Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

HD - att vara eller inte vara?

33 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 mars 2006 - 18:28

tsartiis
  • tsartiis
  • ForumrĂ€v

  • 659 inlĂ€gg
  • 0
ok, det brukar vara svÄrt för folk att greppa men vi gör ett försök.

Jo, alltsÄ en vanlig PAL-DVD har ju inte direkt sÄ sjukt hög upplösning (vad vÀr det nu 720*576), och en vanlig tv som de flesta sitter pÄ har samma upplösning. Men ÀndÄ nÀr man tittar pÄ en animerad film sÄ ser det sjukt bra ut trots denna lÄga upplösning. Och inte bara animerade rullar ser fett fina ut, utan Àven typ alla nya filmer som inte Àr komprimerade för hÄrt. Faktum Àr att det inte bara ser bra ut pÄ en TV, utan jag kan blÄsa upp bilden frÄn t.ex "Shrek 2" upp pÄ 100" (som 4 st 42" plasmor) med min projektor och det ser fortfarande grymt bra ut. Och dÄ Àr ÀndÄ orginalupplösning 720*576.

Nu till min fundering, om man kan fĂ„ det att se sĂ„ in-i-**** bra ut pĂ„ film med sĂ„dan upplösning sĂ„ gĂ„r det att fĂ„ det med spel ocksĂ„. Är det bara en hype detta med "HD"? Kanske det skulle vara bĂ€ttre att lĂ€gga proccessorkraften i 360'n pĂ„ andra saker sĂ„som mer AA, mjukare skuggor, bĂ€ttre ljus och en massa annat som jag inte kommer pĂ„ nu Ă€n högre upplösning? Skulle man vunnit mer "snygghet" pĂ„ att göra nĂ„got sĂ„dant, jag vet inte, men det tĂ„l att tĂ€nkas pĂ„. Ok, med högre upplösning, t.ex sĂ„ blir ju text och sĂ„dant bĂ€ttre vilken kan vara en fördel i vissa spel. Men denna frĂ„ga Ă€r ju iof endast relevant om man vet om hur mycket extra kraft det gĂ„r Ă„t att gĂ„ frĂ„n vanlig upplösning till 720p, det kanske inte alls Ă€r sĂ„ mycket som jag har fĂ„tt för mig. Upplys mig gĂ€rna.

Nej, jag mÄste upprepa mig en gÄng till sÄ att det verkligen gÄr fram det jag menar: Skulle spelen bli snyggare om man satsade kraften som gÄr Ät till högre upplösning, pÄ annat, sÄsom finare skuggor 16X AA m.m?

Jaja, jag hoppas ni fattar vad jag menar med detta inlÀgg...

#2

Postad 14 mars 2006 - 20:04

Unregistered8e2ab484
  • Unregistered8e2ab484
  • ForumrĂ€v

  • 589 inlĂ€gg
  • 0
har tÀnkt samma tanke....dock sÄ Àr det ett mystiskt fenomen, vet inte riktigt vad det som gör det men det Àr nog inte lÀtt fÄ till bra, mig veterligen sÄ har spel varit i ungefÀr samma upplösning rÀtt lÀnge det har ju inte blivit mycket mer pÄ senare Är....1600x1200 Àr ju ofta max i dom flesta spel men det blir inte nödvÀndigtvis snyggare för det ju....

#3

Postad 14 mars 2006 - 22:12

didrik
  • didrik
  • Veteran

  • 1 740 inlĂ€gg
  • 0
jag tror inte vi skulle fÄ snyggare spel med lÀgre upplösning men med bÀttre aa och skuggor.
till exempel sÄ Àr ju en av de stora fördelarna med hd-upplösning att texturer kan bli mer detaljerade. ett egempel som jag kan ta sÄ hÀr rÀtt ur luften Àr om man jÀmför grÀset pÄ tiger woods till xbox och 360, pÄ tresextin sÄ Àr det sjukt mycket bÀttre texturer pÄ fairwayen tex.

det Àr ju ett plus iaf. sen blir det ju skarpare överlag om man kör hd pÄ 100" Àn sd.

sen tror jag att det Àr för stor begrÀnsning med att jobba med sÄ lÄga upplösningar överlag, kÀnns som att utvecklarna har nÄtt "max" i dem.

#4

Postad 15 mars 2006 - 15:40

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlĂ€gg
  • 0

sen tror jag att det Àr för stor begrÀnsning med att jobba med sÄ lÄga upplösningar överlag, kÀnns som att utvecklarna har nÄtt "max" i dem.

<{POST_SNAPBACK}>

NejdÄ, eftersom Ice Age fortfarande ser mycket bÀttre ut i lÄg upplösning Àn det bÀsta xbox 360 spelet sÄ har de fortfarande en bit till max ;)

#5

Postad 15 mars 2006 - 19:54

didrik
  • didrik
  • Veteran

  • 1 740 inlĂ€gg
  • 0
men ice age renderades vÀl inte i PAL-upplösning lr hur? ;)

#6

Postad 15 mars 2006 - 20:07

tsartiis
  • tsartiis
  • ForumrĂ€v

  • 659 inlĂ€gg
  • 0

sen tror jag att det Àr för stor begrÀnsning med att jobba med sÄ lÄga upplösningar överlag, kÀnns som att utvecklarna har nÄtt "max" i dem.

