Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tygtavlor som ljudisolerar?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 August 2006 - 12:13

Unregisteredbc955e81
  • Unregisteredbc955e81
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har sökt runt på forumet och läst mycket om isoleringstekniker. Men både frigolit
glasfiberull, skumgummi och "äggkartonger" :) har rekommenderats som bra ljudisolering
men vilket mtrl skall man ha till vad?

Till problemet:

Jag har tänkt göra 3 st tygtavlor (ca 55 x 55 cm) som är 5 cm djupa. Dessa har jag sedan
tänkt fylla med någon form av ljudisolerande mtrl (det skall inte synas att de är fyllda vill säga).
Frågan är bara vilket mtrl jag skall använda för att få så bra ljuddämpning som möjligt?
Anledningen till att jag skall göra detta är för att få bort den tendens till eko som finns.

Det skall tilläggas att det är ett litet rum så tavlorna kan inte göras större.

Som sagt så har jag 5 cm djup till förfogande. Vilket mtrl rekomenderas?


Tack på förhand!

#2

Postad 09 August 2006 - 07:00

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

  • 1121 inlägg
  • 0
5 cm är inte mycket att spela på, djupet från väggen bestämmer hur effektiv absorbenten blir vid lägre frekvenser men visst, 5 cm är bättre än ingenting.

Glöm det där med frigolit, äggkartonger...

Köp stenullsmarkskivor, de är 50mm sedan fixar du bara en ram runt och spänner tyg på.. häng upp så har du en rätt bra absorbent.

Vill du få lite lägre absorbtion så lägger du till en luftspalt bakom stenullsskivan, desto djupare ju effektivare blir absorbenten vid lägre frekvenser.

#3

Postad 09 August 2006 - 07:23

Unregisteredbc955e81
  • Unregisteredbc955e81
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

5 cm är inte mycket att spela på, djupet från väggen bestämmer hur effektiv absorbenten blir vid lägre frekvenser men visst, 5 cm är bättre än ingenting.

Glöm det där med frigolit, äggkartonger...

Köp stenullsmarkskivor, de är 50mm sedan fixar du bara en ram runt och spänner tyg på.. häng upp så har du en rätt bra absorbent.

Vill du få lite lägre absorbtion så lägger du till en luftspalt bakom stenullsskivan, desto djupare ju effektivare blir absorbenten vid lägre frekvenser.

<{POST_SNAPBACK}>


Tack för tipset!!!! Jag skall testa detta, faktum är att jag har ett par sånna skivor liggande så att
testa kostar ju inget. Om 5 cm är för lite, vilket djup rekommenderas istället? Hur stor luftspallt?

Det kanske skall tilläggas att mitt problem är att det är de högre frekvenserna i musik/film som
tar överhanden av musiken. De lägre frekvenserna försvinner liksom och ljudet blir väldigt "hårt"
och nästan "obehagligt" att lyssna på.

Tack för tipsen så länge. :)

#4

Postad 09 August 2006 - 09:00

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

  • 1121 inlägg
  • 0
En sådan stenullsabsorbent kommer inte att komma ned i närheten av basområdet (pga att det krävs metertjocka++ absorbenter för att nå så djupt) så ju djupare desto bättre men det hjälper som sagt var med vassheten i toppen och det är en bra start att absorbera första reflektionspunkterna på sidoväggarna så minskar du utklingningstiden i rummet samtidigt som ljudet från resp. högtalare blir mer distinkt.

#5

Postad 09 August 2006 - 09:14

Unregisteredbc955e81
  • Unregisteredbc955e81
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen!

Jo, jag har tänkt att sätta tavlorna (panelerna) på första reflekterande väggen. Skall börja
titta på detta ikväll. Återkommer med information hur det gick... :)

#6

Postad 09 August 2006 - 16:55

The Trooper
  • The Trooper
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen!

Jo, jag har tänkt att sätta tavlorna (panelerna) på första reflekterande väggen. Skall börja
titta på detta ikväll. Återkommer med information hur det gick... :)

<{POST_SNAPBACK}>



Ett tips bara använd polyestervadd under tyget det stoppar dammpartiklarna, stenullsdamm är varken behagligt eller hälsosamt att vistas i dagligen.

#7

Postad 09 August 2006 - 19:10

Unregisteredbc955e81
  • Unregisteredbc955e81
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen!

Jo, jag har tänkt att sätta tavlorna (panelerna) på första reflekterande väggen. Skall börja
titta på detta ikväll. Återkommer med information hur det gick... :)

<{POST_SNAPBACK}>



Ett tips bara använd polyestervadd under tyget det stoppar dammpartiklarna, stenullsdamm är varken behagligt eller hälsosamt att vistas i dagligen.

<{POST_SNAPBACK}>


Kom också att tänka på detta, i sista minut. Det är nu löst med vit markduk......

#8

Postad 10 August 2006 - 15:38

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3433 inlägg
  • 0
För de som inte har lust och ork att bygga själv så kan jag tipsa om Akustikmiljö i Falkenberg (www.akustikmiljo.se). De har flera bra produkter och jag använder själv 3 st Minimizer Single Absorbenter).



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.