Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Philips 55PFL5527T

246 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Philips 55PFL5527T (TV) 4 8,2 (9) Inga priser

#1

Postad 03 september 2012 - 22:00

Sammyboy80
  • Sammyboy80
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hej

Är det någon som har denna eller testat den?
Hur är Philips LED-LCD överlag?
Smartfunktionerna?



#2

Postad 10 september 2012 - 21:20

Wizeguy
  • Wizeguy
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
Köpte denna pjäs idag, har igentligen varit sugen på dom "värre" modellerna från Philips med Ambilight funktionen, men det ligger lite för mycket penger just nu i annat som väntar. samtidigt som vi var i akut behov av en större tv efter att flyttat till ett hus där "tattavståndet" ökade markant.
Har synat ALLT som fanns på EG Megastore idag ,rent bildmässigt så är jag sjukt nöjd.

- Plastig ram runt tv´n och fjärren likaså, smart funktionerna funkar men kan vara ganska sega. (kör ändå AppleTV)
Ljudet..ja som man förväntar sig av en platt-tv idag.

Hade räknat med lite clouding på denna "budget" tv, då man läst i antalet olika trådar om folk som köper dom dyrare apparaterna ,med dessa bekymmer..MEN med mina inställningar ,kan jag faktiskt öka bakbelysningen riktigt mycket innan jag tvingar fram igenomsläpp ,och då är ju ändå i mitt tycke bilden "överexponerad".

Gav 9500:- för 55" och är stört nöjd av "tv per krona" i detta fall.
hittade nu ett test på denna modell,http://www.digitalve...12906/test.html

Får ju faktiskt mycket bra betyg överlag!

#3

Postad 10 september 2012 - 21:44

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
Vart hittade du den för det priset? Såg att dom hade den på Elgiganten men endast i Hässleholm :-(

#4

Postad 10 september 2012 - 21:50

Wizeguy
  • Wizeguy
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
Eg i uppsala, sista exet :(

#5

Postad 11 september 2012 - 07:03

Sahi
  • Sahi
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Den borde väl finnas kvar på Eg's hemsida att beställa ännu?

#6

Postad 11 september 2012 - 15:34

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Den kommer in i nätlager igen den 21:a och i butikerna den 25:e hörde ja. Däremot är väl rean över den 25:e så man får ju beställa nu via nätet o vänta på leverans. Funderar själv på denna, har en PFL7000 serie LCD som är 4 år gammal nu men är orolig över om 5500 serien verkligen kommer fylla mina förväntningar. Kollat på den i butik och bilden ser ju bra mycke bättre ut än på min nuvarande men blir alltid skeptisk när det är låga serier och stora tum. Hatar också att köpa något man får vänta på då jag har förmågan att ändra mig 14 ggr men det lutar nog ändå åt ett köp.

Redigerat av Unregistered2fb1b3af, 11 september 2012 - 15:38.


#7

Postad 11 september 2012 - 16:07

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Har den äkta 100hz, alltså om man kopplar dator till den så kan man ställa in 100hz ??
Känns som det kan vara läge att uppgradera min gamla LG plasma.
Hur är det att spela på denna måntro ??

#8

Postad 11 september 2012 - 19:36

Unregistereddaabbebf
  • Unregistereddaabbebf
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Köpte denna för knappt en vecka sen. Bilden är riktigt bra, bra färger osv. 100hz funkar inte med datorn, den blir som en vanlig 50/60hz dator-skärm. Men som sagt, riktigt riktigt bra. Mycket nöjd

#9

Postad 11 september 2012 - 20:57

Wizeguy
  • Wizeguy
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
"Plus, there's good news for gamers, as the input lag is so low it's negligible at 0 to 33 ms."-enligt testet ovan.

#10

Postad 16 september 2012 - 10:32

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Nu la jag en beställning också då det är sista dagen med rabatten. Fifan, håll tummarna att cloudingen är icke existerande.
Tog faktura så att jag kan ångra mig enkelt utan att krångla med pengar om det dyker upp någon bättre deal innan den levereras veckan efter den 21:a.

Redigerat av Unregistered2fb1b3af, 16 september 2012 - 15:12.