<{POST_SNAPBACK}>

NejdÄ, eftersom Ice Age fortfarande ser mycket bÀttre ut i lÄg upplösning Àn det bÀsta xbox 360 spelet sÄ har de fortfarande en bit till max ;)

<{POST_SNAPBACK}>



Exakt det jag menar... Inte bara ICe Age utan alla 3d-animerade rullar ser ju bÀttre ut Àn nÄgot spel som finns, och alla de filmerna Àr ju i lÄg upplösning. Hur mycket av processorkraften tar det att blÄsa upp ett spel i HD vs. samma spel i LD (ld=lowdef)?

#7

Postad 15 mars 2006 - 20:08

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlĂ€gg
  • 0

men ice age renderades vÀl inte i PAL-upplösning lr hur? ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Huh, nu Àr jag inte med. Vad menar du?

Jag uppfattade det som att du menade att utvecklarna nÄtt taket i SD upplösning, och jag menade att de skulle kunna, med Playstation 5 eller liknande, fÄ till grafik som Ice Age och dÀrmed mycket bÀttre Àn vad spelen ser ut idag.

#8

Postad 15 mars 2006 - 20:13

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlĂ€gg
  • 0

Hur mycket av processorkraften tar det att blÄsa upp ett spel i HD vs. samma spel i LD (ld=lowdef)?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag förstÄr din frÄga, men jag har inget svar. Skulle sjÀlv vilja veta just hur mycket HD tar och huruvida man skulle kunna lÀgga det pÄ andra effekter i SD istÀllet. Och sedan dÄ kunna jÀmföra de bÄda och se vilken som blir "snyggast": Den med mer skÀrpa, fÀrger och klarhet...eller den som har lite mer polygoner och effekter?

Nrev kör ju pÄ en liknande princip. De skippar HD och kommer dÀrmed slippa slösa nÄgon kraft pÄ det och kan koncentrera sig pÄ snygga spel till SD istÀllet.

#9

Postad 15 mars 2006 - 20:20

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • MĂ€stare

  • 3 989 inlĂ€gg
  • 0
Man mÄste ju dock skilja pÄ förrenderade 3d filmer som tex toy story som de jobbade med i ett antal Är och gjorde 5-6 sekunder fÀrdig film per dag eller ngt sÄnt (och dÀr man sjÀlvklart vet exakt hur varje figur ska röra sig)!!

Visst skulle det gÄ att skapa ett sÄnt spel pÄ xbox/ps2 ocksÄ OM man gav utvecklarna 100Är sÄ de kunde sitta och förrendera varje tÀnkbara rörelse som kan utföras i spelet...

Realtidsrenderingsprestanda (kort ord) lÀr vi inte se Ànnu pÄ mÄnga Är.

SÄ det enda man kan göra i dagslÀget Àr att gÄ upp i upplösning och annat lullull som AA,AF etc.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 15 mars 2006 - 20:21.


#10

Postad 15 mars 2006 - 23:10

didrik
  • didrik
  • Veteran

  • 1 740 inlĂ€gg
  • 0

men ice age renderades vÀl inte i PAL-upplösning lr hur? ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Huh, nu Àr jag inte med. Vad menar du?

Jag uppfattade det som att du menade att utvecklarna nÄtt taket i SD upplösning, och jag menade att de skulle kunna, med Playstation 5 eller liknande, fÄ till grafik som Ice Age och dÀrmed mycket bÀttre Àn vad spelen ser ut idag.

<{POST_SNAPBACK}>



mm, jag tror att de har kommit till den grÀns dÀr man inte lÀngre tjÀnar pÄ att förfina förra generationens spel.

och det jag menade med att ice age inte renderas i pal-upplösning (720x576) Àr att nÀr det gör dessa animerade 3d-filmer sitter det sannerligen med en vÀldigt hög upplösning pÄ materialet de jobbar med. för att sedan nÀr alla framesen Àr fÀrdigrenderade skala ner dem frÄn en master till pal-upplösning.
förstÄr du nu? fan, svÄrt Ä förklara.... ;)

#11

Postad 15 mars 2006 - 23:18

tsartiis
  • tsartiis
  • ForumrĂ€v

  • 659 inlĂ€gg
  • 0
Didrik: Du missförstÄr. Om man skulle ta all kraft som gÄr ut att rendera ett spel i HD, om man tar den kraften som Àr lÄt oss sÀga 50% av den totala processorkraften och istÀllet renderade spelet i vanlig svennson-tv-upplösning, men man lÀgger all den extra kraften pÄ LOD, AA, Softshadows och allt vad det heter, skulle man kunna fÄ ett Ànnu snyggare spel dÄ? AlltsÄ, teoretiskt kan man ju fÄ sjukt snyggt pÄ en vanlig TV. SÄ Àr det! SÄ mÄste det vara! Annars skulle ju inte Ice Age o liknande se sÄ ###### bra ut.

