Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ino Audio vållar debatt, Varför?

1067 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Har du hört Ino Audio? (460 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 23 November 2006 - 16:28

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1449 inlägg
  • 0

??? Det är väl plättlätt att räkna med kedjan från inspelning (alltså CD eller Vinyl eller DVD skivan)
och fram till högtalaren.

Att något mäter bra (alltså vidarebefodrar en signal utan förvanskning) är ju ett måste för att man
ska kunna återge något (spelar ingen roll vad) med hög naturtrogenhet.
Och ja det är väl klart som 17 att IÖ mäter medan han konstruerar sina högtalare, det gör alla förutom
kanske Kalle i garaget som snickrar ihop ett par lådor fast han inte vet ett dyft om hur saker ska
göras. .

<{POST_SNAPBACK}>

ja men då är du välkommen att sätta dina mätinstrument på mina cd skivor och mäta på.

mäter bra låter bra? kolla nuforce ref 9 som mäter skit, eller t-amp tekniken...
båda mäter enorma mängder distortion men dom låter nog bättre än det bästa gemene man har hört oavsett prisklass.

Postad 24 November 2006 - 08:25

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

Försöker förklara såhär: Ino högtalarna (förutom piP) är både fashomogena och faslinjära. Långt
ifrån alla högtalare på marknaden är faslinjära (nästan ingen annans som jag sett faktiskt).
Vill man behålla de egenskaperna i rummet ska de förstås vara ställda så optimalt som möjligt.
En annan sak som jag inte upptäckt med andra högtalare än Ino´s är att de kan skapa holofoniska
ljudbilder (holofonisk = akustikvärldens ord för holografisk). Det kräver förstås enormt bra inspelningar
där mycket av rumsinformationen är bevarad (och man använt en viss inspelningsmetod, som jag
inte minns namnet på).
Det skojsiga är att med en sådan inspelning så får man känslan av att musikerna står på golvet
framför en och man kan knalla runt dem i rummet. Alltså om jag flyttar mig runt i rummet så
står ändå alltid musikerna kvar på samma plats i rummet. Råfräckt.

Detta är skrivet av Niklas H och jag har läst något liknande från både Nattlorden och Micke5721.

När man hör ett ljud med exakt samma fas och ljudnivånivå (mono) på respektive öra så luras hjärnan att ljudet kommer från 1 ljudkälla rakt framifrån även fast det i verkligheten kommer från 2 högtalare. Med dessa två parametrar kan man lura örat att det finns flera olika ljudkällor (t.ex. instrument) på lite olika platser framför sig. När man sedan förflyttar sig i rummet så uppfattar örat en ändring av både fas och ljudnivå mellan frontarna inbördes sett pga ändrade avstånd till respektive högtalare.

Hur kan då dessa instrument verka stå kvar på samma plats när man själv har förflyttat sig i rummet???

/Heron

<{POST_SNAPBACK}>

Det är just det som är lite skumt. Men fungerar också bara på vissa typer av inspelningar (alltså
beroende av inspelningsteknik).
Jag ska försöka komma ihåg att fråga IÖ hur det går till, träffar honom förmodligen nästa helg
i Stockholm.

Rena vilda spekulationer:
Kan ha att göra med högtalarens strålningsmönster off-axis.
Kräver också att högtalarna är uppställda med stor precision i rummet vad gäller avstånd till lyssnaren
och invinkling (annars ligger de ju inte helt i fas med varandra vid högre frekvenser).

Har upplevt fenomenet ett par ggr hos mig själv när jag verkligen hade gjort mig möda att mäta in
högtalarnas placering (innan jag målade om frontväggen, då flyttade jag ju på högtalarna).
Då stod de inom 2 mm skillnad vad gäller avstånd till lyssnare och väggar och invinklingen låg inom
+- 0,5 graders tolerans (stod nog och flyttade och mätte, flyttade och mätte i 2,5 timme innan jag
var helt nöjd).
Har inte orkat göra detta igen eftersom jag snart ändå ska flytta undan rasket ur rummet (ska dra
om kablaget).

Postad 24 November 2006 - 08:34

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

??? Det är väl plättlätt att räkna med kedjan från inspelning (alltså CD eller Vinyl eller DVD skivan)
och fram till högtalaren.