#11

Postad 16 september 2012 - 21:49

Wizeguy
  • Wizeguy
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
Återkom med input ,vad du tyckte :)

#12

Postad 16 september 2012 - 22:23

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Återkom med input ,vad du tyckte :)


Det ska jag göra. Drog iväg ett PM till dig angående just denna tv btw. Upptäckt något nytt negativt/positivt?
Har vrålångest varje gång jag köper TV då TV sen platt-tvn gjorde entre inte har handlat om att hitta en bra och felfri tv utan att hitta den med minst fel.
Kommer f.ö i stort sett bara kolla högupplöst material på den samt lira PS3.

Redigerat av Unregistered2fb1b3af, 16 september 2012 - 23:15.


#13

Postad 17 september 2012 - 00:01

Unregistereda4bde348
  • Unregistereda4bde348
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Ursäkta om jag är lite off topic!

Jag har en Philips 45PFL5527T och har ett enormt problem när jag tittar film! har även sett detta på andra philips apparater.

Om jag höjer skärpan över 5-6 (0-10) så bildas det en rand längst ner och högst upp på tvn precis innan där det svarta skär av när man ser på film.

Sträcket är över hela tvns bredd och är vitt/genomskinligt! Vilket gör att inga pixlar arbetar där så ist för ge bild på några "mm" höjd så blir det bara suddigt och ofärgat!


Skulle vara tacksam om ni som har denna tvn skulle kunna kolla om detta händer er också :)

Tack på förhand, Johan

Redigerat av Unregistereda4bde348, 17 september 2012 - 00:17.


#14

Postad 17 september 2012 - 08:12

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Ursäkta om jag är lite off topic!

Jag har en Philips 45PFL5527T och har ett enormt problem när jag tittar film! har även sett detta på andra philips apparater.

Om jag höjer skärpan över 5-6 (0-10) så bildas det en rand längst ner och högst upp på tvn precis innan där det svarta skär av när man ser på film.

Sträcket är över hela tvns bredd och är vitt/genomskinligt! Vilket gör att inga pixlar arbetar där så ist för ge bild på några "mm" höjd så blir det bara suddigt och ofärgat!


Skulle vara tacksam om ni som har denna tvn skulle kunna kolla om detta händer er också :)

Tack på förhand, Johan


Kan inte det där kanske bero på dvd/Blu-Ray/Mediaspelaren och eventuell uppskalning?
Har haft ett gäng Philipsapparater men aldrig sett eller hört talas om det du beskriver. Får min om någon vecka och ska kolla om ja ser något.

Redigerat av Unregistered2fb1b3af, 17 september 2012 - 10:47.


#15

Postad 17 september 2012 - 11:27

Unregistereda4bde348
  • Unregistereda4bde348
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Kan inte det där kanske bero på dvd/Blu-Ray/Mediaspelaren och eventuell uppskalning?
Har haft ett gäng Philipsapparater men aldrig sett eller hört talas om det du beskriver. Får min om någon vecka och ska kolla om ja ser något.


Jaa jag trodde också det ibörjan! Har testat att koppla om allt och köpt nya sladdar men av någon anledning så kommer dem där sträcken så fort jag höjer skärpan! Det är fruktansvärt tråkigt för bilden i sig på philips är ruskitgt bra i mina ögon.

#16

Postad 17 september 2012 - 12:27

Wizeguy
  • Wizeguy
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
ser inget sådant på min 55"..

#17

Postad 17 september 2012 - 12:35

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

  • 1 973 inlägg
  • 0
Det innebär att skärpan är ställd alldeles för högt helt enkelt , finns testbilder för att ställa in skärpan. Börja på 0 och höj till det vita sträcket kommer sen sänk 2-3 hack då bör du inte tappa upplösning... Vill man få sämre skärpa så höjer man reglaget , smart :-)

#18

Postad 17 september 2012 - 13:51

Unregistereda4bde348
  • Unregistereda4bde348
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Det innebär att skärpan är ställd alldeles för högt helt enkelt , finns testbilder för att ställa in skärpan. Börja på 0 och höj till det vita sträcket kommer sen sänk 2-3 hack då bör du inte tappa upplösning... Vill man få sämre skärpa så höjer man reglaget , smart :-)


Problemet är det att har jag skärpan på 5 så är bilden väldigt suddig och ser inte alls lika high-end ut som den gör på 7-8! Ställer du skärpan på 5 på min philips så är det som att ha skärpan på 0 på en LG.. Enligt mig blir upplevelsen väldigt tam :(


Jag har även fått lära mig att detta finns inte på dem äldre philips. Har en nära vän som använder sig av en 52tum philips som är 2 år gammal och den kan man inte se det minsta sträck på!

