Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, vet ni vad det är ?

2357 svar till detta ämne Högtalare Intelligent sound
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Proson Stratego 212SA (Golvhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro II (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Intelligent Sound IS 815 Pro Mkll (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Intelligent Sound IS8 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#1901

Postad 17 augusti 2022 - 13:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 1

Men va fan var det för review ??

 

Hehe, nästan i nivå med What Hifi. ;) 



#1902

Postad 17 augusti 2022 - 13:29

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 2

Hehe, nästan i nivå med What Hifi. ;)

:D  :D  :D



#1903

Postad 21 augusti 2022 - 18:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 3

Ser inte ens ut som om det är samma montering på alla M15 :blink:

 

Fast filtret gör väl förstås att det inte spelar någon roll. Diskanten kunde säkert lika gärna suttit på baksidan ;)

 

En uppdatering från IS Facebook. Nu kör de högtalarna rakt liggande/stående. Banddiskant med 45 graders lutning.  :rolleyes:

 

Korrekt lyssningsposition: (?) ;)

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-08-21 kl. 19.21.45.png   153,42K   1 Antal nerladdningar

 

Intill står en annan högtalare med samma element, där diskanten är rätt monterad.

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-08-21 kl. 18.52.55.png   603,16K   0 Antal nerladdningar



#1904

Postad 21 augusti 2022 - 19:10

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 3
Det är ju såklart så att man får korrekt ljud när man ligger i soffan med huvudet på armstödet och lyssnar 😂

#1905

Postad 21 augusti 2022 - 20:03

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 2

Eller så har dom inga vinklade stativ hemma, hur som - det här är Skitkul  :D



#1906

Postad 21 augusti 2022 - 20:06

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 2

Och intelligent sound ligger på precis samma nivå som intelligent design



#1907

Postad 21 augusti 2022 - 21:26

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 634 inlägg
  • 1
Var väl för jobbigt att bygga foten som tidigare använts eller kanske inte så noga? Vad vet jagBifogad fil  F947575B-11B6-42C3-ADDF-A835F53BFE0F.jpeg   159,6K   0 Antal nerladdningar

#1908

Postad 22 augusti 2022 - 09:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 1

Texten i deras senaste Facebook-post är också lite "intressant". ;)

 

Det är mycket uppskattat att få texter från nöjda kunder.

I detta fallet köpte han ett par IS8 Pro MKII. (Samma som Petter håller handen på.)
...
Har sedan dess i vuxen ålder prövat det mesta i högtalarväg, har haft/har Magnepan, Quad ESL, KEF, Dynaudio, B&W, JBL, Audio Pro, Yamaha, Pioneer, Marantz, Bose mm mm Det mesta från 70-talet.
...
Jag åkte hem och läste. Blev förbluffad, allt lät så totalt osannolikt som stod på deras hemsida, talade emot allt jag lärt mig om högtalare men jag hade ju hört på dessa högtalare med mina egna öron (man måste trots allt lita på sina egna öron) och kontaktade företaget för en demo i Kungsängen.
 
Efter det blev jag övertygad, speciellt efter ett litet test som bekräftade det jag hört.
Nu är jag lycklig ägare till ett par …. och ingenting annat jag har är i närheten.
 
Jag är faktiskt chockad. Jag har en högtalarväxel så jag kan göra A/B test, ärligt talat så låter allt annat jag har inte bra…..
Detta är jobbigt att uppleva eftersom jag satsat så mycket på mina 70-tals högtalare,
...
Någon annan som hört Intelligent Sounds högtalare?
 
 
Ja, inte alls suspekt. Varför skulle någon kontakta IS, berömma deras högtalare och sen fråga om någon har hört de? Borde inte IS rimligtvis ha lyssnat på sina egna högtalare?  :lol:
 
Dessutom är det ju passande att han har en högtalarväxel, något som IS precis har installerat. De två tidigare inläggen visar det.
 
Och sen kommer hela raden av högtalartillverkare som vanligt, men den här gången 70-tals högtalare. Visst behöver det inte låta dåligt bara för att de är gamla, men det har faktiskt hänt en del på 50 år. Lägg därtill åldrande material i element och delningsfilter.

Redigerat av Ageve, 22 augusti 2022 - 09:26.


#1909

Postad 22 augusti 2022 - 12:33

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 1

Åldras inte högtalare som fioler, blir bättre med åren ??

*jösses vilket svammel*



#1910

Postad 22 augusti 2022 - 14:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 1

Åldras inte högtalare som fioler, blir bättre med åren ??

 

Eller mögelost. ;)

 

Skämt och sido så varierar det. På 50 år gamla högtalare kan mycket vara "slut", t ex skumkanter som har vittrat sönder, filterkomponenter som har åldrats, lim som har torkat, skumgummi-dämpning som har lösts upp osv. Materialet i spider osv var också mindre optimalt ibland sett till åldrande. På 90-talet var det vanligt med ferrofluid i diskanterna, som torkade vilket gav lägre diskantnivå och/eller dist med tiden. Vanligt på en del B&W-modeller t ex.

