Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Philips 55PFL5527T

246 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Philips 55PFL5527T (TV) 4 8,2 (9) Inga priser

#51

Postad 30 september 2012 - 23:58

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Testat massor av inställningar nu men ljusläckan jag har i ena hörnet syns lika väl vid kanalbyte vad ja än gör och panelen blir inte lika svart vid kanalbyte heller. Vill minnas att min PFL7762 blev kolsvart, precis som om panelen slocknade vid kanalbyte eller när man bytte hdmi-källa osv så det kanske är det som är skillnaden. Fortfarande inga problem när ja kollar tv, film eller spelar. Suttit med testbilder och testklipp för att försöka klura ut hur "dynamisk bakgrundsbelysning" fungerar men jag ser fan ingen skillnad. Man har ju läge Av/Standard/Bästa effekt/Bästa bild men vilket bör man använda om man vill minska onödig bakbelysning? Saker som gamma, kontrast och ljus bör väl samtliga direkt påverka bakbelysningen va?

#52

Postad 01 oktober 2012 - 12:18

sejeke
  • sejeke
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Här är nog testet för er som kan franska, frågan kvarstår är det alla modeller....
http://www.lesnumeri...13388/test.html

#53

Postad 01 oktober 2012 - 12:26

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Här är nog testet för er som kan franska, frågan kvarstår är det alla modeller....
http://www.lesnumeri...13388/test.html


Enligt det där testet verkar det ju som att alla 5527 är med den sämre panelen och alla 5507 är med den bättre?
Min ser deffenitivt inte ut som samsungpanelen om man ska jämföra cloudingbilden så man får nog invänta svar från Philips ändå.

#54

Postad 01 oktober 2012 - 14:13

Hassepower
  • Hassepower
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Här är nog testet för er som kan franska, frågan kvarstår är det alla modeller....
http://www.lesnumeri...13388/test.html

Ja, det verkar vara det testet. Men där såg ju cloudingen helt hemsk ut.
Personligen är jag inte så förtjust i Samsungs prylar, för mig har de börjat krånglat efter ett tag. Kan mycket väl vara jag som fått måndagsexemplar, men det känns dumt att chansa.
Så jag hoppas på att det inte är en Samsung panel...

#55

Postad 01 oktober 2012 - 15:19

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Det går ju komma åt servicemenyn genom att trycka Home sen 1-2-3-6-5-4

Det som kan vara intressant att jämföra är kanske följande under CSM 1:
1.2 Production code : ZH1F1238003450
1.5 12NC SSB : 313929713694
1.6 12NC Display : 932229251682
1.7 12NC Supply : 272217190585

Jag har uppdaterat min så jag har under CSM 2 följande firmware:
2.1 : Q554E-0.92.0.0_bld37a

#56

Postad 01 oktober 2012 - 22:39

Wizeguy
  • Wizeguy
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
Såg just på Dexter via USB sticka, 720p mkv .
Funkade fint ,även srt. filen tog den med..bara ifall någon undrade ;)

#57

Postad 02 oktober 2012 - 00:30

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Nu efter ett par dagar har min börjat uppvisa clouding mitt på skärmen också. Inte mycke men det syns nu på natten vid scenbyten i film osv.
Kommer lämna tillbaka den men jag vill gärna veta om det är den vettiga panelen som jag haft otur med eller om det är den nya sämre panelen för är det de senare så byter jag ju inte mot ett nytt ex då den garanterat lider av samma problem.

Ni som har fått tv:n, kan ni ta och kolla om något skiljer i servicemenyn?

#58

Postad 02 oktober 2012 - 09:29

vane505
  • vane505
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Jag snackade med Philips innan jag beställde hem TVn och frågade om panelerna samt modellnumret, och enligt dom så var 5527 och 5507 samma sak, fast de nämnde att de använde olika paneler till olika storlekar på TVn och då att 55-tummaren har Samsungpaneler.

Nu kan det ju också vara så att jag kom till någon på Philips som inte visste vad hon snackade om eftersom det verkar ju på recensionerna som att 5527 och 5507 skiljer sig...

Redigerat av vane505, 02 oktober 2012 - 09:33.


#59

Postad 02 oktober 2012 - 09:46

Hassepower
  • Hassepower
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Tråkigt att höra om cloudingen BiTTeR!

Jag var i kontakt med Philips chattsupport idag och försökte fråga dem om vad det sitter för paneler i 55 tummarna. Tyvärr skrev tjejen på supporten att hon inte kunde se vad det satt för paneler i för att det var konfidentiellt och hon kunde därför inte hänvisa mig vidare till någon annan heller.
Något jag kan tycka är ganska fult gjort av Philips.
Så jag kom tyvärr inte längre än så, hoppas att någon annan här på forumet lyckas bättre!

