Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HEMLIGHETEN bakom bäst bas i film! (lång)

268 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 05 januari 2006 - 22:05

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Men om det är som ni säger, att inget ljud under den inställda brytfrekvensen skickas till frontarna när subben står som"ON" i recivern, varför har vi då inställningsmöjligheterna mellan "SMALL" och "LARGE"? Systemet agera ju som att frontarna var inställda på "SMALL" hela tiden!

Eller?

/A

<{POST_SNAPBACK}>

thx normen kräver att alla högtalare står på small och all bas från 80hz skickas till subban
det andra har med dts systemet att göra och då är det valbart

<{POST_SNAPBACK}>


Fast THX är ju inte ett ljudsystem som DTS är. Menar du att alla förstärkares Dolby Digitalinställning är satt efter THX-standard och därför automatsikt lirar alla högtalare som "SMALL" även om vi ställer in dem på "LARGE"?

<{POST_SNAPBACK}>

thx är ett ljudsystem uppfunet av lucas industris
och dolby digital är ett engelsk ljudsystem
och dts är ett ljudsystem

<{POST_SNAPBACK}>


THX är inget ljudsystem som ngn sagt.

Det är snarare en "klassning", eller en kvalitets försäkran om att ljudet ska låta så nära originalet som möjligt.

DD / DTS / Dolby SR kan alla vara i THX.

#52

Postad 05 januari 2006 - 22:24

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0

Jag har för tillfälligt ingen subwoofer, så jag kan inte testa detta praktiskt, men jag är lite skeptisk.

Jag hade en hemmabio anläggning för några år sedan som bestod av en billig yamaha rxv-620 och där kunde man välja om man ville skicka hela frekvensomfånget till fronten eller bara till suben. Dvs "sub" eller "both". Enligt manualen skulle detta leda till att du får ALL information till frontarna om du hade valt both och frontarna som large.

Skulle dagens receivers vara sämre??  Jag har precis köpt mig en Marantz SR-7500. Menar du/ni att denna apparat, som i övrigt är i en helt annan liga än min gamla yamaha, inte skall kunna göra samma sak??

Jag tror absolut inte att ni hör "fel" utan det kan mycket möjligt bli så att det låter som att basen från frontarna blir bättre när du väljer bort suben, men det tror jag beror på lite fasproblem mellan frontarna och din subwoofer. Har du variabel fasvred, så kan du ju testa att laborera lite med fasen på subwoofern och se om det blir någon skillnad.

Detta är faktiskt ett rätt vanligt problem att basen ur subwoofern och frontarna "släcker" varandra pga av fasproblem.

Kul tråd iaf och jag kommer följa fortsättningen med stor nyfikenhet.

mvh
Erik

<{POST_SNAPBACK}>


Hej Erik!

Trådskaparen här. Jag kan till 99,99% garantera att detta inte är ett fasproblem.

Varför då? Jo:

Jag har testat alla dessa varianter:
1. Fronthögtalare LARGE + Subwoofer ON + Subwoofer påslagen = Dålig bas från frontarna.
2. Fronthögtalare LARGE + Subwoofer ON + Subwoofer avslagen = Dålig bas från frontarna.
3. Fronthögtalare LARGE + Subwoofer OFF + Subwoofer avstängd = Kanonbas från frontarna.
4. Fronthögtalare LARGE + Subwoofer OFF + Subwoofer inkopplad vid pre-out = Kanonbas från frontarna och djupbas från subwoofern (cutoff på subwoofern inställd på ca 55 Hz).

Om det vore fasfel skulle man märka skillnad mellan 1 och 2 samt 3 och 4 ovan, men det gör man inte.

Jag (liksom säkert 99% av alla andra) körde läge 1 ovan i många år, men har nu de senaste veckorna kört i läge 4 och vissa filmer har därmed fått helt nytt liv.

Det största lyftet är att i förstärkarens setup välja Subwoofer OFF i mitt fall. Då blir det plötsligt kanonbra och homogen basåtergivning. Att sedan koppla in subben via preout tillför den sista djupbbasen (testa exempelvis med kanonskotten i "Master and Commander").

Skulle jag idag lägga x kr på nya fronthögtalare + subwoofer, skulle jag starkt överväga att SKIPPA subben och lägga de pengarna på ännu bättre fronthögtalare. Åtminstone om vi pratar om en budget på 15.000 kr och uppåt för alla tre högtalarna.

Sedan ett klarläggande om "both" i din Yamaha (och alla andra förstärkare för den delen). Det betyder att all bas (vet ej exakta frekvenser) som i 5.1-spåret skickar till dina L+R+C+LS+RS även skickas till subben. Men EJ åt andra hållet, dvs. LFE-kanalen, ".1", skickas ej till L+R eller liknande.

Men vad som framkommit idag verkar det finnas några få förstärkare på marknaden som faktiskt klarar det sistnämnda. Den funktionen sätter jag upp på min önskelista för framtiden, så slipper man koppla på mitt "knepiga" sätt.

/Jonzy

Redigerat av jonzy, 05 januari 2006 - 22:47.


#53

Postad 05 januari 2006 - 22:44

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0
Har inte hunnit testa detta ännu, men jag som har en REL sub skulle väl då kunna skippa LFE kopplingen och bara ställa subwofer off på recivern och sen låta subben ta signalen från högnivån?
Detta borde väl generera i samma sak som att sätta subben på pre-outen som jag har upptagen till mitt slutsteg.

Väntar på mina nya golvare men ska testa detta så fort jag kan...

#54

Postad 05 januari 2006 - 22:50

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0

Har inte hunnit testa detta ännu, men jag som har en REL sub skulle väl då kunna skippa LFE kopplingen och bara ställa subwofer off på recivern och sen låta subben ta signalen från högnivån?
Detta borde väl generera i samma sak som att sätta subben på pre-outen som jag har upptagen till mitt slutsteg.

Väntar på mina nya golvare men ska testa detta så fort jag kan...

<{POST_SNAPBACK}>


Japp. Testa på och berätta hur det blev!

#55

Postad 05 januari 2006 - 23:50

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Jag testade lite snabbt men märkte ingen direkt skillnad. Får prova mer imorgon när övriga familjen inte sover :(

#56

Postad 06 januari 2006 - 00:25

darkages
  • darkages
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Har själv en yamaha, och kan säga att sub och both och på both skickas INTE låg signal till frontar som vissa tror. Samma gäller nog övriga märken också...?

Detta kan testas på ett väldigt enkelt sätt. ställ in på both, som ni redan har och spela upp lite musik från en vanlig cd. visst låter det trevligt och djupt!
Nu ändrar du till sub, visst hörde du nåt... gå och känn på baslådan, jupp den är tyst.


Altså detta är ingen tekniskt-mumbojumbo sak utan till för att kunna använda suben vid tillfällen då det ej finns en lfe signal.



Har aldrig tänk som du gör nu jonzy, har förut viljat avlasta mina övriga högtalare så dom låter bättre. Men jag ska ta och prova ditt sätt, kommer nog låta bättre efter som min sub är skit, och jag vill ha ett mer "bio"ljud.

lite OT men om man skaffar 2st subs och vill att den ena ska arbeta på säg 80-50,40hz och den andra på 50,40-17hz (eller det lägsta den nu klarar) kan man göra så (på ett billigt sätt)

Redigerat av darkages, 06 januari 2006 - 00:27.


