Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-ray: Referensfilmer

580 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#451

Postad 25 september 2010 - 20:09

vinylen
  • vinylen
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Life har en bra bild men jämfört med Canal Digitals HD-kanaler och deras naturprogram är Life snarare sämre

Du bör nog köpa en ny BD spelare :wub:

Eller ställa in den du har rätt

#452

Postad 29 september 2010 - 10:58

olivierm2
  • olivierm2
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag vill bara passa på och säga att Life säljs för £17.89 i amazon.co.uk
http://www.amazon.co...0...4262&sr=8-1

#453

Postad 29 september 2010 - 12:08

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Iron Man 2 får 5 av 5 både bild och ljud.

#454

Postad 29 september 2010 - 12:17

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Du skrev inget om handlingen. Jag tyckte den sög, tröttsamma gräl med Paltrow och inte mycket till handling

#455

Postad 29 september 2010 - 12:42

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Här kommer en otippad höjdare! Såg rea backens kung i går "Dolans Cadillac"...måste säga att bilden var helt makalös faktiskt...ljudet var inte mkt sämre heller! Så alla vi som sågat Noble har i alla fall lyckats ordentligt med denna rulle!

Redigerat av vinncent, 29 september 2010 - 12:43.


#456

Postad 29 september 2010 - 12:45

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0

Här kommer en otippad höjdare! Såg rea backens kung i går "Dolans Cadillac"...måste säga att bilden var helt makalös faktiskt...ljudet var inte mkt sämre heller! Så alla vi som sågat Noble har i alla fall lyckats ordentligt med denna rulle!


noble har asbra bild på i stort sett alla filmer dom släppt, men det är deras 25p som är problemet då många tv eller bd spelare inte kan visa det.

#457

Postad 29 september 2010 - 12:58

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

noble har asbra bild på i stort sett alla filmer dom släppt, men det är deras 25p som är problemet då många tv eller bd spelare inte kan visa det.


Ok..tråkigt för dem som inte har utrustning för att se dessa pärlor..;-) Alla mina Noble spelare fin fint hos mig! Och visst bra bild är det på alla Noble jag har. Enda Noble som jag varit missnöjd med är Rambo.

Redigerat av vinncent, 29 september 2010 - 13:04.


#458

Postad 30 september 2010 - 15:23

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Du skrev inget om handlingen. Jag tyckte den sög, tröttsamma gräl med Paltrow och inte mycket till handling

nu handlar ju tråden uteslutande om bild och ljudkvalitet, så jag ser inte hur det skulle vara relevant? (även om jag nog instämmer)

tycker generellt sett detta är ett utbrett otyg. det finns ju ett dedikerat filmforum för att diskutera filmers innehållsmässiga meriter, varför måste då folk hålla på och kommentera dessa i alla andra trådar (reatråden är väl numera ganska sanerad, men visa upp... och alla trådar liknande den här drabbas konstant), som inte har med det att göra?

#459

Postad 29 oktober 2010 - 15:49

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Troy, åtminstone den amerikanska utgåvan är mycket imponerande på både bild och ljud. Sen att filmen är bra är ju ingen nackdel

#460

Postad 29 oktober 2010 - 16:14

TheJohan
  • TheJohan
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Toy Story 3. Den fick 100/100 i AVS recension.

#461

Postad 18 november 2010 - 08:38

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0
Jag har precis skaffat en Epson TW3200 fullHD, mitt första steg in i HD-världen. Vilken är den första bluray jag skaköpa? Sagan om ringen-trilogin? Det har varit lite olikakommentarer om dess kvalitè.

#462

Postad 18 november 2010 - 10:12

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0
Grattis. Mitt tips är att läsa i tråden. :) Jag skulle valt Avatar!

#463

Postad 19 november 2010 - 17:10

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0
Det blev nya Star Trek. Hoppas den har bra kvalité. Jag måste vänta lite med att köpa filmer jag redan har på DVD, tex Avatar.

#464

Postad 19 november 2010 - 17:28

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Det är för mig ofattbart att man väljer att köpa filmer på DVD när det finns BD. Det måste ju vara billigare och bättre att hyra en BD än att köpa en DVD?
Är det helt enkelt så att svenska folket är helt okunniga om bildkvalitet, eller bryr de sig bara inte??