Tråkigt.

#19

Postad 17 september 2012 - 14:32

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Jaa jag trodde också det ibörjan! Har testat att koppla om allt och köpt nya sladdar men av någon anledning så kommer dem där sträcken så fort jag höjer skärpan! Det är fruktansvärt tråkigt för bilden i sig på philips är ruskitgt bra i mina ögon.


Vad är det du spelar upp för något och med vad spelar du upp det?

#20

Postad 17 september 2012 - 18:17

Hassepower
  • Hassepower
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Jag beställde också en i helgen. Lite tråkigt att amblight inte finns på denna, men jag hoppas att det är ett bra köp för under 10 000.
Tack föresten Wizeguy för dina synpunkter på TVn!
Det finns ju inte många tester så dina synpunkter var värdefulla!
Återkommer när jag provat den lite med mina synpunker.

#21

Postad 17 september 2012 - 19:13

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Jag beställde också en i helgen. Lite tråkigt att amblight inte finns på denna, men jag hoppas att det är ett bra köp för under 10 000.
Tack föresten Wizeguy för dina synpunkter på TVn!
Det finns ju inte många tester så dina synpunkter var värdefulla!
Återkommer när jag provat den lite med mina synpunker.


Får hoppas att det preliminära datumet då den återigen ska finnas i lager inte är något de plockat ur röven bara.
Beställde ju en jag också men har börjat snegla på HX75:an nu också och den finns hemma i den lokala butiken. Skiljer tre tusen men då ingår 2st 3d-glasögon .... dilemma dilemma.

Redigerat av Unregistered2fb1b3af, 17 september 2012 - 19:14.


#22

Postad 17 september 2012 - 20:08

Hassepower
  • Hassepower
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Jag såg också att det var Elgigantens kampanj denna vecka och på de recensioner som jag har läst

http://www.digitalve...13034/test.html

http://www.avforums....321/Review.html

http://www.whathifi....ony-kdl-46hx753

Så får den ju lite blandad kritik, allt från medioker till fantastisk vilket gör att jag ställer mig lite tveksam till den.

Det är lite synd att det inte finns fler recensioner av Philipsen, men jag får hoppas att digitalversus har rätt i sin recension.
Så jag tror att jag väntar på Philipsen och ser med egna ögon vad den går för.

Annars var det skönt att läsa att det inte bara är jag som är velig.
Jag vill inte lägga ut 10000 kr och sen gräma mig att jag kunde fått något bättre för samma pengar...

Men jag hoppas så klart att bli nöjd med det köp jag gjort.

#23

Postad 17 september 2012 - 20:20

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Jag såg också att det var Elgigantens kampanj denna vecka och på de recensioner som jag har läst

http://www.digitalve...13034/test.html

http://www.avforums....321/Review.html

http://www.whathifi....ony-kdl-46hx753

Så får den ju lite blandad kritik, allt från medioker till fantastisk vilket gör att jag ställer mig lite tveksam till den.

Det är lite synd att det inte finns fler recensioner av Philipsen, men jag får hoppas att digitalversus har rätt i sin recension.
Så jag tror att jag väntar på Philipsen och ser med egna ögon vad den går för.

Annars var det skönt att läsa att det inte bara är jag som är velig.
Jag vill inte lägga ut 10000 kr och sen gräma mig att jag kunde fått något bättre för samma pengar...

Men jag hoppas så klart att bli nöjd med det köp jag gjort.


Haha det är ju sällan man köper TV men det är få saker i livet jag våndas något så enormt över som att köpa just TV, speciellt dagens apparater då det inte verkar finnas någon som faktiskt fungerar perfekt utan det gäller att hitta den med minst fel. Sen är det ju svårt att få ett andra tv-köp sanktionerat av sambon kort inpå efter ett tidigare felköp om man nu gör bort sig på denna tvn ;)
Att Philipsen inte har fler recensioner beror nog på den låga serien. De har lagt ovanligt mycket krut på en lägre serie, en serie man inte ens tittade på för ett par år sedan så jag är fortfarande hoppfull. I värsta fall lämnar man tillbaka den och tar något dyrare, det är alltid mindre plågsamt att lägga några tusen extra när man redan lagt de första 10.000 på den man byter in.