#57

Postad 06 januari 2006 - 00:34

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Precis som du säger darkages så när man ställer in BOTH eller L/R+LFE som det heter på min förstäkare så skickar man även frontarnas signal till subben, inte tvärtom.

#58

Postad 06 januari 2006 - 01:01

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Har precis använt frekvens-skivan som följer med Kappa-subben och kan ju säga att med både mina frontar i läge large och subben på, men nervriden på min, så hör jag klart och tydligt 35Hz, 30Hz och 26 Hz ur mina frontare, dvs Quad 11L, vid brytfrekvens 80Hz på stärkaren och full frekvens på subben. Har en Pioneer AX3 och vet ju inte om den skiljer sig från andra receivers men den skickar uppenbarligen all basinformation till både frontar och sub.

#59

Postad 06 januari 2006 - 01:07

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0

Har precis använt frekvens-skivan som följer med Kappa-subben och kan ju säga att med både mina frontar i läge large och subben på, men nervriden på min, så hör jag klart och tydligt 35Hz, 30Hz och 26 Hz ur mina frontare, dvs Quad 11L, vid brytfrekvens 80Hz på stärkaren och full frekvens på subben. Har en Pioneer AX3 och vet ju inte om den skiljer sig från andra receivers men den skickar uppenbarligen all basinformation till både frontar och sub.

<{POST_SNAPBACK}>


Kul att du testar! Mera!

Nu vill jag bara försäkra mig att du kör ett 5.1-frekvenssvep? Att bara skicka en 2.0-signal som jag misstänker du gör, är ju inte alls samma sak!? Vi vill ju att ".1"-signalen skall skickas till frontarna, men någon sådan finns kanske inte på din frekvensskiva?

En 2.0-signal som jag misstänker att du skickar, skall ju definitivt höras i dina frontar, precis som du noterat. Inget konstigt med det.

Eller vad tror du?

Sedan kan din Pioneer AX3 i och för sig hantera LFE-signalen på annat sätt om du har tur.

/Jonzy

Redigerat av jonzy, 06 januari 2006 - 01:10.


#60

Postad 06 januari 2006 - 01:23

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Näe visst. Det finns ju bara 2.0 på min frekvens-skiva. Men jag undrar lite, jag kan ha fel, men är det inte så att LFE-spåret i filmerna är en signal pålaggd efterhand och avsedd för subben och inte frontarna och den är digital och funkar bara genom en sub-kabel eller RCA via sub-out/preout, inte genom vanlig högtalarkabel som är analog. Det är därför den kallas 0.1 Kanske bara nåt jag fått för mig :(

#61

Postad 06 januari 2006 - 01:37

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Har själv en testdvd, med 5,1 ljud. Och jag kör med endast frontar, center och surround. Och när jag kör frekvenssvepet får jag med LFE återgivningen via högnivå till frontarna. Inga problem.

Mvh
:( Passerati

#62

Postad 06 januari 2006 - 01:59

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0

Näe visst. Det finns ju bara 2.0 på min frekvens-skiva. Men jag undrar lite, jag kan ha fel, men är det inte så att LFE-spåret i filmerna är en signal pålaggd efterhand och avsedd för subben och inte frontarna och den är digital och funkar bara genom en sub-kabel eller RCA via sub-out/preout, inte genom vanlig högtalarkabel som är analog. Det är därför den kallas 0.1 Kanske bara nåt jag fått för mig  :(

<{POST_SNAPBACK}>


Nja, om du inte har en sub inkopplad så mixas .1-signalen in på L+R i förstärkaren, så vitt jag vet.

Någon annan som vet mer exakt hur .1-signalen hanteras?

Edit: såg visst att Passerati ovan redan svarat och konstaterat att .1-signalen skickas till hans frontar.

/Jonzy

Redigerat av jonzy, 06 januari 2006 - 02:05.


#63

Postad 06 januari 2006 - 02:11

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Ja du har rätt jonzy, om man inte har en sub så skickas LFE spåret till frontarna. Dock är det ju fel att säga att frontarna inte får en fullregister-signal när man har en sub aktiverad, för de får ju den signalen som det är tänkt att de ska få när man gör DTS eller DD spåret, dvs höger och vänster front signal.

#64

Postad 06 januari 2006 - 02:38

Wiz
  • Wiz
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Men jag undrar lite, jag kan ha fel, men är det inte så att LFE-spåret i filmerna är en signal pålaggd efterhand och avsedd för subben och inte frontarna och den är digital och funkar bara genom en sub-kabel eller RCA via sub-out/preout, inte genom vanlig högtalarkabel som är analog. Det är därför den kallas 0.1 Kanske bara nåt jag fått för mig  :(

<{POST_SNAPBACK}>


Utsignalen är inte digital, det finns ju ingen D/A-omvandlare i suben, däremot är det ett extra digitalt spår på DVD:n.

Inser mer och mer varför jag inte är så förtjust i AV-förstärkare när det gäller att spela musik, de verkar ju bete sig som Windows XP...

#65

Postad 06 januari 2006 - 03:01

Unregisteredf0ab1868
  • Unregisteredf0ab1868
  • Lärjunge

  • 257 inlägg
  • 0
Ok, att vissa flerkanalsrecievrar inte kan skicka signalen till både sub och front men att man kan märka en ljudmässig(positiv) skillnad beror nog snarare på det som paa påpekar på förra sidan. Fler ljudkällor = jämnare frekvensnivå i rummet.

Att ha färre än 2 "subwoofers" är oftast meningslöst och är i princip altid en sämre lösning än två fullregistershögtalare med samma nedre gränsfrekvens och någorlunda lika ljudtryckskapabilitet.

Lästips:

http://www.sonicdesi...e/subplace.html

Mvh

#66

Postad 06 januari 2006 - 03:25

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0

står ett par frontar på large så skall hela frkvensomfånget gå till den 20-20000hz
men står dom som small så är det subbens brytfrekvens som gäller
sen 'r det upp till andvändare vilken sub som andvänds i systemet och vid vilken brytfrekvens som den är ställd på.

<{POST_SNAPBACK}>


Detta är det exakta problemet!

Om frontarna är inställda på Large så får de tyvärr INTE hela frekvensområdet (dvs L+R OCH LFE-kanalen) om man samtidigt säger att man har en Subwoofer inkopplad. Då får då bara L+R vilket i mina öron inte kommer att låta helt homogent. För mig med riktigt stora högtalare låter basen mycket mer homogen om de även får LFE-kanalen från Dolby Digital/DTS-spåret.

Om du provar att i setupen säga att du inte har en subwoofer kommer du att märka skillnad - då får du plötsligt hela frekvensområdet till frontarna.

Min gissning är att specen/mixning av basfördelning mellan frontar och LFE som görs för Dolby Digital/DTS inte är optimerad för våra små hemmabio-anläggningar utan mer för biografernas tyngre arsenal.

Testa själv får du se - jag hade samma uppfattning som du tidigare.

/Jonzy

<{POST_SNAPBACK}>




PÅ min gamla yamaha AX-1 så kan man välja på "main, both, subwoofer"...Så det så!

#67

Postad 06 januari 2006 - 08:39

Unregisteredd480d8c6
  • Unregisteredd480d8c6
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Hur är problemet här egentligen? Fattade jag det rätt om:

- När du väljer frontarna som Large men ändå har en sub so får in frontarna fullregistersignal?

Det låter ju som en klar miss från tillverkarna. Jag är dock medveten om att bassmanagment är något de flesta "vanliga" tillverkare skulle må bra av att bättra sig lite kring.


