Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

hur förhindra inbränning av loggor ?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 December 2005 - 13:58

Shoshine
  • Shoshine
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hejsan !

har haft en tv 4 logga inbränd i högra hörnet av tvń men nu har jag fått en ny tv och undra hur ska man förhindra att få en inbränning igen ? har läst att man ska vrida ner contrast och ljus men vill ju gärna se något på tvń så det inte blir helt svart allt :rolleyes: hur ska jag göra ?

MvH Richard

Http://www.stereo.just.nu
swedish champion 2005 Sasca

Postad 16 December 2005 - 17:10

32"
  • 32"
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Är den en Plasma du har så har den med största sannolikhet ett inbränningsskydd, detta skyddet måste man ibland aktivera i menyn...det är en bra början. Sedan är det som du säger att kontrast och ljus skall vara satta extra lågt och gärna då dom första +100 timmarna så att "panelen" kan "brännas in". Mycket mer än detta kan man inte göra och detta med inbränningar är nog den största anledningen till att jag inte väljer Plasma utan LCD...

Postad 16 December 2005 - 18:40

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1740 inlägg
  • 0
kan bara påpeka att det mig veterligen inte finns några bevis för att en plasma ska "brännas in" (typ som högtalare)... men att man inte ska köra på max kontrast å ljusstyrka å använda inbränningsskydd om det finns är en bra början. sen är det inte så stor riska att det händer... och kollar du på 3:an å 4:an så blir det ju reklam med jämna mellanrum som borde förhindra , lr åtminstonde minska risken med inbränning i och med att loggan då försvinner....

annars är viasats kanaler en riktigt rövare i sammanhanget eftersom dom kör med högkontrastloggor (alltså med "oppacity" på 100%)....

Postad 16 December 2005 - 18:59

32"
  • 32"
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

kan bara påpeka att det mig veterligen inte finns några bevis för att en plasma ska "brännas in"

<{POST_SNAPBACK}>

Om man vill göra allt i sin makt för att minimera riskerna med inbränningar så "bränner" man in plasman på ett riktigt sätt och det gör man genom att sänka kontrasten och ljuset dom första 1-200 timmarna. Plasmor är uppbyggda av hundratusentals pixelceller fyllda med gas (vanligtvis xenon) som avger UV-strålning när man tillför elektricitet genom dem. Varje pixel(cell) är indelad i tre delar (röd, grön & blå) där UV-strålningen från var och en av dessa pixeldelar reagerar med ett fluorescerande skikt som lyser upp bildytan med rätt färg. Det är bla det fluorescerande skiktet som skall "brännas" om jag inte är helt felinformerad.

Postad 16 December 2005 - 19:10

Shoshine
  • Shoshine
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
mjo men hur hög kontrast o ljust vågar man ha ? vill ju lixom se vad som händer på tv inte bara massa skuggor

Postad 16 December 2005 - 19:13

32"
  • 32"
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

hur hög kontrast o ljust vågar man ha ?

<{POST_SNAPBACK}>

Låt mig fråga så här, vilken plasma har du?
(för att se om den har ett inbränningsskydd)

Postad 16 December 2005 - 19:18

Shoshine
  • Shoshine
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
det är en medion och visst har jag ett inbrännings skydd det flyttar bilden varje 15 sec

MvH Richard hughes

Postad 16 December 2005 - 19:31

Shoshine
  • Shoshine
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
men det fungerade ju inte första gången så känns ju inte så säkert ?
så vet inte riktigt hur man ska betesig ?

Postad 17 December 2005 - 15:29

Shoshine
  • Shoshine
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
ingen som har några förslag ?

Postad 17 December 2005 - 15:40

32"
  • 32"
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Om du vill vara 100 på att slippa inbränningar så är LCD det enda alternativet.

Postad 18 December 2005 - 14:24

Shoshine
  • Shoshine
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
mjo men nu har jag en plasma tv :( om man ändå hade vetat att det kunde bli inbränningar när man köpte tv !

känns ju som plasma är en dålig teknik i tv aparater man måste ju kunna använda en tv som man har köpt tycker jag utan att behöva vara rädd att det ska hända något tråkigt med den

Postad 18 December 2005 - 15:57

knorre
  • knorre
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag köpte en 42 tums hitachi och där finns det något som heter "skärmrensare" i menyn. Någon som känner till sånt ? drar man igång det blir det helt vitt på skärmen. Rensar den verkligen eller är det nåt trams bara ?

Postad 19 December 2005 - 10:00

Kurben
  • Kurben
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Bygg eller använd en PC som HTPC och kör ffdshow:

Postad bild

Där kan du med flera olika alternativ ta bort eller sudda/dimma blurra ut loggan

Postad 19 December 2005 - 10:49

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1928 inlägg
  • 0
Många svar men inga konkreta tips.

Det bästa du kan göra för att undvika inbränningar är att sänka kontrast samt ljusstyrkan. Bilden ska fortfarande se bahaglig ut men det gäller att ha ordning på nivåerna. Nu vet jag inte hur din tv funkar, men säg att kontrasten bör ligga runt 50 (skala 0-100)och ljusstyrkan under 50.

Annars kan du även köra zoom-läget när du tittar på tv-sändningar. Då zoomas bilden in så loggan hamnar utanför bildvisaren.

Inbränningsskydd gör inte saken bättre då de flesta inränningsskydd skiftar bara pixlarna när bilden är statisk, dvs samma bildinformation i flera sekunder. Tittar du på tv så skiftas bilden konstant medans loggan sitter kvar. Vid denna situtaion är inbränningsskyddet ohjälpligt.

//Lorryquai

Postad 02 January 2006 - 23:14

Shoshine
  • Shoshine
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
men tycker det borde finnas något bra att göra ?? har ju en laptop man skulle kunna koppla till TVń men vad akulle det hjälpa ?? borde finnas något för vill ju kunna titta på tv med den ! tycker när man får en loggo skugga sen förstörs hela film känslan när man tittar på film ! har ingen white wash eller nått på den heller verkar det som ..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.