 

När det gäller filterkomponenter så håller de överlag rätt länge sedan 90-talet. Har t ex mätt på en del Bennic elektrolyter som sitter i många högtalare. De har alla legat inom specen efter 20-25 år, både kapacitans och ESR.

 

Men det skulle inte förvåna mig om de kinesiska noname som sitter i många (edit: oftast billiga) högtalare nuförtiden åldras sämre iofs.


Redigerat av Ageve, 22 augusti 2022 - 16:11.


#1911

Postad 29 augusti 2022 - 16:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 2

Veckans uppdatering. Fler Vistron, eh... IS klara för leverans.  ;)

 

Denna vecka har vi gjort klart ett antal IS Monitor 4 E. De har blåtand, två analoga ingångar samt en optisk ingång. En basmodul finns i samma serie.

 

"Gjort klart" = packat upp ur kartongerna utgår jag ifrån*, med tanke på att de inte visar några bilder där de är isärplockade, som de alltid brukar göra annars. Ingen bild på något inlimmat/ingrusat filter heller.

 

* Som vanligt är insatta välkomna att kommentera om det inte stämmer.

 

Bifogad fil  301946480_7910404465699497_2836108059881323733_n.jpeg   136,02K   0 Antal nerladdningar

 

 



#1912

Postad 29 augusti 2022 - 17:39

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Monitor 4 levereras i kartong men utan delningsfilter. Intelligent sound packar mycket riktigt upp och monterar in sina filter och dämpmaterial och slutligen packar ner i kartong igen. jag kan nästa gång jag besöker Petter fota och lägga upp, så du ser hur klumparna (filtret) ser ut. Det är rätt tight i lådan där förstärkaren sitter men den får plats :)

#1913

Postad 29 augusti 2022 - 18:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Monitor 4 levereras i kartong men utan delningsfilter. Intelligent sound packar mycket riktigt upp och monterar in sina filter och dämpmaterial och slutligen packar ner i kartong igen. jag kan nästa gång jag besöker Petter fota och lägga upp, så du ser hur klumparna (filtret) ser ut. Det är rätt tight i lådan där förstärkaren sitter men den får plats :)

 

Det hade helt klart varit intressant. Som jag skrev var slutsatsen pga brist på bilder och info.

 

Det är ju redan en kompromiss med så små aktiva högtalare*. Den ena har slutsteg som tar upp det mesta av utrymmet, dvs den verkliga lådvolymen blir mindre än i den passiva.

 

* Hemhögtalare då. Studiomonitorer har alltid ett slutsteg per högtalare.


Redigerat av Ageve, 29 augusti 2022 - 18:36.


#1914

Postad 29 augusti 2022 - 19:58

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 0

Ageve, vet du om orginalet har aktivt eller passivt filter ?
Att hiva in ett fysiskt större filter riskerar att justera avstämningen ganska mycket då det är en liiiten låda.



#1915

Postad 29 augusti 2022 - 20:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 1

Ageve, vet du om orginalet har aktivt eller passivt filter ?
Att hiva in ett fysiskt större filter riskerar att justera avstämningen ganska mycket då det är en liiiten låda.

 

Passivt.

 

Förstärkaren tar upp en stor del av lådans utrymme.

 

Bifogad fil  IMG_7456.png   548,71K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  IMG_7458.png   666,79K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  IMG_7485.png   1,24MB   0 Antal nerladdningar

 

Delningsfiltret sitter på sidan för att slutsteget ska få plats:

 

Bifogad fil  IMG_7478.png   1,17MB   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  IMG_7483.png   658,31K   0 Antal nerladdningar

 

IS och Monacor (för att visa lådans storlek). IS har porten på framsidan. Vistron levererar enligt kundens önskemål om portplacering och logo osv:

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-08-29 kl. 21.44.30.png   156,94K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  Skärmavbild 2022-08-29 kl. 21.44.50.png   195,08K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 29 augusti 2022 - 21:03.


#1916

Postad 29 augusti 2022 - 21:14

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlägg
  • 3

Det spelar ingen roll om det inte blir kvar någon volym i lådan!  IS filter löser det lätt som en plätt!

 

Jag har ingen möjlighet att åka till IS och testa deras prylar men jag tar gärna emot ett par av deras magiska konstruktioner för provlyssning här hemma.

Det hade varit fantastiskt att få hem ett par "IS" moddade vs orignal att prova i min naturliga miljö.

Jag betalar gärna frakt tur och retur och kan sträcka mig till att lägga handpenning på hela beloppet om så krävs för att garantera återlämmning.


Redigerat av somoene2, 29 augusti 2022 - 21:18.


#1917

Postad 30 augusti 2022 - 16:06

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Säger som IS-fansen: Du får ringa Petter. ;) 

 

Nummer finns på deras FB.