Min TV ska komma idag men jag funderar på att avbeställa den om det går. Det verkar ju tyvärr inte vara ett så bra köpa som jag hade hoppats på och det känns bökigt att släpa tillbaka en 55 tummare till affären.

Jag snackade med Philips innan jag beställde hem TVn och frågade om panelerna samt modellnumret, och enligt dom så var 5527 och 5507 samma sak, fast de nämnde att de använde olika paneler till olika storlekar på TVn och då att 55-tummaren har Samsungpaneler.


Menade hon att samtliga 55 tums modellar har Samsung paneler? Jag funderar nämligen på om det kan vara värt att köpa en 5507 istället.
Men sitter det samma panel i så är det ju inte mycket mening.

#60

Postad 02 oktober 2012 - 09:52

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Jag snackade med Philips innan jag beställde hem TVn och frågade om panelerna samt modellnumret, och enligt dom så var 5527 och 5507 samma sak, fast de nämnde att de använde olika paneler till olika storlekar på TVn och då att 55-tummaren har Samsungpaneler.

Nu kan det ju också vara så att jag kom till någon på Philips som inte visste vad hon snackade om eftersom det verkar ju på recensionerna som att 5527 och 5507 skiljer sig...


Ja i ditt fall berättade hon och i Hassepowers fall va de konfidentiellt så det låter ju skumt. Finns ingen anledning att de skulle köra en annan tillverkares panel redan från start på en viss storlek utan att göra en annan modell av den, speciellt inte Samsung.

Redigerat av Unregistered2fb1b3af, 02 oktober 2012 - 09:53.


#61

Postad 02 oktober 2012 - 10:59

Unregistered3be1ce0d
  • Unregistered3be1ce0d
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Philips svarade på min fråga angående panelen i min 55PFL5527T
och svaret löd
"Gällande din fråga, jag kommer eskalera vidare ärendet till vår produktexpert för att undersöka detta närmare och höra givetvis av mig så fort jag får svar från dem. Hoppas det inte ska dröja allt för långt"

jag mailade tbx och ville gärna att dom ska höra av sig. Jag ska försöka ringa dom idag.
skriver igen när jag vet mer.

#62

Postad 02 oktober 2012 - 11:02

vane505
  • vane505
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Tråkigt att höra om cloudingen BiTTeR!

Jag var i kontakt med Philips chattsupport idag och försökte fråga dem om vad det sitter för paneler i 55 tummarna. Tyvärr skrev tjejen på supporten att hon inte kunde se vad det satt för paneler i för att det var konfidentiellt och hon kunde därför inte hänvisa mig vidare till någon annan heller.
Något jag kan tycka är ganska fult gjort av Philips.
Så jag kom tyvärr inte längre än så, hoppas att någon annan här på forumet lyckas bättre!

Min TV ska komma idag men jag funderar på att avbeställa den om det går. Det verkar ju tyvärr inte vara ett så bra köpa som jag hade hoppats på och det känns bökigt att släpa tillbaka en 55 tummare till affären.

Menade hon att samtliga 55 tums modellar har Samsung paneler? Jag funderar nämligen på om det kan vara värt att köpa en 5507 istället.
Men sitter det samma panel i så är det ju inte mycket mening.


Ja hon sa att olika storlekar hade olika paneler, och att hon inte visste vilken panel just 55-tummaren hade men att hon kunde ta reda på det. Fick vänta ett par minuter och sen hade hon informationen. Jag frågade även Elgiganten om det var någon skillnad på 5507 och 5527 och de sa att det var samma modell och att tvåan enbart hade något med distribution (minns inte exakt vad de sa men något sånt).

#63

Postad 02 oktober 2012 - 12:21

sejeke
  • sejeke
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Fick också svar igår, han skulle undersöka saken med en expert och återkomma. Kanske är så att det alltid har varit likadan panel på 55", och när jag synade den i affären så såg den riktigt bra ut., oavsett tror jag det är svårt att hitta en bättre 55" led för 9999:- eller vad säger ni.....

#64

Postad 02 oktober 2012 - 12:33

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Fick också svar igår, han skulle undersöka saken med en expert och återkomma. Kanske är så att det alltid har varit likadan panel på 55", och när jag synade den i affären så såg den riktigt bra ut., oavsett tror jag det är svårt att hitta en bättre 55" led för 9999:- eller vad säger ni.....


