Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

tvätta bort inbränningar

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 February 2006 - 01:06

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Jag har sökt men utan något användbart resultat, kanske kan någon hjälpa mej med lite info.

För några år sedan så fick jag höra av en tekniker att inbränningarna i plasmaskärmar var ett ganska enkelt problem att avhjälpa. Vad han och hans kollegor gjorde när de fick in en plasma-skärm med fula inbränningar var helt sonika att köra ett slags program som "tvättade" bort inbränningarna i skärmen.

Av vad jag har förstått efter detta så det man gör är helt enkelt att man kör en bild-sekvens om och om igen över skärmen som mer eller mindre "bleker" bort inbränningarna. Det jag söker är alltså information om detta stämmer och isåfall info om hur denna bildsekvens ser ut. Det vore ju onekligen ganska praktiskt om man själv kunde "tvätta" bort inbränningar på ett smidigt sätt. Kanske så enkelt som att ladda dvd-spelaren med en "tvätt-skiva" som sen får gå på repeat tills inbränningarna är borta....

Jag funderar också lite svagt på att själv tillverka en sådan skiva. Man skulle ju faktiskt kunna ta en bild på just den inbränningen som ens skärm lider av och göra denna bild "negativ", bränna ner den på en skiva och sen köra ut denna bild på plasma-skärmen som lider av denna specifika inbränning. Genom att lysa upp exakt allt annat på skärmen utom just inbränningen som finns, så borde man ju kunna få själva inbränningen att bli osynlig.

Sen är det ju bara att ställa om ljus och kontrast på skärmen igen (för att eventuellt kompensera för att bilden i allmänhet kanske har blivit lite mattare)...

Vad vet jag?

Om någon vet mer, så berätta vad ni vet...

Postad 06 February 2006 - 06:43

Trhuster
  • Trhuster
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

Jag har sökt men utan något användbart resultat, kanske kan någon hjälpa mej med lite info.

För några år sedan så fick jag höra av en tekniker att inbränningarna i plasmaskärmar var ett ganska enkelt problem att avhjälpa. Vad han och hans kollegor gjorde när de fick in en plasma-skärm med fula inbränningar var helt sonika att köra ett slags program som "tvättade" bort inbränningarna i skärmen.

Av vad jag har förstått efter detta så det man gör är helt enkelt att man kör en bild-sekvens om och om igen över skärmen som mer eller mindre "bleker" bort inbränningarna. Det jag söker är alltså information om detta stämmer och isåfall info om hur denna bildsekvens ser ut. Det vore ju onekligen ganska praktiskt om man själv kunde "tvätta" bort inbränningar på ett smidigt sätt. Kanske så enkelt som att ladda dvd-spelaren med en "tvätt-skiva" som sen får gå på repeat tills inbränningarna är borta....

Jag funderar också lite svagt på att själv tillverka en sådan skiva. Man skulle ju faktiskt kunna ta en bild på just den inbränningen som ens skärm lider av och göra denna bild "negativ", bränna ner den på en skiva och sen köra ut denna bild på plasma-skärmen som lider av denna specifika inbränning. Genom att lysa upp exakt allt annat på skärmen utom just inbränningen som finns, så borde man ju kunna få själva inbränningen att bli osynlig.

Sen är det ju bara att ställa om ljus och kontrast på skärmen igen (för att eventuellt kompensera för att bilden i allmänhet kanske har blivit lite mattare)...

Vad vet jag?

Om någon vet mer, så berätta vad ni vet...

<{POST_SNAPBACK}>

Har du stora problem med inbränningar? Själv så kan jag se en viss nyanskilnad vid kanterna när jag kört 4:3 material en hel dag men sen så ser man en film i 16:9 och då är allt borta.

Man ser ju bara det vid en helt svart bild så det känns inte som nått stort problem. Annars så är det ju en helt vit bild som tvättar bort inbränningar på vissa plasmor, witewash brukar det heta.

/Rikard

Redigerat av Trhuster, 06 February 2006 - 06:55.

Postad 06 February 2006 - 08:35

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0
Svaret är skrota plasman köp LCD!!!!
Har man oflyt och "glömmer"risken och tittar kanske en hel dag eller så på video pga tex sjukdom eller
spelar data spel så kan man sitta där i ett halvår med en logga inbränd ...
Köper man tex Sharp så är det på många sätt bättre än tex Pioneer speciellt om man kör PC - speldosa .........
Undrar hur det blir med HDTV och dessa förgrymmade loggor Blir väl ännu skarpare i HD format ....