En annan sak, spelar vÀl iof ingen större roll vad de har för upplösning pÄ grundmaterial, det kan ju ÀndÄ inte bli mer detaljer Àn vad det finns pixlar pÄ bildvisaren!

#12

Postad 15 mars 2006 - 23:43

Brainiac
  • Brainiac
  • LĂ€rjunge

  • 281 inlĂ€gg
  • 0
En av sakerna som gör att Toy Story m.fl. ser sÄ bra ut Àr just upplösingen, de renderas i ungefÀr 8000x4600, d.v.s. 4ggr högre upplösning Àn 1080p, eller 38 miljoner pixlar vs 2 miljoner. NÀr de sen förminskas till PAL (720*576) sÄ blir det gratis kantutjÀmning (anti-aliasing).

Den upplösningen Àr inte möjlig att köra i realtid pÄ mÄnga mÄnga Är. DÀrför anvÀnds trick som AA för att mjuka upp kanterna, för att fÄ det att se mer realistiskt ut. Högre upplösning hjÀlper ocksÄ, Àven om du sedan förminskar det, eftersom du fÄr mer detaljer att jobba med.

Sedan Àr det ju andra saker som gör att Toy Story ser sÄ mkt bÀttre ut, ljusberÀkningarna Àr sÄ mycket mer avancerade Àn vad som anvÀnds i spel sÄ att det Àr löjligt. Nu har man börjat berÀkna varenda enskild foton, för att avgöra hur mkt energi den bÀr pÄ för att sen berÀkna vÄglÀngden pÄ det ljus som avges. Detta krÀver som ni kanske förstÄr löjligt mkt berÀkningskraft sÄ det lÀr ta bra med tid innan det blir verklighet i realtid.

tsartiis:
Saken Àr ju den att du inte vill ha en pixel i grundmatrialet per pixel pÄ bildvisaren, du tÀnker för digitalt, en filmkamera Àr inte digital(frÄn början) det Àr en analog grej, precis som dina ögon. Analogt Àr bÀttre eftersom du kan ha oÀndligt med detaljer, en digital representation av verkligheten Àr bara en approximation, med varierande detaljnivÄ beroende pÄ hur mÄnga bitar du anvÀnder för representera varje sampling och med vilken frekvens du samplar. (Oj, vad teknisk jag blev ;))

TÀnk sÄ hÀr istÀllet, ju fler pixlar i grundmatrialet pÄ varje pixel pÄ visaren, desto bÀttre ;) Eftersom Àven om du inte kan visa de detaljerna pixel för pixel, sÄ gör det att det ser mjukare ut, du ser inte kanterna. Hade de renderat Toy Story i PAL-upplösning hade den sett ut som kattskit.

Redigerat av Brainiac, 15 mars 2006 - 23:58.


#13

Postad 16 mars 2006 - 01:04

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlĂ€gg
  • 0

och det jag menade med att ice age inte renderas i pal-upplösning (720x576) Àr att nÀr det gör dessa animerade 3d-filmer sitter det sannerligen med en vÀldigt hög upplösning pÄ materialet de jobbar med. för att sedan nÀr alla framesen Àr fÀrdigrenderade skala ner dem frÄn en master till pal-upplösning.
förstÄr du nu? fan, svÄrt Ä förklara.... ;)

Jo, nu Àr jag med, CG-filmer renderas i högre upplösning och skalas ned vilket gör att man fÄr gratis kantutjÀmning ;)

Men kan man inte bara rendera tex Iceage i PAL-upplösning och simulera den saknade kantutjÀmningen (via AA) som de gör i spel idag dÄ (med en extremt kraftfull processor)? Eller Àr det att krÀva för mycket?

Annars har vi iaf kommit fram till att filmer och spel skapas med helt olika metoder och alltsÄ kanske man inte kan ta dessa filmer just som ett exempel pÄ att SD grafiken i spel fortfarande kan bli mycket bÀttre?

Även om jag sjĂ€lv inte tror pĂ„ att nĂ„got max Ă€r nĂ„tt; skulle de anvĂ€nda kraften i PS5 eller liknande och göra SD spel av det sĂ„ skulle det bli snyggare Ă€n dagens spel. Ju mer kraft man har desto mer polygoner, desto bĂ€ttre ljuseffekter, desto smoothare gameplay, desto mer specialeffekter, drawdistance, texturer (?) etc. Toppen Ă€r ju inte nĂ„dd om man sĂ€ger sĂ„.

Hur intressant det hÀr Àn Àr dock, sÄ Àr det egentligen inte detta som trÄdskaparen frÄgade efter. Finns det nÄgon som har nÄgon aning om hur mycket kraft man behöver brÀnna för att skapa nÄgot i HD och hur mycket man skulle kunna lÀgga pÄ annat krimskrams i SD istÀllet? Dvs tjÀnar man pÄ HD. SvÄrsvarat?