Visst är bilden klockren men det som retar mig så till den grad att jag vill gå ut på en åker och sätta mig på en sten med ett 6-pack och en luger är att säljarna alltid vill sälja Samsung till mig och jag har alltid vägrat pga allt strul de haft och fortfarande har. Köper en Philips efter att ha läst lovordade tester på nätet på 40":aren, jag får clouding och ryktena säger att det är samsungpanel på 55"?
Man kan ju också tycka att de på 4-5 år med problemet borde kunna göra en panel där alla lagren i den ligger som de ska vilket eliminerar clouding.Ska kolla demoexet på elgiganten här i Borås och om det är OK så ska de få ge mig den istället.

Redigerat av Unregistered2fb1b3af, 02 oktober 2012 - 12:44.


#65

Postad 02 oktober 2012 - 13:09

Hassepower
  • Hassepower
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Haha, det verkar som det med panelerna bara var konfidentiellt för mig i alla fall.
Skönt att ni andra lyckats bättre! Ska bli intressant att läsa vad ni får för svar.

Fick också svar igår, han skulle undersöka saken med en expert och återkomma. Kanske är så att det alltid har varit likadan panel på 55", och när jag synade den i affären så såg den riktigt bra ut., oavsett tror jag det är svårt att hitta en bättre 55" led för 9999:- eller vad säger ni.....


Absolut, priset är riktigt bra för 55 tum, och vad jag har sett i butik så är bilden bra.
Men jag tycker det är svårt att få en bra uppfattning om bilden i butiksmiljö och är lite orolig för att cloudingproblemen kommer synas i en mörkare miljö som när man tittar på film på kvällarna.
Och OM det nu skulle vara så att 5507 har en annan panel som är bättre så lägger jag hellre lite mer pengar på den och slipper clouding.

#66

Postad 02 oktober 2012 - 13:31

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Ja i ditt fall berättade hon och i Hassepowers fall va de konfidentiellt så det låter ju skumt. Finns ingen anledning att de skulle köra en annan tillverkares panel redan från start på en viss storlek utan att göra en annan modell av den, speciellt inte Samsung.

55" tillverkas av Samsung, LG och Sony. Vem som har tillverkat till vilken modell är nästan omöjligt att få fram om man inte har insider-info. Tex ägdes LG av Philips innan de blev självständiga, men de leverar fortfarande till Philips.
Vidare så gör Samsung 46" medan LG gör 47", vilket tex förklarar varför Philips har bytt från 46-47 för de nya LED-modellerna. Antar att de fick en bättre deal med LG detta år.

#67

Postad 02 oktober 2012 - 14:18

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Om man lämnar tillbaka tvn till elgiganten inom 30 dagar och tar en ny av samma modell, får man då 30 nya dagar på sig att testa den andra tvn eller är de 30 dagarna på själva förstaköpet?
Verkar ju som att en del inte har några problem alls medan andra har en del problem så det vore kul och få recension av samtliga så man vet om risken att få en som är sämre än den man bytte in är stor eller liten.

Redigerat av Unregistered2fb1b3af, 02 oktober 2012 - 14:19.


#68

Postad 02 oktober 2012 - 16:57

sejeke
  • sejeke
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Haha, det verkar som det med panelerna bara var konfidentiellt för mig i alla fall.
Skönt att ni andra lyckats bättre! Ska bli intressant att läsa vad ni får för svar.



Absolut, priset är riktigt bra för 55 tum, och vad jag har sett i butik så är bilden bra.
Men jag tycker det är svårt att få en bra uppfattning om bilden i butiksmiljö och är lite orolig för att cloudingproblemen kommer synas i en mörkare miljö som när man tittar på film på kvällarna.
Och OM det nu skulle vara så att 5507 har en annan panel som är bättre så lägger jag hellre lite mer pengar på den och slipper clouding.

Vart kan man hitta en 55"5507? Så att den fanns på ett ställe för 16800:-, frågan är ju om man verkligen får en bättre panel och om det är värt 6800:-

#69

Postad 02 oktober 2012 - 17:22

herrlarsson84
  • herrlarsson84
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Tänkte köpa denna imorgon men kanske avvaktar era komentarer om paneler.
Vad jag förstår så är skillnaden på 5507 och 5527 designen. Kan det stämma?
Enligt min syn så tycker jag 5507 är snyggare på bild iaf.
Länk till bild på 5507: http://www.hammonds..../55-5507-series
Länk till bild på 5527: http://www.darty.com...527_led_3d.html

5507 finns på mediamarkt och 5527 på elgiganten. Priset är 14990 på båda 55tummarna.
Ni som fått den för 10000 har handlat på rea eller finns den för det priset någonstans idag?
Finns även en beteckning T eller K på slutet, vad innbär det?

#70

Postad 02 oktober 2012 - 17:50

sejeke
  • sejeke
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Kikar man på Sharp så har dom ingen 55" däremot 40" (den som testades).. Samsung har ju alla modeller även 55", så antagligen är det Samsung som står för 55", oavsett om det står 5507 eller 5527.