#1918

Postad 30 augusti 2022 - 16:13

trummis
  • trummis
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Pang sa det! Nytt jobb, ny lön och nya högtalare. Är som ni vet relativt ny med sånt här, men jag är sjukt nöjd! Stack förbi hifiklubben för att jämföra, men mitt minne sa mig att jag gjorde ett sjysst köp! Det blev ett par såna där i ek från Petter. Det innebär att jag lägger ned min nyfikenhet, sällar mig som en lokalpatriot som stöttat ett lokalt företag och undrar - vet någon en tråd om sjyssta dacar? 😂

#1919

Postad 30 augusti 2022 - 16:34

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlägg
  • 2

Pang sa det! Nytt jobb, ny lön och nya högtalare. Är som ni vet relativt ny med sånt här, men jag är sjukt nöjd! Stack förbi hifiklubben för att jämföra, men mitt minne sa mig att jag gjorde ett sjysst köp! Det blev ett par såna där i ek från Petter. Det innebär att jag lägger ned min nyfikenhet, sällar mig som en lokalpatriot som stöttat ett lokalt företag och undrar - vet någon en tråd om sjyssta dacar? 😂

 

:lol:  :lol:  :lol:



#1920

Postad 30 augusti 2022 - 18:00

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 3

Kul om du är nöjd, men det var väl modellen som "inte var testad i labbet", för 62500kr?

 

Alla jobbar dock inte i studio och de kan vilja ha lite mer bas (sådär som på fest, ni vet.

Denna högtalare är en prototyp med detta syfte – att spela rent och ge lite mer bas.

Det finns volym på basenheten och lådorna består av massiv ek.

 

Det hade varit intressant att veta vilka högtalare du jämförde med. Det finns ju en del att välja på för de pengarna.

 

Focal Aria 948:

https://www.hembiobu...focal-aria-948/

 

Revel F208:

https://taktoton.com...orma3-f208.html

 

KEF LS60:

https://www.referenc...rodukt/kef-ls60

 

Monitor Audio Gold 300 5G:

https://www.referenc...dio-gold-300-5g

 

JBL HDI-3800:

https://www.referenc...thesis-hdi-3800

 

För att nämna några.

 

Stack förbi hifiklubben för att jämföra, men mitt minne sa mig att jag gjorde ett sjysst köp!

 

Jag brukar iofs föredra att lyssna innan jag handlar, inte efter, men alla är vi olika.

 

Angående DAC så har väl Svalander nåt som IS brukar använda. ;) 


Redigerat av Ageve, 30 augusti 2022 - 18:40.


#1921

Postad 31 augusti 2022 - 06:57

trummis
  • trummis
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
En annan sådan, men en som inte är testad i labbet stämmer bra. Köpte en av de billigare modellerna dock, vill inte ha för mycket bas (jag bor ju i lägenhet och har grannar under) så det blev 40 papp drygt för högtalarna och sen behövdes ju kablar. Det jag letar hos en högtalare avspeglas ju mycket i vad mina favoritartister låter som i högtalarna, så jag kommer nog byta både en och två gånger i framtiden. Jag förstår att andra kan tycka annat eller äga högtalare av andra skäl, men om pink Floyd och Daft punk låter som jag tänker att de ska låta är jag nöjd och har en bra kväll.


La inte modellnamnet på minnet, men b&w har ju en i den prisklassen som ser ut som proson tänkte jag säga. (Är för ung för proson, men har ju sett bilder här 😀🙌) och ja, det är en ironisk nickning på det skämtet, jag fattar ju att proson inte har samma kvalitet.

Nåja, vi ses i förstärkardelen av forumet. Jag har liksom inga argument eller annat att tjafsa om, smaken är som baken och jag gillar ek och mina artister när de spelas i denna högtalare. Tack för en intressant läsning, och lycka till i ert sökande efter det perfekta ljudet 🙌
Tjolahopp!

#1922

Postad 31 augusti 2022 - 09:28

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Fantastiskt. Finns det några bilder på systemet? Mycket text, inget bevis.

#1923

Postad 31 augusti 2022 - 09:39

trummis
  • trummis
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Ni kan ju inte be om bilder jag inte tagit, det blir ju bara pinsamt - men vi bjuder på den! 😂 det bästa jag har är högtalarna i bakgrunden med lite rökta ribs i förgrunden.

Bifogad fil(er)



#1924

Postad 31 augusti 2022 - 09:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Ja, det är som sagt kul om du är nöjd. Undrar bara varför du inte jämförde med andra högtalare innan du köpte de, med tanke på att du, som du skrev "Är relativt ny med sånt här".

 

Visst, lyssning i butik är knappast optimalt, och låter högtalarna inte som man är van vid så går ljudminnet in och tolkar det som mindre bra (t ex om man har lyssnat på loudnessljud eller hissad diskant länge). Upprepad lyssning, åtminstone på liknande modeller från samma tillverkare, i olika rum är det som gäller om man ska hitta högtalare som man blir nöjd med.

 

På dina argument verkar det mer som att du stödköper de för att du är "lokalpatriot", och du är då beredd att se bortom det faktum att hela IS koncept med hemliga mätningar och specialanpassat filter från ett norskt lab osv, inte gäller denna högtalaren.

 

Se det inte som ett påhopp, för det är inte menat så. Tycker bara det är trist att se hur du är helt okritisk i denna tråden.