Att något mäter bra (alltså vidarebefodrar en signal utan förvanskning) är ju ett måste för att man
ska kunna återge något (spelar ingen roll vad) med hög naturtrogenhet.
Och ja det är väl klart som 17 att IÖ mäter medan han konstruerar sina högtalare, det gör alla förutom
kanske Kalle i garaget som snickrar ihop ett par lådor fast han inte vet ett dyft om hur saker ska
göras. .

<{POST_SNAPBACK}>

ja men då är du välkommen att sätta dina mätinstrument på mina cd skivor och mäta på.

mäter bra låter bra? kolla nuforce ref 9 som mäter skit, eller t-amp tekniken...
båda mäter enorma mängder distortion men dom låter nog bättre än det bästa gemene man har hört oavsett prisklass.

<{POST_SNAPBACK}>

Jovisst kan jag göra det, men absolut enklast är ju att stoppa in skivan i en dator och läsa ut
ettorna och nollarna och slänga in dem i en .wav fil :o
Sen kan man läsa in .wav filen i Matlab och plotta dem i ett tids/amplitud diagram (eller ett frekvens
amplitud diagram om man vill det).
Då vet man vad som finns på skivan.

Mäter det bra (alltså att signalens form är ytterst oförändrad, amplituden förändras ju förstås i
olika förstärkarsteg) så kommer det självklart att låta som det gjorde när signalen spelades in
(alltså efter mastring etc).
Sen om det låter bra eller ej beror ju då på inspelningsteknikern, killen som mixade och killen
som gjorde mastringen (kan förstås vara samma kille).
Men anläggningen hemma spelar med hög trogenhet mot materialet man matar in, eller hur.

Och ja, jag tycker att det alltid låter bättre med en så distorsionsfri signal som möjligt.

Visst kan högdistorderande maskiner låta OK (det beror på hur övertonsfördelningen ser ut, alltså
hur distorsionen ser ut). Generellt sett så låter ju apparater med hög andratons distorsion rätt
mjukt, varmt och behagligt. Det man dock får tänka på är att ett sådant distorionsspektra maskerar
ljud som ligger nära i frekvens, man tappar alltså bort en del detaljer, men får samtidigt falska
ljud som kan uppfattas som detaljer (alltså om den andra övertonen ligger relativt högt i amplitud).
Man lyssnar alltså på musiken + distorsionskomponenter som läggs till musiken.
Detta förändrar även instrumentens naturliga klang, eftersom olika instrument har olika utseende
på distorsionsspektran (samt olika resonanser). Du hör alltså inte hur fiolen egentligen lät utan
fiolens klang kommer att förändras och låta annorlunda. Visst, det kanske kan bli att låta behagligare
eller mer detaljerat (övertonerna kan leda till det, alltså ett överdetaljerat ljud) men jag gillar inte
sådant konstlat ljud.
T-ampen har jag faktiskt själv aldrig lyssnat på (har liksom aldrig funnit någon anledning till det).

De digitala (klass D) slutsteg jag lyssnat på däremot tycker jag har varit riktigt skräp.
Visst de låter OK i basområdet, men så fort man närmar sig 6-7 kHz så börjar det bli blaha.
De är riktiga distorsionmaskiner vid högre frekvenser, samtidigt så lider de flesta av kraftig
vikningsdistorsion också (spegling kring Fs där komponenter moduleras ner till hörbara frekvenser).
Visst det går ju att bygga en klass D förstärkare med väldigt hög samplingsfrekvens, men då
tappar man liksom vitsen med klass D eftersom effektiviteten blir sämre (den sjunker med samplings-
frekvensen eftersom transistorerna blir att leda ström oftare och därmed blir varmare).

Rörförstärkare finns det ju några riktigt trevliga (lågdistorderande) men de är inte direkt gratis.
Audio Research har ju byggt en del mysigt, McIntosh och Musical Fidelity likaså, men de apparaterna
är dyra... För dyra för mig i alla fall.
Har haft en del triodhäckar från Amplifon hemma (klass A förstärkare) som låtit väldigt trevligt och
detaljrikt på visst material, men samma där, visst material (e.g. vissa instrument) blir
överdetaljerat och annat blir maskerat.

