Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

InoAudio: Nu har man insett grunden till"hysterin"

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 September 2006 - 16:20

misc100
  • misc100
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Igår ägnades dagen åt att besöka hifi-butiker i Stockholm med två audiofil kompisar. Vi besökte Audio Concept, Reference Audio, och Ino Audio. Lyssnade på högtalare i varierade prisklasser från Quad för ca 4000kr till MBL för 180.000kr. Lyssnade på bl a Kef, Inifinity, Sonus Faber, Neat, Usher, Martin Logan, Quad, MBL, osv. Av dessa högtalare så de som lämnade något bestående intryck var:

1. MBL 116 (180.000kr)
2. Usher 6371 (20-25.000kr)
3.

4.

Största besvikelsen var Martin Logan elektrostathögtalare för 130.000kr(!)

Efter Pizza Hut bar det iväg till Ino Audio med förväntningarna i skyn och stor skeptism för den nuvarande halleluja-stämning som råder kring märket. Med andra ord väldigt tuffa förväntningar för Ino Audio. Det var 4 andra personer som skulle på demot som vi mötte utanför lokalen och de var också kritiska. Demot körde igång vid kl 19 och slutade 01. Började med piP och sedan piPs och sist av allt pi60s. Rummet som högtalarna demades hos Ino Audio i var väl isolerade dock så demades även en del av högtalarna tidigare under dagen även i välisolerade rum så omständighetera var relativt jämlika dock med betydligt sämre elektronik för Ino Audio (ex Denon 2105). Vi hade ett par särskilt utvalda låtar för demo som på olika sätt visade fram olika egenskaper hos högtalare.

Slutsatsen var att piP, den enklaste av alla Ino Audios högtalare, spelade skjortan av alla tidigare högtalare vi lyssnat på under dagen med undantag av MBL. piPs var enligt min mening lite fylligare än piP (dock så tyckte vissa att de inte märkte skillnaden). piPs har en annorlunda bas-element än piP och skall vara rappare. pi60 klådde piPs främst på bas och mellanregister men jag tyckte diskanten var marginellt bättre. Skillnaden mellan pi60 och piPs kan beskrivas som att man kan tänka på annat medan man lyssnar på piPs medan man rycks med totalt i musiken med pi60.

Nu kanske det var det var den mycket fördelaktiga miljön som gjorde att Ino högtalarna presterade så bra men man skall ta till beräkning att även många av de andra högtalare spelade i isolerade rum med fördelaktiga förhållanden och dessutom bättre elektronik. Jag är mycket förvånad att Inos högtalare fortfarande imponerade mig trots mina skyhöga förväntningar.

Skulle jag vilja lägga ut pengarna och ha ett eget hus så jag kan spela som jag villa så skulle jag utan tvekan köpa pi60 + center för cirka 30 000kr. Nu är det så att jag bor i lägenhet så det blir piPs + center + stativ för 12.000kr (förmodligen ej surroundhögtalare pga mitt vardagsrums ovanliga design och storlek). Lack blir mattsvart nyans 4.

Skall bli jätteintressant att se hur piPs presterar i ett vanligt rum men det kan inte vara sämre än någon annan högtalare som får presetera i en operfekt miljö. Hoppas man bara inte blir som vissa som monterar skumgummi osv i strävan efter den perfekta ljudet :(

Vill man inte köpa Ino Audio högtalare skulle jag varmt även rekommendera Usher 6371 eller om man inte har så mycket pengar KEF iQ9 (ej iQ7 pga deras taffliga bas).

Era kommentarer, tyckanden, och erfarenheter?

Redigerat av misc100, 13 September 2006 - 16:27.

Postad 13 September 2006 - 16:48

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1515 inlägg
  • 0
Det här inlägget passar väll bäst i Inno tråden eller?

Postad 13 September 2006 - 16:51

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Det gör det kanske men jag säger grattis ändå :) Jag använder mina piP i ett vanligt rum utan dämpningen bakom och ingen matta på golvet. Trots detta så låter det väldigt, väldigt bra men jag vet att det kan bli mycket bättre vilket inte är unikt för piP utan alla högtalare :D

MVH Kribban

Postad 13 September 2006 - 19:48

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Och alla trådar som handlar om andra högtalarmärken ska förstås då också hamna under den
specifika tråden för det märket? :P

Urlöjligt och minst sagt ett diskrimerande inlägg! :D

On topic: Kul att det finns fler på forumet som kanske inser vad vi "inoiter" pratat om... :)

Postad 13 September 2006 - 20:19

Unregisteredb62d946f
  • Unregisteredb62d946f
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Vi hade allt en rätt trevlig o rolig eftermiddag igår (jag är en av de där audiofil kompisarna :) )

Har lyssnat en del tidigare på Inos skapelser o kan bara hålla med om att de låter attans bra.

Problemet för en diy-tok som jag är ju att det är väldigt svårt o komma i närheten med ett egen konstruerat bygge.
Som tur är kan man ju köpa elementkit o bygga lådorna själv :P

När jag någon gång i framtid blir klar med min husrenovering så blir det dax att fixa ljudrummet.
Men personligen är jag mer sugen på något av sidosystemen vilket får vi se då :D
Om det nu blir Ino överhuvudtaget :lol:

Postad 14 September 2006 - 12:48

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

Vi hade allt en rätt trevlig o rolig eftermiddag igår (jag är en av de där audiofil kompisarna  :) )

Har lyssnat en del tidigare på Inos skapelser o kan bara hålla med om att de låter attans bra.

Problemet för en diy-tok som jag är ju att det är väldigt svårt o komma i närheten med ett egen konstruerat bygge.
Som tur är kan man ju köpa elementkit o bygga lådorna själv  :lol:

När jag någon gång i framtid blir klar med min husrenovering så blir det dax att fixa ljudrummet.
Men personligen är jag mer sugen på något av sidosystemen vilket får vi se då  :D
Om det nu blir Ino överhuvudtaget :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Så gjorde jag... Skaffa ett av toppsystem + basmoduler :P
Attans trevliga grejjer det där... Fast jag skulle nog fasiken inte ge mig
på att bygga lådorna själv... Är i och för sig inten möbelsnickare :lol:

Du hittar monteringsbilder på mitt toppsystem under mitt galleri... Minns jag rätt så
finns det någon bild som i alla fall visar lite av hur lådorna ser ut...

Postad 14 September 2006 - 13:15

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1515 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Och alla trådar som handlar om andra högtalarmärken ska förstås då också hamna under den
specifika tråden för det märket? :P

Urlöjligt och minst sagt ett diskrimerande inlägg! :D

On topic: Kul att det finns fler på forumet som kanske inser vad vi "inoiter" pratat om... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Enligt min mening JA. Jag har dokumenterat min lyssnings tur samt åsikter om mitt Monitor Audio paket i den offciella tråden. Dock så minns jag inte om jag skapade en tråd om likanande högtalare, samt alternativ till dem. Om nu alla ska skapa trådar om en lyssnings runda där de blev nöjda med sinahögtalare så får vi skapa ett nytt underforum. Nu var det inte ett påhopp mot er Innoider, utan rent allämänt om att skapa en ny tråd för att "skryta" om att man hittat ett par bra högtalare som man gillar. Har inget emot er utan min anledning till att inte varit och lyssnat på inno's högtalare var av den enkla anledningen att jag inte hade råd med dem och ville ha "färdiga" högtalare med bra finish.

Hoppas att du förstår och jag ber om ursäkt om du tog illa upp av mitt första inlägg.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.