Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mitt blivande biorum

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 November 2006 - 00:26

Zarim
  • Zarim
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jaha, då var det äntligen dags att dra igång bygget av ett biorum i källaren.
Jag är en glad amatör ( med betoning på "amatör") som nu ämnar avsätta plats i huset för mitt stora filmintresse. Jag kan ingenting om ljuduppsättningar eller projektorer m.m.

Men då jag aldrig varit rädd för att ge mig ut på okänd mark, så skall nog även detta gå vägen. Jag tänker börja med att bygga biorummet, så kommer utrustningen att köpas in allteftersom. Jag har inte lika stor budget som många andra verkar ha, men det fixar sig nog ändå.

Kom gärna med kommentarer under tiden och hjälp mig på vägen. Kan jag t.ex behålla träväggarna i rummet och fortfarande få ett bra ljud???

Kan det vara en god idé att använda sig av absorbenter???
Kan jag ha ett gipstak eller är det akustikplattor som gäller???

/Zarim

Postad 01 November 2006 - 00:31

Zarim
  • Zarim
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Här kommer bilderna på hur rummet ser ut just nu!!!

Jag har väl inte hunnit så mycket mera än att bygga upp en förhöjning till den bakre stolsraden.

/ Zarim

Bifogad fil(er)

Postad 01 November 2006 - 08:35

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Har du kollat närmare på skadorna efter ytterväggen?

Postad 01 November 2006 - 12:27

Zarim
  • Zarim
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Ja faktiskt så har jag till och med haft försäkringsbolaget inkopplat. Det var nämligen så att elementet på bilderna stod och läckte under en längre tid. Vi upptäckte inte detta på en gång, eftersom det tidigare stod en hörnsoffa framför elementet. Men jag blev ju inte direkt ledsen för detta, för nu fick jag en sporre till att börja mitt bygge :huh:

Huset är byggt -56, och gillestugan inredd ca 2år därefter. Med dessa fakta som bakgrund samt att det inte fanns några skyhöga fuktvärden, ansåg inte besiktningsmannen att det var någonh större fara med väggen.

Har lagt isolering mellan reglarna för att försöka förhindra resonansljud. Stödbenen har fått sig en liten "strumpa" för att skydda mot eventuellt fuktgenomslag från golvet.

Bifogad fil(er)

Postad 02 November 2006 - 16:27

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Är det betonggolv du har och isåfall vad har du tänkt för nytt golv?

Postad 02 November 2006 - 18:40

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0

...elementet på bilderna stod och läckte under en längre tid. Vi upptäckte inte detta på en gång, eftersom det tidigare stod en hörnsoffa framför elementet. Men jag blev ju inte direkt ledsen för detta, för nu fick jag en sporre till att börja mitt bygge :P

Huset är byggt -56, och gillestugan inredd ca 2år därefter. Med dessa fakta som bakgrund samt att det inte fanns några skyhöga fuktvärden, ansåg inte besiktningsmannen att det var någonh större fara med väggen...

<{POST_SNAPBACK}>

Skönt att det inte var någon överhängade fara. Lite vatten kan som bekant ställa till med mycket :)

Vore skoj om du berättade lite mera kring tanken för hemmabion, vad du/ni vill uppnå ex.

Mvh
Passerati

Postad 02 November 2006 - 23:22

Zarim
  • Zarim
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Ok, här kommer lite beskrivande fakta tills dess att fler bilder kommer:

1. En skjutdörr kommer att placeras vid den fönsterlösa väggen för att dölja trappen vid filmvisning.

2. Samtliga dörrar kommer att isoleras och kläs in med tyg/konstläder som knappstoppas.

3. Mattsvart klinkers skall läggas i linje med de båda parallella dörrarna (Hård trafik till
tvättstugan/garaget).

4. Motordriven duk i egenbyggd hållare med tre spots (Sett denna lösning hos annan medlem).

5. Fiberoptisk stjärnhimmel i taket.

6. Gipstak eller Akustiska plattor (Råd önskas om gipstak ger god akustik eller ej !!! ).

7. En SUPERHÄRLIG röd nålfilt/heltäckningsmatta. Se bifogad bild (OBS !!! OBS !!! Lånad bild från the Hulk, hoppas att det är OK).

8. En ljusslinga från den vänstra dörren fram till "podiet", under dess framkant vidare fram till den
högra dörren.

9. En hylla i fönsternivå vid fönsterväggen med projektor samt reciver m.m.

10. Centern kommer att ligga infälld (om det går, lite osäker på vad som finns i väggen) i den
främre väggen vid trappan.