 

så det blev 40 papp drygt för högtalarna och sen behövdes ju kablar.

 

Ok, lite billigare då, men fortfarande inte så långt ifrån de ovan.

 

Hur dyra kablar sålde de till dig?

 

La inte modellnamnet på minnet, men b&w har ju en i den prisklassen som ser ut som proson tänkte jag säga. (Är för ung för proson, men har ju sett bilder här ) och ja, det är en ironisk nickning på det skämtet, jag fattar ju att proson inte har samma kvalitet.

 

De är ingen personlig favorit, men de ser verkligen inte ut som Proson. Lite lustigt att du nämner det dock, för de du har köpt har väl just Proson-element? Om jag inte blandar ihop de då. De har många modeller nuförtiden. ;)

 

Det var dessa jag tänkte på...

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-08-31 kl. 11.15.01.png   281,98K   0 Antal nerladdningar

 

... som kostar 40k och har element från dessa (Genexxa Mira 6.2, samma tillverkare som Proson, JWS osv):

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-08-31 kl. 11.29.58.png   379,3K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 31 augusti 2022 - 10:33.


#1925

Postad 31 augusti 2022 - 10:45

trummis
  • trummis
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Ja, det är som sagt kul om du är nöjd. Undrar bara varför du inte jämförde med andra högtalare innan du köpte de, med tanke på att du, som du skrev "Är relativt ny med sånt här".

 

Visst, lyssning i butik är knappast optimalt, och låter högtalarna inte som man är van vid så går ljudminnet in och tolkar det som mindre bra (t ex om man har lyssnat på loudnessljud eller hissad diskant länge). Upprepad lyssning, åtminstone på liknande modeller från samma tillverkare, i olika rum är det som gäller om man ska hitta högtalare som man blir nöjd med.

 

På dina argument verkar det mer som att du stödköper de för att du är "lokalpatriot", och du är då beredd att se bortom det faktum att hela IS koncept med hemliga mätningar och specialanpassat filter från ett norskt lab osv, inte gäller denna högtalaren.

 

Se det inte som ett påhopp, för det är inte menat så. Tycker bara det är trist att se hur du är helt okritisk i denna tråden.

Jag ser det absolut inte som ett påhopp. Det har varit väldigt givande att följa tråden :) Jag ser det inte som att jag struntat alls i kritiken, jag stör mig bara inte på de hemliga mätningarna. Jag tänker att folk får mäta lite hur de vill, men liksom behöver backa upp det med ett ljud jag gillar. 

Som sagt - artisterna jag lyssnar mest på låter bra här och det är vad som är viktigt för mig. Jag kommer säkert byta både vad jag lyssnar på och med vilka högtalare med åren, så det här är väl början på min resa där jag lämnar elgigantens "hifi" bakom mig och blickar framåt.

 

Yes, det är proson-element på dessa (i alla fall mellanregistret). Tror det är monacor som står för baselementet och diskanten har jag skummat lite för mycket här för att kunna säga säkert. (Du ser, jag har lyssnat ändå!) Det blir bara lite för många aspekter att läsa på om och för den delen mycket maknadsföring att ta ställning till.

 

Jag älskar whisky, och ju nördigare jag blir desto mer inser jag att jag ska köpa det jag gillar istället för med någon häftig detalj. Med det sagt körde jag samma logik här, i liked it and i bought it - utan nördanalysen. 

 

Mer än så kan jag inte skriva här på arbetstid - särskilt inte när jag borde leta dac eller uppgradera onkyon som sett sina bästa dagar ;)



#1926

Postad 31 augusti 2022 - 11:25

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Jag ser det absolut inte som ett påhopp. Det har varit väldigt givande att följa tråden :) Jag ser det inte som att jag struntat alls i kritiken, jag stör mig bara inte på de hemliga mätningarna. Jag tänker att folk får mäta lite hur de vill, men liksom behöver backa upp det med ett ljud jag gillar.
Som sagt - artisterna jag lyssnar mest på låter bra här och det är vad som är viktigt för mig. Jag kommer säkert byta både vad jag lyssnar på och med vilka högtalare med åren, så det här är väl början på min resa där jag lämnar elgigantens "hifi" bakom mig och blickar framåt.

Yes, det är proson-element på dessa (i alla fall mellanregistret). Tror det är monacor som står för baselementet och diskanten har jag skummat lite för mycket här för att kunna säga säkert. (Du ser, jag har lyssnat ändå!) Det blir bara lite för många aspekter att läsa på om och för den delen mycket maknadsföring att ta ställning till.

Jag älskar whisky, och ju nördigare jag blir desto mer inser jag att jag ska köpa det jag gillar istället för med någon häftig detalj. Med det sagt körde jag samma logik här, i liked it and i bought it - utan nördanalysen.

Mer än så kan jag inte skriva här på arbetstid - särskilt inte när jag borde leta dac eller uppgradera onkyon som sett sina bästa dagar ;)


Hej! Har du testat någon modell av G-dis dacar? Om inte kanske det kan vara nåt att kika på. Mvh

#1927

Postad 01 september 2022 - 07:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

edit: Hoppsan, dubbelpost. 


