Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - HDI Dune Base/Prime/Center

1515 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dune BD Prime (Blu-ray-spelare) 2 6 (1) Inga priser
Dune HD Center (Mediaspelare) 4 7 (1) Inga priser
Dune HD Base 3.0 (Mediaspelare) 1 8,44 (8) Inga priser
Dune BD Prime 3.0 (Blu-ray-spelare) 2 7 (6) Inga priser
Dune BD Prime 3.0 500GB (Blu-ray-spelare) 2 (0) Inga priser
Dune HD Smart H1 (Mediaspelare) 1 7,75 (3) Inga priser
Dune HD Smart D1 (Mediaspelare) 3 9,25 (11) Inga priser
Dune HD Smart B1 (Mediaspelare) 1 7,5 (3) Inga priser
Dune HD Max (Mediaspelare) 4 8,71 (6) Inga priser
Dune HD Duo (Mediaspelare) 3 7 (1) Inga priser
Dune HD TV-303D (Mediaspelare) 4 8 (3) Inga priser
Dune HD Base 3D (Mediaspelare) 4 8,36 (27) Inga priser
8 relaterade trådar

#1401

Postad 22 januari 2013 - 09:42

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0

eller så kan du ju surfa in på Dunes hemsida och läsa dig till dina svar. det är inte svårt. jag lovar.

*skratt
hmmm... Israel... hmmm... ja adressen står ju någonstans i den 1400 inlägg långa tråden.

#1402

Postad 22 januari 2013 - 10:04

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

*skratt
hmmm... Israel... hmmm... ja adressen står ju någonstans i den 1400 inlägg långa tråden.


eller så googlar du

#1403

Postad 23 januari 2013 - 10:45

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
fan, måste ju rätta mig. Dune HD Smart D1 klarade ju av 120Mbps via USBn. imponerande!

#1404

Postad 23 januari 2013 - 11:45

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Vill ha en Dune HD Smart D2, med en Sigma SMP8911 processor.
När kommer den tror ni?

#1405

Postad 25 januari 2013 - 19:25

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Fan vad nice!

It's hard to argue with the "just works" media playback experience Dune HD players provide, but the lack of a native movie "jukebox" harms the user experience. Third party solutions like My Movies and Zappiti (to name two) work around this issue, but unfortunately there was no way to force them to launch when the player starts up, requiring users to browse through the UI to find and start them - until now. Responding to user feedback Dune HD added the feature to its latest firmware launching soon on new players and coming a little later to the existing user base.

#1406

Postad 25 januari 2013 - 19:27

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0
Har ställt in min Dune Base 3D så den startar i YaDis så fort man slår på den grymt smidigt. Gillar dock det nya gränsnittet vilket är lätt att navigera i.

#1407

Postad 25 januari 2013 - 19:58

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Har ställt in min Dune Base 3D så den startar i YaDis så fort man slår på den grymt smidigt. Gillar dock det nya gränsnittet vilket är lätt att navigera i.


trevligt att höra. kul också att det kommer i en firmware till min Smart D1a ;)

det enda som behövs nu är att yadis etc uppdaterar sig själv och exporterar automatiskt till dunen så fort den märker att man lagt in nya filmer i mapparna hehe

#1408

Postad 25 januari 2013 - 20:01

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 1
Nya YaDis 3.0 som kommer vilken vecka som helst är helt omskrivet med massa nytt så de skall bli kul att se vad Fred har jobbat ihop.
Hade dock sett YaDis till OSX då man kunde slänga ut Windows på macen som i mitt Apple hem inte riktigt hör hemma :P

#1409

Postad 31 januari 2013 - 08:14

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
ladda ner och prova Plex pluginet (Emplexer) vetja! ett väldigt simpelt sett att få omslag till sin Dune. just nu är det i väldigt tidigt Beta-stadie men det förbättras hela tiden.

MKV med externa subs som SRT fungerar fint över NFS. DVD-ISO fungerar också fint dock fick jag inte igång BDMV och BD-ISO igår men det kommer nog att fixas.

http://www.youtube.c...RlP4Z7_hMVPNcIg
en video jag gjorde igår. sorry för dem "snygga" jellyfish "movie posters" ;)

Här är den mest aktiva tråden där snubben som gjort pluginen är väldigt aktiv
http://forums.plexap...er/page__st__20


här laddar ni ner zip filen som du installerar i dunen
https://github.com/n...er.zip?raw=true

info om hur man gör hittar du här
https://github.com/newloran2/emplexer

#1410

Postad 31 januari 2013 - 08:37

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

ladda ner och prova Plex pluginet (Emplexer) vetja! ett väldigt simpelt sett att få omslag till sin Dune. just nu är det i väldigt tidigt Beta-stadie men det förbättras hela tiden.

MKV med externa subs som SRT fungerar fint över NFS. DVD-ISO fungerar också fint dock fick jag inte igång BDMV och BD-ISO igår men det kommer nog att fixas.

Man ser ju varken Bildupplösning, Ljudformat eller annat som jag tycker är ganska relevant info, så YaDis tycker jag är betydligt bättre alternativ!
Aldrig gillat Plex förutom när man körde Mac Mini men när man gått över till HD format med bd.iso osv så är Plex kanske inte bästa alternativet

#1411

Postad 31 januari 2013 - 08:40

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Man ser ju varken Bildupplösning, Ljudformat eller annat som jag tycker är ganska relevant info, så YaDis tycker jag är betydligt bättre alternativ!
Aldrig gillat Plex förutom när man körde Mac Mini men när man gått över till HD format med bd.iso osv så är Plex kanske inte bästa alternativet


Nej plex är inget vidare om man ska köra isos.