Fast i och för sig. Jag njuter av ganska billigt rödvin som kännarna säkert förkastar som dåligt, så det är kanske inte så märkligt egentligen... :unsure:

#465

Postad 19 november 2010 - 17:31

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Efter de första glasen kan det kvitta vad slask man drar i sig :unsure:

#466

Postad 19 november 2010 - 22:12

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

  • 1 866 inlägg
  • 0

Det blev nya Star Trek. Hoppas den har bra kvalité. Jag måste vänta lite med att köpa filmer jag redan har på DVD, tex Avatar.

Avatar på DVD? Det borde vara en dödssynd att inneha den på DVD.. Ärligt talat så vrider det sig lite i magen på en när man är hemma hos någon och man ser att denne har köpt Avatar på DVD..

Redigerat av belzebubb, 19 november 2010 - 22:23.


#467

Postad 19 november 2010 - 22:52

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Avatar på DVD? Det borde vara en dödssynd att inneha den på DVD.. Ärligt talat så vrider det sig lite i magen på en när man är hemma hos någon och man ser att denne har köpt Avatar på DVD..


Jag har kollat lite på DVD-versionen och kan konstatera att den visserligen är skarp för att vara DVD men har sinnessjukt mycket komprimeringsartefakter, till och med i Collector's Edition där man har delat upp filmen på två skivor. Den har dessutom skalningsartefakter av någon anledning. Avatars bild överstiger vad DVD kan hantera. :unsure:

Tillägg: Skalningsartefakterna på DVD (region 2) skiljer sig åt mellan den vanliga utgåvan och CE-utgåvan. Den senare är dock skarpare. Båda är dock sönderkomprimerade och CE uppdelad på två DVD bara för syns skull; den skulle fått plats på en enda skiva med den bitrate man använder. Medan BD-versionerna håller referensklass är DVD-utgåvorna pinsamt amatörmässiga kvalitetsmässigt.

Redigerat av Zacabeb, 19 november 2010 - 23:20.


#468

Postad 20 november 2010 - 01:42

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Problemet är inte bitraten på DVD utan den förlegade algoritmen. Mpeg2 håller inte måttet längre. Mpeg4 i samma bitrate ser sjukt mycket bättre ut. DVD borde vara på utgång tycker man.

#469

Postad 22 november 2010 - 07:55

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Avatar på DVD? Det borde vara en dödssynd att inneha den på DVD.. Ärligt talat så vrider det sig lite i magen på en när man är hemma hos någon och man ser att denne har köpt Avatar på DVD..


Men vänta nu. Ni får inte tro att jag inte bryr mig om HD. Jag uppgraderade till min första fullHD-produkt (projektor: Epson TW3200) förra veckan och först då skaffade jag en BD-spelare. Har ju inte haft användning för det tidigare då jag endast haft SD-PJ. Och jag vill inte bara slänga alla mina DVDs (ok, egentligen vill jag det) och byta till BD. Vill hellre köpa lite nya BD-filmer som jag inte har på DVD pga ekonomin.

Men jag är bra sugen på att skaffa Avatar samt Sagan om Ringen.

Och det vrider sig en del i min mage också när jag tittar på DVD på min fullHD-PJ. Jag tror inte den mår bra av det. Lamptiden försvinner snabbare har jag hört.

Det är för mig ofattbart att man väljer att köpa filmer på DVD när det finns BD. Det måste ju vara billigare och bättre att hyra en BD än att köpa en DVD?
Är det helt enkelt så att svenska folket är helt okunniga om bildkvalitet, eller bryr de sig bara inte??

Fast i och för sig. Jag njuter av ganska billigt rödvin som kännarna säkert förkastar som dåligt, så det är kanske inte så märkligt egentligen... :P


Och jag dricker helst vin på flaska...

#470

Postad 22 november 2010 - 19:50

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Sound OF Music. Den filmen kommer att visa vad skåpet ska stå när det gäller bildkvalitet.

#471

Postad 23 november 2010 - 14:05

Leopardkungens
  • Leopardkungens
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Någon som jämfört nya utgåvan mot gamla av Avatar?