Nä min grej är defintivt lågdistorderande maskiner och högtalare som släpper igenom signalerna
med väldigt liten förändring. :blink:

Redigerat av Unregisteredff90150f, 24 November 2006 - 08:57.

Postad 14 May 2007 - 13:29

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0
Det är möjligtvis inte någon som sitter på den senaste prislistan? Eller åtminstone har aktuellt pris på Pip:arna i de olika varianterna?

Postad 14 May 2007 - 13:45

Adelson
  • Adelson
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Prislista Högtalare m.m.
Gäller från 1/5 –07. Priser inklusive moms och per par om inte annat anges

Modell: Pris från(industrilack): Anmärkning:
▼ ▼ ▼
Fullregistersystem:
piP 9 300:- Även svartask, ek & körsbär
piPs 11 400:- - ” -

Modell: Pris i standard
Industrilack: I rå-MDF: Utan kabinett:
▼ ▼ ▼ ▼
Fullregisterhögtalare:
piP 5 950:-# 4 200:- 3 400:-
piPs 7 950:-# 6 200:-# 5 400:-#
# Pris för industrilack inkluderar även i piP-fallet svartask, körsbär eller ek.

Postad 14 May 2007 - 14:51

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0

Prislista Högtalare m.m.
Gäller från 1/5 –07. Priser inklusive moms och per par om inte annat anges

<{POST_SNAPBACK}>

Verkar ju onekligen mycket överkomligt, lite kul också att lägga på finish själv, då kan man ju verkligen få dem precis som man vill!

Ska nog försöka lyssna på ett par Pip då jag just nu funderar på att skaffa stativare. Ingen i Norrköping som har ett par möjligtvis?

Postad 14 May 2007 - 20:32

Zicopelli
  • Zicopelli
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej sir Anselm jag har ett par piP ta kontakt med mej så kan vi fixa lysnningstid. :rolleyes:

Postad 15 May 2007 - 19:14

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0

Hej sir Anselm jag har ett par piP ta kontakt med mej så kan vi fixa lysnningstid. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar Zicopelli för en mycket trevlig lyssningsstund! Har i princip bestämt mig för att köpa ett par piP eller piPs, det lät nämligen väldigt bra! :D

Postad 17 May 2007 - 13:28

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Undrar om det blir mindre eller mer snacka nu:

http://blog.stereoph...07/051607sjofn/

Where's the Subwoofer? ;)

Postad 17 May 2007 - 13:28

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Guru

The most pleasant surprise, by far, at HE2007 was the Sjofn HiFi Guru QM-10P's. These speakers cost only $1,850. and they sound like they should cost 4 to 5 times as much. I was astonished when I heard they cost only $1,850, actually a show price as the post show price might be slightly higher, and they sounded fantastic. I couldn't believe that bass and overall sound quality were coming from such a small and relatively inexpensive speaker. The system I listened to consisted of the following:

Sjofn HiFi Guru QM-10p's $1,850.
Xindak A06 Integrated Amp $400.
Supra Classic 2.5 Speaker Cable $25. 3m pair
Xindak C06 CD player $400.
interconnects ?
The above system offered fantastic sound and the best value I have ever encountered in over 20 years of high end audio listening. I am sure the Guru QM-10p's would sound even better with really top notch electronics, but the fact that it sounded as good as it did with entry level, albeit well chosen and high quality, is a testament to the quality of these speakers. I believe these speakers will be well known in the U.S. a year from now. BTW I am in no way affiliated any of the above mentioned companies

Redigerat av nin, 17 May 2007 - 13:30.

Postad 17 May 2007 - 13:38

Zicopelli
  • Zicopelli
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Det är ju överkört piP så det är väl inte så konstigt att det låter bra ;)

Postad 17 May 2007 - 13:39

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Blir Öhmans produkter en kommersiell succé i staterna lär det bli liv i luckan. ;)

Responsen på Guru verkar ju vara utmärkt och enligt Ingvar själv lär det vankas test i Stereophile, riktigt kul och intressant.

MVH
/Chuck

Postad 17 May 2007 - 13:51

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
Hm. Är Sjofn HiFi Guru QM-10p's en Ino produkt?

Postad 17 May 2007 - 13:59

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, men nära besläktad skulle väl man kunna säga.