Såg nu att datumet är framflyttat till den 28:e.

Redigerat av Unregistered2fb1b3af, 18 september 2012 - 07:34.


#24

Postad 18 september 2012 - 12:07

Hassepower
  • Hassepower
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Segt att de har flyttat fram datumet ytterligare, men det är väl inte mycket att göra åt.

Att Philipsen inte har fler recensioner beror nog på den låga serien. De har lagt ovanligt mycket krut på en lägre serie, en serie man inte ens tittade på för ett par år sedan så jag är fortfarande hoppfull. I värsta fall lämnar man tillbaka den och tar något dyrare, det är alltid mindre plågsamt att lägga några tusen extra när man redan lagt de första 10.000 på den man byter in


Ja, det har du säkert rätt i. Men jag har inte hittat många recensioner av någon av Philips 2012 TV-apparater fast det känns som de har funnits ute ett tag.
9000-serien fick EISA utmärkelse men jag utgick ifrån att den kommer ligga mycket över min buget...

Men det låter bra att du är hoppfull! Då ska jag också fortsätta att vara det!

#25

Postad 18 september 2012 - 12:49

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Segt att de har flyttat fram datumet ytterligare, men det är väl inte mycket att göra åt.



Ja, det har du säkert rätt i. Men jag har inte hittat många recensioner av någon av Philips 2012 TV-apparater fast det känns som de har funnits ute ett tag.
9000-serien fick EISA utmärkelse men jag utgick ifrån att den kommer ligga mycket över min buget...

Men det låter bra att du är hoppfull! Då ska jag också fortsätta att vara det!


Kommer precis tillbaka från elgiganten där jag kollade på Sony HX75G som de har på rea nu (tänkte avbokat philipsen och tatt sonyn då den fanns i lager) och den tv:n var rent ut sagt horribel jämfört med philipsen (enligt min högst personliga mening). Testade den med Blu-ray samt deras 720p-lina och allt såg suddigt och odistingt ut och ökade man saker som skärpa/kontrast så blev det bara grynigt. Fick också tag på fjärren till philipsen och stod i 40 min och testade inställningar och jag kommer definitivt vänta in min leverans på 5527:an. Enda som faktiskt va dåligt va att menyerna var lite sega och såg lite tråkiga ut samt att ikonerna kändes lågupplösta. Menyerna har tydligen diskuterats och det kanske blir bättre i kommande updates. Apparaten jag testade stod bredvid en Panasonic plasma i 17k klassen och vid blindtest hade jag tagit philipsen, visst har det mycket med inställningar att göra men den såg livlös ut helt enkelt sen handlar det väl om ens egna preferenser där vissa vill ha naturlig matt och lite i min mening, trist bild medan andra gillar mer färger osv. Vet inte exakt vad det va i bilden men den såg knivskarp ut. Smart-funktionerna testade jag inte då den inte var uppkopplad på nätverket. Att de lagt hyffsat med krut på 5500 serien berodde enligt säljaren på att dagens 5 serie egentligen är 6 serie och dagens 6-serie är 7 serie osv osv, de har alltså slopat en serie eller flyttat ner alla ett steg. Nu testade jag inte Philipsen med vanlig boxer eller liknande utan enbart 720 och 1080. Säljaren ville dock att jag skulle köpa en Samsung. Nu kanske det hela låter lite väl positivt men mina förväntningar av tv:n va långt under vad som faktiskt visade sig. Hoppas bara man får en utan clouding också.
Slutsats: jag väntar gladeligen en vecka extra på Philipsen.

Edit: verkar bli längre o längre leveranstid. Nu är det 2012-10-02 som gäller.

Redigerat av Unregistered2fb1b3af, 18 september 2012 - 16:03.


#26

Postad 19 september 2012 - 08:47

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Nu finns de i lager igen trots ett helt annat leveransdatum igår men jag fick denna förklaringen av en kille som verkar logisk:

Angående leverensdatumet så vet jag att Philips haft problem med produktionshastigheten på en del modeller.
Dock kan det vara så att den batch du är bokad på kommer till det första datumet som du fick, eller snart där efter.
Det datum som anges idag kan vara baserat på Philips "dagsbesked" för ny order

Så förhoppningsvis rullar de på nu. Ringde även elgiganten och försökte bekräfta min leveranstid och de sa att den levereras 27:e.

Hassepower, vilket leveransdatum har du i din orderbekräftelse och när la du ordern?