Redigerat av Zoiler, 16 mars 2006 - 01:05.


#14

Postad 16 mars 2006 - 01:31

Brainiac
  • Brainiac
  • LĂ€rjunge

  • 281 inlĂ€gg
  • 0
Arrghh! HÀr skriver man ett lÄngt pedagogiskt inlÀgg om fillrate och bandbredd, sÄ försvinner det för det blir DNS-fel!

HĂ€danefter blir det Ctrl-C innan jag trycker "Svara"!

Kontentan i mitt inlÀgg var iaf att min kvalificerade gissning Àr att man tjÀnat MAX 10% pÄ att köra SD-upplösning. De andra sakerna som gör ett spel snyggt Àr mer krÀvande och belastar CPU:n ocksÄ. En ren upplösningshöjning pÄverkar bara grafikchipet och dÀr finns det kraft över för sÄnt.

#15

Postad 16 mars 2006 - 01:41

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlĂ€gg
  • 0

HĂ€danefter blir det Ctrl-C innan jag trycker "Svara"!

Kontentan i mitt inlÀgg var iaf att min kvalificerade gissning Àr att man tjÀnat MAX 10% pÄ att köra SD-upplösning. De andra sakerna som gör ett spel snyggt Àr mer krÀvande och belastar CPU:n ocksÄ. En ren upplösningshöjning pÄverkar bara grafikchipet och dÀr finns det kraft över för sÄnt.

<{POST_SNAPBACK}>

Ctrl-C Àr obligatoriskt hos mig sedan liknande upplevelse ;)

NÄja, det du skriver kan nog vara rÀtt eftersom annars skulle de ju satsat pÄ SD med mer lullull, men det gör de inte.

#16

Postad 16 mars 2006 - 15:04

didrik
  • didrik
  • Veteran

  • 1 740 inlĂ€gg
  • 0
brainiac sa det jag ville sÀga men lite bÀttre :)

#17

Postad 18 mars 2006 - 04:36

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlĂ€gg
  • 0
Att CG-fiolmer ser bra ut Àr inte konstigt:

Texturerna i CG Àr i princip alltid 4096x4096 pixlar, i ett spel Àr de oftast 256x256-512x512 Àven om 1024x1024 börjat förekomma.

Den renderade upplösningen Àr extremt hög och dessutom appliceras enorma mÀngder at stokastisk kantujÀmning (nÄgot i stil med 32x och med betydligt mer sofistikerade metoder Àn de vi kör i realtid idag).

Texturfiltreingen Àr extremt mycket mer sofistikerad Àn realtidsalgoritmer sÄ som anisotropisk filtrering. LikasÄ tweakas filtreringsnivÄer, level of detail och andra detaljer för hand.

Polygonantalen för bara en modell i en CG-snutt kan vara lika höga som en hel scen i ett realtidsrenderat spel. Samma sak gÀller partiklantal.

Subpixelprecisionen Àr mycket högre Àn vad dagens "realtidshÄrdvara" kan erbjuda.

I princip allt berÀknas med 128 eller 64 bits flyttalsprecision, shaders, fÀrghantering.

OÀndligt mÄnga fler lager av shaders och texturer appliceras pÄ varje yta.

Sen har vi klart det hÀr med att animationerna "handgörs", man slipper clipping osv.

Kort sagt, CG Àr inte ens i samma galax som realtidsrendering (oavsett vad nVidia och ATi försöker pÄstÄ)

Att droppa ner i upplösning hjÀlper oss bara med en sak egentligen: at vinna fillrate och bandbredd. Dock Àr det sÄ mÄnga andra faktorer som kommer med i bilden att vi skulle ÀndÄ inte ens kunna göra en minimal brÄkdel av allt det som sker i CG ens om vi gick ner till 320x240-upplösning.

För att inte tala om det faktum att vi skulle kört in i andra flaskhalsar om vi sÀnkte upplösningen.
Kolla in recensioner av ett modernt grafikkort. Allra helst i SLI/Crossfire. GÄr man under en viss upplösning (typ 1024x768) sÄ finns det inget att vinna lÀngre vad det gÀller prestanda eftersom en rad andra flaskhalsar kommer att uppenbara sig. (tex. CPU-hastigheten, minneshastigheten osv.)

Addera det till det faktum att mÄnga saker i CG helt enkelt inte gÄr att göra i realtid oavsett hur snabb hÄrdvara vi nÄgonsin kommer att fÄ sÄ Àr det inte sÄ konstigt. (tÀnker pÄ allt som tweaks för hand per frame eller per scen osv.)

#18

Postad 21 mars 2006 - 11:45

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlĂ€gg
  • 0
Excellenta inlÀgg UndaC, skriver under pÄ det du sÀger till 100%.

Borde ta död pÄ alla oklarheter varför SD-film fortfarande ligger lÄÄÄngt före HD-spel.