Ino Audio är Öhmans egna produkter, det här är ett annat märke, men Öhman som utvecklar produkterna som kan sägas vara varianter på Inos, fast inriktat mot en kommersiell marknad.

Så har jag förstått det iaf...

MVH
/Chuck

Postad 17 May 2007 - 14:15

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, men nära besläktad skulle väl man kunna säga.

Ino Audio är Öhmans egna produkter, det här är ett annat märke, men Öhman som utvecklar produkterna som kan sägas vara varianter på Inos, fast inriktat mot en kommersiell marknad.

Så har jag förstått det iaf...

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>

ah okay. Har han konsulterat eller stått för istort sätt all utveckling?

Postad 17 May 2007 - 14:18

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0

Guru

The most pleasant surprise, by far, at HE2007 was the Sjofn HiFi Guru QM-10P's. These speakers cost only $1,850. and they sound like they should cost 4 to 5 times as much. I was astonished when I heard they cost only $1,850, actually a show price as the post show price might be slightly higher, and they sounded fantastic. I couldn't believe that bass and overall sound quality were coming from such a small and relatively inexpensive speaker. The system I listened to consisted of the following:

Sjofn HiFi Guru QM-10p's $1,850.
Xindak A06 Integrated Amp $400.
Supra Classic 2.5 Speaker Cable $25. 3m pair
Xindak C06 CD player $400.
interconnects ?
The above system offered fantastic sound and the best value I have ever encountered in over 20 years of high end audio listening. I am sure the Guru QM-10p's would sound even better with really top notch electronics, but the fact that it sounded as good as it did with entry level, albeit well chosen and high quality, is a testament to the quality of these speakers. I believe these speakers will be well known in the U.S. a year from now. BTW I am in no way affiliated any of the above mentioned companies

<{POST_SNAPBACK}>

det är tur att det inte är ett subjektivt uttalande iaf ;)

Postad 17 May 2007 - 14:35

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

ah okay. Har han konsulterat eller stått för istort sätt all utveckling?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror han står för mycket, designen är väl dock ett sammarbete med industridesigner Erik Espmark. Högtalarna är som sagt varianter på Inos, så man kan väl säga att all utveckling mer eller mindre är uförd av Öhman.

Men i det här fället är ju allt det andra nytt, distributionen, försäljning, tillverkning, marknadsföring osv.

Jag har smygläst på faktsikt.se som har en tråd om Guru där Öhman själv skrivit några inlägg. Rekomenderas om man är intresserad. ;)

MVH
/Chuck

Postad 17 May 2007 - 15:35

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0

Jag har smygläst på faktsikt.se som har en tråd om Guru där Öhman själv skrivit några inlägg. Rekomenderas om man är intresserad. ;)

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>

Väldigt intressant indeed, hoppas att IÖ kan dra in massor med pengar på detta, det tycker jag han förtjänar...

Postad 17 May 2007 - 16:02

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Hej på er. Jag har grunnat på en fråga en längre tid nu och hoppas jag kan få hjälp här av inoiterna.

Det är ju ganska mycket snack och distorsion och ofärgat ljud. Om vi jämför tre st högtalartillverkare. Dynaudio, Canton och Ino. (anledningen till att jag valt Dynaudio och Canton är att jag har kunnat jämföra dessa här hemma)

Dynaudio har ju ett lite rundare ljud medans Canton har ett lite skarpare ljud. (obs detta är lite generalisering). Enligt mig så hör inte jag någon distorsion av dessa högtalare. Däremot så blir jag lyssningstrött av Canton men inte alls av Dynaudio men där saknas det lite bett istället ;) . Om vi nu skulle jämföra med Högtalare från Ino vart står de i förhållande?

Vart på skalan är transparent?

Mvh Henrik

Postad 17 May 2007 - 18:23

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Mycket intressant tråd på faktiskt.se. Kul att läsa om alla superlativen. Själv valde jag faktiskt inte Ino, utan B&W 703or med DS7, etc. Trots att jag hört PR18 med profundus x i full kareka. Men det brukar ju vara en del väntetid och annat när man går mot INO. Bygger jag däremot ett rent tvåkanal någon gång i framtiden så ligger Ino nära till hans.

