Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Off Topic

130 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 19 december 2013 - 12:23

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Har inte rört kameran sen mitten av oktober... Vet inte ens vart den är :D orsak/ursäkt: husköp och flytt... Jag vet... Jag är dålig, men det har inte funnits tid.

Men i helgen ska jag damma av grejerna, ladda batterier till blixtar och triggers, så att allt är klart

#102

Postad 19 december 2013 - 12:30

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
ja då är du värre än mig mikael, så längesen var det inte för mig. Sist var det när den där väldigt färgglada himlen var för några veckor sen. :)
grattis till husköp förresten :)

#103

Postad 19 december 2013 - 14:52

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
ja husköp tar på bildfrekvens, ska bli intressant att se hur mycket färre det är i år....

#104

Postad 19 december 2013 - 22:08

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
har fotat mer 2013 än vad jag någonsin gjort, eller kanske sparat mer bilder... och ändå är det bara till oktober. Det beror nog mest på D600'an skulle jag tro, den gav mig ett lyft både vad gällande själva fotandet samt bilderna.

#105

Postad 19 december 2013 - 22:48

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0

Det finns nog tjuvar överallt , inte bara i Ryssland :)


Jag kan verkligen rekommendera en tur till St Petersburg och ta med dig kamerautrustningen och gå gärna en lördag mitt på dagen på Nevsky Prospect korsa gatan via dom större övergångställena ta lite kort så du kan exponera din dyrgrip, tror inte du behöver bekymra dig om överlast på flyget hem och ett sista råd säkerhetskopiera minnet dagligen så har du i alla fall några minnen kvar.

Rört mig mycket i andra storstäder i världen och kan bara nämna att den likgiltighet du möter i Ryssland förbluffar även den mest råbarkade.

Redigerat av RedMarathon, 19 december 2013 - 22:50.


#106

Postad 19 december 2013 - 23:41

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag kan verkligen rekommendera en tur till St Petersburg och ta med dig kamerautrustningen och gå gärna en lördag mitt på dagen på Nevsky Prospect korsa gatan via dom större övergångställena ta lite kort så du kan exponera din dyrgrip, tror inte du behöver bekymra dig om överlast på flyget hem och ett sista råd säkerhetskopiera minnet dagligen så har du i alla fall några minnen kvar.

Rört mig mycket i andra storstäder i världen och kan bara nämna att den likgiltighet du möter i Ryssland förbluffar även den mest råbarkade.


jag känner en som ofta är där och han gillar verkligen stället. Kollar man reseguider så verkar det trevligt och jag har bara utgått från det. Har aldrig varit där själv.
Är det som du säger är det ju tråkigt.
Har aldrig varit på weekend i någon storstad men har tänkt mig någonstans till året nämligen. Kanske jag ska satsa på london eller nåt istället :)

#107

Postad 20 december 2013 - 01:26

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Hela Storbritannien är ett fantastiskt land att foto i, finns mycket fina landskapsvyer och stadsvyer.

#108

Postad 20 december 2013 - 09:09

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

någon mer än jag som inte har fotat så mycket den senaste tiden?
tror vädret är den största boven för mig, samt att jag bor för långt ifrån kusten och det är kustfotografering som är roligast tycker jag.

men som sagt, vädret är inte allt för roligt. Bara grått och trist ute varje dag. Inget vinterlandskap att fota heller.

Inte så att jag har tröttnat, tvärtom, har abstinens men det finns inget att fota.
Kanske åker ner till bohuslän en sväng under jul när jag är nere hos familjen :)


Väldigt lite foto senaste halvåret känns det som. Det är mörkt nästan hela tiden när jag inte jobbar, bortsett från lediga dagar. Lediga dagar spenderar jag antingen hemma eller med att fiska.

Känns också lite som att jag hittar på ursäkter för mig själv för att inte fota. Skulle tex vilja fota star trails eller stjärnbilder nu på vintern men har fortfarande inte skaffat ett vidvinkel och då känns det inte lönt. Det är alltid nånting som saknas för att det ska kännas värt ;)

När man reser känns det ju mkt lättare att motivera sig. Det man ser åker man ju ifrån inom kort så att säga. Jag och damen sitter och planerar en resa nästa höst nu och det är nästan färdigplanerat att vi ska åka till Hanoi i Vietnam. Då lär det bli mkt bilder skulle jag tro iallaf :)

#109

Postad 20 december 2013 - 16:35

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Vietnam låter trevligt, men det är inte skäl att inte fotografera nu för man ska dit nästa höst :).

Just nu är vädret ganska risigt så det sänker ner fotograferandet, även om det också kan ge lite specialla bilder. Jag har nu 2 veckor ledigt, så jag ska allt ut och fota så får man se vad det blir.

