Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PCLinuxOS

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 juni 2006 - 13:12

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0
Tänkte bara ge lite feedback från mina senaste Linux-äventyr... Inget ont om Windows (jag älskar DScaler, FFDshow, AviSynt, MPC etc.) men på något sätt så verkar jag hamna i Linux-träsket varje gång jag vill ha något "som bara skall fungera". Visst är det lite tweakande (ofta mer än för Windows) innan det fungerar som man vill men sedan går det för det mesta att bara låta det vara (något som är så mycket svårare under Windows)... Nog om "varför Linux", låt oss i stället prata om "vilken Linux"!

Jag har provat de flesta distar och de har alla sina för och nackdelar. När det gäller att bygga en HTPC under Linux så handlar det mest om nackdelar. De mest grundläggande funktionerna kan vara svåra att få till. I SUSE fungerar det inte att spela upp DVD out-of-the-box till exempel. Att fixa custom resolutions som 1280x720 eller 1280x768 kan också vara riktigt tidsödande.

Först kanske jag borde förklara vad jag försöker göra. Jag hade tänkt bygga något i stil med de nätverks-mediaspelare som finns på marknaden idag men med bättre stöd för codecs för HD-material, uppspelning av DVD som ISO-images, stöd för DVI och bra bildbehandling typ linjedubbling, scaling och postprocessing a la FFDShow etc. För det finsn det i princip bara två program under Linux och det är MythTV och Freevo. Myth har jag redan provat och det är i och för sig imponerande men inte riktigt vad jag hade tänkt mig denna gång. Det är lite för "tv-centric" och stökigt att sätta upp. Freevo har jag aldrig testat tidigare men en god vän har kört det i år utan problem och är mycket nöjd. En annan fördel med Freevo är att det är mer av ett frontend och skrivet i Python. Det ger i sin tur enkel och kraftfull anpassning mot de applikationer som Freevo använder sig av (MPlayer, Xine etc.). Freevo innehåller också stöd för tv men det är enkelt att stänga så att det försvinner ur menyer etc. Så jag tänkte ge Freevo en chans...

Den första dist jag slängde mig över var Ubuntu (som vanligt), allt på en CD och enkel att komma igång med. Problemet var att Ubuntu kommer med Python förinstallerat och Freevo 1.5.x kräver en äldre version. För stökigt att fixa till så nästa försök jag gjorde var med Debian. Lite bättre kontroll och efter en del strul så kunde jag installera Freevo via APT. Allt annat var dock ganska knöligt att få till under Debian så jag tänkte att det måste finnas en bättre väg. Efter en del surfande så insåg jag att Fedora Core verka vara den poppuläraste disten för Freevo så jag slängde mig över FC. Det jag alltid hatat med RH och FC är att det skall krävas mer än en CD för installation. Det går förvissa att installera via http eller ftp etc. och jag försökte med det ett par gånger men det fungerar smidigare via deras installations-DVD. Men skall det verkligen krävas mer än 3 gig installationsmedia och nästan 2 gig för en basic installation? FC5 var dock imponerande när det gäller utseende och enkel konfiguration av vilka applikationer som skall installeras etc. Mycket bra faktiskt. Efter att ha följt instruktionerna på Freevos wiki så gick det ganska smidigt att installera Freevo, konfigurera tog dock längre tid. Efter en del surfande på forum för FC så verkade många användare jämföra med PCLinuxOS, en dist jag aldrig tidigare testat!

Läste en del på PCLinuxOS hemsida och imponerades av upplägget. Laddade hem 0.93 MiniME och vart inget annat än positivt överaskad. Tänk om alla distar kunde vara lika föredömligt enkla! Allt fungerade över förväntan. Boot från LiveCD för att sedan enkelt kunna installeras på hårddisk (välj IDE som viruell driver under VMWare i stället för SCSI annars fick inte jag det att fungera). Efter installation till hårddisk gick allt annat kusligt enkelt, även sånt som brukar stöka till det. Konfigurerade snabbt om look-and-feel, bytte skärm till LCD 1280x768 och upplösning till 1280x720 (bara för att testa). Allt fungerade perfekt och alla värden fanns redan fördefinierade (inget hackande i config-filer med en editor). All mjukvara uppdaterade enkelt via Synaptics och nätet. Installationen av Freevo gick som en dans (utan att behöva lägga till något repository). Det var dessutom version 1.5.4 och inte någon tidigare version som det var med de andra distarna. Med kom även en hysad grund-config men jag råder er att följa instruktionerna på Freevos wiki för config innan det är dax att dra igång på riktigt.

