Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hegel h200

40 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 maj 2006 - 09:42

Unregistered441b6096
  • Unregistered441b6096
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0
Hittade inga trådar om den, någon som har lyssnat på den? vore trevligt med lite intryck och helst om någon har hört den och I30. Visserligen så är Hegel h200 dyrare men dyrare är ju inte alltid bäst.

#2

Postad 15 juli 2006 - 16:58

Unregistered05718b45
  • Unregistered05718b45
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
jag gillade h200an den är som jag uppfatade prcis som lilla försteget och slutsteget jag hörde inte stor skillnad kommer nog att skaffa en efter jag pröjsat av min hegel cdp4 om du bor eller är i stockholm gå till ljudmakaren dom har den och dema med Bc Acoustique högtalarna en grym kombo

#3

Postad 16 juli 2006 - 22:56

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0
Puh :) en punkt hade inte skadat där :lol: Nä, men jag har lyssnat på hegels mindre integrerade för 5k ungefär tillsammans med mina Elac BS 203.2 och det lät riktigt bra måste jag säga. Jag var helt inne på denna innan jag hittade en Thulekombo till mördarlågt pris. ;)

Sen har jag också hört Primare med Elac på BestSound men jag föredrar faktiskt det ljud som Hegel producerar. Designen är mycket mer klockren när det gäller Primare, men är det ljudkvalitet per krona du vill ha: köp Hegel, helt klart. Stort och väldigt kontrollerat med en rejäl dos nyansrikedom. Klangrealismen är ytterst påtaglig och ljudet överlag är lite mjukare och softare än hos Primare, som jag bäst skulle likna med Sean Connery, lite raspigt fast på ett bra sätt. Listener's Choice, men för egen del lutar det mer åt Hegel måste jag säga. Köp det du tycker låter bäst helt enkelt. Det finns ingen annan som kan göra det valet åt dig eftersom det är ditt ljudideal som i slutändan fäller avgörandet.

//David

#4

Postad 21 februari 2007 - 19:46

mattek
  • mattek
  • Veteran

  • 1 627 inlägg
  • 0
ingen med mera synpunkter på den här förstärkaren?

#5

Postad 22 februari 2007 - 10:40

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har ägt en Hegel H200 i snart två månader. Jag lånade hem den en helg bara
för att testa förstegsdelen, då jag lurade på en Hegel Pre. Det var omöjligt att
lämna tillbaks den :lol:

Den spelar med kraft och pondus. Tar ett järngrepp om baskonerna vilket gav
bättre dynamik och ett grymt punch. Jag har alltid haft fördomar om Hegel=
överanalytiska produkter. Men jag måste säga att H200 snarare har ett stänk
av rörvärme i sig. Och detta utan att göra avkall på upplösningen.

Den har ett problem. Volympoten är programerad så att det först börjar hända
grejer vid ca 75 (max är 99). Ställer inte till det med cd, där öronen går sönder
vid ca 95. Men nu när jag kopplat in en skivspelare/Riaa steg så har jag ett jordbrum
som är störande vid höga volymer. Jordbrummet kan jag inte bli av med om jag inte
går igenom hela elnätet i kvarteret där jag bor.

Jag har i samråd med PE Audio och Hegel beslutat att byta ett motstånd i förstärkaren,
som gör att volmpoten så att säga svarar längre ner. Det är flera HegelH200 ägare
som ställt sig frågande till att volympoten är som den är. Men det innebär inga problem,
om man inte råkar ut för samma sak som mig. Och Bendt på Hegel har hela tiden haft
denna lösning tillgänglig för kunder som vill byta motstånd.

#6

Postad 22 februari 2007 - 18:38

mattek
  • mattek
  • Veteran

  • 1 627 inlägg
  • 0
har du provat home theather funktionen och i så fall fungerar den smidigt, funderar på en bra 2-kanalare som även kan agera slutsteg till hembion

#7

Postad 23 februari 2007 - 13:55

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
Hej,

Jag använder HT-ingången med en Denon 3806. Fungerar klockrent. Det
blev ett märkbart lyft vid film oxå.

När man väljer den ingången ställer sig volymen automatiskt på max (99).

