Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med att koppla ihop allt i din anläggning?

1292 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1201

Postad 25 oktober 2012 - 20:25

Gasarn
  • Gasarn
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej!
Har en Denon 3806 receiver med 2 HDMI in och 3 apparater som jag vill skicka bild från. TV har 2 HDMI in. Jag måste således välja vilka HDMI jag vill köra via receivern (digitalbox, dvd och boxeebox). Vad är det för fördelar med att gå via receivern jämfört med att koppla in bilden direkt i TV:n?

#1202

Postad 25 oktober 2012 - 21:08

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Enklare att få ut ljudet i hemmabion, speciellt surroundljud.

#1203

Postad 25 oktober 2012 - 21:33

Gasarn
  • Gasarn
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
BitterLemon, svarar du på min fråga? Om så är fallet: Ja, kommer att köra ljudet digitalt in (optiskt). Tänker snarare på bilden. receivern har växling av HDMI-signalen. Undrar lite hur mycket det påverkar.

#1204

Postad 26 oktober 2012 - 06:04

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

BitterLemon, svarar du på min fråga? Om så är fallet: Ja, kommer att köra ljudet digitalt in (optiskt). Tänker snarare på bilden. receivern har växling av HDMI-signalen. Undrar lite hur mycket det påverkar.

Japp, det var svar på din fråga. Att köra ljudet digitalt optiskt in från TVn ger oftast bara stereo, vilket kan vara bra att veta. Men det kan skilja från TV till TV. Bilden påverkas inte av receivern (om den inte har nåt fuffens för sig), man kopplar ju normalt allt via receivern.

#1205

Postad 26 oktober 2012 - 06:23

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Japp, det var svar på din fråga. Att köra ljudet digitalt optiskt in från TVn ger oftast bara stereo, vilket kan vara bra att veta. Men det kan skilja från TV till TV. Bilden påverkas inte av receivern (om den inte har nåt fuffens för sig), man kopplar ju normalt allt via receivern.


Ljudet från min Sony Tv går in i reveivern i Dolby 5.1 format via TVns digitala utgång.

#1206

Postad 26 oktober 2012 - 08:53

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Ljudet från min Sony Tv går in i reveivern i Dolby 5.1 format via TVns digitala utgång.

Som sagt: Det är olika från TV till TV, men rätt många ger bara stereo.

#1207

Postad 26 oktober 2012 - 08:56

Gasarn
  • Gasarn
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hade tänkt att plocka in bilden i receivern via HDMI och ljudet från alla källor optiskt. Så HDMI-ljudet kommer jag inte att använda. Det jag kan göra är att köra Boxee:ns och DVD:ns bild via förstärkaren, och sedan därifrån vidare till TV:n. Sen kör jag digitalboxens bild (och ljud om jag skulle få för mig att låta TV:n ljuda nån gång) via HDMI direkt till TV:n. Detta eftersom jag bara har 2 HDMI-ingångar i förstärkaren. Annars hade väl det varit enklast att plocka in alla HDMI-sladdarna från källorna i stärkaren för att sedan sända detta vidare via HDMI till TV:n.

Så: Finns det några fördelar att gå via förstärkaren med bildsignalen? Eller är det bättre att gå direkt från en källa till TV:n? Det här med uppskalning av bilden i receivern? Påverkar det? Blir det bättre/sämre eller lika?

#1208

Postad 26 oktober 2012 - 10:35

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Plockar in bild från datorns grafikkort via HDMI.
Plockar in ljud från datorns ljudkort resp. TVn via optisk digital.
Från recievern går ljudet ut till 5.1 högtalarna
Från recievern går bilden via HDMI till Tvn.

Denna koppling är för mig det naturligaste.

#1209

Postad 26 oktober 2012 - 12:28

Gasarn
  • Gasarn
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jepp Putte det verkar naturligast. Grejjen är att jag inte har tillräckliget med HDMI in i stärkaren och måste välja att köra en av källorna direkt till TV:n. Och det jag undrar är om det blir någon skillnad på bilden. Huruvida receivern påverkar bilden.

#1210

Postad 26 oktober 2012 - 12:36

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Det finns ju HDMI-splittar billigt.