För övrigt så imponerade Freevo också en hel del. Lite som XBMC både när det gäller utseende och funktion. Kan varm rekommenderas för den som vill ha något enklare än MythTV. TV-delen av Freevo är jag inte så intresserad av eftersom jag redan har en Dreambox. Med Freevo kan jag mounta diskar från både min mediaserver och min Drembox. Sedan kan jag spela upp materialet via Freevo (även HD-material som Dreamboxen kan spela in men inte spela upp). Att skriva en plugin till Freevo som kan fjärrstyra Dreamboxen och som kan läsa en live feed från Dremboxen borde inte heller vara allt för svårt. Streaming till Freevo fungerade perfekt för webradio och med tanke på att MPlayer ligger i botten så borde det inte vara några problem (fungerar perfekt med MPlayer direkt mot min Dreambox). Freevo har även stöd för EPG via XML. Kanske går det att skriva en plugin för att sätta timers i Dremboxen också.

För övrigt så fixar Freevo även att spela upp musik (CD, MP3, OGG, http-streams etc.). Ganska coolt när man laddar i en musik-CD och den automountar den och hämtar all info från nätet (skivomslag, titlar för album, låtar etc.). Den klarar även bildspel och det finns en rad andra plugins för väder, nyheter etc. Allt hyggligt enkelt att installera och konfigurera...

Framförallt gillar jag att användargränsnittet är enkelt och rent som en OSD samt att det skalar till valfri upplösning. Med lite twekande så funkar även MPlayer och Xine i "udda" upplösningar och där finns många möjligheter till bilbearbearbetning (typ FFDshow). Med rätt hårdvara så borde det gå att fixa ihop en hyfsat kompakt mediaspelare som beter sig som något som kan passa alla i familjen (gäller att få LIRC att fungera med en fjärrkontroll) men som ändå går att uppgradera och anpassa efter behov.

Freevo eller inte, som Linux-dist kan jag varmt rekommendera PCLinuxOS. LiveCD och installation från samma CD. Grymt stöd för hårdvara och en hyfsat minimal grundinstallaltion (cirka 1 gig). Framförallt enkel och logisk konfiguration av det mesta. Detta är definitivt min framtida favorit när det gäller Linux-Desktop-dist...

Ps. Jag kanske skulle lägga ut en länk till PCLinuxOS också... Ds.

Redigerat av EmuMannen, 03 juni 2006 - 16:08.

Postad 03 juni 2006 - 15:44

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Ah, låter intressant. Det här med config-träsket kan ju få vem som helst att bli galen. Särskilt om man ska försöka få igång Myth med DVB. Var länge sen jag kollade på Freevo, det borde hänt en del sen jag surfade dit sist. Kanske kan vara det jag vill ha..

Postad 03 juni 2006 - 16:19

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1 194 inlägg
  • 0
Det här är ju så intressant så t.o.m jag har blivit intresserad av att installera Linux.

Postad 03 juni 2006 - 16:24

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0
tqh, all konfiguration av Freevo sparas i tre olika filer (varav den ena inte skall redigeras för hand). När väl Freevo installerats så se till att följa instruktionerna på Freevos wiki för att konfigurera Freevo efter behov.

Det enklaste är nästan att först installera Freevo via Synaptics och sedan öppna ett terminalfönster. Där kan du ge följande kommando:

"freevo setup --help" för en lista över möjliga switchar

Vissa upplösningar anser scriptet inte vara ok så då får man öppna freevo.conf och redigera den för hand (men den innehåller bara några rader och det är här jag lade in 1280x720 som upplösning vilket fungerar perfekt trots att setup-scriptet ansåg det vara en ogiltig upplösning).

Det verkliga jobbet ligger i att redigera local_conf.py. Här finns det verkligen en hel del att skruva på. Tänk bara på att det är en Python-fil (dvs. programkod) och ingen vanlig konfigurationsfil. Här kan man även skruva på kommandorader för MPlayer med mera.