#1412

Postad 31 januari 2013 - 10:12

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
jo men nu är det så att detta är under utveckling och i ett väldigt tidigt skede så sådan info kommer att komma även om jag själv tycker det är onödigt då jag vet vad det är för upplösning osv när jag lagt in filmerna i mina mappar. men att jämföra med Yadis när det kommer till sånt i detta skede känns lite taskigt :)

det som talar för detta alternativ är att plex sköter ju uppdateringen av omslag automatiskt och man behöver inte exportera meta infon och bilderna manuellt.
Scrapern i Plex är riktigt bra när det kommer till filmer. man behöver inte döpa om filmerna på något speciellt sett osv... TV-serier har jag för mig att det är lite viktigare med sånt dock.

En viktig sak är att detta är bara en skinner och har inget med Plex som mediaspelare att göra. utan det är Dunen som sköter allt. Därför är jag övertygad om att BDMV och BD-ISO kommer att fungera.

Det viktigaste är att vi som kör Mac OSX har ett bra alternativ utan att behöva installera windows på våra kära Apple datorer ;)

jag kommer iaf att fortsätta med denna app och återrapportera när det kommer uppdateringar.

Redigerat av beat_strandh, 31 januari 2013 - 10:15.


#1413

Postad 31 januari 2013 - 10:18

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

nja. Plex för TV t.ex LG och Samsung har ju funnits ett bra tag och där ser man inte heller infon.
1000+ filmer är inte lätt att komma ihåg format, ljudformat 7.1 osv om man just nu är ute efter kolla en film för ett visst ändamål.
Sedan upplever jag Plex server segt, har inte testat med Dune men kan tänka mig att det inte är värdlens snabbaste att bläddra i 1000 filmer.
Ang scrappern har jag märkt att den har problem med hitta rätt då är mina filer ändå döpta som filmen heter t.ex Avatar (2011).mkv.
Tycker YaDis alltid hittar filmerna även svenska utan problem och hittar den inte har den väldigt lätt att manuelt ändra, likaså att man kan välja Omslag för BluRay, MKV, DVD, BluRay 3D osv vilket jag tycker är sjukt mkt snyggare.
Men visst plex är bra på sitt sätt, gillar då XBMC bättre så man kan ändra skin så nya Dune Max med XBMC kan bli rätt trevligt om den någonsin kommer :)

#1414

Postad 31 januari 2013 - 12:43

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Plex för LG och Smasung kanske inte är så prioriterat av dem och inte brytt sig. denna kille kan säkert greja det. handlar ju bara om utseende. infon finns ju i Plex Media Servern.

när använde du dig av PMS senast? kan säga att det du skriver om seghet och att hitta filmer känner jag igen från gamla versioner men som det är nu så har alla mina filmer hittats direkt. alla våra barnfilmer är döpta i svenska namn och det är inga problem för plex att hitta heller. så det är nog likvärdigt med yaDIS.

kan inte tänka mig att denna app skulle vara snabbare eller långsammare än yaDIS att loada omslag. det sparas i systemstorage! att dunen är seg, det är en annan femma.

men jag håller med om att yaDIS är snyggare men för mig och kanske många andra är det automatiserade och macvänliga alternativet viktigast ;)

Redigerat av beat_strandh, 31 januari 2013 - 12:44.


#1415

Postad 31 januari 2013 - 13:35

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

men jag håller med om att yaDIS är snyggare men för mig och kanske många andra är det automatiserade och macvänliga alternativet viktigast ;)


Jo jag är ju Macnörd så det står härliga till har aldrig ägt en Windowsdator i hela mitt liv, men för YaDis kör jag parallels trots allt men det är det enda den används till tyvärr finns inget program för OSX som matchar, DuneX är skit enligt mig.
Körde Plex servern på min Qnap 659 Pro+ och det var mest till iPad och iPhone streaming vilket suger, så därför har jag inte valt att köra vidare på det, kör nu en Qnap 669 Pro som är ännu snabbare men om det är snabbt nog för köra PMS vet jag inte att ha datorn igång ständigt är inget jag vill då jag idagsläget har Mac Pro i studion och inte hemma, där har jag istället en Retina MBP och vill inte att den skall köra PMS:en utan i såfall får ju Qnapen göra detta och jag kanske skall testa men för att jag skall gå över till det helt så får nog utseendet växa lite mer först.

#1416

Postad 31 januari 2013 - 14:10

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

nja. Plex för TV t.ex LG och Samsung har ju funnits ett bra tag och där ser man inte heller infon.


Jodå i min samsung tv så ser jag bredvid filmsynopsis 24p, 1080p vilket sorts ljud etc så när plex scrapar filmerna så kollar den vilket format filerna har och det funkar utmärkt.

Har faktiskt inte startat min dune b1 sen jag började köra plex på tvn och plexservern på NASen:-)

#1417

Postad 31 januari 2013 - 14:12

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0
Då har du inte heller några krav på varken HD ljud eller 3D ;)
Då kan man ju likväl köra Apple TV :P

#1418

Postad 31 januari 2013 - 14:27

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Då har du inte heller några krav på varken HD ljud eller 3D ;)
Då kan man ju likväl köra Apple TV :P


Haha om du menar Master Audio och True HD så gissar jag att inte många klarar höra skillnaden i ett blindtest mot vanlig DTS.
3D funkar utmärkt förövrigt.

Är väl bara en tidsfråga innan MA och TrueHD stöds också gissar jag, smidigheten överstiger vida det lilla (knappt hörbara) tappet jag missar i ljud dock.