Tänka att man skulle kanske köpa Helicon och testa närbilder och stackning, det borde man kunna göra hemma på bordet, så är man redo när våren kommer och man kanske kan flytta ut detta i verkligheten

#110

Postad 20 december 2013 - 21:22

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Trevligt Sgart med Vietnam.
que du är en sann fotograf som trotsar alla väderförhållanden.

Regn, rusk, blåsigt och runt 0 grader känns lite som västkusten just nu, sitter helst nu inomhus.
Väntar på mycket snö och runt -20 då vaknar fotolusten till liv igen.

Resan till Kalifornien beställd till nästa år, då jä-lar blir det att fota, skulle sitta gott då med en FF kamera.

#111

Postad 24 januari 2014 - 19:42

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0
Kommer tyvärr inte hinna fota mkt alls närmsta tiden. Börjat på nytt jobb som webansvarig, support samt att lillgrabben är för liten för att gå på dagis. blir att blanda barnpassning med jobb och sova typ närmsta tre månaderna trist men samtidigt kul.

#112

Postad 24 januari 2014 - 19:47

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Kommer tyvärr inte hinna fota mkt alls närmsta tiden. Börjat på nytt jobb som webansvarig, support samt att lillgrabben är för liten för att gå på dagis. blir att blanda barnpassning med jobb och sova typ närmsta tre månaderna trist men samtidigt kul.


Grattis till Jobbet Goa :)
Synd att vi inte kommer att få se så mycket av dina fina bilder, men vi får hoppas att du hittar lite tid till att fota .

Önskar dig lycka till vännen !

#113

Postad 24 januari 2014 - 20:15

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0

Grattis till Jobbet Goa :)
Synd att vi inte kommer att få se så mycket av dina fina bilder, men vi får hoppas att du hittar lite tid till att fota .

Önskar dig lycka till vännen !

Kommer definitivt bli nytt kamera inköp. tror det lutar åt en beg d800 lr kanske d800E. Men just nu är det knappt jag hinner surfa

#114

Postad 25 februari 2014 - 12:28

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Hmm....jag satt och funderade på en sak......
Om man har en bild man tror skulle passa ett visst företag och man kanske vill försöka sälja sin bild till dom...hur hade ni då gjort ?

Menar, hade ni i så fall skickat en liten bild med en vattenstämpel på eller hur hade ni gjort, ?
Menar bara så att det inte blir ett missförstånd eller så att dom använder bilden utan att betalt för den ?

#115

Postad 25 februari 2014 - 12:48

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Hmm....jag satt och funderade på en sak......
Om man har en bild man tror skulle passa ett visst företag och man kanske vill försöka sälja sin bild till dom...hur hade ni då gjort ?

Menar, hade ni i så fall skickat en liten bild med en vattenstämpel på eller hur hade ni gjort, ?
Menar bara så att det inte blir ett missförstånd eller så att dom använder bilden utan att betalt för den ?


alla företag som vill tjäna pengar har försäljare som ringer och åker ut till eventuella kunder och försöker pracka på dom massa saker hela tiden.
Jag tycker absolut att du ska kontakta dom och höra om dom är intresserade. Du kan ju även säga att du kan fota efter deras önskemål.

Dom lär ju inte kontakta dig så det är nog egentligen upp till dig som fotograf att göra dig synlig.
skicka iväg ett mail till dom och hör. Eller bäst av allt. Åk dit och presentera dig och visa en förstorning av bilden.

#116

Postad 25 februari 2014 - 13:06

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

alla företag som vill tjäna pengar har försäljare som ringer och åker ut till eventuella kunder och försöker pracka på dom massa saker hela tiden.
Jag tycker absolut att du ska kontakta dom och höra om dom är intresserade. Du kan ju även säga att du kan fota efter deras önskemål.

Dom lär ju inte kontakta dig så det är nog egentligen upp till dig som fotograf att göra dig synlig.
skicka iväg ett mail till dom och hör. Eller bäst av allt. Åk dit och presentera dig och visa en förstorning av bilden.


Ja så tänkte jag med.....dom vet ju inte ens om att jag har en bra bild som kanske skulle passa dom så jag tänkte skicka iväg den till dom i ett mail.

Problemet är att jag vill inte skicka bilden och fråga om dom är intresserad att köpa den, sedan kanske dom använder den i alla fall, utan jag vill ju skydda bilden på nått sätt...frågan är bara hur utan att förstöra bilden allt för mycket :)

#117

Postad 25 februari 2014 - 13:10

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Ja så tänkte jag med.....dom vet ju inte ens om att jag har en bra bild som kanske skulle passa dom så jag tänkte skicka iväg den till dom i ett mail.

