??? Det är väl plättlätt att räkna med kedjan från inspelning (alltså CD eller Vinyl eller DVD skivan)
och fram till högtalaren.
Att något mäter bra (alltså vidarebefodrar en signal utan förvanskning) är ju ett måste för att man
ska kunna återge något (spelar ingen roll vad) med hög naturtrogenhet.
Och ja det är väl klart som 17 att IÖ mäter medan han konstruerar sina högtalare, det gör alla förutom
kanske Kalle i garaget som snickrar ihop ett par lådor fast han inte vet ett dyft om hur saker ska
göras. .
<{POST_SNAPBACK}>
ja men då är du välkommen att sätta dina mätinstrument på mina cd skivor och mäta på.
mäter bra låter bra? kolla nuforce ref 9 som mäter skit, eller t-amp tekniken...
båda mäter enorma mängder distortion men dom låter nog bättre än det bästa gemene man har hört oavsett prisklass.
<{POST_SNAPBACK}>
Jovisst kan jag göra det, men absolut enklast är ju att stoppa in skivan i en dator och läsa ut
ettorna och nollarna och slänga in dem i en .wav fil
Sen kan man läsa in .wav filen i Matlab och plotta dem i ett tids/amplitud diagram (eller ett frekvens
amplitud diagram om man vill det).
Då vet man vad som finns på skivan.
Mäter det bra (alltså att signalens form är ytterst oförändrad, amplituden förändras ju förstås i
olika förstärkarsteg) så kommer det självklart att låta som det gjorde när signalen spelades in
(alltså efter mastring etc).
Sen om det låter bra eller ej beror ju då på inspelningsteknikern, killen som mixade och killen
som gjorde mastringen (kan förstås vara samma kille).
Men anläggningen hemma spelar med hög trogenhet mot materialet man matar in, eller hur.
Och ja, jag tycker att det alltid låter bättre med en så distorsionsfri signal som möjligt.
Visst kan högdistorderande maskiner låta OK (det beror på hur övertonsfördelningen ser ut, alltså
hur distorsionen ser ut). Generellt sett så låter ju apparater med hög andratons distorsion rätt
mjukt, varmt och behagligt. Det man dock får tänka på är att ett sådant distorionsspektra maskerar
ljud som ligger nära i frekvens, man tappar alltså bort en del detaljer, men får samtidigt falska
ljud som kan uppfattas som detaljer (alltså om den andra övertonen ligger relativt högt i amplitud).
Man lyssnar alltså på musiken + distorsionskomponenter som läggs till musiken.
Detta förändrar även instrumentens naturliga klang, eftersom olika instrument har olika utseende
på distorsionsspektran (samt olika resonanser). Du hör alltså inte hur fiolen egentligen lät utan
fiolens klang kommer att förändras och låta annorlunda. Visst, det kanske kan bli att låta behagligare
eller mer detaljerat (övertonerna kan leda till det, alltså ett överdetaljerat ljud) men jag gillar inte
sådant konstlat ljud.
T-ampen har jag faktiskt själv aldrig lyssnat på (har liksom aldrig funnit någon anledning till det).
De digitala (klass D) slutsteg jag lyssnat på däremot tycker jag har varit riktigt skräp.
Visst de låter OK i basområdet, men så fort man närmar sig 6-7 kHz så börjar det bli blaha.
De är riktiga distorsionmaskiner vid högre frekvenser, samtidigt så lider de flesta av kraftig
vikningsdistorsion också (spegling kring Fs där komponenter moduleras ner till hörbara frekvenser).
Visst det går ju att bygga en klass D förstärkare med väldigt hög samplingsfrekvens, men då
tappar man liksom vitsen med klass D eftersom effektiviteten blir sämre (den sjunker med samplings-
frekvensen eftersom transistorerna blir att leda ström oftare och därmed blir varmare).
Rörförstärkare finns det ju några riktigt trevliga (lågdistorderande) men de är inte direkt gratis.
Audio Research har ju byggt en del mysigt, McIntosh och Musical Fidelity likaså, men de apparaterna
är dyra... För dyra för mig i alla fall.
Har haft en del triodhäckar från Amplifon hemma (klass A förstärkare) som låtit väldigt trevligt och
detaljrikt på visst material, men samma där, visst material (e.g. vissa instrument) blir
överdetaljerat och annat blir maskerat.
Nä min grej är defintivt lågdistorderande maskiner och högtalare som släpper igenom signalerna
med väldigt liten förändring.
Redigerat av Unregisteredff90150f, 24 November 2006 - 08:57.