Sen har jag fortfarande DUNE spelaren om jag vill glo på ngn BD iso el liknande.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 31 januari 2013 - 14:32.


#1419

Postad 31 januari 2013 - 14:34

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 1

Haha om du menar Master Audio och True HD så gissar jag att inte många klarar höra skillnaden i ett blindtest mot vanlig DTS.

Ojdå, första gången jag hör det uttalandet. :o DTS och DD är ändå ganska hårt komprimerat och det krävs faktiskt inte någon monsteranläggning för att höra den skillnaden. Vid tillfälle så prova, så blir du nog överraskad.

I teorin så är det ungefär som att jämföra en hygglig MP3 mot cd, och det krävs ju inte några tunga prylar för att ta fram skillnaderna. Men det är klart, i en klockradio blir det svårt... ;)

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#1420

Postad 31 januari 2013 - 14:39

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Men det är klart, i en klockradio blir det svårt... ;)


hehehe :)

#1421

Postad 31 januari 2013 - 14:47

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Finns blindtester på att man inte klarar skilja en "hygglig" (256 el 320kbps) mp3 mot en cd med statistisk signifikans så ett annat exempel bör du nog hitta :-/
Kolla in tråden i ljudupppelning ang detta vettja.

I vilket fall så har jag min DUNE för de få BD ISOS jag har.
Men för majoriteten av mina filmer som är mkv så saknar jag inte DUNE spelaren nämnvärt längre även om den kan vara bra att ha.
Lite konstigt att du inte hört uttalanden om att det inte är så stor skillnad som ni vill tro läs nedan (väldigt lång text dock)
Så jag vidhåller nog att skillnaden nästan är försumbar.

Fast Dolby Laboratories och hos DTS’ facilities in Agoura Hills, kanske man använder klockradios vid sina tester iofs :-)




"How well do the new compression schemes from Dolby and DTS stack up against uncompressed audio? We buff up our golden ears to audition and compare the latest Blu-ray audio codecs, in the design labs that developed them.
Compared to DVD, the tremendous increase in storage capacity of the Blu-ray disc format, necessary to carry the increased high definition video data payload, also provides for expanded audio options, including the ability to carry so-called lossless audio formats such as Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio.
While many of the initial Blu-ray movie titles feature conventional Dolby and DTS digital soundtracks, a number of them also feature high resolution uncompressed pulse code modulation (PCM) soundtracks to appeal to owners of high end surround sound systems.
The upgrade of the High Definition Multimedia Interface to Version 1.3 includes cable upgrades along with transmitter and receiver modifications to allow substantially higher overall bitrate flows, and allows for lossless audio formats to be sent from source components to be decoded by newer A/V receivers and processors.
As with their movie theater equivalents, both Dolby and DTS home audio formats use what is called lossy compression, in order to fit into the relatively narrow amount of data space allotted on DVDs (and in the case of Dolby, with HDTV broadcasts as well). The need to compress digital audio stems from the way conventional PCM audio works – the bitrate remains the same at all volume levels and frequencies, even when there is little or no signal actually being coded.