#1211

Postad 26 oktober 2012 - 12:54

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Jepp Putte det verkar naturligast. Grejjen är att jag inte har tillräckliget med HDMI in i stärkaren och måste välja att köra en av källorna direkt till TV:n. Och det jag undrar är om det blir någon skillnad på bilden. Huruvida receivern påverkar bilden.


Förmodligen ingen större skillnad i bild men stor skillnad i ljud

#1212

Postad 30 oktober 2012 - 17:34

Unregistered87b6d139
  • Unregistered87b6d139
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Tjenaa ja skulle behöva lite hjälp med en grej :)
Det är så att jag har köpt nya kablar till mina canton gle 490.2 det är ett par XTZ Star Quad NLP 2,5mm 2Banana - 2Banana kablar ,
Men dom värkar inte passa till min onkyo tx-sr608 någon som vet nått sätt så man kan få dom å passa :)???

#1213

Postad 30 oktober 2012 - 17:47

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Du har petat bort plastpluggarna i förstärkaren?

#1214

Postad 30 oktober 2012 - 18:46

Unregistered87b6d139
  • Unregistered87b6d139
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hehe nä det hade jag inte :P
tack för hjälpen :)

#1215

Postad 14 november 2012 - 23:54

Unregistered81bbc7d1
  • Unregistered81bbc7d1
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Har beställt en Onkyo 818 + Kef 3005, är det något speciellt jag ska tänka på när jag kopplar ihop det för att få ut så mycket som möjligt.

#1216

Postad 25 november 2012 - 18:10

PavelNedved
  • PavelNedved
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
"De flesta receivers kan även skicka frontkanalernas bas-signal via lågnivå, dvs LFE + FRONT L/R."<----alltså, hur görs detta; exakt? Hittar faktiskt inte LFE på förstärkaren (även om jag är 100 på att den har det; är en Marantz SR8001). Efter att ha kopplat in där, gör jag vad?

#1217

Postad 16 december 2012 - 12:04

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Mycket senare svar...
Vanligtvis ställer man fronthögtalarna som small i menyn, då skickas basdelen till subutgången (LFE)

#1218

Postad 18 december 2012 - 08:11

mcg07001
  • mcg07001
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej!
Funderar på att införskaffa en Samsung TV modell ES7005 med denna följer det en universalfjärrkontroll som man ska kunna styra andra enheter som är anslutna till dess hdmi uttag. Har idag en Onkyo förstärkare modell TX-NR 609
där jag har en TV-box samt ett PS3 och en Tvix N1 inkopplad, Onkyon är sedan kopplad till TV:ns hdmi ingång.
Min fråga är om det går att styra alla dessa enheter med Samsungs nya smartfjärr på detta sätt eller om alla enheter måste vara inkopplade var och en på ett eget hdmi uttag i Tv:n för att det ska gå att styra dessa med smartfjärren.

#1219

Postad 09 januari 2013 - 18:41

qwertys
  • qwertys
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Hejsan, nu behöver en nybörjare verkligen hjälp här! Jag sitter inne på denna projektor:

Här är en bild hur dess anslutningar ser ut på baksidan. Det har således ingen möjlighet för ljud ut?

Källan är PS3 och problemet är att komponent-uttaget (som jag tidigare använt som utgång för ljudet till mina stereohögtalare) nu är upptagen av en
.

ElGato Game Capture skickar i sin tur allt till datorn (för inspelning) och således även ljudet. Allt blir dock försenat några sekunder så kan inte använda det ljudet till spelandet.

Normalt när man använder en ElGato Game Capture så kommer ju ljudet ut från HDMI via TV:n, men hur ska jag nu får ut ljudet när jag sitter på en projektor.

Hoppas ni förstår, blev lite krångligt formulerat kanske men är ingen expert!

Redigerat av qwertys, 09 januari 2013 - 19:01.


#1220

Postad 11 januari 2013 - 23:22

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 1
Ljudet tar man sällan ut från projektorn, man brukar koppla in en förstärkare/receiver efter PS3:an och få ut ljudet den vägen.
Från PS3:an har du flera möjligheter att få utljudet
HDMI
2xRCA
optiskt.