#71

Postad 02 oktober 2012 - 19:31

vane505
  • vane505
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Jag får hem min i övermorgon, kan ge mina intryck då. Jag tror inte man behöver oroa sig (om det nu är så att alla 55-tummare har Samsungpanelen), eftersom nästan alla recensioner på Amazon har gett mycket gott omdöme gällande bildkvalitén (modellen snittar på 3,5 stjärnor, men i princip all kritik säger att User-Interfacen är dålig, men det kan man väl leva med så länge bildkvalitén är bra).

#72

Postad 02 oktober 2012 - 20:18

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Jag får hem min i övermorgon, kan ge mina intryck då. Jag tror inte man behöver oroa sig (om det nu är så att alla 55-tummare har Samsungpanelen), eftersom nästan alla recensioner på Amazon har gett mycket gott omdöme gällande bildkvalitén (modellen snittar på 3,5 stjärnor, men i princip all kritik säger att User-Interfacen är dålig, men det kan man väl leva med så länge bildkvalitén är bra).


Håll koll kvällstid efter backlight bleed och clouding och återkom gärna. Risken finns ju att det är mitt ex som är dåligt, såg att någon recensent på elgiganten.se nämnt clouding också men oavsett så vill ja höra om det är värt att byta i sånna fall eller om ja riskerar att få en sämre.

#73

Postad 03 oktober 2012 - 06:51

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Kikar man på Sharp så har dom ingen 55" däremot 40" (den som testades).. Samsung har ju alla modeller även 55", så antagligen är det Samsung som står för 55", oavsett om det står 5507 eller 5527.

Nej, Samsung har som sagt inte 47", de tillverkas av LG.

#74

Postad 03 oktober 2012 - 08:23

sejeke
  • sejeke
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Går man in och kikar på Philips.se så finns ingen 47" i 5500 serien, Dom som finns är 55", 46", 40" och 32".

#75

Postad 03 oktober 2012 - 11:31

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Går man in och kikar på Philips.se så finns ingen 47" i 5500 serien, Dom som finns är 55", 46", 40" och 32".

Nej, det är i 69-serien. Jag menade generellt Philips.

#76

Postad 03 oktober 2012 - 13:45

Dalund
  • Dalund
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Jag packade upp min i morse och känner mig än så länge nöjd efter lite fibblande. Ska kolla efter clouding när det är mörkt närmsta möjliga kväll men har inte sett något hittills. Hur kollar man bäst? Pausa en film i en svart scen eller typ välja en input som inte är på så att det bara är tvns "egna" svarta bild? Hur gör ni? Det är min första LCD så jag är inte van att leta fel;)
En annan sak jag undrar över är avstängning, går det inte stänga av den helt? Verkar bara ställa sig i standby med röd lampa, oavsett om man trycker av på baksidan eller på fjärren...

Redigerat av Dalund, 03 oktober 2012 - 13:58.


#77

Postad 03 oktober 2012 - 13:56

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Jag packade upp min i morse och känner mig än så länge nöjd efter lite fibblande. Ska kolla efter clouding när det är mörkt närmsta möjliga kväll men har inte sett något hittills. Hur kollar man bäst? Pausa en film i en svart scen eller typ välja en input som inte är på så att det bara är tvns "egna" svarta bild? Hur gör ni?
En annan sak jag undrar över är avstängning, går det inte stänga av den helt? Verkar bara ställa sig i standby med röd lampa, oavsett om man trycker av på baksidan eller på fjärren...


Testa att stänga av Dynamisk kontrast och dynamisk bakgrundsbelysning och testa att byta kanal eller starta en film och kolla öppningstexterna som brukar vara vita mot en svart bakgrund och har du då backlight bleed så kommer du se att för att den vita texten ska synas så kommer hörnen ge lite ficklampseffekt. Annars är en film med svart letterbox också bra för när bilden växlar mellan mörk och ljus så kommer det lysa upp i letterboxen. När tvn varit på ett tag så kommer cloudingen förmodligen synas, förutsatt att nu din är drabbat vill säga, vid t.ec scenbytemn om du har mild clouding eller lite överallt om du har riktigt svår clouding. Min clouding syns inte under film eller tvtittande utan i mitt fall är det backlight bleedingen som är jobbig.
Det syns även när du växlar kanal beroende på hur långt kanalnamnet är. TV4 och andra korta namn som dyker fram uppe till vänster på tvn vid kanalbyte reagerar inte min tv på men när det kommer långa kanalnamn som tex discoverychannel HD osv så lyser ena hörnet upp direkt för att ge ljus åt hela texten. Jag brukar också se det när ja stänger av ett spel i PS3:an eller när jag stänger av en film i BoxeeBox:en men cloudingen som sagt är mild hos mig och inget jag stör mig på utan det är som sagt bleedingen. Sen beror det ju på hur mycke bakbelysning man har på osv och ska du testa clouding och dylikt så kan du ju maxa bakbelysningen även om det inte är så man har det så ser du ju om det finns tendenser. Själv måste jag ha Backlight på 50 och Ljus på 50 för att jag ska uppfatta bilden som behaglig och inte obehaglig pga mörker eller ljus.