Till sist bör man inte glömma att Freevo bara är ett "frontend" mot en massa andra applikationer och libbar. Det innebär att man exempelvis kan hacka vidare i konf-filerna för MPlayer direkt osv.

Personligen älskar jag gamla arkad- och konsol-spel. Att Freevo stödjer MAME, ZSNES med mera ser jag som en stor fördel och jag ser fram emot att få tid att testa hur väl integrerat det är i Freevo (men normalt så brukar integration mellan applikationer bli mera sömlöst i Linux jämfört med Windows)...

Redigerat av EmuMannen, 03 juni 2006 - 16:25.

Postad 03 juni 2006 - 18:08

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Oh Starfox för SuperNintendo :)

Hmm, freevo verkar nog passa bäst faktiskt. Tillsammans med tv_grab_dvb så borde man kunna få till DVB ganska bra också. Undrar om Xine stödjer krypterade kanaler direkt?

Postad 03 juni 2006 - 18:52

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0

Oh Starfox för SuperNintendo :)

Hmm, freevo verkar nog passa bäst faktiskt. Tillsammans med tv_grab_dvb så borde man kunna få till DVB ganska bra också. Undrar om Xine stödjer krypterade kanaler direkt?

<{POST_SNAPBACK}>

Varför skulle du behöva tv_grab_dvb? XMLTV är redan inbyggt i Freevo så det enda du behöver är en internetförbindelse sedan kan du använda o2grabber, mmgraber eller xmltv för att dra hem EPG från internet (själv använder jag mplug i min Dreambox så jag alltid har färsk EPG från internet, fungerar bättre än EPG via DVB eftersom många kanaler bara har EPG för några program eller någon dag).

För digital tv så vet jag inte om Freevo är rätt väg att gå. Det går givetvis att streama live tv (via webif: http://dreambox/video.m3u) och spela upp inspelat material med hjälp av MPlayer. Har man ingen Dreambox så kan VDR fungera med de flesta DVB-kort och SC. Till VDR finns en stream-plugin som skulle kunna streama live tv till Freevo. Jag läste även följande på en annan site:

Hi,

I'm one of the developers of Freevo (freevo.sf.net) and own a DVB-T
card for three weeks now. On a quick look, it looks like Freevo and
vdr have the same purpose, but IMHO this is not the case.

Freevo can't do anything. It's only a UI for other tools. The old Unix
saying: the right tool for the right job. We start mplayer for video
files, but xine for dvds because of dvd menus. Freevo selects the
player and how to start it. And I guess the right tool for watching
and recording DVB is vdr. And if you don't have a full featured card,
it makes no sense to play avi files with vdr and send the output to
xine with vdr-xine.

I wrote a small plugin for Freevo which replaces the normal tv menu in
Freevo with vdr. One major problem is the interface: we don't have
buttons like red and green, but we have buttons like DISPLAY. The
navigation is completly different between Freevo and vdr and that is
very confusing.

I don't know the vdr API and I'm busy with Freevo hacking, so I'm
looking for some help to integrate vdr into Freevo.

I need:

1. I way to display vdr on budget cards. vdr-xine looks good.

2. I way to control channel switching and recording. Since the
interface is different, I want to avoid using the vdr menu. Freevo
has a record server and a program display, so I want to send the
needed informations directly into vdr without the UI.

So I need a program which can be controled via stdin/stdout to send
commands to vdr and receive information what vdr is doing right
now.

On the other hand, for full featured cards I need a dvb-sdl frontend
to display Freevo on the card.

DVB-kort kan redan användas i Freevo via v4l och v4l2 men hur man därefrån kan få stöd för SC har jag ingen aning om. En CS för Linux är annars inget problem.

Andra lösningar kan vara att testa utvecklarkoden för Freevo 2.0, kanske den har bättre stöd för CA?

Ett sista alternativ kan vara att använda ett analogt kort som grabber för vide från en STB men det är givetvis inte lika roligt...