Redigerat av Unregistered2fb1b3af, 19 september 2012 - 09:50.


#27

Postad 19 september 2012 - 14:08

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0

"Plus, there's good news for gamers, as the input lag is so low it's negligible at 0 to 33 ms."-enligt testet ovan.

Dvs en till två bildrutor (beroende på om spelet har 30 eller 60 fps), helt OK.

#28

Postad 19 september 2012 - 20:06

Korbendallas
  • Korbendallas
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med BiTTer angående kvaliten på bilden... Jag stod oxå länge på EG och tryckte på alla fjärrarna och jämförde philipsen mot hx75 och diverse andra dyrare. Och jag tyckte den så väldigt bra ut! Särkilt bra klarade den panoreringar.. Dom flöt fram som smält smör. Sony'n tyckte jag var bland dom sämsta.. oavsett prisklass.. Så jag väntar gärna på min med!

#29

Postad 19 september 2012 - 20:23

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Kan bara hålla med BiTTer angående kvaliten på bilden... Jag stod oxå länge på EG och tryckte på alla fjärrarna och jämförde philipsen mot hx75 och diverse andra dyrare. Och jag tyckte den så väldigt bra ut! Särkilt bra klarade den panoreringar.. Dom flöt fram som smält smör. Sony'n tyckte jag var bland dom sämsta.. oavsett prisklass.. Så jag väntar gärna på min med!


jag har fått förklarat för mig flera gånger att gillar man Philips så gillar man inte naturlig och djup bild och att alla bildförbättringar ska vara avstängda för att uppnå just det. jag måste då erkänna att jag är en stor beundrare av onaturlig bild utan djup och framförallt av färg. tycker precis som du att deras perfekt motion är underbar. med allt av är säkert Philipsen sämre än många andra men jag personligen slår på det mesta när det kommer till bildförbättringar och jag är glad att jag gjorde ett extra besök hos elgiganten så jag fick jämföra igen.

#30

Postad 20 september 2012 - 13:48

Hassepower
  • Hassepower
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Hassepower, vilket leveransdatum har du i din orderbekräftelse och när la du ordern?


Jag la min beställning den 16/9 vid 21 tiden.
I min beställning står det förväntat datum i lager 21/9, men det ändrades ju snabbt på deras hemsida så den känns inte aktuell alls.

#31

Postad 20 september 2012 - 14:37

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Jag la min beställning den 16/9 vid 21 tiden.
I min beställning står det förväntat datum i lager 21/9, men det ändrades ju snabbt på deras hemsida så den känns inte aktuell alls.


Ok. Ser inget förväntat datum i lager i min bekräftelse utan enbart en leveransdag. Så här ser de ut hos mig:
Orderbekräftelsen: 16 september 2012 11:20
Leveransdatum: 27.09.2012 LEVERANS 12-17

#32

Postad 22 september 2012 - 23:31

vane505
  • vane505
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Om man kollar noggrannare på de flesta recensionerna så klagar folk mest på mjukvaran, fjärrkontroll och (har jag för mig) kompabilitet med Mac. De flesta negativa recensioner säger att bildkvalitén är mycket bra. Får hoppas att uppdateringen gör mjukvaran bättre.

#33

Postad 23 september 2012 - 07:55

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Om man kollar noggrannare på de flesta recensionerna så klagar folk mest på mjukvaran, fjärrkontroll och (har jag för mig) kompabilitet med Mac. De flesta negativa recensioner säger att bildkvalitén är mycket bra. Får hoppas att uppdateringen gör mjukvaran bättre.

jo det stämmer. även Philips toppserier verkar få Skit för just menyer osv vilket är lite trist. Känns som att det borde vara det minst svåra att göra vettigt. Samsung och LG såg riktigt kul ut på det planet.
ingen mer som fått hem sin tv än?

Redigerat av Unregistered2fb1b3af, 23 september 2012 - 07:56.


#34

Postad 26 september 2012 - 08:59

Hassepower
  • Hassepower
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Nu verkar det som Elgiganten har fått in TV:n i lager. Men jag har inte hört något om leverans än, men jag ville ha den levererad kvällstid och jag antar att det är då de flesta vill ha sin TV levererad så det är kanske därför som det tar lite tid.