With Blu-ray’s five-fold increase in data storage capacity (compared to DVD), both Dolby and DTS have developed new audio encoder/decoders (codecs) that are 100% bit-for-bit identical to the original PCM master, but with substantial bitrate reduction efficiency as well, freeing up more space on the disc for added content, extended/alternate versions and the like.
To get the latest scoop on these new codecs, Editor-in-Chief Geoffrey Morrison and I made arrangements to visit both companies’ respective headquarters, where we would be able to hear definitive A/B comparisons that would be otherwise impossible to properly set up in our own facilities.
Our first stop was at Dolby Laboratories’ headquarters in San Francisco. After a short tour of their impressive facilities, our hosts ushered us into what one of their engineers called their “codec killer room.” The specially designed room adheres to the ITU-R BS.1161-1 critical listening evaluation specification and companion BS.1284-1 Annex document that together specify in great detail the precise conditions, procedures and protocols necessary to achieve repeatable and truly useful results in the on-going development of these codecs. A suitably high resolution 5.1 system resides in the room, with five Revel Ultima Studio full range loudspeakers, along with a Paradigm subwoofer and a stack of Bryston power amplifiers rounding out the gear.
The control panel allowed for selection between a number of sources, including the original PCM multi-channel audio track, as well as TrueHD, Dolby Digital Plus, high bitrate 640 kilobits per second (kbps)Dolby Digital, and lower 448 kbps DVD-format Dolby Digital choices that have all been through the full encode/decode process.
The process of codec evaluation includes pre-screening potential listeners for their aural acuity as well as their consistency after multiple trials. Panelists are asked to listen to a reference clip, and then compare it against another clip that may be the same identical reference source, or a different clip that has been codec’d. They are then asked to score their perception of the audio quality on a five point scale. The lowest 1.0 grade is rated very annoying. The 2.0 grade is annoying, while the middle 3.0 grade is rated at slightly annoying. The 4.0 grade is rated perceptible, but not annoying, while the highest 5.0 grade is rated as imperceptible – the goal of the codec designers is to make the codec itself disappear, from an audio standpoint.
The computer chooses which clips are presented to the listener on a randomized basis to ensure true subjectivity, and the post-session scoring data is then entered into a database and statistically validated against the actual presentation order of the test clips. From that, the engineers can glean a useful score as to the performance of the codec compared to the reference uncompressed source clip, and the process ensures that individual biases are eliminated along the way. It is both time-consuming, and given the repetitive nature of listening to dozens or hundreds of clips in a given listening session, mind-numbingly boring (at least to me, anyway). This is why even keen-eared reviewers simply can’t perform an honest evaluation of codec sound quality in their own home theaters – it can only be done under these most rigidly controlled conditions, with specialized equipment and software that is designed expressly for the task.
Due to the masking of sounds that inevitably occurs during complex and bombastic passages, the best evaluation results are obtained using relatively simple program clips, limited in duration to around 10 seconds or so and on constant replay. For our limited test, our hosts chose a brief audio clip from the movie American Beauty, the so-called “Spectacular” dream sequence where Kevin Spacey’s character ruminates on his life while looking upward at the inviting Mina Suvari, barely dressed in rose petals and surrounded by additional petals that fall towards him. The track features simple, center-channel anchored dialog, along with gentle percussive bell-like notes (xylophone, perhaps?) along with even more gentle triangle bell embellishments—just the ticket for an A/B codec comparison.
Neither Geoff nor I could hear any differences between the original PCM track and the TrueHD version, which should be the case, as they’re bit-for-bit identical. The lossless coding process is analogous to “zipping” computer files—it’s simply a function of more efficient packing that loses nothing along the way. With movies, TrueHD typically provides a two- or three-to-one bitrate reduction compared to the original PCM source.
Next, we compared the original to the Dolby Digital Plus version (that codec is found on numerous BD titles, and like TrueHD, is fully backward compatible with regular Dolby Digital decoders). Even on this extremely high-end system, we couldn’t hear any difference between the uncompressed and the compressed. Then, we compared the higher bitrate (640 kbps) that is found on the Dolby Digital tracks on Blu-rays to the original. "Golden Ears" Morrison was able to hear the difference, but I, and most others in the room with us, did not. Each of us had our turn in the prime listening chair, and couldn’t know the origin of the clips or their order of presentation.
The shocker came when we compared the lower 448 kbps Dolby Digital DVD bitrate to the original. There was an audible difference, but it was only ever-so-slightly noticeable (and this is with a high end audio system in an acoustically controlled environment that is so far beyond what typical home theater systems are capable of resolving). There was just the slightest decrease in presence with the DD version, not exactly a softening of the sound, but just a tad less ambience and a similarly small tightening of the front soundstage’s depth. Quite a remarkable result, I thought, and I was highly impressed with how much fidelity can be packed into such a relatively small amount of bitspace. If I was doing actual scoring, I would have awarded a 4.8 grade to the results I heard – the audible difference was that subtle.
PAGE 2: On to DTS . . .
DTS
The following week found us at DTS’ facilities in Agoura Hills, just northwest of Los Angeles. There we had a tour of their deluxe screening room, and soon found ourselves in one of their demonstration sound studios, where a 7.1 system featuring seven KRK Expose E8T monitor speakers was teamed with two Bag End PS18E subwoofers. In lieu of a stack of power amplifiers, this system was instead easily powered by a Denon AVR-2808CI audio/video receiver, and we were treated to a number of high resolution audio and HD video clips from the latest DTS Blu-ray demonstration disc.
After an informative presentation which explained the benefits of their latest codec technologies, we dove right into the A/B comparisons between the original PCM versions and the various DTS codec’d versions. The short clip chosen for us came from a DTS Blue Man Group recording, again using a spare, sparse selection for an easier and more revealing A/B comparison. Again, we found no differencebetween the uncompressed original track and the DTS-HD Master Audio version.
In addition to the DTS HD-Master Audio lossless codec, DTS also offers up a nearly lossless high bitrate format called DTS-HD High Resolution Audio, with up to four times the bitrate of their core DTS format, which we were able to audition via their Blu-ray demonstration disc. We then conducted A/B comparisons between the high resolution Blue Man Group PCM original soundtrack and the core DTS codec which has a Blu-ray and DVD bitrate of either 768 kbps or 1.5 Mb/s, in a somewhat similar but not totally blind fashion that we went through the week before.
It was déjà vu all over again. We switched back and forth between the original PCM master and the core DTS version, and here we found only the slightest, barely noticeable difference. From a frequency response standpoint, both versions were identical, with clearly delineated high frequency details, but the compressed version differed slightly only in barely noticeable presence —that sense of being “there”, with the original PCM track having just slightly greater overall richness. Whatever acoustic elements were removed in the code/decode process were clearly superfluous, at least for the most part, as the audible differences were so minor as to be almost unnoticeable—again, another testament to the capabilities of this highly refined codec.
A/V receiver and surround processor makers are quickly adding these advanced decoders in their new model offerings, and broadening the price range to a wider audience, with A/V receiver models so equipped priced at under $600 available later this summer. Owners of Sony’s Playstation 3 gaming console got the DTS-HD Master Audio decoder as a freebie this past spring, as a feature added during a PS3 system software upgrade, and more HDMI version 1.3 Blu-ray players that can pass these high resolution bitstreams to downstream high resolution surround decoders are entering the market as well.
Conclusion
From both listening sessions, I came away with a newfound respect for the abilities of these audio codecs to deliver excellent sound quality at dramatically reduced bitrates. Ideally, I’d like to see future Blu-ray releases moving away from bit-hog multi-channel PCM tracks and instead use one of these high resolution codecs, as a typical Blu-ray movie’s 5.1 channel PCM soundtrack consumes a whopping 6.9 Mb/s all the time. That’s a large chunk of a disc’s available bitspace, some of which could be better used for maximized video coding precision, for example.
These new high-resolution codecs are backwards compatible with existing decoders, but only in their most basic form. For the better sound you'll need either a player that decodes (and sends that audio out via PCM over HDMI or analog 6-channel out) or a receiver/processor that decodes the format, and a player that will output the bitstream of these codecs.
Dolby Digital Plus and DTS-HD High Resolution offer tremendous sound quality and are extremely efficient for the quality they provide. While still compressed audio, they're closer to the original master than most people will be able to hear.