#1221

Postad 03 februari 2013 - 17:53

9070
  • 9070
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Har ställt frågan i annan tråd men provar här också. Har Bredbandsbolagets digitalbox, Sony hemmabiosystem samt LG smart-tv. Varje gång jag ska kolla på tv (digitalkanalerna) så måste jag gå in i Sony menyn och ändra HDMI port för att få bild på Tv:n. Har kopplat BB till Sony med HDMI. Sony till TV:n med HDMI. Nån som kan förklara hur jag bör göra för att få det att fungera som så att jag bara sätter igång allt och då kan kolla utan behöva gå in i menyn

Redigerat av 9070, 03 februari 2013 - 22:11.


#1222

Postad 03 februari 2013 - 17:55

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Kanske står i manualen... Dom inställningarna är oftast modellspecifika så det är svårt att svara på hur man gör eller om det ens går med dina enheter...

#1223

Postad 03 februari 2013 - 21:25

leasken
  • leasken
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Tjo!
Jag har problem med att få ut mitt TV-ljud till ljudsystemet via optisk utgång från TV. Receivern är en Onkyo TX-SR508 som jag har kopplat datorn och PS3 till och där funkar ljudet klockrent. TVn, Samsung UE40EH5005.
Det jag vill göra är att köra ljudet från TVn in i reicevern och sen ut i högtalarna, men hur jag än trixar så får jag inte till det.

Ställer in TVn att skicka ljudet till "Extern högtalare" och väljer att receivern ska ta emot ljud till TV/CD via "Opt2", men likväl så är det knäpptyst..

Redigerat av leasken, 03 februari 2013 - 21:25.


#1224

Postad 03 februari 2013 - 22:01

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

  • 770 inlägg
  • 0

Tjo!
Jag har problem med att få ut mitt TV-ljud till ljudsystemet via optisk utgång från TV. Receivern är en Onkyo TX-SR508 som jag har kopplat datorn och PS3 till och där funkar ljudet klockrent. TVn, Samsung UE40EH5005.
Det jag vill göra är att köra ljudet från TVn in i reicevern och sen ut i högtalarna, men hur jag än trixar så får jag inte till det.

Ställer in TVn att skicka ljudet till "Extern högtalare" och väljer att receivern ska ta emot ljud till TV/CD via "Opt2", men likväl så är det knäpptyst..

Testa ställ in TV under ljud till Tv-Högtalare istället för Extern Högtalare. Har du en extern digitalbox?
Om du har ett internt Digitalkort som jag så ska ljudet komma ut så länge det är rätt optisk port inställt på receivern. Har du en extern Digitalbox, testa koppla optisk från den till receivern för att se om du får ljudet.

Kolla in mina överflödiga Flowcharter flöden i mina bilder.
Det låter ju som du kopplat allt rätt.

Redigerat av Midnight, 03 februari 2013 - 22:04.


#1225

Postad 03 februari 2013 - 22:14

leasken
  • leasken
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Testa ställ in TV under ljud till Tv-Högtalare istället för Extern Högtalare. Har du en extern digitalbox?
Om du har ett internt Digitalkort som jag så ska ljudet komma ut så länge det är rätt optisk port inställt på receivern. Har du en extern Digitalbox, testa koppla optisk från den till receivern för att se om du får ljudet.

Kolla in mina överflödiga Flowcharter flöden i mina bilder.
Det låter ju som du kopplat allt rätt.


Signalen till tvn är direkt från antennuttaget, bor i lägenhet med basutbud i "comhem-uttag". Kan det vara det som strular?

#1226

Postad 03 februari 2013 - 22:24

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

  • 770 inlägg
  • 0
Nope. Testade det analoga utbudet precis med Com hem. Det fungerade till receivern också.
Hmm, testade du ändra till Tv-Högtalare i Tv menyn samt vid ljudinställningar i tv menyn ställa om till mpeg eller Dolby Digital 2.0

Gör ett till test annars med att starta Youtube på tv och se om du får ljud

#1227

Postad 03 februari 2013 - 22:34

leasken
  • leasken
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Nope. Testade det analoga utbudet precis med Com hem. Det fungerade till receivern också.
Hmm, testade du ändra till Tv-Högtalare i Tv menyn samt vid ljudinställningar i tv menyn ställa om till mpeg eller Dolby Digital 2.0

Gör ett till test annars med att starta Youtube på tv och se om du får ljud


Funkar inte det heller.. Satte inställningarna så här nu:
Högtalarinställningar -> Välj högtalare -> Tv-högtalare.
SPDIF-utmatning -> Ljudformat -> Dolby Digital.