Redigerat av Ageve, 01 september 2022 - 11:39.


#1928

Postad 01 september 2022 - 08:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Jag tänker att folk får mäta lite hur de vill, men liksom behöver backa upp det med ett ljud jag gillar.

 

Fast nu var ju problemet att de inte har mätt och applicerat sin "magi" på dina högtalare. Det är svårt att komma ihåg allt de skriver, men om jag minns rätt så tog de filtret till en mindre golvare (Proson-baserad) och satte det i en mycket större låda, och lade till ett extra, större baselement.

Det är en rätt stor kontrast till det som har skrivits tidigare i tråden, där IS snickare beskrev hur han fick skrota lådor för att elementens placering var 1 centimeter fel, vilket då (enligt IS) inte skulle fungera med deras filter.
 

Som sagt - artisterna jag lyssnar mest på låter bra här och det är vad som är viktigt för mig. Jag kommer säkert byta både vad jag lyssnar på och med vilka högtalare med åren, så det här är väl början på min resa där jag lämnar elgigantens "hifi" bakom mig och blickar framåt.

 

Tolkar det som att du inte lyssnade på andra högtalare före köp. Det är såklart upp till dig, men hur vet du då att dessa låter bättre på musiken du gillar?
 

Yes, det är proson-element på dessa (i alla fall mellanregistret). Tror det är monacor som står för baselementet och diskanten har jag skummat lite för mycket här för att kunna säga säkert. (Du ser, jag har lyssnat ändå!) Det blir bara lite för många aspekter att läsa på om och för den delen mycket maknadsföring att ta ställning till.

 

Om det är modellen jag tror, så är det mellanregister och diskant från Proson. Ta gärna en bättre bild när du har tid. ;)

 

 

Hej! Har du testat någon modell av G-dis dacar? Om inte kanske det kan vara nåt att kika på. Mvh

 

 
IS säljer de, ja. ;)
 
Det största problemet är att de inte använder översampling. Det är en omodern design som fortfarande används av en del "audiofiler", eftersom de tror att det ger bättre ljud. Argumenten för det bygger på okunskap om ringing osv.
 
Det enda de åstadkommer är dock högre distorsion.
 
Här är ett exempel, från en tillverkare som annars gör DACar som presterar bra. De gjorde denna för att kunna sälja till de som tror på non-oversampling myten.
 
 
Här är en modern konstruktion från samma tillverkare. Priset är 1/8 av den ovan, och prestandan är, på alla parametrar, mycket bättre:
 
 
Observera att det finns betydligt värre exempel på non-oversampling DACs. SMSL ovan är ovanligt bra. En av de sämsta är från PS Audio. Men där beror det på mer än bara bristen på översampling.  ;)

Redigerat av Ageve, 01 september 2022 - 09:07.


#1929

Postad 01 september 2022 - 10:45

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0


Fast nu var ju problemet att de inte har mätt och applicerat sin "magi" på dina högtalare. Det är svårt att komma ihåg allt de skriver, men om jag minns rätt så tog de filtret till en mindre golvare (Proson-baserad) och satte det i en mycket större låda, och lade till ett extra, större baselement.

Det är en rätt stor kontrast till det som har skrivits tidigare i tråden, där IS snickare beskrev hur han fick skrota lådor för att elementens placering var 1 centimeter fel, vilket då (enligt IS) inte skulle fungera med deras filter.


Tolkar det som att du inte lyssnade på andra högtalare före köp. Det är såklart upp till dig, men hur vet du då att dessa låter bättre på musiken du gillar?


Om det är modellen jag tror, så är det mellanregister och diskant från Proson. Ta gärna en bättre bild när du har tid. ;)


IS säljer de, ja. ;)

Det största problemet är att de inte använder översampling. Det är en omodern design som fortfarande används av en del "audiofiler", eftersom de tror att det ger bättre ljud. Argumenten för det bygger på okunskap om ringing osv.

Det enda de åstadkommer är dock högre distorsion.

Här är ett exempel, från en tillverkare som annars gör DACar som presterar bra. De gjorde denna för att kunna sälja till de som tror på non-oversampling myten.

https://www.audiosci...-r2r-dac.30277/

Här är en modern konstruktion från samma tillverkare. Priset är 1/8 av den ovan, och prestandan är, på alla parametrar, mycket bättre:

https://www.audiosci...c-review.16150/

Observera att det finns betydligt värre exempel på non-oversampling DACs. SMSL ovan är ovanligt bra. En av de sämsta är från PS Audio. Men där beror det på mer än bara bristen på översampling. ;)


Ok glöm mitt förlag🙃

#1930

Postad 03 september 2022 - 16:34

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Här kommer bilder på filtret till Monitor 4. Mer bilder från en öppen högtalare kommer en annan gång.

Bifogad fil(er)



#1931

Postad 03 september 2022 - 17:07

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 2

Detta är tamigfan det värsta scam jag sett faktiskt. Ett grusfilter till Proson-element och pris upphöjt med en tiopotens….