Problemet är att jag vill inte skicka bilden och fråga om dom är intresserad att köpa den, sedan kanske dom använder den i alla fall, utan jag vill ju skydda bilden på nått sätt...frågan är bara hur utan att förstöra bilden allt för mycket :)


Använder dom din bild utan tillåtelse kan du stämma dom för copyrightbrott.

#118

Postad 25 februari 2014 - 13:21

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Använder dom din bild utan tillåtelse kan du stämma dom för copyrightbrott.


Jo så har jag med tänkt, eftersom i orginalbilden ligger ju exifdatan med mitt namn och datum.

Men det är ju kanske inte alltid man upptäcker det, dvs att dom kanske använt bilden i en liten notice eller reklam.....

Det känns som att jag kanske kommer att göra bilden i ca 600-800 pixlar och sätta en liten vattenstämpel i nedre hörnet.
Är nog tyvärr det ända man kan göra för att skydda bilden så gott man kan ?

#119

Postad 25 februari 2014 - 13:30

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Tänkte typ i stil såhär:

Sedan vad skulle man kunna begära för rimligt pris ?

Bifogad fil  demo.jpg   275,82K   3 Antal nerladdningar

Redigerat av mstoltz, 25 februari 2014 - 13:37.


#120

Postad 25 februari 2014 - 19:36

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Minst en miljon!!!

Skämt o sido, du bestämmer själv hur mkt du vill sälja dig för… ;)

Om du är rädd för att någon själ din bild bör du inte ladda upp några bilder över huvud taget på internet. En ful vattenstämpel kan ju skydda, även från att vilja se på dina bilder…

#121

Postad 25 februari 2014 - 19:54

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Minst en miljon!!!

Skämt o sido, du bestämmer själv hur mkt du vill sälja dig för… ;)

Om du är rädd för att någon själ din bild bör du inte ladda upp några bilder över huvud taget på internet. En ful vattenstämpel kan ju skydda, även från att vilja se på dina bilder…


He he....

Ush det lät inte bra..."sälja dig för" :P

Jo men det är ju skillnad att lägga upp en bild i tex 1024 eller 800, än att lägga upp en i högupplöst.
Dom kanske inte hade kunnat göra så mycket med en på 800 med en stämpel på, än om jag hade skickat med en högupplöst bild, det var lite så jag tänkte !

#122

Postad 25 februari 2014 - 20:00

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Ska dom bara ha bilden på deras hemsida räcker det gott och väl med 800 pixlar :)

#123

Postad 25 februari 2014 - 20:12

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Jag tror att jag skickar bilden som 800 till dom med mitt namn på längst nere i hörnet nästan genomskinligt så det knappt syns.
Skulle dom vara så dumma att dom använder den så kan man ju som sagt stämma dom bara :)

#124

Postad 28 maj 2014 - 21:51

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Någon som vet vad det heter när man har typ tre bilder på samma grej fast olika motiv. Tex första bilden är på ett fält med blommor , andra bilden bara på en blomma sen tredje bilden en närbild på ett blad.

Blommorna var bara ett exempel, det kan vara vad som helst.
Det finns ett speciellt ord för det men kommer inte på vad. Det är snyggt att ha sånt på väggen tycker jag.

Någon som vet vilket ord jag tänker på?

#125

Postad 28 maj 2014 - 22:16

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
triptyk?

#126

Postad 28 maj 2014 - 22:19

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Just det , där är ordet jag söker. Tack för det :)
Undrar om det finns några regler man ska hålla sig till när det gäller det.

Ett bra tema för veckans utmaning kanske :)

#127

Postad 28 maj 2014 - 22:39

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
låter coolt som tema. Tror inte det finns direkta regler för triptyk, annat än att bilderna skall höra ihop på något sätt. Kan ju tex vara tre exakt lika bilder i olika färger... eller att bilderna har något objekt som återkommer i varje bild, en röd tråd eller någon slags handling eller tema. Tror att man kan gå hur långt som helst när det gäller konsttermer. Finns nog de som kan hitta en triptyk där andra inte ser något alls.

Tre bilder som är helt olika med innehåll oberoende av varandra blir ju collage.

Redigerat av Mikael_R, 28 maj 2014 - 22:41.


#128

Postad 28 maj 2014 - 22:49

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Intressant. Ska se om jag hittar nån mer info om detta. Ett bra sätt att utveckla sitt bildseende kanske? Att göra en bildserie med ett återkommande motiv eller en röd tråd eller liknande.

#129

Postad 29 maj 2014 - 09:13

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
ja det är nog ett bra sätt att utveckla den kreativa sidan av fotografi :)

#130

Postad 03 juni 2014 - 12:51

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Sen finns det diptyker också, då är det bara 2 bilder. 4 bilder eller fler heter kollage. :)

#131

Postad 10 juni 2014 - 17:44

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
........

Redigerat av mstoltz, 10 juni 2014 - 17:56.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.