Den enda nackdelen med att hänga på en integrerad 2-kanalare är att man
måste byta plats på subkabeln. Men det går ju alltid att dra varsin kabel från
dels recievern och dels 2-kanalaren.

#8

Postad 03 maj 2007 - 22:17

conanconan
  • conanconan
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
H200:an är en otroligt bra förstärkare för de pengarna. Det enda jag saknade var fler ingångar - men numera är det bara CD eller SACD som gäller. Förstärkaren låter bra med bra inspelningar och avslöjar dåliga inspelningar. Om du har mest dåliga inspelningar så ska du inte köpa Hegel ... :o

#9

Postad 18 juli 2008 - 11:42

Domnerus
  • Domnerus
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Den har ett problem. Volympoten är programerad så att det först börjar hända
grejer vid ca 75 (max är 99). Ställer inte till det med cd, där öronen går sönder
vid ca 95. Men nu när jag kopplat in en skivspelare/Riaa steg så har jag ett jordbrum
som är störande vid höga volymer. Jordbrummet kan jag inte bli av med om jag inte
går igenom hela elnätet i kvarteret där jag bor.


Hej,

Hur gick det med fixen av volympotten? En undran: -har lite svårt att förstå att det skulle bli nån skillnad med byte av motståndet. Du ökar känsligheten hos förstärkaren för en lägre volyminställning men förstärkaren kommer väl fortfarande vara lika känslig vid en given volyminställning för jordbrummet från RIAA-steget ändå?

För övrigt är jag själv väldigt sugen på en Hegel H200..

#10

Postad 19 juli 2008 - 19:52

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
Hallo,

Nä, jag bytte aldrig nånting. Det var som det skulle vara.
Satsade på bättre Riaa istället (tyst)
H200 är nu bytt mot deras slutsteg H4SE.

#11

Postad 20 juli 2008 - 00:51

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Jag vill inte komma här och vara kritisk men i minna öron lät hegel inget vidare, den spelade musiken på ett lite avslapnat och tlilbakadraget sätt. Visst absolut ingen dålig förstärkare, men de kändes inte riktigt som om den ville släppa loss riktigt , man visst fins de kraft i den den höll bra koll på basen.
i butiken sa dom att de berode på att den inte var rigtigt varm, men de ligger nog närmare saningen att säga att de var inte de ljudet jag var ute efter.

Provade vid samma tillfälle primare i 30, vilket i minna öron var klart mycket roligare, mer framåt spelsätt, kanske även lite mörkare än hegel, men framförallt roligare, mera stampa takten.

Mn som vanligt handlar allt om tycke och smak. tyckte byggkvaliten var ett litet snäpp bättre på Hegel.

#12

Postad 20 juli 2008 - 10:07

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
En nackdel med H200 var att den behövde stå på ett par timmar
för att låta som den skulle, så dom i butiken var inte helt fel ute.
Och den är varmare i spelstilen än man kan tro om Hegel. Och
det är nästan ett måste att den körs med balanserad cdspelare.

Bara för nyfikenhets skull. Vad var det för cd resp högtalare dom
denade med?

#13

Postad 20 juli 2008 - 19:46

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Ja kanske var så att den inte var varm, men de borde trots allt inte göra så stor skilnad att den för mig kunde mäta sig med Primare i 30.

Högtalarna var hur som helst System Audio Explorer

CD spelaren var Primare CD31

#14

Postad 20 juli 2008 - 19:58

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
Ok, bra högtalare!

Nåväl, i prisklassen är H200 värd att testa. Det den är bra på är
att kunna driva det mesta i högtalarväg. Minus för byggkvaliten och
förstegsdelen så här i backspegeln. Där får man vad man betalar för....

#15

Postad 25 juli 2008 - 11:25

Domnerus
  • Domnerus
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Hmm... inte lätt det här med förstärkare. Hegel får ju idel lovord från Ljudmakarn och andra. Jag blev dock inte impad av finishen och efter att ha sett en bild på innanmätet blev jag än mer tveksam. Ser lite ut som ett hemmabygge. Men det behöver ju inte vara dåligt för det.
Ett alternativ må vara Bladelius Thor MkII. Men blir himla tveksam när man hör om en inspelningstid på flera månader. Att ha prylarna påslagna jämt känns också lite som overkill. Är ju van mina rörsteg som blir genomvarma på 30min. ;) Fast det kanske är jag som får byta inställning här..