For those who will settle for nothing but the best, the bit-for-bit accuracy of Dolby TrueHD and DTS HD-Master Audio provide them the confidence that what they’re listening to at home is identical as the original studio master soundtrack.


So Subtle
What impressed, or perhaps surprised, me most about these tests was how good the base codecs actually are. The difference between the original audio and the basic Dolby Digital and DTS is a lot subtler than you’d expect, given the extreme amount of compression (around 10:1, a similar ratio to that of 128 kbps MP3).
That said, I could definitely pick out the difference between the lesser (or perhaps it’s more accurate to say “better”) compressed versions and the higher compressed versions. The difference is mostly in the presence, or ambience. The lossless, Dolby Digital Plus, and DTS-HD High Resolution compressed tracks were just a little more open and airy. I hate to say it, but they just sounded more realistic and transparent. The 448 kbps Dolby Digital and standard DTS tracks were less so, a little more closed off. Between the 640 kbps Dolby Digital and the uncompressed, the difference was even less noticeable. Enough so that most people, even those trained to listen for it, probably won’t be able to hear the difference.
The core DTS call is a little harder, as there wasn’t the same blind system in place to A/B as precisely as at Dolby. Results were similar, though.So by all means go for the new codecs, as they definitely sound better than what was on DVD. Uncompressed PCM, on the other hand, is just a waste of space (though compatible with everything).
If you’ve been listening at home and are sure you can hear a difference on your favorite discs, be wary. There is absolutely no way to tell that compressed and uncompressed tracks on any disc have anything to do with each other. They could come from different masters, they could be mixed differently, or any number of other variables that makes an in-home test, unfortunately, impossible. That said, trust your ears, and go with the one that sounds best to you. –Geoffrey Morrison"frey Morrison

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 31 januari 2013 - 15:24.


#1422

Postad 31 januari 2013 - 16:20

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Finns blindtester på att man inte klarar skilja en "hygglig" (256 el 320kbps) mp3 mot en cd med statistisk signifikans så ett annat exempel bör du nog hitta :-/
Kolla in tråden i ljudupppelning ang detta vettja.

Jo, det finns många åsikter om sådana här saker. Jag försöker att inte läsa vad andra tror och tycker, utan lyssnar för det mesta själv och bildar mig en egen uppfattning. Men jag har också många kunder som har väldigt fina anläggningar som jag ofta bollar olika situationer med.

Lite konstigt att du inte hört uttalanden om att det inte är så stor skillnad som ni vill tro läs nedan (väldigt lång text dock)
Så jag vidhåller nog att skillnaden nästan är försumbar.

Så länge vi kan vara överens om att det är en skillnad så räcker det för mig. Hur stor den skillnaden sen är beror ju på hundra olika faktorer och det lär vi inte komma längre med här på ett forum.

Frågan är väl snarare varför välja bort det bästa, när man kan få det?

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#1423

Postad 31 januari 2013 - 16:36

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Jo, det finns många åsikter om sådana här saker. Jag försöker att inte läsa vad andra tror och tycker, utan lyssnar för det mesta själv och bildar mig en egen uppfattning. Men jag har också många kunder som har väldigt fina anläggningar som jag ofta bollar olika situationer med.

Så länge vi kan vara överens om att det är en skillnad så räcker det för mig. Hur stor den skillnaden sen är beror ju på hundra olika faktorer och det lär vi inte komma längre med här på ett forum.

Frågan är väl snarare varför välja bort det bästa, när man kan få det?

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


För min del är smidigheten med plex (on deck, recently released, recently added etc etc) direkt i TV,N viktigare än ytterst små detaljer i tex ljud som de flesta personer (tydligen) inte uppfattar.
Det ger tex mig en placebo effekt att ha snygga covers med en synopsis och undertexter som laddas ner automatiskt istället för att bläddra mellan kataloger som på DUNEN (och Yadis, zappitti i all ära men dom suger ganska hårt samt att dom fortfarande är manuella).
Men visst kan jag hålla med om att det är skillnad (även om den inte troligen är så stor som många tror).

#1424

Postad 31 januari 2013 - 18:47

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0
"UNBELIEVABLE!"

Det är så fantastiskt hur vi kan uppfatta olika saker som viktiga. För vissa är det viktigaste att allt ska gå med en och samma pryl, den ska helst tanka ner filmerna/serierna automatiskt, den ska klara av att spela upp dom rar´ade - trådlöst, för vem kan ha sladdar 2013, finns väl ingen som inte kör Airplay. Dessutom med omslag och undertexter tillagda automatiskt. Detta måste förstås gå att styra med mobilen/plattan - hur skulle det annars se ut? för fjärrkontroller är ju så fula.

Dune som företag har däremot ett annat fokus för sina produkter, de ska hålla högsta möjliga kvalitet samt vara rock-solid - vilket de tar betalt för.

Diskussionen att man inte kan höra skillnad på hd-ljud eller inte tycker jag är rätt begränsad. Det är samma människor som hävdar att man inte ser skillnad på 720p eller 1080p på 3m avstånd heller. Det handlar förstås mer om folk anser att skillnaden är värd att betala extra för, för om alla får en ordentlig genomgång från någon kunnig om hur man ska upptäcka skillnaderna så skulle de allra flesta se vilka skillnaderna är. Problemet är ju som redan påpekats, folk vill inte se skillnaderna - de är nöjda som det är, det ska vara gratis och ske av sig självt. Det i sig är väl inget problem, bortsett från att dessa personer alltid ska klanka ner på de som anser att det är värt den extra kostnaden och upplever skillnaderna.