Redigerat av Unregistered2fb1b3af, 03 oktober 2012 - 14:01.


#78

Postad 03 oktober 2012 - 14:27

Dalund
  • Dalund
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Testa att stänga av Dynamisk kontrast och dynamisk bakgrundsbelysning och testa att byta kanal eller starta en film och kolla öppningstexterna som brukar vara vita mot en svart bakgrund och har du då backlight bleed så kommer du se att för att den vita texten ska synas så kommer hörnen ge lite ficklampseffekt. Annars är en film med svart letterbox också bra för när bilden växlar mellan mörk och ljus så kommer det lysa upp i letterboxen. När tvn varit på ett tag så kommer cloudingen förmodligen synas, förutsatt att nu din är drabbat vill säga, vid t.ec scenbytemn om du har mild clouding eller lite överallt om du har riktigt svår clouding. Min clouding syns inte under film eller tvtittande utan i mitt fall är det backlight bleedingen som är jobbig.
Det syns även när du växlar kanal beroende på hur långt kanalnamnet är. TV4 och andra korta namn som dyker fram uppe till vänster på tvn vid kanalbyte reagerar inte min tv på men när det kommer långa kanalnamn som tex discoverychannel HD osv så lyser ena hörnet upp direkt för att ge ljus åt hela texten. Jag brukar också se det när ja stänger av ett spel i PS3:an eller när jag stänger av en film i BoxeeBox:en men cloudingen som sagt är mild hos mig och inget jag stör mig på utan det är som sagt bleedingen. Sen beror det ju på hur mycke bakbelysning man har på osv och ska du testa clouding och dylikt så kan du ju maxa bakbelysningen även om det inte är så man har det så ser du ju om det finns tendenser. Själv måste jag ha Backlight på 50 och Ljus på 50 för att jag ska uppfatta bilden som behaglig och inte obehaglig pga mörker eller ljus.



Jag ska testa lite mer när jag får tid de närmsta dagarna...
Ang standby-läget, är det enda alternativet?

Redigerat av Dalund, 03 oktober 2012 - 14:30.


#79

Postad 03 oktober 2012 - 18:43

Hassepower
  • Hassepower
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Det var försent att avbeställa min TV så den kom hem till mig igår. Så nu när jag ändå har den hemma så har jag beslutat mig att försöka att inte vara alltför gnällig och ge den en chans. Så en vän och jag ska packa upp den ikväll.
Återkommer med mina första intryck imorgon eller på fredag.

Jag ska försöka använda mig av dina förslag för att kolla clouding och bleeding BiTTeR.

Är det föresten någon som har hört något mer om panelen i TV:n från Philips?

#80

Postad 03 oktober 2012 - 18:53

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Det var försent att avbeställa min TV så den kom hem till mig igår. Så nu när jag ändå har den hemma så har jag beslutat mig att försöka att inte vara alltför gnällig och ge den en chans. Så en vän och jag ska packa upp den ikväll.
återkommer med mina första intryck imorgon eller på fredag.

Jag ska försöka använda mig av dina förslag för att kolla clouding och bleeding BiTTeR.

är det föresten någon som har hört något mer om panelen i TV:n från Philips?


verkar ju faktiskt som att alla 55or har samma panel men är inte säker. väntar spänt på fler recensioner för är de bra så byter ja bara ut min. redan kollat o de va inga som helst problem att byta ut rakt av. de e först efter öppet köp tiden som det kan bli aktuellt för reparation eller service istället.

#81

Postad 03 oktober 2012 - 18:54

sejeke
  • sejeke
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Jag har nu även jag fått tv levererad. Kommer nog bli på fredag som den packas upp, återkommer med rapport. En tanke, vore det intressant att jämföra serie nr. för att där kunna se ev. skillnader i tillverkningstid, eller.....

Redigerat av sejeke, 03 oktober 2012 - 18:55.


#82

Postad 03 oktober 2012 - 20:31

Unregistered3be1ce0d
  • Unregistered3be1ce0d
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Inget nytt svar från Philips tyvärr. Tänker ringa imorgon och Maila.