11. Har även sett att "The Hulk", använt sig av någon slags plastplattor som underlag till golvet,
funderar eventuellt att lägga in sådana som fuktskydd/isolering.

Detta är väl ungefär vad som jag tänkt mig, vi får väl se vad som händer på vägen :angry:

/ Zarim

OBS !!! OBS!!! Än en gång den bifogade bilden, har lånats av The Hulk för att illustrera vad jag
tänkt mig. Hoppas att det är OK.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Zarim, 02 November 2006 - 23:26.

Postad 07 November 2006 - 23:52

Zarim
  • Zarim
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Kommer att lägga bygget på is i ca 2 veckor :P , frun har gett mig direktiv på annat hemarbete med "högre " prioritet *suck*. I'll be back :blink:

Postad 08 November 2006 - 00:06

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2360 inlägg
  • 0

11. Har även sett att "The Hulk", använt sig av någon slags plastplattor som underlag till golvet,
funderar eventuellt att lägga in sådana som fuktskydd/isolering.

Detta är väl ungefär vad som jag tänkt mig, vi får väl se vad som händer på vägen tongue.gif

Det är egentligen plastplattor som är perforerade som används på altaner och dylikt. Andas samt gör att det blir mjukare att gå på, perfekt för en hård biokällare.

Postad bild

Dessa kommer ifrån Hornbach, vi fick dem faktiskt då de låg i en container. Det var dock inte helt smärtfritt. Vi fyllde en hel skåpbuss och det drog ut på tiden. Vid 24 snåret kom Securitas och frågade lite frågor hehe :blink:

Lyckatill med bygget.

Mvh

The Hulk

Postad 08 November 2006 - 08:35

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Det är egentligen plastplattor som är perforerade som används på altaner och dylikt. Andas samt gör att det blir mjukare att gå på, perfekt för en hård biokällare.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur är de att städa?

Postad 08 November 2006 - 08:38

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

6. Gipstak eller Akustiska plattor (Råd önskas om gipstak ger god akustik eller ej !!! ).

<{POST_SNAPBACK}>

Beror lite på vad du vill uppnå med "god akustik". Akustiska plattor typ poppulära Ecophone får ner efterklangstiden, medan gips förmodligen minskar ljudspridningen genom bjälklaget bättre (beroende på lösning av resp material). De flesta brukar, framförallt i källare, försöka få ner efterklanstiden och då är valet ganska självklart.

Postad 08 November 2006 - 10:58

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0
Gips ELLER akustikplattor är väl lite konstigt val, ska man ha akustikplattor sätter man väl normalt sett gips som vanligt och sedan akustikplattorna en bit ner under gipset på ett bärverk av aluminiumskenor. Det är ju bara ett undertak.

Postad 08 November 2006 - 11:09

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0

Gips ELLER akustikplattor är väl lite konstigt val, ska man ha akustikplattor sätter man väl normalt sett gips som vanligt och sedan akustikplattorna en bit ner under gipset på ett bärverk av aluminiumskenor. Det är ju bara ett undertak.

<{POST_SNAPBACK}>

Nja. Har har väl gjutna valv i betong idag så då han han ju välja att montera akustiktak direkt eller regla upp och gipsa. Jag hade inte gjort både och i alla fall. Främst med tanke på förlorad takhöjd.

case

Postad 08 November 2006 - 11:16

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2360 inlägg
  • 0
Man kan limma fast plattorna direkt i taket, har gjort det på¨undervåningen där takhöjden endast är 212cm funkar alldeles utmärkt med limpistol.

Mvh

Postad 08 November 2006 - 11:20

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0

Man kan limma fast plattorna direkt i taket, har gjort det på¨undervåningen där takhöjden endast är 212cm funkar alldeles utmärkt med limpistol.

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Jag förstår ju att det inte behövs något bärverk, men lägger du plattorna intill varann eller någon list emellan?

case

Postad 08 November 2006 - 16:23

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Limpistol för smältlim eller lim "typ PL400" eller silicon ed?

Postad 08 November 2006 - 16:49

Zarim
  • Zarim
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Låter som jag kommer att följa det tips som the hulk gav, detta då jag har en låg takhöjd. Vill inte gärna sänka den ytterligare.

Har för övrigt varit på Silvan bygghandel idag och införskaffat plastplattor från Pergo, som underlag till att lägga mellan betonggolvet och golvmattan.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.