Jag hoppas bara för den amerikanska marknaden att de även fixar i56 i GURU version, finns nog inget snyggare just nu i min mening. Intressant dock att Ingvars tankar angående priserna med tillverkning som han gör dem idag skulle placera ett par pi60s på ca 30000 dollar på amerikanska marknaden.

Postad 18 May 2007 - 09:42

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

Hej på er. Jag har grunnat på en fråga en längre tid nu och hoppas jag kan få hjälp här av inoiterna.

Det är ju ganska mycket snack och distorsion och ofärgat ljud. Om vi jämför tre st högtalartillverkare. Dynaudio, Canton och Ino. (anledningen till att jag valt Dynaudio och Canton är att jag har kunnat jämföra dessa här hemma)

Dynaudio har ju ett lite rundare ljud medans Canton har ett lite skarpare ljud. (obs detta är lite generalisering). Enligt mig så hör inte jag någon distorsion av dessa högtalare.  Däremot så blir jag lyssningstrött av Canton men inte alls av Dynaudio men där saknas det lite bett istället :) . Om vi nu skulle jämföra med Högtalare från Ino vart står de i förhållande?

Mvh Henrik

<{POST_SNAPBACK}>

Jättesvårt att svara på... Alla de Canton och Dynaudio som jag hört har haft ett "eget sound" som
har varit ganska lätt att känna igen trots att man byter mellan olika inspelningar.
Alltså man har lätt kunnat höra högtalarens signatur på hur det låter.

Ino högtalare har nästan inget egenljud alls, det är nästan lite förvillande då ljudet ändrar "signatur"
mellan olika inspelningar hela tiden. En inspelning kan låta avrullad i toppen och mjuk medan en
annan kan låta väldigt hård och "vass" så det blir svårt att sätta fingret på hur högtalaren låter.
Man hör alltså inspelningen utan något tillägg från högtalaren.

De är med andra ord väldigt transparenta.

Blir du lyssningstrött av ett par högtalare kan det bero på rätt många faktorer.
Antingen är fasintegrationen dålig i högtalaren eller så distorderar den.
Lättaste sättet att upptäcka om en högtalare distorderar är att spela på en rätt hög ljudstyrka (som
du mäter upp!) låter det då väldigt högt och är jobbigt att lyssna på, tja då distar det förmodligen
rätt kraftigt. Spelar du på samma (uppmätta) ljudstyrka på en högtalare som har låg distorsion så
kommer du inte uppleva det som att det låter alls lika högt, och det känns avslappnat och lätt-lyssnat.

Lite skumt, men vi fungerar så. Distorderat ljud upplevs som högt och ansträngande medan rent
ljud upplevs som om det låter mycket lägre och det känns inte jobbigt.
Därför får man vara lite försiktig med volymkontrollen när man har högtalare som distorderar
väldigt lite ;)

Någon för ett tag sedan var lite förvånad när han skaffat ett par Ino högtalare för han tyckte inte
att han spelade högre än med sina förra högtalare och ändå kunde han mycket tydligare och
klarare höra musiken från andra rum i sin bostad... Well guess what... Han spelade mycket högre
än tidigare :P

Postad 18 May 2007 - 23:02

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
När jag skaffade mina första riktiga golvare var det också samma fenomen, eller när man sitter i polarens studio och basknarkar lite med 4 stycken profundus x. Man ställer in så det låter bra, och det mesta som ligger inom fel frekvens självsvänger i takt med musiken, men man tycker inte det låter direkt högt. Förrens man ska säga något till polaren som sitter bredvid och märker att det inte kommer några ljud utan att skrika halsen av sig. OPS, blev visst lite högt ändå.

Härligt, härligt, men farligt, farligt. Höga ljud under för lång tid är rätt bra på att ge en hörselskador, men kortare omgångar så... :)

Postad 18 May 2007 - 23:20

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

När jag skaffade mina första riktiga golvare var det också samma fenomen, eller när man sitter i polarens studio och basknarkar lite med 4 stycken profundus x. Man ställer in så det låter bra, och det mesta som ligger inom fel frekvens självsvänger i takt med musiken, men man tycker inte det låter direkt högt. Förrens man ska säga något till polaren som sitter bredvid och märker att det inte kommer några ljud utan att skrika halsen av sig. OPS, blev visst lite högt ändå.