#472

Postad 23 november 2010 - 14:09

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

Det blev nya Star Trek. Hoppas den har bra kvalité. Jag måste vänta lite med att köpa filmer jag redan har på DVD, tex Avatar.


Star Trek på BD har mkt fin bildkvalitet, men som många andra påpekar i tråden, du bör DEFINITIVT skaffa Avatar BD snarast möjligt. Den bildkvallen är nämligen helt sinnesjukt bra...!! :)

#473

Postad 23 november 2010 - 15:33

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
Jag såg Tim Burton's "Alice i Underlandet" igår och tycket bilden var väldigt bra.
Jag är osäker på ljudet (en gammal krigsskada) men det verkade ganska OK.





Edit: Staving

Redigerat av 50plus, 23 november 2010 - 15:34.


#474

Postad 23 november 2010 - 19:46

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Såg A-Team ikväll,bra bild men ljudet va grymt.
Basen mullarade så skönt genom hela filmen. :)

#475

Postad 23 november 2010 - 20:36

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

  • 1 045 inlägg
  • 0

Star Trek på BD har mkt fin bildkvalitet, men som många andra påpekar i tråden, du bör DEFINITIVT skaffa Avatar BD snarast möjligt. Den bildkvallen är nämligen helt sinnesjukt bra...!! :)

Det beror på att den är animerad och då blir det bra om man gör bra .

Precis som tex Monsters Ink som rullade som ref film i många år

Maveric :unsure:

#476

Postad 24 november 2010 - 07:49

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Star Trek på BD har mkt fin bildkvalitet, men som många andra påpekar i tråden, du bör DEFINITIVT skaffa Avatar BD snarast möjligt. Den bildkvallen är nämligen helt sinnesjukt bra...!! :)


Jag känner mig lite snål men det är så sällan jag ser om filmer med några undantag, Star Wars, Sagan om Ringen, Indiana Jones, Honey I shrunk the kids så jag försöker väl att inte köpa på mig så mycket.

Men jag ska få låna Avatar, BD, idag, dock theatrical version. Extended får komma nästa gång jag ser filmen. Ska även få låna Casion Royal vilken jag hoppas har bra kvalité. Vill ju pressa pixlarna till max!

#477

Postad 24 november 2010 - 07:59

Gokster
  • Gokster
  • Forumräv

  • 867 inlägg
  • 0

Sound OF Music. Den filmen kommer att visa vad skåpet ska stå när det gäller bildkvalitet.


Det tyckte inte jag.
Men däremot Zulu, den slår fanimej alla filmer i dagens läge när det gäller bild.

#478

Postad 24 november 2010 - 08:25

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0

Det tyckte inte jag.
Men däremot Zulu, den slår fanimej alla filmer i dagens läge när det gäller bild.


:)

#479

Postad 24 november 2010 - 08:39

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

  • 1 045 inlägg
  • 0

Det tyckte inte jag.
Men däremot Zulu, den slår fanimej alla filmer i dagens läge när det gäller bild.

Mycket märkligt uttalande, då Sound of music har fått betyg vad gäller bilden så att det slår i taket
Att sedan Zulu har bra bild utesluter ju inte att någon annan film har detsamma, eller hur

Maveric :)

#480

Postad 24 november 2010 - 09:15

Gokster
  • Gokster
  • Forumräv

  • 867 inlägg
  • 0

Mycket märkligt uttalande, då Sound of music har fått betyg vad gäller bilden så att det slår i taket
Att sedan Zulu har bra bild utesluter ju inte att någon annan film har detsamma, eller hur

Maveric :P


Efter att ha spelat upp Sound Of Music efter Zulu så såg SoM sämre ut.
Men självklart har SoM grymt bra bild! :)

#481

Postad 24 november 2010 - 09:37

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

  • 1 045 inlägg
  • 0
Det är som att jämföra äpplen och päron

Zulu är känd för sin fina bild och de storslagna "vyerna" helt klart

Men Sound of music skall du checka in resten på .. ansikten osv ..
Ljudet på Sound of music är dessutom superbt.
Denna finns hos Axel för 188 kr ( billigaste jag hittat )

En annan höjdare är ju The Italian Job originalet från 1969
Har ni inte den, så köp den

Ni kan få både italian job och Zulu hos play.com för 26 euro fraktfritt
Finns inte att få tag på någon annan stans .. ( vad jag vet )

Maveric :)

Redigerat av Unregistered1939, 24 november 2010 - 09:38.