#19

Postad 21 mars 2006 - 20:34

Unregistered8e2ab484
  • Unregistered8e2ab484
  • ForumrĂ€v

  • 589 inlĂ€gg
  • 0
HÄller fullt och riktigt med UndaC, har dock en annan fundering, jag personligen tycker inte att grafiken blir nÀmnvÀrt bÀttre pÄ en platt tv Àn pÄ en crt...har jÀmfört och bÄda var 32", kan tÀnka mig att den högre upplösningen behövs vid mer tum...men vid 32 var det ingen skillnad alls tycker jag, det enda var att crt krossade lcd'n i alla mörkare scener....
FörstÄr inte riktigt varför man inte anpassar upplösningen efter bildstorleken....tycker HD borde vara antal pixlar per cm2 eller nÄtt sÄnt istÀllet....

#20

Postad 21 mars 2006 - 21:06

autoconfig
  • autoconfig
  • Amatör

  • 58 inlĂ€gg
  • 0

HÄller fullt och riktigt med UndaC, har dock en annan fundering, jag personligen tycker inte att grafiken blir nÀmnvÀrt bÀttre pÄ en platt tv Àn pÄ en crt...har jÀmfört och bÄda var 32", kan tÀnka mig att den högre upplösningen behövs vid mer tum...men vid 32 var det ingen skillnad alls tycker jag, det enda var att crt krossade lcd'n i alla mörkare scener....
FörstÄr inte riktigt varför man inte anpassar upplösningen efter bildstorleken....tycker HD borde vara antal pixlar per cm2 eller nÄtt sÄnt istÀllet....

<{POST_SNAPBACK}>



Om det Àr nÄgon skillnad pÄ en 32"are Àr vÀl i viss mening en subjektiv uppfattning. Men jag vÄgar slÄ vad om mycket pengar att den övervÀldigande majoriteten absolut inte hÄller med dig om att det inte Àr nÄgon skillnad alls. :D NÀr jag köpte min 360 hade jag en relativt schysst CRT. En mÄnad senare köpte jag en LG LP1 32". Skillnaden var Ätminstone i mina ögon enorm, höll pÄ att tappa hakan. SÀtt pÄ ett spel som Fight Night 3 och switcha mellan hd-lÀge och vanligt (knappen pÄ komponent kabeln). Du bör mÀrka skillnad. :D

#21

Postad 21 mars 2006 - 21:24

Unregistered34520
  • Unregistered34520
  • LĂ€rjunge

  • 300 inlĂ€gg
  • 0
En annan sak som jag tror spelar stor roll för hur spelen upplevs och varför de inte kÀnns lika imponerande som en CG-film Àr fysiken och hur modellerna interagerar med exempelvis trappor. Tittar man pÄ ett modernt spel som Doom3, Fightnight, kommande Unreal etc sÄ Àr det inte modellerna och texturerna som Àr problemet, de Àr rÄsnygga (inte som en film men jag tycker det börjar nÀrma sig), utan det som förstör upplevelsen Àr hur modellerna interagerar med sin omgivning. Detta kan Àven mÀrkas i filmer, Attack of the clones nÀr Anakin stÀller sig upp pÄ en köttbulle med ben och blir avkastad. Det spelar ingen roll hur mÄnga polygoner det Àr gjort med, det ser helt orealistiskt ut ÀndÄ, eftersom fysiken inte stÀmmer alls (han faller för fort).

Jag hoppas dÀrför mer pÄ de kommande fysikmotorerna som redan börjat implementeras, dÀr tror jag vi kommer att se nÀsta lyft i spelkvalitet, och dÄ spelar egentligen inte HD eller SD nÄgon större roll (möjligtvis om man i konsolsammanhang och allt annat lika tÀnker sig att man kan peta in ett billigare grafikkort och nöja sig med SD för att ha rÄd med ett dedikerat fysikkort och dÀrigenom erhÄllit en helhetsmÀssigt bÀttre grafikupplevelse).

#22

Postad 22 mars 2006 - 08:08

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1 431 inlĂ€gg
  • 0
Skillnaden mellan en vanlig CRT och en HD LCD Àr ju enorm, den som sÀger nÄt annat borde skaffa glasögon. Allt ser ju suddigt ut pÄ CRT kontra att köra HD pÄ en LCD/Plasma...

#23

Postad 22 mars 2006 - 09:10

tsartiis
  • tsartiis
  • ForumrĂ€v

  • 659 inlĂ€gg
  • 0
Det viktigaste för att ett spel ska se snyggt ut Àr först o frÀmst designskickligheten hos utvecklarna. Sen att det Àr riktigt hög AA och sen sÄ Àr realistiska ljus o skuggor det absolut viktigaste. Kolla bara pÄ quake wars, en sÄdan grej sÄ att gubbarn kastar skuggor gör sjukt mycket för "snyggheten".