Själv så skulle jag aldrig någonsin kunna tänka mig att inte kunna uppleva filmer/serier på ett så bra sätt som det bara går. Dock så remuxar jag gärna mina skivor då jag är allergisk mot allt som ligger ivägen innan filmen på blurayskivan hoppar igång. Att använda skivspelaren i min Prime 3.0 är inte heller ett alternativ så som den låter.

Jag uppskattar att hålla på och välja omslag och sånt med min filmsamling, det ger mig en fantastisk känsla att hålla på. Jag kan inte tänka mig att byta ut det manuella arbetet mot något automatiskt, för det blir sällan lika bra och inte så som jag vill alla gånger.
Det är väl helt enkelt så att jag är i förskräcklig minoritet när det kommer till mediaspelare i allmänhet och Dune i synnerhet vad gäller det som är viktigt.

Jag kan uppskatta att det finns andra prylar än Dune som täcker de allra flestas önskemål men vill man att det ska vara så enkelt och smärtfritt som möjligt är inte Dunespelarna det självklara valet helt enkelt.

"Come on, down boy. Down Stanley. Roseanne Barr naked. Gone"

#1425

Postad 31 januari 2013 - 18:50

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0
Kunde inte sagt det bättre :)

#1426

Postad 31 januari 2013 - 19:24

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Håller med dig helt! Gillar till och med Ford Fairlane... "Come on, down boy. Down Stanley. Roseanne Barr naked. Gone" ;)

#1427

Postad 31 januari 2013 - 19:46

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
sen så finns det mittemellanfolket, en sån som jag, som vill ha allt det där automatiserade, snygga, "coola" osv MEN aldrig skulle kompromissa stabilitet och kvalité för att uppnå det. därför valde jag Dune före Boxee Box. Men jag är alltid öppen för nya lösningar, provar dem och kommer med inputs så att tillverkaren kan förbättra sin produkt. speciellt om det är en beta.

#1428

Postad 31 januari 2013 - 23:05

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

et handlar förstås mer om folk anser att skillnaden är värd att betala extra för, för om alla får en ordentlig genomgång från någon kunnig om hur man ska upptäcka skillnaderna så skulle de allra flesta se vilka skillnaderna är


Du har inte läst det jag klistrade in ser jag, det är inga "rookies" som varit med i blindtestet som gjordes delvis i dolbys laboratorier samt hos DTS.
Men självklart finns det guldöron och falkögon här på forumet som tror dom ser och hör mer än experter som jobbar med sakerna dagligen.
Lite tragikomiskt är det.

Jag kan inte tänka mig att byta ut det manuella arbetet mot något automatiskt, för det blir sällan lika bra och inte så som jag vill alla gånger.


Huga vad mycket tid jag skulle få lägga ner, sen är det inget som hindrar mig att justera det jag tycker är fel manuellt heller.
Men om du tex vill lägga till synopsis, ljud, kvalite etc för tex 1500 tvserie avsnitt så be my guest, jag tar det hellre automatiskt.

Allt kser nästan per automatik hos mig, på NASen har jag program som automatiskt laddar hem, packar upp, reparerar, deleltar/flyttar tvserier som sedan notifyar plex som i sin tur scrapar (och eventuellt laddar hem subs) och går jag sedan in på tvn dagen efter kan jag se vad som är nytt, vad jag har sett vad som rekommenderas etc.
Oslagbart.


PS.
Jag köpte också DUNE för de bra recensionerna och bild/ljud kvaliten (och har varit och är kanonnöjd fortfarande med den)men efterhand så ser jag att kejsaren inte har så mycket kläder på sig.
Nu har jag hittat ngt som enligt mig är bättre bara så DUNEn används mindre.
DS.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 31 januari 2013 - 23:09.


#1429

Postad 01 februari 2013 - 08:10

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Jo jag är ju Macnörd så det står härliga till har aldrig ägt en Windowsdator i hela mitt liv, men för YaDis kör jag parallels trots allt men det är det enda den används till tyvärr finns inget program för OSX som matchar, DuneX är skit enligt mig.
Körde Plex servern på min Qnap 659 Pro+ och det var mest till iPad och iPhone streaming vilket suger, så därför har jag inte valt att köra vidare på det, kör nu en Qnap 669 Pro som är ännu snabbare men om det är snabbt nog för köra PMS vet jag inte att ha datorn igång ständigt är inget jag vill då jag idagsläget har Mac Pro i studion och inte hemma, där har jag istället en Retina MBP och vill inte att den skall köra PMS:en utan i såfall får ju Qnapen göra detta och jag kanske skall testa men för att jag skall gå över till det helt så får nog utseendet växa lite mer först.


oj missade detta i allt snack om DTS etc...

Jag fixade också plex i första hand pga iphone och ipad streaming. fungerar sådär men det var för att min dator stängdes av/hamnade i sömn + transcodingen vilket jag komemr att bli av med nu när ett JB är på g ;)

Jag har provat plex servern i min NAS dock en väldigt långsam nas och det gick inte alls. på typ 3 timmar hade den hittat 3 omslag. Jag kör PMS på min MCB och det fungerar klockrent och väldigt snabbt. min dator stängs aldrig av eller hamnar i sömn (förrutom mellan kl 03-07 på natten). har man ingen dator som kan stå på konstant är ju inte Plex ett alternativ.