- När man väljer, "both"/"plus" så tycker iaf jag att frontarna fortfarande borde köras som Large, men basen i frontkanalerna skickas även till subben.

Som i ovan nämnda exempel fungerar det för mig (Pioneer) iaf. Mycket riktigt får man ju även LFE kanalen till frontarna om man sätter subben till "No". Varför man skulle vilja ha LFE-kanalen till frontarna vet jag dock inte riktigt. Så tillvida man inte har väldigt bra frontar och en klart undermålig sub.

Jag tvivlar dock inte på Jonzy's koppling, det borde fungera mkt bra, jag ska till viss del köra så själv. Men jag emotsätter mig det här rosonemanget lite:

Att man kanske måste stänga av subben då det skulle låta lite väl mycket om man bara lyssnade på musik.

Finns det då några nackdelar? Jo:
- Du måste förmodligen koppla ur din subwoofer (stänga av strömmen) då du lyssnar på musik. Anledningen är att subwoofer-nivån förmodligen är för hög för att vara njutbar vid musiklyssning. Men testa och se.


Det tyder ju på att subben är ställd alldeles för högt, är subben "rätt" inställd skall det låta bra till musik också (förutsatt att subben är någorlunda musikalisk iaf, en riktigt "boom booom" sub är väl aldrig specielt rolig till musk). Men just nivån borde vara densamma. Rätt gjort skall du inte riktigt kunna höra att subben är inkopplad, det ska mest låta som att frontarna går djupare.

Har du ställt subben högre så har du faktiskt höjt basen jämtemot övriga frekvenser, något du likväl kunde ha gjort på LFE-kanalen.

[Edit] Detta eftersom jag (kan ju inte vara helt 100 säker, men jag blir mäkta förvånad om det inte är så) är rätt säker på att man utgår från en frekvensrak återgivning då man mixar ljudspåren.

my 2 cents :(

Redigerat av Unregisteredd480d8c6, 06 januari 2006 - 08:42.


#68

Postad 06 januari 2006 - 10:13

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0

Hur är problemet här egentligen? Fattade jag det rätt om:

Som i ovan nämnda exempel fungerar det för mig (Pioneer) iaf. Mycket riktigt får man ju även LFE kanalen till frontarna om man sätter subben till "No". Varför man skulle vilja ha LFE-kanalen till frontarna vet jag dock inte riktigt. Så tillvida man inte har väldigt bra frontar och en klart undermålig sub.

Att man kanske måste stänga av subben då det skulle låta lite väl mycket om man bara lyssnade på musik.

Finns det då några nackdelar? Jo:
- Du måste förmodligen koppla ur din subwoofer (stänga av strömmen) då du lyssnar på musik. Anledningen är att subwoofer-nivån förmodligen är för hög för att vara njutbar vid musiklyssning. Men testa och se.


Det tyder ju på att subben är ställd alldeles för högt, är subben "rätt" inställd skall det låta bra till musik också (förutsatt att subben är någorlunda musikalisk iaf, en riktigt "boom booom" sub är väl aldrig specielt rolig till musk). Men just nivån borde vara densamma. Rätt gjort skall du inte riktigt kunna höra att subben är inkopplad, det ska mest låta som att frontarna går djupare.

Har du ställt subben högre så har du faktiskt höjt basen jämtemot övriga frekvenser, något du likväl kunde ha gjort på LFE-kanalen.

[Edit] Detta eftersom jag (kan ju inte vara helt 100 säker, men jag blir mäkta förvånad om det inte är så) är rätt säker på att man utgår från en frekvensrak återgivning då man mixar ljudspåren.

my 2 cents :(

<{POST_SNAPBACK}>


Gällande varför man vill ha LFE-kanalen till frontarna också är av en enkel anledning - basen låter mer homogen, naturlig och kraftfull! Testa själv att disabla din sub i setupen - tar dig 1 minut! Testa fram och tillbaka med lite olika bastunga referensscener med att disabla/enabla din sub.

Jag har haft två olika audio pro subbar i 5000-kronors klassen och min brorsa har testat med sin B&W sub för 5000 kr. Du kan ha rätt i att de kanske krävs en mycket bättre subb, 10-25 tkr, för att slippa fenomenet jag upplever, alternativt att det krävs två subbar som några skriver.

Vad jag erbjuder dock är att du förmodligen kan få en rejäl ljudförbättring utan att det kostar en enda krona!

Det hela började med att jag och min brorsa upptäckte att hemma hos bekanta med 5.0-uppsättningar (dvs. ej sub) hade de ett bättre basljud än vi med 5.1-uppsättning (den sista djupbasen saknades dock).

Vad gäller subnivån för att lyssna på musik så har jag inte samma erfarenhet som du. Jag tycker att man måste olika nivåer för film respektive musik. Det tror jag många andra på detta forum kan skriva under på. Om man ställer in den rätt för musik så blir subben ohörbar under film tyvärr.

I min Arcam-manual skriver Arcam själva (och de bör veta?):
"The subwoofer level for stereo music often needs to be set lower level than that for cinema use. The level required depends on various factors such as speakers, the types and styles of music to be played and personal taste". Så jag respekterar din åsikt - i din lyssningsmiljö eller smak så kanske samma nivå fungerar för dig.

Slutligen är bara mitt enkla tips: testa själv (det är busenkelt) och se om du tycker att du får bättre ljud. Om du har tur så får du det, och då har de kostat dig 0 kr! Sådana tips gillar vi :-)

/Jonzy

PS. Konstigt att de skall vara så svårt att få folk att acceptera en ljudförbättring som är gratis!? Dessutom tar det bara 1 minut att testa. Mitt korståg fortsätter nog ett tag till :-)

#69

Postad 06 januari 2006 - 10:35

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0

Ok, att vissa flerkanalsrecievrar inte kan skicka signalen till både sub och front men att man kan märka en ljudmässig(positiv) skillnad beror nog snarare på det som paa påpekar på förra sidan. Fler ljudkällor = jämnare frekvensnivå i rummet.

Att ha färre än 2 "subwoofers" är oftast meningslöst och är i princip altid en sämre lösning än två fullregistershögtalare med samma nedre gränsfrekvens och någorlunda lika ljudtryckskapabilitet.

Lästips:

http://www.sonicdesi...e/subplace.html

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>


Tack för inputen! Det där med 2 subwoofers låter onekligen intressant - synd att man måste konsultera "lädret" bara :-)

Som jag skrev tidigare apropå fler ljudkällor du skriver om:
1. Fronthögtalare LARGE + Subwoofer ON + Subwoofer påslagen = Dålig bas från frontarna.
2. Fronthögtalare LARGE + Subwoofer ON + Subwoofer avslagen = Dålig bas från frontarna.
3. Fronthögtalare LARGE + Subwoofer OFF + Subwoofer avstängd = Kanonbas från frontarna.
4. Fronthögtalare LARGE + Subwoofer OFF + Subwoofer inkopplad vid pre-out = Kanonbas från frontarna och djupbas från subwoofern (cutoff på subwoofern inställd på ca 55 Hz).

Det bekräftar väl delvis vad du säger, subjektivt låter det bättre när all djupbas kommer från 2 eller 3 ljudkällor istället för 1 (enligt ovan).