Härligt, härligt, men farligt, farligt. Höga ljud under för lång tid är rätt bra på att ge en hörselskador, men kortare omgångar så...  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter väldigt bekant det där ;)

Postad 19 May 2007 - 08:37

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1117 inlägg
  • 0

Dynaudio har ju ett lite rundare ljud medans Canton har ett lite skarpare ljud. (obs detta är lite generalisering). Enligt mig så hör inte jag någon distorsion av dessa högtalare.  Däremot så blir jag lyssningstrött av Canton men inte alls av Dynaudio men där saknas det lite bett istället :P . Om vi nu skulle jämföra med Högtalare från Ino vart står de i förhållande?

Mvh Henrik

<{POST_SNAPBACK}>

Hej crow, jag kan göra en jmf mellan Canton RC-L och Ino Audio piP. Har haft RC-L i några år, och nu senast med ett Vincent SP-331. Nu har jag istället köpt ett par piP.
Nu har jag bara kört mina piP lite kort, (blev klara inatt), men det första intrycket är att piP är bättre på allt! Tom basen är bättre! Och nu står piP för tätt ihop på min stereobänk. Ska snart placeras lite bättre.

Jag testade med Eagles "Hotel California" på DVD då det är ett stycke som jag spelat sönder i demosyfte på mina Canton. Det första som slår mig är att det uns anträngda i diskanten jag hörde på RC-L är borta! :D

Basen tänkte jag att "ja, det kan ju inte bli som RC-L, men den kanske blir tajtare..." Den blev bättre! Hur kan den lilla spela så? Totalt ljudtryck har jag inte kunnat testa än, pga att alla inte uppskattar höga volymer i hushållet... :wub: men totalt sett otroligt bra. Återkommer med lite med när jag spelat lite mer.

Och då spelar jag utan slutsteg på piP, bara en Denon 2105. Det blev mycket billigare för mig (då jag kunde sälja slutsteget) fast bättre! :) B)

Postad 19 May 2007 - 08:58

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Ett annat bra ex på hur en högtalare som inte distar så mycket är min provlyssning av piP hemma hos en på faktiskt.se. Slutsteget bestod av Rotels 1090 (2x500rmswatt) och vi spelade tills de slog igenom och upplevde det ändå inte som speciellt högt.

Detta beror som sagt på att öronen uppfattar dist som högre...

Ett annat sätt att beskriva Ino Audio är att säga de är som vatten. Blandar du saft till smakar det saft. Blandar du te till smakar det te. Dvs de spelar upp den signal den får.

// Sat

Postad 19 May 2007 - 13:09

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Uj vad jag längtar efter mina pi60 + i14 när jag läser sånt här :)

Postad 19 May 2007 - 13:18

Clabbe
  • Clabbe
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Vill inte strö salt i såren men hur läng har du väntat nu på dina högtalare Martin?

Postad 19 May 2007 - 15:38

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Pi60 + i14 ? Varför just denna lite udda kombo, eller ska du ha dubbla system.

Postad 19 May 2007 - 16:37

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Vill inte strö salt i såren men hur läng har du väntat nu på dina högtalare Martin?

<{POST_SNAPBACK}>

Sen februari ungefär. Lådorna är klara, väntar bara på att målaren ska göra sitt nu!
Väldigt snabb leverans om man tänker på att många får vänta ett par år :)

Pi60 + i14 ?  Varför just denna lite udda kombo, eller ska du ha dubbla system.

<{POST_SNAPBACK}>

Pi60 som fronthögtalare och i14 som center, dom är helt klangmatchade, enda skillnaden i stort sett är att i14 inte tar lågbasen och ska delas vid 80 hz. Det är en stativhögtalare för dom som inte vet. Ser ut som en avhuggen pi60 ungefär.

Postad 19 May 2007 - 16:42

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Hur är själva tillverkningen av Inos högtalare organiserad? Vem gör vad? Börjar de bygga först när man har lagt beställningen?

Postad 19 May 2007 - 17:09

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Hur är själva tillverkningen av Inos högtalare organiserad? Vem gör vad? Börjar de bygga först när man har lagt beställningen?

<{POST_SNAPBACK}>

Ingvar konstruerar
Snickaren snickrar
Målaren målar/fanerar

Byggandet börjar efter att en bindande beställning lagts efter provlyssning.