Postad 06 February 2006 - 08:47

jessej
  • jessej
  • Forumräv

• 776 inlägg
  • 0
Bah.

Plasma rockar!
LCDn kan inte mäta sig i kvalitet, styrka eller tryck. För film/tv har den inte en chans.
Iofs skall inte detta bli nån flame-tråd, lcd'n har även den sina fördelar, som skärm för statiska bilder (använda kopplad till PC, eller för folk med mindre plånböcker).

Hur som helst.
Det du söker finns i denna tråd

Lycka till.

Postad 06 February 2006 - 09:06

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

• 1281 inlägg
  • 0

Svaret är skrota plasman köp LCD!!!!
Har man oflyt och "glömmer"risken och tittar kanske en hel dag eller så på video pga tex sjukdom eller
spelar data spel så kan man sitta där i ett halvår med en logga inbränd ...
Köper man tex Sharp så är det på många sätt bättre än tex Pioneer speciellt om man kör PC - speldosa .........
Undrar hur det blir med HDTV och dessa förgrymmade loggor Blir väl ännu skarpare i HD format ....

<{POST_SNAPBACK}>

Kan inte alls hålla med dig. Men det är något OT... ;)

Postad 06 February 2006 - 14:02

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0
Man MÅSTE äga eller iallafall titta mkt på båda När det gäller LCD så är Sharp helt oustanding.
Har en 26" för data och TV och en Pioneer 434 som jag glott på dagligen Massor av DvDs TV mm
Men Sharpen slår Pioneeren i allt ......utom inbränningar ;)

Men smaken är som baken Delad ...
Återkommer med utförliga rapporter när Sharp SE släpper dom nya 45" i Maj om fanskapet inte kostar sjukt mkt :)

Postad 06 February 2006 - 14:35

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
dd2: Jämför du då en ny Sharp LCD mot en Pioneer 434, som jag vill minnas hade blaskiga färger och kass svärta, eller har Sharpen också några år på nacken?

Vilken modell av Sharp är det du pratar om?

case

Postad 06 February 2006 - 15:12

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0

dd2: Jämför du då en ny Sharp LCD mot en Pioneer 434, som jag vill minnas hade blaskiga färger och kass svärta, eller har Sharpen också några år på nacken?

Vilken modell av Sharp är det du pratar om?

case

<{POST_SNAPBACK}>

Sharpen GA3E heter min har samma "värden" somalla sharp av senaste generationen (5)
som finns i Sverige...min Pioneer 434 ställd mot tex 436skiljer inte mkt Blev svin besviken när jag kollade in dom efter att läst något om svärta tjossan typ nåt ...Men jag skiter fullständigt i vad plasma fantasterna säger Dom kan sitta där och zoooooooooma bort loggor etc ...Jag är iallafall grymt besviken på först och främst inbränningsrisken som är stor på ALLA plasmor som finns nu.
Jag vet inte varför det är så Kanske tekniken gör det omöjligt att ta bort risken Annars borde Pioneer gjort det..
Men tydligen försvinner"permanenta"inbränningar efter ca ett halvår Tog ungefär så lång tid för mej att bli av med TV4:as gamla högkontrats logga ...men "oron"finns där det är det som är problemet tycker jag.Tror många med plasmor tänker på det när dom ser på TV och det är synd!!!!!!!
När jag köpte min Augusti 2004 kostade den ca 55 000:- med stativ högatalare etc så blir man förbannad när tekniken är så (=/&R=(¤%( Jag visste inte om inbrännings risk Hade hört om den men "folk"sa att det gällde äldre modeller Yeah Right

Postad 06 February 2006 - 15:19

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0
Anledningen till att jag ofta gnäller om inbränningar i detta forum är att jag vill att ALLA som tänker på att köpa en plasma TV VET att ca 20% i detta forum fått inbränningar ............

Postad 06 February 2006 - 15:20

Tittar
  • Tittar
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Det här problemet kan ju knappast vara en nyhet för varken tillverkar eller användare... har inte alla nya skärmar någon form av "antiinbränningsfunktion"?

Jag har ingen skärm själv men man vill ju kunna kolla på skärmen en hel dag utan att riskera en inbränning... jag kan förstå att vissa demoskärmar får det då det nästan är samma bild 24/7 men va f-n på en skärm hemma.

Är det någon som vet om det finns något "verktyg" för detta... (skiva etc.) som man kan fixa det för det är säkert fler än trådskaparen som önskar veta.