Helt fantastiskt.



#1932

Postad 03 september 2022 - 17:11

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 2

Detta är tamigfan det värsta scam jag sett faktiskt. Ett grusfilter till Proson-element och pris upphöjt med en tiopotens….

Helt fantastiskt.

Lägg sedan till rappakaljan med Vistron.
Det är direkt Äckligt att lura på folk sådana här skitgrejjer, men inte olagligt...



#1933

Postad 03 september 2022 - 17:23

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Detta är tamigfan det värsta scam jag sett faktiskt. Ett grusfilter till Proson-element och pris upphöjt med en tiopotens….
Helt fantastiskt.


Nu är detta filter inte till några proson högtalare, utan just till monitor 4.

#1934

Postad 03 september 2022 - 17:35

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Lägg sedan till rappakaljan med Vistron.
Det är direkt Äckligt att lura på folk sådana här skitgrejjer, men inte olagligt...


Är inte ljudet viktigast?? Du vet väl att filtret är den viktigaste delen i en högtalare. Du kan väl inte avgöra hur något låter genom att gissa eller kolla på bilder om en högtalare!

När det gäller Proson modellerna så låter de verkligen inte som original Proson. Jag tror faktiskt att om ni hade lyssnat på dessa utan att faktiskt veta vad det var för högtalare ni lyssnat på, aldrig hade kunnat gissa att det var en högtalare baserad med Proson element.

#1935

Postad 03 september 2022 - 18:00

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Här kommer bilder på filtret till Monitor 4. Mer bilder från en öppen högtalare kommer en annan gång.

Rökta ribs en bit upp såg godare ut men känns lika vettigt att stoppa in i en högtalare som en aladåb av grus... :D


Redigerat av Brinke, 03 september 2022 - 18:14.


#1936

Postad 03 september 2022 - 18:29

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Rökta ribs en bit upp såg godare ut men känns lika vettigt att stoppa in i en högtalare som en aladåb av grus... :D

😁

#1937

Postad 03 september 2022 - 19:05

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 2

Är inte ljudet viktigast?? Du vet väl att filtret är den viktigaste delen i en högtalare. Du kan väl inte avgöra hur något låter genom att gissa eller kolla på bilder om en högtalare!

När det gäller Proson modellerna så låter de verkligen inte som original Proson. Jag tror faktiskt att om ni hade lyssnat på dessa utan att faktiskt veta vad det var för högtalare ni lyssnat på, aldrig hade kunnat gissa att det var en högtalare baserad med Proson element.

Så alla Vistron får nya filter ?
Källa på det ?

Jag kan aldrig övertala dig då du är "troende" men för oss andra med båda benen i verkligheten vet följande.
Det finns bara ett visst antal olika sätt man kan bygga ett analogt filter, det är en elektrisk krets med filterfunktion varken mer eller mindre.
Import av skräphögtalare som säljs dyrt.
Proson med det magiska filtret som sälja dyrt.


Var är patentet för filtret  - svaret brukar vara något i stil med att dom inte vill det för bla bla
Och för att bygga otroligt bra högtalare, så går det inte speciellt bra för IS - se det förväntade svaret ovan.
Så det är nog inte så många som faktiskt tycker att det låter utan förstår att det låter apa.
Jag arbetade ganska många år som hifi/hembio installatör och vet hur lätt det är att snacka bort någon.

En sak jag har undrat, om nu filtret Verkligen kan göra underverk, varför inte bygga något seriöst, gå All In ?
Dom kanske inte har råd, eller snarare vinsten hade inte blivit lika hög - men vad vet jag ?

För mig personligen så bryr jag mig noll o intet om hur dom låter - hela affärsmodellen suger babianrumpa och det är något jag inte vill vara del av.



#1938

Postad 03 september 2022 - 19:51

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Så alla Vistron får nya filter ?
Källa på det ?

Jag kan aldrig övertala dig då du är "troende" men för oss andra med båda benen i verkligheten vet följande.
Det finns bara ett visst antal olika sätt man kan bygga ett analogt filter, det är en elektrisk krets med filterfunktion varken mer eller mindre.
Import av skräphögtalare som säljs dyrt.
Proson med det magiska filtret som sälja dyrt.


Var är patentet för filtret - svaret brukar vara något i stil med att dom inte vill det för bla bla
Och för att bygga otroligt bra högtalare, så går det inte speciellt bra för IS - se det förväntade svaret ovan.
Så det är nog inte så många som faktiskt tycker att det låter utan förstår att det låter apa.
Jag arbetade ganska många år som hifi/hembio installatör och vet hur lätt det är att snacka bort någon.

En sak jag har undrat, om nu filtret Verkligen kan göra underverk, varför inte bygga något seriöst, gå All In ?
Dom kanske inte har råd, eller snarare vinsten hade inte blivit lika hög - men vad vet jag ?

För mig personligen så bryr jag mig noll o intet om hur dom låter - hela affärsmodellen suger babianrumpa och det är något jag inte vill vara del av.


Oj någon som vaknat på fel sida!