#24

Postad 22 mars 2006 - 11:51

rayko
  • rayko
  • MĂ€stare

  • 3 653 inlĂ€gg
  • 0

Skillnaden mellan en vanlig CRT och en HD LCD Àr ju enorm, den som sÀger nÄt annat borde skaffa glasögon. Allt ser ju suddigt ut pÄ CRT kontra att köra HD pÄ en LCD/Plasma...

<{POST_SNAPBACK}>

Precis, det ser jÀkligt suddigt ut. Prova FIFA till 360n först i 480P och det var skitsuddigt och mycket fulare grafik ocksÄ, inte sÄ detaljerat.Sen prova jag i 720P och skillnaden var enorm, det som var suddigt tidigare kunde man nu helt plötsligt se vad det var dÀr och detaljerna pÄ spelarna var MYCKET snyggare. Riktigt stor skillnad.SjÀlv trodde jag att HD bara skitsnack och att det var bara bildtokiga mÀnniskor som sitter o rÀknar varje pixel som tyckte HD var som natt och dag.Nu ska jag Àven sÀga att jag spela pÄ en lÄgupplöst plasma.

#25

Postad 22 mars 2006 - 12:33

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlĂ€gg
  • 0
En annan stor poÀng med HD Àr att du kan blÄsa upp bildstorleken med bibehÄllen bildkvalitet.
Spel- och film-upplevelsen blir ju pÄ en helt annan nivÄ ju större bild du har!

Upplösningen Àr ju relativ med avseende pÄ vilket avstÄnd du befinner dig frÄn bilden.
Sitter du 1 meter frÄn en 32" vanlig gammal CRT-TV blir det inte sÄ kul.
Sitter du 1 meter frÄn en 32" lÄgupplöst LCD ser det lite bÀttre ut. (inga scanlines osv)
Och sitter du fortfarande 1 meter ifrÄn med en HD-bild kan du öka tumstorleken pÄ bilden utan att det för den sakens skulle ser sÀmre/pixligare ut.

Glömer aldrig nÀr jag precis skaffat proj och spelade första gÄngen i 100". Bilspel.
Jösses vilken upplevelse det var! Blev bokstavligt talat lite Äksjuk första dagen tills man vant sig.
Man fick reflexer att duck om man körde under en lÄg bro i 250 knyck osv!
Surroud-ljudet gör ju sin sak till ocksÄ. Visserligen bara ProLogic, men ÀndÄ...
Sedan dess har man börjat bli lite less pÄ den lÄga upplösningen. Kör PS2 och NTSC-spelen blir ju bara 480p pÄ projen. Sitter dryga 3,5 meter frÄn 100".

Fast man blir "bortskÀmd". NÀr man Äker hem till kompisen för att spela PS2 eller Xbox pÄ hans 32" frÄn 3 meter sÄ försvinner ju hela spelkÀnslan! BildkvalitetsmÀssigt ser det dock snyggare ut pÄ hans 32" frÄn 3 meter jÀmfört med mina 100" frÄn dryga 3,5 meter. Denna skillnad kommer minska med HD-spel.

#26

Postad 22 mars 2006 - 13:13

Unregistered8e2ab484
  • Unregistered8e2ab484
  • ForumrĂ€v

  • 589 inlĂ€gg
  • 0

Skillnaden mellan en vanlig CRT och en HD LCD Àr ju enorm, den som sÀger nÄt annat borde skaffa glasögon. Allt ser ju suddigt ut pÄ CRT kontra att köra HD pÄ en LCD/Plasma...

<{POST_SNAPBACK}>

Precis, det ser jÀkligt suddigt ut. Prova FIFA till 360n först i 480P och det var skitsuddigt och mycket fulare grafik ocksÄ, inte sÄ detaljerat.Sen prova jag i 720P och skillnaden var enorm, det som var suddigt tidigare kunde man nu helt plötsligt se vad det var dÀr och detaljerna pÄ spelarna var MYCKET snyggare. Riktigt stor skillnad.SjÀlv trodde jag att HD bara skitsnack och att det var bara bildtokiga mÀnniskor som sitter o rÀknar varje pixel som tyckte HD var som natt och dag.Nu ska jag Àven sÀga att jag spela pÄ en lÄgupplöst plasma.

<{POST_SNAPBACK}>



Detta sÀger ju enbart att din plasma skalar bÀttre Àn 360in, 360 renderar alla spel i 720p....förstÄr inte riktigt varför detta skulle bli sÄn skillnad....
Jag anser att man inte behöver vara blind, jag tog upp att pÄ större bilder Àn 32" kan hd behövas men jag tycker inte alls det Àr nödvÀndigt.
Jag kommer ju fortfarande ha högre"upplösning" Àn alla som kör pÄ lÄgupplöst plasma...tycker personligen att det inte var nÄgra markanta skillnader mellan lcd och crt i pgr3, att vÀxla mellan sd och hd pÄ knappen Àr ju inte riktigt samma sak som att jÀmföra lcd och crt dessutom, kör med advanced scart och det ser gudomligt ut....svÄrt att ta bilder men kanske ska försöka mig pÄ det....