#35

Postad 26 september 2012 - 20:55

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Leveransdatum i morgon den 27:e och den står som "skickad" på elgiganten.se !
Såg att ja glömt en nolla i telenumret men har ändrat nu och mailat supporten men med min tur så skiter väl sig aviseringen och jag missar tvn.

#36

Postad 27 september 2012 - 15:00

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 1
Då va min TV hemma och jag har lekt med den i 4 timmar nu.
Sega menyer och seg smart-tv men det visste jag redan efter att ha testat den i butik och har ändå en 10" bärbar kopplad till TV:n då jag tycker smartdelen bara blir en halvtaskig kompromiss oavsett tv och fabrikat men fyfan vad sjukt nöjd jag är med bilden!
Kollade lite på Legenden om ugglornas rike på Blu-ray då den är riktigt snygg och är man van vid en äldre LCD så kan man knappt sluta titta.
Sjukt förvånad att bilden med vanlig Boxer var bättre på denna än min förra och då va den förra ändå 42".
Testkört lite 3D via Boxee Box och det fungerade fint samt spelat via PS3 och märkte inte av någon inputlag vilket jag gjorde på min förra Philips.
Testade att öka bakbelysningen och fick ingen clouding alls, däremot när jag ökade vanliga ljusstyrkan till på tok för höga nivåer så blev den aningen ljusare på höger sida jämfört med vänster och jämfört med min förra helmatta LCD så har denna varken mer eller mindre spegling.

Jag är löjligt nöjd, det enda jag inte fattar är varför de ska göra menyerna så sega.

Edit: liiiite clouding kan ses i nedre högra hörnet på bäcksvarta partier i vissa filmer bara av någon anledning men det då har jag ökat på bakgrundsbelysningen rejält. Ser inget på PS3;ans svarta menyer osv utan endast i vissa filmer.
Vissa säger ju att det kan avta eller öka med tiden men har ju köpt den på elgiganten så kan ju byta om något visar sig de närmsta 30 dagarna.

Redigerat av Unregistered2fb1b3af, 27 september 2012 - 16:05.


#37

Postad 27 september 2012 - 18:01

Wizeguy
  • Wizeguy
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
Härligt att höra!

#38

Postad 28 september 2012 - 07:53

Hassepower
  • Hassepower
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Kul att läsa dina första intryck BiTTeR!
Jag tycker som du att smart-tv funktionerna inte så viktiga då en mediaspelare eller PC ändå gör det bättre så skönt att höra att du är nöjd med bilden och att man slipper inputlag.
En fråga gällade clouding, är det något som du upplever stör när man tittar på film?
Är det något som du är känslig för annars?

#39

Postad 28 september 2012 - 09:31

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Kul att läsa dina första intryck BiTTeR!
Jag tycker som du att smart-tv funktionerna inte så viktiga då en mediaspelare eller PC ändå gör det bättre så skönt att höra att du är nöjd med bilden och att man slipper inputlag.
En fråga gällade clouding, är det något som du upplever stör när man tittar på film?
är det något som du är känslig för annars?


jag är vansinnigt känslig för defekter i bild men igår kollade jag Priest bluray och hela den filmen är ju mörk och dyster och även om jag pausade i olika mörda bilder så såg jag aldrig cloudingen. testade en vanlig äldre 700mb avi och där kunde jag ana cloudingen i väldigt få fall om jag letade så jag tror mer det handlar om hur filmerna är gjorda och vilken media det är. Priest tex är ju verkligen kolsvart när det är mörkt, alltså så mörk så att om du släcker ner ljuset i rummet så ger tvn knappt ifrån sig något ljus alls medan en äldre film kan uppfattas som svart fast det svarta ändå ger ifrån sig lite ljus om man säger så och det är nog då det syns om det någonsin gör det. ska återkomma för jag han inte labba färdigt med bakbelysningen och de inställningar som sköter nerdimmningen av just ljuset.

Edit: kollat massa film idag och jag ser verkligen inte cloudingen i film oavsett scen. enda gången jag kan se det är när ja stänger av en film i ps3an precis när filmen stängs av och det blir svart en kort stund innan ps3an bootar upp menyerna igen. Jag har alltid trott att cloudingen skulle vara uppenbar i film så fort en mörk scen dyker upp men så är det tydligen inte.
Ni som har tvn, vad väljer ni på dynamisk bakbelysning ?

Redigerat av Unregistered2fb1b3af, 28 september 2012 - 21:41.