Postad 19 May 2007 - 18:46

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Pi60 som fronthögtalare och i14 som center, dom är helt klangmatchade, enda skillnaden i stort sett är att i14 inte tar lågbasen och ska delas vid 80 hz. Det är en stativhögtalare för dom som inte vet. Ser ut som en avhuggen pi60 ungefär.

<{POST_SNAPBACK}>

Ahh, du skulle ha den som center, då är jag med. Polaren har ett par i14, fast har inte hunnit lyssna på dem. Borde ta och göra det någon dag.

Postad 19 May 2007 - 18:54

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Uj vad jag längtar efter mina pi60 + i14 när jag läser sånt här  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jag väntar mig en inbjudan då :P :)

Postad 20 May 2007 - 06:41

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Fast så fort Marin fått hem sin i14 kommer jag att sno den för att prova köra den som center hemma
hos mig :D :P

Funkar det bra (vilket det borde göra, jag har på snudd lite för brett mellan mina högtalare för att
fantommatningen ska fungera riktigt bra när man sitter längst ut på sidorna i soffan) så kommer jag
nog att beställa mig en i16s som center :)

Varför en i16s när du har i28?

Jo för jag hade nog inte tänkt att stanna vid i28... inte efter att ha kännt o klämt lite på Bamsefars
i34s. :wub:

Postad 20 May 2007 - 09:48

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Ingvar konstruerar
Snickaren snickrar
Målaren målar/fanerar

<{POST_SNAPBACK}>

I see. Och det är målaren som har bättre saker för sig?

Postad 20 May 2007 - 10:12

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0

Hej sir Anselm jag har ett par piP ta kontakt med mej så kan vi fixa lysnningstid. :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar Zicopelli för en mycket trevlig lyssningsstund! Har i princip bestämt mig för att köpa ett par piP eller piPs, det lät nämligen väldigt bra! ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Får man fråga avd det var som gjorde att du föll för ino piP?

Såg att du tidigare haft infinity beta och det är väl helt skilda världar ljudmässigt?

Postad 20 May 2007 - 10:27

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1117 inlägg
  • 0

Ingvar konstruerar
Snickaren snickrar
Målaren målar/fanerar

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, eller det är väl faneraren som har för liten kapacitet för Ino.

Postad 20 May 2007 - 11:31

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0

Får man fråga avd det var som gjorde att du föll för ino piP?

Såg att du tidigare haft infinity beta och det är väl helt skilda världar ljudmässigt?

<{POST_SNAPBACK}>

Absolut, fråga på du ;)

Ja du, så här är det. Jag har en tid haft funderingar på att gå mot stereo-hållet, och därmed trappa ner på surround-satsningen... Ganska snart dök då tanken på ett par stativare upp, mest av utseendeskäl Började kolla runt på vilka stativare som jag skulle kunna tänka mig... och som de flesta här vet så kan man knappt viska stativare utan att någon nämner piP ;)

I vilket fall som helst så blev jag lite intresserad och började läsa lite mer om dessa små tingestar och även om IÖ's filosofi osv osv... Blev då ännu mer intresserad och fick då kontakt med en kille här i Norrköping som hade både piP och pi60 faktiskt. Åkte hem till honom och lyssnade, tog inte lång stund förrän jag insåg att det här lät väldigt bra i mina öron, t.ex. betydligt mer bas än jag förväntat mig...

Kan dock villigt erkänna att jag inte lyssnat på speciellt mycket högtalare, knappt några stativare alls faktiskt, och kan därmed inte säga att piP är bättre än allt annat... Men de är väldigt bra, så långt tror jag mig kunna sträcka mig!

Så det blev så att jag tingde till IÖ och sa att jag ville köpa ett par piPs, var där i fredags och hämtade och ska så fort jag kan montera ihop dessa...

Sen tror jag nog hela grejen med Ino Audio och IÖ lockade mig lite också, känns lite roligare än att bara köpa ett par Monitor Audio, mer personligt på något sätt :blink:

Postad 20 May 2007 - 12:15

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Intressant, dock undrar jag hur du upplever dom till hårdrock?
Klarar dom att spela den typen av musik utan att man vill stänga av för att det skär i öronen?