Ps. Kollade lite till och det verkar som om man kan köra VDR i Freevo via en plugin som heter VDR_XINE. CA är inga problem i VDR så det kan vara en väg att gå. Jag har själv kört VDR i mer än ett år utan några problem (när man väl fått igång det). Om jag skall vara ärlig så anser jag VDR vara den mest överlägsna lösningen för DVB som jag testat (inklusive allt jag sett under Win32 och som STB, inklusive min älskade Dreambox). Enda problemet var att det krävde en del arbete att få SC att fungera men jag tror det kan vara lättare idag (förr var man tvungen att patcha och kompilera det mesta från source). Enda svagheten med VDR är att bilden normalt levereras via tv out på ett premiumkort. Bättre är skalat och linjedubblat via DVI eller motsvarande. Förr pågick en del arbete med plugins för att lösa detta. Mycket har dock hänt med VDR sedan jag köpte min Dreambox. Det kanske är dax att prova igen? Med en plugin till Freevo och Xine så kan det vara mycket intressant. Då har man både ett snyggt frontend, linjedubbling och skalning (och NeoGeo-emulering, tänk Metal Slug i 720p på projektorn!)... Ds.

Redigerat av EmuMannen, 03 juni 2006 - 18:53.

Postad 04 juni 2006 - 17:49

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Jag har själv kört VDR ganska länge innan, men tycker inte riktigt det är en lösning för media, utan bara för digital-tv. Jag vill helst ha ett komplett media-center. Sedan är (var?) VDR ganska taffligt om man inte ville köra tv-ut. Fördelarna med Freevo skulle vara att jag kan göra ett media-center som klarar DVB istället för en tv-mottagare som klarar media. Sedan vill jag ha program-tablåerna från DVB då jag inte kommer ha den kopplad till internet.

Postad 17 juni 2006 - 19:24

Andy72
  • Andy72
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Har funderat på det där med linux i PC:n och tänkte passa på att fråga er experter lite:

Har inte så jättestor erfarenhet från linux föurom några kurser i skolan för ett antal år sedan och gentoox i krysslådan så klart. Tyckte då det var ganska segstartat, är det snabbare uppstartstid idag om man jämför med typ XP Pro?

Finns det bra codecs för de nyare formaten som t.ex wmv9, h.264, xvid i 720p? Är de lika effektiva som t.ex CoreAVC för h.264 i windows och kan man förvänta sig någon kvalitetsskillnad på bilden när man fått ordning på alla inställningar (kör ganska default med AVIVO idag).

Ser att ATI har drivers till grafikkorten, är det ändå sådant pill att få till rätt upplösning för t.ex 720p?

Postad 08 augusti 2006 - 21:08

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Kör PCLinuxOS och det är lätt min favorit-distro nu, jämsides med Gentoo. Dock så vinner PCLinuxOS på att det är snabbare att komma igång.

Tänkte passa på med lite tips och tricks för att få igång DVB (som strulade för mig):

För mig så vägrade dvb-drivrutinerna läsa in firmware. Allt var i rätt katalog och jag hade laddat hem firmware och lagt i lib/firmware (PCLinuxOS är snäll och har alla varianter av hotplug-kataloger om detta inte detta känns rätt). Fick ändå felmeddelande när jag gjorde
# more /var/log/dmesg
Felmeddelande nästan sist i dmesg-loggen:
saa7146&#58; found saa7146 @ mem c0f72000 &#40;revision 1, irq 5&#41; &#40;0x110a,0x0000&#41;.
dvb-ttpci&#58; could not load firmware, file not found&#58; dvb-ttpci-01.fw
dvb-ttpci&#58; usually this should be in /usr/lib/hotplug/firmware
dvb-ttpci&#58; and can be downloaded here http&#58;//www.linuxtv.org/download/dvb/firmwa
re/

Som tur var hittade jag andra med samma problem och de nämde att man ska prova öka timeout för inläsning. Så jag gjorde detta och laddade om modulen i ett svep.
# echo 100 > /sys/class/firmware/timeout
# rmmod dvb_ttpci
# modprobe dvb_ttpci
Den första raden ökar timeouten.
Nästa rad tar bort modulen för mitt dvb-kort (dvb_ttpci). Detta är nog inte samma för er sök på LinuxTV.org om ni vill veta ert.
Sista raden laddar om modulen.

Därefter kunde jag köra Kaffeine från start-menyn och välja att skanna digital-tv kanaler.

Nu är bara frågan hur man ökar timeouten vid uppstart så att det blir permanent.

Hoppas att det kan vara till nytta för någon..

Redigerat av tqh, 08 augusti 2006 - 21:09.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.