#40

Postad 28 september 2012 - 23:31

Hassepower
  • Hassepower
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Det här var ju lite oroande nyheter...

http://www.digitalve...ess-n26310.html

Hoppas att den andra panelen också är bra...

#41

Postad 29 september 2012 - 10:55

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Det här var ju lite oroande nyheter...

http://www.digitalve...ess-n26310.html

Hoppas att den andra panelen också är bra...


De kommer väl snart skriva vilka produktionsserier/batch det gäller så kan man ju kolla sin egen sen. Har 28 dagar på mig att testa så man hinner nog upptäcka alla eventuella brister. Vore kul o se testet av den nya för det är väl den man får om man skulle byta ut sin nuvarande. risken är väl iförsig stor att det är den nya man redan har.

#42

Postad 29 september 2012 - 11:31

Hassepower
  • Hassepower
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

De kommer väl snart skriva vilka produktionsserier/batch det gäller så kan man ju kolla sin egen sen. Har 28 dagar på mig att testa så man hinner nog upptäcka alla eventuella brister. Vore kul o se testet av den nya för det är väl den man får om man skulle byta ut sin nuvarande. risken är väl iförsig stor att det är den nya man redan har.


Jag tycker det är lite konstigt att de inte redan skrivit ut produktserie redan. Skulle kännas surt att få något sämre än vad man kunde få för samma pris. Speciellt när det är samma TV...

#43

Postad 30 september 2012 - 11:37

sejeke
  • sejeke
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Har också beställt en 55pfl527t kommer på onsdag. Kan ju omöjligt var alla modeller, skulle som ni säger vara intressant att vet vilka. Om nu du "BiTTeR" har en ny modell så verkar ju även bilden på dom se bra ut. Jag har mailat Philips ang. vilka modeller, så får vi se vad det blir för svar.
Förhoppningsvis har Philips säkrat kvalitén så den "nya" är lika bra.

#44

Postad 30 september 2012 - 11:41

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Har också beställt en 55pfl527t kommer på onsdag. Kan ju omöjligt var alla modeller, skulle som ni säger vara intressant att vet vilka. Om nu du "BiTTeR" har en ny modell så verkar ju även bilden på dom se bra ut. Jag har mailat Philips ang. vilka modeller, så får vi se vad det blir för svar.
Förhoppningsvis har Philips säkrat kvalitén så den "nya" är lika bra.


Tänkte på det igår också och 40" och 46" i denna modellen verkar ha sålt som smör däremot tror jag ju inte att 55" sålt lika bra och de lär ju knappast ha fått öka sin produktion enbart efter en rea hos elgiganten ;)

Jag kan se lite clouding i nedre högra hörn eller om det är flashlight effekt kanske, när ja byter kanal på tv:n nu men så fort det blir bild igen så syns det inget, även om det är svart letterbox. Körde också in en JPG för att testa clouding men då syns inget heller så det verkar endast dyka upp när bakbelysningen är lite hög och när det inte är någon signal.
Det va denna bild ja testade med. http://i.imgur.com/Q4ng7.jpg

Redigerat av Unregistered2fb1b3af, 30 september 2012 - 12:00.


#45

Postad 30 september 2012 - 12:46

Unregistered3be1ce0d
  • Unregistered3be1ce0d
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Jag köpte min 55PFL5527T i tisdags och är väldigt nöjd med denna tv. lite flashlight effekt i nått hörn men det är knappt synbart och lite lite clouding första dagen jag använde den, men det tycks ha försvunnit efter lite bildinställningar.
Jag vart ju också fundersam och nyfiken på skärm panelen när jag läste artikeln så jag mailade Philips igår angående tekniken i just skärm panelen. Jag kommer att posta deras svar här.

Kul att alla engagerar sig och hjälps åt, bra tråd!

Redigerat av Unregistered3be1ce0d, 30 september 2012 - 12:48.


#46

Postad 30 september 2012 - 12:49

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Jag köpte min 55PFL5527T i tisdags och är väldigt nöjd med denna tv. lite flashlight effekt i nått hörn men det är knappt synbart och lite lite clouding första dagen jag använde den, men det tycks ha försvunnit efter lite bildinställningar.
Jag vart ju också fundersam och nyfiken på skärm panelen när jag läste artikeln så jag mailade Philips igår angående tekniken i just skärm panelen. Jag kommer att posta deras svar här.

