min H/K kanske skulle gått den med!

#17

Postad 18 oktober 2005 - 15:15

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Som sagt med de flesta nyare förstärkare så är det inga problem att parallell-koppla högtalare OM man är noga med att inte överbelasta förstärkaren genom att spela över dess förmåga.

Vet man vad man gör så går det faktiskt bra att lasta ner förstärkare tills dom är på gränsen att helt stänga av (kortslutnings-skyddet vid ca 0,6 Ohm). Men då måste man vara väldigt medveten om vad det är man sysslar med och dessutom veta VAD man ska lyssna efter för att känna igen de tecknen som hörs när en förstärkare blir pressad...

Även om man inte lastar ner en förstärkare genom att parallell-koppla högtalare så kan man fortfarande "knäcka" förstärkare genom att spela över deras förmåga.

Det viktiga är alltså egentligen om man parallellkopplar högtalare eller ej, det viktiga är hur man spelar med sin förstärkare...

#18

Postad 19 oktober 2005 - 12:44

High hopes
  • High hopes
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Krasse du tycks inte vara beläst när det gäller ohm-tal.

Jag hade Infinty kappa 9 och 2 st Luxman steg ( tror att de hette L03 ) i slutet på 80-talet.
De högtalarna går ibland ner till 0,8 ohm, och vad hände?
Efter 6 timmars spelande sa det ena slutsteget tack för sig och luktade inte gott. :)

Provade sedan ett antal slutsteg och förstärkare men de flesta lät antingen ansträngt eller så klippte de. Då gav upp och bytte högtalarna.

Jag rekommenderar ingen att belasta förstärkare under 2 ohm om de ens klarar det innan de låter illa och klipper.

Ha en bra dag HIFI lovers. ;)

#19

Postad 19 oktober 2005 - 16:43

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Det är snarare Infinity som borde läst på om ohm-tal innan de släppte modellerna med dessa färstärkarkrävande impedanskurvor.

Bifogar kurvan just för Kappa 9:

.

Bifogad fil(er)



#20

Postad 19 oktober 2005 - 18:28

Heron
  • Heron
  • Veteran

  • 1 800 inlägg
  • 0
Fy f**n vilken kurva.
Speciellt vid 40 Hz där det handlar om höga effekter.

#21

Postad 19 oktober 2005 - 19:54

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Jodå jag är hyffsat beläst på området. Lägg märke till att jag aldrig har rekommenderat någon att lasta ner en förstärkare. Inte heller har jag rekommenderat någon att koppla ihop högtalare så att deras impedans överstiger det som förstäkaren anpassad för.

Jag säger bara att det GÅR!

Det går dessutom bra OM man inte spelar över förstärkarens förmåga.

Vet man inte hur kraftigt en förstärkare orkar spela med diverse högtalare så kan det mycket väl sluta med en bränd förstärkare (t.o.m. med skadade högtalare även om de är kraftiga).

Men faktum är att oavsett hur väl anpassade högtalare är till olika förstärkare så finns det ALLTID folk som lyckas bränna sina steg, utlösa kortslutnings-skydd o.s.v...
Men det kan man väl inte ge några högtalare skulden för? Okunskap har förstört så oerhört mycket mer än bara förstärkare (ur ett generellt perspektiv) och det är även i detta fallet okunskap som är den största boven.

Inte högtalarna eller förstärkeriet!

Man bidrar inte till att sprida kunskap genom att förneka något som faktiskt är korrekt (även om det inte är att rekommendera), tänk på det...

När det gäller kurvan som lust bifogade så tycker jag den ser väldigt skum ut. Om inte jag ser helt fel så är aldrig impedansen ÖVER 1 Ohm på den kurvan och det kan väl inte stämma...

En sökning gav mej en annan kurva som ser mer trovärdig ut.
Postad bild
Onekligen en svår last, men mitt resonemang stämmer fortfarande...

Spelar man inte över förstärkarens förmåga så funkar det fint även med riktigt svåra laster, grejen med ett par högtalare som Kappa 9 är ju att man knappt kan röra volymkontrollen innan man når gränsen för vad förstärkaren klarar av...

Men i princip så är det faktiskt en annan sak...

#22

Postad 19 oktober 2005 - 20:19

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Någon som nu förstår varför jag försökte ge en sådan enkel avrådning som möjligt tidigare i mitt första inlägg...? :)

Jag råder återigen INGEN att koppla in två högtalare på samma utgång på stärkaren...men visst går det om man gör allt rätt , och allt sedan funkar som det ska, men jag vill vara den som rått om det nu skulle gå åt pipan på något vis...!

För visst tar man oavsett kopplingsschema, förstärkare etc, etc...en onödig risk som inte heller ger så värst mkt tillbaka ifråga om välljud.

Det är inte bara en slump att förstärkarna ska ha en högtalare per utgång...de är ju faktiskt anpassade till detta.

Men ska man berätta alla möjligheter som finns så kan man ju oxå råda folk att köra 300 km/h på motorvägen, bara man är försiktig och inte krockar, så går nog allt bra... ;)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 19 oktober 2005 - 20:30.


#23

Postad 19 oktober 2005 - 21:24

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0

När det gäller kurvan som lust bifogade så tycker jag den ser väldigt skum ut. Om inte jag ser helt fel så är aldrig impedansen ÖVER 1 Ohm på den kurvan och det kan väl inte stämma...

<{POST_SNAPBACK}>


I mitt diagram är värdena för impedansen inskrivna för hand på höger Y-axel, så kurvorna stämmer rätt bra överens.

#24

Postad 19 oktober 2005 - 21:27

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Ojsan!
Missade de där handskrivna siffrorna...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.