Men det verkar även finnas problem med de 5.1-mixar som görs - de verkar inte vara helt optimerade för hemmabio-anläggningar. Som någon skrev tidigare som testat med Sagan om ringen i ordinarie och extended edition så var LFE-mixen olika! I ena filmen (samma scen) gick djupbasen i L+R spåret utöver LFE-spåret och då blev upplevelsen mycket bättre.

Så för att gardera sig för att 1 ljudkälla inte räcker samt att 5.1-mixarna är av varierande kvalité, så prova min inställning! Om du tycker det är bättre har det kostat dig hela 0 kr!

Testa gärna och berätta!

/Jonzy

#70

Postad 06 januari 2006 - 11:46

Unregisteredd480d8c6
  • Unregisteredd480d8c6
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
IRT: Jonzy

Hehe, nej, det är inget jag har svårt att acceptera :D Det du säger stämmer säkert får många. Faktum är att jag har testat just detta, långt innan jag läste ditt inlägg :( Det är mycket bra att du lyfter frågan/idén!

Jag har aboslut inget emot ditt resonemang hehe. Idag kör jag med två subbar själv, en till frontarna och en till LFE-kanalen. Jag kommer även att införskaffa mig en tredje om inte allt för lång tid om allt går som det ska. Till film hade jag dock klarat mig utan subben till frontarna. Jag sätter ofta frontarna som small när jag tittar på film, har inte riktigt bestämt migh hur ja skall ha det än. Hur blir det för dig om du kör frontarna som small?

En fara jag ser här, (och anledningen till att jag många gånger sätter frontarna som small (50 eller 80hz beroende på humör, har inte riktigt utvärderat det än, bion byggs fortfarande B) ) Är att om jag även skickar över LFE kanalen till frontarna så måste dom hantera väldigt stora mängder bas. Jag är rädd att köra konerna i botten, då jag vet vilken basvolym det kan ligga på vissa filmer, starwars är ju ett strålande exempel. Jag vet ungefär hur högt jag vågar dra på med frontarna, och till film blir basnivån gärna en hel del högra en vad jag tror är hälsosamt för dom om jag även adderar LFE kanalen till dem. Med subben är jag aldrig orolig, den har inte kroknat nån gång hittills. ;)

Men visst, har man riktigt rejäla frontar så, eller inte lyssnar speciellt högt. Men lyssnar man inte speciellt högt borde man även klara sig med en mindre subwoofer. En bra sub är bättre på att hantera bas än en "vanlig" högtalare. Så länge man inte börjar jämföra äpplen och päron. Alltså dyra högtalare med billig sub, eller vice versa. Självklart är även flera subbar att föredra, om det finns möjlighet till sådana ekonomiska utsvävningar.

1. Fronthögtalare LARGE + Subwoofer ON + Subwoofer påslagen = Dålig bas från frontarna.
2. Fronthögtalare LARGE + Subwoofer ON + Subwoofer avslagen = Dålig bas från frontarna.
3. Fronthögtalare LARGE + Subwoofer OFF + Subwoofer avstängd = Kanonbas från frontarna.
4. Fronthögtalare LARGE + Subwoofer OFF + Subwoofer inkopplad vid pre-out = Kanonbas från frontarna och djupbas från


Problemet verkar ju vara att du inte får hela frekvensomfånget till frontarna så länge man har "Subwoofer" ON.

Alternativt kan det väl vara den totala ökade basnivån som gör att det upplevs bättre. Är nu inte helt säker men borde det inte bli så här:

När du ställer in Subwoofer OFF, så skall ju det ljudet skickas vidare till frontarna. Om det ligger ljud i på front och LFE kanalen adderar förstärkern ihop det och pumpar ut mer bas i frontarna. Om man räknar på det (lite förenklat då min akustiklära är lite rostig) istället. Säg att du har en signal på 80db i frontarna och en på 80db i subben Adderat blir den signalen 86db. Tar du nu bort subben så måste frontarna kompensera för det, signalen till frontar höjs alltså till 86db. Här kopplar du nu in subben via pre-out till frontarna, eller högnivå om man hellre vill det. Subben får då också denna höjda 86db signal eftersom stärkaren inte tror att subben är där. Då är vi uppe på 92db på en signal som förstärkaren "tror" är 86db.

Detta förutsatt att du inte sänkte nivån på subben när du flyttade den till frontarna givetvis. Men även om du sänker nivån kommer ju subben hur som att addera bas utöver dessa 86 db. Så tillvida att du inte sänker den och integrerar den precis där frontarna rullar av. 55hz låter lite högt om du har rejäla frontar?

Bara mina funderingar kring det hela. :blink:

[EDIT]

Rejäla frontar har du ju också onekligen. Jag kan verkligen förstå att du upplever det som bättre i ditt fall. Har själv kört med 604'or och det är bra krut i dom, och din sub är ju relativt beskedlig i sammanhanget. Skall man vara riktigt rättvis bör man nästan ha en sub som kanske mer ligger i prismässig paritet med frontarna. Du skulle alltså sitta med t.e.x nån större SVS sub eller liknande kanske :D (tycker jag iaf)

Redigerat av Unregisteredd480d8c6, 06 januari 2006 - 11:53.


#71

Postad 06 januari 2006 - 11:49

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
Jag har haft två olika audio pro subbar i 5000-kronors klassen och min brorsa har testat med sin B&W sub för 5000 kr. Du kan ha rätt i att de kanske krävs en mycket bättre subb, 10-25 tkr, för att slippa fenomenet jag upplever, alternativt att det krävs två subbar som några skriver.


PS. Konstigt att de skall vara så svårt att få folk att acceptera en ljudförbättring som är gratis!? Dessutom tar det bara 1 minut att testa. Mitt korståg fortsätter nog ett tag till :-)

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
det behövs inte två subbasar men man får vad man betalar för
dom flesta gör fel när dom börjar att laba med fas i sub förstärkarna utan att kunna mäta sig till det
hur fasen på verkar rummet och utsläckningar av fronthögtalarnas bas det är vanligare änn man tror.
sen har varje lda en viss fas förskjutning och det är olika från tillverkare
så det måste man ha med i beräkningarna när man sätter upp ett system
och i regel ju längre ner i frekvensen ju mera fas förskjutning av subbbasen.

dom flesta tror att deras system är det bästa och då behöver det inte någon förbättring
men alla system har sina brister och fördelar även mitt

#72

Postad 06 januari 2006 - 12:03

Unregisteredd480d8c6
  • Unregisteredd480d8c6
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

dom flesta tror att deras system är det bästa och då behöver det inte någon förbättring
men alla system har sina brister och fördelar även mitt


Hehe, ja så sant så. Kan rabbla upp hur många brister som helst i mitt system. Det enda positiva är väl att man är medveten om ett gäng av dom iaf. :(

#73

Postad 06 januari 2006 - 12:14

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0

IRT: Jonzy
Hehe, nej, det är inget jag har svårt att acceptera  :D  Det du säger stämmer säkert får många. Faktum är att jag har testat just detta, långt innan jag läste ditt inlägg :( Det är mycket bra att du lyfter frågan/idén!

Tack!

Jag har aboslut inget emot ditt resonemang hehe. Idag kör jag med två subbar själv, en till frontarna och en till LFE-kanalen. Jag kommer även att införskaffa mig en tredje om inte allt för lång tid om allt går som det ska.

Imponerad!

Till film hade jag dock klarat mig utan subben till frontarna. Jag sätter ofta frontarna som small när jag tittar på film, har inte riktigt bestämt migh hur ja skall ha det än.  Hur blir det för dig om du kör frontarna som small?