Själv tycker jag att ifall man är samlare av film så är nog ett manuellt alternativ (yadis, zapitti etc) det bästa då man får en snyggare och mer flexibel lösning men är man en som jag som oftast "lånar" filmer så är Plex ett väldigt bra och enkelt alternativ (varför jag "lånar" tänker jag inte gå in på här men jag har mina anledningar).

plex pluginen i dune kommër aldrig bli lika snyggt som yadis då den bygger på dunes egna GUI. den lägger bara till omslag och info istället för mappar. men jag tycker det blir snyggt nog när man bytt ut bakgrundsbild och ändrat alla iconer till betydligt cleanare varianter.

ps: håller med om DuneX. det suger verkligen.

#1430

Postad 01 februari 2013 - 08:42

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

har man ingen dator som kan stå på konstant är ju inte Plex ett alternativ.


Funkar utmärkt på en hyfsad NAS också, 3 timmar för 3 filmer då är ngt fel. Man behöver heller inte transkoda på NASen (då måste man upp i pris) jag kör inget transkodat (inte ens till Samsung Galaxy S3an) då behövs ingen kraft i NAS.


samlare av film så är nog ett manuellt alternativ (yadis, zapitti etc) det bästa då man får en snyggare och mer flexibel lösning


Lade ner säkert 50 timmar på Dunex, Zappitti, Yadis och enligt mig den bästa (då iaf) movienizer.
Movienizer var riktigt schysst och den hade jag kunnat leva med men som dom andra tar det alldeles för lång tid och arbete (som jag inte har tid med).
Tycker faktiskt plex är betydligt snyggare och om nästa DUNE spelare kommer med en plexklient så kommer jag troligtvis att skaffa en.

#1431

Postad 01 februari 2013 - 08:55

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
vet inte vad det beror på emn att scrapa med Synolgyns egna video server går betydligt snabbare än PMS. tror att synologys variant även använder sig av dotrns kraft och sedan improterar till nasen när scrapningen är klar. många som har synology klagar på att PMS är sjukt segt!

men nu är det så att jag har iphone och ipad och dem stöder typ inga format därför MÅSTE man transcoda. men efter ett JB blir det fixat som jag skrev. då kommer inte transcoding behövas.

och när jag och eureka jämför utseende och information mellan plex och yadis är det DUNE versionerna av diverse "plugins" vi jämför! inte något annat.

#1432

Postad 01 februari 2013 - 09:43

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

men nu är det så att jag har iphone och ipad och dem stöder typ inga format därför MÅSTE man transcoda. men efter ett JB blir det fixat som jag skrev. då kommer inte transcoding behövas.


Direct streaming löser den biten utan att man måste ha en kraftfull NAS för transcoding.
Kan köra 720p och även 1080p mkv på min ipad (är det subtitles inkluderade då krävs transcoding och då hackar det dock)
Men men nog med OT.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 01 februari 2013 - 09:43.


#1433

Postad 01 februari 2013 - 12:12

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Direct streaming löser den biten utan att man måste ha en kraftfull NAS för transcoding.
Kan köra 720p och även 1080p mkv på min ipad (är det subtitles inkluderade då krävs transcoding och då hackar det dock)
Men men nog med OT.


du kan inte streama MKV till iPhone/iPad utan transcoding... men själv klarar jag av 1080p med subs och plex på min padda tack vare att jag kör PMS från min dator men den får jobba väldigt hårt hehe så det blir skönt när den slipper transcoda...

okej, enough med detta nu :)

#1434

Postad 02 februari 2013 - 11:27

mass
  • mass
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
0
Går det verkligen inte att få Dune att visa egna covers utan att använda externt program såsom man kunde i Tvixen? Om inte så är det en stor besvikelse på en sådan enkel sak!

Ola


#1435

Postad 02 februari 2013 - 22:59

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
nu fixar emplexer bd-iso iaf men inte bdmv... kommer väl snart får man hoppas. det är mycket kvar att göra med denna plugin. återkommer med uppdateringar.

#1436

Postad 03 februari 2013 - 07:27

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

nu fixar emplexer bd-iso iaf men inte bdmv... kommer väl snart får man hoppas. det är mycket kvar att göra med denna plugin. återkommer med uppdateringar.


Är det inte bättre du skapar en ny tråd om detta ? Jag själv skiter fullständigt i Plex för Dune och skall vi alla uppdatera varje liten framgång och release av YaDis, Zappiti, DuneX etc. i denna tråd också!!
Vill inte vara otrevlig :) men så länge inte Dune & Plex kan fixa synopsis så lär faller det lika platt som en pannkaka för mig.

Redigerat av Unregistereda7fc6b80, 03 februari 2013 - 07:28.


#1437

Postad 03 februari 2013 - 11:50

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Är det inte bättre du skapar en ny tråd om detta ? Jag själv skiter fullständigt i Plex för Dune och skall vi alla uppdatera varje liten framgång och release av YaDis, Zappiti, DuneX etc. i denna tråd också!!
Vill inte vara otrevlig :) men så länge inte Dune & Plex kan fixa synopsis så lär faller det lika platt som en pannkaka för mig.


om man ska hårdra det så är ju denna tråd från början bara för base/prime & center men har med tiden evolveras till den officiella dune allt i allo tråden.
Jag kommer fortsätta här då det är störst chans att andra som är intresserade kommer att se detta. det är många som tidigare rapporterat om nyheter, fått hjälp med yaDIS etc... dessutom så har de uppdateringar som kommit till emplexer varit av stor vikt. men jag kan vänta med att meddela nyheter tills jag känner att denna plugin innehåller de viktigaste funktionerna och är stabilare.

själv tyckte jag det var onödigt med en separat Base 3D tråd. nu behöver jag hålla koll på 2 trådar istället för en.

förresten så fixar emplexer synopsis. så länge plex har hittat dem (jag har en film som är fransk som den inte hittat synopsis, bara vilka skådespelare det är).