#482

Postad 24 november 2010 - 10:26

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

Det beror på att den är animerad och då blir det bra om man gör bra .

Precis som tex Monsters Ink som rullade som ref film i många år

Maveric :P


Jag vet att animerad film i princip alltid blir skitbra på BD, men Avatar har ju en hel del icke-animerade scener också, som faktiskt inte heller går av för hackor, eller hur? :)

#483

Postad 24 november 2010 - 10:59

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Jag har inte sett Zulu men vet att den inte har tagits emot speciellt bra av proffsrecensenter. Jag kan dock rekommendera How The West Was Won. Den är SERIÖST skarp. En fullpoängare helt enkelt. Sound Of Music har jag sett screenshots av och de imponerar, minst sagt.

Zulu
Här syns det tydligt att det blivit vaxat, lite här och där.

Ett tydligt tecken på att något är galet är när bakgrunden saknar filmkorn. Spelar ingen roll om bakgrunden är ur fokus. Det ska synas korn ändå.

Sound of Music
Förstora bilden och notera filmkornen på molnen. ska det se ut när skåpet står på rätt plats. Zulu har nästan inget av detta finkorninga i sina screenshots när man förstorar. Dessutom har Zulu besvärande ljusa oråden runt objekt vilket kan tyda på att man skärpt till filmen. En så kallad Edge Enhancement(EE). På vissa bilder är det tydligt runt berg och andra objekt.

#484

Postad 24 november 2010 - 12:02

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

Jag har inte sett Zulu men vet att den inte har tagits emot speciellt bra av proffsrecensenter. Jag kan dock rekommendera How The West Was Won. Den är SERIÖST skarp. En fullpoängare helt enkelt. Sound Of Music har jag sett screenshots av och de imponerar, minst sagt.

Zulu
Här syns det tydligt att det blivit vaxat, lite här och där.

Ett tydligt tecken på att något är galet är när bakgrunden saknar filmkorn. Spelar ingen roll om bakgrunden är ur fokus. Det ska synas korn ändå.

Sound of Music
Förstora bilden och notera filmkornen på molnen. ska det se ut när skåpet står på rätt plats. Zulu har nästan inget av detta finkorninga i sina screenshots när man förstorar. Dessutom har Zulu besvärande ljusa oråden runt objekt vilket kan tyda på att man skärpt till filmen. En så kallad Edge Enhancement(EE). På vissa bilder är det tydligt runt berg och andra objekt.


Cool, måste fan beställa Sound of Music asap!

#485

Postad 24 november 2010 - 15:04

tonpaa
  • tonpaa
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Inception!!!!

http://www.blu-ray.c...y/14492/#Review

#486

Postad 24 november 2010 - 16:17

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Problemet är inte bitraten på DVD utan den förlegade algoritmen. Mpeg2 håller inte måttet längre. Mpeg4 i samma bitrate ser sjukt mycket bättre ut. DVD borde vara på utgång tycker man.

Mpeg2 är knappast förlegad, utan helt enkelt en något enklare och "snällare" algoritm än mpeg4.

Bildkvaliteten är precis lika bra med respektive kodek, förutsatt tillräcklig bitrate. (högre med mpeg2)
När bitraten inte räcker till "spricker" det betydligt värre med mpeg4 och syns ordentligt.

En normallång film går ALLTID att få in på en dvd5 med bra resultat, och de lite längre på dvd9.
Att sen vissa misslyckas med kvaliteten har inte särskilt mycket med kodeken i sig att göra.

DVD kommer att finnas kvar länge än, och tyvärr är det delvis Sonys fel.
Det hade varit betydligt billigare för både produktionsbolag och fabriker att anamma HDDVD, som dessutom var en färdig standard redan innan Sony fumlade ihop sin sjukt problematiska javaimplementation. Tredubbla kopieringsskydd och mängder med licensavgifter till Sonys monopol gjorde inte skiten billigare heller. Det är fortfarande svindyrt att pressa BD jämfört med dvd, och därför har övergången till Blu-Ray gått trögt...