Skall testa vid tillfälle!

En fara jag ser här, (och anledningen till att jag många gånger sätter frontarna som small (50 eller 80hz beroende på humör, har inte riktigt utvärderat det än, bion byggs fortfarande :D ) Är att om jag även skickar över LFE kanalen till frontarna så måste dom hantera väldigt stora mängder bas. Jag är rädd att köra konerna i botten, då jag vet vilken basvolym det kan ligga på vissa filmer, starwars är ju ett strålande exempel. Jag vet ungefär hur högt jag vågar dra på med frontarna, och till film blir basnivån gärna en hel del högra en vad jag tror är hälsosamt för dom om jag även adderar LFE kanalen till dem.  Med subben är jag aldrig orolig, den har inte kroknat nån gång hittills.  B) 

Jag förstår din oro, men då skall man betänka att alla som skaffar 5.1-system utan subb - de får precis detta att all LFE går in i frontarna!

Nu är kanske 5.0-användare i minoritet, men ändå - specen säger ju att LFE går till frontarna i det fallet - inga varningar har jag läst i någon manual kring det.

Och själv har jag spelet duktigt högt utan problem. Men visst bör man hålla koll.

Rejäla frontar har du ju också onekligen. Jag kan verkligen förstå att du upplever det som bättre i ditt fall. Har själv kört med 604'or och det är bra krut i dom, och din sub är ju relativt beskedlig i sammanhanget. Skall man vara riktigt rättvis bör man nästan ha en sub som kanske mer ligger i prismässig paritet med frontarna. Du skulle alltså sitta med t.e.x nån större SVS sub eller liknande kanske :blink: (tycker jag iaf)

<{POST_SNAPBACK}>

Blir lite sugen på att köpa en riktigt rejäl subb i framtiden, men du säger att man helst skall ha två - aj vad det kostar! Hade förresten inte någon tidning en jämförelse mellan 1 och 2 subbar nyligen, Hemmabio eller var det på någon hemsida?

/Jonzy

#74

Postad 06 januari 2006 - 12:20

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
varför inte bygga en sub själv jonzy och lägga en 4000-6000k på ett klokt element
i stället att betala dyrt för en färdigbygg dålig låda med element.

#75

Postad 06 januari 2006 - 13:27

ZankaMan
  • ZankaMan
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Hej,ska köpa en surrondanläggning i vår och det bli valda delar inget paket för då kan man bli besviken.
Förstärkare:Marantz
Fronthögtalare:Canton eller XL-fidelity Pg-1800(27 000 kr/paret)
Center:B & W
Satelliter:Yamah
Subwoofer:Velodyme(om jag inte väljer PG-1800) :(

<{POST_SNAPBACK}>


Tänkt på klangmässigheten dock...att blanda högtalare kan göra att det blir sämre än ett "färdigt" paket.

#76

Postad 06 januari 2006 - 15:06

bbb
  • bbb
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Det här var en väldigt intressant tråd!
Det jag undrar - kan man vara helt säker på att .1/lfe signalen helt säkert matas ut till frontarna (som är satta till large) om man anger att man ej har sub? Skillnad på DD och DTS? Med små högtalare och ingen sub så dumpas väl signalen så då kanske den även dumpar lite av lfe spåret även med stora högtalare och ingen sub?!

M V H
Oscar

#77

Postad 06 januari 2006 - 17:29

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
STEREO INPUT
Front L + R
SUB

Analog
Full Range
Off

Digital
Bass Manager Setting 40-200 HP Filter or Full Range
Bass Manager Setting

Off/On 40-200 LP Filter

Analog Enhanced Bass setting
Full Range
On, 200Hz Low Pass Filter

Digital Enhanced Bass setting
Full Range
On, 40 – 150Hz Low Pass Filter (selectable)

lite mailande kan lösa mångaproblem men det här gäller för nad

#78

Postad 06 januari 2006 - 17:38

Unregistered610e2837
  • Unregistered610e2837
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

PS. Konstigt att de skall vara så svårt att få folk att acceptera en ljudförbättring som är gratis!? Dessutom tar det bara 1 minut att testa. Mitt korståg fortsätter nog ett tag till :-)

<{POST_SNAPBACK}>


Tycker inte du ska se det som att vi inte tror på dig! Vi har ju blivit upplysta om något som de flesta tydligen inte tänkt på och därför vill vi gå till botten med det en gång för alla och förstå varför det blir så här. Tycker denna tråd är mycket intressant och det var kanonbra att du drog igång det här. Jag var tex övertygad om att "LFE + MAIN" betydde att .1 skickades till frontarna men nu vet jag hur det ligger till, efter att läst detta och kollat nogrannare i manualen. Tror mest det var att vi inte alltid förstod vad vi menade i början av tråden, begreppsförviriing. Kör hårt!

/Andreas

#79

Postad 06 januari 2006 - 18:51

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0

Det här var en väldigt intressant tråd!
Det jag undrar - kan man vara helt säker på att .1/lfe signalen helt säkert matas ut till frontarna (som är satta till large) om man anger att man ej har sub? Skillnad på DD och DTS? Med små högtalare och ingen sub så dumpas väl signalen så då kanske den även dumpar lite av lfe spåret även med stora högtalare och ingen sub?!

M V H
Oscar

<{POST_SNAPBACK}>


Testa med ditt öra - det tar bara ett par minuter.

Gör så här:
1. Testa en basrik scen som vanligt.
2. Stäng av strömmen till din sub och lyssna på scenen igen.
3. Disabla att du har sub i förstärkarens setup och lyssna på scenen igen.

Om du hör mer bas i steg 3 än i steg 2 kan du vara säker på att LFE-signalen skickas till dina frontar. Bör inte vara skillnad mellan DD och DTS.

MEN - andra på forumet har konstaterat att vissa DD/DTS-mixar är konstiga - på så sätt att de har LFE-informationen kodad i L+R istället för LFE-kanalen. Det måste dock tillhöra undantagen - men i ett sådant fall kommer du ju inte höra någon skillnad mellan steg 2 och 3 ovan.

Så slutligen - gillar det du hör i steg 3 ovan så är det kanske läge för dig att koppla in din sub på pre-out istället som jag föreslår i början av denna tråd.

Meddela gärna vad du kommer fram till!

/Jonzy

#80

Postad 06 januari 2006 - 20:29

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Det verkar vara en hel del missförstånd i den här tråden...

Det hela handlar väl om att vi själva vill kunna välja om vi vill skicka fullfrekvens- eller skuren signal till frontarna, vilket vi med de flesta AV-förstärkarna idag inte kan om vi inte samtidigt stänger av subutgången.

Själv bryr jag mig inte om att koppla om enligt förslaget, då jag inte har något filter på mina subbor, men visst blir jag förbannad på tillverkarna av dessa förstärkare.

Men det är så med den mesta tekniken idag, tillverkerna förutsätter att ingen ska behöva förstå något och därför ska det mesta ske automatiskt. Någon nämnde tidigare Windows XP och det är en rätt bra liknelse.

Är trådens fenomen något som ökat med nyare modeller eller är det lika över hela linjen? (Är inte särskilt insatt i AV-förstärkare och är dåligt orienterad i vilka som är nya resp. gamla)

Redigerat av Lust, 06 januari 2006 - 20:30.


#81

Postad 06 januari 2006 - 21:11

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Det verkar vara en hel del missförstånd i den här tråden...