#1438

Postad 03 februari 2013 - 12:27

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0
Ok jag ger mig :)
Visa en skärmdump med ovan tack

#1439

Postad 03 februari 2013 - 16:18

robin8
  • robin8
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Jag hittar ingen info om storleken på Dune HD BASE 3D. Nån som vet?

#1440

Postad 03 februari 2013 - 16:37

cave
  • cave
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0

Jag hittar ingen info om storleken på Dune HD BASE 3D. Nån som vet?

http://cdon.se/hemelektronik/dune_hd_base_3d-22504310?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_se

Unit dimensions without legs(WxDxH),mm
430 x 252 x 49
Unit dimensions with legs (WxDxH),mm
430 x 252 x 55

#1441

Postad 03 februari 2013 - 18:04

robin8
  • robin8
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

http://cdon.se/hemel...ign=prisjakt_se

Unit dimensions without legs(WxDxH),mm
430 x 252 x 49
Unit dimensions with legs (WxDxH),mm
430 x 252 x 55


Tackar!!

#1442

Postad 03 februari 2013 - 19:55

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Ok jag ger mig :)
Visa en skärmdump med ovan tack


har ingen egen skärmdump men här ser du hur det ser ut
http://forums.plexap...-1359915383.jpg

som sagt, inte lika sexigt som yaDIS men fyller sin funktion. hoppas han nu bara kan implementera info om container, upplösning, ljud osv i denna vy.

#1443

Postad 03 februari 2013 - 20:15

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0
Det är dock det jag menar Ljudformat, upplösning mm kommer inte att fungera p.ga Dunes begränsningar!

#1444

Postad 03 februari 2013 - 23:18

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Det är dock det jag menar Ljudformat, upplösning mm kommer inte att fungera p.ga Dunes begränsningar!


men synopsis är en kort beskrivning om vad filmen handlar om ;)

all den infon går att se när man spelar filmen, tycker det inte borde vara några problem att kunna få med den i menyn då innan man spelar filmen. men vi får se. ifs så är det inget viktigt för mig men för att kunna flörta över fler användare förstår jag att det är nödvändigt ;)

Redigerat av beat_strandh, 03 februari 2013 - 23:18.


#1445

Postad 03 februari 2013 - 23:52

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0
Jag har inte testat varken yadis, zappiti eller plex, men jag kör med My Movies. Jag tycker att det fungerar bra med lite snygga bakgrundsbilder samt lite info om filmen och ljudspår etc. Det som jag tycker är en begränsning är att man inte kan bläddra ner och läsa hela beskrivningen av filmen, fast det kanske går om man laddar ner något annat användargränssnitt? :unsure:

Jag har Dune HD Max och filmerna som iso på WHS2011.

#1446

Postad 04 februari 2013 - 22:15

robin8
  • robin8
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
En fråga ang. Dune HD Base 3D:

Är det möjligt att sätta i en tom 3,5 HDD och sen överföra t ex filmer till den från datorn genom nätvärket?

#1447

Postad 05 februari 2013 - 10:29

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Base 3D is equipped with an internal 3.5” SATA HDD bay!
Ja blir då svaret på din fråga robin8! Utan att verka otrevlig ;)

#1448

Postad 05 februari 2013 - 10:37

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0
Fast jag uppfattade inte frågan som om det gick att montera en hårddisk i spelaren, frågan var om man kan kopiera filmer till den. Min uppfattning är att man kan göra det, men jag har inte testat själv så jag ska inte säga helt säkert.

Redigerat av Erik_N, 05 februari 2013 - 10:37.


#1449

Postad 05 februari 2013 - 13:46

robin8
  • robin8
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Fast jag uppfattade inte frågan som om det gick att montera en hårddisk i spelaren, frågan var om man kan kopiera filmer till den. Min uppfattning är att man kan göra det, men jag har inte testat själv så jag ska inte säga helt säkert.


Precis! Det var min fråga. Klart jag vet att det går att sätta i en hårddisk i den!!

Tack för svaret Erik_N. Jag får leta vidare. Vore ju kanon om det gick att göra. Smidigt.

Crazyberra: Läs frågan ordentligt innan du svarar! Tack!

Redigerat av robin8, 05 februari 2013 - 13:48.


#1450

Postad 05 februari 2013 - 13:52

Unregistered7e1dc52c
  • Unregistered7e1dc52c
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

Precis! Det var min fråga. Klart jag vet att det går att sätta i en hårddisk i den!!

Tack för svaret Erik_N. Jag får leta vidare. Vore ju kanon om det gick att göra. Smidigt.

Crazyberra: Läs frågan ordentligt innan du svarar! Tack!

En fråga ang. Dune HD Base 3D:

Är det möjligt att sätta i en tom 3,5 HDD och sen överföra t ex filmer till den från datorn genom nätvärket?

Absolut, du kan stoppa i (och formatera) hårddisken i Dunespelaren och kopiera från dator till Dune antingen från Dunens gränssnitt eller dators vanliga utforskare (om du delat ut Dunens hårddisk) men det går med största sannolikhet betydligt snabbare om du kopplar in hårddisken direkt till datorn via USB eller helst SATA.

/V-man



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.