Redigerat av Unregistered277056c3, 24 november 2010 - 16:19.


#487

Postad 24 november 2010 - 16:55

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

  • 1 045 inlägg
  • 0

Jag vet att animerad film i princip alltid blir skitbra på BD, men Avatar har ju en hel del icke-animerade scener också, som faktiskt inte heller går av för hackor, eller hur? ;)

Helt riktigt .. Men jag tycker inte att de är så fantastiska, att de skall ses som en referens.

Om man söker referens i sitt eget bibliotek, för att se om ens utrustning ger bra bild .. - Ja ..
Men om man skall visa tidstypiska referenser för filmer från olika årtionden som lagts
på blu ray, finns det mycket att välja på som är ett bättre exempel för "vanlig film" producerat 2009/2010

Maveric :rolleyes:

#488

Postad 24 november 2010 - 17:06

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

  • 1 045 inlägg
  • 0

Jag har inte sett Zulu men vet att den inte har tagits emot speciellt bra av proffsrecensenter.

En fullpoängare helt enkelt. Sound Of Music har jag sett screenshots av och de imponerar, minst sagt.


http://www.blu-ray.c...u-Blu-ray/1594/

http://www.blu-ray.c...-Blu-ray/13695/

#489

Postad 24 november 2010 - 17:09

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

Helt riktigt .. Men jag tycker inte att de är så fantastiska, att de skall ses som en referens.


OK, förstår din poäng, men enligt min bok klassas de scenerna fortfarande som referens. Subjektiv bedömning naturligtvis... ;)

#490

Postad 24 november 2010 - 17:22

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

  • 1 045 inlägg
  • 0

Jag kan dock rekommendera How The West Was Won. Den är SERIÖST skarp. En fullpoängare helt enkelt.


Hade den på DVD och den var helt fantastisk då också ..

Beställde en precis på Play.com för 13 euro


OK, förstår din poäng, men enligt min bok klassas de scenerna fortfarande som referens. Subjektiv bedömning naturligtvis... ;)

Beror det på att du saknar de andra filmerna, eller för att du tycker att de Icke animerade scenerna i Avatar
är så mycket bättre än allt annat ?

#491

Postad 24 november 2010 - 17:34

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

Beror det på att du saknar de andra filmerna, eller för att du tycker att de Icke animerade scenerna i Avatar
är så mycket bättre än allt annat ?


Vilka andra filmer pratar du om? Jag har för närvarande ett BD-arkiv på ca 100 filmer och bildmässigt tycker jag att Avatar håller referensklass av dessa, oavsett om det är animerat eller inte. Zulu och Sound of Music har jag dock inte i min ägo så de kan jag inte uttala mig om.

Återigen, personlig åsikt och jag antar att jag har rätt till en sådan...? Eller? ;)

Redigerat av ajzman, 24 november 2010 - 17:40.


#492

Postad 24 november 2010 - 18:25

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

  • 1 045 inlägg
  • 0
Take it easy ..

Frågan var väl berättigad och mycket enkel och det hade räckt med ...

Jag har för närvarande ett BD-arkiv på ca 100 filmer och bildmässigt tycker jag att Avatar håller referensklass av dessa


Nu vet vi vad du tycker och nästan varför .. ( Om du vill, får du gärna förklara lite mer .. varför Avatar ser bäst ut )

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1939, 24 november 2010 - 18:28.


#493

Postad 24 november 2010 - 18:36

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

http://www.blu-ray.c...u-Blu-ray/1594/

http://www.blu-ray.c...-Blu-ray/13695/


Hua! Inga korn i sikte i bakgrunden. Ansikten på väg att bli laminerade. Jag vet inte om recensenten är proffs, men han har fel. Redan avsaknaden av filmkorn i himlen är alarmerande.

#494

Postad 24 november 2010 - 19:01

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

Take it easy ..

Frågan var väl berättigad och mycket enkel och det hade räckt med ...

