Jag är inte ny på forumet, men detta är första inlägget jag skriver. Har tidigare mest använt det för att ta till mig all information som finns här. Men nu behöver jag verkligen hjälp. Hoppas det går bra men en ny tråd. Flytta den gärna om den passar under någon annan.
Har precis flyttat till ny lägenhet, så intresset för bra ljud att vaknat upp igen. Köpte även en CD-spelare nyss, istället för NAD DVD:n jag hade tidigare. I.o.m. att jag köpte CD-spelaren har ljudet blommat upp en hel del. Jag hör detaljer som jag aldrig hört förr, speciellt i dom övre registren. Helt annat ljud. Tyvärr är det lite för skrikigt. Påfrestande om man så vill. Detta i kombiantion med att basen saknar djup och känsla gör att det är väldigt lätt att bli lyssningstrött.
Jag vet att rummet har väldigt stor del i det hela, men jag har kört min gamla anläggning i 3 olika rum, och den har alltid saknat djup och kontur i botten. Detta var dock med NAD:en som spelare. Nu när jag köpte Cambridge spelare så har jag fått mer kontur i botten, samtidigt som diskanten blivit tydligare (lite för mycket som sagt). Ljudet blir även väldigt ansträngt när man skruvar upp. Då blir problemen än tydligare.
Så där jag tror problemen ligger är delvis möblering. Den är rätt spartansk idag. Men då jag alltid upplevt lite av samma problem tror jag även att min NAD reciver modell gammal (T760) saknar kraft. Därför har jag funderat på ett slutsteg till det.
Nu kommer frågan. Vad rekomenderar ni?
Jag har väl eg. tittat som mest på Classic 8.0b och Vincent 331. Även en del på Thule Spirit PA100.
Classicen sägs ju vara väldigt prisvärd. Den går ju att köpa nu i Sverige för 3200:- vilket jag tycker är klart överkomligt. Till och med så att jag kan tänka mig att köpa 2 st för att köra bi-amp. Priset gäller bara till på torsdag så det är ju lite panik nu (Hi-Fi Trade Sweden AB som har priset). Dock är jag lite orolig för omdömmena den har fått. Den ska ju som sagt vara prisvärd, men många säger att den drar lite åt det ljusa hållet, vilket ju är något jag verkligen inte önskar, snarare tvärtom..
Då har vi ju istället Vincent 331 som ett alternativ. Den sägs ju ge den där portionen värme som jag söker. Dock kostar den ju klart mer än Classic, men eftersom jag har lite tankar på bi-amp med Classic så är det ju inte så många kronor till för att få ett Vincent 331. Vilken av dessa skulle ge mest för mig?
Som ett alternativ finns ju även Thule Spirit PA100 . Vet inte varför men jag gillar verkligen deras prylar. Kan detta vara något för mig.
Som ni ser är det lite olika prisklasser att röra sig kring. Som alla andra söker jag mest ljud för pengarna. Vill ju inte lägga mer än nödvändigt. Så som sagt, mest för pengar.
1. 1st Classic 8.0b 3200:-
2. 2st Classic 8.0b 6400:-
3. Vincent 331 7500:- (med en viss förhoppning om att kunna pruta ner till runt 7000:-)
3. Thule Spirit PA100 5500:-
Högtalarna är för övrigt B&W 603 s2, som just ska vara lite mörka i tonen. Kan verkligen inte förstå det. Här är det tvärt om.
Misförså mig inte nu. Det är inte så att jag är någon basnarkoman, utan ljudet är verkligen tunt och stickigt. Har lyssnat på lite olika anläggningar ute i affärer och igen har låtet så här. ALLA har en klart mörkare och gosigare ton.
Så vad säger ni?
PS. Då jag inte skrivit på forum på många år får ni ursäkta om det svamlas lite. Trots att jag läser mycket har jag ändå inte riktigt vanan inne DS.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
29 bilder
43 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?