Det hela handlar väl om att vi själva vill kunna välja om vi vill skicka fullfrekvens- eller skuren signal till frontarna, vilket vi med de flesta AV-förstärkarna idag inte kan om vi inte samtidigt stänger av subutgången.

Själv bryr jag mig inte om att koppla om enligt förslaget, då jag inte har något filter på mina subbor, men visst blir jag förbannad på tillverkarna av dessa förstärkare.

Men det är så med den mesta tekniken idag, tillverkerna förutsätter att ingen ska behöva förstå något och därför ska det mesta ske automatiskt. Någon nämnde tidigare Windows XP och det är en rätt bra liknelse.

Är trådens fenomen något som ökat med nyare modeller eller är det lika över hela linjen? (Är inte särskilt insatt i AV-förstärkare och är dåligt orienterad i vilka som är nya resp. gamla)

<{POST_SNAPBACK}>

filtren som sitter in byggda är hp filter det finns inga low filter i recivrarna
sen ärden andra frågan vid vilken branthet det är på dom inn byggda filtren 6-18-24db
skulle tro att dom är mellan 6-12db och i min mening så är det tillräkligt för en hp delning
då får man frontarna att gå under den valda hp delningen på av-recivern
men vad jag inte förstår med tillverkarn att bygga in något så onödig som filter när det finns i varje subbförstäkare
men ett par subbor utan filter ???????

#82

Postad 06 januari 2006 - 21:58

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0

filtren som sitter in byggda är hp filter det finns inga low filter i recivrarna
sen ärden andra frågan vid vilken branthet det är på dom inn byggda filtren 6-18-24db
skulle tro att dom är mellan 6-12db och i min mening så är det tillräkligt för en hp delning
då får man frontarna att gå under den valda hp delningen på av-recivern
men vad jag inte förstår med tillverkarn att bygga in något så onödig som filter när det finns i varje subbförstäkare
men ett par subbor utan filter ???????

<{POST_SNAPBACK}>


Förstår inte riktigt vad LP- eller HP-filter i AV-receivern hade med mitt inlägg att göra.
Ännu mindre förstår jag när du först säger att de inte har LP-filter och sedan ondgör dig över att de har något så onödigt som LP-filter. Vad menar du med att man får frontarna att gå under den valda HP-delningen bara för att brantheten skulle var 6-12 dB? Frågan gällde ju att få fullt register till frontarna och inte ett register som bara har svaga lågbassignaler?

Att jag inte har något filter i mina subbor beror på att jag byggt dem själv och att jag givetvis undvek filter då jag bara skickar 0.1-signalen till dem. Sedan undviker jag gärna de sk substärkarna och kör med ett rent stereoslutsteg till dem.

Du får gärna förtydliga ditt inlägg, jag är för dum för att förstå det riktigt...

Redigerat av Lust, 06 januari 2006 - 21:59.


#83

Postad 06 januari 2006 - 22:09

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

filtren som sitter in byggda är hp filter det finns inga low filter i recivrarna
sen ärden andra frågan vid vilken branthet det är på dom inn byggda filtren 6-18-24db
skulle tro att dom är mellan 6-12db och i min mening så är det tillräkligt för en hp delning
då får man frontarna att gå under den valda hp delningen på av-recivern
men vad jag inte förstår med tillverkarn att bygga in något så onödig som filter när det finns i varje subbförstäkare
men ett par subbor utan filter ???????

<{POST_SNAPBACK}>


Förstår inte riktigt vad LP- eller HP-filter i AV-receivern hade med mitt inlägg att göra.
Ännu mindre förstår jag när du först säger att de inte har LP-filter och sedan ondgör dig över att de har något så onödigt som LP-filter. Vad menar du med att man får frontarna att gå under den valda HP-delningen bara för att brantheten skulle var 6-12 dB? Frågan gällde ju att få fullt register till frontarna och inte ett register som bara har svaga lågbassignaler?

Att jag inte har något filter i mina subbor beror på att jag byggt dem själv och att jag givetvis undvek filter då jag bara skickar 0.1-signalen till dem. Sedan undviker jag gärna de sk substärkarna och kör med ett rent stereoslutsteg till dem.

Du får gärna förtydliga ditt inlägg, jag är för dum för att förstå det riktigt...

<{POST_SNAPBACK}>

det är det som är problemet i recivrana är filtren då går det inte att få fullregister till bas och frontar vid dd eller dts läge oavsett om dom står large eller small dom inställningarna funkar i dd eller dts läge men vid stereo lyssning analogt då går subb och front i fullregister .'
och skall man ha lfe till front så måste subben vara avstängd.
av förstärkarna är inte som xp men det är ruten information i manualerna som kunnde speca lite mera .

#84

Postad 06 januari 2006 - 22:13

Unregistered3416aad5
  • Unregistered3416aad5
  • Beroende

  • 1 133 inlägg
  • 0

Men om det är som ni säger, att inget ljud under den inställda brytfrekvensen skickas till frontarna när subben står som"ON" i recivern, varför har vi då inställningsmöjligheterna mellan "SMALL" och "LARGE"? Systemet agera ju som att frontarna var inställda på "SMALL" hela tiden!

Eller?

/A

<{POST_SNAPBACK}>

thx normen kräver att alla högtalare står på small och all bas från 80hz skickas till subban
det andra har med dts systemet att göra och då är det valbart

<{POST_SNAPBACK}>


På min H/K 8500 kan jag välja THX o mina hgt markeras inte som small,jag kan ha dom som large + att jag kan ha både small o large på fram/bak/center i THX läget.Där emot så delar ju stärkaren som du säger av allt under 80hz,det skickas till subben.Men det gör den ju även i large läget oxå.

Annars så borde man ju kunna få fullfrekvens till både front o sub ifall man använder sig av högnivå-ingångarna.I detta läge ska ju subben oxå ställas i Off.

//Janne

#85

Postad 06 januari 2006 - 22:26

Unregistered3416aad5
  • Unregistered3416aad5
  • Beroende

  • 1 133 inlägg
  • 0

Precis som du säger darkages så när man ställer in BOTH eller L/R+LFE som det heter på min förstäkare så skickar man även frontarnas signal till subben, inte tvärtom.

<{POST_SNAPBACK}>


Där tror jag att du har lite fel. L/R+LFE betyder att recivern låter frontarna spela den bas dom kan + att .1 spåret skickas till subben. Om man bara väljer Sub så sänder recivern basen/delningen som man ställt in i OSD direkt till subben. Har man valt 100hz i setupen på recivern o väljer Sub så sänds allt Under 100hz till subben.

//Janne

#86

Postad 06 januari 2006 - 22:42

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0

det är det som är problemet i recivrana är filtren då går det inte att få fullregister till bas och frontar vid dd eller dts läge oavsett om dom står large eller small dom inställningarna funkar i dd eller dts läge men vid stereo lyssning analogt då går subb och front i fullregister .'
och skall man ha lfe till front så måste subben vara avstängd.
av förstärkarna är inte som xp men det är ruten information i manualerna som kunnde speca lite mera .

<{POST_SNAPBACK}>


Problemet är väl snarare att man inte kan koppla förbi HP-filtren till frontarna, inte att de finns där.
Borde ju vara en enkel sak att fixa såvida inte ljudspåren till frontarna redan blir filtrerade vid kodningen till DD eller DTS.

Skulle det vara så det ligger till så är ju "Hemligheten" i tråden ganska lättförklarlig och då har ju inte tillverkarna av AV-förstärkare heller gjort något fel.