Sen finns det ett alternativ som heter "Ljudsändningsalternativ", men det är gråmarkerat..

Ps. Seriösa flowcharts! ;)

#1228

Postad 03 februari 2013 - 22:43

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

  • 770 inlägg
  • 0
Hehe. Tack!

Du har iallafall kopplat rätt.
Frågor som behöver ställas:

Fungerar optiska kabeln? Sitter den i ordentligt? Trasig?
Fungerar opt2 porten i Onkyon? Testa opt1

#1229

Postad 04 februari 2013 - 11:41

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
Det kommer eventuellt lite nya grejer i tv-bänken. Problemet är brist på ingångar i TV:n...

Men jag funderar om min koppling är rätt.
Digitalbox - > Scart > DVD (insp) + TV
DVD (insp) - > Scart + HDMI - > TV

Frågan är, behöver jag scart mellan DVD och TV? Har ju HDMI...
Kan just nu inte se varför jag satt den där.

#1230

Postad 05 februari 2013 - 15:16

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

  • 770 inlägg
  • 0

Det kommer eventuellt lite nya grejer i tv-bänken. Problemet är brist på ingångar i TV:n...

Men jag funderar om min koppling är rätt.
Digitalbox - > Scart > DVD (insp) + TV
DVD (insp) - > Scart + HDMI - > TV

Frågan är, behöver jag scart mellan DVD och TV? Har ju HDMI...
Kan just nu inte se varför jag satt den där.


Huh?
Undvik Scart om du kan och använd enbart HDMI. Om digitalboxen har också HDMI så använd det också

#1231

Postad 22 februari 2013 - 00:35

Deffarkulan
  • Deffarkulan
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hey alla! Är en riktig nybörjare på det här med kablar till ett hembio system. Drog nyligen hem http://www.telemekan...upernova-5.html samt har en http://www.ljudia.se...-black-p794478/ . Sub har jag inte valt ut än. Men det jag behöver lite mer kunskap om är vilka kablar jag behöver för att slå ihop hela systemet? Helvede vad man känner sig färsk nu :ph34r:

#1232

Postad 22 februari 2013 - 11:32

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Högtalarkablar till högtalarna, RCA-kabel till subben.

Sen valfri HDMI-kabel från dina källor (dator, Bluray, digitalbox, etc.) till receivern och en ut till TVn.

#1233

Postad 22 mars 2013 - 07:31

ThLoser
  • ThLoser
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej! :) Jag undrar hur jag ska koppla mina högtalare till min förstärkare, kan ju vara så att jag har en för gammal förstärkare :P


På baksidan av förstärkaren ser det nästan ut såhär hittade ingen vettig bild men :P Det är ungefär samma så :)
Postad bild

Och på mina högtalare ser det ut såhär
Postad bild

Så nu hoppas jag någon här kan hjälpa mig hur jag ska koppla in dom till varandra! :)

#1234

Postad 22 mars 2013 - 08:59

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

  • 770 inlägg
  • 0
ThLoser: På receivern på bilden så ser du Speakers. Där ska du stoppa in vanliga högtalarkablar med trådarna som sticker ut från höger och vänster kabel.
På din högtalare så kan du skruva på "skruven" som sitter ovanför svarta och röda färgerna. Under den svarta och röda färgen så kommer det visas varsitt hål som du redan ser på bilden. Där stoppar du in den andra änden av högtalarkabeln med dom synliga trådarna i hålen, sedan skruvar du tillbaka tills den klämmer fast kabeln.

Glöm inte: Plus till Plus och Minus till Minus

Redigerat av Midnight, 22 mars 2013 - 16:54.