Från våra vänner i England finns ju förstärkare som Arcam A38 och Nad M3, men dom vet jag inte mycket om.

#16

Postad 25 juli 2008 - 21:08

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
Håller med Domnerus. Och Bladelius ska tydligen kräva många timmar
när man slår på den. Med H200 var det så uppenbart att ljudet "släppte"
efter 1-2 h. Inte OK enligt mig. När jag kommer hem vill jag slå på prylarna
och få välljud så snabbt som möjligt. Senaste lådan hemma är ett Riaa som
ska stå på 24/7. Men den drar så lite ström i viloläge så det går an.....

#17

Postad 25 juli 2008 - 23:09

Domnerus
  • Domnerus
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
En förstärkare jag skulle kunna tänka mig är Audio Research VSi55. Dock är den för dyr på dessa breddgrader.
Hör här: Den kostar 18.000:- i USA, 30.000:- inkl. frakt från Tyskland och helt sjuka 38.000:- i Svergie.... någon i distributionskedjan gör grymma pengar med dessa påslag. Momsen förklarar en del.. men långt ifrån allt. Buu!!

#18

Postad 12 augusti 2008 - 18:31

conanconan
  • conanconan
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tråkigt det där med pålägg i distributionskedjan. Det är inte kul när man upptäcker dessa skillnader.

Hur som helst - så här i backspegeln - sitter jag nöjd med Hegeln sedan ett år tillbaka. För att kommentera uppstartstiden så trodde jag länge att förstärkaren tog tid på sig men det var istället cd-spelaren som tog en timme eller så medan Hegeln kanske krävde en kvart ungefär. Insikten kom i och med inköp av en ny vinylspelare.

I övrigt kan jag rekommendera att se över kabeldragningen i lyssningsrummet för att minimera överhörning och annat elände i kablagen. Hegeln förtjänar att även resten av anläggningen är så bra som möjligt - då går det inte att låta bli att ta fram luftgitarren och börja kompa med benet.

Redigerat av conanconan, 12 augusti 2008 - 18:31.


#19

Postad 15 december 2008 - 20:34

Domnerus
  • Domnerus
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Hej!

Nu finns en ny stärkare från Hegel. H100. En bantad H200 med inbyggd USB-dac! Tokigt!

http://www.ljudmakar...asp?art_id=1645

Test:
http://www.ljudmakar...100_LB_1208.pdf

#20

Postad 26 april 2009 - 17:48

Honkz
  • Honkz
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Den har ett problem. Volympoten är programerad så att det först börjar hända
grejer vid ca 75 (max är 99). Ställer inte till det med cd, där öronen går sönder
vid ca 95. Men nu när jag kopplat in en skivspelare/Riaa steg så har jag ett jordbrum
som är störande vid höga volymer. Jordbrummet kan jag inte bli av med om jag inte
går igenom hela elnätet i kvarteret där jag bor.

Fattar inte riktigt detta, när jag har tex 40 på så är det en så kallad "lagom" nivå på volymen, vid 50 är det ritkigt högt. Har precis fått den och har inte testat 75 ännu. Kör den med en Sheng ya cd20 med balancerade kablar. Vill vänta i några månader för att berätta vad jag tycker och känner, men än sålänge så tycker jag att det är kanon. Har för övrigt Monitor Audio GS20.

#21

Postad 26 april 2009 - 19:13

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Hallo Honkz.

Jag bytte upp mig på Hegelstegen för ca ett år sedan. Inlägget du citerade
är två år gammalt.

Grattis till en bra stärkare. Köpte du den ny? Det kan hända att Hegel gjort
om programmet som styr volymen. På 40 så var min i princip tyst. Och jag
hade forumkontakt med Norrmän på den tiden som körde samma volymer (70 och uppåt)

MVH/BM fd Karla

Redigerat av Bongo_Mongo, 26 april 2009 - 19:13.