Uppstår samma fenomen om man lyssnar på CD via D/A-omvandlaren i förstärkaren?

Är du säker på att det går fullregister till suben vid analogt musiklyssnande?

#87

Postad 06 januari 2006 - 23:41

cs_gve
  • cs_gve
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0

står ett par frontar på large så skall hela frkvensomfånget gå till den 20-20000hz
men står dom som small så är det subbens brytfrekvens som gäller
sen 'r det upp till andvändare vilken sub som andvänds i systemet och vid vilken brytfrekvens som den är ställd på.

<{POST_SNAPBACK}>


Detta är det exakta problemet!

Om frontarna är inställda på Large så får de tyvärr INTE hela frekvensområdet (dvs L+R OCH LFE-kanalen) om man samtidigt säger att man har en Subwoofer inkopplad. Då får då bara L+R vilket i mina öron inte kommer att låta helt homogent. För mig med riktigt stora högtalare låter basen mycket mer homogen om de även får LFE-kanalen från Dolby Digital/DTS-spåret.

Om du provar att i setupen säga att du inte har en subwoofer kommer du att märka skillnad - då får du plötsligt hela frekvensområdet till frontarna.

Min gissning är att specen/mixning av basfördelning mellan frontar och LFE som görs för Dolby Digital/DTS inte är optimerad för våra små hemmabio-anläggningar utan mer för biografernas tyngre arsenal.

Testa själv får du se - jag hade samma uppfattning som du tidigare.

/Jonzy

<{POST_SNAPBACK}>




PÅ min gamla yamaha AX-1 så kan man välja på "main, both, subwoofer"...Så det så!

<{POST_SNAPBACK}>



Du hade ju kunnat läsa hela tråden så hade du kommit på vad problemet är. Bara ett tips :)

#88

Postad 07 januari 2006 - 00:06

cs_gve
  • cs_gve
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Som många redan skrivit så är det en bra tråd. Jag förstår problemet och har stört mig på det länge. Jag har en Yamaha 2400 och som det skrivits så kan man ju välje LFE-out: Both. Adresseringen framkommer ju inte. Men att det betyder att även frontarnas bas går in i subben känns nu helt rätt. Varför jag tror det är för att det blir ingen skillnad i frontarna om jag väljer both eller bara sub.
Tidigara hade jag en h/k 5500. Jag vet inte om subspåret gick ut i frontarna när jag kollade film men knappast gjorde de det. Men jag kommer ihåg vid musiklyssning så dunkade frontarna lika mycket som suben. Slog man av suben så var det inte mycket skillnad i ljudbilden. Mina frontar går alltså djupt, 22hz enligt spec. Suben 20 hz enligt spec. Sen jag har skaffat Yamahan så har jag inte haft det ljudet, inte ens vid musiklyssning. Receivern klipper frekvensen till frontarna. Kanske beror på att jag kör musik via digitala också. Gjorde det på h/k också men där gick allt in i frontarna också.

En annan sak jag stör mig på är att dynamiken inte är lika bra på Yamahan. Med h/k var det risk att skita ner sig när något oväntat kom.

Ska testa bion lite mer. Kanske det är krutet som saknas? h/k:n var ju strömstarkare. Då kunde jag dunka så konerna slog igenom och det började klia i ansiktet av vibrationerna :) . Har nog inte gjort det med Yamahan vad jag kan komma ihåg. Yamahan har ju mer detaljer i alla fall. EQ:n är ju schysst, men det har ju h/k nu också.

Kan skriva på att i alla fall även jag kör med mer bas till film än musik.

#89

Postad 07 januari 2006 - 00:51

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

det är det som är problemet i recivrana är filtren då går det inte att få fullregister till bas och frontar vid dd eller dts läge oavsett om dom står large eller small dom inställningarna funkar i dd eller dts läge men vid stereo lyssning analogt då går subb och front i fullregister .'
och skall man ha lfe till front så måste subben vara avstängd.
av förstärkarna är inte som xp men det är ruten information i manualerna som kunnde speca lite mera .

<{POST_SNAPBACK}>


Problemet är väl snarare att man inte kan koppla förbi HP-filtren till frontarna, inte att de finns där.
Borde ju vara en enkel sak att fixa såvida inte ljudspåren till frontarna redan blir filtrerade vid kodningen till DD eller DTS.

Skulle det vara så det ligger till så är ju "Hemligheten" i tråden ganska lättförklarlig och då har ju inte tillverkarna av AV-förstärkare heller gjort något fel.

Uppstår samma fenomen om man lyssnar på CD via D/A-omvandlaren i förstärkaren?

Är du säker på att det går fullregister till suben vid analogt musiklyssnande?

<{POST_SNAPBACK}>

i analogt så går subb och front i fullrange
i digitalt så är det inbyggda filtret som skär vid val bar frekvens
så som jag har förståt det så skickar man en digital signal till recivern så kommer recivern att andvända sitt in byggda filter om inte subb ut gången är på off
och det är något att tänka på om man lyssnar på musik
för jag körde digitalt ur min cd spelare och fick lite plopp ur canton burkarna som med den gammla analoga försteget hade spelat en sån av grunds djup bas.
så då började jag att fundera på vad som var galet och kopplade analogt i stället och vips så var den sköna basen tillbaka.
för då går singnalen inte genom dspn
nej dom har igentligen inte gjort något fel utan har följt normen helt enkelt
men tillverkarna kunnde göra ett inplament på dspn så det gick att köra fullrange genom subb utgången det är inte så svårt att få till det för dom som har rs232 port då har maskinen flshbart bios
och då skall det gå i teorin att göra vilka ändringar som helst.

#90

Postad 07 januari 2006 - 01:08

Syncronaut
  • Syncronaut
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hej!

Läste lite i brucksen till min lilla Sony STR-DE675 där står följande.

Väljer man läge "large" så spelar högtalaren fullt register, väljer man "small" skickas bas-signalen till subben.

Sen så har vi det här med "LFE" (low frequency effekt) den kanalen går inte att skicka till frontarna om man inte stänger av subben.

Slutsatts. vill man ha mer "bas-effekt-kanal" så koppla subben som joncy skriver, eller skaffa en större subba :)

Redigerat av Syncronaut, 07 januari 2006 - 01:15.


#91

Postad 07 januari 2006 - 01:18

cs_gve
  • cs_gve
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Testade musik (via digitala) och frontarna får hela registret som de ska. Alltså samma som det blir när man kör analogt.

Men som sagt så handlar ju tråden om lfe-out. Och det är ju mycket störande att man inte kan få ut den via frontarna samtidigt som man har subben ikopplad på vanligt vis.


EDIT: Jag har ju förståss tillräckligt med bas i filmer men jag kan tänka mig att det kanske låter bättre, mer homogent. Sen är det ju störande att inte ha möjligheten.

Redigerat av cs_gve, 07 januari 2006 - 01:36.