Vad snackar du om?? Alla vistron högtalare??? Det är ju bara IS monitor 4 som får sina egna filter och ingen annan. Du behöver inte övertyga mig. Jag vet vad jag själv gillar och inte gillar. Har testat och jämfört så många olika högtalare så jag vet vad Intelligent Sound gör med ljudet. Köp det du gillar jag jag köper det jag gillar så är alla nöjda. Vad har du själv för högtalare??

#1939

Postad 03 september 2022 - 20:04

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlägg
  • 0

Tror definitivt inte att Johan b-lund vaknat på fel sida. Hans analys är spot on :P

Ett Proson element kan aldrig bli bättre än den ursprungliga konstruktionen. Att "färga" om ljudet med ett "eget" filter...  punkt.

 

Jag vänder mig återigen till IS folket och ber dom läsa post  #1917 på denna sida.

Antar ni frågan?  Jag jämför mer än gärna "ert" par mot ett orört par i min hemmamiljö där jag även kan jämföra mot mina egna högtalare.



#1940

Postad 03 september 2022 - 20:47

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Proson element kan aldrig bli bättre än den ursprungliga konstruktionen. Att "färga" om ljudet med ett "eget" filter... punkt.


Du har rätt i att elementen inte kan bli bättre men filtret som styr elementen kan byggas bättre och därmed ändra ljudkvaliteten. Jag har själv lyssnat på Proson original vs IS version och det går inte att jämföra ljudmässigt. Har du testat så du vet?? Det är lätt att sitta bakom ett tangentbord och ryggduka med andra som tror sig veta utan att ens ha lyssnat.

#1941

Postad 03 september 2022 - 20:54

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlägg
  • 0

Går det inte lika bra att justera frekvenskurvan med en eq? ;)

Varför bygger man med skithögtalare?  Varför inte steppa upp och ta en riktigt bra högtalare och göra den superb?


Redigerat av somoene2, 03 september 2022 - 20:56.


#1942

Postad 03 september 2022 - 21:17

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 2

Oj någon som vaknat på fel sida!

Vad snackar du om?? Alla vistron högtalare??? Det är ju bara IS monitor 4 som får sina egna filter och ingen annan. Du behöver inte övertyga mig. Jag vet vad jag själv gillar och inte gillar. Har testat och jämfört så många olika högtalare så jag vet vad Intelligent Sound gör med ljudet. Köp det du gillar jag jag köper det jag gillar så är alla nöjda. Vad har du själv för högtalare??

Jag har absolut inte vaknat på fel sida.
Då är ju fallet Vistron långt värre än vad jag trodde att det var.
Rebranding är inte olagligt, att lägga på 10000kr (eller vad det nu är) är heller inte olagligt - det är osmakligt.
Nu är det ingen av oss som vet om det verkligen sitter Proson original element - kan ju vara andra även om konerna är samma ?

Men återigen, hela grejen med Vistron är bara fel men det är inget vi kan göra åt - jo hålla oss så långt bort från skojjarna det bara går.
Smak och tycke är upp till var o en, du gillar dom så skarpt att du känner att du måste svara o hålla lyktan uppe.
Och med det tycker du även att det är ok att lura folk på deras pengar.....

Om jag nu lugnar mig lite (puh), ett filter kan inte ha den påverkan IS säger, det är omöjlig.
Du kan notcha, sänka ett element (blir fördröjning) och justera branthet - thats it.
Ett seriellt filter är nog det mest udda man kan ha o är inte speciellt vanligt för dom är komplexa.
Bra läsning: https://www.eltim.eu...aker design.pdf

Vad har mina egna högtalare med det här o göra ?



#1943

Postad 03 september 2022 - 21:26

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlägg
  • 3

Medan Mr_Dan funderar och tar 20min på sig att svara så kan jag lägga till lite till. (verkar som att han gav upp med svaret också)

 

Proson = skräp. Duger på sin höjd till att spela med på en fest där folk är mer intresserade av allt annat än ljud.

IS har i år hävdat att "deras" omarbetade högtalare med filter är grymt bra.  Varför inga seriösa tester i branschen?

Jag har aldrig någonsin sett ett högtalartest med IS bland andra märken. IS har funnits rätt länge nu. Om man är så övertygad om att man har något ingen annan har borde man inte då få ut budskapet?

 

Jag kan och har redan haft uppe mängder med argument och frågor i denna tråd men aldrig fått ett svar från IS.

Borde man inte värna om det man är så himla bra på och bevisa detta?

 

Du som köpt ett par Proson till överpris (dom är inte ens värda det dom kostar i originalutförande)  Köpte du dom utan att ens sondera marknaden bland välkända etablerade och testade högtalare?

 

Jag vill inte vara den som är den men jag tror inte ett skit på vad du skriver. Jag får mer känslan av att du på något sätt är involverad med dom.



#1944

Postad 03 september 2022 - 21:37

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Går det inte lika bra att justera frekvenskurvan med en eq? ;)
Varför bygger man med skithögtalare? Varför inte steppa upp och ta en riktigt bra högtalare och göra den superb?