#22

Postad 30 april 2009 - 18:27

Honkz
  • Honkz
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Den är 10månader gammal, köpte den begagnad. Skall bygga om lite innan jag kopplar in den igen så det tar nån vecka igen men som sagt så är det iaf inte så för mig.

#23

Postad 26 maj 2009 - 11:03

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Är det någon härute som jämfört Hegel H1 med H200?

Jag har som hastigast jämfört dem på Ljudmakarn i Stockholm och klangkaraktären hos dem båda är densamma, men jag anser att H200 spelar lugnare och med bättre kontroll. När H200 var inkopplad fick musiken lite mer djup och bättre separation.

Men varför bara 3 st ingångar?

Visst man kan ha en extern DAC med flera lineingångar kopplad till Hegeln, på så sätt kan man spela fler digitala källor.

#24

Postad 27 maj 2009 - 19:47

Domnerus
  • Domnerus
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Man säljer ju ut H200 + CD-spelare till riktigt bra pris nu. Är övertygad om att det kommer en uppdaterad H200 med samma nya JFET-transistorer som används i den nya H100 samt USB-dac och fler ingångar.

#25

Postad 31 januari 2010 - 15:09

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Jag sitter idag med Audiovector S3 super som jag är kanon nöjd med och provlyssnade i veckan H200 vilket var en fantastiskt kombo. Det jag börjat fundera på (ska lyssna själv vid tillfälle) är om inte H100 klarar att driva dem lika bra? Tror ni att man tappar mycket med H100 jämfört med H200?

#26

Postad 01 februari 2010 - 12:56

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag har provlyssnat dessa två.

Det man vinner med H200 är mer kraft och kontroll. Men dessvärre har den så få linjeingångar. Om man kopplar en extern DAC till H200 kanske man kan få loss lite mer källor. Men då byter man givetvis på DAC:en.
Jag tyckte själv att H200 gav lite mer rymd och ett djupare ljud när jag lyssnade på den, men skillnaderna är inte förbluffande stora.

#27

Postad 01 februari 2010 - 22:18

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Tack för det Glidtassen, jag tror det kommer bli Hegels HD10 dac tillsammans med H100. Tror säkert att H200 är "bättre" men tror att de 5-6000:- upp är mer värda att lägga på akustik.

#28

Postad 01 februari 2010 - 22:33

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Men varför inte Hegel H1 mk4 tillsammans med en extern DAC?

Hegel H100 har ju redan en inbyggd DAC.

#29

Postad 02 februari 2010 - 20:40

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Har inte tänkt något på den då inte den finns hos tex ljudmakarn, är det någon skillnad mellan den i övrigt (förutom dac) jämfört med H100?

#30

Postad 02 februari 2010 - 23:47

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har inte tänkt något på den då inte den finns hos tex ljudmakarn, är det någon skillnad mellan den i övrigt (förutom dac) jämfört med H100?


Vad som skiljer H100 från Hegel H1 mk4 är små justeringar i nätdelen, bättre kondensatorer. Men jag tror att det mest är DAC: en som avgör.

Om man är intresserad av en bra DAC så köper man en separat med fler ingångar istället. Hegel H100 har bara i USB-ingång och det tycker jag inte är värt pengarna. Det är mer intressant att verkligen få välja ut en DAC som man trivs med.

Redigerat av Glidtassen, 04 februari 2010 - 10:19.


#31

Postad 07 februari 2010 - 16:46

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Kommer stå mellan H100 och H200 då de kan jag köpa nya och vill handla från Ljudmakarn. Var där i veckan och spelade på båda två, och precis som glidtassen skrev så är det väldigt lika i karaktär men med lite mer separation och kraft till H200 fördel. Jag är fortfarande totalt förvirrad över om jag anser att H200 är värt 6000kr mer än H100, men ska låna hem H200 i helgen för fortsatta funderingar och utvärderingar. Köpte förövrigt Hegels HD10 som gjorde en helt makalös förbättring i mitt system på alla plan!

