Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljudutgång på Samsung PS-42V6SX

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung PS42V6S (TV) 0 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 08 June 2006 - 21:56

peoy
  • peoy
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Tjep,

Är en rätt så nybliven ägare till en Samsung PS-42V6SX som har upptäckt ett problem som jag inte sett nämnas av någon annan..

När jag kopplar in TVn till surroundanläggningen (Sony TA-VE100 förstärkare), så blir inte det ljud som kommer ut syncat med bilden/filmen/pratet på rutan..

Jag har provat en del olika inkopplingar (direkt till hö/vä ljudingångar på förstärkaren, via SCART direkt från TVn, och via videon), men det blir samma fenomen oavsett hur jag kopplar.

Om man inte är sådär jätteuppmärksam på att pratet i rutan ska följa med ljudet, så märker man inte så mycket, men har jag förstärkaren ansluten via ljudingångarna och drar upp volymen på TVn, så hörs det rätt så tydligt att det ekar (= släpar efter i en eller annan riktning)..

Samma sak om jag kör DVD-spelaren mot förstärkaren - ljudet ligger före eller efter bilden..

Hur har ni som har samma TV gjort för att koppla till förstärkare ? Det är väl två sätt som finns med de anslutningsmöjligheter som TVn erbjuder.. SCART till SCART ingång på förstärkare, och SCART med utsplittad ljudkabel direkt kopplad till ljudingångar på förstärkaren.

Har det kanske betydelse vilken SCART-kontakt som används för att koppla ut ljudet (jag tycker inte det borde vara någon skillnad), eller är det enda alternativet bara att byta ut den hos återförsäljaren ?

Såg också i PS-42V6SX -tråden att nån hade problem med att byta/lämna tillbaka TVn utan pappkartongen.. Jag fick inte ens med lådan, för att den skulle rymmas rätt väg i baksätet på bilen för hemtransporten (den fick inte transporteras liggande enl åf)..

/PeO

Postad 09 June 2006 - 11:35

nufan
  • nufan
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Jag har kopplat enligt följande utan några problem.

Digitalbox <Optisk> Förstärkare
DVD --> <Coaxial> Förstärkare
Xbox 360 <RCA> Förstärkare

Jag tyckler det låter skumt att du upplever osyncat ljud när du kör via DVD <-> Förstärkare.
Där borde du inte ha några problem.
Kör du därimot ljud-ut från scart så kan man ju tänka sig att det kanske kan bli lite deley. Vad vet jag. :)

Vad säger ÅF då?

Postad 09 June 2006 - 22:53

peoy
  • peoy
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Jag har ikväll provat (igen) om det blir eko/osync mellan DVD ljud och TV-ljud..

Själva osyncet ljud/bild är knappt märkbart, men lagom mycket för att vara något irriterande.. Två osyncade ljud är ju mycket enklare att upptäcka och kunna visa för nån annan..

Så här har jag testat (1):
DVD AV out -> TV AV IN (3xRCA = vä/hö/video)
samtidigt som
DVD SCART -> förstärkarens VIDEO1 IN (SCART)

På med lagom ljud på både TVn (alltså via AV IN), och på förstärkaren VIDEO 1, så hör man ett tydligt eko..

(2):
DVD SCART -> TV SCART (RGB AV)
DVD AUDIO OUT (RCA) -> förstärkarens AUX (AUDIO IN, ett av alternativen, blir samma om jag kör i VIDEO 2 som är RCA ljud + komposit)

Eko där med..

(3)
Det "normala" jag brukade köra med gamla teven:
antenn in till video (dvs använd videon för att ta emot teve)
videons scart ut till förstärkarens VIDEO 1..
aldrig ljud på på teven utan enbart via förstärkaren, men om ljudet skulle råka vara på på teven, så gjorde det inget

Nu med plasman, så ger även den där kopplingen eko..

(4)
Enklast möjligt..
antenn in till teven
koppla ut ljudet till förstärkaren via en scartkontakt
eko och osync om ljudet är på på förstärkaren.. bra om man bara kör ljudet via teven (men det är ju det jag inte vill)

alltså.. bild + ljud = syncat om jag använder ingångarna på tvn (antenn, av, scart), men om jag oavsett sätt att koppla ut ljudet på ansluter förstärkaren, så får jag ett eko + lite osyncad bild och ljud...

Om du (och andra) vill... testa det alla borde kunna testa utan att ha en drös med ingångar/utgångar på förstärkaren (alternativ 2) med scart mellan DVD och TV, och ljudet ut från DVDn via ex. RCA till förstärkarn..

Får ni eko-ljud, så ska det väl vara så, annars så kanske jag har nån konstig inställning (trots att jag provat med både stereo och mono ljud och de andra ljudinställningar som finns på teven), eller så är det nåt annat knas på just mitt exemplar..

/PeO

Postad 26 July 2006 - 11:10

nufan
  • nufan
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Nu har jag också märkt ett skapligt osync i ljudet.

Fast bara på digitalboxen.
Och på vissa kanaler mer än andra.

Värst va det nog när jag kollad på MotoGP på Eurosport. Och kommentatorerna verkade synska.

" åå han går omkull"
och mycker riktigt... ½ - 1 s efteråt ligger föraren i gruset,.
:)

Redigerat av nufan, 26 July 2006 - 11:11.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.