#83

Postad 03 oktober 2012 - 20:52

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Här har ja tagit ett kort efter att tvn varit på hela dagen. startade en avi fil och pausade direkt. nu är kameran inställd på att ta upp allt ljus därav den blåa färgen och det är alltså inte alls så allvarligt som det ser ut på bilden för det som är i mitten av skärmen och uppåt ser man inte ens med ögat och det är ju inte blått utan istället inte 100 % svart men det är ljusbollen nere till höger som syns tydligt men att överexponera bilden gör ju att man ser precis alla ljusutsläpp även om de är så små att man inte uppfattar dem.

Postad bild

Redigerat av Unregistered2fb1b3af, 03 oktober 2012 - 21:39.


#84

Postad 03 oktober 2012 - 21:30

Unregistered3be1ce0d
  • Unregistered3be1ce0d
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Här har ja tagit ett kort efter att tvn varit på hela dagen. startade en avi fil och pausade direkt. nu är kameran inställd på att ta upp allt ljus därav den blåa färgen och det är alltså inte alls så allvarligt som det ser ut på bilden för det som är i mitten av skärmen och uppåt ser man inte ens med ögat och det är ju inte blått utan istället inte 100 % svart men det är ljusbollen nere till höger som syns tydligt men att överexponera bilden gör ju att man ser precis alla ljusutsläpp även om de är så små att man inte uppfattar dem.

http://bayimg.com/paDlOaAEi


Av bilden att döma så kan jag tycka du har lite mer backlight bleeding än min tv. Men som sagt jag är inte hemma än så jag borde inte säga nått :)
kommer hem på söndag och då ska jag testa min tv.

#85

Postad 03 oktober 2012 - 21:38

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Av bilden att döma så kan jag tycka du har lite mer backlight bleeding än min tv. Men som sagt jag är inte hemma än så jag borde inte säga nått :)
kommer hem på söndag och då ska jag testa min tv.


Ok, återkom gärna med info.
Det jag är mest nyfiken på är om det finns folk med denna TV som inte har någon bleeding alls för om det visar sig att alla har men olika mycke så känns det onödigt för mig att byta TV överhuvudtaget. Har även funderat på att byta ner mig till 46" för att få den vassare panelen men de känns ju jävligt trist att gå från 42" till 55" för att sedan landa på 46"

#86

Postad 03 oktober 2012 - 21:57

sejeke
  • sejeke
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
46" är du säker på vilken panel som sitter på den? Eller tänkte du gå upp i modell?




#87

Postad 03 oktober 2012 - 22:03

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

46" är du säker på vilken panel som sitter på den? Eller tänkte du gå upp i modell?

Nej inte säker men jag förmodar att det är LG eller Sharp om man bortser från nya 40" modellen och 55:an.
Hade varit kul att få den panelen som de lovordade så hårt i testerna.

Edit: å andra sidan är det jävligt korkat att förmoda något angående denna serie.

Redigerat av Unregistered2fb1b3af, 03 oktober 2012 - 22:06.


#88

Postad 03 oktober 2012 - 22:08

Unregistered3be1ce0d
  • Unregistered3be1ce0d
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Allt som har kommit upp runt den här tvn får mig starkt att fundera på att lämna tbx den och köpa en samsung ue55es6805. Jag köpte ju min tv förra tisdagen och har inte hunnit labba med den så mycket efter som att jag åkte bort i fredags.

Jag tar en bild på söndag men jag skulle gärna vilja ha exakt dina inställningar du hade när du tog din bild BiTTeR. Sen har vi nog inte samma kamera men vi kan ju försöka komma så nära det går. Kommer ta bilden med min mobil som är av märke HTC One x.

Redigerat av Unregistered3be1ce0d, 03 oktober 2012 - 22:10.


#89

Postad 03 oktober 2012 - 22:09

sejeke
  • sejeke
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Ja, en riktig soppa är det, Sharp har ju visat sig vara bra men LG när det gäller clouding är jag mer osäker på.

#90

Postad 03 oktober 2012 - 22:14

sejeke
  • sejeke
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Allt som har kommit upp runt den här tvn får mig starkt att fundera på att lämna tbx den och köpa en samsung ue55es6805. Jag köpte ju min tv förra tisdagen och har inte hunnit labba med den så mycket efter som att jag åkte bort i fredags.

Jag tar en bild på söndag men jag skulle gärna vilja ha exakt dina inställningar du hade när du tog din bild BiTTeR. Sen har vi nog inte samma kamera men vi kan ju försöka komma så nära det går. Kommer ta bilden med min mobil som är av märke HTC One x.

ue55es6805, men det sitter ju med stor sannolikhet Samsung redan på din 55" :-)

#91

Postad 03 oktober 2012 - 22:34

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Allt som har kommit upp runt den här tvn får mig starkt att fundera på att lämna tbx den och köpa en samsung ue55es6805. Jag köpte ju min tv förra tisdagen och har inte hunnit labba med den så mycket efter som att jag åkte bort i fredags.