Nu vet vi vad du tycker och nästan varför .. ( Om du vill, får du gärna förklara lite mer .. varför Avatar ser bäst ut )

Maveric B)


Hey, detsamma min vän, tat lugnt... ;) Dessutom sa jag inte att Avatar "ser allra bäst ut", men att den "håller referensklass". Och skulle jag behöva välja några andra "BD-referensexempel" (av mina filmer, that is) tillsammans med Avatar blir det väl POTC: Död Mans kista, The Incredible Hulk, Alice i underlandet, Benjamin Button, Crank och eventuellt Sunshine. Och då har jag alltså räknat bort animerade filmer som Toy Story 2, Kung Fu Panda m fl. :rolleyes:

Sen har jag en jäkla massa HD-DVD också där jag har andra refexempel (typ Casablanca, Black snake moan, Zodiac m fl), men de behöver vi ju inte ta upp i denna tråd... :D

Redigerat av ajzman, 24 november 2010 - 19:02.


#495

Postad 24 november 2010 - 19:08

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

  • 1 045 inlägg
  • 0

Jag vet inte om recensenten är proffs, men han har fel.

De brukar ju vara duktiga .. De används ofta som "referens"


Dessutom sa jag inte att Avatar "ser allra bäst ut", men att den "håller referensklass".

Då missuppfattde jag dig ..

Men när det gäller att få fram refernsfilmer, så väljer man oftast inte en film
Man väljer olika scener ur många olika filmer ..

Pratar vi ljud istället, så är ju Hulken bra, för upplevelsen av mycket låg bas ...

Maveric ;)

#496

Postad 24 november 2010 - 19:18

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

Pratar vi ljud istället, så är ju Hulken bra, för upplevelsen av mycket låg bas ...

Maveric :rolleyes:


Hulken har extremt bra ljud, absolut! ;)

#497

Postad 25 november 2010 - 08:28

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0
Jäklar... jag har endast en BD-film, Star Trek, som jag tycker ser ritkigt bra ut. Men jag fick låna Avatar av en kompis, bio-versione, och när jag såg den bilden på min PJ... jag fick nästan tårar (jag sa "nästan"!). Bad flickvännen titta på bilden men hon såg ingen skillnad jämfört med min 6 år gamla PJ.

Men vilken bild... jag är imponerad av BD-formatets möjligheter, James Cameron, min nya PJ och själva filmens kvalité. Helt otrlogt skarpt med fantastiska färger. Och 3d-känslan finns kvar lite grann, även om jag inte har 3d-utrustning.

Hoppas det finns fler BD-filmer av denna kvalité.

Fick även låna Casion Royal men det var inte samma känsla. Den filmen kanske inte är lika skarp i bilden heller?

#498

Postad 25 november 2010 - 08:42

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

  • 1 045 inlägg
  • 0

jag har endast en BD-film, Star Trek,
Men jag fick låna Avatar
Hoppas det finns fler BD-filmer av denna kvalité.

Om du läser tråden som är till för att rekommendera Referensfilmer ...
Så finner du många filmer som du kan se i framtiden

Maveric :D

Redigerat av Unregistered1939, 25 november 2010 - 08:43.


#499

Postad 26 november 2010 - 07:36

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0
Jag kollar mycket på blu-ray.com där de recenserar just kvalitén på filmerna, vild/ljud, men jag gissar att detta gäller region 1? Tex King Kong:
http://www.blu-ray.c...g-Blu-ray/2731/
Om jag köper den i Sverige, kan jag räkna med samma kvalité då? Eller ska jag göra min BD regionsfri och beställa från USA?

#500

Postad 26 november 2010 - 08:38

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Man kan inte räkna med att filmer ser likadana ut överallt, nej. Det som är bra med det är att någon kanske gör en bra utgåva som man kan beställa på nätet. Så en regionsfri Blu-ray spelare är en utmärkt tanke.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Provmontering nya duken
    DPC
    2024-05-05 12:34:08
  • Fästen på ny position och med offset
    DPC
    2024-05-05 10:03:39
  • Certifiering
    DPC
    2024-05-05 10:01:34
  • Ramprofil nya duken
    DPC
    2024-05-05 10:00:23
  • Låda 2
    DPC
    2024-05-03 07:22:55
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.