#27

Postad 22 mars 2006 - 13:28

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1 431 inlĂ€gg
  • 0
Kan din CRT köra 720P? För det kan min LCD och det Àr DEFINITIVT högre upplösning Àn 480P... att det skulle vara markant skillnad kan jag sÀga att det Àr dÄ jag sjÀlv bytte tv förra veckan och det var bara 2 dagar mellan CRTŽn och LCDŽn.
Men kör du med en lÄgupplöst plasma förstÄr jag dig... att du inte ser nÄn skillnad alltsÄ... för de lÄgupplösta har ju inte högre upplösning Àn en vanlig CRT.

#28

Postad 22 mars 2006 - 13:29

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • MĂ€stare

  • 3 989 inlĂ€gg
  • 0
Wow tycker det var enorm skillnad pÄ min lilla 23ws monitor nÀr jag vÀxlade mellan 480p och 720p.

För att inte tala om nÀr jag jÀmföre min 32WS CRT med spelen i 480i kontra 480p pÄ monitorn sÄ var Àven detta en natt/dag skillnad,

#29

Postad 22 mars 2006 - 15:52

rayko
  • rayko
  • MĂ€stare

  • 3 653 inlĂ€gg
  • 0
som sagt sÄ körde jag 480P pÄ min lÄgupplösta plasma och det var skit, bilden och grafiken blev det STOR!!!!!!!!!!!!! och dÄ menar jag verkligen natt och dag skillnad nÀr jag vÀxla till 720P, believe it or not.

#30

Postad 23 mars 2006 - 01:55

Unregistered8e2ab484
  • Unregistered8e2ab484
  • ForumrĂ€v

  • 589 inlĂ€gg
  • 0

Kan din CRT köra 720P? För det kan min LCD och det Àr DEFINITIVT högre upplösning Àn 480P... att det skulle vara markant skillnad kan jag sÀga att det Àr dÄ jag sjÀlv bytte tv förra veckan och det var bara 2 dagar mellan CRTŽn och LCDŽn.
Men kör du med en lÄgupplöst plasma förstÄr jag dig... att du inte ser nÄn skillnad alltsÄ... för de lÄgupplösta har ju inte högre upplösning Àn en vanlig CRT.

<{POST_SNAPBACK}>


nej men den har 576 horisontella linjer till skillnad frÄn en lÄgupplöst plasmas 480....dock sÄ hade tvn jag testade med en upplösning pÄ 1366x768 (viewpia 32") och jag upplevde inte som sÄ himla mycket bÀttre, har dock inte gjort nÄtt sida vid sida test men jag kÀnde inte att nÄn spelupplevelse försvann....tycker grafiken i pricnip var helt oförÀndrad...jag kanske inte Àr sÄ kinkig men för mig har inte hd för tv spel gett nÄgon wowkÀnsla Àn sÄ lÀnge...

#31

Postad 23 mars 2006 - 02:22

autoconfig
  • autoconfig
  • Amatör

  • 58 inlĂ€gg
  • 0

Detta sÀger ju enbart att din plasma skalar bÀttre Àn 360in, 360 renderar alla spel i 720p....förstÄr inte riktigt varför detta skulle bli sÄn skillnad....
Jag anser att man inte behöver vara blind, jag tog upp att pÄ större bilder Àn 32" kan hd behövas men jag tycker inte alls det Àr nödvÀndigt.
Jag kommer ju fortfarande ha högre"upplösning" Àn alla som kör pÄ lÄgupplöst plasma...tycker personligen att det inte var nÄgra markanta skillnader mellan lcd och crt i pgr3, att vÀxla mellan sd och hd pÄ knappen Àr ju inte riktigt samma sak som att jÀmföra lcd och crt dessutom, kör med advanced scart och det ser gudomligt ut....svÄrt att ta bilder men kanske ska försöka mig pÄ det....

<{POST_SNAPBACK}>


Problemet jag ser hÀr Àr att du fÄr det att lÄta som att övergÄngen till HDTV inte medför ett skvatt i frÄga om bildkvalité nÀr i princip alla andra tycker att skillnaden Àr enorm (vilket den ocksÄ Àr rent tekniskt). Blindhet Àr kanske en överdrift men om man verkligen inte ser skillnad sÄ undrar jag om dÀr inte föreligger nÄgon typ av synfel. ;) DÀr Àr ju en direkt skillnad i hur myckt mer information du fÄr plats pÄ en bild i 720p kontra en i 480p (ca 3 ggr mer). Just PGR3 kör ju inte "Àkta" 720p, sÄ dÀr Àr skillnaden lite mindre, dock fortfarande vÀldigt stor anser jag.