#92

Postad 07 januari 2006 - 01:18

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0

i analogt så går subb och front i fullrange
i digitalt så är det inbyggda filtret som skär vid val bar frekvens
så som jag har förståt det så skickar man en digital signal till recivern så kommer recivern att andvända sitt in byggda filter om inte subb ut gången är på off
och det är något att tänka på om man lyssnar på musik
för jag körde digitalt ur min cd spelare och fick lite plopp ur canton burkarna som med den gammla analoga försteget hade spelat en sån av grunds djup bas.
så då började jag att fundera på vad som var galet och kopplade analogt i stället och vips så var den sköna basen tillbaka.
för då går singnalen inte genom dspn
nej dom har igentligen inte gjort något fel utan har följt normen helt enkelt
men tillverkarna kunnde göra ett inplament på dspn så det gick att köra fullrange genom subb utgången det är inte så svårt att få till det för dom som har rs232 port då har maskinen flshbart bios
och då skall det gå i teorin att göra vilka ändringar som helst.

<{POST_SNAPBACK}>


Men vad har vi för nytta av fullrange till suben? Det kan ju knappast vara ett krav för fullrange till frontarna som ju är det vi vill ha.

Hur ligger det till med frekvensomfånget i ljudspåren på frontkanalerna vid DD/DTS-kodningen? Är det skuret redan där?

Lyssnar sällan på musik genom hembion, men visst föredrog jag analoga kablar framför digitala när jag lyssnade på CD, men trodde det berodde på skillnader i D/A-omvandlarna.

Måste kolla upp lite med tester imorgon om hur det funkar i vardagsrummet hos mig... Har svårt att föreställa mig att det går fullrange till sub:en analogt. Eftersom jag inte har något filter där borde jag ha noterat det. Men det har mest varit bakgrunsskval som spelats ur den anläggningen och oftast utan att slutsteget till suben varit påslaget.

Återkommer senare!

#93

Postad 07 januari 2006 - 01:33

cs_gve
  • cs_gve
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Har aldrig hört fullrange till en sub. Skulle nog inte vilja höra det heller, låter läskigt :)

Redigerat av cs_gve, 07 januari 2006 - 01:33.


#94

Postad 07 januari 2006 - 01:33

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

i analogt så går subb och front i fullrange
i digitalt så är det inbyggda filtret som skär vid val bar frekvens
så som jag har förståt det så skickar man en digital signal till recivern så kommer recivern att andvända sitt in byggda filter om inte subb ut gången är på off
och det är något att tänka på om man lyssnar på musik
för jag körde digitalt ur min cd spelare och fick lite plopp ur canton burkarna som med den gammla analoga försteget hade spelat en sån av grunds djup bas.
så då började jag att fundera på vad som var galet och kopplade analogt i stället och vips så var den sköna basen tillbaka.
för då går singnalen inte genom dspn
nej dom har igentligen inte gjort något fel utan har följt normen helt enkelt
men tillverkarna kunnde göra ett inplament på dspn så det gick att köra fullrange genom subb utgången det är inte så svårt att få till det för dom som har rs232 port då har maskinen flshbart bios
och då skall det gå i teorin att göra vilka ändringar som helst.

<{POST_SNAPBACK}>


Men vad har vi för nytta av fullrange till suben? Det kan ju knappast vara ett krav för fullrange till frontarna som ju är det vi vill ha.

Hur ligger det till med frekvensomfånget i ljudspåren på frontkanalerna vid DD/DTS-kodningen? Är det skuret redan där?

Lyssnar sällan på musik genom hembion, men visst föredrog jag analoga kablar framför digitala när jag lyssnade på CD, men trodde det berodde på skillnader i D/A-omvandlarna.

Måste kolla upp lite med tester imorgon om hur det funkar i vardagsrummet hos mig... Har svårt att föreställa mig att det går fullrange till sub:en analogt. Eftersom jag inte har något filter där borde jag ha noterat det. Men det har mest varit bakgrunsskval som spelats ur den anläggningen och oftast utan att slutsteget till suben varit påslaget.

Återkommer senare!

<{POST_SNAPBACK}>

fullrange till subben då kan man styra den själv med det inbyggda filtret som finns i dom flesta subb förstärkare här blir det kaka på kaka med delnigsfilter.
i DD/DTS kodningen är det skuret om man inte kopplar ur subben
men kola post 77 det kommer från nad hur det är för övriga tillverkare det kan jag inte ut tala mig om men ligger man på dom så går det att få fram så nu skall jag ha tag i en verkstads manual.
om du inte andvänder filter till din subba så spelar den hela sitt frekvens omfång där borde det sitta ett passivt lp filter.

#95

Postad 07 januari 2006 - 01:38

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Har aldrig hört fullrange till en sub. Skulle nog inte vilja höra det heller, låter läskigt  :)

<{POST_SNAPBACK}>

det det pratas om är fullrange är att lågnivå utgången skall skicka 20-20000hz
sen finns det delningsfilter i subbas förstäkarna som delar vid egen vald frekvens.

#96

Postad 07 januari 2006 - 01:40

cs_gve
  • cs_gve
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Jag tror inte att det kan försämra ljudet för att det är kaka på kaka. Även det kan man ju störa sig på i alla fall. Har man en sub utan filter så är det ju bra.

#97

Postad 07 januari 2006 - 01:46

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Jag tror inte att det kan försämra ljudet för att det är kaka på kaka. Även det kan man ju störa sig på i alla fall. Har man en sub utan filter så är det ju bra.

<{POST_SNAPBACK}>

nu får du förklara dig lite bättre en subb utan filter???????

#98

Postad 07 januari 2006 - 01:54

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0
Jag tror det handlar om det som paa och chrille_103 påpekar, att köra med enbart en subb är egentligen katastrof, eftersom vissa frekvenser förstärks mer än andra på grund av rummet, ju fler baskällor desto bättre eftersom de "jämnar till" frekvensgången vilket är det som ger största förbätttringen. Har för mig att Ino Audios basmoduler säljes som minst parvis - kanske av denna anledning?.

Själv får jag bäst ljud när jag kör enbart med frontar, dock i för liten kvantitet, nånting som jag jobbar på :) .

Redigerat av Unregistered11ab9b0a, 07 januari 2006 - 01:55.


#99

Postad 07 januari 2006 - 06:03

Wiz
  • Wiz
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

fullrange till subben då kan man styra den själv med det inbyggda filtret som finns i dom flesta subb förstärkare här blir det kaka på kaka med delnigsfilter.
i DD/DTS kodningen är det skuret om man inte kopplar ur subben
men kola post 77 det kommer från nad hur det är för övriga tillverkare det kan jag inte ut tala mig om men ligger man på dom så går det att få fram så nu skall jag ha tag i en verkstads manual.
om du inte andvänder filter till din subba så spelar den hela sitt frekvens omfång där borde det sitta ett passivt lp filter.

<{POST_SNAPBACK}>


Om ljudspåren till frontarna är skurna på bas redan i DD/DTS kodningen betyder det ju att den lägre basen endast finns i Lfe-spåret. Om du kopplar ur suben adderas den signalen till fronthögtalarna tillsammans med de i DD/DTS-kodningen skurna frontsignalerna. Om man då kopplar in även suben på front pre-out spelas lfe-ljudet nu upp i både fronthögtalarna och suben. Då är det inte konstigt att basen blir bättre genom sub + två frontar istället för bara sub.

Frågan jag ställer mig är vilken nytta man har av lågtgående fronthögtalare vid filmvisning? Dom kan man bara ha nytta av när man spelar musik utan att använda förstärkarens D/A om det här stämmer.

Redigerat av Wiz, 07 januari 2006 - 06:04.


#100

Postad 07 januari 2006 - 10:05

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0
Jag har följt denna tråd med största intresse sedan den skapades - Tack för det jonzy!

Jag har lagt in sammanfattande tips härifrån sist i denna tråd.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.