Jag tar en bild på söndag men jag skulle gärna vilja ha exakt dina inställningar du hade när du tog din bild BiTTeR. Sen har vi nog inte samma kamera men vi kan ju försöka komma så nära det går. Kommer ta bilden med min mobil som är av märke HTC One x.


Tog mitt kort med en galaxy s2 i mörkt rum men siktar man med kameran på en ljuskälla först, i mitt fall hallen och sen tar kort på tvn direkt efter så överexponerar den eller vad de heter pga det plötsliga mörkret och allt ljus tas upp.
TV`ns inställningar som är av intresse va:

Bakgrundsbelysning - 50
Ljusstyrka - 50
Skärpa - 5
Dynamisk kontrast - Från
Dynamisk bakbelysning - Från
gamma - 0
Videokontrast - 90

Har hög kontrast eftersom den verkar öka ljuset utan att bleedingen påverkas lika "pang på" som ljus och bakbelysning gör.

Redigerat av Unregistered2fb1b3af, 03 oktober 2012 - 22:43.


#92

Postad 03 oktober 2012 - 22:41

Unregistered3be1ce0d
  • Unregistered3be1ce0d
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Tog mitt kort med en galaxy s2 i mörkt rum men siktar man med kameran på en ljuskälla först, i mitt fall hallen och sen tar kort på tvn direkt efter så överexponerar den eller vad de heter pga det plötsliga mörkret och allt ljus tas upp.
TV`ns inställningar som är av intresse va:

Bakgrundsbelysning - 60
Ljusstyrka - 50
Skärpa - 5
Dynamisk kontrast - Från
Dynamisk bakbelysning - Från
gamma - 0
Videokontrast - 80


så fort jag kommer hem så fotar jag.

#93

Postad 04 oktober 2012 - 06:57

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Nej inte säker men jag förmodar att det är LG eller Sharp om man bortser från nya 40" modellen och 55:an.
Hade varit kul att få den panelen som de lovordade så hårt i testerna.

Edit: å andra sidan är det jävligt korkat att förmoda något angående denna serie.

46" tillverkas inte av LG som jag skrev ovan. Det är Samsung eller Sharp då.

#94

Postad 04 oktober 2012 - 08:32

Hassepower
  • Hassepower
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Jag tänkte ge några av mina första intryck av TV:n.
Bilden är bra och jag upplevde inget lagg när jag provspelade lite PS3, det gick väldigt smidigt att streama 720p mkv från min trötta laptop till TV:n över trådlöst nätverk.

Det som är dåligt är högra sidan av TV:n och då speciellt högra nedre hörnet av TV där det är bleeding.
Det är inte extremt men det är ändå att det stör mig och är rädd att det ska bli värre.

Jag tänkte också försöka ta kort så får ni andra gärna ge era synpunkter på om det är jag som är petig eller om jag borde byta TV:n.

BiTTeR när tänkte du byta din TV? Det skulle vara intressat att veta om din andra TV är bättre än den första eller om det är så att den här TV modellen lider av bleeding problem.
Jag är lite nervös att jag kan få ännu värre bleeding på en annan TV om jag skulle byta.
Får man byta TV hur många gånger som helst hos Elgiganten inom en 30 dagars period?

Redigerat av Hassepower, 04 oktober 2012 - 09:14.


#95

Postad 04 oktober 2012 - 09:13

Dalund
  • Dalund
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Jag tänkte ge några av mina första intryck av TV:n.
Bilden är bra och jag upplevde inget lagg när jag prov spelade lite PS3, det gick väldigt smidigt att streama 720p mkv från min trötta laptop till TV:n över trådlöst nätverk.

Det som är dåligt är högra sidan av TV:n och då speciellt högra nedre hörnet av TV där det är bleeding.
Det är inte extremt men det är ändå att det stör mig och är rädd att det ska bli värre.

Jag tänkte också försöka ta kort så får ni andra gärna ge era synpunkter på om det är jag som är petig eller om jag borde byta TV:n.

BiTTeR när tänkte du byta din TV? Det skulle vara intressat att veta om din andra TV är bättre än den första eller om det är så att den här TV:n lider av bleeding problem.
Jag är lite nervös att jag kan få ännu värre bleeding på en annan TV om jag skulle byta.
Får man byta TV hur många gånger som helst hos Elgiganten inom en 30 dagars period?


Jag har också sett lite bleeding på högra sidan och högra hörnet. Men ska tilläggas att det bara syns i helsvart rum på helsvart skärm, och då kan man nätt och jämnt se det.
Frågan är hur kräsen man ska vara egentligen. Att syna av en bildskärm på det sättet i en viss milö skulle nog innebära att man skulle hitta något som inte är perfekt på på alla tvs.
Frågan är vad nästa tv man byter till kommer sakna eller ha? Och hur många lappar måste man lägga till?