Kul att alla engagerar sig och hjälps åt, bra tråd!


Syns din flashlight effekt likt min bara när det inte är någon direkt eller klar signal? Min försvinner vid letterbox vilket är väldigt skumt. Jag är normalt löjligt känslig för sånt här men det känns svårt att gnälla på det ändå när det inte uppenbarar sig vid film osv.


Nu när ett gäng har fått sina apparater kanske vi skulle samla lite inställningar?
Jag labbar mest med att få lite ljus i bilden när ja sänkt bakbelysningen och dynamisk kontrast samt dynamisk bakbelysning verkar hjälpa en del men stör mig på att texten osv blir mörk vid mörka bilder.

Redigerat av Unregistered2fb1b3af, 30 september 2012 - 12:51.


#47

Postad 30 september 2012 - 13:16

Unregistered3be1ce0d
  • Unregistered3be1ce0d
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Syns din flashlight effekt likt min bara när det inte är någon direkt eller klar signal? Min försvinner vid letterbox vilket är väldigt skumt. Jag är normalt löjligt känslig för sånt här men det känns svårt att gnälla på det ändå när det inte uppenbarar sig vid film osv.


Nu när ett gäng har fått sina apparater kanske vi skulle samla lite inställningar?
Jag labbar mest med att få lite ljus i bilden när ja sänkt bakbelysningen och dynamisk kontrast samt dynamisk bakbelysning verkar hjälpa en del men stör mig på att texten osv blir mörk vid mörka bilder.


Jag ju också känslig med sånt, nästan löjligt känslig. Sålänge tvn jobbar med bilden så syns det inget, men när jag växlar mellan ext1 ext2 så syns det lite. Det vart mycket bättre efter att jag ordnat lite med bakgrundsbelysning och dynamisk kontrast.
Testade med helt svart bild från datorn och såg jag ingen flasglight effekt eller clouding alls.
En annan sak som jag störde mig på var när jag kopplade in min dator till tvn genom hdmi så vart visa gråa element i google chrome nästan rosa men då fick jag ordna lite med färgtonen. Men jag kan tycka att visa färger är för svaga eller inte riktigt är som jag vill.
Är inte hemma nu men så fort jag kommer hem så postar jag mina inställningar här plus att jag har inte haft tid att labba som jag vill.


#48

Postad 30 september 2012 - 13:23

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Fattar inte heller att jag inte får flashlight eller clouding när man kör "livlig" inställningen för då är bakbelysning och kontrast på 100. Kan de va så att ledbelysningen får lite spel när det inte är någon konkret signal kanske?

#49

Postad 30 september 2012 - 13:28

Unregistered3be1ce0d
  • Unregistered3be1ce0d
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Fattar inte heller att jag inte får flashlight eller clouding när man kör "livlig" inställningen för då är bakbelysning och kontrast på 100. Kan de va så att ledbelysningen får lite spel när det inte är någon konkret signal kanske?


Det är nästan som att tvn inte vet vad den ska göra när den inte har signal. Jag blir lite fundersam om det är nått fel vilkett det kanske inte är.
Artikeln gjorde mig också osäker så jag hoppas på goda svar från Philips. Det är ju ändå så att jag vill ju inte ha ett måndagsEx!!

Vi får spåna vidare helt enkelt och så fort jag fått mailet så slänger jag ut det här :)

#50

Postad 30 september 2012 - 22:03

Hassepower
  • Hassepower
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Saxat från digital verus sida "it turns out that a second version of the PFL5507H is now being sold with a different screen panel. We're currently in the process of testing the new model, which so far doesn't seem to give the same impressive results as the original. We've therefore downgraded this TV's final score to three stars while we investigate. A full review of the "mark 2" Philips PFL5527H with its new screen panel is coming soon."

http://www.digitalve...12906/test.html


Men det är då 40 tummaren som de skriver om. Men jag vet inte om man ska tolka det som att det är de med modellbeteckning 27 på slutet som har de nya skärmarna,


Och de skriver även att "Technology has been switched from UV²A to PVA in the second version, giving lower contrast, slightly less impressive 3D and more clouding."

Det säger inte mig så mycket men det kanske säger mer för någon annan här på forumet

Jag tycker hur som helst också att det är kul att så många engagerar sig! Ska bli intressant att läsa vad ni får för svar från Philips.

Redigerat av Hassepower, 30 september 2012 - 22:04.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.