Det har du rätt i varför de inte väljer att bygga en högtalare med bättre grundmaterial. Jag hade också velat det men tyvärr inte 😔

Tyvärr går det inte att rädda ett dåligt konstruerat filter med en eq. Det går väl inte ändra de elektriska parametrarna som tex delningsfrekvens, fasgång, impedans, dämpning av resonanser i elementen?

#1945

Postad 03 september 2022 - 21:49

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlägg
  • 1

Så alla andra filtertillverkare i världen missar något som IS har hittat? Borde skrivas spaltmeter om detta isf bland alla hifi tidningar etc.

Återigen, varför inte sätta IS filtret i en bra högtalare istället för marknadens billigaste skräp?  Det är ju inte så att en Proson högtalare känns värd 40k bara för att man stoppat in ett annat filter eller? 

 

Jag har skrivit ett inlägg till ovan med flera frågor.  kommentar på det?



#1946

Postad 03 september 2022 - 21:51

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0


Men återigen, hela grejen
Och med det tycker du även att det är ok att lura folk på deras pengar.....

Vem blir lurad??

Om man åker dit och lyssnar och faktiskt tycker det låter bra, så får man väl betala det pris som säljaren vill ha. Det är väl ändå ljudet som är viktigast när det gäller högtalare! Ingen blir tvingad att köpa nåt. Man köper väl inte en högtalare utan att lyssna och utvärdera själv, eller läser du Hifi & musik tidningen och handlar efter deras rekommenation? Ursäkta att jag frågade vad du hade för högtalare. Jag var bara lite nyfiken men glöm det då 🙂

#1947

Postad 03 september 2022 - 21:53

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlägg
  • 0

Det har du rätt i varför de inte väljer att bygga en högtalare med bättre grundmaterial. Jag hade också velat det men tyvärr inte
 

 

IS bygger inga högtalare



#1948

Postad 03 september 2022 - 21:55

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Medan Mr_Dan funderar och tar 20min på sig att svara så kan jag lägga till lite till. (verkar som att han gav upp med svaret också)

Proson = skräp. Duger på sin höjd till att spela med på en fest där folk är mer intresserade av allt annat än ljud.
IS har i år hävdat att "deras" omarbetade högtalare med filter är grymt bra. Varför inga seriösa tester i branschen?
Jag har aldrig någonsin sett ett högtalartest med IS bland andra märken. IS har funnits rätt länge nu. Om man är så övertygad om att man har något ingen annan har borde man inte då få ut budskapet?

Jag kan och har redan haft uppe mängder med argument och frågor i denna tråd men aldrig fått ett svar från IS.
Borde man inte värna om det man är så himla bra på och bevisa detta?

Du som köpt ett par Proson till överpris (dom är inte ens värda det dom kostar i originalutförande) Köpte du dom utan att ens sondera marknaden bland välkända etablerade och testade högtalare?

Jag vill inte vara den som är den men jag tror inte ett skit på vad du skriver. Jag får mer känslan av att du på något sätt är involverad med dom.


Jag har haft några högtalare genom åren tex Tannoy, B&W 704, Canton Ergo Rcl och jo jag har lyssnat runt

IS bygger inga högtalare


Löjlig kommentar

#1949

Postad 03 september 2022 - 22:01

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlägg
  • 0


Om man åker dit och lyssnar och faktiskt tycker det låter bra, så får man väl betala det pris som säljaren vill ha. Det är väl ändå ljudet som är viktigast när det gäller högtalare! Ingen blir tvingad att köpa nåt. Man köper väl inte en högtalare utan att lyssna och utvärdera själv, eller läser du Hifi & musik tidningen och handlar efter deras rekommenation? Ursäkta att jag frågade vad du hade för högtalare. Jag var bara lite nyfiken men glöm det då

 

Du känner att det var värt att lägga detta hutlösa överpris på en 3000kr setup med ett annat filter i?
Jag förstår inte hur man inte kan känna sig grundlurad i detta fall.  Allt är fortfarande Proson och med det kommer dålig kvalité. Det är inget att diskutera.
Fabriken låg ett stenkast från där jag bor i många års tid och det var urusel kvalité på allt.
Man flyttade sedan tillverkningen till Kina och jag kan garantera dig att inget annat än ägarnas plånböcker blev bättre.


Löjlig kommentar

 

Utveckla gärna.  



#1950

Postad 03 september 2022 - 22:02

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Så alla andra filtertillverkare i världen missar något som IS har hittat? Borde skrivas spaltmeter om detta isf bland alla hifi tidningar etc.
Återigen, varför inte sätta IS filtret i en bra högtalare istället för marknadens billigaste skräp? Det är ju inte så att en Proson högtalare känns värd 40k bara för att man stoppat in ett annat filter eller?

Jag har skrivit ett inlägg till ovan med flera frågor. kommentar på det?



Varför ska jag svara på det när du kan ringa Petter själv och fråga alla frågor du vill veta. Jag är bara här för att försöka ha en trevlig och givande dialog och försöka dela med mig vad jag vet om deras högtalare.




Även taggad med Högtalare, Intelligent sound

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.