Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur koppla ihop antennkontakt och antennkabel?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 oktober 2005 - 08:48

Myrkrig
  • Myrkrig
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Jag har precis inhandlat en vinklad koaxialklabelkontakt/TV-kontakt/antennkabelkontakt. Kärt barn verkar ha många namn...

Kontakten ska in i vägguttaget. Nu har jag kapat antennkabeln och fäst ledaren genom ett hål i baksidan på kontaktens hona. Där är en skruvanslutning, men jag kan inte förstå hur jag ska använda den.

Nu är bilden bra på nästan alla kanaler, men inte på Discovery och Z-tv. Jag antar att jag har kopplat någonting fel.

1. Hur ska signaldelen av kabeln till kontakten?
2. Hur ska jag koppla jordade delen av kabeln till kontakten?

Postad 20 oktober 2005 - 09:16

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0
Är det en sån här vi talar om? :
Bifogad fil  k25.jpg   15,74K   147 Antal nerladdningar

Skala kabeln enligt följande:
Bifogad fil  atk.JPG   1,42K   188 Antal nerladdningar

Där det gråa är mantlingen kring kabeln som är draget bakåt över kabeln. Se till att ledaren kommer in i hålet från mittenpinnen i kontakten. Kläm därefter fast kabeln i kontakten med mantlingen i 'klämman' så att denna har kontakt med kontaktens ytterhölje.

Lycka till.. ;)

Postad 20 oktober 2005 - 10:27

Myrkrig
  • Myrkrig
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Tack för det snabba svaret! Och de fina bilderna. Jag borde kanske lagt in lite bilder själv också, men då hade ni väl skrattat över min konstruktion... ;)

Med mantlingen kring kabeln, menar du de tunna koppartrådarna, eller? De går av väldigt lätt har jag märkt...

Vad är viktigt att tänka på? Jag vet inte riktigt hur en antennkabel fungerar, men jag märker att den inte fungerar alls när de tunna koppartrådarna kommer i kontakt med ledaren.

I övrigt trodde jag att ledaren skulle fästas i skruvkopplingen med en liten skruv eller liknande. Men signaldelen ska alltså bara gå igenom hålet från mittenpinnen och inte fästas på nåt vis?

Postad 20 oktober 2005 - 10:34

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2 661 inlägg
  • 0
Mittenledaren skall fästas i mittenpluggen med en liten skruv.

Skärmen/manteln består av flätade ledningar. Den brukar man försiktigt klämma fast i dragavlastningen som man spänner med de två skruvarna som syns på undersidan. Ingen kontakt får finnas mellan skärm och mittledare.

Postad 21 oktober 2005 - 14:42

Myrkrig
  • Myrkrig
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Tack för de bra svaren! Nu är bilden tillbaks lika bra som den var innan jag pillade! Jag som tänkte att jag skulle bli tvungen att köpa en ny kabel, jag trodde inte det kunde bli så bra bild som det blev...

Någon skruv fanns det inte med i paketet för att fästa ledaren, men det verkar fungera ändå som sagt.

Postad 06 januari 2008 - 18:37

Unregistered832ce377
  • Unregistered832ce377
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Vet att det är en gammal tråd men, bättre än att starta ny :)

Har lite problem när jag skulle dra kabel till sovrummet. Köpt en "vanlig" vit men tjock antennkabel(8mm). Är 15m så antog att dom skulle vara lite bättre på så långa längder. efter lite pillande med kontakterna verkar det funka bra om jag inte kör med splitter(får ca 95% på både signalkvalitet och styrka men med splitter sjunker bägge med ca 50%).

Har kopplat snedkopplingen såhär, den raka känns inte som man kan göra så mycket fel med.

Posted Image

Och använder en sån här splitter. Även om jag bara har en sladd i blir signalstyrkan och kvalitet mycket sämre och vissa kanaler funkar inte alls. Gör den det så mycket sämre eller kan jag ha kopplat fel nånstans? :/

Posted Image

Redigerat av Unregistered832ce377, 06 januari 2008 - 18:38.

Postad 06 januari 2008 - 19:31

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2 661 inlägg
  • 0
Den splittern är urusel. Se till att skaffa nått bättre. En aktiv splitter kanske?

Postad 06 januari 2008 - 19:37

Unregistered832ce377
  • Unregistered832ce377
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Den splittern är urusel. Se till att skaffa nått bättre. En aktiv splitter kanske?

Ahh så den är allmänt känd som kass? Mm får kolla efter nåt annat då :)

Redigerat av Unregistered832ce377, 06 januari 2008 - 19:46.

Postad 06 januari 2008 - 19:44

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2 661 inlägg
  • 0
Tja... alla som jobbar med detta som jag frågade när jag hade samma problem som du sa det och när jag ryckte ut min (tog bort TV:n i sovrummet) fick jag MYCKET bättre bild så jag tvivlade inte att de hade rätt.

Postad 06 januari 2008 - 21:43

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1 200 inlägg
  • 0
Man brukar ju få ett riktvärde på dämpningen som en splitter ger så det är inget konstigt, men om man inte behöver använda en splitter är det dumt att göra det. Och om signalstyrkan i grunden inte är tillräckligt bra så kan det leda till riktigt kass bildkvalité. Jag har en spltiter, precis likadan, och den fungerar utmärkt. Inga problem, men jag bor väldigt nära kopplingscentralen i kåken, så jag misstänker att det är rätt bra signalstyrka här.

Postad 06 januari 2008 - 22:57

Unregistered832ce377
  • Unregistered832ce377
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Man brukar ju få ett riktvärde på dämpningen som en splitter ger så det är inget konstigt, men om man inte behöver använda en splitter är det dumt att göra det. Och om signalstyrkan i grunden inte är tillräckligt bra så kan det leda till riktigt kass bildkvalité. Jag har en spltiter, precis likadan, och den fungerar utmärkt. Inga problem, men jag bor väldigt nära kopplingscentralen i kåken, så jag misstänker att det är rätt bra signalstyrka här.

Jo men både styrka och signal ligger på runt 95% utan splitter och ca 60% med splitter, så nåt fel är det ju. Men kan ju vara just det exemplaret också som det är fel på. Får åka iväg och kolla efter något annat.

Postad 06 januari 2008 - 23:09

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1 364 inlägg
  • 0

Jo men både styrka och signal ligger på runt 95% utan splitter och ca 60% med splitter, så nåt fel är det ju. Men kan ju vara just det exemplaret också som det är fel på. Får åka iväg och kolla efter något annat.

Om man bara har en splitter på kabeln så ska det inte påverka signalen, har man däremot en kabel från splittern till en andra tv så kan det påverka väldigt mycket. Beror på vad du har för motstånd i kabeln och den andra tvn.

Häng på en aktiv splitter där du kan ställa förstärkningsgraden. Anledningen till att ha en med ställbar förstärkning är för att inte få signalen överförsträkt.

Du kan även sätta en vanlig antennförstärkare precis vid antennuttaget (den ska inte sitta vid splittern). Det bör funka, men kan ge en överförsträkt signal vid första tvn.

/Johan

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.