#1235

Postad 22 mars 2013 - 14:01

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Förtydligande: Använd klämkontakterna på A-raden på förstärkaren för frontarna. B-raden behöver du inte bry dig om.

#1236

Postad 22 mars 2013 - 21:17

Unregistereddeee1e9f
  • Unregistereddeee1e9f
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Hur ska jag koppla: TV, Reciever, Digitalbox

Har endast 1 hdmi på min digitalbox..

Vill kunna välja enkelt att köra ljudet från tv'n eller förstärkaren..

Digitalbox <--HDMI--> Reciever (Och sen TV <--HDMI--> Reciever) ?

eller

Digitalbox <--HDMI--> TV (Och sen TV <--HDMI--> Reciever) ?

#1237

Postad 22 mars 2013 - 21:21

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Alternativ ett är det bästa, sedan beror det på vilken tv och receiver om dom har ARC och passtrough om du vill köra utan förstärkare

#1238

Postad 22 mars 2013 - 21:30

Unregistereddeee1e9f
  • Unregistereddeee1e9f
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Alternativ ett är det bästa, sedan beror det på vilken tv och receiver om dom har ARC och passtrough om du vill köra utan förstärkare


Reciever -> https://www.prisjakt...t.php?e=1219216
TV -> https://www.prisjakt...kt.php?e=844465

Verkar finnas ARC på båda, Passthough vet jag inte vad det är.. Men hur skulle det funka menar du?
Vill kunna se vanlig tv med tv-ljudet och film/sport med förstärkarent, helst med ett enkelt knapptryck utan att byta kablar osv :)

Är asdålig på koppling

#1239

Postad 23 mars 2013 - 17:31

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
HDM standby kallar prisjakt det tydligen och din förstärkare har det, borde fungera som du vill då

#1240

Postad 09 april 2013 - 19:48

Unregistered439aa119
  • Unregistered439aa119
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hej!

Snabb fråga:)

Kan en standard usbsladd bära en ethernet signal?

Jag vill koppla en ethernet sladd in i dennna

http://www.komplett....sku=617947#info

till denna

http://www.komplett....ku=112737#extra

och sedan in i en enhet utan ethernetport men som stödjer ethernetsignal.

Uppskattar snabbt svar:)

#1241

Postad 10 april 2013 - 10:52

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Hej!

Snabb fråga:)

Kan en standard usbsladd bära en ethernet signal?

Jag vill koppla en ethernet sladd in i dennna

http://www.komplett....sku=617947#info

till denna

http://www.komplett....ku=112737#extra

och sedan in i en enhet utan ethernetport men som stödjer ethernetsignal.

Uppskattar snabbt svar:)

Njae... man kan inte bära Ethernet över USB as such. Men det du länkar är i praktiken ett nätverkskort med USB-anslutning, så alla maskiner som kan stödja det nätverkskortet kan använda den för att få en Ethernet-anslutning. Att sätta en USB-hubb mellan kan funka, men det kan skapa problem också om du har otur. Det beror lite på hubben och nätverkskortet. Tveksamt om det innefattar förstärkare och andra liknande prylar. Vad är det du ska koppla den till?

#1242

Postad 10 april 2013 - 19:25

Unregistered439aa119
  • Unregistered439aa119
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Njae... man kan inte bära Ethernet över USB as such. Men det du länkar är i praktiken ett nätverkskort med USB-anslutning, så alla maskiner som kan stödja det nätverkskortet kan använda den för att få en Ethernet-anslutning. Att sätta en USB-hubb mellan kan funka, men det kan skapa problem också om du har otur. Det beror lite på hubben och nätverkskortet. Tveksamt om det innefattar förstärkare och andra liknande prylar. Vad är det du ska koppla den till?


Hej! Tack för svaret!

Jag ska köpa en rikomagic (droidstick tror jag det kallas) och den har bara en usb port när jag behöver två...
Måste koppla via ethernet eftersom att wifin inte når ner till källaren. Tänkte därför koppla

Ethernetkabel------>SDM adaptern--------->Usb hubb------->Rikomagic----->reciever----->Projektor

Har du något annat förslag på en lösning?:)

#1243

Postad 13 april 2013 - 19:40

Unregistered439aa119
  • Unregistered439aa119
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Någon? Snälla

#1244

Postad 14 april 2013 - 09:38

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Det hänger ju helt på Rikomagic och dess drivare. Men googlar man på "rikomagic usb ethernet" (har du ens gjort det??) så får man indikationer på att det bör funka, åtminstone med en strömdriven hub mellan (eftersom Rikomagicen inte orkar driva själv). Du får väl testa.