#32

Postad 07 februari 2010 - 17:05

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Börjar inte H200 bli till åren nu. Kan det vara så att det är en ersättare
på G inom det närmaste året? Jag har ingen aning, men det är väl 3år
sen jag köpte en H200. Å då hade den vart ute 1 år åtminstone.
Bytte för 1,5 år sen ungefär.

Redigerat av Bongo_Mongo, 07 februari 2010 - 17:21.


#33

Postad 07 februari 2010 - 17:51

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Så kanske det är, vet inte. Men jag tycker inte förstärkaren i sig saknar något så jag vet inte vad som ska bli bättre, lyssnat på mycket olika o jag personligen gillar "Hegel soundet" starkt. Vet inte om H100 har någon teknisk fördel mot H200 förutom usb ljudkortet då

#34

Postad 07 februari 2010 - 18:16

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Nej, "Why fix it if its aint broken".

Vad får man ge för en H200 nuförtiden? Och finns dom i svart oxå?

#35

Postad 07 februari 2010 - 18:38

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Den ligger på 24990:- hos de flesta återförsäljare och den finns i svart. Tror det kommer bli H200 istället för H100

Redigerat av jonathan_forslund, 07 februari 2010 - 18:38.


#36

Postad 09 februari 2010 - 13:42

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Jag frågade Lefflers om de har hört något om en ny H200 men de har inte hört något och de var ju de som fick ta in H70 före alla andra så de verkar tighta med Hegel.

#37

Postad 09 februari 2010 - 22:04

conny_a
  • conny_a
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
H20 Next-Gen slutsteg finns ju nu också så det kanske inte dröjer så länge innan det kommer en ny integrerad ... men varför byta bara för att det finns en ny? Högtalare är enligt min mening viktigare att satsa på - Hegeln förtjänar det.

#38

Postad 10 februari 2010 - 14:30

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Kallades för "Fattigmans-Krell". Men jag skulle alla dagar i veckan valt den
före Krell KAV 400. Något jag oxå gjorde en gång i tiden.

#39

Postad 24 februari 2010 - 20:40

conny_a
  • conny_a
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Kallades för "Fattigmans-Krell". Men jag skulle alla dagar i veckan valt den
före Krell KAV 400. Något jag oxå gjorde en gång i tiden.


Krell gör ju bra saker oftast - men bara man läser om KAV 400 så inser man att den är just för den som vill åt märket Krell snarare än andra parametrar. T ex är den ganska dålig på att driva svåra laster om jag tolkar dämpfaktorn rätt. Nu är den inte allt - men det finns bättre alternativ. Hegeln är exceptionellt bra på drivning. Det är snarare så att man behöver bra strömmatning eftersom jag nog tycker att den är något underdimensionerad i Hegeln. Större trafo och fler glättningskondingar hade varit bra.

#40

Postad 24 februari 2010 - 21:16

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Kommer stå mellan H100 och H200 då de kan jag köpa nya och vill handla från Ljudmakarn. Var där i veckan och spelade på båda två, och precis som glidtassen skrev så är det väldigt lika i karaktär men med lite mer separation och kraft till H200 fördel. Jag är fortfarande totalt förvirrad över om jag anser att H200 är värt 6000kr mer än H100, men ska låna hem H200 i helgen för fortsatta funderingar och utvärderingar. Köpte förövrigt Hegels HD10 som gjorde en helt makalös förbättring i mitt system på alla plan!


H200 har en suverän ljudkvalite, men den har bara två RCA + balanserad ingång. Jag kan tycka att det är förstärkarens akilleshäl. Om man använder en extern DAC med flera ingångar är problemet dock löst.

#41

Postad 25 februari 2010 - 08:13

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

H200 har en suverän ljudkvalite, men den har bara två RCA + balanserad ingång. Jag kan tycka att det är förstärkarens akilleshäl. Om man använder en extern DAC med flera ingångar är problemet dock löst.


Jag har en H200 på ingående (som jag nämnde i den andra tråden). Hoppas på att kunna hämta den imorgon. Jag behöver bara en XLR- och en RCA-ingång så för mig räcker det utmärkt, men jag fattar inte riktigt hur de tänkte när de designade den och satte så pass få ingånger. XLR + 3xRCA känns som minimum.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.