Postad 24 September 2006 - 21:29
Jag har precis som många andra beundrat ditt hemmabygge av högtalare. Ett ämne som jag själv tycker är ganska kul. Min svaghet är dock att jag brukar bli otålig när det kommer till finishen å andra sidan är kanske min styrka i planering och teori.
Det råkar faktiskt vara därför som jag skriver detta inlägg.
Vid mina egna projekt så har jag vid något tillfälle slarvat med att hålla rent inuti lådan innan monteringen av element för att senare upptäcka att slipdamm också har hamnat på elementens baksidor och t.o.m. i talspole gapet! Väl medveten om hur mycket damm som bildas när man använder en fräs, så kan jag inte låta bli att oroa mej lite för hur dina element mår av stoppas in en låda full av fräs-damm!
Det framgår ju inte av dina bilder eller din berättelse om du "rensade" lådorna från damm och andra lösa föremål innan monteringen...
Om du nu har rengjort lådorna invändigt, hur gjorde du då? Räckte det med dammsugare?
Om du nu inte har rengjort lådorna invändigt, tror du inte att det behövs?
Lycka till och skriv gärna mer om dina lyssnings-intryck efter inspelnings-perioden...
Mvh
/Krasse
Postad 24 September 2006 - 21:34
Hej nickluz
Jag har precis som många andra beundrat ditt hemmabygge av högtalare. Ett ämne som jag själv tycker är ganska kul. Min svaghet är dock att jag brukar bli otålig när det kommer till finishen å andra sidan är kanske min styrka i planering och teori.
Det råkar faktiskt vara därför som jag skriver detta inlägg.
Vid mina egna projekt så har jag vid något tillfälle slarvat med att hålla rent inuti lådan innan monteringen av element för att senare upptäcka att slipdamm också har hamnat på elementens baksidor och t.o.m. i talspole gapet! Väl medveten om hur mycket damm som bildas när man använder en fräs, så kan jag inte låta bli att oroa mej lite för hur dina element mår av stoppas in en låda full av fräs-damm!
Det framgår ju inte av dina bilder eller din berättelse om du "rensade" lådorna från damm och andra lösa föremål innan monteringen...
Om du nu har rengjort lådorna invändigt, hur gjorde du då? Räckte det med dammsugare?
Om du nu inte har rengjort lådorna invändigt, tror du inte att det behövs?
Lycka till och skriv gärna mer om dina lyssnings-intryck efter inspelnings-perioden...
Mvh
/Krasse
Ok..kanske glömde den delen, sorry. Joo det blev en he**etes massa damm av fräsen. Jag damsög dom så så pass bra att det inte var synligt damm. Men dom är inte permanentmonterade än. Dom ska tas isär igen, imorn. Dom ska ju lackas och det kan man ju inte ha elementen på plats. Men jag ska damsuga dom ordenligt innan jag sätter dit dom ordetligt. Hoppas dom inte påverkas av det lilla damm som är kvar:S Dom går inte så hårt just nu.
MVH Nicklas
Postad 30 September 2007 - 23:23
På Hififorum så specar man basröret till 52mm, men biltema har ett på 50mm. Varför har man valt 52mm och inte 50mm som biltema har hemma? Menar kan väl inte göra så stor skillnad...? Hur har du löst de?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?