#1245

Postad 14 april 2013 - 15:18

Unregistered439aa119
  • Unregistered439aa119
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Det hänger ju helt på Rikomagic och dess drivare. Men googlar man på "rikomagic usb ethernet" (har du ens gjort det??) så får man indikationer på att det bör funka, åtminstone med en strömdriven hub mellan (eftersom Rikomagicen inte orkar driva själv). Du får väl testa.


Ja det har jag självklart och jag förstod att det går att koppla via sdm kabel men jag hittade inget om ifall det går via usb hubben. Jaja tack för hjälpen. Jag testar:)

#1246

Postad 14 april 2013 - 21:08

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Ja det har jag självklart och jag förstod att det går att koppla via sdm kabel men jag hittade inget om ifall det går via usb hubben. Jaja tack för hjälpen. Jag testar:)

Det jag läste var att det gick mycket bättre med hub. :) Vilket iofs är ovanligt, det orsakar normalt sett oftare problem med hub. Lycka till!

#1247

Postad 19 april 2013 - 05:48

Unregistered439aa119
  • Unregistered439aa119
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hej igen!

Nu har jag en annan fråga:)

När jag kopplar in mitt xbox (gamla modellen) via av6 ingången i min reciever (sån röd, vit, gul som man ibland kopplar till scart) så får jag bara ljud och ingen bild. Samma sak när jag testade det med mitt ps2. Fattar nada

#1248

Postad 24 maj 2013 - 08:16

Inget_TiNNiTuS
  • Inget_TiNNiTuS
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Sista post i detta 19:e april, men kanske kanske är det nån som ser detta :)

Ska bygga ett enkelt tv rum med ganska begränsat utrymme. Får helt enkelt inte plats med lösningen som verkar vara standard dvs koppla allting till en förstärkare och koppla sedan förstärkaren till din TV. Men om man ska göra så krävs det massa kabeldragning till högtalare som måste stå nånstans å en hylla med tillräckligt djup för att få plats med en rejält stor förstärkare.

Så jag tänkte såhär, koppla xbox360, ps3, htpc (en liten Intel NUC), till en hdmi switch med dubbla hdmi utgångar, den ena till TV och den andra till projje. Ljudet kommer alltså alltid gå ut via TV, så även om projje används måste TV vara på för att där går ljudet ut. Om det blir för dåligt ljud kopplar jag en soundbar till TV.
Såå... skulle det funka?
Är det standard att HDMI Switchar skickar ut till båda utgångarna samtidigt?

Audio Return Channel är grymt smidigt, men det skulle finnas en Video Return Channel åxå, tänk va grymt enkelt för oss med projje åxå :)

#1249

Postad 24 maj 2013 - 09:04

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Låter ju lite meckigt iom att tvn måste vara på. Vet inte om switcharna skickar ut på båda utgångarna, det beror nog på switchen. Man bör inte räkna med att få ut bitstream/surround ur tvn heller f.ö., ofta är det bara stereo.

Finns det inte utrymme alls som kan rymma en stärkare? Annat än just under tvn alltså? Det finns ju lite tunnare/mindre stärkare också, alla är ju inte fullstora.

#1250

Postad 24 maj 2013 - 09:48

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Å en receiver behöver inte kräva mer kabeldragning än en HDMI-switch.
I mitt vardagsrum t.ex. hittade jag en billig begagnad receiver (Yamaha rx-v någonting) med 4 HDMI in och 1 ut. Kör bara stereo.
Kopplat ps3, laptop. digitalbox samt en raspberry till receivern, HDMI från receiver till TV, samt två par högtalarkablar till mina små stativare (Ino Audio Pip). Och då kan jag fortfarande koppla in fler enheter med komponent och komposit vid behov.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.