#96

Postad 04 oktober 2012 - 09:44

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Jag tänkte ge några av mina första intryck av TV:n.
Bilden är bra och jag upplevde inget lagg när jag provspelade lite PS3, det gick väldigt smidigt att streama 720p mkv från min trötta laptop till TV:n över trådlöst nätverk.

Det som är dåligt är högra sidan av TV:n och då speciellt högra nedre hörnet av TV där det är bleeding.
Det är inte extremt men det är ändå att det stör mig och är rädd att det ska bli värre.

Jag tänkte också försöka ta kort så får ni andra gärna ge era synpunkter på om det är jag som är petig eller om jag borde byta TV:n.

BiTTeR när tänkte du byta din TV? Det skulle vara intressat att veta om din andra TV är bättre än den första eller om det är så att den här TV modellen lider av bleeding problem.
Jag är lite nervös att jag kan få ännu värre bleeding på en annan TV om jag skulle byta.
Får man byta TV hur många gånger som helst hos Elgiganten inom en 30 dagars period?


Jag har mailat EG och frågat hur öppet köp perioden fungerar bara, om man får 30 nya dagar med den nya tvn eller om de räknar 30 dagar från första köpet men inte fått svar än. Däremot har ja ju läst trådar där folk va inne på sitt 5:e och 6:e byte så det är nog 30 nya dagar man får. Hur många ggr man kan byta mot samma modell innan de blir griniga vet jag däremot inte. Tänkte bytt min nu i helgen men ville gärna se om det finns folk som inte upplever något problem alls först.

Jag har också sett lite bleeding på högra sidan och högra hörnet. Men ska tilläggas att det bara syns i helsvart rum på helsvart skärm, och då kan man nätt och jämnt se det.
Frågan är hur kräsen man ska vara egentligen. Att syna av en bildskärm på det sättet i en viss milö skulle nog innebära att man skulle hitta något som inte är perfekt på på alla tvs.
Frågan är vad nästa tv man byter till kommer sakna eller ha? Och hur många lappar måste man lägga till?


Mörklagt rum är ju ofta precis så många inkl jag kollar film, speciellt om det är mörka filmer såsom Priest, Underworld osv och då blir det ju extra jobbigt.
Hur kräsen man ska va går ju diskutera, jag personligen skulle ju inte acceptera en ny bil där lyset inte fungerar t.ex eller där ena delen av framrutan har sämre sikt men sen har vi säkerligen olika krav och framförallt olika grader av bleeding. Det tråkiga är dock att om fler inte hade accepterat defekter utan lämnat tillbaka apparaterna så kanske apparaterna skulle varit bättre idag och inte lida av samma problem som de introducerades med för flera år sedan. Att byta TV och undvika problem är nog inte en prisfråga utan ett rent lotteri, läs trådarna om toppmodeller och de har samma problem till och från.

Redigerat av Unregistered2fb1b3af, 04 oktober 2012 - 09:47.


#97

Postad 04 oktober 2012 - 10:03

altair4
  • altair4
  • Veteran

  • 1 621 inlägg
  • 0
Finns det någon LCD som inte har bleeding? Det enda många tillverkare gör är ju att om man har en helsvart bakgrund så släcker de ned så det inte syns. Men när man ser film med svarta kanter uppe och nere så syns det direkt. Känner mig tvingad att köpa plasma på grund av detta då det är väldigt viktigt att bakgrundsbelysningen är jämn när man har mörkt i rummet.

#98

Postad 04 oktober 2012 - 11:10

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Fick svar från EG nu och man får 30 nya dagars öppet köp när du byter din tv mot en annan.

#99

Postad 04 oktober 2012 - 11:19

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Finns det någon LCD som inte har bleeding? Det enda många tillverkare gör är ju att om man har en helsvart bakgrund så släcker de ned så det inte syns. Men när man ser film med svarta kanter uppe och nere så syns det direkt. Känner mig tvingad att köpa plasma på grund av detta då det är väldigt viktigt att bakgrundsbelysningen är jämn när man har mörkt i rummet.

Det skiljer ju mellan plasmor också, men nu verkar diskussion mer flyta över till att handla om svärta och inte bleeding.
Det går ju inte säga att LCD alltid har bleeding. Det beror i hög grad på vilken teknik som används.

#100

Postad 04 oktober 2012 - 15:20

Dalund
  • Dalund
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Fick svar från EG nu och man får 30 nya dagars öppet köp när du byter din tv mot en annan.

Det är alltså ok att byta in mot en likadan, tar de med sig den man byter in eller måste man returnera den själv?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.