Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uppskalning av bild mha DVD spelare

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 mars 2006 - 07:40

nick_hbg
  • nick_hbg
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Hej på er

Jag har funderat lite över detta. VIlket är bäst låta dvd:n skalal upp bilden eller låta TV:n göra det.

Jag funderar på att köpa en billig dvd med hdmi för att ge TV:n dom bästa förutsättningarna att jobba med bilden. Jag tycker inte att det är så nödvändigt med en dyr DVD som är bra på att skala upp bilden eftersom jag tycker min TV klarar det bra med övriga typer av signaler.

Är jag helt fel på det eller tänker jag rätt?

Mvh

Nick

Postad 25 mars 2006 - 15:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Omöjligt att säga, beror på tv och dvd. Finns dock inget som säger att den ena skulle vara bättre än den andra.

Rent teoretiskt finns det dock två fördelar med att låta tv:n skala:
1. Tv-tillverkarna vet till vilken display materialet ska skalas upp och kan därför göra de ev. optimeringar som behövs (vilket iofs inte betyder att de gör det).
2. Man slipper eventuella problem med colorspace, vilket kan ge felaktiga färger om man matar en display med uppskalad video. (vilket långt ifrån alla lägger märke till)

Att köpa en billig (eller snarare dålig) dvd kan dock straffa sig eftersom deinterlaceingen kommer skötas av spelaren om du matar tv:n med 480/576p via HDMI.

Postad 26 mars 2006 - 08:45

nick_hbg
  • nick_hbg
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Tackar Pacman.

Det var precis så jag tänkte, får väl testa mig fram när det gäller vilken spelare man ska ha. Jag var inne på att köpa en LG eftersom min Plasma är en LG, men måste testa det här med deinterlacingen. Hur ser man om den är ok eller om den är dålig?

//Nick

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.