Skulle inte röra samsung en gång till då de så gott som alltid har problem me färgbandningar på mörka partier, min ser inte alls bra ut.
Hitachi 42PD7200 har alis panel vilket gör att tittar du på lågupplöst så får du bara 1024x512 i upplösning vilket e sämre än alla andra. Hur hanteras 1080i/p material på denna? Har för mig att det hanteras bäst av 42 tums plasmor på denna då du borde kunna få nerskalning till endast 1024x1024 och det e såklart bättre än alla andras 1024x768.
Panasonics pv60 verkar vara bäst i sin prisklass under 20k och bäst svärta.
Pioneers 436 billigaste modellen ligger väl runt 24k nu (om du klarar dig utan pc ingång), bättre bild får du nog inte för det priset.
<{POST_SNAPBACK}>
7200 ska ha en väldigt bra bild enligt tester, något sämre än kungen av plasmor "pioneer", bra inställnings möjligheter som separata färger
Ang. ALIS panelen så lånar jag ett inlägg från forum medlemen"666"
En alis panel arbetar med 1024 linjer, men har bara transistorer som kan ändra värdet på 512 i taget. Det innebär att bilden är interlaced, men ändå i 1024.
Varannan bildrad får sitt värde under första millisekunden och varannan ytterligare bildrad under nästkommande millisekund.
Hela panelen är dock upplyst hela tiden, eftersom värdet bara ändras på varannan rad, det släcks inte där imellan. Så hela panelen växlar från ex. svart till vit på under 3 millisekunder. Jämför det med de bästa LCD-paneler som har en responstid på 8 ms. Så varför man skulle kalla alis för 1024x512 förstår jag inte.
Progressivt filmaterial i PAL är 25 bilder/sek, det innebär att skärmen får ny information var 4:e sekund. Alis-panelen har altså god marginal att hinna med varje bildväxling, och man kommer inte att se några fördröjningar eller flimmer.
En LCD hinner inte med denna bildväxling och ger därför släpningar.
Jämfört med en vanlig bildrörs-TV där varannan av de totalt 576 linjerna ritas upp en i taget, och sedan de ytterligare 288 linjerna ritas upp en i taget. Där ser man tydligt flimmer på grund av att det bara finns en ljuskälla i en CRT-TV, här har man 1024x1024 oberoende ljuskällor, dock kan bara hälten ändra värde samtidigt, men alla kan vara aktiva.
Här ritas som sagt varannan bild upp simultant, och sedan de där imellan simultant.
Växlar man mellan intelaced och progressive-signal till en alis-panel så ser man skillnaden på samma sätt som på en skärm med 1024x768, så man vinner på att ha en progressiv signal även till alis.
Fördelen med alis är att den är gjord för att kunna visa 1080i på ett så bra sätt som möjligt, så det är en typ av skäm som är gjord för HD-sändningar.
1024x768 är en kompromiss innan tillverkarna lyckas trycka in 1366x768 på en 16:9-panel (som Panasonnic har på sin 50-tummare). Så alis har ett stort plus i kanten enligt mig. 1024x768 är inte optimalt på något sätt eftersom det igentligen är en 4:3-upplösning, men som är lite utdragen för att fylla en 16:9-skärm.
Var jag tydlig nu, eller blev det bara rörigt.