HÀr Àr en trevlig bild som visar de olika formaten skalenligt:
http://en.wikipedia.org/wiki/480p

#32

Postad 23 mars 2006 - 02:35

autoconfig
  • autoconfig
  • Amatör

  • 58 inlĂ€gg
  • 0

nej men den har 576 horisontella linjer till skillnad frÄn en lÄgupplöst plasmas 480....dock sÄ hade tvn jag testade med en upplösning pÄ 1366x768 (viewpia 32") och jag upplevde inte som sÄ himla mycket bÀttre, har dock inte gjort nÄtt sida vid sida test men jag kÀnde inte att nÄn spelupplevelse försvann....tycker grafiken i pricnip var helt oförÀndrad...jag kanske inte Àr sÄ kinkig men för mig har inte hd för tv spel gett nÄgon wowkÀnsla Àn sÄ lÀnge...

<{POST_SNAPBACK}>



Det lÄter som du har en High end CRT skÀrm. Du jÀmfört alltsÄ en vass CRT med bland det billigaste man kan fÄ tag pÄ i LCD vÀg i ett spel (PGR3) vars native upplösning Àr 1024x600 i HD-lÀge. Det förklarar varför du inte ser sÄ stor skillnad. ;)

#33

Postad 24 mars 2006 - 01:25

Unregistered8e2ab484
  • Unregistered8e2ab484
  • ForumrĂ€v

  • 589 inlĂ€gg
  • 0
tvn Àr en sony 32" 100hz... kostade vÀl alla fall 13000-14000 nÀr den var "ny" för nÄgra Är sen sedan, detta kan ju bidra kanske...
Jag vill tillÀgga att jag pratar om i synnerhet om spel, hdtv ser jag lite som en annan sak men just spelen tycker jag inte blir sÄ mycket bÀttre...
Och ja pgr3 kanske inte Àr bÀsta att jÀmföra med visste inte att det Àr sÄ illa nÀr det gÀller upplösningen dÀr....men som jag ser det sÄ Àr det i dagens lÀge nÀstan helt onödigt att byta upp sig nÀr det gÀller tv bara för hd, sÄ stor skillnad tycker inte jag det gör, och att hd gör en hel del men tycker 720p klippen som finns pÄ live ser grymt bra ut bÄde pÄ crt och lcd sÄ varför dÄ ta den dyrare kÀnner jag alla fall.
Sen Àr ju bild en sÄn otrolig smaksak, vill man ha det skarpt och korrekt sÄ kanske en lcd Àr det sjÀlvklara valet men vill man ha nÄtt som kanske Àr lite mindre avslöjande men svÀljer det mesta sÄ fortsÀtter man ju pÄ crt, jag vill kunna dra igÄng lite Àldre spel ocksÄ och det funkar bra pÄ en crt den kÀnns i dagens lÀge lite mer som en allÀtare dÄ den tar det bÀsta pÄ ett bra sÀtt medans högupplösta apparater nÀstan krÀver sÄnt material....
Nu kÀnner jag dock att detta Àr en Àndlös debatt som enbart handlar om smak igentligen sÄ dÀrför fÄr det hÀr va det sista frÄn mig i den hÀr frÄgan....

#34

Postad 04 oktober 2006 - 07:40

Ford
  • Ford
  • Rookie

  • 1 inlĂ€gg
  • 0
Jag tror att mÄnga missuppfattar det hÀr med tecknade CGI filmer kontra spel. Visst ser CGI filmerna jÀttebra ut i SD-format och man önskar att ens spel kunde se lika bra ut.

MEN tĂ€nk er att ni spelar Battlefield 2 i 480p och ni ska skjuta pĂ„ en fi som befinner sig 400m frĂ„n er. Denna representeras av en gröt av 4 st pixlar medan i 720p sĂ„ bestĂ„r fi av 9-10 pixlar. I 480p kommer nog fi inte ens att synas. Även om det skulle anvĂ€ndas 12000x kantutjĂ€mning sĂ„ skulle fi inte bestĂ„ av mer Ă€n ~4 pixlar. Givetvis sĂ„ skulle man kunna anvĂ€nda dubbelt sĂ„ mycket shadereffekter i 480p. Visst skulle vatten och grĂ€s vara jĂ€ttesnyggt, men kan man inte se vad man ska skjuta pĂ„ sĂ„ Ă€r det helt meningslöst.

DÀremot om man spelar ett bilspel sÄ har det inte lika stor betydelse. Samma sak gÀller CGI filmer. Det Àr inte sÄ att det hÀnder jÀttemycket pÄ lÄngt avstÄnd som Àr vitalt för filmen för att det skulle vara svÄrt att uppfatta.

Sammanfattningsvis sÄ tycker jag att bilspel, sportspel och plattformsspel fungerar bra i SD medan FPS-spel inte Àr nÄgon höjdare för att inte tala om RTS-spel med dussintals eller hundratals av smÄ trupper pÄ skÀrmen. Givetvis sÄ finns det undantag, FPS-spel som inte har stora öppna ytor pÄverkas inte lika mycket eftersom allt Àr nÀrmare och representeras dÀrför av fler pixlar.


PS - Funderar sjÀlv pÄ att köpa en X360 som jag ska ha till min SD plasma (Panasonic 37PA50). FPS-spel och RTS-spel Àr bÀttre pÄ dator sÄ att det ska nog fungera bra.



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.