Postad 20 May 2007 - 12:41

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0

Klarar dom att spela den typen av musik utan att man vill stänga av för att det skär i öronen?

<{POST_SNAPBACK}>

Det får jag nog återkomma om, för min provskiva som innehåller lite Metallica bl.a visade bara vara ett tomt fodral när jag skulle köra igång den :blink:

Vi körde lite Infected Mushroom, Chris Jones och The Eagles tror jag... Allt lät riktigt bra....

För min del så blir det nästan bara hårdrock i min E10:a, sambon är inte så förtjust i hårdrock ;)

Postad 20 May 2007 - 12:56

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Sist jag pratade med Ingvar hade han typ kört en kniv genom handen eller något och var på semester 1 månad i Thailand :blink:

edit: Målaren alltså.

Redigerat av Martin, 20 May 2007 - 12:58.

Postad 20 May 2007 - 13:02

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

[Sist jag pratade med Ingvar hade han typ kört en kniv genom handen eller något och var på semester 1 månad i Thailand :blink:
edit: Målaren alltså.

<{POST_SNAPBACK}>

Jaja, alla ursäkter är bra utom de dåliga ;)

Postad 20 May 2007 - 17:29

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror bestämt att denna fråga har varit uppe tidigare men kanske inte i denna tråd.

Min personliga och högst subjektiva uppfattning är att det går alldeles utmärkt att lyssna till hårdrock på min piP :blink: Jag lyssnade senast på Godsmacks skiva Awake och det låter väldigt bra! Faktum är att det är sällan jag vill stänga av för att det skulle vara jobbigt. Det man slås av är som tidigare nämts att man spelar oftast väldigt högt utan det upplevs högt.

MVH Kribban

Postad 03 July 2007 - 23:47

Magnus67
  • Magnus67
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Har hört på Pip och Pi60,
Ska bli intressant att besöka Ingvar Öhman i September då har jag bokat en plats på en av hans lyssningskvällar.

Har slutat lyssna på "tyckare" numera lyssnar jag på dom som kan.

Postad 04 July 2007 - 02:08

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Magnus, vad tyckte du om Pip och Pi60? Och skillnaden mellan dom (om du lyssna dom på samma ställe)? Har hört pip och dom var grymt imponerande. Är sugen att höra pi60

Postad 04 July 2007 - 09:23

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
pi60 går ju lägre i basen och kan spela högre, det är väl dom stora skillnaderna :)

Jag bjuder på öl sen nin så fort jag får mina :)

Postad 04 July 2007 - 12:29

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Jag är så där! Det är pi60 och Morellos som är dom mest intressanta högtalarna för framtiden.

Postad 06 July 2007 - 00:21

Magnus67
  • Magnus67
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Har lyssnat på Pip hos veteran och Pi60 var ett bra tag sedan men mitt intryck var att dom påminde lite om NHT men som sagt det var ett bra tag sedan och ljudminnet är inte det bästa.
Så jag vill inte göra några flummiga utsvävningar om hur jag upplevde dom.

Det finns fler svenska högtalartillverkare som kan sin sak och det är Bo Hansson i Karlskoga.
Har pratat med två mycket nöjda som spelar på hans dipoler som jag ska besöka innom kort (The Wall of sound) det är en klart intressant högtalare för framtiden.

http://www.rauna.com/

Sorry för att det spårade iväg tråden handlade ju om Ino och inte Rauna eller Morello.

Redigerat av Magnus67, 06 July 2007 - 00:25.

Postad 06 July 2007 - 01:04

FinnGus
  • FinnGus
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Det sägs i många fora att piP och pi60 är felplacerade hos Veteran. Har själv enbart hört dem hos IÖ himsjälv, så jag kan inte bekräfta ryktet, men det florerar iaf.

Högtalarna är väldigt kinkiga med placeringen, men när man väl placerar dem optimalt så klingar de till!

Postad 06 July 2007 - 06:37

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag har hört dom hos Veteran på ett par mässor, båda gångerna har dom slagits om titeln om "botten 5 ljudet på mässan" :)
Bara att hoppas att dom låter bättre i affären :) Jag såg inte ens Ino som ett möjligt alternativ efter att ha hört dom på High-End mässan. Jäkla tur att jag tog mig tid att testa ett par hemma. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.