Svar som "Kasta ut den och köp en ny... eller köp LCD mm" undanbedes... Jag tror jag svarar för alla intreserade!

Postad 06 February 2006 - 15:39

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
LGs skärmar har en "orbit"-funktion som flyttar bilden då och då. Sedan finns ju även "White Wash" om man blivit drabbad.

Jag har två skärmar och klarat mig fint utan problem.

case

Postad 06 February 2006 - 16:11

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
HALLÅ :) !!!

Lite skärpning gubbar! Jag bad inte om någon diskussion kring vilken skärmtyp som är bäst, eller vilka plasma-skärmar som har en "white wash" funktion.

Jag bad om hjälp med att få bort inbränningar i en befintlig plasma-skärm....

Jag är alltså inte ute efter att köpa en ny skärm, eller ute efter att få reda på vilken skärmtyp som är bäst. Det vet jag redan...

Är det någon som har haft en skärm med inbränningar och som fått bort dom med någon metod som går att tillämpa på vilken plasma-skärm som helst?

Postad 06 February 2006 - 16:37

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0
Jag vet inte Sorry snöade in på annat skit Men ska förvinna av sig själv efter 5 månader :)
Enl tekniker på Pioneer....... Gjorde så på min Borde vara så på alla ???
Ha tålamod om du inte hittar något................

Postad 06 February 2006 - 16:42

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Oh. Sorry Krasse. Jag trodde faktiskt det var lite generellt om inbränningar, inte att du satt med en skärm som du skulle fixa.

case

Postad 06 February 2006 - 18:56

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Åkaj, boy's, det är lugnt.

Ni menar alltså att inbränningarna bör försvinna av sej själva efter en tid (om man inte förvärrar dom under tiden alltså)?

Grejen är den att jag sitter egentligen inte själv med en tråkig, inbränd skärm. Det är en polare till mej som fick "ta över" en sådan. Paret som hade haft skärmen tidigare tyckte inte om skärmens "smartzoom-läge" där en 4:3 bild tänjs ut över hela bildskärmen. Så av denna anledning så körde dom skärmen i huvudsak i 4:3-läge, vilket naturligtvis ledde till inbränningar längs med höger och vänster kant (de svarta remsorna). Eftersom han visst att jag hänger på detta forumet så bad han mej om hjälp med att få bort inbränningarna.

Som jag nämnde i mitt inledande inlägg så har jag fått höra att det ska gå att "tvätta bort" inbränningar genom att spela upp lite speciella bildsekvenser på skärmen. Jag antar att dessa sekvenser i praktiken bara tänder och släcker hela eller delar av skärmen, med jämna perioder för att på så sätt bleka bort skillnaderna. Egentligen så tror jag faktiskt att det skulle gå att fixa en skiva själv med en bild som ömsom är släckt och ömsom är tänd.

Det jag är ute efter är att få veta om någon tidigare har "tvättat" sin skärm på det här viset, vilka bildsekvenser den peronsen har använt och om det materialet finns tillgängligt någonstans.

All information om hur olika personer har löst problemet med inbränningar är dock intressant ändå...

Ju mer info om hur man löser problemet desto lättare kan hjälpa min "stackars" polare som fick en plasma-skärm till skänks :) ;) ...

Postad 06 February 2006 - 22:23

gonucku
  • gonucku
  • Forumräv

• 639 inlägg
  • 0
Jag pratade lite med en kille på el-giganten om inbränningar på plasmor och han nämde det här whitwash programmet (eller om han sa Wipeout, kommer inte ihåg nu) som "nollställde" pixlarna.
Som det lät på honom då så kunde de fixa fram en sådan skiva, så ring och hör med typ el-giganten om de har några bra förslag på vart man kan få tag på det eller om du har tur så har de till och med det.

/Gonucku

Postad 06 February 2006 - 22:59

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

• 486 inlägg
  • 0
Enkelt sätt att köra en whitewash är att mata TVn med en helt vit bild från datorn.

Postad 06 February 2006 - 23:18

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0
eller varför inte mata plasman med det otroligt kända och populära programmet som jag vaknat till ett antal gånger: "Myrornas krig", där ljudet också kan fungera som inspelning av högtalare :)

/staffan

Postad 07 February 2006 - 07:02

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Tack för tipsen.
Ska höra mej för med elgiganten, det kan ju inte skada...
Ska också vidarebefordra de övriga tipsen till polar'n..

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.